LIETUVOS RESPUBLIKOS kultūros MINISTRAS

 

įsakymas

DĖL  SKATINAMOSIOS FINANSINĖS PRIEMONĖS „PAVELDAS“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMOS PATVIRTINIMO

 

2024 m. rugpjūčio 14 d. Nr. ĮV-640

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis 2014 m. birželio 17 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 651/2014, kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. birželio 23 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/1315,

t v i r t i n u Skatinamosios finansinės priemonės „Paveldas“ valstybės pagalbos teikimo schemą (pridedama).

 

 

 

Kultūros ministras                                                                                           Simonas Kairys

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos kultūros ministro

2024 m. rugpjūčio 14 d. įsakymu Nr. ĮV-640

 

 

SKATINAMOSIOS FINANSINĖS PRIEMONĖS „PAVELDAS“ VALSTYBĖS PAGALBOS TEIKIMO SCHEMA

 

 

Eil.

Nr.

Pagrindiniai elementai

Paaiškinimas

1. 

Teisinis pagrindas

1.1. 2014 m. birželio 17 d. Komisijos Reglamentas (ES) Nr. 651/2014 kuriuo tam tikrų kategorijų pagalba skelbiama suderinama su vidaus rinka taikant Sutarties 107 ir 108 straipsnius, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. birželio 23 d. Komisijos reglamentu (ES) 2023/1315;

1.2. 2021–2030 metų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos kultūros ir kūrybingumo plėtros programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. rugsėjo 29 d. nutarimu Nr. 781 „Dėl 2021–2030 metų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos kultūros ir kūrybingumo plėtros programos patvirtinimo“;

1.3. 2021–2030 metų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos kultūros ir kūrybingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 08-001-04-06-01 „Tvarių prielaidų ir paskatų aktualizuoti kultūros paveldo vertybes sukūrimas“ aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos kultūros ministro 2022 m. birželio 15 d. įsakymu Nr. ĮV-560 „Dėl 2021–2030 metų Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos kultūros ir kūrybingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 08-001-04-06-01 „Tvarių prielaidų ir paskatų aktualizuoti kultūros paveldo vertybes sukūrimas“ aprašo patvirtinimo“;

1.4.  2017 m. birželio 29 d. Fondų fondo „Kultūros paveldo fondas“ steigimo ir finansavimo sutartis Nr. 05.4.1-FM-F-307-01-0001/1S-40/FI5-10/2017/19-9, sudaryta tarp Lietuvos Respublikos kultūros ministerijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ (toliau – INVEGA) su visais pakeitimais (toliau – Finansavimo sutartis).

2. 

Skatinamajai finansinei priemonei „Paveldas“ (toliau – Priemonė) skiriama finansavimo suma

Priemonei skiriama suma – 5 500 000 Eur (penki milijonai penki šimtai tūkstančių eurų) 2021–2027 m. Europos Sąjungos (toliau – ES) struktūrinių fondų (Europos regioninės plėtros fondo) lėšų.

Iš jų: 5 000 000 Eur (penki milijonai eurų) Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui ir 500 000 Eur (penki šimtai tūkstančių eurų) Sostinės regionui.

3. 

Priemonės schemos (toliau – schema) galiojimo trukmė

Schema galioja ne ilgiau kaip Reglamento (ES) Nr. 651/2014 59 straipsnyje numatytu taikymo laikotarpiu.

4. 

Vartojamos sąvokos

Kultūros paveldo objekto aktualizavimas ir įveiklinimas – kultūros paveldo objekto pritaikymas šiuolaikinės visuomenės ir (arba) vietos bendruomenės kultūriniams, socialiniams ir (arba) ekonominiams (t. y. teritorijos, regiono patrauklumo investicijoms didinimas, investicijų įtaka naujų darbų vietų, papildomos rinkos sukūrimui ir pan.) poreikiams.

 

Kitos schemoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente (ES) Nr. 651/2014, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos įmonių grupių konsoliduotosios atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos įstatyme, Lietuvos Respublikos nacionalinės plėtros įstaigos įstatyme, Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatyme, Lietuvos Respublikos pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatyme.

5.

Paskolos davėjas

Priemonę įgyvendina INVEGA, veikdama kaip Kultūros paveldo fondo valdytoja. 

6. 

Finansuojama veikla

Paskolos teikiamos kultūros paveldo objektų aktualizavimo ir įveiklinimo projektams, pagal kuriuos atliekami kultūros paveldo objektų tvarkybos ir (ar) tvarkomieji statybos darbai (toliau – Projektas), finansuoti.

7. 

Paskolų gavėjai ir jiems keliami reikalavimai

7.1. Paskolos teikiamos viešiesiems ir privatiems juridiniams asmenims, kurie ketina aktualizuoti ir įveiklinti kultūros paveldo objektą bei  atitinka 7.2 papunktyje nurodytus reikalavimus.

7.2. Reikalavimai Paskolos gavėjams:

7.2.1. Paskolos gavėjas yra kultūros paveldo objekto, kurio aktualizavimui ir įveiklinimui prašoma Paskolos,  savininkas ir (arba) valdytojas;

7.2.2. Paskolos gavėjas atitinka minimalius patikimo mokesčių mokėtojo kriterijus, nustatytus Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 401 straipsnyje;

7.2.3. Paskolos gavėjui nėra iškelta bankroto ir (ar) restruktūrizavimo byla pagal Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymą ir (ar) jis nėra likviduojamas;

7.2.4. Paskolos gavėjas yra pateikęs valstybės įmonei Registrų centrui (kai tai yra privaloma pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius finansinės atskaitomybės teikimą) finansinių ataskaitų už paskutinius dvejus finansinius metus rinkinį arba, jei Paskolos gavėjas veikia trumpiau nei dvejus metus, finansinių ataskaitų rinkinį už trumpesnį terminą, kuriame būtų išsamiai pateikta nuosavo kapitalo sudėtis;

7.2.5. Paskolos gavėjas nėra gavęs valstybės pagalbos, kuri INVEGOS sprendimu buvo pripažinta nepagrįstai išmokėta ir (arba), kaip nurodyta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 55 straipsnio 2 dalyje  Europos Komisijos buvo pripažinta  nesuderinama su ES vidaus rinka (toliau – nesuderinama pagalba)  ir (arba) pagalbos teikėjo, kaip jis apibrėžtas Konkurencijos įstatyme, sprendimu pripažinta neteisėta pagalba (toliau – neteisėta pagalba), arba yra grąžinęs visą jos sumą, įskaitant palūkanas, kaip nustatyta 2015 m. liepos 13 d. Tarybos reglamente (ES) 2015/1589, nustatančiame išsamias Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio taikymo taisykles;

7.2.6. Paaiškėjus, kad pagal schemą buvo suteikta neteisėta ir / arba nesuderinama pagalba, vadovaujantis Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 55straipsnio nuostatomis, pagalbos gavėjas privalo jam išmokėtą pagalbos sumą sugrąžinti savanoriškai arba ši suma išieškoma ne ginčo tvarka;

7.2.7. Paskolos gavėjui, jo vadovui, atstovui, kliento nuosavybės ir valdymo struktūroje esantiems asmenims, naudos gavėjui, arba fiziniams ir juridiniams asmenims, kurių naudai bus naudojama paskola, sandorio ir (arba) mokėjimo bei tiekimo grandinėje dalyvaujantiems subjektams nėra taikomos tarptautinės sankcijos ir (ar) ribojamosios priemonės, taip pat sankcijos, kurias nustato, taiko ar administruoja Jungtinių Amerikos Valstijų Vyriausybė (įskaitant Jungtinių Amerikos Valstijų Iždo departamento Užsienio lėšų kontrolės biurą (angl. The Office of Foreign Assets Control of the U.S. Department of the Treasury), Jungtinė Didžiosios Britanijos ir Šiaurės Airijos Karalystė; 

7.2.8. Per paskutinius 5 metus įsiteisėjusiu teismo procesiniu sprendimu arba administraciniu sprendimu Paskolos gavėjas, jo vadovas, administracijos, valdymo ir (ar) priežiūros organų narys arba asmuo, turintis Paskolos gavėjo atstovavimo, sprendimų priėmimo ar kontrolės įgaliojimus, nėra pripažintas kaltu ir neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo dėl:

7.2.8.1. padaryto sunkaus profesinio nusižengimo;

7.2.8.2. sukčiavimo;

7.2.8.3. korupcijos;

7.2.8.4. nusikalstamo susivienijimo;

7.2.8.5. pinigų plovimo arba teroristų finansavimo;

7.2.8.6. teroristinių nusikaltimų arba su teroristine veikla susijusių nusikaltimų;

7.2.8.7. vaikų darbo ar kitų su prekyba žmonėmis susijusių nusikalstamų veikų,

7.2.8.8. dėl netinkamai vykdytų įsipareigojimų, susijusių su jam skirta ES finansine parama, kai dėl to įsipareigojimai buvo nutraukti anksčiau laiko ar iš jo buvo pareikalauta atlyginti nuostolius ar buvo pritaikytos kitos sankcijos;

7.2.8.9. padaryto pažeidimo, kaip ši sąvoka apibrėžta 1995 m. gruodžio 18 d. Tarybos reglamento (EB, Euratomas) Nr. 2988/95 dėl Europos Bendrijų finansinių interesų apsaugos 1 straipsnio 2 dalyje, t. y. bet kurio Bendrijos teisės aktų nuostatų pažeidimo, susijusio su ekonominės veiklos vykdytojo veiksmais ar neveikimu, dėl kurio Bendrijų bendrajam biudžetui ar jų valdomiems biudžetams padaroma žala sumažinant ar iš viso prarandant pajamas, gaunamas iš tiesiogiai Bendrijų vardu surinktų nuosavų lėšų, arba darant nepagrįstas išlaidas;

7.2.8.10. įsteigto kitoje jurisdikcijoje juridinio asmens, ketinant išvengti mokestinių, socialinių arba bet kokių kitų teisinių pareigų pagal jo registruotos buveinės, centrinės administracijos ar pagrindinės verslo vietos jurisdikciją arba kai nustatyta, kad Paskolos gavėjas buvo įsteigtas turint šiame Schemos papunktyje nurodytą ketinimą;

7.2.9. Per paskutinius 5 metus įsiteisėjusiu teismo procesiniu sprendimu arba administraciniu sprendimu Paskolos gavėjas nėra pripažintas kaltu ir neturi neišnykusio ar nepanaikinto teistumo dėl pareigų, susijusių su mokesčių ar socialinio draudimo įmokų mokėjimu, neatlikimu;

7.2.10. Paskolos gavėjas nepalaiko verslo santykių su juridiniais asmenimis, registruotais teritorijose, kurios pagal savo jurisdikciją nebendradarbiauja su ES tarptautiniu mastu suderintų mokesčių taikymo srityje, taip pat nevykdo arba neketina vykdyti sandorių su tikslinėse teritorijose registruotais juridiniais asmenimis (tikslinių teritorijų sąrašas patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 344 „Dėl tikslinių teritorijų sąrašo patvirtinimo“);

7.2.11. Paskolos gavėjo ir (ar) Paskolos negrąžinimo rizika yra priimtino rizikingumo lygio, įskaitant riziką, susijusią su Paskolos gavėjo, jo vadovo, savininko, naudos gavėjo reputacija, o Projektas Paskolos davėjo yra pripažintas ekonomiškai pagrįstu ir finansiškai gyvybingu. Rizikingumo lygio bei Projekto ekonominio pagrįstumo ir finansinio gyvybingumo vertinimas atliekamas Paskolos davėjo vidaus procedūrų tvarka;

7.2.12. Paskolos gavėjas ar įmonių grupė (jei Paskolos gavėjas priklauso įmonių grupei) nėra laikomas sunkumų patiriančia įmone, kaip ji apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnyje;

7.2.13. Paskolos gavėjo nuosavybės rodiklis (nuosavo kapitalo ir viso turto santykis) po Paskolos suteikimo nėra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15 į nuosavą kapitalą įtraukiant akcininkų, susijusių ir (ar) kitų trečiųjų asmenų Paskolos gavėjui suteiktas paskolas, subordinuotas INVEGOS paskolos (-ų) atžvilgiu (toliau – trečiųjų asmenų subordinuotos paskolos) (be trečiųjų asmenų subordinuotų paskolų nuosavas kapitalas turi būti teigiamas), skaičiuojant pagal paskutinių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinį ar paskutinį tarpinį finansinių ataskaitų rinkinį, kaip tai apibrėžta Lietuvos Respublikos įmonių atskaitomybės įstatymo 3 straipsnyje. Jeigu pagal paskutinių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinį nuosavybės rodiklis po Paskolos suteikimo yra mažesnis kaip 0,1 arba 0,15 įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, o pagal paskutinį tarpinį finansinių ataskaitų rinkinį yra didesnis kaip 0,1 arba 0,15 įtraukus trečiųjų asmenų subordinuotas paskolas, Paskolos gavėjas privalo pateikti INVEGAI nuosavybės struktūros pokyčius pagrindžiančius dokumentus (sukauptų nuostolių padengimo, kapitalo padidinimo apmokėjimo, turto vertinimo ir (arba) kitus nuosavybės struktūros pokyčius įrodančius dokumentus). Reikalavimas netaikomas, viešiesiems juridiniams asmenims, kurių savininkė arba viena iš dalininkų yra valstybė ir (arba) savivaldybė, kurioje daugiau kaip 50 proc. balsų ar kitokį dalyvavimą juridinio asmens kapitale žyminčių kapitalo dalių atskirai arba kartu turi valstybė ir (ar) savivaldybė, valstybės ir (ar) savivaldybių valdomoms įmonėms, labdaros ir paramos fondams, kurių vienintelė dalininkė yra valstybės ir (arba) savivaldybės valdoma bendrovė, taip pat viešojo administravimo subjektų kontroliuojamiems asmenims.;

7.2.14. Paskolos gavėjo veikla, dėl kurios finansavimo kreipiamasi, nėra vykdoma Reglamento (ES) Nr. 651/2014 1  straipsnio 2 c ir 3 dalyje išvardytuose sektoriuose ir veiklose;

7.2.15. Paskolos gavėjas neturi arba yra nutraukęs prekybinius įsipareigojimus su Lietuvos Respublikai priešiškų šalių (Rusijos Federacija, Baltarusijos Respublika, Rusijos Federacijos aneksuotas Krymas, Moldovos Respublikos Vyriausybės nekontroliuojama Padniestrės teritorija, Sakartvelo Vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijos) fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis.

8.    

Reikalavimai Projektams

8.1.  Projektu investuojama į kultūros paveldo objektą, kuris yra įtrauktas į Kultūros vertybių registrą;

8.2.  Projektu numatoma sukurti papildomus (naujus) lankytojų srautus kultūros paveldo objekte;

8.3.  Projektu numatoma užtikrinti kultūros paveldo objekto prieinamumą, atvirumą visuomenei;

8.4. tinkamos finansuoti Projekto išlaidos turi atitikti Reglamento Nr. 651/2014 53 straipsnio 4 dalyje nustatytas išlaidas ir joms keliamus reikalavimus; 

8.5. Projektas turi atitikti reikšmingos žalos nedarymo principą, kaip jis apibrėžtas 2020 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2020/852 dėl sistemos tvariam investavimui palengvinti sukūrimo, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) 2019/2088, 17 straipsnyje, atsižvelgiant į 2021 m. vasario 18 d. Komisijos pranešimu 2021/C 58/01 patvirtintas Reikšmingos žalos nedarymo principo taikymo pagal Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės reglamentą technines gaires; 

8.6. Projektas negali daryti neigiamo poveikio horizontaliesiems principams: darnaus vystymosi, lygių galimybių ir nediskriminavimo (dėl lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos, negalios ar kt.).

8.7.  Projektas negali pažeisti Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos pagrindinių teisių: orumo; asmenų, privataus ir šeimos gyvenimo, sąžinės ir saviraiškos laisvės; asmens duomenų; prieglobsčio ir apsaugos perkėlimo, išsiuntimo ar išdavimo atvejų; teisių į nuosavybę ir teisių užsiimti verslu; lyčių lygybės, vienodo požiūrio ir lygių galimybių, nediskriminavimo ir neįgaliųjų teisių; vaiko teisių; gerojo administravimo, veiksmingo teisinės gynybos, teisingumo; solidarumo ir darbuotojų teisių; aplinkos apsaugos.

8.8. Projekte nurodytus kultūros paveldo objektus Paskolos gavėjas įsipareigoja išlaikyti nuosavybėje ir (ar) valdyti ne trumpiau nei 5 metus po Projekto įgyvendinimo pabaigos.    

9.  

Netinkamos finansuoti išlaidos

9.1. Paskolos lėšos negali būti naudojamos:

9.1.1. Paskolos gavėjo išlaidoms, kurios nėra skirtos Paskolos gavėjo Projekto veikloms įgyvendinti;

9.1.2. išlaidoms, kurios neatitinka Reglamento  Atsižvelgiant į tai, kad Projektas teikiamas pakartotinai, prašome išvadą dėl patikslinto Projekto pateikti ne vėliau kaip per 5 d. d.

53 straipsnio 4 dalyje nurodytų išlaidų ir reikalavimų;

9.1.3. išlaidoms, kurios buvo anksčiau finansuotos (apmokėtos) arba finansuojamos iš ES fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ir (arba) kitos tarptautinės paramos ar nacionalinių lėšų, jei visas lėšas kartu sudėjus su Paskolos lėšomis, išlaidos būtų finansuotos daugiau nei 100 proc. išlaidų vertės;

9.1.4. šioms veikloms finansuoti: ginklų ir šaudmenų specializuotos mažmeninės prekybos (veiklos kodas pagal EVRK 2 red. 47.78.30 poklasį), tabako gaminių gamybos ir (ar) jų didmeninės prekybos (visi veiklos kodai pagal EVRK 2 red. 12 skyrių ir 46.35 klasę), azartinių lošimų ar lažybų organizavimo (visi veiklos kodai pagal EVRK 2 red. 92 skyrių), distiliuotų alkoholinių gėrimų didmeninės prekybos;

9.1.5. atsiskaitymams su Lietuvos Respublikai priešiškose šalyse (Rusijos Federacija, Baltarusijos Respublika, Rusijos Federacijos aneksuotas  Krymas, Moldovos Respublikos Vyriausybės nekontroliuojama Padniestrės teritorija, Sakartvelo Vyriausybės nekontroliuojamos Abchazijos ir Pietų Osetijos teritorijos) registruotais fiziniais ir (ar) juridiniais asmenimis.

9.1.6. 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/1058 dėl Europos regioninės plėtros fondo ir Sanglaudos fondo 7 straipsnio 1 dalyje numatytais atvejais;

9.1.7. nepiniginiam įnašui finansuoti;

9.1.8. nekilnojamajam turtui pirkti ir (ar) statyti, siekiant jį parduoti ar kitu būdu perleisti kitiems asmenims, įskaitant turto nuomą ir panaudą, o ne naudoti savo veikloje, taip pat investicijoms į gyvenamosios paskirties nekilnojamąjį turtą. Nekilnojamojo turto naudojimu savo veikloje laikoma tai, kad ne mažiau kaip 60 proc. įsigyjamo turto ketinama naudoti Paskolos gavėjo ir su juo susijusių įmonių ekonominei veiklai vykdyti;

9.1.9. žemei įsigyti, kai skiriama daugiau kaip 10 proc. Paskolos lėšų sumos, kaip nurodyta Reglamento (ES) 2021/1060 64 straipsnio 1 dalies b punkte;

9.1.10. paraiškos Paskolai ir verslo plano parengimo išlaidoms padengti;

9.1.11. Paskolos gavėjo turimiems finansiniams įsipareigojimams finansų įstaigoms vykdyti ir (ar) Paskolos gavėjo turimiems finansiniams įsipareigojimams perfinansuoti“;

9.1.12. paskoloms suteikti, dividendams, tantjemoms išsimokėti, Paskolos gavėjo dalyvių ir (ar) fizinių bei juridinių asmenų paskoloms grąžinti ar suteikti, Paskolos gavėjų įstatiniam kapitalui mažinti, savoms akcijoms supirkti ar kitokiems mokėjimams iš kapitalo Paskolos gavėjo dalyviams ir (ar) fiziniams bei juridiniams asmenims atlikti“.

10.

Paskolų teikimo sąlygos

10.1.   Paskola suteikiama Paskolos gavėjo Projektui finansuoti, sudarant paskolos sutartį tarp Paskolos davėjo ir Paskolos gavėjo (toliau – Paskolos sutartis).

10.2.   Paskolos laikotarpis negali būti ilgesnis nei 180 mėnesių imtinai.

10.3.   Paskolos gavėjas Paskolą ar jos dalį gali grąžinti anksčiau nei Paskolos sutartyje nurodytas Paskolos grąžinimo terminas be jokių papildomų mokesčių.

10.4. Paskola teikiama taikant 2 proc. fiksuotą metinę palūkanų normą.

10.5. Paskolos davėjui atlikus Paskolos gavėjo ir Paskolos negrąžinimo rizikos vertinimą, vadovaujantis Paskolos davėjo patvirtinta metodika, Paskolai gali būti taikomos Paskolos užtikrinimo priemonės. Tuo atveju, jeigu Paskolos užtikrinimo priemonės taikomos, visas išlaidas, susijusias su Paskolos užtikrinimo priemonių įforminimu (turto vertinimo, notaro paslaugų mokesčiai ir kt.), apmoka Paskolos gavėjas.

10.6. Paskolos gavėjui tinkamai įgyvendinus Projektą gali būti skiriama iki 30 proc. suteiktos ir išmokėtos Paskolos sumos dotacija, t. y. sumažinama grąžintinos Paskolos sumos dalis.

10.7. Už Paskolos panaudojimą pagal Paskolos sutartyje nurodytą paskirtį atsako Paskolos gavėjas.

10.8. Paaiškėjus, kad Paskola Paskolos gavėjui buvo nepagrįstai išmokėta, nes Paskolos gavėjas pateikė neteisingą informaciją ir (ar) dokumentus, ir (ar) nuslėpė informaciją, turinčią reikšmės sprendimo dėl paskolos suteikimo priėmimui, Paskolos gavėjas privalo grąžinti Paskolos teikėjui visą nepagrįstai gautą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dienai) ir su palūkanomis, nustatytomis Komisijos pranešime dėl dabartinių valstybės pagalbos susigrąžinimo palūkanų normų ir taikomų orientacinių bei diskonto normų, paskelbtų remiantis Komisijos reglamento (EB) Nr. 794/2004 10 straipsniu (sprendimo dėl Paskolos suteikimo dienai), kurios skaičiuojamos nuo nepagrįstai išmokėtos Paskolos suteikimo Paskolos gavėjui dienos iki jos susigrąžinimo dienos.

10.9. Paaiškėjus, kad Paskolos gavėjui buvo suteikta neteisėta pagalba arba nesuderinama pagalba, Paskolos gavėjas privalo grąžinti neteisėtą pagalbą arba nesuderinamą pagalbą, t. y. visą suteiktą ir negrąžintą Paskolą su Paskolos sutartyje nustatytomis palūkanomis (Paskolos grąžinimo dienai) ir su palūkanomis kaip nustatyta Reglamente (ES) 2015/1589, vadovaujantis Finansinių priemonių įgyvendinimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2022 m. birželio 22 d. įsakymu Nr. 1K-237 „Dėl 2021-2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos ir Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ įgyvendinimo“, nustatyta tvarka.

10.10. Išsami Priemonės įgyvendinimo tvarka ir procedūros nustatomos Priemonės įgyvendinimo sąlygų aprašyme, tvirtinamame INVEGOS generalinio direktoriaus įsakymu.

11.

Privataus finansuotojo dalyvavimas Projekte

11.1.   Projekto įgyvendinime privalo dalyvauti privatūs finansuotojai, kurie turi finansuoti ne mažiau kaip 20 proc. Projekto išlaidų (suma skaičiuojama be pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM), išskyrus tuos atvejus, kai Paskolos gavėjas yra ne PVM mokėtojas), tarp jų, ne mažiau kaip 10 proc. Projekto išlaidų turi sudaryti paties Paskolos gavėjo nuosavos lėšos. Reikalavimas dėl nuosavų paties Paskolos gavėjo lėšų netaikomas, kai dėl Projekto įgyvendinimui kreipiasi valstybės ir (arba) savivaldybės institucija ar įstaiga.

11.2.   Privačiu finansuotoju gali būti Paskolos gavėjas ir (ar) Lietuvos Respublikoje ar užsienio valstybėje veikiantis fizinis ar privatus juridinis asmuo, kuris prisideda prie Projekto įgyvendinimo.

11.3. Privataus finansavimo lėšos, skirtos Projekto finansavimui, negali būti finansuotos ar finansuojamos iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, ES struktūrinių fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir šiam finansavimui gauti negali būti suteikta valstybės pagalba.

12.

Paskolos dydis vienam Paskolos gavėjui

12.1. Suteikiamos paskolos suma Paskolos gavėjui ar įmonių grupei (jei Paskolos gavėjas priklauso Įmonių grupei) negali viršyti 1 500 000 Eur (vieno milijono penkių šimtų tūkstančių eurų).

12.2. Galimas suteikti Paskolos dydis vienam Paskolos gavėjui apskaičiuojamas atsižvelgiant į galimą suteikti valstybės pagalbos dydį Paskolos gavėjui.

13.    

Valstybės pagalbos apskaičiavimas

13.1. Didžiausia galima suteikti valstybės pagalbos suma negali viršyti 80 proc. tinkamų finansuoti Projekto išlaidų, neviršijant Reglamento Nr. 651/2014 53 straipsnio 8 dalyje nurodytos sumos.

13.2. Valstybės pagalbos, suteikiamos Paskolos gavėjui, dydis, apskaičiuojamas sumuojant valstybės pagalbos, išreikštos bendruoju  subsidijos ekvivalentu, dydį (toliau – Bendrasis subsidijos ekvivalentas) su skiriamos dotacijos dydžiu. Jeigu apskaičiuotas valstybės pagalbos dydis paskolos gavėjui viršija didžiausią galimą pagalbos dydį, nurodytą Schemos 13.1 papunktyje, atitinkamai mažinama skiriamos dotacijos suma.

13.3. Bendrasis subsidijos ekvivalentas apskaičiuojamas kaip skirtumas tarp Paskolos gavėjui nustatytos Paskolos palūkanų normos ir pagal Europos Komisijos komunikatą dėl orientacinių ir diskonto normų nustatymo metodo pakeitimo (2008/C 14/02) (toliau – Komunikatas) nustatytos orientacinės rinkos palūkanų normos su atitinkamo dydžio rizikos premija (maržos), kuri priklauso nuo Paskolos gavėjo reitingo ir įkeičiamo turto dydžio.

13.4. Skaičiuojant Bendrąjį subsidijos ekvivalentą įvertinama paskolos suma, paskolos laikotarpis ir metinė palūkanų norma.

13.5. Mokama pagalba diskontuojama iki suteikimo momentu esamos jos vertės. Diskonto norma nustatoma atsižvelgiant į Komunikato nuostatas.

14.  

Valstybės pagalbos sumavimas, stebėsena, skaidrumo reikalavimai

14.1. Teikiama valstybės pagalba atitinka Reglamento Nr. 651/2014 6 straipsnio 5 dalies h punktą ir laikoma, jog šiai pagalbai netaikomas skatinamojo poveikio reikalavimas arba, manoma, kad ši pagalba turi skatinamąjį poveikį.

4.2. Pagal Schemą teikiama valstybės pagalba gali būti sumuojama, kaip tai nurodyta Reglamento Nr. 651/2014 8 straipsnyje t. y. valstybės pagalba, kurios tinkamas finansuoti išlaidas galima nustatyti ir kuriai pagal Reglamento Nr. 651/2014 53 straipsnį taikoma išimtis, gali būti sumuojama su:

14.2.1. bet kokia kita valstybės pagalba, jei tos priemonės yra susijusios su skirtingomis tinkamomis finansuoti išlaidomis, kurias galima nustatyti;

14.2.2. bet kokia kita valstybės pagalba, susijusia su tomis pačiomis tinkamomis finansuoti išlaidomis, kurios iš dalies arba visiškai sutampa, tik jeigu taip susumavus neviršijamas didžiausias pagalbos intensyvumas ar pagalbos suma, leistina pagal Reglamento Nr. 651/2014 53 straipsnį.

14.3. Valstybės pagalba, kuriai pagal Reglamento Nr. 651/2014 53 straipsnį taikoma išimtis, nesumuojama su jokia de minimis pagalba, susijusia su tomis pačiomis tinkamomis finansuoti išlaidomis, jeigu susumavus būtų viršytas didžiausias pagalbos intensyvumas ar pagalbos suma, leistina pagal Reglamento Nr. 651/2014 53 straipsnį.

14.4.    Skelbimas ir informavimas apie suteiktą valstybės pagalbą vykdomas vadovaujantis Reglamento Nr. 651/2014 9 straipsnio nuostatomis.

14.5. Paskolos davėjas yra atsakingas už suteiktos valstybės pagalbos registravimą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre, vadovaujantis Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“, nustatyta tvarka.

15.  

Informacijos ir dokumentų saugojimas

15.1.    Paskolos davėjas užtikrina su Priemonės įgyvendinimu ir paskolų suteikimu susijusių dokumentų saugojimą, vadovaudamasis Reglamento (ES) Nr. 651/2014 12 straipsnio nuostatomis. 

15.2.    Paskolos gavėjas visą informaciją ir dokumentus, susijusius su gautos paskolos lėšų panaudojimu, privalo saugoti 10 metų po Paskolos sutarties galiojimo pabaigos.

15.3.    Duomenų valdytoja – INVEGA, juridinio asmens kodas 110084026, buveinės adresas: Konstitucijos pr. 7, 09308 Vilnius, tel. (8 5) 210 7510, el. paštas info@invega.lt (duomenų apsaugos pareigūno el. paštas duomenu.apsauga@invega.lt), tvarko su Priemonės įgyvendinimu susijusius paraiškoje ir jos prieduose pateiktus bei iš kitų duomenų šaltinių surinktus, kaip numatyta Schemoje, asmens duomenis:

15.3.1. tvarkomi šie paraiškoje ir jos prieduose pateikti asmens duomenys: Paskolos gavėjo kontaktinio asmens finansavimo klausimais vardas, pavardė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris, Paskolos gavėjo vadovo vardas, pavardė, asmens kodas, pilietybė, asmens tapatybės dokumento kopijos duomenys (t. y., asmens nuotrauka, lytis, pilietybė, asmens tapatybės dokumento numeris, gimimo data, asmens tapatybės dokumento galiojimo data, išdavimo data, išdavimo vieta), elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris, Paskolos gavėjo dalyvių vardai, pavardės, asmens kodai, pilietybė, Paskolos gavėjo dalyvio (-ių) valdomų įmonių pavadinimai, kapitalo ar balsavimo teisių dalis, sąsajos pagal turimus sutartinius įsipareigojimus su kitais juridiniais asmenimis, informacija apie svarbias viešąsias pareigas, ryšiai su politiškai pažeidžiamais (paveikiamais) asmenimis, įskaitant šeimos narius ir artimus pagalbininkus, kaip nustatyta Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 19 straipsnio 10 dalyje, parašas, paraiškos pateikimo data;

15.3.2. tais atvejais, kai Paskolos grąžinimas užtikrinamas fizinio asmens suteikiama užtikrinimo priemone, tvarkomi šie fizinio asmens duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, asmens tapatybės dokumento kopijos duomenys (t. y., asmens nuotrauka, lytis, pilietybė, asmens tapatybės dokumento numeris, gimimo data, asmens tapatybės dokumento galiojimo data, išdavimo data, išdavimo vieta), informacija apie asmens gaunamas pajamas paraiškos pateikimo metu bei paskutinius trejus kalendorinius metus iki paraiškos pateikimo dienos, paraiškos pateikimo dieną turimus finansinius įsipareigojimus (informacija apie gautas (suteiktas) paskolas, skolas ir kitus gautus (suteiktus) kreditus) ir turimą registruotą kilnojamąjį ir nekilnojamąjį turtą;

15.3.3. tais atvejais, kai privatus finansuotojas yra fizinis asmuo, tvarkomi šie asmens duomenys: vardas, pavardė, asmens kodas, asmens tapatybės dokumento kopijos duomenys (t. y., asmens nuotrauka, lytis, pilietybė, asmens tapatybės dokumento numeris, gimimo data, asmens tapatybės dokumento galiojimo data, išdavimo data, išdavimo vieta),elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris.

15.4.    Duomenų valdytojas asmens duomenis, gautus įgyvendinant Schemą, tvarko vykdydamas teisinę prievolę (2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) 6 straipsnio 1 dalies c punktas), nustatytą Nacionalinės plėtros įstaigos įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, Finansų įstaigų įstatymo 31 straipsnio 3 ir 6 dalyse, 32 straipsnio 1 dalies 3 punkte, Pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įstatymo 9–15 straipsniuose, 19 ir 24 straipsniuose, Tarptautinių sankcijų įstatymo 7 straipsnyje, Schemoje ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatyme. Asmens duomenys duomenų valdytojo  tvarkomi vadovaujantis duomenų valdytojo patvirtintomis Asmens duomenų tvarkymo taisyklėmis. Informacija apie asmens duomenų tvarkymą pateikiama duomenų valdytojo interneto svetainės www.invega.lt skiltyje „Asmens duomenų apsauga“.

15.5.    INVEGA asmens duomenis gauna iš pareiškėjo, siekiančio tapti Paskolos gavėju (toliau – pareiškėjas). INVEGA, vadovaudamasi teisės aktų, reglamentuojančių finansų įstaigų, nacionalinių plėtros įstaigų veiklą, taip pat pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos reikalavimais gali gauti duomenis iš kitų šaltinių: Lietuvos banko, valstybės įmonės Registrų centro, Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos bei kitų valstybės institucijų, bendrovių, tvarkančių jungtines skolininkų duomenų rinkmenas bei duomenis apie kredito istoriją, įsiskolinimus (pvz., UAB „Creditinfo Lietuva“), atitikties platformų, teikiančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos įrankius ir paslaugas (pvz., „Ondato Saas“), juridinių asmenų, kai duomenys teikiami apie šių juridinių asmenų atstovus, darbuotojus, steigėjus, akcininkus, dalyvius, savininkus ir pan., taip pat ir iš kitų valstybės ir savivaldybių institucijų, valstybės registrų ir informacinių sistemų, viešų ir privačių duomenų rinkinių ir (ar) duomenų bazių, visuomenės informavimo priemonių bei kitų viešai prieinamų šaltinių, įskaitant duomenų rinkimą naudojantis internetinėmis paieškos sistemomis (pvz., google.com, yahoo.com ir kt.) (taikoma tik vykdant teisės aktų, reglamentuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, reikalavimus), kai iš jų yra gaunami duomenys, reikalingi Paskolos gavėjų, jų atstovų ir dalyvių tapatybei nustatyti, Paskolos gavėjų finansinei padėčiai ir kreditingumui įvertinti, Paskolos gavėjų atitikčiai Schemoje ir INVEGOS generalinio direktoriaus įsakymu patvirtintame Priemonės aprašyme nustatytiems Paskolos gavėjo ir Projekto tinkamumo reikalavimams įvertinti, pareiškėjų pateiktų duomenų teisingumui patikrinti bei paskolos negrąžinimo, Paskolos gavėjo, projekto rizikai įvertinti bei teisės aktų, reglamentuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją reikalavimų vykdymui.

15.6.    Asmens duomenų tvarkymo tikslas – užtikrinti teisėtą valstybės pagalbos Paskolos gavėjui teikimą, vertinant ir nustatant Paskolos gavėjo atitiktį Schemos reikalavimams, ir atlikti su nurodyto tikslo įgyvendinimu susijusius veiksmus: tikrinti Paskolos gavėjo pateiktos informacijos tikrumą, vertinti Pareiškėjo kreditingumą, Paskolos negrąžinimo, Pareiškėjo riziką, tvarkyti duomenų valdytojo suteiktų paskolų apskaitą, duomenų valdytojo suteiktų paskolų portfelio rizikingumo vertinimą, registruoti informaciją apie suteiktą valstybės pagalbą (paskolos gavėjas, finansuojamas projektas, suteiktos valstybės pagalbos suma) Registre ir paskolos davėjo interneto svetainėje www.invega.lt, atlikti paskolos davėjo suteiktų paskolų auditą, taip pat vykdyti Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevenciją, reikalavimus. Paskolos gavėjo kontaktinio asmens finansavimo klausimais vardas, pavardė, elektroninio pašto adresas, telefono ryšio numeris taip pat naudojami atliekant paskolos gavėjų nuomonių apie duomenų valdytojo suteiktų paskolų teisėtumą bei efektyvumą apklausas, rengiant statistines paskolos davėjo suteiktų paskolų ataskaitas.

15.7.    Jei Paskolos gavėjas nepateiks asmens duomenų, nurodytų Schemos 15.3.1–15.3.3 papunkčiuose, nebus galimybės patikrinti Paskolos gavėjo atitikties Schemos reikalavimams, todėl jie nebus vertinami.

15.8.    Duomenų valdytojas asmens duomenis perduoda: Lietuvos banko administruojamai Paskolų rizikos duomenų bazei. Duomenų valdytojas audito tikslais ir gavęs Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimus atitinkantį oficialų ES ir (ar) Lietuvos Respublikos institucijų (Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Ekonomikos ir inovacijų ministerijos, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos ir kitų teisėsaugos ir verslo priežiūrą vykdančių institucijų) paklausimą pateikia asmens duomenis šioms kompetentingoms institucijoms. Duomenų valdytojas asmens duomenis pateikia atsakydamas į gautus oficialius Reglamento (ES) 2016/679 reikalavimus atitinkančius Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos, Specialiųjų tyrimų tarnybos, Konkurencijos tarybos ir kitų teisėsaugos ir verslo priežiūrą vykdančių kompetentingų institucijų paklausimus.

15.9.    Su Schemos reikalavimų įgyvendinimu susijusius asmens duomenis duomenų valdytojas tvarko ir saugo 10 metų nuo paskutinio dokumento dėl Paskolos suteikimo gavimo datos arba nuo sprendimo nesuteikti Paskolos dienos.

15.10.  Duomenų subjektas gali kreiptis į duomenų valdytoją – INVEGĄ ir įgyvendinti šias Reglamente (ES) 2016/679 įtvirtintas teises:

15.10.1.  teisę būti informuotam apie savo asmens duomenų tvarkymą;

15.10.2.  teisę susipažinti su savo asmens duomenimis;

15.10.3.  teisę reikalauti ištaisyti duomenis;

15.10.4.  teisę reikalauti ištrinti asmens duomenis, jeigu juos naudoja neteisėtai arba egzistuoja kitokie ištrynimo pagrindai („teisę būti pamirštam“);

15.10.5.  teisę reikalauti apriboti asmens duomenų tvarkymą.

15.11.  Duomenų subjektas turi teisę kreiptis į duomenų valdytojo duomenų apsaugos pareigūną ir (arba) pateikti skundą Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai, jei mano, kad asmens duomenų tvarkymas atliekamas pažeidžiant Reglamento (ES) 2016/679 nuostatas. Duomenų subjektas taip pat turi teisę pateikti skundą teismui, jei mano, kad Reglamentu (ES) 2016/679 nustatytos jo teisės buvo pažeistos, nes jo asmens duomenys buvo tvarkomi pažeidžiant Reglamento (ES) 2016/679 nuostatas.