ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS
ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
Dėl ANYKŠČIŲ rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai plano patvirtinimo
2022 m. liepos 13 d. Nr. 1-AĮ-567
Anykščiai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, 29 straipsnio 8 dalies 2 punktu, Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 22 straipsnio 2 dalimi, Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos įgyvendinimo priemonių planu pagal gripo pandemijos etapus, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymu Nr. V-899 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“,
1. T v i r t i n u Anykščių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planą, kuris yra Anykščių rajono savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo plano priedas (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2013 m. spalio 18 d. įsakymą Nr. 1-AĮ-657 „Dėl Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2012 m. birželio 21 d. įsakymo Nr. AĮ-371 „Dėl Anykščių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano patvirtinimo“ papildymo“.
Anykščių rajono savivaldybės
ekstremalių situacijų valdymo plano
priedas
(PATVIRTINTA
Anykščių rajono savivaldybės
administracijos direktoriaus 2022 m.
liepos 13 d. įsakymu Nr.1-AĮ-567)
ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Anykščių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai planas (toliau – Planas) nustato būtinus veiksmus ir priemones, kurias privaloma taikyti gripo pandemijos pavojaus ir gripo pandemijos periodais Anykščių rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė). Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:
1.1. sveikatos sektorius – padaugėjus susirgimo atvejų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl didelio sergamumo gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;
1.2. paslaugų sektorius – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, gali būti neužtikrinamas būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimas;
1.4. valstybės valdymas – gali sutrikti valstybės institucijų, savivaldybių funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, valstybės institucijų, savivaldybių strateginius veiklos planus ir vykdomų programų priemones;
1.5. švietimo ir kultūros sektorius – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai;
2. Dėl 1.1–1.6 papunkčiuose nurodytų poveikio krypčių pasirengti gripo pandemijai turėtų visi sektoriai, ypač didelį dėmesį skiriant priemonėms, kurios užtikrina nepertraukiamą būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimą.
3. Plano priemonės, numatytos vykdyti tarppandeminiu laikotarpiu, pradedamos nedelsiant vykdyti Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinus Planą, o priemonės, numatytos vykdyti pandemijos laikotarpiu – Lietuvoje oficialiai paskelbus gripo pandemijos pradžią. Plano vykdymas yra neterminuotas.
4. Šis Planas parengtas atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2019 m. liepos 19 d. įsakymą Nr. V-899 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2019–2023 metų programos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymą Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. liepos 1 d. įsakymą Nr. V-536 „Dėl sezoninio gripo bei gripo, sukelto naujo viruso potipio (pandeminio gripo), diagnostikos, gydymo ir profilaktikos antivirusiniais vaistais metodikų patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. sausio 22 d. įsakymą Nr. V-31 „Dėl Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašo patvirtinimo“ bei kitus teisės aktus, reglamentuojančius pasirengimą gripo epidemijai.
5. Anykščių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai veiksmų įgyvendinimo priemonių planas pagal gripo pandemijos etapus reglamentuoja asmens, visuomenės sveikatos įstaigų bei kitų gyvybiškai svarbių įstaigų veiksmus.
II SKYRIUS
ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ
8. Planuojant visas pasirengimo gripo pandemijai priemones, vykdant atsako į gripo pandemiją priemones ir vertinant gripo pandemijos patirtį, turi būti paisoma pagrindinių etinių principų: lygybės, nešališkumo, naudingumo / efektyvumo, proporcingumo, nediskriminavimo, solidarumo.
9. Gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius. Per įprastinį gripo sezoną suserga 5–10 procentų gyventojų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 40 tūkst. gripo ir 600 tūkst. ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. Gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis dažniau serga vaikai.
10. Lietuvoje gripo epidemijos skelbiamos savivaldybėse. Epidemija dažniausiai skelbiama, kai sergamumo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodiklis yra ne mažesnis kaip 100 atvejų 10 tūkst. gyventojų per savaitę, o klinikinių gripo atvejų skaičius sudaro apie 30 procentų visų registruotų gripo ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. Lietuvoje gripo epidemijos skelbiamos beveik kiekvieną gripo sezoną.
11. Lietuvoje kiekvieną gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600-4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų (dažniausiai plaučių uždegimo) ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. PSO duomenimis, dažniausiai per gripo epidemijas miršta vyresnio amžiaus žmonės (80 procentų visų mirčių). Lietuvoje yra daugiau kaip 500 tūkst. gyventojų, sulaukusių 65 metų ir vyresnių (tai sudaro apie 15 procentų visų gyventojų). 2009-2010 m. gripo pandemijos metu visame pasaulyje nuo gripo ir jo komplikacijų mirė apie 400 000 gyventojų, o Lietuvoje - 23 asmenys. Dauguma visų mirusiųjų pandemijos metu buvo jaunesnio amžiaus asmenys.
12. Nuo XX a. pradžios kilo 4 pandemijos: 1918–1920 m. – ispaniškas (A (H1N1) gripas (mirė daugiau kaip 20 mln. žmonių), 1957–1958 m. – Azijos (A (H2N2) gripas (mirė daugiau kaip 1 mln. žmonių), 1968–1969 m. – Honkongo (A (H3N2) gripas (mirė daugiau kaip 1 mln. žmonių), 2009–2010 m. – naujasis A (H1N1) gripas (mirė iki 400 tūkst. žmonių).
13. Gripo pandemija gali kilti kas 10–50 m. Ją sukelia naujo potipio gripo virusas, kuriam gyventojai neturi imuniteto. Gripo pandemijos kilimą lemia trys pagrindiniai veiksniai:
14. Dažniausiai pandeminis gripo virusas atsiranda staiga, sergamumas per 2–3 savaites pasiekia aukščiausią lygį, suserga iki 50 procentų populiacijos (rizikos grupių asmenų – net iki 80 procentų). Dėl glaudžių tarptautinių ryšių ir išplėtoto transporto priemonių tinklo pandeminis gripo virusas greitai išplinta visame pasaulyje.
15. Planavimas ir koordinavimas, situacijos stebėjimas ir vertinimas, prevencija ir lokalizavimas, sveikatos sistemos atsakas, visuomenės informavimas ir keitimasis informacija tarp valstybės institucijų vyksta atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos (toliau – PSO) nustatytus gripo pandemijos etapų apibrėžimus ir yra būtini visais gripo pandemijos etapais. Jie turi būti svarstomi kiekvieną kartą, kai pereinama į kitą etapą ir remtis nacionaliniais epidemiologinės priežiūros duomenimis.
16. Gripo pandemijos etapai pagal PSO bei Europos ligų kontrolės ir prevencijos centro rekomendacijas dėl pasirengimo gripo pandemijai planų peržiūros (2012 m.):
16.1. tarppandeminis periodas, 1-asis etapas: naujas gripo viruso potipis nenustatytas; gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams;
16.2. gripo pandemijos pavojaus periodas, 2-asis etapas: naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms;
16.3. gripo pandemija, 3-iasis etapas: naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje;
17. Plintant pandeminiam gripo virusui, šalyse gripo pandemijos etapai pasireiškia ne vienu metu, todėl, taikant atsako priemones, būtina remtis nacionaliniais epidemiologinės priežiūros duomenimis.
18. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo sukeliamą naštą gyventojų sveikatai bei šalies ūkiui. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo yra ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad tarp skiepytų asmenų 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Tyrimų rezultatai rodo, kad pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą. PSO ir ES Taryba rekomenduoja paskiepyti 75 procentus rizikos grupėms priklausančių asmenų, kuriems gripas pavojingiausias ir dažniausiai sukelia komplikacijas.
19. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimo gripo pandemijai planuose (priemonių planuose) numatomas sveikatos priežiūros paslaugų teikimo organizavimas bei priemonės asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti gripo pandemijos metu, esant dideliam sergančių asmenų skaičiui.
III SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
20. Anykščių rajono savivaldybės administracija kartu su Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Utenos departamento Anykščių skyriumi, atsižvelgdami į Plano atsakingų vykdytojų pateiktas pastabas ir pasiūlymus bei teisės aktų pakeitimus, kasmet organizuoja Plano peržiūrėjimą ir atnaujinimą.
Anykščių rajono savivaldybės pasirengimo gripo pandemijai plano
priedas
PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI VEIKSMŲ ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ
Etapas |
Veiksmai |
Vykdytojai |
1 etapas: tarppandeminis periodas, naujas gripo viruso potipis nenustatytas; gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams |
Planavimas ir koordinavimas |
|
1. Atliekant galimų pavojų ir ekstremaliųjų situacijų rizikos analizės peržiūrą, įvertinti gripo pandemijos pavojų ir, atsižvelgiant į atnaujintą analizę, patikslinti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus) – ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamąsias dalis arba jų priedus |
SA, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, ūkio subjektai* |
|
2. Koordinuoti savivaldos institucijų bei asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą gripo pandemijai.
|
SA |
|
3. Organizuoti ir (ar) dalyvauti įvairaus tipo pratybose, skirtose pasirengti gripo pandemijai, remtis jų rezultatais tobulinant pasirengimą gripo pandemijai |
SA, ESK |
|
4. Sukaupti būtinųjų asmens apsaugos priemonių, skirtų apsisaugoti nuo kvėpavimo takų virusinių infekcijų, atsargas
|
SA, ESK, ASPĮ |
|
5. Peržiūrėti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus gripo pandemijai valdyti ar lokalizuoti, esant išteklių ir pajėgumų trūkumui, planuoti jų šalinimą |
SA, ASPĮ, įstaigų vadovai |
|
Situacijos stebėjimas ir vertinimas |
PLANAS PAGAL GRIPO PANDEMIJOS ETAPUS
|
6. Vykdyti nuolatinę gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinę priežiūrą, ją periodiškai vertinti, išaiškinti šių ligų protrūkius ir užtikrinti institucijų bendradarbiavimą |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, ASPĮ |
7. Organizuoti ir koordinuoti gyvūnų gripo priežiūrą siekiant nustatyti didelio ir mažo patogeniškumo gyvūnų gripo virusus, analizuoti gyvūnų gripo epizootinę situaciją pasaulyje ir Europoje siekiant laiku ir tinkamai organizuoti gyvūnų gripo prevencijos ir kontrolės priemones |
VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
8. Vadovautis Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijomis ir informacija apie gripo epidemiologinę situaciją pasaulyje, Europos Sąjungos šalyse narėse ir kitose kaimyninėse valstybėse; peržiūrėti ir atitinkamai koreguoti Plane (įstaigų planuose) numatytas priemones |
SA, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
Prevencija ir lokalizavimas |
||
9. Aktyviai skiepyti rizikos grupių asmenis ir gyvybiškai svarbių subjektų darbuotojus, siekiant padidinti jų skiepijimų nuo gripo mastą ir panaudoti visas už valstybės lėšas įsigytas sezoninio gripo vakcinas |
ASPĮ, gyvybiškai svarbūs subjektai |
|
10. Įvertinti pandeminės vakcinos logistikos problemas (vakcinų sandėliavimas, saugojimo sąlygų („šalčio grandinės“) užtikrinimas, paskirstymo pajėgumas, vakcinacijos centrų organizavimas, aprūpinimas personalu) |
NVSC prie SAM Utenos departamentas, ASPĮ |
|
Sveikatos sistemos atsakas |
||
11. Peržiūrėti ir prireikus teikti pasiūlymus atnaujinti teisės aktus ir kitus dokumentus, reglamentuojančius gripo atvejų valdymą, gydymą ir diagnostiką, pacientų hospitalizaciją, pacientų srautų valdymą ir aprūpinimą personalu |
SA, ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
12. Numatyti alternatyvias, sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančias patalpas (mokyklos, viešbučiai ir kt.) papildomai pacientų hospitalizacijai esant dideliam pacientų srautui |
SA, ESK, ASPĮ |
|
13. Aprūpinti sveikatos priežiūros įstaigas asmens apsaugos priemonėmis |
ESK, ASPĮ |
|
|
14. Reguliariai organizuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų mokymus, susijusius su gripo epidemiologine priežiūra, pasirengimu gripo pandemijai ir situacijos valdymu esant gripo pandemijai |
SA, ASPĮ, NVSC Utenos departamentas
|
Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija |
||
15. Platinti parengtą informaciją pagal skirtingus gripo pandemijos etapus, pritaikytą visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms, teikti mokslu pagrįstą informaciją visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai; skelbti patikimą informaciją apie gripo epidemiologinę situaciją, gripo pandemijos keliamą grėsmę ir prevencines priemones |
SA, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, ASPĮ, VSB, VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
16. Numatyti, kaip bus teikiama informacija visuomenei ir įvairioms tikslinėms grupėms (spaudai, radijui, televizijai, sveikatos priežiūros specialistams, rizikos grupėms, valstybės institucijoms) skirtingais pandemijos etapais, keistis informacija tarp sveikatos priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų |
SA, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, ASPĮ, VSB, VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
17. Vertinti informacijos perdavimo rezultatus, siekiant tobulinti informacijos perdavimą ir būti pasiruošusiems kitam pasirengimo gripo pandemijai etapui |
SA, ESK, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
2-asis etapas. Gripo pandemijos pavojaus periodas, naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms
|
Planavimas ir koordinavimas Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniuose etapuose |
|
18. Užtikrinti sveikatos sektoriaus, kitų žinybų veiklos koordinavimą nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltą gripo atvejį (-us) |
SA, ESK, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, ASPĮ, VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
19. Užtikrinti VMVT Utenos departamento Anykščių skyriaus pasiruošimą laiku nustatyti ir likviduoti gyvūnų gripo protrūkius jų populiacijoje |
VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
20. Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą valdyti pirmuosius naujo gripo viruso potipio sukeltus susirgimų atvejus ir protrūkius |
SA, ASPĮ, ESK, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
21. Koordinuoti pandeminio gripo viruso plitimą stabdančių priemonių organizavimą ir įvertinti jų veiksmingumą |
SA, ESK, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, ASPĮ |
|
22. Užtikrinti būtiną energijos ir kuro tiekimą gripo pandemijos atveju |
SA, ESK, įmonės |
|
Situacijos stebėjimas ir vertinimas Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniuose etapuose |
||
23. Sustiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą Anykščių rajono savivaldybėje ir stebėti gripo epidemiologinę situaciją šalyje. |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
24. Išaiškinti gripo protrūkius žmonių ir gyvūnų populiacijose, taikyti protrūkių valdymo priemones |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
25. Įdiegti naudojamų gyvybiškai svarbių išteklių stebėseną (medicininių priemonių, skiepų, žmogiškųjų išteklių ir kt.). |
ASPĮ |
|
Prevencija ir lokalizavimas Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniuose etapuose |
||
26. Pasirengti masiniam žmonių skiepijimui (personalo mokymas, atitinkamų teisės aktų rengimas) |
ASPĮ |
|
27. Užtikrinti gyvūnų gripo protrūkių prevencijos, kontrolės ir likvidavimo priemones bei jų taikymą gyvūnų populiacijoje |
VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
28. Įvertinti gripo epidemiologinę priežiūrą, prevencinių priemonių tinkamumą, |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
29. Teikti rekomendacijas keliautojams, siekiant mažinti užsikrėtimo pandeminiu gripu riziką |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, VSB |
|
30. Įvertinti vykdomą skiepijimą nuo sezoninio gripo, siekiant išvengti žmonių ir gyvūnų kryžminės infekcijos gripu, skatinti asmenų, turinčių sąlytį su gyvūnais, skiepijimą nuo sezoninio gripo |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
31. Taikyti rekomenduojamas gripo infekcijos plitimą ribojančias priemones: |
SA, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
31.1. Jei Savivaldybėje nėra paskelbta gripo epidemija, SA gali svarstyti mokyklų laikiną veiklos nutraukimą, jei mokykloje dėl ligos nelanko daugiau kaip 30 proc. mokinių. |
|
|
31.2. Jei Savivaldybėje yra Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu paskelbta epidemija ir esant mokinių sergamumui gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis 20 procentų ir daugiau, mokyklos direktoriaus įsakymu laikinai nutraukti ugdymo procesą. |
|
|
31.3. Nurodyti ikimokyklinių ir bendrojo ugdymo įstaigų atsakingiems asmenims atlikti dėl ligos neatvykusių į kolektyvus vaikų ir personalo apskaitą. Surinktą informaciją kiekvieną dieną iki 12 val. teikti NVSC Utenos departamento Anykščių skyriui |
|
|
31.4. Nerekomenduojama riboti ikimokyklinių vaikų ugdymo įstaigų veiklos, tačiau gripo epidemijos metu įpareigoti įstaigas griežtai laikytis galiojančių teisės aktų nuostatų – vaikai ir ikimokyklinių įstaigų darbuotojai, kuriems pasireiškia ŪVKTI ar kitų infekcijų simptomai, negali lankyti ikimokyklinės įstaigos iki visiško pasveikimo |
|
|
31.5. Rekomenduojama neplanuoti naujų masinių renginių, esant Anykščių rajono savivaldybėje paskelbtai gripo epidemijai. Vykdant anksčiau suplanuotus ir suorganizuotus renginius, jei jų neįmanoma atšaukti, įvertinti galimą riziką, apie tai informuoti renginių dalyvius ir lankytojus, taip pat apie rekomenduojamas asmens apsaugos priemones |
|
|
|
Sveikatos sistemos atsakas Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniuose etapuose |
|
32. Įvertinti asmens sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą izoliuoti, gydyti pavienius pacientus, užsikrėtusius naujo potipio gripo virusu |
SA, ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
33. Įvertinti gebėjimą nustatyti ir valdyti gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų protrūkius asmens sveikatos priežiūros įstaigose |
SA, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
34. Įvertinti sveikatos priežiūros įstaigų personalo skiepijimo nuo sezoninio gripo mastą |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
35. Įvertinti infekcijų kontrolės priemonių ir asmeninių apsaugos priemonių atsargas asmens sveikatos priežiūros įstaigose |
SA, ESK, ASPĮ |
|
36. Asmens sveikatos priežiūros įstaigose vykdyti infekcijų kontrolės priemones pagal Pasaulio sveikatos organizacijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijas, siekiant užkirsti kelią hospitalinių infekcijų plitimui |
ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius
|
|
37. Informuoti asmens sveikatos priežiūros įstaigas, globos institucijas apie gripo infekcijos kontrolės priemones |
ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
38. Visuomenės ir asmens sveikatos priežiūros darbuotojams pateikti atnaujintą gripo atvejo apibrėžtį, atnaujintus gripo atvejų nustatymo, diagnostikos, gydymo ir infekcijų kontrolės protokolus ir metodikas |
ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, VSB
|
|
39. Patikrinti sveikatos priežiūros įstaigų pasirengimą darbui esant dideliam pacientų srautui, įvertinti pacientų izoliavimo ir priežiūros galimybes |
ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
40. Patikrinti pasirengimo gripo pandemijai planuose numatytas visų lygių sveikatos sistemos atsako priemones, atkreipiant dėmesį į pacientų srautų valdymą ir pasirengimą masinei hospitalizacijai, pacientų izoliavimui ir gydymui |
SA, ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
41. Planuoti sveikatos priežiūros įstaigų darbą esant dideliam darbuotojų trūkumui |
SA, ESK, ASPĮ |
|
Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniuose etapuose |
||
42. Prireikus atnaujinti informacinę medžiagą, skirtą žiniasklaidai, visuomenei, sveikatos ir kitiems sektoriams |
SA, ESK, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius, ASPĮ, UVSB, VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
43. Mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus, atsakingus už ryšius su visuomene, dėl informacijos skleidimo gripo pandemijos metu |
SA, ASPĮ |
|
44. Teikti informaciją apie epidemiologinę gripo situaciją Anykščių rajono savivaldybėje SA
|
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
3-iasis etapas. Gripo pandemija, naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje
Pereinamasis laikotarpis, 4-asis etapas: rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja |
Planavimas ir koordinavimas Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniuose etapuose
|
|
45. Įvertinti turimus išteklius ir pajėgumus, reikalingus valdyti ar lokalizuoti gripo pandemiją ir, jei reikia, juos padidinti. |
SA, ASPĮ |
|
46. Taikyti ir koordinuoti visas priemones, numatytas Plane (įstaigų priemonių planuose) – ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamosiose dalyse arba jų prieduose |
SA, ASPĮ |
|
47. Nustatyti papildomų išteklių poreikį galimoms artėjančioms gripo pandemijos bangoms |
SA, ASPĮ |
|
Situacijos stebėjimas ir vertinimas Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniuose etapuose
|
||
48. Tęsti sustiprintą gripo epidemiologinę priežiūrą, siekiant iš anksto numatyti artėjančią kitą gripo pandemijos bangą |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
49. Stebėti galimus pandeminio gripo epidemiologinius, virusologinius ir klinikinius pokyčius |
ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
50. Vykdyti pandeminio gripo stebėseną ir įvertinti jo poveikį: sergamumą, mirštamumą, praleistų dėl ligos dienų skaičių, sveikatos priežiūros darbuotojų ir kitų svarbių sričių darbuotojų skaičių, sveikatos priežiūros įstaigų išteklius, lovadienius, priėmimo skyrių apkrovą, alternatyvių sveikatos priežiūros priemonių naudojimo galimybes, lavoninių talpą ir kitą susijusią statistiką |
SA, ESK, ASPĮ |
|
51. Aktyvėjant ir plintant pandeminiam gripui, koreguoti gripo epidemiologinės priežiūros sistemą |
NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
Prevencija ir lokalizavimas Vykdyti visas priemones, numatytas ankstesniuose etapuose |
||
52. Tikslinti gripo pandemijos valdymo ir atsako priemones, atsižvelgiant į naujausią informaciją ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas |
ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
53. Dalyvauti antivirusinių vaistų paskirstyme, aprūpinimo stebėsenoje |
ASPĮ |
|
54. Esant galimybei pradėti skiepyti pandeminio gripo skiepais asmenis pagal nustatytas prioritetines grupes |
SA, ASPĮ |
|
Sveikatos sistemos atsakas |
||
55. Vykdyti infekcijos plitimo tarp sergančiųjų asmenų kontrolės priemones, atitinkančias naujausias Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas; mokyti sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojus naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis |
ASPĮ |
|
56. Taikyti Plane (įstaigų priemonių planuose) numatytų sveikatos priežiūros bei būtinųjų paslaugų teikimo priemones; stebėti sveikatos priežiūros įstaigų būklę; jeigu reikia, keisti skubios pagalbos teikimo sistemą; paskirstyti papildomus žmogiškuosius išteklius; teikti medicinines ir nemedicinines paslaugas pacientams, gydomiems alternatyviose sveikatos priežiūros sistemai nepriklausančiose patalpose (viešbučiuose, mokyklose ir kt.); teikti psichologinę ir socialinę paramą sveikatos priežiūros darbuotojams, nukentėjusiems asmenims ir bendruomenėms |
ASPĮ, SA |
|
Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija |
||
57. Atsižvelgiant į Europos Komisijos ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijas įvertinti turimą informaciją, nuolat teikti naujausią informaciją apie gripo pandemijos plitimą paveiktose šalyse ir Lietuvoje |
ESK, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
Planavimas ir koordinavimas |
||
58. Atlikti gripo pandemijos poveikio ir pasirengimo gripo pandemijai vertinimą (savivaldybės, įstaigų lygiu) remiantis PSO ir Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro rekomendacijomis ir Plano (įstaigų priemonių planų) – ekstremaliųjų situacijų valdymo planų sudedamųjų dalių arba jų priedų – įgyvendinimo rezultatais, pagal šio vertinimo rezultatus stiprinti pasirengimą gripo pandemijai |
SA, ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
59. Teikti siūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei, Lietuvos Respublikos ekstremalių situacijų komisijai ir kitoms valstybės institucijoms ir savivaldybėms dėl pasirengimo gripo pandemijai priemonių tobulinimo |
SA, ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
60. Nustatyti papildomų išteklių poreikį kitai gripo pandemijai |
SA, ASPĮ |
|
Situacijos stebėjimas ir vertinimas |
||
61. Nustatyti epidemiologinės prie-žiūros ir kontrolės priemones, ruošiantis kitai gripo pandemijai |
ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
Prevencija ir lokalizavimas |
||
62. Įvertinti antivirusinių vaistų veiksmingumo, saugumo ir gripo viruso atsparumo antivirusiniams vaistams duomenis |
ASPĮ |
|
63. Įvertinti skiepijimo mastą, efektyvumą ir saugumą dėl pandeminio gripo skiepų naudojimo |
ASPĮ, NVSC, Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
64. Esant galimybei, tęsti skiepijimą pandeminio gripo skiepais vadovaujantis numatytais prioritetais ir atsižvelgiant į turimas atsargas |
ASPĮ |
|
Sveikatos sistemos atsakas |
||
65. Papildyti medicinines atsargas; atnaujinti ir pristatyti būtinuosius reikmenis |
ASPĮ |
|
66. Atnaujinti planinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimą |
ASPĮ |
|
67. Peržiūrėti, atsižvelgiant į gripo pandemijos patirtį ir atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus) |
SA, ASPĮ, NVSC Utenos departamentas, ūkio subjektai* |
|
Visuomenės informavimas ir keitimasis informacija |
||
68. Įvertinti informacijos sklaidą, apžvelgti gautą patirtį |
SA, ESK, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
|
|
69. Keistis informacija tarp sveikatos priežiūros, ne sveikatos priežiūros institucijų
|
SA, ASPĮ, NVSC Utenos departamento Anykščių skyrius |
* Ūkio subjektai, kaip nurodyta Kriterijuose ūkio subjektams ir kitoms įstaigoms, kurių vadovai turi organizuoti ekstremaliųjų situacijų valdymo planų rengimą, derinimą ir tvirtinimą, ir ūkio subjektams, kurių vadovai turi sudaryti ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą, patvirtintuose Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento direktoriaus 2010 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. 1-134 „Dėl Kriterijų ūkio subjektams ir kitoms įstaigoms, kurių vadovai turi organizuoti ekstremaliųjų situacijų valdymo planų rengimą, derinimą ir tvirtinimą, ir ūkio subjektams, kurių vadovai turi sudaryti ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą, patvirtinimo“, išskyrus 1.3 ir 1.5 papunkčiuose nurodytus ūkio subjektus.
Sutrumpinimai:
ASPĮ – asmens sveikatos priežiūros įstaigos
ESSC – Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centras
SAM – Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija
NVCS Utenos departamento Anykščių skyrius – Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie Sveikatos apsaugos ministerijos Utenos departamento Anykščių skyrius
PSO – Pasaulio sveikatos organizacija
SA – Anykščių rajono savivaldybės administracija
Savivaldybė – Anykščių rajono savivaldybė
ESK – Anykščių rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų komisija
ULAC – Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras
VSB – Anykščių rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras
VMVT Utenos departamento Anykščių skyrius – Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos Utenos departamento Anykščių skyrius
______________________