panevėžio rajono savivaldybės taryba

 

sprendimas

DĖL PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS 2019–2021 METŲ KORUPCIJOS PREVENCIJOS PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2019 m. balandžio 4 d. Nr. T-79

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, 39 punktu, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Savivaldybės taryba nusprendžia:

Patvirtinti Panevėžio rajono savivaldybės 2019–2021 metų korupcijos prevencijos programą (pridedama).

 

 

 

Panevėžio rajono savivaldybės meras                                                                          Povilas Žagunis

 

 

PATVIRTINTA

Panevėžio rajono savivaldybės tarybos

2019 m. balandžio 4 d. sprendimu Nr. T-79

 

 

PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS
2019–2021 METŲ PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Panevėžio rajono savivaldybės 2019–2021 metų korupcijos prevencijos programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537, Savivaldybių korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185, Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. spalio 8 d. nutarimu Nr. 1601 „Dėl Korupcijos rizikos analizės atlikimo tvarkos patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais korupcijos prevencijos veiklą. Programoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

2. Programa parengta atsižvelgiant į teisės aktuose nustatytas korupcijos prevencijos priemones, visuomenės ir Panevėžio rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybės) darbuotojų antikorupcinį švietimą, mokymą ir informavimą. Programa sudaroma 3 metams, ją tvirtina Panevėžio rajono savivaldybės taryba (toliau – Savivaldybės taryba).

3. Programos paskirtis – užtikrinti Savivaldybės 2016–2018 metų korupcijos prevencijos programos tęstinumą, intensyvinti korupcijos prevenciją, šalinti prielaidas korupcijai atsirasti ir plisti Savivaldybės institucijose ir savivaldybės biudžetinėse įstaigose, taip pat viešosiose įstaigose, kuriose savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija yra savivaldybė (toliau – savivaldybės įstaigos).

4. Programos kryptys – korupcijos prevencija ir antikorupcinis švietimas. Korupcijos prevencija įgyvendinama vadovaujantis šiais principais: teisėtumo – korupcijos prevencijos priemonės įgyvendinamos laikantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos, įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų ir užtikrinant pagrindinių asmens teisių ir laisvių apsaugą; visuotinio privalomumo – korupcijos prevencijos subjektais gali būti visi asmenys; sąveikos – korupcijos prevencijos priemonių veiksmingumas užtikrinamas derinant visų korupcijos prevencijos subjektų veiksmus, keičiantis subjektams reikalinga informacija ir teikiant vienas kitam kitokią pagalbą; pastovumo – korupcijos prevencijos priemonių veiksmingumo užtikrinimas nuolat tikrinant ir peržiūrint korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimo rezultatus bei teikiant pasiūlymus dėl priemonių veiksmingumo didinimo institucijai, kuri pagal savo kompetenciją įgaliota įgyvendinti tokius pasiūlymus.

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

5. Korupcija vienas iš pavojingiausių socialinių reiškinių, keliantis grėsmę žmogaus teisėms, demokratijai ir teisinei valstybei, iškreipiantis socialinį teisingumą, sąžiningą konkurenciją, verslo sąlygas, mažinantis ekonomikos augimą, keliantis pavojų valstybės valdymui, savivaldybės institucijų ir įstaigų stabilumui ir visuomenės moralei. Korupcijai įvertinti pasitelkiami sociologiniai ir ekspertiniai vertinimo būdai ir tyrimai, tačiau net ir jie ne visada atskleidžia korupciją visais įmanomais aspektais, nes korupcija yra latentinis reiškinys. Todėl vertinant korupciją tikslinga remtis įvairių tyrimų visuma ir faktiniais duomenimis apie padarytus korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus.

6. Vienas iš garsiausių pasaulyje korupcijos suvokimo tyrimų yra korupcijos suvokimo indeksas (toliau – KSI), kuris atskleidžia, kaip pasaulio valstybėms pavyksta kontroliuoti korupciją. Jis parodo, kaip šalyje suvokiama valstybės ar savivaldybių tarnautojų ir politikų korupcija. KSI įverčiai rikiuojasi šimto balų skalėje, kur 100 balų žymi labai skaidrią valstybę, 0 – labai korumpuotą. Indeksas nustatomas remiantis verslo atstovų apklausomis ir kitais ekspertų tyrimais, o naujausius tyrimo duomenis kasmet skelbia tarptautinė nevyriausybinė organizacija „Transparency International“. Remiantis 2019 m. sausio 29 d. paskelbtais „Transparency International“ atliekamo tyrimo „Korupcijos suvokimo indeksas, 2018 m.“ rezultatais, 2018 m. Lietuvai buvo skirta 59 balai ir 38 vieta tarp tyrime vertinamų 180 pasaulio valstybių. Lyginant su 2017 m., KSI rezultatas nepasikeitė – Lietuvos įvertis ir pasaulinis reitingas išliko stabilūs. Šiais metais aukščiausiais KSI balais įvertintos šios valstybės: Danija (88 balai), Naujoji Zelandija (87 balai) ir Suomija (85 balai). Plačiau su tyrimo rezultatais galima susipažinti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų svetainėje.[1]

7. Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimo centras „Vilmorus“ 2018 m. gruodžio – 2019 m. sausio mėn. atliko tyrimą „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2018“, kurį inicijavo Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba. [2] Tyrimo tikslas – įvertinti korupcinę situaciją Lietuvoje bei palyginti ją su ankstesnių metų rezultatais. Tyrimo uždaviniai: įvertinti tikslinių grupių požiūrį į korupciją, korupcijos paplitimą įvairiose institucijose, nustatyti respondentų korupcinę patirtį, įvertinti antikorupcinį potencialą. Buvo tiriamos trys tikslinės grupės: Lietuvos gyventojai, verslo įmonių vadovai ir valstybės tarnautojai. Iš viso apklausti 1 004 Lietuvos gyventojai, 501 verslo įmonių vadovas, 507 valstybės tarnautojai.

Atvirame klausime apie labiausiai korumpuotas institucijas gyventojai dažniausiai minėjo sveikatos apsaugos institucijas (50 %), Seimą (32 %), teismus (27 %). Daugeliu atvejų įvairios institucijos pradėtos minėti rečiau. Įmonių vadovai ir valstybės tarnautojai dažniausiai taip pat minėjo sveikatos apsaugos institucijas (35 % ir 43 % atitinkamai), Seimą (22 % ir 23 % atitinkamai) ir savivaldybes (22 % ir 29 % atitinkamai).

Lyginant su 2016 m., visuomenės nuomone, sumažėjo korupcijos, kaip problemos, svarba. Padaugėjo nurodančių, kad sumažėjo korupcijos mastai per 5 metus ir per 12 mėnesių. Mažėja kyšių prievartavimo ir davimo indeksai, mažėja korupcinė patirtis. Per dvejus metus išaugo žinomumas, į ką kreiptis dėl korupcinių įvykių. Nepakantumas korupcijai ir kyšininkavimui išlieka tame pačiame lygmenyje.

8. Savivaldybėje veikia antikorupcinius teisės aktus atitinkanti korupcijos prevencijos sistema – vykdomi teisės aktų reikalavimai, vyksta antikorupcinis švietimas ir informavimas, sudaryta ir dirba Antikorupcijos komisija, atliekamas teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas. Pagal priemonių plane nustatytus kriterijus įgyvendintos visos Panevėžio rajono savivaldybės 2016–2018 metų korupcijos prevencijos programos, patvirtintos Panevėžio rajono savivaldybės tarybos 2016 m. vasario 18 d. sprendimu Nr. T-36 „Dėl Panevėžio rajono savivaldybės 2016–2018 metų korupcijos prevencijos programos ir programos įgyvendinimo priemonių plano patvirtinimo“, priemonės. Keletas priemonių:

8.1. įgyvendinant programą, 2016 m. atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės Socialinės paramos skyriaus socialinių paslaugų skyrimo, teikimo ir kontrolės srityje. 2017 m. atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas Ekonomikos ir turto valdymo skyriaus socialinio būsto fondo sudarymo ir jo remonto, socialinio būsto nuomos skyrimo, teikimo ir kontrolės srityje, Naujamiesčio gimnazijoje ir Velžio gimnazijoje mokinių, gyvenančių kaimo gyvenamosiose vietovėse, neatlygintino pavėžėjimo į mokyklas ir į namus organizavimo srityje. 2018 m. atliktas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymas dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės Savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto (žemės sklypų, pastatų ir statinių), įstaigai priskirtos valstybinės žemės ir kito turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo, atkreipiant dėmesį į sveikatos apsaugos įstaigoms perduoto turto naudojimą, srityje bei valstybei nuosavybės teise priklausančių melioracijos ir hidrotechnikos statinių valdymo ir naudojimo patikėjimo teise, atkreipiant dėmesį į melioracijos ir hidrotechnikos statinių remonto / rekonstrukcijos darbų įsigijimą teisės aktų numatyta tvarka, sutarčių vykdymo kontrolę srityje. Visos parengtos išvados pristatytos ir aptartos Antikorupcijos komisijos posėdžiuose. Tiek 2016 m., tiek 2017 m., tiek 2018 m. išvados dėl korupcijos pasireiškimo tikimybės pateiktos Specialiųjų tyrimų tarnybos Panevėžio valdybai bei paviešintos savivaldybės svetainėje;

8.2. 2016 m. antikorupciniu požiūriu įvertinti 13 teisės aktų projektų, iš jų – 9 Savivaldybės tarybos sprendimų projektai ir 4 Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymų projektai. 2017 m. antikorupciniu požiūriu įvertinti 22 teisės aktų projektai (21 Savivaldybės tarybos sprendimo projektas ir 1 Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymo projektas). 2018 m. antikorupciniu požiūriu įvertintas 31 teisės akto projektas (23 Savivaldybės tarybos sprendimų projektai ir 8 Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymai). Užpildytos teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo pažymos. Pozityvu, kad kasmet antikorupciniu požiūriu įvertinamų teisės aktų projektų skaičius didėja;

8.3. vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsniu 2016 m. į Specialiųjų tyrimų tarnybą kreiptasi pateikti informaciją dėl 7 asmenų, 2017 m. – dėl 5 asmenų ir 2018 m. – dėl 5 asmenų;

8.4. Panevėžio rajono savivaldybės tarybos nariai, darbuotojai dalyvavo seminaruose, mokymuose, konferencijose, savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojams organizuoti žinių tobulinimo renginiai korupcijos prevencijos bei korupcijos pasekmių klausimais;

8.5. Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus iniciatyva visose švietimo įstaigose vykdomos pilietiškumo bei antikorupcinio švietimo programos, organizuojami konkursai, paskaitos, susitikimai antikorupcine tema;

8.6. Iki 2016 m. II ketvirčio Savivaldybės interneto svetainėje nuorodoje „Korupcijos prevencija“ sukurta anoniminė anketa „Pranešk apie korupciją“, kurią užpildę pareiškėjai gali pareikšti anoniminį pranešimą. Tokiu būdu Savivaldybėje užtikrinta, kad Savivaldybės interesantai turėtų galimybę pranešti apie esamus ar galimus korupcinius pažeidimus.

8.7. Panevėžio rajono savivaldybės interneto svetainėje www.panrs.lt nuorodoje „Korupcijos prevencija“ paskelbta Antikorupcijos komisijos sudėtis, komisijos nuostatai, Panevėžio rajono savivaldybės 2016–2018 metų korupcijos prevencijos programa bei programos įgyvendinimo priemonių planas, Panevėžio rajono savivaldybės korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo išvados, kita aktuali informacija.

9. Antikorupcijos komisijos pirmininkas kasmet Savivaldybės tarybai posėdžių metu viešai teikė informaciją (ataskaitas) apie ataskaitinių metų korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymą.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

10. Programos tikslas – užtikrinti veiksmingą ir kryptingą korupcijos prevencijos priemonių vykdymo koordinavimą, korupcijos kontrolės tęstinumą, padidinti skaidrumą, atvirumą, kelti visuomenės antikorupcinį sąmoningumą, stiprinti pilietiškumą ir netoleranciją korupcijai ir diegti sąžiningo elgesio standartus. Korupcijos prevencijos srityje siekiama atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas ir jas šalinti.

11. Pirmasis programos tikslasatskleisti korupcijos priežastis, sąlygas korupcijai pasireikšti savivaldybės institucijose ir įstaigose ir jas šalinti.

12. Uždaviniai pirmajam programos tikslui pasiekti:

12.1. užtikrinti efektyvų korupcijos rizikos valdymą;

12.2. efektyviai organizuoti asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, veiklą;

12.3. nustatyti įstaigose, įmonėse dirbančių asmenų atsparumą (toleranciją) korupcijai.

13. Antrasis programos tikslasdiegti skaidraus ir sąžiningo elgesio standartus, siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Panevėžio rajono savivaldybės institucijų veiklos srityse.

14. Uždaviniai antrajam programos tikslui pasiekti:

14.1. nustatyti etikos principus, elgesio taisykles, kaip Savivaldybės administracijos darbuotojas turėtų pasielgti abejotinoje situacijoje;

14.2. organizuoti viešųjų ir privačių interesų konfliktų valdymą;

14.3. sumažinti korupcijos pasireiškimo prielaidas.

15. Trečiasis programos tikslas – supažindinti valstybės tarnyboje dirbančius asmenis, savivaldybės bendruomenę su korupcijos keliamu pavojumi, skatinti nepakantumą korupcijos apraiškoms.

16. Uždaviniai trečiajam tikslui pasiekti:

16.1. šviesti darbuotojus antikorupcinėmis temomis;

16.2. didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą.

17. Programoje nustatytų tikslų pasiekimas vertinamas pagal Programos priemonių plane nustatytus tikslo rezultato kriterijus.

18. Programos uždavinių įgyvendinimas vertinamas pagal nustatytus laukiamo rezultato kriterijus. Už duomenų, reikalingų nustatyti, ar šie kriterijai pasiekti, surinkimą pagal kompetenciją atsako Programos priemonių plane nurodyti vykdytojai. Atskiros Programos įgyvendinimo priemonės vertinamos pagal jų įgyvendinimo būklę.

 

 

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, FINANSAVIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS, ATSKAITOMYBĖ, KONTROLĖ, KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

19. Už Programos vykdymą atsakingi Programos įgyvendinimo priemonių plane nurodyti priemonių vykdytojai. Už Programos įgyvendinimo organizavimą (koordinavimą), kontrolę, metodinės pagalbos teikimą korupcijos prevencijos srityje atsako Antikorupcijos komisija, Savivaldybės administracijos direktorius, visų Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių vedėjai, Savivaldybei pavaldžių įstaigų ir organizacijų vadovai atsižvelgiant į jų kompetencijai priskirtinas antikorupcines priemones.

20. Programą rengia Antikorupcijos komisija ir teikia tvirtinti Savivaldybės tarybai.

21. Programai įgyvendinti sudaromas priemonių planas (priedas). Jame nustatytos įgyvendinimo priemonės, jų vykdymo terminai, vykdytojai.

22. Priemonių vykdytojai per vieną mėnesį nuo jiems priskirtos Programos įgyvendinimo priemonės įvykdymo termino pabaigos pateikia Antikorupcijos komisijai informaciją apie priemonių įgyvendinimo eigą ir pasiektus rezultatus.

23. Antikorupcijos komisijos pirmininkas kartą per metus ne vėliau kaip iki einamųjų metų kovo 1 dienos pateikia visuomenei Korupcijos prevencijos programos įgyvendinimo priemonių plano vykdymo ataskaitą. Ataskaita viešai paskelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.

24. Atsižvelgiant į kompetentingų institucijų bei asmenų išvadas ir rekomendacijas, metinę Antikorupcijos komisijos veiklos ataskaitą, sociologinių tyrimų rezultatus, kitą reikšmingą informaciją, Programa ir jos įgyvendinimo priemonių planas gali būti peržiūrimi iki einamųjų metų IV ketvirčio pabaigos.

25. Savivaldybės institucijos, įstaigos ir įmonės, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, visi suinteresuoti juridiniai ir fiziniai asmenys gali teikti Antikorupcijos komisijai pasiūlymus dėl Programos pakeitimo ar papildymo.

26. Programa vykdoma iš Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių. Programos priemonių įgyvendinimo biudžetinis finansavimas numatomas atsižvelgiant į Savivaldybės finansines galimybes.

27. Prireikus atskiroms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti gali būti numatytas papildomas finansavimas.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

28. Atsižvelgiant į antikorupcinių teisės aktų pakeitimus, kompetentingų institucijų ir asmenų išvadas ir rekomendacijas, sociologinių tyrimų rezultatus, kitą reikšmingą informaciją, Programa gali būti keičiama ar papildoma Savivaldybės tarybos sprendimu.

29. Ši Programa skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje (www.panrs.lt), Teisės aktų registre.

________________________________

 

 

Panevėžio rajono savivaldybės korupcijos

prevencijos 2019–2021 metų programos

priedas

 

 

PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2019–2021 METŲ PROGRAMOS

ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Pirmasis programos tikslas – atskleisti korupcijos priežastis, sąlygas korupcijai pasireikšti savivaldybės institucijose ir įstaigose ir jas šalinti

Tikslo rezultato kriterijai:

1.   Parengtas ir Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintas korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo aprašas, kuriuo vadovaujantis bus atliekamas korupcijos pasireiškimo įvertinimas bei rengiama išvada;

2.   Įvertinta situacija Panevėžio rajono savivaldybėje biudžetinių, viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra savivaldybė) ir (ar) savivaldybės kontroliuojamų įmonių ( toliau – savivaldybės įstaiga) veiklos srityse, kuriose egzistuoja korupcijos pasireiškimo rizika, ir parengtos išvados;

3.   Nustatyti bendrą darbuotojų požiūrį į korupciją, įvertinti, kiek plačiai paplitęs korupcijos reiškinys įstaigose ir įmonėse;

4.   Nustatyta Savivaldybės administracijos skyrių vedėjams bei seniūnams pareiga ne rečiau kaip kartą per metus peržiūrėti pavaldžių darbuotojų privačių interesų deklaracijas.

5.   Atliktas korupcijos rizikos valdymo vertinimas.

1.1.         Pirmas pirmojo tikslo uždavinysužtikrinti efektyvų korupcijos rizikos valdymą

Eil.

Nr.

Problema

Priemonė

Vykdytojas (-ai)

Įvykdymo terminas

Laukiamo rezultato vertinimo kriterijai

1.1.1.

Neužtikrintas veiksmingas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 6 straipsnio įgyvendinimas

Parengti ir patvirtinti Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo aprašą

 

Savivaldybės administracijos direktorius

Iki 2019 m. rugpjūčio 1 d.

Parengtas ir Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintas Korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo aprašas.

 

Šiuo aprašu privalės vadovautis darbo grupė atlikdama korupcijos pasireiškimo įvertinimą, rengianti išvados dėl korupcijos tikimybės pasireiškimo projektą.

1.1.2.

Neatliekamas korupcijos rizikos valdymo vertinimas

Atlikti korupcijos rizikos valdymo vertinimą Savivaldybės įstaigoje

Centralizuotas vidaus audito skyrius

Iki 2020 m. kovo 1 d. ir iki 2021 m. spalio 1 d.

 

Atliktų korupcijos rizikos valdymo vertinimų skaičius (ne mažiau kaip vienas vertinimas iki nurodytų įvykdymo terminų pabaigos).

1.1.3.

Yra grėsmė priimti į valstybės tarnybą asmenis, turinčius kitose veiklose susikompromitavusio arba teisto asmens statusą

Nustatyta tvarka kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl informacijos apie asmenį, siekiantį eiti arba einantį savivaldybės įstaigoje ar įmonėje pareigas, numatytas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalyje.

Aktualizuoti savivaldybės interneto svetainėje pareigų, kurias siekiantys eiti arba einantys asmenys privalomai tikrinami kreipiantis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, sąrašai

Personalo administravimo skyrius

 

Pareigų, kurias siekiantys eiti arba einantys asmenys privalomai tikrinami kreipiantis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, sąrašai aktualizuojami kas ketvirtį

 

Privaloma tvarka, numatant priimti į nurodytas pareigas

 

Korupcijos tikimybės sumažėjimas priimant į įstaigą nepriekaištingos reputacijos asmenis.

 

Savivaldybės interneto svetainėje aktualizuojami pareigų, kurias siekiantys eiti arba einantys asmenys privalomai tikrinami kreipiantis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, sąrašai.

 

Kreiptasi dėl visų asmenų, siekusių eiti pareigas, kai kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą informacijos yra privaloma
(100 proc.), kreipimųsi skaičius.

1.1.4.

Neatskyrimas viešųjų ir privačių interesų yra viena iš korupcijos prielaidų, galinčių pasireikšti Savivaldybėje

Įgyvendinant Privačių interesų deklaracijų pildymo, tikslinimo ir pateikimo taisykles, sudaromos sąlygos bet kada Savivaldybės administracijos darbuotojams peržiūrėti pavaldžių darbuotojų privačių interesų deklaracijose (Privačių interesų deklaravimo sistemoje – IDIS) pateiktą informaciją

Savivaldybės administracijos direktoriaus įgaliotas darbuotojas, skyrių vedėjai, seniūnai

Savivaldybės administracijos skyrių vedėjai ir seniūnai ne rečiau kaip kartą per metus turi susipažinti su pavaldžių darbuotojų privačių interesų deklaracijomis

Savivaldybės darbuotojų, susipažinusių su visų pavaldžių darbuotojų, privačių interesų deklaracijomis, skaičius
(100 proc.).

1.1.5.

Nežinoma Savivaldybėje bei Savivaldybės svetainėje besilankančiųjų nuomonė antikorupcinėmis temomis

Vykdyti visuomenės nuomonės apklausas antikorupcinėmis temomis Savivaldybės interneto svetainėje ar tiesiogiai respondentams pateikiant pildyti anonimines anketas

Antikorupcijos komisija, Kanceliarijos skyrius, Informacinių technologijų skyrius

Ne rečiau kaip kartą per metus

Apklaustų respondentų ir įvykdytų apklausų skaičius. Palyginimas ankstesniais metais.

 

 

1.2.         Antras pirmojo tikslo uždavinys – efektyviai organizuoti asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, veiklą.

1.2.1.

Neužtikrintas veiksmingas Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo nuostatų įgyvendinimas

Paskirti asmenį, atsakingą už korupcijos prevenciją, kuriam pavedama atlikti Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo įgyvendinimo funkciją[3]

Savivaldybės administracijos direktorius, Savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai

Iki 2019 m. pabaigos

Savivaldybės įstaigose, įmonėse paskirti asmenys, atsakingi už korupcijos prevenciją ir kontrolės funkcijų vykdymą.

Informacija apie atsakingą asmenį skelbiama ir atnaujinama savivaldybės įstaigos, įmonės interneto svetainėje.

1.2.2.

Nesuformuoti specialūs gebėjimai įgyvendinti Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo nuostatas

Organizuoti asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, kvalifikacijos tobulinimą.

Savivaldybės įstaigos, įmonės vadovas

2020 m.

Savivaldybės įstaigose, įmonėse asmenų, atsakingų už korupcijos prevenciją, supažindinimas su antikorupcinės aplinkos kūrimu bei korupcijos prevencijos priemonių įgyvendinimu įstaigoje ar įmonėje.

Mokymų tema, dalyvių skaičius.

1.3.         Trečias pirmojo tikslo uždavinys – nustatyti įstaigose, įmonėse dirbančių asmenų atsparumą (toleranciją) korupcijai

1.3.1.

Nenustatytas personalo tolerancijos korupcijai lygis

Nustatyti darbuotojų toleranciją korupcijai[4]

Kanceliarijos skyrius,

Savivaldybės įstaigos, įmonės vadovas

Kiekvienų metų
III–IV ketvirtis

Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės įstaigose, įmonėse nustatytas tolerancijos korupcijai lygis. Pagal kasmet gautus duomenis, bus vertinama ar didės netoleruojančių korupciją darbuotojų skaičius.

2. Antrasis programos tikslas – diegti skaidraus ir sąžiningo elgesio standartus, siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Panevėžio rajono savivaldybės institucijų veiklos srityse

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Sukurta vietos savivaldos skaidraus ir sąžiningo elgesio sistema.

2. Užtikrintas nuoseklus, sklandus ir veiksmingas korupcijos rizikos valdymas.

3. Sumažėjusi korupcijos tikimybė rengiant teisės aktus, sistemingai ir visapusiškai vertinant korupcijos pasireiškimo galimybes.

 

2.1. Pirmas antrojo tikslo uždavinys – nustatyti etikos principus, elgesio taisykles, kaip Savivaldybės administracijos darbuotojas turėtų pasielgti abejotinoje situacijoje

 

2.1.1.

Neapibrėžti įstaigos personalo elgesio, darbo aplinkos standartai, normos

Parengti elgesio kodeksą ar kitą panašaus pobūdžio teisės aktą

Personalo administravimo skyrius, Kanceliarijos skyrius,

Etikos komisija

Iki 2020 m.
II ketvirčio

Parengtas teisės aktas, reglamentuojantis darbuotojų elgesio principus, kurių privaloma laikytis vykdant teisės aktų nustatytas pareigas ir funkcijas bei teikiant administracines paslaugas, kurti kūrybingą ir geranorišką aplinką, ugdyti bendradarbiavimu ir tarpusavio supratimu paremtus santykius, didinti visuomenės pasitikėjimą viešojo sektoriaus atstovais, gerinti viešojo administravimo kokybę

2.2. Antras antrojo tikslo uždavinys – organizuoti viešųjų ir privačių interesų konfliktų valdymą

2.2.1.

Nepakankamas visuomenės pasitikėjimas savivaldybės atstovais

Skelbti interneto svetainėje informaciją apie savivaldybės tarybos narių nusišalinimus nuo dalyvavimo rengiant, svarstant ir priimant sprendimus, vykdant jiems pavestas užduotis, kad būtų išvengta viešųjų ir privačių interesų konflikto

Personalo administravimo skyrius, Etikos komisija

 

 

 

 

Kiekvienais metais kas pusmetį

Bus išvengta interesų konflikto, padidės visuomenės pasitikėjimas savivaldybės institucijomis.

Kartą per pusmetį parengta apibendrinta informacija apie Panevėžio rajono savivaldybės tarybos narių nusišalinimo atvejus

2.2.2.

Nepakankamai užtikrinamas viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujančių asmenų nešališkumas. Neužtikrinama Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatyme nustatyta pareiga deklaruoti privačius interesus viešojo pirkimo komisijos nariams, asmenims, perkančiosios organizacijos vadovo paskirtiems atlikti supaprastintus pirkimus, ir viešųjų pirkimų procedūrose dalyvaujantiems ekspertams

Užtikrinti, kad pirkimo procedūrose dalyvautų ar su pirkimu susijusius sprendimus priimtų darbuotojai, kurie prieš tai pasirašė konfidencialumo pasižadėjimą, Viešųjų pirkimų tarnybos kartu su Vyriausiąja tarnybinės etikos komisija nustatytos formos nešališkumo deklaraciją ir deklaravo privačius interesus

Viešųjų pirkimų skyrius, Savivaldybės įstaigų, įmonių vadovai

 

Nuolat

 

Viešųjų pirkimų procedūrose dalyvauja darbuotojai, pasirašę konfidencialumo pasižadėjimą, nešališkumo deklaraciją ir deklaravę privačius interesus (100 proc.)

 

 

 

2.3. Trečias antrojo tikslo uždavinys – sumažinti korupcijos pasireiškimo prielaidas.

2.3.1.

Teisės aktų projektuose numatomo teisinio reguliavimo trūkumai, dėl kurių gali susidaryti sąlygos korupcijai pasireikšti

Teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas

Teisės aktų projektų rengėjai, valstybės tarnautojas, kuriam Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu pavesta vykdyti teisės aktų projektų antikorupcinį vertinimą, Kanceliarijos skyrius

Antikorupcijos komisija 

Kiekvienais metais

Teisės aktų projektų rengėjai teikia vertinti teisės aktų projektus, kuriuos privaloma įvertinti pagal teisės aktų nuostatas[5].

 

Įvertintų teisės aktų projektų skaičius, palyginimas, kokia dalis (procentais) įvertinta nuo visų Savivaldybėje priimtų norminių aktų skaičiaus (Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymų bei Savivaldybės tarybos sprendimų).

 

3. Trečias programos tikslas – supažindinti valstybės tarnyboje dirbančius asmenis, savivaldybės bendruomenę su korupcijos keliamu pavojumi, skatinti nepakantumą korupcijos apraiškoms

 

Tikslo rezultato kriterijai:

1. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino, į ką reikia kreiptis norint pranešti apie korupcijos atvejį, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

2. Užtikrintas Korupcijos prevencijos programos priemonių vykdymo viešumas, informacijos aktualumas.

3. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad žino, kokia atsakomybė gresia už korupcinius nusižengimus, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

4. Asmenų, pagal apklausos duomenis teigiančių, kad praneštų apie korupcijos atvejį, skaičiaus padidėjimas 10 proc.

3.1. Pirmas trečio tikslo uždavinys – šviesti darbuotojus antikorupcinėmis temomis

3.1.1.

Nepakankamas darbuotojų antikorupcinis sąmoningumas ir netolerancija korupcijos reiškiniams

Organizuoti savivaldybės tarybos narių, savivaldybės administracijos, savivaldybės įstaigų darbuotojų kursus, mokymus, susijusius su antikorupcine veikla

Savivaldybės meras, Personalo administravimo skyrius, įstaigų, įmonių vadovai

Kiekvienais metais

Kursuose, mokymuose dalyvavusių asmenų skaičius, kursų, mokymų valandų skaičius.

3.2. Antras trečiojo tikslo uždavinys – didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti savivaldybės bendruomenę įsitraukti į antikorupcinę veiklą.

3.2.1.

Asmenys, nemotyvuoti pranešti apie korupcijos atvejus, per mažai informuojami apie galimus pranešimo apie korupcijos atvejus būdus

Organizuoti viešas prevencines švietimo veiklas korupcijos tema[6]

Antikorupcijos komisija, Švietimo, kultūros ir sporto skyrius

Kiekvienais metais

Įgyvendinta vieša antikorupcinė veikla. Veiklos tema, trukmė dalyvių skaičius.

__________________________

 

 

 



[1] Nuoroda į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos svetainėje apibendrintą Lietuvos situacijos apžvalgą dėl 2018 m. KSI:  https://www.stt.lt/documents/tyrimai_ir_analizes/KSI_2018_apzvalga_STT.pdf

[2] Nuoroda į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos svetainę, kur galima susipažinti tiek su tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2018“ santrauka, tiek su tyrimo pristatymo skaidrėmis: https://www.stt.lt/lt/menu/tyrimai-ir-analizes/

[3] Padalinių ir asmenų, savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklą ir bendradarbiavimą, įskaitant bendradarbiavimą su kitomis valstybės institucijomis ir įstaigomis reglamentuoja Padalinių ir asmenų, valstybės ar savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 607 „Dėl Padalinių ir asmenų, valstybės ir savivaldybių įstaigose vykdančių korupcijos prevenciją ir kontrolę, veiklos ir bendradarbiavimo taisyklių patvirtinimo“ (nuoroda https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.BC48C6C9AEF4).

[4] Pavyzdiniai anketų klausimai dėl viešojo sektoriaus personalo tolerancijos korupcijai pateikti Antikorupcijos aplinkos viešajame sektoriuje kūrimo ir įgyvendinimo vadove
137–140 p. (nuoroda https://www.stt.lt/documents/avv_viesajam_sektoriui/AAV_viesajam_2018_09_05_viesinimui_PDF_2_LT.pdf).

[5] Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatyta, kokie teisės aktų projektai turi būti vertinami antikorupciniu požiūriu, o teisės akto projekto rengėjas turi įvertinti, ar reikalinga atlikti antikorupcinį teisės akto projekto vertinimą (nuoroda https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/TAR.4DBDE27621A2/PGKPxZhHEC). Teisės aktų projektai vertinami pagal Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2014 m. kovo 12 d. nutarimu Nr. 243 „Dėl Teisės aktų projektų antikorupcinio vertinimo taisyklių patvirtinimo“ (nuoroda https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/f5fb2df0b02311e39a619f61bf81ad0a).

[6] Pavyzdžiui, organizuoti Tarptautinės antikorupcijos dienos (gruodžio 9 d.) minėjimą, konkursus, viktorinas, į tokią veiklą įtraukiant vietos bendruomenes, ugdytinius ir jų tėvus (atstovus), kitas įstaigas ir pan.