LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL 4k (AŠ KURIU, AŠ KEIČIU, AŠ SU KITAIS, AŠ KITIEMS) modelio aprašo patvirtinimo
2020 m. gruodžio 7 d. Nr. V-1914
Vilnius
Siekdamas įgyvendinti Ateities ekonomikos DNR plano, kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. birželio 10 d. pasitarime (pasitarimo protokolo Nr. 28) (su paskutiniais pakeitimais, padarytais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. spalio 14 d. pasitarime (pasitarimo protokolo Nr. 45, 5 klausimas), ir veiksmo „Socialinių inovacijų švietimo srityje plėtra“, kurio įgyvendinimo koncepcijai buvo pritarta Investicijų komiteto Žmogiškojo kapitalo investicijų pakomitečio 2020 m. lapkričio 11 d. nuotoliniame posėdyje (nuotolinio posėdžio protokolas Nr. 2020/3-33-45) ir kuris buvo įtrauktas į Ateities ekonomikos DNR plano įgyvendinamų veiksmų ir projektų sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. liepos 29 d. nutarimu Nr. 832 „Dėl Ateities ekonomikos DNR plano įgyvendinimo“, veiklą „Mokinių socialinės, pilietinės, kūrybinės ir kt. veiklos rezultatų pripažinimas (4K modelis)“:
2. N u s t a t a u, kad 2020–2021 ir 2021–2022 mokslo metais:
2.1. šio įsakymo 1 punktu patvirtintas 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio aprašas taikomas bendrojo ugdymo mokykloms, kurios įgyvendina 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio bandomąjį projektą;
2.2. mokiniams, kurie mokosi pagal pagrindinio ugdymo programą ir vadovaujantis šio įsakymo 1 punktu patvirtintu 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio aprašu dalyvauja 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio veiklose, įskaitoma kaip socialinė-pilietinė veikla.
3. R e k o m e n d u o j u savivaldybių administracijų švietimo padaliniams teikti pagalbą, konsultuoti mokyklas, įgyvendinančias šio įsakymo 1 punktu patvirtintą 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio aprašą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir
sporto ministro 2020 m. gruodžio 7 d.
įsakymu Nr. V-1914
4K (AŠ KURIU, AŠ KEIČIU, AŠ SU KITAIS, AŠ KITIEMS) MODELIO APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio aprašas (toliau – Aprašas) apibrėžia 4K (aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais, aš kitiems) modelio (toliau – 4K modelis) tikslą, paskirtį, įgyvendinimo principus, turinio sritis, organizavimą ir įgyvendinimą, mokinių pasiekimų vertinimą.
2. 4K modelio įgyvendinimo kontekstas:
2.1. Geros mokyklos koncepcijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2015 m. gruodžio 21 d. įsakymu Nr. V-1308 „Dėl Geros mokyklos koncepcijos patvirtinimo“ (toliau – Geros mokyklos koncepcija), apibrėžti pagrindiniai ir pageidaujami mokyklos veiklos rezultatai – mokinių asmenybės branda, individualias galimybes atitinkantys mokymo(si) pasiekimai ir nuolatinė mokymo(si) pažanga – dera su 4K modelio nuostatomis įprasminti ugdymąsi per praktines mokinių patirtis, asmeninės atsakomybės už savo mokymo(si) rezultatus stiprinimą, visapusiškos asmenybės ugdymą. Geros mokyklos koncepcijoje taip pat akcentuojama ir saviraiškaus dalyvavimo mokyklos gyvenime svarba ir prasmė, kurios yra tokios pat svarbios asmenybės augimui kaip ir formalusis ugdymas. Geros mokyklos koncepcijoje gyvenimas ir ugdymas susilieja persipinant veikloms, todėl 4K modelis akcentuoja ir įtvirtina mokinių pasiekimų, įgytų neformaliuoju ir savišvietos būdais, svarbą ir juos pripažįsta. Tai naujas ir svarbus žingsnis sudarant prielaidas visapusiškam, prasmingam asmenybės ugdymui, skatinant mokinius mokytis ir ugdytis asmeninę atsakomybę už savo mokymosi rezultatus;
2.2. 4K modelio veiklos padeda ugdytis Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrosiose programose, patvirtintose Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2008 m. rugpjūčio 26 d. įsakymu Nr. ISAK-2433 „Dėl Pradinio ir pagrindinio ugdymo bendrųjų programų patvirtinimo“, Vidurinio ugdymo bendrosiose programose, patvirtintose Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. vasario 21 d. įsakymu Nr. V-269 „Dėl Vidurinio ugdymo bendrųjų programų patvirtinimo“ (toliau – Bendrosios programos), numatytas kompetencijas ir gali papildyti, bet nedubliuoti dalykų turinio. Mokytojai gali padėti mokiniams atrasti naujai mokymosi prasmę, taikant įgytas žinias ir gebėjimus praktiškai ir sudarant galimybes pažvelgti į dalykus iš įvairių perspektyvų, ypatingai pritaikant, išplečiant ir aktualizuojant įgytas žinias gyvenimiškose situacijose.
II SKYRIUS
4K MODELIO TIKSLAS, PASKIRTIS IR ĮGYVENDINIMO PRINCIPAI
4. 4K modelio tikslas – skatinti nuoseklų ir refleksija pagrįstą mokinių mokymąsi per veiklas ir padėti saviugdos būdu siekti asmeninio tobulėjimo, ugdytis gebėjimus prisiimti atsakomybę už savo mokymos(si) rezultatus, pripažinti įvairiais būdais įgytas kompetencijas.
5. 4K modelio paskirtis:
6. 4K modelio įgyvendinimo principai:
6.1. savarankiškumas: mokinys 4K modelio įgyvendinimo būdą renkasi pats. Siekiama, kad mokinys, įgyvendindamas mokymosi modelį, imtųsi asmeninės iniciatyvos ir atsakomybės už savo veiklą, rezultatus, o mokykla sudarytų galimybę konsultuotis klausimais, susijusiais su 4K modelio įgyvendinimu;
6.2. visapusiškumas: 4K modelis įgyvendinamas susiejant, aktualizuojant ugdymo tikslus ir bendrųjų programų nuostatas, neformaliojo vaikų švietimo, savišvietos siekius, derinat mokymosi formas, metodus, veiklos būdus, priemones;
6.3. veiklų įvairovė: mokykla sudaro sąlygas mokiniams rinktis įvairias veiklas, atliepiančias modelio siekius;
III SKYRIUS
4K MODELIO TURINYS
7. 4K modelio turinį sudaro keturios sritys, kurios susiję tarpusavyje:
7.1. aš kuriu: šios srities veikla pagrįsta naujovių, originalumo raiška. Tai naujų idėjų kėlimas ir įgyvendinimas, skatinimas mąstyti savarankiškai, nestereotipiškai, orientuotis nestandartinėse situacijose, tyrinėti aplinką ir spręsti problemas, susijusias su kultūra, technologijomis ar kitose visuomenės gyvenimo srityse;
7.2. aš keičiu(osi): asmenine iniciatyva ir atsakomybe pagrįstas savarankiškas dalyvavimas saviugdos ar kitose veiklose siekiant teigiamų pokyčių savyje ar savo aplinkoje; įsitraukimas ir kitų įtraukimas į tam tikrą veiklą, motyvavimas veikti siekiant asmeninio tobulėjimo ar sprendžiant mokyklos ir vietos bendruomenės problemas; gebėjimas identifikuoti pokyčius savyje bei vietos bendruomenėje ir telkti kitus mokinius, bendruomenę prasmingoms socialinėms, pilietinėms veikloms;
7.3. aš su kitais: šios srities veikla pagrįsta bendradarbiavimo įgūdžių ugdymu(si). Tai socialinių ryšių ir tinklų kūrimu pagrįsta veikla, siekiant plėsti socialinį sąmoningumą, mokytis geriau pažinti kitus, ugdyti bendravimo (tarpasmeninių santykių) įgūdžius, drauge siekiant asmeninio ugdymosi tikslų. Siektina, kad mokiniai ugdytųsi gebėjimą viešai išsakyti, argumentuoti savo nuomonę ir siūlymus, ieškotų efektyviausių interesų konfliktų sprendimo būdų, gebėtų atlikti įvairius socialinius vaidmenis, atliekant užduotis grupėje, besiremdami demokratinio bendrabūvio principais;
7.4 aš kitiems: šios srities veikla pagrįsta visuomenei naudinga veikla, kuri orientuota į atsakingą, asmenine iniciatyva pagrįstą mokyklai, bendruomenei, šaliai naudingą veiklą. Tai gali būti savanorystė, pilietinis dalyvavimas priimant ir įgyvendinant sprendimus mokyklos, vietos bendruomenės, savivaldos ar aukštesniu lygmeniu. Skatintinas mokinių savanoriškas dalyvavimas organizacijose, teikiančiose pagalbą žmonėms, gyvūnams, puoselėjant ir kuriant savo gyvenamąją aplinką, ar veiklos kitose savanoriškose, jaunimo organizacijose.
IV SKYRIUS
4K MODELIO ORGANIZAVIMAS IR ĮGYVENDINIMAS
8. 4K modelio veikla (individuali arba grupinė veikla, įgyvendinama pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo pakopose, mokiniui išsikeliant ir įgyvendinant asmeninius ugdymosi tikslus, o grupėse – numatant kiekvieno nario indėlį ir atsakomybę) vyksta šiuo ciklu: pasirenkama idėja, atitinkanti asmeninio ugdymosi tikslą, rengiamas planas pasirinktai idėjai įgyvendinti per keturias 4K modelio turinio veiklos sritis (toliau – plano veiklos), plano veiklos įgyvendinamos ir pristatomos, atliekama mokinio refleksija, plano veiklos rezultatai fiksuojami kompetencijų aplanke ir įskaitomi. Mokiniai planuoja savo veiklas padedami mokykloje paskirto asmens, atsakingo už mokinių, dalyvaujančių 4K modelio veiklose konsultavimą, 4K modelio veiklų organizavimą (toliau – 4K modelio koordinatorius), ir paskirsto laiką taip, kad kiekviena 4K modelio sritis būtų išbandyta.
9. 4K modelį sudaro ugdomieji pokalbiai, mokinio refleksija ir 4K modelio veiklos. Mokinio refleksija yra esminė mokymosi iš savo patirties dalis, kuri sudaro prielaidą ugdytis asmens sąmoningumą. Refleksija padeda mokiniui įprasminti 4K modelio veiklų vertę, išsikeliant tikslus, apmąstant savo patirtis, gebėjimus, stiprybes, mokantis iš padarytų klaidų, ir numatant tolesnes asmeninio augimo ir tobulėjimo sritis.
10. Ugdomieji pokalbiai ir mokinio refleksija yra įtraukiami į pamokų tvarkaraštį, jiems skiriama iki 10 valandų (pamokų) per mokslo metus. Šios valandos įskaitomos į mokinio krūvį. Per pusmetį turi būti numatyti ne mažiau nei du ugdomieji pokalbiai. Pirmas pokalbis vyksta prieš pradedant veiklas – renkantis idėją ir numatant ugdymosi tikslą, antras pokalbis vyksta pusmečio pabaigoje – pristatant veiklos rezultatus. Šie pokalbiai gali būti individualūs arba grupėse. Jeigu mokiniui kyla sunkumų, ar klausimų, jis per visus einamuosius metu gali pagal poreikį konsultuotis su 4K modelio koordinatoriumi.
11. 4K modelio veikloms, joms įgyvendinti skirtos valandos neįskaitomos į mokinio krūvį, jos atliekamos per neformalųjį ugdymą, savišvietą, už mokyklos ribų. 4K modelio veikla gali būti įgyvendinama įvairiais būdais, pavyzdžiui, per savišvietą, pilietines iniciatyvas, dalyvavimą neformaliojo vaikų švietimo, nevyriausybinių organizacijų ar savanoriškose veiklose. Svarbu, kad mokinys pasirinkęs 4K modelio veiklą turėtų galimybę ne tik remtis savo turima patirtimi ir kompetencijomis, bet ir pats mokytųsi savarankiškai ieškoti atsakymų į rūpimus klausimus, prisiimtų atsakomybę už savo veiklas ir reflektuotų.
12. Skirtingo amžiaus mokiniams numatomas skirtingas valandų skaičius. Mokantis pagal:
12.1. pradinio ugdymo programą ugdomiesiems pokalbiams ir refleksijai skiriama iki 10 valandų (pamokų) per mokslo metus. 4K modelio veikloms rekomenduojama skirti ne mažiau kaip 20 valandų per vienus mokslo metus, iš jų skiriant ne mažiau kaip po 5 valandas kiekvienai 4K modelio veiklos sričiai. Šioje pakopoje mokiniai mokosi suprasti 4K modelio tikslus ir principus, naudą asmeninio mokymosi sėkmei bei mokosi individualiai arba grupėje (klasėje) planuoti su 4K modelio koordinatoriumi, prisiimti atsakomybę ir reflektuoti;
12.2. pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas ugdomiesiems pokalbiams ir refleksijai skiriama iki 10 valandų (pamokų) per mokslo metus. 4K modelio veikloms rekomenduojama skirti ne mažiau kaip 60 valandų vieniems mokslo metams, skiriant ne mažiau kaip po 10 valandų kiekvienai sričiai:
12.2.1. mokiniai, besimokantys pagal pagrindinio ugdymo programos pirmąją dalį, giliau susipažįsta su 4K modeliu, aiškinasi jo turinio sritis, analizuoja savo asmeninio mokymosi poreikį savo galimybių ribose ir 4K modelio koordinatoriaus bei dalyko mokytojų pagalba mokosi planuoti, įgyvendinti ir reflektuoti savo asmeninio mokymosi veiklas bei jas fiksuoti kompetencijų aplanke;
12.2.2. mokiniai, besimokantys pagal pagrindinio ugdymo programos antrąją dalį ir vidurinio ugdymo programą, savarankiškai pasirenka 4K modelio veiklas ir jas planuoja, įgyvendina ir apmąsto, pateikia įrodymus ir atsiskaito 4K modelio koordinatoriui. Svarbu, kad paskirtas 4K modelio koordinatorius kartu su mokiniu aptartų jo pasirinkimą, padėtų išgryninti veiklų turinį ir kontekstą bei prireikus padėtų mokiniui spręsti kylančias problemas, įgyvendinant veiklas bei stiprintų gebėjimą reflektuoti savo pažangą pasirinktoje 4K modelio turinio srityje.
V SKYRIUS
4K MODELIO DALYVIŲ PAREIGOS IR MOKINIŲ PASIEKIMŲ VERTINIMAS
13. Mokinys:
13.1. pagal savo poreikius planuoja savo 4K modelio veiklas ir informuoja 4K modelio koordinatorių apie savo pasirinkimą;
13.2. aptaria su 4K modelio koordinatoriumi savo pasirinktas veiklas pagal 4K modelio turinio sritis, išsikeltus tikslus ir apgalvojęs įgūdžius kuriuos norėtų patobulinti;
13.5. esant poreikiui, suderinus su 4K modelio koordinatoriumi, mokinys gali konsultuotis su pasirinktais švietimo teikėjais;
13.6. apibendrina ir reflektuoja apie savo veiklos pažangą, įsivertina, ar pasiekė išsikeltus tikslus, fiksuoja savo patirtį kompetencijų aplanke – 4K modelio veiklos įrodymų (kūrinių, įrašų, nuotraukų, atsiliepimų, rekomendacijų ir kt.) rinkinyje, kuris patvirtina mokinio dalyvavimą 4K modelio veikloje ir fiksuoja jos rezultatus bei asmeninio ugdymosi pasiekimų įsivertinimą. Refleksijos metu mokinys gali į(si)vardinti, kurią bendrojo ugdymo programos kompetenciją tobulina;
13.7. vykdo refleksiją su 4K modelio koordinatoriui padedant, dalijasi savo veiklos pavyzdžiais, įsivertina, ar pasiekė išsikeltus tikslus, atsiskaito 4K modelio koordinatoriui, gauna grįžtamąjį ryšį bei patvirtinimą, kad pasirinktos veiklos yra įskaitytos;
14. 4K modelio koordinatorius:
14.1. padeda mokiniams išsiaiškinti jų mokymosi poreikius, motyvaciją bei teikia rekomendacijas, padedančias pasirinkti ir suplanuoti 4K modelio veiklą, nustato 4K modelio veiklos atlikimo tikslus ir tvarką;
14.2. pagal mokinių poreikius informuoja apie galimus 4K modelio veiklų įgyvendinimo partnerius bei sudaro rekomendacinį 4K modelio veiklų vykdymo vietų sąrašą, padeda mokiniams pasirinkti jiems aktualias veiklas;
14.5. ugdymo laikotarpio pabaigoje apibendrina ir vertina mokinio įvykdytas 4K modelio veiklas ir refleksiją, vertinimo rezultatas fiksuojamas įrašu „įskaityta“ („įsk“) arba „neįskaityta“ („neįsk“) nurodant 4K modelio veikloms įgyvendinti panaudotą valandų skaičių. Mokiniams, negavusiems įskaityto 4K modelio veiklos įvertinimo, skiria daugiau laiko išsikelti naujus ar patikslinti išsikeltus tikslus ir juos pasiekti. Rekomenduojama vertinimą pagrįsti Kompetencijų ir vaiko raidos aprašais, kurie pateikiami adresu https://www.mokykla2030.lt/kompetenciju-ir-vaiko-raidos-aprasai/;
15. 4K veiklos mentorius (fizinis asmuo, kuris padeda mokiniui įgyvendinti pasirinktą 4K modelio veiklą):
15.1. gali konsultuoti ir padėti mokiniui atlikti numatytas 4K modelio veiklas, pasiekti užsibrėžtus tikslus bei vykdyti refleksiją;
15.2. sudaro sąlygas mokiniui įgyvendinti 4K modelio veiklas savo organizacijoje: esant poreikiui suteikia patalpas, reikalingas priemones, pasitelkia kitus darbuotojus, skiria laiką veiklų įgyvendinimui ir kt.;
15.3. gali teikti grįžtamąjį ryšį mokiniui, mokyklai, mokinio tėvams (globėjams ir rūpintojams) apie mokinio kompetencijų tobulinimą;