LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2018 M. SPALIO 25 D. ĮSAKYMO NR. 1K-359 „DĖL VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIŲ RODIKLIŲ RENGIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m. birželio 4 d. Nr. 1K-207

Vilnius

 

P a k e i č i u Lietuvos Respublikos finansų ministro 2018 m. spalio 25 d. įsakymą Nr. 1K-359 „Dėl valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių rengimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:

LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIŲ RODIKLIŲ RENGIMO

 

Atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 punkto c, e–g papunkčius ir Europos Sąjungos Stabilumo ir augimo paktą, nustatytą 1997 m. liepos 7 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1466/97 dėl biudžeto būklės priežiūros stiprinimo ir ekonominės politikos priežiūros bei koordinavimo su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. lapkričio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1175/2011,

tvirtinu Valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių rengimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Finansų ministrė                                                                                                          Gintarė Skaistė

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2018 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 1K-359

(Lietuvos Respublikos finansų ministro

2021 m. birželio 4 d.

įsakymo Nr. 1K-207 redakcija)

 

valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių rengimo TVARKOS aprašAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių rengimo tvarkos apraše (toliau – Aprašas) reglamentuojama:

1.1. skaičiuojami trejų metų (t + 1, t + 2, t + 3 metai, kai t – einamieji metai) valdžios sektoriaus fiskaliniai rodikliai;

1.2. stebimi einamųjų metų valdžios sektoriaus fiskaliniai rodikliai;

1.3. informacijos apie skaičiuojamas ir stebimas valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmes ir apie jų pasikeitimo priežastis teikimas Lietuvos Respublikos finansų ministrui;

1.4. informacijos ir duomenų, turinčių arba galinčių turėti įtakos valdžios sektoriaus fiskaliniams rodikliams, teikimas.

 

II SKYRIUS

SKAIČIUOJAMI IR STEBIMI VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIAI RODIKLIAI

 

2.  Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – ministerija) Finansų politikos departamento Fiskalinės priežiūros skyriaus (toliau – Fiskalinės priežiūros skyrius) skaičiuojami tam tikrų metų ir stebimi einamųjų metų šie valdžios sektoriaus fiskaliniai rodikliai:

2.1. valdžios sektoriaus balansas pagal galiojančią Europos sąskaitų sistemą (toliau – ESS);

2.2. struktūrinis valdžios sektoriaus balansas pagal Europos Sąjungos Stabilumo ir augimo paktą, nustatytą 1997 m. liepos 7 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1466/97 dėl biudžeto būklės priežiūros stiprinimo ir ekonominės politikos priežiūros bei koordinavimo su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. lapkričio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1175/2011 (toliau – Stabilumo ir augimo paktas);

2.3. valdžios sektoriaus išlaidų, koreguotų taip, kaip numatyta Stabilumo ir augimo pakte, pasikeitimas, palyginti su paskutinių pasibaigusių metų palyginamomis valdžios sektoriaus išlaidomis, išreikštas procentais;

2.4. valdžios sektoriui priskiriamų biudžetų asignavimų, kurių visuma nustatoma taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo (toliau – Konstitucinis įstatymas) 3 straipsnyje, pasikeitimas, palyginti su paskutinių pasibaigusių metų palyginama asignavimų visuma, išreikštas procentais.

3.  Nustatant Aprašo 2 punkte nurodytų valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmes, taikomas valdžios sektoriaus finansų modeliavimas, ekspertinis vertinimas ir įvertinami valdžios sektoriui priskiriamų biudžetų:

3.1. pajamų ir išlaidų rodikliai;

3.2. pajamų ir išlaidų planų vykdymo duomenys;

3.3. statistiniai, pagal ESS būtini atlikti, valdžios sektoriaus pajamų ir išlaidų perklasifikavimai ir koregavimai;

3.4. pajamų ir išlaidų konsolidacijos veiksniai;

3.5. ministerijų, kitų valstybės įstaigų, valstybės įmonių ir ministerijos administracijos padalinių pateikta informacija ir duomenys, turintys arba galintys turėti įtakos valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmėms;

3.6. iš kitų valdžios sektoriaus subjektų gauta faktinė ir prognozinė informacija ir duomenys.

 

III SKYRIUS

INFORMACIJOS APIE SKAIČIUOJAMAS IR STEBIMAS VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIŲ RODIKLIŲ REIKŠMES IR APIE JŲ PASIKEITIMO PRIEŽASTIS TEIKIMAS FINANSŲ MINISTRUI

 

4.  Ministerijos Finansų politikos departamentas teikia finansų ministrui Fiskalinės priežiūros skyriaus parengtą informaciją apie skaičiuojamas ir stebimas valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmes ir apie jų pasikeitimo priežastis šiais terminais ir apimtimi:

 

Nr.

Teikiama informacija

Iki balandžio 10 d.

Iki liepos 15 d.

Iki rugsėjo 27 d.

Metai, kurių informacija teikiama

1.

Valdžios sektoriaus balanso rodiklio reikšmė

t, t + 1, t + 2, t + 3

t

t, t + 1, t + 2, t + 3

2.

Struktūrinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio reikšmė

t, t + 1, t + 2, t + 3

t

t, t + 1, t + 2, t + 3

3.

Informacija apie struktūrinio postūmio užduoties numatomą vykdymą, jeigu pagal Konstitucinį įstatymą struktūrinio postūmio užduotis buvo nustatyta t metams

t

t

t

4.

Informacija apie valdžios sektoriaus išlaidų pasikeitimą ir pasikeitimo palyginimas su naujausiu žinomu didžiausiu leidžiamu valdžios sektoriaus išlaidų pasikeitimu, nustatytu pagal Stabilumo ir augimo paktą

t, t + 1

t

t, t + 1

5.

Informacija apie valdžios sektoriui priskiriamų biudžetų asignavimų pasikeitimą, jei planuojant t metų biudžetus buvo taikoma Konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nustatyta valdžios sektoriaus išlaidų augimo ribojimo taisyklė

t, t + 1

t

t, t + 1

6.

Informacija apie atitiktį fiskalinės drausmės taisyklėms, nustatytoms Konstituciniu įstatymu ir Stabilumo ir augimo paktu

t, t + 1

t

t, t + 1

7.

Rizikos veiksnių, kuriems įvykus numatomos stebimų valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmės pasikeistų, sąrašas ir jų vertinimas

t, t + 1, t + 2, t + 3

t

t, t + 1, t + 2, t + 3

8.

Kita aktuali informacija

t, t + 1, t + 2, t + 3

t

t, t + 1, t + 2, t + 3

 

5. Bet kuriuo kitu terminu teikiama Aprašo 4 punkte nurodyta informacija ir (ar) papildoma informacija, jei iš valdžios sektoriaus subjektų ir (ar) ministerijos administracijos padalinių gaunama informacijos, reikšmingai veikiančios ar galinčios paveikti stebimus valdžios sektoriaus fiskalinius rodiklius, ar pasireiškia numatytos rizikos veiksniai.

 

IV SKYRIUS

INFORMACIJOS IR DUOMENŲ, TURINČIŲ ARBA GALINČIŲ TURĖTI ĮTAKOS SKAIČIUOJAMIEMS IR STEBIMIEMS VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIAMS RODIKLIAMS, TEIKIMAS

 

6Informacija ir duomenys, turintys arba galintys turėti įtakos skaičiuojamiems ir stebimiems valdžios sektoriaus fiskaliniams rodikliams, gaunami iš:

6.1. ministerijos Biudžeto departamento:

6.1.1.   duomenys apie valstybės biudžeto išlaidas (be Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšų) pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius;

6.1.2.   duomenys apie centrinės valdžios subsektoriui, kaip jis suprantamas pagal ESS, priskiriamų nebiudžetinių fondų (Rezervinio (stabilizavimo) fondo ir kt.) pajamas ir išlaidas;

6.1.3.   duomenys apie Klimato kaitos specialiosios programos pajamas ir išlaidas (įskaitant faktinius duomenis už praėjusius metus);

6.1.4.   duomenys apie Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšų sumas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius ir bendrajam finansavimui numatomas valstybės biudžeto lėšas;

6.1.5.   duomenys apie valstybės biudžeto asignavimus, kuriuos reikia perklasifikuoti pagal ESS:

6.1.5.1. duomenys apie lėšų, susijusių su nuosavybės teisių į turtą atkūrimu ir kompensacijų išmokėjimu, ir kitų įsipareigojimų, susijusių su teismų sprendimų vykdymu, sumas;

6.1.5.2. duomenys apie tiesioginių išmokų žemės ūkiui ir kitų mokėjimų bei įsipareigojimų, susijusių su žemės ūkiu, sumas;

6.1.5.3. duomenys apie kitus valstybės biudžeto asignavimus;

6.1.6.   informacija apie valstybės biudžeto, nebiudžetinių fondų, priskiriamų centrinei valdžiai, išlaidų politikos pasikeitimus (diskrecines išlaidų priemones) ir numatomų pokyčių kiekybinį įvertinimą;

6.2. ministerijos Finansų politikos departamento Pajamų analizės ir planavimo skyriaus:

6.2.1.   valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų t metų pajamų planų numatomo vykdymo duomenys;

6.2.2.   valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų projekcijos;

6.2.3.   informacija apie valstybės ir savivaldybių biudžetų, pajamų politikos pasikeitimus (diskrecines pajamų priemones) ir numatomų pokyčių kiekybinį įvertinimą (savivaldybių biudžetų atveju – jeigu pajamų pasikeitimą lemia centrinės valdžios sprendimai);

6.2.4.   duomenys apie atliekamus pajamų iš mokesčių koregavimus pagal ESS;

6.3. ministerijos Valstybės iždo departamento:

6.3.1.   duomenys apie mokėtinas palūkanas už valdžios sektoriaus skolą (įvertinus finansines išvestines priemones ir jų neįvertinus, taikant kaupimo ir pinigų srautų principus);

6.3.2.   informacija apie numatomą valstybės biudžeto metinį išlaidų plano vykdymą;

6.3.3.   duomenys apie beviltiškomis pripažįstamų paskolų sumas ir nurašomos skolos sumas;

6.3.4.   įsipareigojimų pagal valstybės garantijas duomenys, duomenys apie garantijų įtraukimą į tiesioginę skolą;

6.3.5.   Lietuvos Respublikos t metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme ir (ar) t + 1 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte nurodytų priemonių, kurioms numatyta skolinimosi teisė, sąrašas ir informacija apie numatomų šioms priemonėms finansuoti skolintų lėšų sumas;

6.3.6. valdžios sektoriaus skolos projekcijos;

6.4. ministerijos Europos Sąjungos ir tarptautinių reikalų departamento:

6.4.1.   duomenys apie įmokų į Europos Sąjungos biudžetą sumas ir šių sumų pasikeitimą dėl Europos Sąjungos biudžeto pakeitimo;

6.4.2.   duomenys apie įmokų į Europos finansinio stabilizavimo mechanizmo sąskaitą sumas;

6.4.3.   informacija apie finansinius įsipareigojimus pagal Europos Sąjungos ir (ar) euro zonos sutartis ar sprendimus;

6.4.4.   informacija apie kitų įmokų ar įnašų į tarptautinius fondus, organizacijas sumas;

6.5. valstybės įmonės „Investicijų ir indėlių draudimas“ (toliau – IID) – duomenys apie IID ir IID administruojamų fondų biudžetų pajamas ir išlaidas;

6.6. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerijos – informacija apie ginklų, karinės įrangos, karinių atsargų, strateginių ir neliečiamųjų atsargų verčių bei dvigubos paskirties karinės įrangos metines sumas pagal planuojamą pristatymą ir pagal įsigijimo kasines išlaidas;

6.7. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos:

6.7.1. Valstybinio socialinio draudimo fondo (toliau – VSDF) biudžeto informacija ir duomenys kaupimo ir pinigų principu;

6.7.2. VSDF informacija apie pajamų ir išlaidų politikos pasikeitimus (diskrecines pajamų ir išlaidų priemones) ir jų kiekybinį įvertinimą;

6.7.3. VSDF informacija apie rezervo dydį ir jo panaudojimą (sumas ir lėšų naudojimo paskirtį);

6.7.4. informacija apie Garantinio fondo, Ilgalaikio darbo išmokų fondo ir Pensijų anuitetų fondo pajamas ir išlaidas;

6.8. Valstybinės ligonių kasos prie Sveikatos apsaugos ministerijos Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF):

6.8.1. biudžeto informacija ir duomenys kaupimo principu (pagal PSDF biudžeto klasifikaciją bei Valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikaciją, patvirtintą Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K-184 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijos patvirtinimo“);

6.8.2. informacija apie pajamų ir išlaidų politikos pasikeitimus (diskrecines pajamų ir išlaidų priemones) ir jų kiekybinį įvertinimą;

6.8.3. informacija apie rezervo dydį ir panaudojimo informaciją (sumas ir lėšų naudojimo paskirtį);

6.9. uždarosios akcinės bendrovės „Investicijų ir verslo garantijos“ (toliau – INVEGA) – duomenys apie INVEGOS ir jos administruojamo INVEGOS fondo (MVAL59) biudžeto pajamas ir išlaidas;

6.10. valstybės įmonės Turto banko – duomenys apie įmonės pajamas ir išlaidas.

7Aprašo 6 punkte nurodyta informacija ir duomenys, turintys arba galintys turėti įtakos skaičiuojamiems ir stebimiems valdžios sektoriaus fiskaliniams rodikliams, teikiami ministerijai gavėju nurodant Fiskalinės priežiūros skyrių šiais terminais:

7.1. ne vėliau kaip einamųjų metų liepos 10 dieną – t metų informacija ir duomenys;

7.2. ne vėliau kaip einamųjų metų kovo 30 dieną ir rugsėjo 21 dieną – t, t + 1, t + 2, t + 3 metų informacija ir duomenys;

7.3. bet kuriuo kitu terminu einamaisiais metais, jei laikotarpiais tarp Aprašo 7.1 ir 7.2 papunkčiuose nurodytų terminų gaunama informacijos ir duomenų apie biudžetų ar pajamų ir išlaidų sąmatų galimus pokyčius dėl teisės aktų pasikeitimo ar kitų priežasčių.

8Visi informaciją teikiantys subjektai teikia ministerijai (gavėju nurodydami Fiskalinės priežiūros skyrių) kitą (Aprašo 6 ir 7 punktuose nenurodytą) informaciją ir duomenis, galinčius turėti įtakos Aprašo 2 punkte nurodytų valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių dydžiams, arba tą informaciją ir duomenis, dėl kurių įtakos valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių dydžiams abejojama, nurodydami gautos informacijos ir duomenų šaltinį.

9.  Visa informacija ir duomenys, turintys arba galintys turėti įtakos skaičiuojamiems ir stebimiems valdžios sektoriaus fiskaliniams rodikliams, taip pat informacija ir duomenys, galintys reikšmingai paveikti Aprašo 2 punkte nurodytus valdžios sektoriaus fiskalinius rodiklius, teikiami elektroninių ryšių priemonėmis ir elektroninio pašto adresu deficito.stebetojas@finmin.lt.

 

___________________________