APLINKOS APSAUGOS AGENTŪROS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL APLINKOS APSAUGOS AGENTŪROS DIREKTORIAUS 2009 M. LAPKRIČIO 26 D. ĮSAKYMO NR. AV-156 „DĖL LABORATORIJŲ, TURINČIŲ LEIDIMUS ATLIKTI TARŠOS ŠALTINIŲ IŠMETAMŲ IR (ARBA) IŠLEIDŽIAMŲ Į APLINKĄ TERŠALŲ IR TERŠALŲ APLINKOS ELEMENTUOSE (ORE, VANDENYJE, DIRVOŽEMYJE) LABORATORINIUS TYRIMUS IR (AR) MATAVIMUS IR (AR) IMTI ĖMINIUS LABORATORINIAMS TYRIMAMS ATLIKTI, VEIKLOS PLANINIŲ IR NEPLANINIŲ PATIKRINIMŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. rugsėjo 3 d. Nr. AV-184

Vilnius

 

 

Pakeičiu Laboratorijų, turinčių leidimus atlikti taršos šaltinių išmetamų ir (arba) išleidžiamų į aplinką teršalų ir teršalų aplinkos elementuose (ore, vandenyje, dirvožemyje) laboratorinius tyrimus ir (ar) matavimus, ir (ar) imti ėminius laboratoriniams tyrimams atlikti, veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų taisykles, patvirtintas Aplinkos apsaugos agentūros direktoriaus 2009 m. lapkričio 26 d. Įsakymu Nr. AV-156 „Dėl Laboratorijų, turinčių leidimus atlikti taršos šaltinių išmetamų ir (arba) išleidžiamų į aplinką teršalų ir teršalų aplinkos elementuose (ore, vandenyje, dirvožemyje) laboratorinius tyrimus ir (ar) matavimus ir (ar) imti ėminius laboratoriniams tyrimams atlikti, veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklių patvirtinimo“ :

1. Pakeičiu 1 punktą ir jį išdėstau taip:

1. Laboratorijų, turinčių leidimus atlikti taršos šaltinių išmetamų ir (arba) išleidžiamų į aplinką teršalų ir teršalų aplinkos elementuose (ore, vandenyje, dirvožemyje) laboratorinius tyrimus ir (ar) matavimus ir (ar) imti ėminius laboratoriniams tyrimams atlikti (toliau – Laboratorijos), veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų taisyklės (toliau – patikrinimų taisyklės) nustato Aplinkos apsaugos agentūros (toliau – Agentūra) planuojamų tikrinti Laboratorijų plano (toliau – Patikrinimų planas) sudarymo kriterijus, rizikų vertinimą, neplaninių patikrinimų atlikimo pagrindus, vykdomų patikrinimų atlikimo tvarką ir trukmę, informacijos apie atliekamus patikrinimus pateikimo reikalavimus, Agentūros pagrindinį Laboratorijų veiklos priežiūros siekį (misiją), Agentūros Laboratorijų veiklos priežiūros tikslo pažangos stebėsenos rodiklį, Laboratorijų teises ir pareigas pažeidimo nagrinėjimo procese ir yra privalomos Agentūros valstybės tarnautojams, atliekantiems Laboratorijų veiklos patikrinimus, ir Laboratorijoms.“.

2. Papildau šiuo 11 punktu:

11. Agentūros pagrindinis Laboratorijų veiklos priežiūros siekis (misija): apsaugoti aplinką ir visuomenę nuo žalos, vykdant efektyvią laboratorijų veiklos (aplinkos tyrimų ir (ar) matavimų atlikimo, ėminių ėmimo) priežiūrą.

Agentūra šią priežiūrą vykdo įgyvendindama Institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo gairių aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“ (toliau - Gairių aprašas), nuostatas.“.

3. Pakeičiu 7 punktą ir jį išdėstau taip:

7. Patikrinimų planas sudaromas vieneriems metams vadovaujantis Viešojo administravimo įstatyme ir Gairių apraše įtvirtintais ūkio subjektų veiklos priežiūros principais, patikrinimų taisyklių nuostatomis.“.

4. Pakeičiu 10 punktą ir jį išdėstau taip:

10. Patikrinimų planas sudaromas atlikus Laboratorijų veiklos keliamos rizikos vertinimą, nustačius rizikos dydžius, laikantis Laboratorijų veiklos planinių patikrinimų periodiškumo reikalavimų.“.

5. Pakeičiu 11 punktą ir jį išdėstau taip:

11. Laboratorijos vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimas pagal patikrinimų taisyklėse nustatytus laboratorijos veiklos keliamos rizikos vertinimo veiksnius, rizikos dydžius, atliekamas kiekvienais metais, ne vėliau kaip iki sausio 15  d.

Atliekant Laboratorijos, kurios vykdomos veiklos patikrinimas niekada nebuvo atliktas, vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimą pirmą kartą, laikoma, kad Laboratorijos atžvilgiu administracinio sprendimo priemonės nebuvo priimtos.

Šių patikrinimų planavimui Laboratorijų vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimas ar teisės aktais reglamentuojamas tam tikras patikrinimų periodiškumas taikomas tuo atveju, jei Agentūros turimi resursai nėra pakankami visų prioritetinės srities Laboratorijų veiklos patikrinimams atlikti, t. y. būtina nusistatytai patikrinimų apimčiai atlikti atranką. Pirmiausia į Agentūros metinius Patikrinimų planus įtraukiamos tos Laboratorijos, kurioms nustatyta didelė rizika.“.

6. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:

12. Leidimo išdavimo (Agentūros sprendimo išduoti leidimą) data laikoma Laboratorijos veiklos pradžia. Po leidimo išdavimo Laboratorijai 6 mėnesius Agentūra neatlieka šios Laboratorijos planinių patikrinimų, išskyrus atvejus, kai leidimas Laboratorijai išduotas be patikrinimo.

Pirmaisiais metais po Laboratorijos veiklos, dėl kurios atliekama priežiūra, pradžios Laboratorijai už atliekamo pirmojo planinio patikrinimo metu nustatytus pažeidimus negali būti taikomos poveikio priemonės, susijusios su Laboratorijos veiklos ribojimu (sustabdomas ar naikinamas Leidimas ar jo dalis (toliau – poveikio priemonės) ir nustatomas terminas pažeidimams ištaisyti. Šiame punkte nustatyta išlyga netaikyti poveikio priemonių ir nustatyti terminą pažeidimams ištaisyti netaikomos, jeigu poveikio priemonės yra būtinos ir neišvengiamos, siekiant užkirsti kelią žalai teisės normų saugomoms vertybėms atsirasti. Nustačius teisės aktų reikalavimų nesilaikymo, netinkamo taikymo faktą, Laboratorijai nustatomas protingas (paprastai ne trumpesnis kaip vieno mėnesio) terminas pažeidimams ištaisyti.“.

7. Papildau šiuo V skyriumi:

 

V SKYRIUS

LABORATORIJOS VEIKLOS KELIAMOS RIZIKOS VERTINIMO VEIKSNIAI, JŲ VERTINIMAS, RIZIKOS DYDŽIO

NUSTATYMAS

 

23. Taisyklių 24 punkte, 24.1–24.2 papunkčiuose nurodyti vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimo veiksniai vertinami pagal Leidime nurodytas Laboratorijos veiklos sritis, taip pat pagal Agentūros taikytas arba netaikytas poveikio priemones.

24. Laboratorijų vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimo veiksniai skirstomi pagal vykdomą veiklos rūšį ir taikytas arba netaikytas poveikio priemones (vertinimo balai sumuojami):

24.1. pagal vykdomą veiklos rūšį:

24.1.1. 3 balai nustatomi, jei Laboratorijos veikla yra tyrimai ir (arba) matavimai, ir ėminių ėmimas;

24.1.2. 2 balai nustatomi, jei Laboratorijos veikla yra tik tyrimai ir (arba) matavimai;

24.1.3. 1 balas nustatomi, jei Laboratorijos veikla yra tik ėminių ėmimas;

24.2. pagal taikytas arba netaikytas poveikio priemones:

24.2.1. 3 balai nustatomi, jei už nustatytus Laboratorijos vykdomos veiklos reikalavimų pažeidimus per paskutinius patikrinimų metus jai taikytos dvi bet kurios poveikio priemonės;

24.2.2. 2 balai nustatomi, jei už nustatytus Laboratorijos vykdomos veiklos reikalavimų pažeidimus per paskutinius patikrinimų metus taikyta bet kuri viena poveikio priemonė;

24.2.3. 1 balas nustatomas, jei nustatyti per paskutinius patikrinimų metus Laboratorijos vykdomos veiklos reikalavimų pažeidimai pripažinti neesminiais (mažareikšmiais) pagal Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymo 111 straipsnio 6 dalyje nurodytų neesminių teisės aktų reikalavimų pažeidimų sąrašo, patvirtinto Aplinkos apsaugos agentūros direktoriaus 2024 m. sausio 9 d. įsakymu Nr. AV-4 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymo 111 straipsnio 6 dalyje nurodytų neesminių teisės aktų reikalavimų pažeidimų sąrašo patvirtinimo“,  nuostatas ir poveikio priemonės netaikytos;

24.2.4. 0 balų nustatoma, kai per paskutinius patikrinimų metus nenustatyta Laboratorijos vykdomos veiklos reikalavimų pažeidimų ir poveikio priemonės netaikytos arba pateikta užpildyta Agentūros parengta atitikties deklaracija.

25. Laboratorijai rizikos dydis nustatomas taip:

25.1. jei, susumavus patikrinimų taisyklių 24 punkte nurodytiems vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimo veiksniams, kurie taikytini laboratorijos vykdomai veiklai, priskirtus balus, jų suma gaunama daugiau kaip 5 balai, nustatomas didelis rizikos dydis;

25.2. jei, susumavus patikrinimų taisyklių 24 punkte nurodytiems vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimo veiksniams, kurie taikytini laboratorijos vykdomai veiklai, priskirtus balus, jų suma gaunama nuo 4 iki 5 balų, nustatomas vidutinis rizikos dydis;

25.3. jei, susumavus patikrinimų taisyklių 24 punkte nurodytiems vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimo veiksniams, kurie taikytini laboratorijos vykdomai veiklai, priskirtus balus, jų suma gaunama nuo 2 iki 3 balų, nustatomas mažas rizikos dydis;

25.4. jei, susumavus patikrinimų taisyklių 24 punkte nurodytiems vykdomos veiklos keliamos rizikos vertinimo veiksniams, kurie taikytini laboratorijos vykdomai veiklai, priskirtus balus, jų suma gaunama 1 balas, nustatomas labai mažas rizikos dydis.

26. Atsižvelgiant į Laboratorijai nustatytą rizikos dydį, patikrinimai planuojami taip:

26.1. didelis rizikos dydis – patikrinimai planuojami artimiausiais patikrinimų metais vieną kartą;

26.2. vidutinis rizikos dydis – patikrinimas planuojamas antrais patikrinimų metais vieną kartą;

26.3. mažas rizikos dydis – patikrinimas planuojamas trečiais metais vieną kartą;

26.4. labai mažas rizikos dydis – patikrinimas planuojamas bent kartą per tris metus.“.

8. Buvusį Taisyklių V skyrių laikau atitinkamai VI skyriumi.

9. Buvusius 23 ir 24 punktus laikau atitinkamai 27 ir 28 punktais.

10. Buvusį VI skyrių laikau atitinkamai VII skyriumi.

11. Buvusius 25 ir 26 punktus laikau atitinkamai 29 ir 30 punktais.

12. Papildau šiuo 301 punktu:

301.  Agentūros veiklos (Laboratorijų veiklos priežiūra) tikslo pasiekimo pažangos stebėsenos rodiklis yra Planinių patikrinimų dalis, palyginti su bendru planinių ir neplaninių patikrinimų skaičiumi, proc. 

Agentūra, įgyvendindama Gairių aprašo nuostatas, priežiūros veiklos rodiklio formuluotę ir skaičiavimo metodą nustato metiniame veiklos plane individualiai.

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos prašymu, Agentūra teikia dokumentus ir kitą informaciją, reikalingą įvertinti Laboratorijų veiklos priežiūros vykdymo būklę.“.

13. Buvusį VII skyrių laikau atitinkamai VIII skyriumi.                                    

14. Buvusius 27 -31 punktus, 31.1-31.3 papunkčius laikau atitinkamai 31-35 punktais, 35.1-35.3 papunkčiais.

15. Papildau šiuo 36 punktu:

36. Turtinė ir neturtinė žala, atsiradusi dėl Agentūros priimtų neteisėtų administracinių aktų, atlyginama Civilinio kodekso ir Lietuvos Respublikos žalos, atsiradusios dėl valdžios institucijų neteisėtų veiksmų, atlyginimo ir atstovavimo valstybei ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymo nustatytais pagrindais ir tvarka.“.

16. Papildau nauju 2 priedu (pridedama).

 

 

Aplinkos būklės analitikos centro direktorius,

atliekantis direktoriaus funkcijas                                                                     Jurgis Šarmavičius

 

 

Laboratorijų, turinčių leidimus atlikti taršos šaltinių

išmetamų ir (arba) išleidžiamų į aplinką teršalų ir teršalų

aplinkos elementuose (ore, vandenyje, dirvožemyje)

laboratorinius tyrimus ir (ar) matavimus ir (ar) imti

ėminius laboratoriniams tyrimams atlikti, veiklos planinių

ir neplaninių patikrinimų taisyklių

2 priedas

 

LABORATORIJŲ TEISĖS IR PAREIGOS PAŽEIDIMO NAGRINĖJIMO PROCESE

 

 

TEISĖ PASIRENGTI PATIKRINIMAMS

 

·      Teisė žinoti, ar Laboratorija bus tikrinama einamaisiais metais ar kitu trumpesniu laikotarpiu. Patvirtinti Laboratorijų veiklos planinių patikrinimų sąrašai (planai) ir jų pakeitimai viešai skelbiami Aplinkos apsaugos agentūros (toliau - Agentūra) interneto svetainėje arba apie įtraukimą į planus ūkio subjektai informuojami individualiai ne vėliau, kaip per 3 darbo dienas iki patikrinimo pradžios, išskyrus teisės aktų numatytus atvejus.

 

 

 

·      Teisė būti informuotam apie numatomą vykdyti planinį patikrinimą prieš 10 darbo dienų raštu arba elektroniniu būdu, išskyrus Lietuvos Respublikos įstatymų numatytus atvejus. Priežiūros institucijos pranešime turėtų būti nurodyta: atliekamo patikrinimo pagrindas, terminas, dalykas ir preliminarus dokumentų, kuriuos ūkio subjektas turi pateikti priežiūrą atliekančiam subjektui, sąrašas.

 

 

Interneto svetainėje www.lrs.lt ir Agentūros interneto svetainėje susipažinti su Laboratorijų, turinčių leidimus atlikti taršos šaltinių išmetamų ir (arba) išleidžiamų į aplinką teršalų ir teršalų aplinkos elementuose (ore, vandenyje, dirvožemyje) laboratorinius tyrimus ir (ar) matavimus ir (ar) imti ėminius laboratoriniams tyrimams atlikti, patikrinimų kontroliniu klausimynu.

 

TEISĖ Į KONSULTACIJĄ IR INFORMACIJĄ

 

·      Teisė gauti Agentūros konsultaciją ar kitą informaciją teisės aktų reikalavimų taikymo klausimais pagal Agentūros kompetenciją;

 

·      Laboratorijoms poveikio priemonės netaikomos, jeigu jos savo veikloje vadovavosi Agentūros rašytine, viešai paskelbta ar kitaip įpareigojančia konsultacija, kuri vėliau pripažįstama klaidinga, išskyrus įstatymų numatytas išimtis.

 

TEISĖ ŽINOTI PATIKRINIMO PAGRINDĄ

 

·      Laboratorijų atstovai turi teisę reikalauti, kad tikrintojas prisistatytų ir pateiktų dokumentus, patvirtinančius savo įgaliojimus.

 

 

PASTABA: Paprastai įgaliojimus patvirtinantis dokumentas yra valstybės tarnautojo pažymėjimas:

 

Visais patikrinimų atvejais tikrintojas privalo pateikti, o tikrinamos Laboratorijos atstovas turi teisę susipažinti su Agentūros pavedimu (sprendimu) atlikti patikrinimą, kuriame turi būti nurodyta:

 

·      asmens, kuriam pavesta atlikti patikrinimą, duomenys (vardas ir pavardė, pareigos);

 

·      duomenys apie patikrinimą (patikrinimo tikslas ir rūšis, adresas bei konkreti patikrinimo diena arba patikrinimo laikotarpis),

 

·      prieš pradedant neplaninį patikrinimą, ūkio subjektui įteikiama patvirtinta pavedimo (sprendimo) atlikti neplaninį patikrinimą kopija arba elektroninio dokumento nuorašas.

 

TEISĖ DALYVAUTI PATIKRINIMO PROCESE

 

·      Teisė dalyvauti asmeniškai arba paskirti atstovą (tokį sprendimą priima Laboratorijos ar juridinio asmens, kurio struktūroje yra Laboratorija, vadovas) patikrinimo metu tikrinant faktines aplinkybes.

 

·      Teisė susipažinti su patikrinimo metu surinkta informacija, patikrinimo aktu;

 

·      Teisė žodžiu arba raštu teikti paaiškinimus.

 

·      Teisė patikrinimo metu teikti klausimus tikrintojams ir gauti jų konsultaciją (kiek tai netrukdo siekti patikrinimo tikslų).

 

 

TEISĖ PATIKRINIMO METU PRIEŽIŪROS INSTITUCIJAI NETEIKTI DOKUMENTŲ, JEIGU:

 

·      Tikrintojas prašo konkrečios formos dokumentų ar duomenų, kurių rengimas nenumatytas teisės aktuose arba tam reikėtų sukurti dokumentus ar informacijos rinkmenas, kas reikalautų neproporcingai didelių darbo ir laiko sąnaudų;

 

·      Dokumentai ar jų kopijos jau pateikti kitai priežiūros institucijai ir raštu nurodomas jų turėtojas.

 

TEISĖ Į SĄŽININGĄ PRIEŽIŪRĄ

 

·      Teisė kreiptis į Agentūros vadovą dėl tikrintojų įgaliojimų viršijimo ar kitų neteisėtų veiksmų;

 

·      Teisė teisės aktų nustatyta tvarka skųsti teismui Laboratorijos teises ar teisėtus interesus galimai pažeidžiančius Agentūros veiksmus, neveikimą ar administracinius sprendimus;

 

·      Teisė, susidūrus su korupcinio pobūdžio veiksmais ar elgesiu, kreiptis į Specialiųjų tyrimų tarnybą;

 

·      Teisė išimtiniais atvejais išvengti poveikio priemonių taikymo už teisės aktų reikalavimų pažeidimus: pirmaisiais veiklos metais už pirmojo planinio patikrinimo metu nustatytus pažeidimus, tikrintojui nustatant terminą pažeidimams pašalinti, išskyrus atvejus, kai poveikio priemonės yra būtinos ir neišvengiamos, siekiant užkirsti kelią žalos visuomenei ar kitų asmenų interesams arba aplinkai atsiradimui, kai ši žala ar pavojus yra labai reikšmingi;

 

·      Teisė dalyvauti rengiant, keičiant ar periodiškai peržiūrint kontrolinius klausimynus.