MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS 2018 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO
2018 m. balandžio 30 d. Nr. 1-156
Marijampolė
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, Socialinių paslaugų katalogu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl Socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“, Socialinių paslaugų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“, Marijampolės savivaldybės taryba nusprendžia:
Šis sprendimas per vieną mėnesį nuo įsigaliojimo dienos gali būti skundžiamas Regionų apygardos administracinio teismo Kauno rūmams (adresu: A. Mickevičiaus g. 8A, Kaunas) Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.
PATVIRTINTA
Marijampolės savivaldybės tarybos
2018 m. balandžio 30 d. sprendimu Nr. 1-156
MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS 2018 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS
I SKyriuS
ĮVADAS
1. Bendra informacija
1.1. Marijampolės savivaldybės (toliau - Savivaldybė) 2018 metų socialinių paslaugų planas (toliau - Planas) parengtas vadovaujantis Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta 2006 m. lapkričio 15 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 1132 „Dėl socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, bei kitais poįstatyminiais teisės aktais, reglamentuojančiais socialinių paslaugų planavimą.
1.2. Šio Plano tikslai atitinka:
1.2.1. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos misiją: „Užtikrinti kokybiško užimtumo galimybes, visuomenės socialinį saugumą, socialinę sanglaudą ir šeimos gerovę“.
1.2.2. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos strateginį tikslą: „Užtikrinti socialinės atskirties mažinimą“ ir „Užtikrinti socialines paslaugas šeimai, vaikams, jaunimui, neįgaliesiems ir kitoms socialinėms grupėms, stiprinant socialinę integraciją“.
1.2.3. Marijampolės savivaldybės 2018-2020 metų strateginiame veiklos plane numatytus: Marijampolės savivaldybės misiją: „Užtikrinti Marijampolės savivaldybės gyventojams jaukesnį, saugesnį bei geresnį gyvenimą, teikiant aukštos kokybės viešojo administravimo ir viešąsias paslaugas, tenkinant bendruomenės poreikius bei interesus“ ir strateginį tikslą: „Sukurti saugią socialinę aplinką, teikiant kokybiškas socialinės paramos, švietimo, turizmo, sporto, kultūros ir sveikatos apsaugos paslaugas“.
1.3. Ruošiant Planą vadovautasi teisės aktais, reglamentuojančiais socialinių paslaugų planavimą, organizavimą ir teikimą.
1.4. Savivaldybė yra atsakinga už socialinių paslaugų teikimo savo teritorijos gyventojams užtikrinimą, planuojant ir organizuojant socialines paslaugas, už šių paslaugų administravimą, todėl Savivaldybės pareiga užtikrinti kokybiškų socialinių paslaugų teikimą savivaldybės gyventojams, didinti jų įvairovę ir prieinamumą.
1.5. Nustatant socialinių paslaugų teikimo prioritetus, būtina įvertinti įvairių socialinių grupių asmenų socialinę padėtį, poreikius socialinėms paslaugoms, realias Savivaldybės finansines galimybes socialinėms paslaugoms teikti. Šis Planas skirtas socialinių paslaugų teikimo mastui ir rūšims pagal gyventojų poreikius nustatyti.
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai ir uždaviniai numatyti Marijampolės savivaldybės 2018-2020 metų strateginio veiklos plano Socialinių paslaugų ir kitos paramos teikimo programoje :
2.1. 02 tikslas - „Užtikrinti socialinių paslaugų poreikio tenkinimą“.
2.2. 03 tikslas – „Užtikrinti socialiai pažeidžiamų gyventojų grupių socialinę integraciją“:
2.3. Socialinės paslaugos – tai paslaugos, kuriomis suteikiama pagalba asmeniui (šeimai), dėl amžiaus, neįgalumo, socialinių problemų, iš dalies ar visiškai neturinčiam, neįgijusiam arba praradusiam gebėjimus ar galimybes savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.
2.4. Teikiant socialines paslaugas Marijampolės savivaldybės gyventojams 2018 metais, numatomi 3 pagrindiniai tikslai:
2.4.1. užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas neįgaliesiems bei senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose gyvenantiems vaikams, siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą kasdieninėje veikloje ir sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę;
2.4.2. užtikrinti kokybiškas, subalansuotas ir ekonomiškai efektyvias socialines paslaugas, atsižvelgiant į gyventojų poreikius ir savivaldybės finansines galimybes;
3. Socialinių paslaugų plano rengėjai
1 lentelė
Eil. Nr. |
Rengėjų vardai, pavardės |
Darbovietė |
Pareigų pavadinimas |
1. |
Svajonė Rainienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vedėja |
2. |
Alma Štuopienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
3. |
Laima Žigienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
4. |
Daiva Lieguvienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
5. |
Rasa Matusienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyresnioji specialistė |
6. |
Aušra Parulienė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius |
Vyriausioji specialistė |
7. |
Vida Bružinskaitė |
Marijampolės savivaldybės administracijos Piniginės paramos skyrius |
Vedėja |
Informacija apie socialinių paslaugų plano rengimą buvo paskelbta Marijampolės savivaldybės internetiniame puslapyje www.marijampole.lt. Savo pasiūlymus Planui pateikė Marijampolės specialieji socialinės globos namai, Marijampolės savivaldybės I grupės neįgaliųjų draugija, Marijampolės socialinės pagalbos centras – toliau – Centras), VšĮ Kovos su prekyba žmonėmis ir išnaudojimu centras, Marijampolės apskrities moters veiklos centras.
II SKyriuS
BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas
4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:
2 lentelė
Eil. Nr. |
Rodiklis |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
1. |
Gyventojų skaičius |
58027 |
57103 |
55757 |
|
iš jų: |
|
|
|
1.1. |
mieste |
38345 |
37599 |
36602 |
1.2. |
kaime |
19682 |
19504 |
19155 |
2. |
Iš bendro gyventojų skaičiaus: |
|
|
|
2.1. |
pensinio amžiaus gyventojai |
12067 |
11954 |
11777 |
2.3. |
vaikai (0-15 metų) |
9245 |
9062 |
9320 |
2.4. |
vaikai su negalia |
266 |
257 |
264 |
2.5. |
socialinės rizikos vaikai |
206 |
182 |
163 |
3. |
Socialinės rizikos šeimos |
185 |
152 |
165 |
4. |
Vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose |
413 |
353 |
264 |
Lietuvos statistikos departamento, Piniginės paramos skyriaus, Socialinių paslaugų skyriaus ir Vaikų teisių apsaugos skyriaus duomenys
4.2.Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai:
4.2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės prioritetiniai strateginiai tikslai bei numatytos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonės, socialiniai veiksniai, švietimo, kultūros, sveikatos, sporto ir socialinės apsaugos sistemų pokyčiai.
4.2.2. Migracija. Dėl migracijos daugėja be tėvų paliktų vaikų, vaikai išvykdami palieka vienus savo senus tėvus, todėl didėja socialinių paslaugų poreikis šiems asmenims.
4.2.3. Gyventojų senėjimas:
4.2.3.1. Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 1000 gyventojų:
|
Pensinio amžiaus gyventojų skaičius 1000 gyventojų |
||
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
|
Marijampolės sav. |
209,6 |
209,35 |
211,22 |
4.2.4. Neįgalių asmenų skaičius:
4 lentelė
Metai |
2015 m. |
2016 m. |
2017 m. |
2017 m. palyginus su 2016 m.,+,- proc. |
Asmenų, kuriems nustatytas priežiūros (pagalbos) poreikis, skaičius (metų pabaigai) |
1051 |
1310 |
1250 |
-4,8 |
Asmenų, kuriems nustatytas nuolatinės slaugos poreikis, skaičius (metų pabaigai) |
955 |
1330 |
1250 |
- 6,4 |
Asmenų, kuriems nustatytas didelių ar vidutinių specialiųjų poreikių lygis, skaičius (per metus) |
800 |
694 |
529 |
- 23,8 |
4.2.4.1. 4 lentelėje nurodytiems asmenims atsiranda poreikis ir socialinėms paslaugoms. 4.2.4.2. Vadovaujantis Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu ir Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės globos poreikio nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-94 „Dėl Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir skyrimo tvarkos aprašu ir Senyvo amžiaus asmens bei suaugusio asmens su negalia socialinės globos poreikio nustatymo metodikos patvirtinimo“, 2017 m. 98 asmenims nustatytas ilgalaikės socialinės globos paslaugų poreikis.
4.2.5. Likusių be tėvų globos ir globojamų vaikų skaičius:
5 lentelė
Metai
|
2015 m. gruodžio mėn. |
2016m. gruodžio mėn |
2017 m. gruodžio mėn |
2017 m. palyginus su 2016 m., +,- proc. |
Vaikų skaičius, kuriems nustatyta nuolatinė globa |
97 |
91 |
84 |
-7,7 |
Vaikų skaičius, kuriems nustatyta laikinoji globa |
24 |
27 |
21 |
-22,2 |
Socialinės rizikos šeimos |
158 |
155
|
165 |
+6,6 |
Vaikų skaičius socialinės rizikos šeimose |
291 |
286 |
264 |
-7,7 |
4.2.6. Marijampolės savivaldybės socialinių paslaugų teikimo stiprybių, silpnybių, galimybių ir grėsmių (SSGG) analizė:
4.2.6.1. Stipriosios pusės: aukšta socialines paslaugas administruojančių darbuotojų kvalifikacija – žinios ir patirtis; platus socialines paslaugas teikiančių institucijų tinklas; bendradarbiavimas su kitais savivaldybės skyriais, seniūnijomis, globos įstaigomis ir kitomis institucijomis; gebėjimas pritraukti lėšas iš įvairių šaltinių; socialinių paslaugų įvairovė, glaudus bendradarbiavimas tarp vietos valdžios ir socialines paslaugas teikiančių institucijų; stiprus Marijampolės socialinės pagalbos centras, teikiantis mišrias socialines paslaugas neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, vienišiems asmenims, socialinės rizikos šeimoms (asmenims) ir vaikams, benamiams, globojamiems ir tėvų globos laikinai netekusiems vaikams.
4.2.6.2. Silpnosios pusės: netolygiai išplėtotas socialinių paslaugų tinklas – trūksta socialinių paslaugų įstaigų kaimiškose seniūnijose; dėl finansavimo stokos trūksta darbuotojų, teikiančių socialines paslaugas, ypač pagalbos namuose bei dienos socialinės globos; maži socialinės pagalbos namuose paslaugas teikiančių darbuotojų bei kitų socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų atlyginimai; nepakankama nevyriausybinių organizacijų darbuotojų kvalifikacija; nėra galimybių suteikti skubios pagalbos šeimoms, kurios neturi gyvenamojo būsto, t.y. dažnai vaikai negali gyventi šeimoje, nes nėra elementarių gyvenimo sąlygų, nėra šeimynų, kurios teiktų socialinės globos paslaugas vaikams, trūksta budinčių globotojų, kurie užtikrintų vaikų globą šeimoje, bendruomeninių paslaugų trūkumas.
4.2.6.3. Grėsmės: blogėjanti demografinė situacija; prognozuojamas tolesnis visuomenės senėjimas gali padidinti poreikį išlaidoms socialinėms paslaugoms.
4.3. Kiti rodikliai
6 lentelė
Rodikliai |
Lietuvoje |
Marijampolės savivaldybėje |
||||
2014 m. |
2015 m. |
2016 m. |
2014 m |
2015 m |
2016 m. |
|
Gimstamumas (asmenų skaičius) |
30369 |
31475 |
30623 |
601 |
579 |
694 |
Mirtingumas (asmenų skaičius) |
40252 |
41776 |
41106 |
791 |
790 |
780 |
Migracija (asmenų skaičius) |
-12327 |
-22403 |
-30171 |
-395 |
-601 |
-802 |
Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis proc. |
10,7 |
9,1 |
9,1 |
8,6 |
8,3 |
8,2 |
Socialinės pašalpos gavėjai, šeimų sk. |
- |
- |
- |
1981 |
1349 |
1077 |
4.3.1. Iš 6 lentelės duomenų matyti, kad mirtingumo rodiklis yra 12 proc. didesnis už gimstamumo rodiklį. Tai leidžia daryti prielaidą, kad mažėja darbingo amžiaus žmonių, mokesčių mokėtojų.
4.3.2. Registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus žmonių santykis lyginant 2015 ir 2016 metus sumažėjo 1,2 proc. Socialinių pašalpų gavėjų skaičius savivaldybėje 2016 m. lyginant su 2015 m. sumažėjo 25 proc. Dėl šių priežasčių buvo sutaupytos savivaldybės biudžeto lėšos išmokoms, dalis šių lėšų skirta socialinėms paslaugoms.
4.3.3. Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms
5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros Marijampolės savivaldybėje analizė
5.1. Paslaugų gavėjai:
8 lentelė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas |
Vietų skaičius |
Gavėjų skaičius 2017 m. |
|
iš viso |
iš jų dalinai finansuota iš savivaldybės biudžeto |
|||||
1. |
Socialinės globos namai |
Marijampolės socialinės pagalbos centro (toliau-MSPC) Socialinės globos namai |
Marijampolės savivaldybės taryba |
10 |
12 |
6 |
|
|
MSPC Kartų namų Socialinės globos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
15 |
19 |
6 |
|
|
MSPC Kartų namų Vaikų socialinės globos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
7 |
7 |
|
|
VšĮ Švč. Marijos globos namai |
Marijos Nekalto Prasidėjimo vargdienių seserų vienuolija |
30 |
7 |
- |
|
|
VšĮ Šv. arkangelo Mykolo globos namai |
Šv. arkangelo Mykolo parapija |
65 |
42 |
6 |
|
|
VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namai |
Vilkaviškio vyskupija |
40 |
21 |
21 |
|
|
Marijampolės specialieji globos namai (vaikų) |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
17 |
4 |
4 |
|
|
Suvalkijos socialinės globos namai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
211 |
37 |
8 |
|
|
Marijampolės specialieji socialinės globos namai |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija |
45 |
17 |
1 |
|
|
VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau-PSPC) socialinės globos skyrius |
Marijampolės savivaldybės taryba |
29 |
27 |
2 |
|
|
MSPC Laikinosios nakvynės namai (laikinas apgyvendinimas) |
Marijampolės savivaldybės taryba |
15 |
26 |
26 |
2. |
Šeimynos |
- |
|
|
|
|
3. |
Laikino gyvenimo namai |
MSPC Laikinosios nakvynės namai (laikinas apnakvindinimas) |
Marijampolės savivaldybės taryba |
3 |
64 |
64 |
4. |
Dienos socialinės globos centrai |
MSPC asmenų, turinčių intelekto sutrikimų, dienos užimtumo padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
24 |
24 |
- |
|
|
MSPC Pagalbos namuose tarnyba: - dienos socialinė globa -pagalbos į namus -integrali pagalba |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
74 189 41 |
- 189 - |
5. |
Socialinės priežiūros centrai |
MSPC Darbo terapijos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
70 |
70 |
|
|
Šv. Vincento Pauliečio parapijos vaiko dienos centras (toliau – VDC) „Dangaus vaikai“ |
Šv. Vincento Pauliečio parapija |
|
15 |
|
|
|
VšĮ Sasnavos VDC „Saulutė“ |
Sasnavos labdaros fondas |
|
25 |
|
|
|
VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Marijampolės VDC |
Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“ |
|
22 |
|
|
|
VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Patašinės VDC |
Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“ |
|
15 |
|
|
|
Šv. arkangelo Mykolo parapijos VDC
|
Šv. arkangelo Mykolo parapija |
|
30 |
|
|
|
Balsupių kaimo bendruomenės VDC |
Balsupių kaimo bendruomenė |
|
20 |
|
|
|
Maltos ordino pagalbos Lietuvai tarnybos Marijampolės skyriaus VDC |
Maltos ordino pagalbos Lietuvoje tarnybos Marijampolės skyrius |
|
25 |
|
|
|
VšĮ „Gelbėkit vaikus“ Degučių VDC |
Visuomeninė organizacija „Gelbėkit vaikus“ |
|
25 |
|
|
|
MSPC Socialinės rizikos šeimų paramos centro Igliaukos seniūnijoje Vaikų dienos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
45 |
45 |
|
|
MSPC Socialinės rizikos šeimų paramos centro Liudvinavo seniūnijoje Vaikų dienos padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
38 |
38 |
6. |
Bendruomeninės įstaigos |
Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniai vaikų globos namai |
Sasnavos labdaros fondas |
6 |
12 |
12 |
7. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras ir kt.) |
Intensyvios krizių įveikimo pagalbos paslaugos |
Marijampolės savivaldybės taryba |
8 |
6 |
6 |
MSPC Pagalbos socialinės rizikos šeimoms tarnyba (socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens namuose) |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
200 |
- |
||
|
|
MSPC Specialaus transporto tarnyba, (Paslaugos neįgaliesiems) |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
6710 Pasl. |
6611 |
|
|
MSPC Kompensacinės technikos nuomos ir labdaros (paramos) padalinys |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
308 |
- |
|
Asmeninės higienos (pirties, skalbimo) |
UAB “Marijampolės butų ūkis“ |
Marijampolės savivaldybės taryba |
|
142 |
142 |
5.2 Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis:
5.2.1. Socialines paslaugas administruoja Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius;
5.2.2. Pagrindinė įstaiga teikianti socialines paslaugas Marijampolės savivaldybėje yra biudžetinė įstaiga Marijampolės socialinės pagalbos centras 9toliau – Centras). Šią įstaigą sudaro 16 padalinių. 2017 m. pradėjo veikti naujas padalinys - globos centras;
5.2.3. Centras yra įsikūręs miesto centre. Trys šios įstaigos padaliniai - Darbo terapijos, Nakvynės namai bei Kompensacinės technikos nuomos ir paramos (labdaros) padalinys yra įsikūrę miesto pakraštyje, jie lengvai pasiekiami visuomeniniu transportu. Sunkiai judantys asmenys, neįgalieji iš kaimiškos teritorijos yra atvežami specialiuoju transportu į Darbo terapijos padalinį ir parvežami atgal. Tuo yra siekiama, kad įstaigos vieta nesąlygotų klientų socialinės atskirties. Nakvynės namuose teikiamos laikino apnakvindinimo ir laikino apgyvendinimo paslaugos;
5.2.4. Centro Socialinės rizikos šeimų paramos centrai įsikūrę Igliaukos ir Liudvinavo seniūnijose. Vaikai į šias įstaigas vežami Marijampolės socialinės pagalbos centro transportu;
5.2.5. Centre socialinės priežiūros paslaugas socialinės rizikos šeimoms teikė 18 socialinių darbuotojų;
5.2.6. Centre 74 lankomosios priežiūros darbuotojas teikė pagalbos namuose ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas. Per 2017 m. pagalbos į namus bei dienos socialinės globos asmens namuose paslaugos buvo suteiktos 263 klientams;
5.2.7. Per 2017 m. integralios pagalbos (dienos socialinės globos ir slaugos) paslaugos suteiktos 41 klientui. Centras kartu su Vilkaviškio vyskupijos organizacija Caritas įgyvendino projektą „Kompleksinių paslaugų šeimai plėtra Marijampolės savivaldybėje“ ir atliko Bendruomeninių šeimos namų funkcijas;
5.2.8. 2017 m. savivaldybėje buvo 10 vaiko dienos centrų, 5 iš jų yra įsteigti kaimiškose seniūnijose: 2 - Marijampolės, 1 – Sasnavos, 1- Igliaukos, 1- Liudvinavo seniūnijoje;
5.2.9. Stacionarias globos paslaugas senyvo amžiaus žmonėms ir asmenims su negalia Marijampolės miesto teritorijoje teikė Centro Kartų namai bei Socialinės globos namai, Marijampolės specialieji socialinės globos namai, VšĮ Švč. Marijos globos namai ir VšĮ Šv. arkangelo Mykolo globos namai;
5.2.10. Marijampolės mieste įsikūrusios socialinės paskirties nevyriausybinės organizacijos: Marijampolės savivaldybės I grupės neįgaliųjų draugija, Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugija, Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos Marijampolės filialas, Lietuvos kurčiųjų draugijos Kauno teritorinės valdybos Marijampolės pirminė organizacija, Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Marijampolės skyrius, Raudonasis kryžius, Klubas „Diabetikas ABC“, Maltos ordino Pagalbos Lietuvoje tarnybos Marijampolės skyrius, Šeimos centras, Pagyvenusių žmonių asociacija, Pagyvenusių žmonių bendrija „Javaja“, Vilkaviškio vyskupijos Caritas, Šv. Vincento Pauliečio parapijos Caritas, Žmonių su negalia sporto klubas „Siekis“, Žmonių su negalia sporto klubas „Šešupė“, Bendrija „Bočiai“, Lietuvos nefrologinių ligonių asociacijos „Gyvastis“ Marijampolės skyrius, Marijampolės krašto samariečių bendrija, Gailestingumo namai Samarija, Marijampolės apskrities moters veiklos centras bei Marijampolės apskrities vyrų krizių centras yra įsikūrę mieste;
5.2.11. VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namai, teikiantys ilgalaikę socialinę globą be tėvų globos likusiems vaikams, yra įsikūrę Liudvinavo seniūnijoje. Tai nesudaro sunkumų vaikams lankyti miesto bei kaimo teritorijose esančias mokyklas, nes jie vežami įstaigos transportu ir mokykliniais autobusais;
5.2.12. Pereinant nuo institucinės globos prie paslaugų bendruomenėje įsteigti Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniai vaikų globos namai, kuriuose gali gyventi 6 laikinai tėvų globos netekę vaikai. Analogišką paslaugą teikia ir toliau planuoja šią veiklą tęsti Marijampolės specialieji socialinės globos namai;
5.2.13. Marijampolės specialieji socialinės globos namai 2018 m. II ketvirtyje pradės teikti ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugas grupinio gyvenimo namuose senyvo amžiaus asmenims ir/ar suaugusiems asmenims su negalia, kuriems nustatytas dalinis nesavarankiškumas. Perspektyvoje ši įstaiga planuoja teikti laikino atokvėpio paslaugas senyvo amžiaus asmens, neįgalaus ar globojamo vaiko šeimoms (globėjams).
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas 2017 m.
9 lentelė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis |
1000 gyventojų tenka vietų/ gauna paslaugas |
iš jų dalinai finansuoja savivaldybė |
|
įvertintas |
nepaten-kintas |
||||
1. |
Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms |
98 |
4 |
3,23 |
0,72 |
2 |
Ilgalaikė socialinė globa vaikams |
11 |
- |
0,5 |
0,5 |
3. |
Trumpalaikė socialinė globa senyvo amžiaus ir neįgaliems žmonėms |
27 |
- |
0,18 |
0,04 |
4 |
Trumpalaikė socialinė globa vaikams |
31 |
- |
0,61 |
0,56 |
5. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
1 |
- |
0,43 |
0,11 |
6. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
35 |
8 |
1,33 |
- |
7. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
4 |
- |
0,05 |
0,05 |
8. |
Pagalba į namus |
71 |
17 |
3,39 |
3,39 |
9. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje |
1 |
- |
4,3 |
0,18 |
10. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
53 |
- |
3,59 |
- |
11. |
Laikinas apnakvindinimas |
64 |
- |
1,23 |
1,23 |
12. |
Kitos socialinės priežiūros paslaugos (Laikinas apgyvendinimas) |
26 |
- |
0,46 |
0,46 |
Socialinių paslaugų skyriaus duomenys
6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė
6.1.1. Pateiktoje 9 lentelėje matyti, kad Marijampolės savivaldybėje 2017 m. nebuvo patenkintas poreikis ilgalaikei socialinei globai institucijoje, dienos socialinei globai asmens namuose ir pagalbai į namus. Tai nulėmė šios priežastys:
6.1.1.1. Ilgalaikei socialinei globai trūko vietų stacionariose socialinės globos įstaigose, esančiose Marijampolės savivaldybėje, dalis pareiškėjų atsisakė paslaugų teikiamų institucijoje;
6.1.1.2. Didėja poreikis pagalbos namuose bei dienos socialinės globos paslaugoms: didelė migracija, kai išvykę vaikai negali rūpintis savo senyvo amžiaus tėvais, likusiais savivaldybėje; dėl nepakankamo finansavimo trūksta socialinės priežiūros darbuotojų etatų; šių paslaugų pageidauja ir atokiose kaimo vietovėse gyvenantys asmenys, kuriems paslaugas suteikti nėra galimybių.
6.1.2. Savivaldybėje buvo teikiamos tiek bendrosios, tiek ir specialiosios socialinės paslaugos:
6.1.2.1. Bendrosios socialinės paslaugos: informavimas; konsultavimas; tarpininkavimas; atstovavimas; aprūpinimas būtiniausiais drabužiais ir avalyne; transporto organizavimas; maitinimo organizavimas; sociokultūrinės paslaugos; asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas:
6.1.2.1.1. Informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo, atstovavimo paslaugas savivaldybėje teikė Socialinių paslaugų skyriaus, seniūnijų, socialinės paskirties įstaigų ir nevyriausybinių organizacijų socialiniai darbuotojai bei specialistai;
6.1.2.1.2. Aprūpinimo būtiniausiais drabužiais ir avalyne paslaugas teikė Centras, Marijampolės krašto samariečių bendrija, Vilkaviškio vyskupijos Caritas;
6.1.2.1.3. Transporto paslaugos buvo teikiamos neįgaliesiems, asmenims, kurie dėl ligos, senatvės turi judėjimo problemų ir negali naudotis visuomeninio transporto paslaugomis. Šias paslaugas teikė Centras ir Marijampolės sav. I grupės neįgaliųjų draugija. Specialusis transportas naudojamas vykti į gydymo ir reabilitacijos įstaigas, į Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybas, aprūpinti neįgaliuosius ir jiems prilyginamus asmenis kompensacine technika ir kt. 2017 metais buvo suteikta 6710 transporto paslaugų, kuriomis pasinaudojo apie 300 judėjimo negalią turinčių savivaldybės gyventojų ir neįgaliųjų nevyriausybinės organizacijos;
6.1.2.1.4. Maitinimo paslaugas teikė Maltos ordino tarnybos Marijampolės skyrius, Mantingos labdaros ir paramos fondas bei Marijampolės krašto samariečių bendrija. Karštas maistas į namus buvo vežamas 12 savivaldybės gyventojų. Centras, nevyriausybinės organizacijos, kurios dalyvavo akcijoje „Maisto bankas“, maisto paketus dalijo savo įstaigų klientams, stokojantiems maisto produktų. Akcijos metu 2017 m. produktų paaukota už 15 713 Eur, t.y. 33,3 proc. daugiau negu 2016 metais;
6.1.2.1.5. Sociokultūrines paslaugas teikė Centras, nevyriausybinės organizacijos (toliau – NVO), Marijampolės kultūros centras;
6.1.2.1.6. Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugos buvo teikiamos asmenims, kurie dėl nepakankamų pajamų ar skurdo negali (neturi galimybės) pasirūpinti savo higiena. Šias paslaugas teikė UAB „Marijampolės butų ūkis” priklausanti miesto pirtis. Centro Nakvynės namų gyventojams ir Darbo terapijos padalinio lankytojams pirties paslaugos teikiamos anksčiau minėtuose padaliniuose. Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugija maudymosi paslaugas teikė savo draugijos nariams, vaiko dienos centrai, kuriuose yra dušai, maudymosi paslaugas teikė socialinės rizikos šeimų vaikams. Skalbimo paslaugos buvo teikiamos Centro Darbo terapijos padalinyje ir Marijampolės savivaldybės neįgaliųjų draugijoje;
7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje
10 lentelė
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų (etatų) skaičius, 2017 m. |
Socialinių darbuotojų padėjėjų (etatų) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto |
|||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose |
|
|
|
1.1. |
biudžetinėse |
49 |
17 |
104 |
1.2. |
viešosiose |
2 |
- |
4 |
2. |
Savivaldybės administracijoje |
- |
- |
- |
|
Iš viso |
51 |
17 |
108 |
8. Ankstesnių metų paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga:
8.1. Pagrindiniai socialinių paslaugų teikimo tikslai 2017 m. buvo:
8.1.1. užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas neįgaliems bei senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams, siekiant kuo ilgiau išlaikyti šių asmenų savarankiškumą kasdieninėje veikloje ir sumažinti šių asmenų socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę;
8.2. Įgyvendinant paslaugų planą 2017 metais buvo teikiamos paslaugos neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose augantiems vaikams, našlaičiams ir be tėvų globos likusiems vaikams:
11 lentelė
Eil. Nr. |
Paslaugos pavadinimas |
Planuotas gavėjų skaičius |
Gavusių paslaugas skaičius |
1. |
Ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa neįgaliems ir senyvo amžiaus asmenims |
150 |
185 |
2. |
Ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa vaikams institucijoje |
41 |
38 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
25 |
24 |
4. |
Pagalba namuose ir dienos socialinė globa asmens namuose |
240 |
269 |
5. |
Savarankiško gyvenimo paslaugų teikimas neįgaliesiems institucijoje |
4 |
4 |
6. |
Socialinių įgūdžių ugdymas vaikų dienos centruose |
240 |
239 |
7. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
200 šeimų |
200 šeimų |
8. |
Laikinas apnakvindinimas ir apgyvendinimas |
Vidutiniškai 10 asmenų per mėn. |
Vidutiniškai 8 asmenys per mėn. |
9 |
Neįgaliųjų aprūpinimas techninės pagalbos priemonėmis |
270 |
198 |
10 |
Paslaugos neįgaliesiems bei jų šeimos nariams, įgyvendinant Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos bendruomenėje projektus |
455 |
381 |
III SKyriuS
UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
9. Socialinių paslaugų plėtros prioritetai:
9.1 plėsti bendruomenines socialines paslaugas neįgaliesiems, senyvo amžiaus asmenims, tėvų globos netekusiems vaikams;
9.3. skatinti vaikų globą šeimose, reglamentuoti globos centro veiklą bei užtikrinti kokybiškas paslaugas tėvų globos netekusiems vaikams;
10. Priemonių planas:
12 lentelė
1 tikslas užtikrinti stacionarias ir nestacionarias socialines paslaugas neįgaliems bei senyvo amžiaus asmenims, socialinės rizikos šeimoms ir jose gyvenantiems vaikams, siekiant sumažinti socialinę atskirtį bei užtikrinti jų integraciją į visuomenę
|
|||||||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos Eur, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
|||||||
1.1. suteikti pagal poreikį socialinės globos paslaugas vaikams
|
1.1.1. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams VšĮ Marijampolės vaiko tėviškės namuose
|
170 000 Savivaldybės biudžeto lėšos, 36 500 valstybės lėšos (globos išmoka)
|
Marijampolės savivaldybės administracijos Piniginės paramos skyrius (toliau – Piniginės paramos skyrius) ir Socialinių paslaugų skyrius |
Paslaugos bus suteiktos 20 globojamų vaikų
|
|||||||
1.1.2. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams Marijampolės specialiuosiuose socialinės globos namuose
|
10 000 valstybės lėšos (globos išmoka) 51 000 Savivaldybės biudžeto lėšos
|
Piniginės paramos skyrius ir Socialinių paslaugų skyrius |
Paslaugos bus suteiktos 8 globojamiems vaikams |
||||||||
1.1.3. teikti trumpalaikės socialinės globos paslaugas vaikams Sasnavos vaikų ir jaunimo gerovės centro „Židinys“ bendruomeniniuose vaikų globos namuose |
10 950 Valstybės lėšos (globos išmoka) 60 000 Savivaldybės biudžeto lėšos |
Piniginės paramos skyrius ir Socialinių paslaugų skyrius |
Paslaugos vidutiniškai per mėnesį bus suteiktos 6 vaikams
|
||||||||
1.1.4. teikti trumpalaikės ir ilgalaikės globos paslaugas globos centre
|
10 950 Valstybės lėšos (globos išmoka) 42 000 Savivaldybės biudžeto lėšos atlygiui budintiems globotojams, 11 500 pagalbos pinigams mokėti 23 000 Savivaldybės biudžeto lėšos (darbo užmokestis socialiniams darbuotojams) |
Piniginės paramos skyrius ir Socialinių paslaugų skyrius, Marijampolės socialinės pagalbos centras |
Paslaugos vidutiniškai per mėnesį bus suteiktos 6 vaikams
|
||||||||
1.2. suteikti socialines paslaugas pagal gyventojų poreikį neįgaliems ir senyvo amžiaus žmonėms
|
1.2.1. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Šv. arkangelo Mykolo parapijos globos namuose
|
29 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 82 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Šv. arkangelo Mykolo parapijos globos namai
|
Kiekvieną mėnesį paslaugos vidutiniškai bus suteiktos 45 asmenims
|
|||||||
1.2.2. teikti ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ Marijampolės pirminės sveikatos priežiūros centro (toliau – PSPC) Socialinės globos skyriuje |
10 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 47 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, PSPC
|
Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 29 asmenims
|
||||||||
1.2.3. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Švč. Marijos globos namuose
|
11 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Švč. Marijos globos namai |
Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 7 asmenims |
||||||||
1.2.4. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kudirkos Naumiesčio parapijos Socialinės pagalbos centre
|
10 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 3 500 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Kudirkos Naumiesčio parapijos socialinės pagalbos centras |
Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 5 asmenims
|
||||||||
1.2.5. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Marijampolės specialiuosiuose socialinės globos namuose |
6 000 Savivaldybės biudžeto lėšos 22 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Marijampolės specialieji socialinės globos namai |
Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 17 asmenų
|
||||||||
1.2.6. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Suvalkijos socialinės globos namuose
|
31 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 70 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Suvalkijos socialinės globos namai |
Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 37 asmenims
|
||||||||
1.2.7. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Kalvarijos socialinės globos namuose
|
20 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 16 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Kalvarijos socialinės globos namai
|
Per metus paslaugos bus teikiamos vidutiniškai 10 asmenų
|
||||||||
1.2.8. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Didvyžių socialinės globos namuose
|
8 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 10 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Didvyžių socialinės globos namai
|
Per metus paslaugos bus teikiamos 6 asmenims
|
||||||||
1.2.9. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinės globos namuose „Senjorų Eldoradas“ , esančiuose Šilutės rajone |
3 000 valstybės dotacija
|
Socialinių paslaugų skyrius, Socialinės globos namai „Senjorų Eldoradas“ |
Per metus paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui
|
||||||||
1.2.10. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas UAB „Gemma sveikatos centras“ socialinės globos namuose esančiuose Vilniuje |
3 300 valstybės dotacija
|
Socialinių paslaugų skyrius, UAB „Gemma sveikatos centras“
|
Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui |
||||||||
1.2.11. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas Senjorų socialinės globos namuose, esančiuose Vilniuje |
4 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, Senjorų socialinės globos namai |
Paslaugos bus teikiamos 2 asmenims |
||||||||
1.2.12. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ „Senevita“ socialinės globos namuose, esančiuose Vilniaus rajone |
2 500 valstybės dotacija
|
Socialinių paslaugų skyrius, VšĮ „Senevita“
|
Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui |
||||||||
1.2.13. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas socialinės globos namuose VšĮ Antavilių pensionatas, esančiuose Vilniuje |
6 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, VšĮ Antavilių pensionatas |
Paslaugos bus teikiamos 2 asmenims |
||||||||
1.2.14. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas VšĮ Lietuvos reabilitacijos ir slaugos centre, esančiame Jonavos rajone |
2 000 valstybės dotacija |
Socialinių paslaugų skyrius, VšĮ Lietuvos reabilitacijos ir slaugos centras |
Paslaugos bus teikiamos 1 asmeniui |
||||||||
1.2.15. teikti savarankiško gyvenimo paslaugas VšĮ „Vilties žiedas“ savarankiško gyvenimo namuose, esančiuose Šakių rajone |
9 000 Savivaldybės biudžeto lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, VšĮ „Vilties žiedas“ savarankiško gyvenimo namai |
Paslaugos bus teikiamos 4 asmenims |
||||||||
2 tikslas Užtikrinti kokybiškas, subalansuotas ir ekonomiškai efektyvias socialines paslaugas, atsižvelgiant į gyventojų poreikius ir savivaldybės finansines galimybes
|
|||||||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos Eur, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
|||||||
2.1. užtikrinti socialinės priežiūros paslaugų teikimą socialinės rizikos šeimoms bei vaikams
|
2.1.1. teikti socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugas socialinės rizikos šeimoms ir vaikams namuose bei Socialinės rizikos šeimų paramos centruose Igliaukos ir Liudvinavo seniūnijose |
206 000 savivaldybės biudžeto lėšos; 224 500 valstybės biudžeto lėšos; 32 276 valstybės biudžeto lėšos pagal projektus
|
Marijampolės savivaldybės administracija, MSPC
|
Socialinės priežiūros paslaugos bus suteiktos 200 socialinės rizikos šeimų
|
|||||||
2.2. suteikti socialines paslaugas pagal gyventojų poreikį neįgaliems ir senyvo amžiaus žmonėms
|
2.2.1. teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas MSPC Globos namuose ir Socialinės globos padalinyje
|
119 200 savivaldybės biudžeto lėšos, 60 000 valstybės dotacija, 96 000 gyventojų sumokėtos lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC
|
Kiekvieną mėnesį paslaugos bus teikiamos 25 asmenims
|
|||||||
2.2.2. teikti dienos socialinės globos paslaugas MSPC Asmenų, turinčių intelekto sutrikimų, padalinyje
|
137 900 savivaldybės biudžeto lėšos, 57 600 valstybės dotacija, 9 000 gyventojų sumokėtos lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC
|
Paslaugos kiekvieną mėnesį bus teikiamos 24 jaunuoliams
|
||||||||
2.2.3. teikti pagalbos namuose, integralios pagalbos ir dienos socialinės globos asmens namuose paslaugas
|
206 400 savivaldybės biudžeto lėšos, 240 000 valstybės dotacija, 77 700 specialiosios programos lėšos, 67 600 valstybės biudžeto lėšos pagal projektus |
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC
|
Paslaugos bus suteiktos 260 asmenų
|
||||||||
2.2.4. teikti darbo terapijos paslaugas Darbo terapijos padalinyje |
6 500 savivaldybės biudžeto lėšos
|
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC |
Paslaugos bus suteiktos 20 asmenų |
||||||||
2.3. teikti savivaldybės gyventojams bendrąsias socialines paslaugas |
2.3.1. teikti transporto paslaugas neįgaliesiems |
62 000 savivaldybės biudžeto lėšos |
MSPC |
Bus suteikta 5000 paslaugų |
|||||||
2.3.2. teikti maitinimo bei aprūpinimo būtiniausiais daiktais paslaugas |
labdara
|
MSPC
|
Paslaugas gaus 150 asmenų
|
||||||||
2.3.4. Socialinių paslaugų kokybės užtikrinimas |
222 000 savivaldybės biudžeto lėšos |
MSPC |
Centro administra- vimas |
||||||||
2.3.5. Sociokultūrinių paslaugų teikimas
|
|
MSPC, nevyriausybinės organizacijos |
Paslaugas gaus 400 neįgaliųjų |
||||||||
2.3.6. Aprūpinti neįgaliuosius techninės pagalbos priemonėmis |
|
MSPC |
Paslaugas gaus 270 neįgaliųjų |
||||||||
2.3.7 Gydymo organizavimas asmenims, turintiems priklausomybių |
3 000 savivaldybės biudžeto lėšos |
MSPC |
Apmokėti už gydymą 30 asmenų |
||||||||
2.4. užtikrinti asmenų be nuolatinės gyvenamosios vietos socialines garantijas |
teikti laikino apgyvendinimo ir apnakvindinimo paslaugas Laikinosios nakvynės namuose |
100 000 savivaldybės biudžeto lėšos |
Socialinių paslaugų skyrius, MSPC |
Paslaugos kiekvieną mėnesį bus teikiamos vidutiniškai 15 asmenų |
|||||||
3 tikslas bendradarbiauti su nevyriausybinėmis organizacijomis (NVO), bendruomenėmis, teikiant socialines paslaugas savivaldybės gyventojams
|
|||||||||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos Eur, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
|||||||
3.1. remti NVO, viešųjų įstaigų socialines programas
|
3.1.1. maitinimo paslaugų teikimas
|
15 000 savivaldybės biudžeto lėšos
|
Marijampolės krašto samariečių bendrija, Mantingos paramos ir labdaros fondas, Marijampolės savivaldybės administracija |
Bus teikiamas nemokamas maitinimas socialiai pažeidžiamiems asmenims
|
|||||||
3.1.2. asmeninės higienos (pirties) paslaugų teikimas
|
11 000 savivaldybės biudžeto lėšos
|
Marijampolės savivaldybės administracija, UAB „Marijampolės butų ūkis“ |
Bus suteiktos paslaugos nepasiturintiems asmenims, kurie neturi sąlygų maudytis namuose |
||||||||
3.1.3. socialinių įgūdžių ugdymas vaiko dienos centre (toliau - VDC ) |
22 000 savivaldybės biudžeto lėšos
|
Marijampolės savivaldybės administracija, VDC |
Paslaugos bus teikiamos 240 vaikų
|
||||||||
3.1.4. NVO teikiamos paslaugos
|
18 000 savivaldybės biudžeto lėšos
|
NVO, Marijampolės savivaldybės administracija, MSPC
|
Paslaugos bus teikiamos šeimoms, auginančioms vaikus, socialinės rizikos šeimoms (asmenims) |
||||||||
3.1.5. kompleksinių paslaugų šeimoms teikimas
|
140 000 Projektinės lėšos |
NVO, Marijampolės savivaldybės administracija, MSPC |
Paslaugas gaus apie 250 asmenų |
||||||||
3.2. remti neįgaliųjų NVO socialines programas |
paslaugų teikimas įgyvendinant neįgaliųjų socialinę integraciją ir reabilitaciją |
97 000 savivaldybės biudžeto lėšos, 117 332 valstybės dotacija |
Neįgaliųjų NVO, Marijampolės savivaldybės administracija
|
Paslaugos bus teikiamos 500 neįgalių asmenų bei jų šeimų narių |
|||||||
11. Analizuojant Planą, išryškėja tendencija pagrindinį socialinių paslaugų poreikį tenkinti skiriant lėšas iš savivaldybės biudžeto. Dalis lėšų socialinėms paslaugoms finansuoti yra skirta iš valstybės biudžeto kaip tikslinė dotacija savivaldybės biudžetui. 2018 m. numatyta skirti 989,1 tūkst. Eur. Priemonėms įgyvendinti numatytos lėšos yra patvirtintos Marijampolės savivaldybės 2018 m. biudžeto sąmatoje.
IV SKyriuS
FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
13 lentelė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Faktinės išlaidos Eur 2017 m.
|
Planas Eur 2018 m. |
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms |
1 559 239 |
1 910 600 |
2. |
LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos |
1 070 100 |
989 100 |
|
iš jų: |
|
|
2.1. |
socialinės rizikos šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
179 800 |
224 500 |
2.2. |
asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti |
609 300 |
483 600 |
2.3. |
vaikų globos (rūpybos) išmokoms |
281 000 |
281 000 |
3. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas |
872 200 |
954 360 |
4. |
Kitos lėšos |
354 183 |
365 761 |
4.1 |
Neįgaliųjų socialinės reabilitacijos bendruomenėje projektams dalinai finansuoti |
17383 |
15 561 |
4.2. |
valstybės biudžeto lėšos pagal projektus |
336 800 |
350 200 |
|
Iš viso: |
3 855 722 |
4 219 821 |
Pagrindinis socialinių paslaugų teikimo Marijampolės savivaldybėje finansavimo šaltinis – savivaldybės biudžeto lėšos ir valstybės biudžeto dotacijos savivaldybės biudžetui. Nevyriausybinės organizacijos savo veiklą vykdo naudodamos ir kitus finansavimo šaltinius bei žmogiškuosius išteklius – organizacijų nario mokestį, savanorių darbą ir pan. Išlaidų socialinėms paslaugoms dydis ir palyginimas su savivaldybės biudžetu pateiktas 7 lentelėje.
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
14 lentelė
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos
|
|
praėję metai (faktas, Eur) |
einamieji metai (planas, Eur) |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas |
110 143 |
58 000 |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas |
1 341 399 |
1 646 000 |
|
iš jo: |
|
|
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms |
984 984 |
1 075 000 |
2.2. |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pavaldžioms įstaigoms (regioninių socialinių paslaugų įstaigoms) pagal lėšų kompensavimo sutartis |
89 173 |
90 000 |
2.3. |
nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis |
267 242 |
481 000 |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms |
107 697 |
206 600 |
|
Iš viso |
1 559 239 |
1 910 600 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
14.1. Socialinių darbuotojų etatų skaičius savivaldybės įstaigose 2017 m. lyginant su 2016 m. padidėjo 11,5 etatų, socialinių darbuotojų padėjėjų - 18,25 etatų.
14.2. 2018 metais socialinių darbuotojų bei socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius MSPC didės siekiant patenkinti socialinių paslaugų poreikį, įgyvendinant vaiko teisių apsaugos bei socialinio darbo su šeima pokyčius (su šeima bus dirbama atvejo vadybos principu, planuojama papildomai įdarbinti socialinių darbuotojų - atvejo vadybininkų). Lėšos jų kvalifikacijos kėlimui bus naudojamos iš Marijampolės savivaldybės 2018 m. biudžete MSPC skirtų lėšų.
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
15.1. Planuojamos savivaldybės finansinės galimybės socialinėms paslaugoms teikti įvertintos patvirtinus Marijampolės savivaldybės 2018 m. biudžetą ir lėšas, skirtas socialinėms paslaugoms.
15.2. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas:
15.2.1. nuolat auga poreikis šioms paslaugoms: dienos socialinės globos paslaugoms asmens namuose; pagalbos namuose paslaugoms; ilgalaikės socialinės globos paslaugoms;
15.2.2. pradedamos ar planuojamos teikti naujos socialinės paslaugos: laikino atokvėpio paslauga, grupinio ir savarankiško gyvenimo namai, globos centro paslaugos;
V SKyriuS
PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Socialinių paslaugų teikimas bus užtikrintas visoms Marijampolės savivaldybės gyventojų grupėms, atsižvelgiant į jų poreikius socialinėms paslaugoms ir į savivaldybės finansines galimybes, siekiant sudaryti sąlygas gyventojams išsaugoti žmogiškąjį orumą ir kuo ilgiau juos išlaikyti savo namuose. 2016 m. pradėtos teikti integralios pagalbos paslaugas neįgaliems asmenims, 2017 metais pradėtos teikti kompleksinės paslaugos šeimoms. Šių paslaugų teikimas bus tęsiamas ir 2018 metais.
Pereinant nuo institucinės globos prie globos šeimose organizuojant socialinę globą vaikams orientuojamasi į budinčių globotojų ir socialinių globėjų paiešką ir parengimą, jų veiklos reglamentavimą.
17. Prognozuojamos socialinės paslaugos
17.1. Prognozuojama, kad 2018 metais bus teikiama: pagalba namuose – 200 asmenų; dienos socialinė globa asmens namuose - 80 asmenų, dienos socialinė globa institucijoje – 24 asmenims; ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa - 190 senyvo amžiaus ir neįgaliems asmenims; laikino apgyvendinimo ir apnakvindinimo Centro Laikinosios nakvynės namuose - 90 asmenų; socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas - 200 socialinės rizikos šeimų, ilgalaikė ir trumpalaikė socialinė globa vaikams – 40 vaikų.
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Numatoma, kad savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms 2018 m. turėtų pasiekti 4,1 proc. nuo bendro savivaldybės biudžeto.
19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams
Didėjant dienos socialinės globos asmens namuose, integralios pagalbos bei pagalbos į namus paslaugų poreikiui, atitinkamai reikės didinti socialinių darbuotojų ir lankomosios priežiūros darbuotojų skaičių. Marijampolės savivaldybės gyventojams socialinėms paslaugoms reikalingų savivaldybės biudžeto lėšų poreikis per 3 ateinančius metus turėtų didėti.
VI SKyriuS
PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Plano įgyvendinimą prižiūrės Marijampolės savivaldybės administracija, Plano stebėseną vykdys Marijampolės savivaldybės administracijos Socialinių paslaugų skyrius, socialinių įstaigų vadovai.
22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Planas bus vertinamas vieną kartą per metus, t. y. biudžetiniams metams pasibaigus. Plano vertinimo rezultatai bus aptariami Marijampolės savivaldybės administracijoje, Socialinių paslaugų skyriuje ir su socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovais. Vertinimo metu bus aptariamos iškilusios kliūtys, numatytoms Plane priemonėms įgyvendinti, ieškoma būdų joms pašalinti.
23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
23.1. Vieną kartą per metus bus vertinamas priemonių tikslingumas, analizuojama ar pasiekti laukiami rezultatai, ar įgyvendintos visos numatytos priemonės. Planas gali būti koreguojamas atsižvelgiant į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos socialinių paslaugų planui įgyvendinti bei tikslams pasiekti. Bus vertinama teikiamų paslaugų kokybė bei vykdoma socialinės priežiūros paslaugų kontrolė. Visos paslaugos bus registruojamos SPIS sistemoje.
24. 2018 metų socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijai
24.1. Savivaldybės biudžeto išlaidos per metus socialinėms paslaugoms, tenkančios vienam savivaldybės gyventojui – 34,27 Eur.
24.2. Valstybės skirtų dotacijų santykis su savivaldybės biudžeto lėšomis, skiriamomis socialinėms paslaugoms – 34,11 proc.
24.3. Vietų skaičiaus stacionariose socialinių paslaugų įstaigose santykis su vietų skaičiumi (maksimaliu lankytojų skaičiumi per dieną) nestacionariose socialinių paslaugų įstaigose (laikino gyvenimo namuose, dienos socialinės globos centruose, savarankiško gyvenimo namuose, socialinės priežiūros centruose) - 0,36.
24.4. Socialinių paslaugų (įskaitant bendrąsias socialines paslaugas) gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi – 14,0 proc.
24.5. Socialinės globos ir socialinės priežiūros gavėjų skaičiaus santykis su bendru savivaldybės gyventojų skaičiumi – 1,6 proc.
24.6. Regioninių stacionarių socialinių paslaugų gavėjų skaičiaus santykis su kitų stacionarių socialinių paslaugų gavėjais - 0,35.
24.7. 10 tūkst. savivaldybės gyventojų tenka 9 socialiniai darbuotojai ir 19 socialinių darbuotojų padėjėjų, dirbančių savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose.