LIETUVOS BANKO VALDYBA
NUTARIMAS
DĖL PETICIJŲ NAGRINĖJIMO LIETUVOS BANKE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. liepos 11 d. Nr. 03-121
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 7 punktu, Lietuvos banko valdyba n u t a r i a:
PATVIRTINTA
Lietuvos banko valdybos
2023 m. liepos 11 d.
nutarimu Nr. 03-121
PETICIJŲ NAGRINĖJIMO LIETUVOS BANKE TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Peticijų nagrinėjimo Lietuvos banke tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato kreipimųsi (peticijų), pateiktų Lietuvos Respublikos peticijų konstituciniame įstatyme (toliau – Peticijų konstitucinis įstatymas) nustatyta tvarka, nagrinėjimo Lietuvos banke (toliau – Bankas) tvarką ir Banko peticijų komisijos (toliau – Komisija) kompetenciją ir darbo organizavimą.
3. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Peticijų konstituciniu įstatymu, Lietuvos banko įstatymu, Lietuvos Respublikos įstatymais, kitais teisės aktais ir Aprašu.
II SKYRIUS
KREIPIMOSI REIKALAVIMAI, REGISTRAVIMAS IR INFORMACIJOS SKELBIMAS
7. Banke nagrinėjami kreipimaisi, atitinkantys Peticijų konstituciniame įstatyme nustatytus reikalavimus ir pateikti Apraše nustatyta tvarka.
8. Kreipimasis turi būti pasirašytas pareiškėjo arba jo atstovo ir Bankui pateiktas raštu tiesiogiai, paštu arba elektroninių ryšių priemonėmis. Elektroninių ryšių priemonėmis teikiamas kreipimasis turi būti pasirašytas kvalifikuotu elektroniniu parašu arba suformuotas tokiu būdu, kuris užtikrina elektroninę asmens atpažintį ir teksto autentiškumą.
9. Kreipimasis gali būti teikiamas:
9.5. įdedant į Banko korespondencijai skirtą dėžę adresu Totorių g. 4 Vilnius, darbo dienomis nuo 8.00 iki 17.00 val.;
10. Peticija turi atitikti Peticijų konstitucinio įstatymo 8 straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus.
11. Prie kreipimosi gali būti pridėti kreipimesi nurodytą prašymą ar siūlymą pagrindžiantys dokumentai ar jų kopijos, siūlomo norminio teisės akto projektas, kita su kreipimusi susijusi medžiaga. Kai kreipimąsi teikia pareiškėjo atstovas, turi būti pridėtas atstovavimą patvirtinantis dokumentas, jo kopija arba atstovavimą patvirtinančio elektroninio dokumento nuorašas.
12. Banko valdybos pirmininko 2013 m. gruodžio 3 d. įsakymu Nr. V 2013/(1.7-260402)-02-228 „Dėl Lietuvos banko dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“ nustatyta dokumentų registravimo Banke tvarka užregistruotas kreipimasis perduodamas Strategijos ir valdysenos departamento Teisės skyriaus vadovui, kuris ne vėliau kaip kitą dieną nuo kreipimosi gavimo dienos inicijuoja Komisijos sudarymą. Sudarius Komisiją, kreipimasis perduodamas vertinti Komisijai. Apie kreipimosi užregistravimą ir perdavimą Komisijai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo kreipimosi užregistravimo dienos pranešama pareiškėjui arba jo atstovui nurodant kreipimosi registracijos numerį ir datą.
13. Banko interneto svetainėje www.lb.lt skelbiama:
13.3. informacija apie priimtose nagrinėti peticijose pateiktus prašymus ar siūlymus ir juos pagrindžiančius argumentus;
III SKYRIUS
KREIPIMOSI PATEIKIMAS IR VERTINIMAS, PRIPAŽINIMAS PETICIJA
PETICIJOS PRIĖMIMAS NAGRINĖTI
14. Kreipimosi vertinimo, pripažinimo peticija ir peticijos priėmimo nagrinėti klausimus Komisija išsprendžia ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo kreipimosi užregistravimo dienos. Jeigu kreipimosi pripažinimo peticija ir peticijos priėmimo nagrinėti klausimui išspręsti reikalingi papildomi dokumentai, informacija ar nuomonė dėl kreipimesi (peticijoje) pateikto prašymo ar siūlymo, šis terminas skaičiuojamas nuo paskutinio reikalingo dokumento gavimo dienos.
15. Anoniminis kreipimasis, kai negali būti nustatytas jį pateikęs asmuo, Komisijos sprendimu paliekamas nenagrinėtas nevertinant jo turinio.
16. Kreipimasis, kurio turinys yra nesuprantamas arba pažeidžia etikos ar moralės normas, motyvuotu Komisijos sprendimu paliekamas nenagrinėtas ir apie tai ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šio sprendimo priėmimo dienos pranešama pareiškėjui arba jo atstovui.
17. Komisijos sprendimas kreipimąsi palikti nenagrinėtą neatima teisės pateikti kitą kreipimąsi, atitinkantį Peticijų konstituciniame įstatyme keliamus reikalavimus.
18. Komisija, išsiaiškinusi, kad kreipimesi pateikto prašymo ar siūlymo nagrinėjimas priskirtinas jos kompetencijai, sprendžia kreipimosi pripažinimo peticija ir jos priėmimo nagrinėti klausimus.
19. Nagrinėdama kreipimąsi Komisija privalo vadovautis turinio viršenybės prieš formą (sprendžiant dėl Bankui pateikto dokumento turi būti atsižvelgiama ne į dokumento pavadinimą ar formalią išraišką, bet į turinį), pagarbos žmogaus teisėms, teisingumo, sąžiningumo ir protingumo, taip pat įstatymo viršenybės, teisėtumo, objektyvumo, proporcingumo, nepiktnaudžiavimo valdžia, efektyvumo, išsamumo ir tikslumo principais.
20. Banke nenagrinėtinas kreipimasis (peticija) vadovaujantis Peticijų konstitucinio įstatymo 11 straipsniu persiunčiamas šio įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodytai atitinkamai institucijai.
IV SKYRIUS
KOMISIJOS TIKSLAS IR FUNKCIJOS
22. Komisijos tikslas – nagrinėjant peticiją įvertinti joje pateikto prašymo ar siūlymo teisėtumą, pagrįstumą, tikslingumą, naudingumą, atitiktį teisėkūros principams ir įgyvendinimo galimybes.
23. Peticija išnagrinėjama Komisijos paskirto posėdžio metu, ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo sprendimo priimti peticiją nagrinėti priėmimo dienos.
24. Komisija atlieka šias funkcijas:
24.1. vertina, ar kreipimesi išdėstyto prašymo ar siūlymo nagrinėjimas priskirtinas jos kompetencijai. Kreipimąsi, kuriame išdėstyto prašymo ar siūlymo nagrinėjimas nepriskirtinas jos kompetencijai, persiunčia atitinkamai institucijai;
24.4. sprendžia dėl kreipimosi, nepripažinto peticija, persiuntimo nagrinėti kitų teisės aktų nustatyta tvarka ir tokį kreipimąsi persiunčia atitinkamai institucijai;
24.5. sprendžia dėl peticijos nenagrinėjimo ir perdavimo svarstyti kartu su parengtais, pateiktais ar svarstomais norminių teisės aktų projektais, jeigu jų nuostatos atitinka peticijoje pateiktus prašymus ar siūlymus;
24.6. sprendžia dėl kelių priimtų nagrinėti peticijų, kuriose pateikti tokie patys ar tarpusavyje glaudžiai susiję prašymai ar siūlymai, sujungimo;
24.7. nagrinėja peticijas ir teikia Banko valdybos pirmininkui išvadas dėl jose pateiktų prašymų ar siūlymų visiško tenkinimo, tenkinimo iš dalies arba netenkinimo;
24.8. rengia Banko valdybos pirmininko įsakymų dėl pritarimo Komisijos išvadoms projektus. Įsakymų, kuriais visiškai arba iš dalies tenkinami peticijose pateikti prašymai ar siūlymai, projektuose nurodoma, kam (Komisijai ar Banko darbo grupei, kurios kompetencijai priskirta nagrinėti su peticijoje pateiktu prašymu ar siūlymu susijusius klausimus) ir per kiek laiko pavedama parengti teisės aktų projektus;
24.9. Banko valdybos pirmininko pavedimu rengia teisės aktų, kuriais įgyvendinami peticijose pateikti prašymai ar siūlymai, projektus;
24.10. informuoja pareiškėjus ir (arba) jų atstovus apie Komisijos priimtus sprendimus, kreipimųsi persiuntimą atitinkamoms institucijoms, pareiškėjų ir (arba) jų atstovų pageidavimu institucijų ir įstaigų, specialistų ir ekspertų pateiktą informaciją ar nuomonę dėl peticijose pateiktų prašymų ar siūlymų.
V SKYRIUS
KOMISIJOS IR PAREIŠKĖJŲ TEISĖS
25. Komisija, atlikdama jai pavestas funkcijas, turi teisę:
25.2. kreiptis į valstybės institucijas, mokslo ir studijų institucijas, švietimo įstaigas su prašymu per ne ilgesnį kaip 20 darbo dienų terminą nuo prašymo gavimo dienos pateikti nuomonę ir kitą reikiamą informaciją dėl kreipimesi (peticijoje) pateikto prašymo ar siūlymo;
25.3. kviesti į savo posėdžius institucijų ir įstaigų atstovus, specialistus ir ekspertus, pateikusius ar galinčius pateikti nuomonę ir kitą reikiamą informaciją dėl kreipimesi (peticijoje) pateikto prašymo ar siūlymo;
25.4. reikalauti, kad pareiškėjas arba jo atstovas per Komisijos nustatytą ne ilgesnį kaip 10 darbo dienų terminą pateiktų papildomus dokumentus ar informaciją, susijusius su pateiktu kreipimusi (peticija);
26. Pareiškėjas ir (arba) jo atstovas turi teisę:
26.1. bet kuriuo metu atsiimti kreipimąsi (peticiją), pateikdamas pareiškimą Peticijų konstitucinio įstatymo 8 straipsnio 2 dalyje nurodytu būdu;
26.2. gauti informaciją apie priimtus sprendimus dėl kreipimosi (peticijos) ir šių sprendimų apskundimo galimybę, peticijos nagrinėjimo būdą, vietą ir laiką, taip pat kitą Peticijų konstituciniame įstatyme nustatytą informaciją;
26.3. dalyvauti Komisijos posėdžiuose nagrinėjant peticiją, taip pat tada, kai pagal Peticijų konstitucinio įstatymo 14 straipsnį peticijos yra sujungiamos;
VI SKYRIUS
ASMENS DUOMENŲ TVARKYMAS IR INFORMACIJOS APSAUGA
27. Pareiškėjui neteikiama informacija apie kitus asmenis, banko paslaptį arba kita pagal įstatymus saugoma informacija, išskyrus viešąją informaciją, kuria disponuoja Bankas ir kurią asmuo turi teisę gauti pagal Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją ir duomenų pakartotinio naudojimo įstatymą ir kitus taikytinus teisės aktus.
28. Asmens duomenis peticijų nagrinėjimo tikslais duomenų valdytojas Bankas (juridinio asmens kodas 188607684, adresas Gedimino pr. 6, 01103 Vilnius) tvarko 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) (toliau – BDAR) ir Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo nustatyta tvarka. Asmens duomenys taip pat tvarkomi vadovaujantis Aprašu, Lietuvos banko bendraisiais asmens duomenų tvarkymo nuostatais, patvirtintais Lietuvos banko valdybos pirmininko 2018 m. liepos 20 d. įsakymu Nr. V 2018/(1.7.E-260603)-02-113 „Dėl Lietuvos banko bendrųjų asmens duomenų tvarkymo nuostatų patvirtinimo“, Duomenų subjektų teisių įgyvendinimo Lietuvos banke tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos banko valdybos 2018 m. gegužės 24 d. nutarimu Nr. 03-86 „Dėl Duomenų subjektų teisių įgyvendinimo Lietuvos banke tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais asmens duomenų tvarkymą ir apsaugą.
29. Asmens duomenys (tokie kaip pareiškėjų, jų atstovų vardai ir pavardės) Banko interneto svetainėje viešinami BDAR 6 straipsnio 1 dalies e punkte, Peticijų konstitucinio įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje ir kituose taikytinuose teisės aktuose nustatyta tvarka. Asmens duomenys, nurodyti Aprašo 30 punkte, tvarkomi BDAR 6 straipsnio 1 dalies c punkte, Peticijų konstitucinio įstatymo 5 ir 8 straipsniuose ir kituose taikytinuose teisės aktuose nustatyta tvarka.
30. Tvarkomi šie asmens duomenys ir duomenų subjektai:
30.3. pareiškėjo ir (arba) jo atstovo kontaktiniai duomenys (adresas ir (arba) elektroninio pašto adresas, telefono numeris), (elektroninis) parašas;
31. Viešinant informaciją apie priimtas nagrinėti peticijas, asmens duomenys Banko interneto svetainėje viešinami 5 metus nuo paskelbimo dienos Peticijų konstitucinio įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.
32. Dokumentai ir įrašai, kuriuose yra asmens duomenys, tvarkomi, įtraukiami į apskaitą vadovaujantis Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių, patvirtintų Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 „Dėl Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“, reikalavimais ir saugomi vadovaujantis Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklėje, patvirtintoje Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“, nurodytais terminais, kurie kiekvienais metais tvirtinami Banko dokumentacijos plane. Pasibaigus atitinkamam terminui, asmens duomenys neatkuriamai sunaikinami.
33. Asmens duomenis Bankas gauna iš pareiškėjų, jų atstovų, identifikavimo ar susijusias paslaugas teikiančių juridinių asmenų, kai kreipimasis (peticija) teikiamas Apraše nustatyta tvarka.
35. Bankas asmens duomenis gali teikti duomenų gavėjams tik teisės aktuose nustatytais atvejais (pvz., teismui), taip pat pagal paslaugų teikimo sutartis pasitelktiems duomenų tvarkytojams (pvz., interneto svetainės priežiūros paslaugas teikiančiam juridiniam asmeniui).
36. Už asmens duomenų sunaikinimą laiku yra atsakingi Banko tarnautojai, atliekantys tokių duomenų tvarkymo funkcijas.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS