LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ LAIKINO ATOKVĖPIO PASLAUGAI TEIKTI IR ADMINISTRUOTI PASKIRSTYMO, PERVEDIMO, TIKSLINIMO, NAUDOJIMO, KONTROLĖS IR ATSISKAITYMO UŽ JŲ PANAUDOJIMĄ TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2024 m. birželio 27 d. Nr. A1-432
Vilnius
Vadovaudamasi Socialinių paslaugų finansavimo ir lėšų apskaičiavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2024 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. A1‑426 „Dėl Socialinių paslaugų finansavimo ir lėšų apskaičiavimo metodikos patvirtinimo“, įgyvendindama Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymą ir 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinės sutelkties plėtros programos pažangos priemonę Nr. 09-003-02-02-01 „Plėtoti kompleksinę neįgaliųjų socialinės integracijos sistemą“, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. liepos 28 d. įsakymu Nr. A1-502 „Dėl 2021–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinės sutelkties plėtros programos pažangos priemonės Nr. 09-003-02-02-01 „Plėtoti kompleksinę neįgaliųjų socialinės integracijos sistemą“ aprašo patvirtinimo“:
1. T v i r t i n u Valstybės biudžeto lėšų laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti paskirstymo, pervedimo, tikslinimo, naudojimo, kontrolės ir atsiskaitymo už jų panaudojimą tvarkos aprašą (pridedama).
2. P a v e d u:
2.1. Socialinių paslaugų priežiūros departamentui prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos klausimus, susijusius su valstybės biudžeto lėšų, skirtų laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti, naudojimu, spręsti ir sprendimus priimti suderinus su Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija;
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro
2024 m. birželio 27 d. įsakymu Nr. A1-432
VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ LAIKINO ATOKVĖPIO PASLAUGAI TEIKTI IR ADMINISTRUOTI PASKIRSTYMO, PERVEDIMO, TIKSLINIMO, NAUDOJIMO, KONTROLĖS IR ATSISKAITYMO UŽ JŲ PANAUDOJIMĄ TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Valstybės biudžeto lėšų laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti paskirstymo, pervedimo, tikslinimo, naudojimo, kontrolės ir atsiskaitymo už jų panaudojimą tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų, skirtų laikino atokvėpio paslaugai, nustatytai Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir Socialinių paslaugų kataloge, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“, teikti ir administruoti, paskirstymo, pervedimo savivaldybių administracijoms, tikslinimo, naudojimo, kontrolės ir atsiskaitymo už jų panaudojimą tvarką.
II SKYRIUS
LĖŠŲ LAIKINO ATOKVĖPIO PASLAUGAI TEIKTI IR ADMINISTRUOTI PASKIRSTYMAS, PERVEDIMAS IR SUTARČIŲ SUDARYMAS
3. Lėšos 2024 m. laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti savivaldybių administracijoms iki 2024 m. birželio 30 d. paskirstomos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu, atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos 2024 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą.
Lėšos 2024 m. laikino atokvėpio paslaugai teikti savivaldybių administracijoms skiriamos atsižvelgiant į asmenų, kuriems nustatytas specialusis nuolatinės slaugos ar priežiūros (pagalbos) poreikis, skaičių savivaldybėse 2023 metais ir į 2024 metais laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti skirtų valstybės biudžeto lėšų dydį.
4. Lėšos 2025 ir vėlesniems metams laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti savivaldybių administracijoms iki biudžetinių metų pradžios paskirstomos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu, atsižvelgiant į atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą.
Lėšos 2025 ir vėlesniems metams laikino atokvėpio paslaugai teikti savivaldybių administracijoms skiriamos atsižvelgiant į asmenų, kuriems nustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis, skaičių savivaldybėse praėjusiais kalendoriniais metais ir į atitinkamais biudžetiniais metais laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti skirtų valstybės biudžeto lėšų dydį.
5. Savivaldybių biudžetams iš valstybės biudžeto dotacijų skiriamų lėšų laikino atokvėpio paslaugai vienam asmeniui, kuriam nustatytas individualios pagalbos teikimo išlaidų kompensacijos poreikis (iki 2023 m. gruodžio 31 d. – specialusis nuolatinės slaugos ar priežiūros (pagalbos) poreikis), teikti dalis – iki 1 200 Eur per metus. Nurodytas dydis gali būti perskaičiuotas kasmet iki kovo 31 d., atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ekonominės raidos scenarijaus prognozes dėl vidutinio darbo užmokesčio ir valdžios vartojimo išlaidų defliatoriaus pokyčių.
6. 2024 m. laikino atokvėpio paslaugai administruoti savivaldybių administracijoms skiriama procentiškai vienoda lėšų suma, bet ne daugiau kaip 2 procentai atitinkamiems biudžetiniams metams skirtų lėšų laikino atokvėpio paslaugai teikti. Konkrečią laikino atokvėpio paslaugai administruoti kiekvienai savivaldybei skiriamų lėšų sumą 2024 metams iki 2024 m. birželio 30 d. nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras įsakymu dėl lėšų skyrimo.
2025 ir vėlesniems metams laikino atokvėpio paslaugai administruoti savivaldybių administracijoms skiriama procentiškai vienoda lėšų suma, bet ne daugiau kaip 2 procentai atitinkamiems biudžetiniams metams skirtų lėšų laikino atokvėpio paslaugai teikti. Konkrečią laikino atokvėpio paslaugai administruoti kiekvienai savivaldybei skiriamų lėšų sumą vieniems metams iki biudžetinių metų pradžios nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras įsakymu dėl lėšų skyrimo.
7. Laikino atokvėpio paslaugai savivaldybėse administruoti skirtas lėšas savivaldybių administracijos naudoja darbuotojų, administruojančių laikino atokvėpio paslaugos akreditavimą, šios paslaugos poreikio nustatymą, koordinavimą, darbo užmokesčiui, darbdavių socialinei paramai ir socialinio draudimo įmokoms mokėti.
8. Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Departamentas) organizuoja valstybės biudžeto lėšų naudojimo sutarčių su savivaldybių administracijomis dėl lėšų, skirtų laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti, naudojimo (toliau – Sutartis) sudarymą ir jas pasirašo. Sutartyse turi būti nustatyta šių lėšų pervedimo, grąžinimo, naudojimo ir atsiskaitymo už jų panaudojimą tvarka ir terminai bei kitos Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, 61 punkte numatytos sąlygos. Prie Sutarties turi būti pridėta savivaldybės administracijos parengta ir su Departamentu suderinta išlaidų sąmata.
9. Įsigaliojus socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymui dėl lėšų skyrimo, savivaldybių administracijos parengia, su Departamentu suderina išlaidų sąmatas ir prireikus jas tikslina Aprašo III skyriuje nustatyta tvarka.
10. Departamentas pagal savivaldybių administracijų parengtas ir su juo suderintas išlaidų sąmatas kiekvieną ketvirtį Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui elektroninių ryšių priemonėmis pateikia Departamento direktoriaus įgalioto Departamento tarnautojo ar darbuotojo kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašytas mokėjimo paraiškas pervesti savivaldybių administracijoms lėšas laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti Sutartyse nustatytais terminais.
III SKYRIUS
IŠLAIDŲ SĄMATŲ TIKSLINIMAS
11. Savivaldybės administracija turi teisę kartą per ketvirtį iki einamojo ketvirčio paskutinio mėnesio 16 dienos tikslinti išlaidų sąmatą, nekeisdama socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu dėl lėšų skyrimo skirtos lėšų sumos, per Nacionalinę elektroninių siuntų pristatymo, naudojant pašto tinklą, informacinę sistemą (toliau – E. pristatymo sistema) pateikdama Departamentui kvalifikuotu elektroniniu parašu, atitinkančiu 2014 m. liepos 23 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) Nr. 910/2014 dėl elektroninės atpažinties ir elektroninių operacijų patikimumo užtikrinimo paslaugų vidaus rinkoje, kuriuo panaikinama Direktyva 1999/93/EB, nustatytus kvalifikuotam elektroniniam parašui keliamus reikalavimus (toliau – kvalifikuotas elektroninis parašas), pasirašytus motyvuotą prašymą (nurodomas juridinio asmens pavadinimas, kodas, išlaidų sąmatos pakeitimo motyvai) ir išlaidų sąmatos pakeitimo projektą dėl lėšų, skirtų laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti, perskirstymo būsimiems ketvirčiams.
12. Departamentas, išnagrinėjęs savivaldybės administracijos Aprašo 11 punkte nustatyta tvarka pateiktą motyvuotą prašymą ir pritaręs išlaidų sąmatos pakeitimo projektui, kvalifikuotu elektroniniu parašu pasirašo patikslintą išlaidų sąmatą ir per E. pristatymo sistemą pateikia ją savivaldybės administracijai. Jei išlaidų sąmatos pakeitimo projekte Departamentas nustato netikslumų, jis apie tai elektroniniu paštu arba kitomis elektroninių ryšių priemonėmis informuoja savivaldybės administraciją ir paprašo jį patikslinti per nustatytą terminą.
13. Jei savivaldybės administracija, atsižvelgdama į einamaisiais metais gautas valstybės biudžeto lėšas laikino atokvėpio paslaugai teikti, nustato, kad gautų lėšų nepakanka laikino atokvėpio paslaugai naujiems jos gavėjams teikti ar skirtumui tarp laikino atokvėpio paslaugos kainos ir asmens mokėjimo už šias paslaugas padengti, laikino atokvėpio paslauga papildomai finansuojama iš savivaldybės biudžeto lėšų.
IV SKYRIUS
LĖŠŲ NAUDOJIMAS IR ATSISKAITYMAS UŽ JŲ PANAUDOJIMĄ
14. Savivaldybės administracija pagal Sutartį gautas lėšas, skirtas laikino atokvėpio paslaugai teikti, pagal lėšų pervedimo sutartis perveda socialinių paslaugų teikėjams, kurie teikia akredituotą laikino atokvėpio paslaugą (toliau – socialinių paslaugų teikėjai). Gautas lėšas, skirtas laikino atokvėpio paslaugai teikti, socialinių paslaugų teikėjai naudoja išlaidoms, susijusioms su laikino atokvėpio paslaugos teikimu (išskyrus išlaidas ilgalaikiam materialiajam turtui įsigyti), kompensuoti, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacija, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K‑184 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijos patvirtinimo (toliau – Klasifikacija).
Iš valstybės biudžeto skirtos lėšos laikino atokvėpio paslaugai asmeniui teikti naudojamos skirtumui ar jo daliai tarp laikino atokvėpio paslaugos kainos ir asmens mokėjimo už šias paslaugas padengti.
15. Savivaldybės administracija Departamentui teikia ataskaitas Sutartyje nustatyta tvarka ir terminais.
16. Einamaisiais metais savivaldybių administracijoms skirtos lėšos laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti naudojamos iki einamųjų metų gruodžio 31 d.
17. Savivaldybių administracijos einamaisiais metais nepanaudotas lėšas, skirtas laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti, privalo grąžinti Departamentui iki kitų metų sausio 5 d., pervesdamos į Sutartyje nurodytą sąskaitą ir mokėjimo paskirties laukelyje nurodydamos, kurių metų lėšos grąžinamos, programos ir priemonės kodą, finansavimo šaltinį, valstybės funkciją, Klasifikacijos straipsnį, grąžinamą sumą.
V SKYRIUS
LĖŠŲ PANAUDOJIMO KONTROLĖ
19. Departamentas koordinuoja ir kontroliuoja Sutarčių vykdymą, kad savivaldybių administracijoms skirtos lėšos laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti būtų naudojamos pagal tikslinę paskirtį. Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Ministerija) Centralizuotas vidaus audito skyrius tikrina ir vertina, ar lėšos laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti naudojamos tinkamai. Ministerijos Centralizuotas vidaus audito skyrius ir Departamentas atsitiktiniu būdu gali tikrinti, kaip savivaldybių administracijos naudoja laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti skirtas lėšas.
20. Savivaldybės administracija Ministerijai ir (ar) Departamentui privalo pateikti informaciją, susijusią su lėšų, skirtų laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti, naudojimu ir reikalingą lėšų naudojimo kontrolei vykdyti (pavyzdžiui: veiklos organizavimą, vidaus tvarką reglamentuojančius dokumentus, duomenis apie darbuotojų skaičių, lėšų panaudojimą pagal Klasifikacijos straipsnius ir kt.). Asmens duomenys neteikiami.
21. Savivaldybių administracijos privalo užtikrinti, kad laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti skirtos lėšos būtų naudojamos pagal tikslinę paskirtį, vadovaujantis šio Aprašo, kitų lėšų naudojimą reglamentuojančių teisės aktų ir Sutarčių nuostatomis.
22. Savivaldybių administracijos kontroliuoja laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti skirtų lėšų naudojimą pagal tikslinę paskirtį, atsižvelgdamos į lėšų skyrimą ir naudojimą reglamentuojančių teisės aktų ir lėšų pervedimo sutarčių, sudarytų su socialinių paslaugų teikėjais, ir (ar) įsakymų dėl lėšų skyrimo laikino atokvėpio paslaugai teikti nuostatas. Savivaldybių administracijų vidaus audito padaliniai pagal poreikį tikrina ir vertina laikino atokvėpio paslaugos teikimą ir jai teikti skirtų lėšų naudojimo tinkamumą, teisėtumą.
23. Socialinių paslaugų teikėjai, atsižvelgdami į lėšų naudojimą reglamentuojančių teisės aktų ir lėšų pervedimo sutarčių su savivaldybių administracijomis nuostatas, užtikrina, kad pagal lėšų pervedimo sutartis su savivaldybių administracijomis skirtos lėšos būtų naudojamos pagal tikslinę paskirtį. Lėšas, panaudotas ne pagal tikslinę paskirtį ir (ar) netinkamai, ir (ar) neteisėtai, nesilaikant lėšų pervedimo sutarčių, Aprašo nuostatų, socialinių paslaugų teikėjai privalo nedelsdami grąžinti savivaldybių administracijoms, o šios – Departamentui. Šiame Aprašo punkte nurodytų lėšų negrąžinus, jos išieškomos teisės aktų nustatyta tvarka.
24. Laikino atokvėpio paslaugai teikti ir administruoti skirtas lėšas, panaudotas ne pagal tikslinę paskirtį ir (ar) nesilaikant Sutarčių, lėšų naudojimą reglamentuojančių teisės aktų, savivaldybių administracijos grąžina Departamentui arba jos išieškomos teisės aktų nustatyta tvarka.