vALSTYBINĖ ENERGETIKOS REGULIAVIMO TARYBA
NUTARIMAS
DĖL valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2009 m. BIRŽELIO 11 d. nutarimo Nr. O3-75 „DĖL ELEKTROS ENERGIJOS PERSIUNTIMO PATIKIMUMO IR PASLAUGŲ KOKYBĖS RODIKLIŲ APRAŠO PATVIRTINIMO“ pakeitimo
2024 m. birželio 25 d. Nr. O3E-899
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 11 dalies 8 punktu, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 3 dalies 3 punktu ir 73 straipsnio 4 dalimi ir atsižvelgdama į Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – Taryba) Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus 2024 m. birželio 20 d. pažymą Nr. O5E-668 „Dėl Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos 2009 m. birželio 11 d. nutarimo Nr. O3-75 „Dėl Elektros energijos persiuntimo patikimumo ir paslaugų kokybės rodiklių aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ Taryba n u t a r i a:
1. Pakeisti Elektros energijos persiuntimo patikimumo ir paslaugų kokybės rodiklių aprašą, patvirtintą Tarybos 2009 m. birželio 11 d. nutarimu Nr. O3-75 „Dėl Elektros energijos persiuntimo patikimumo ir paslaugų kokybės rodiklių aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas):
1.1. Pakeisti 4.2.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:
1.3. Pakeisti 5.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„5.4. Neplaninis elektros energijos persiuntimo nutrūkimas (toliau – Neplaninis nutrūkimas) – elektros energijos persiuntimo nutrūkimas, apie kurį vartotojas nebuvo informuotas arba buvo informuotas vėliau nei teisės aktuose ar paslaugų sutartyje nustatytu laiku, išskyrus atvejus, kai tai buvo padaryta siekiant užtikrinti visuomenės interesus, dėl Lietuvos Respublikos specialiųjų tarnybų prašymų, kai kyla pavojus žmonių turtui, gyvybei ir saugumui, bei tais atvejais, kai elektros energijos persiuntimas nutrauktas dėl įvykio vartotojo elektros tinkle.“
1.4. Pakeisti 5.5 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„5.5. Dalinis elektros energijos persiuntimo atkūrimas – vienas iš elektros energijos nutraukimo laipsniško elektros energijos persiuntimo atnaujinimo etapų, kai dėl elektros tinklo įrenginių gedimo nustatymo, suradimo ir galutinio pašalinimo, elektros energijos persiuntimas vartotojams yra atnaujinamas dalimis arba, kai elektros energijos persiuntimas vartotojams laikinai buvo atnaujintas, tačiau dėl to paties elektros tinklo įrenginių gedimo galutinio sutvarkymo pakartotinai buvo nutrauktas elektros energijos persiuntimas.“
1.5. Papildyti 61 punktu:
„61. Operatorius, kurio tinkle įvyko elektros energijos persiuntimo nutraukimas, privalo nustatyti elektros energijos persiuntimo nutraukimo priežastis. Elektros energijos persiuntimo ar perdavimo nutraukimo priežastys turi būti nurodytos Operatoriaus patvirtintose vidinėse elektros energijos nutraukimų registravimo ir priežasčių priskyrimo tvarkose, kurios yra suderintos su Taryba.“
1.6. Pakeisti 7.1.9 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„7.1.9. vartotojų, kurių elektros įrenginiai yra miestuose, kuriuose gyvena daugiau kaip 80 tūkstančių gyventojų (toliau – Miestuose) ir laisvųjų ekonominių zonų teritorijose (toliau – LEZ), ir kitoje Lietuvos Respublikos teritorijoje, ir šie elektros įrenginiai buvo atjungti ne dėl gamtos reiškinių (potvynio, perkūnijos, apšalo, šlapdribos, audros, škvalo, ižo ar panašiai) sukeltos energetikos objektų ir įrenginių avarijos, kurios kriterijai numatyti energetikos objektų ir įrenginių avarijų ir sutrikimų tyrimą reglamentuojančiuose teisės aktuose (toliau, kartu – Avarija), ar gaisro, skaičių;“
1.7. Pakeisti 11 punktą ir jį išdėstyti taip:
„11. Minimalūs persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių lygiai kiekvienam Operatoriui nustatomi kainų reguliavimo periodui. Tuo atveju, kai dėl objektyvių priežasčių Operatoriui yra pratęsiamas kainų reguliavimo laikotarpis, nustatyti minimalūs persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių lygiai laikomi pratęstais atitinkamam laikotarpiui. Taryba, likus ne mažiau kaip 5 mėn. iki naujo kainų reguliavimo periodo pradžios (t. y. iki atitinkamų metų liepos 31 d.), patvirtina minimalius kokybės lygius individualiai kiekvienam Operatoriui, atsižvelgiant į praėjusių penkerių metų faktinių persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių vidurkį ir persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių lygių pagerinimo užduotį (pagerėjimo intervalą), kuri nustatoma įvertinus per kainų reguliavimo periodą planuojamų investicijų į elektros tinklų rekonstravimą ir modernizavimą įtaką persiuntimo patikimumui. Nustatyti nauji minimalūs persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių lygiai negali būti blogesni už anksčiau Tarybos nustatytus minimalius persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių lygius, išskyrus atvejus, kuomet keičiami kokybės rodiklio skaičiavimo ir (ar) vertinimo kriterijai. Esant situacijai, kai perdavimo ar skirstymo operatorius naujai pradėjo veiklą arba po Aprašo įsigaliojimo datos nebuvo pakankamai laiko vykdęs veiklos, kad būtų galima nustatyti teikiamų paslaugų minimalius kokybės lygius konkrečiam kainų ir (ar) pajamų viršutinių ribų kainų reguliavimo periodui, Operatorius pateikia prašymą Tarybai taikyti didžiausią rinkos dalį užimančios atitinkamą veiklą vykdančios įmonės minimalius kokybės lygius, kurie patvirtinami Tarybos nutarimu.“
1.8. Pakeisti 13 punktą ir jį išdėstyti taip:
„13. Operatorius atskiru Tarybos sprendimu į Apraše nurodytų kokybės rodiklių skaičiavimą gali neįtraukti atvejų, kurie savo apimtimi ir pobūdžiu gali būti laikomi išskirtiniais, palyginti su praėjusių penkerių metų faktiniais rodikliais, kuriais remiantis buvo nustatyti einamojo kainų reguliavimo periodo rodiklių minimalūs lygiai:“
1.9. Pakeisti 13.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„13.1. perdavimo sistemos operatoriaus atveju:
13.1.2. nutrūkimų, įvykusių dėl stichinių gamtos reiškinių, atitinkančių Stichinių, katastrofinių meteorologinių ir hidrologinių reiškinių rodiklių reikšmes;
1.10. Pakeisti 13.2 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„13.2. skirstomųjų tinklų operatoriaus atveju:
13.2.1. nutrūkimų, įvykusių dėl stichinių gamtos reiškinių, atitinkančių Stichinių, katastrofinių meteorologinių ir hidrologinių reiškinių rodiklių reikšmes;
13.2.2. nutraukimų, įvykusių dėl gedimų perdavimo sistemos operatoriaus tinkle ar sistemos priešavarinės automatikos poveikio;“
1.11. Pakeisti 15 punktą ir jį išdėstyti taip:
„15. Kiekvieno persiuntimo patikimumo kokybės rodiklio praėjusio kainų reguliavimo periodo, įskaitant kainų reguliavimo periodo pratęsimus, metų vidurkio lygio pokytis, lyginant su Tarybos nustatytu minimaliu persiuntimo patikimumo kokybės rodiklio lygiu, įvertinamas nustatant elektros energijos kainų viršutines ribas, vadovaujantis Tarybos Elektros energijos perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų bei visuomeninės kainos viršutinės ribos nustatymo metodikoje, patvirtintoje Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2015 m. sausio 15 d. nutarimu Nr. O3-3 „Dėl Elektros energijos perdavimo, skirstymo ir visuomeninio tiekimo paslaugų bei visuomeninės kainos viršutinės ribos nustatymo metodikos patvirtinimo“, nustatyta tvarka.“
1.12. Pakeisti 16.1 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„16.1. Naujojo vartotojo elektros įrenginių prijungimas prie Operatoriaus tinklų (kai vartotojo įrenginiams prijungti reikia įrengti tik atvadą su apskaitos spinta ar skydu ir šiems darbams atlikti projektas nereikalingas) Elektros energijos gamintojų ir vartotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2012 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 1-127 „Dėl Elektros energijos gamintojų ir vartotojų elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarkos aprašo patvirtinimo“, nurodytais terminais. Šis Kokybės rodiklis yra apskaičiuojamas, kaip laiku prijungtų vartotojų procentinė dalis, vertinant kiekvieną vartotoją.“
1.13. Pakeisti 16.4 papunktį ir jį išdėstyti taip:
„16.4. Planinio nutraukimo darbų užbaigimas laiku – matuojama procentinė dalis nuo visų planinių darbų, apie kurių laiką ir trukmę buvo informuotas vartotojas. Planinių darbų užbaigimas laiku laikomas, kai elektros energijos persiuntimas nutraukiamas ir atstatomas ne vėliau nei 30 min. nuo planuoto ir vartotojui informavimo metu pranešto nutraukimo pabaigos laiko. Šis Kokybės rodiklis yra vertinamas, kaip per vartotojui praneštą laiką įvykdytų darbų procentinė dalis per ataskaitinį laikotarpį.“
1.14. Papildyti 16.8 papunkčiu:
„16.8. Vartotojų konsultavimas bendruoju pagalbos telefonu ir elektroniniu paštu. Šis paslaugos Kokybės rodiklis yra vertinamas dviem rodikliais:
16.8.1. kaip atsilieptų skambučių kiekis ir procentinė dalis nuo visų gaunamų skambučių per ataskaitinį laikotarpį;
16.8.2. kaip pakartotinių užklausų elektroniniu paštu procentinė dalis nuo visų gautų elektroninių užklausų per ataskaitinį laikotarpį. Pasikartojanti užklausa yra vadinama tokia, kai per 60 kalendorinių dienų nuo atsakymo į užklausą pateikimo dienos vartotojas kreipiasi tuo pačiu klausimu ir dėl to paties objekto.“
1.15. Pakeisti 17 punktą ir jį išdėstyti taip:
1.16. Papildyti 18.8‒18.9 papunkčiais:
1.17. Pakeisti 19 punktą ir jį išdėstyti taip:
1.18. Pakeisti 20 punkto pirmą pastraipą ir ją išdėstyti taip:
1.19. Pakeisti 20.2‒20.3 papunkčius ir juos išdėstyti taip:
„20.2. perdavimo sistemos operatorius elektros energijos persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių registravimo ataskaitą pagal Aprašo 5 priedą, o skirstomųjų tinklų operatoriai elektros energijos persiuntimo patikimumo rodiklių registravimo ataskaitas pagal Aprašo 2 ir 4 priedus;
20.3. skirstomųjų tinklų operatorius, aptarnaujantis daugiau kaip 100 000 vartotojų, Tarybai pateikia:
20.3.1. elektros energijos persiuntimo patikimumo rodiklių (neplaninių trumpų nutraukimų MAIFI) registravimo ataskaitą pagal Aprašo 3 priedą;
20.3.2. 20-ties vidutinės įtampos elektros linijų, kuriose per ataskaitinį laikotarpį įvykusių neplaninių nutraukimų trukmė buvo ilgiausia, registravimo ataskaitas pagal Aprašo 6 priedą;
20.3.3. 20-ties vidutinės įtampos elektros linijų, kuriose per ataskaitinį laikotarpį įvykusių nutraukimų skaičius buvo didžiausias, registravimo ataskaitas pagal Aprašo 7 priedą;
1.20. Pakeisti 21 punktą ir jį išdėstyti taip:
1.21. Pakeisti 24 punktą ir jį išdėstyti taip:
„24. Pasibaigus kalendoriniams metams, bet ne vėliau kaip iki liepos 31 d., Taryba atlieka praėjusių ataskaitinių metų Operatorių teikiamų persiuntimo patikimumo ir paslaugų kokybės rodiklių faktinių reikšmių atitikimo nustatytiems minimaliems lygiams vertinimą. Vertinimo išvadose konstatuojama, ar Operatorių faktinis vidutinis persiuntimo patikimumo ir paslaugų kokybės rodiklių lygis tenkina Operatoriams nustatytus minimalius persiuntimo patikimumo ir paslaugų kokybės rodiklių lygius, nurodomos priežastys bei pateikiami paaiškinimai, jeigu šis lygis buvo blogesnis už patvirtintus minimalius lygius. Galutinį Operatorių persiuntimo patikimumo rodiklių faktinių vidutinių lygių vertinimą, Taryba atlieka pasibaigus kainų reguliavimo periodui, bet ne vėliau kaip iki liepos 31 d., kuriam buvo nustatytas minimalus persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių lygis, remiantis praėjusio kainų reguliavimo periodo, įskaitant šio kainų reguliavimo periodo pratęsimus, persiuntimo patikimumo kokybės rodiklių faktiniais duomenimis.“
1.22. Papildyti 261 punktu:
2. Įpareigoti AB „Energijos skirstymo operatorius“ nuo nutarimo įsigaliojimo dienos tris mėnesius sekti grįžusių vartotojų (pagal telefono numerį, vartotojo kodą, objekto kodą, objekto adresą arba klausimo temą) skambučių kiekį ir procentinę dalį nuo atsilieptų skambučių per trijų mėnesių laikotarpį ir ne vėliau kaip per keturis mėnesius nuo nutarimo įsigaliojimo dienos pateikti Tarybai šios stebėsenos rezultatus.
3. Šio nutarimo 1.17 papunktyje, kuriuo keičiamas Aprašo 19 punktas, 16.8.1 papunkčio atveju minimalaus kokybės lygio fiksavimas įsigalioja nuo 2025 m. sausio 1 d.