r_NaujojiAkmene

AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS

ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL AKMENĖS RAJONO SAVIVLADYBĖS DIREKTORIAUS 2015 M. RUGSĖJO 16 D. ĮSAKYMO NR. A-542 „DĖL PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE PLANO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2017 m. rugsėjo 29 d. Nr. A-479(E)

Naujoji Akmenė

 

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo 14 straipsnio 16 punktu, Valstybinės pasirengimo gripo pandemijos programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. sausio 23 d. nutarimu Nr. 67 „Dėl Valstybinės pasirengimo gripo pandemijai programos patvirtinimo“, 59 punktu, Pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių planų) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Pasirengimo gripo pandemijai 2016-2018 metų veiksmų planu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2016 m. balandžio 15 d. įsakymu Nr. V-501 „Dėl Pasirengimo gripo pandemijai 2016-2018 metų veiksmų plano patvirtinimo“, siekdamas, kad Akmenės rajono savivaldybėje būtų užtikrintas pasirengimas galimai gripo pandemijai:

 

1. K e i č i u Pasirengimo gripo pandemijai Akmenės rajono savivaldybėje planą (toliau – Pasirengimo gripo pandemijai planas) ir išdėstau jį nauja redakcija (pridedama).

2. N u s t a t a u, kad:

2.1. Pasirengimo gripo pandemijai planas yra Akmenės rajono savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo plano sudedamoji dalis.

2.2. Akmenės rajono savivaldybės teritorijoje esančių ūkio subjektų ir kitų įstaigų vadovai yra atsakingi už patvirtinto Pasirengimo gripo pandemijai plano nuostatų vykdymą ir įgyvendinimą.

3. P a v e d u Akmenės rajono savivaldybės administracijos savivaldybės gydytojui (vyriausiajam specialistui), o jam nesant – Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtam asmeniui, kontroliuoti įsakymo vykdymą.

4. N u r o d a u Savivaldybės administracijos Informacinių technologijų skyriui šį įsakymą paskelbti Akmenės rajono savivaldybės interneto svetainėje.

 

 

 

Administracijos direktorė                                                                                        Aromeda Laucienė


 

PATVIRTINTA

Akmenės rajono savivaldybės administracijos

direktoriaus 2015 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. A-542

(nauja redakcija direktoriaus 2017 m. rugsėjo 29 d.

įsakymu Nr. A-479(E)

 

 

PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖJE PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Pasirengimo gripo pandemijai Akmenės rajono savivaldybėje planas (toliau – Planas) yra Akmenės rajono savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano sudedamoji dalis, nustatantis gripo pandemijos etapus ir lygius, pasirengimo gripo pandemijai tikslus ir uždavinius bei jų įgyvendinimą Akmenės rajono savivaldybėje (toliau – Savivaldybė).

2.  Gripo pandemija siejama su sergančių asmenų gausa, dideliu sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūviu, sutrikdytu kasdieniu gyvenimo ritmu, dideliu ligos komplikacijų ir mirčių skaičiumi.

3 Planas nustato būtinus veiksmus ir priemones, kurias privaloma taikyti gripo pandemijos pavojaus ir gripo pandemijos periodais Savivaldybėje.

4. Įprastos sezoninės gripo epidemijos metu gripu suserga 5−10 proc. gyventojų. Ankstesnės gripo epidemijos palietė gyventojus daug plačiau nei sezoninės epidemijos; jų užsikrėtimo laipsnis kito nuo 10 iki 50 proc.

5. Gripo pandemiją lemia trys pagrindiniai veiksniai:

5.1. naujo anksčiau tarp žmonių neplitusio gripo viruso potipio atsiradimas;

5.2. naujo potipio gripo viruso plitimas žmonių populiacijoje;

5.3. didelis naujo potipio gripo viruso virulentiškumas (gebėjimas sukelti sunkius susirgimus).

6.    Pasirengimo gripo pandemijai principai:

6.1.       imtis prevencijos priemonių – kuo labiau sumažinti gripo pandemijos tikimybę, o jeigu tai atsitiktų, mažinti žalą visuomenės sveikatai, taip pat siekti išvengti sunkių susirgimų ir mirčių, socialinius ir ekonominius nuostolius;

6.2.       taikyti kovos su gripo pandemija priemones pirmiausiai toms visuomenės grupėms, kuriose galima tikėtis didžiausio efektyvumo ir naudos;

6.3.  numatyti pasirengimo gripo pandemijai Planuose neatidėliotinas ir perspektyvines priemones, jų finansavimą;

6.4.  užtikrinti tarnybų, būtinų viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, funkcionavimą;

6.5.  plėtoti tarpžinybinį bendradarbiavimą ir koordinavimą.

7 Pagrindinės gripo pandemijos poveikio kryptys:

7.1.       sveikatos sektoriui – padaugėjus sergančiųjų, didėja sveikatos priežiūros įstaigų darbo krūvis, reikia vis daugiau vaistinių preparatų ir medicinos pagalbos priemonių, dėl sergančiųjų gripu sutrinka planinės sveikatos priežiūros pagalbos teikimas;

7.2.       paslaugų sektoriui – dėl sergančių darbuotojų sutrinka paslaugų sektoriaus veikla, neužtikrinamas gyvybiškai svarbių paslaugų teikimas gyventojams;

7.3.       darbo rinkai ir ekonomikai – daugėjant sergančiųjų, sutrinka daugelio pramonės šakų veikla;

7.4.       švietimo ir kultūros sektoriui – susirgus mokytojams ir mokiniams, nutrūksta arba kurį laiką sutrinka mokymo procesas, ribojami masiniai renginiai, tai veikia kultūros sektoriaus veiklą;

7.5.  socialiniam sektoriui – reikia vis daugiau socialinių paslaugų (pagyvenusių, neįgalių asmenų slauga, vaikų priežiūra, padidėjęs socialinės ir finansinės paramos poreikis).

7.6 valstybės valdymas – sutrinka valstybės institucijų, Savivaldybės funkcijų ir priemonių vykdymas, gali tekti persvarstyti Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą, keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemones, valstybės institucijų, Savivaldybės strateginius veiklos planus ir vykdomų programų priemones.

8.   Šis Planas parengtas atsižvelgiant į Europos Komisijos komunikatą Tarybai, Europos Parlamentui, Europos ekonomikos ir socialinių reikalų komitetui ir regionų komitetui (KOM (2005) 607 galutinis dėl pasirengimo gripo pandemijai ir atsako planavimo Europos Bendrijoje), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. sausio 23 d. nutarimu Nr. 67 „Dėl valstybinės pasirengimo gripo pandemijai programos patvirtinimo”, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. Nr. V-141 „Dėl valstybės valdymo institucijų, įstaigų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių plano) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.

9.   Plano priemonės, numatytos vykdyti tarppandeminiu laikotarpiu, pradedamos nedelsiant vykdyti Savivaldybės administracijos direktoriui patvirtinus Planą, o priemonės, numatytos vykdyti pandemijos laikotarpiu – Lietuvoje oficialiai paskelbus gripo pandemijos pradžią. Plano vykdymas yra neterminuotas.

 

II SKYRIUS

SITUACIJOS ANALIZĖ

 

10.  Dažniausiai pandeminis gripo virusas atsiranda staiga, sergamumas per 2–3 savaites pasiekia aukščiausią lygį, suserga iki 50 procentų populiacijos (rizikos grupių asmenų – net iki 80 procentų). Dėl glaudžių tarptautinių ryšių ir išplėtoto transporto priemonių tinklo pandeminis gripo virusas greitai išplinta visame pasaulyje.

11.  Gripo pandemija gali kilti kas 10–50 m. Ją sukelia naujo potipio gripo virusas, kuriam pasaulio gyventojai neturi imuniteto.

12.  Pagal socialinę svarbą, žalą gyventojų sveikatai, ekonominius nuostolius gripas ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos pirmauja tarp užkrečiamųjų ligų. Lietuvoje kasmet registruojama vidutiniškai apie 40 tūkst. gripo ir nuo 200 iki 700 tūkst. ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. Gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejai dažniau serga vaikai (0-17 m.). 2005-2015 m. laikotarpiu Lietuvoje ženkliai keitėsi susirgimų gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodikliai: nuo 2005 m. registruojama vis daugiau susirgimo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų  infekcijomis atvejų.

13.  Gripo epidemija dažniausiai skelbiama, kai sergamumo gripu ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis rodiklis yra ne mažesnis kaip 100 atvejų 10 tūkst. gyventojų per savaitę, o klinikinių gripo atvejų skaičius sudaro apie 30 procentų visų registruotų gripo ir ūminės viršutinių kvėpavimo takų infekcijos atvejų. 

14.  Lietuvoje kiekvieną gripo sezoną dėl gripo hospitalizuojama 600-4000 asmenų, dauguma jų – vaikai. Per gripo epidemijas mirtingumas didėja dėl gripo komplikacijų (dažniausiai plaučių uždegimo) ir paūmėjusių kitų lėtinių ligų. PSO duomenimis, dažniausiai per gripo epidemijas miršta vyresnio amžiaus žmonės (80 procentų visų mirčių), o Lietuvoje daugiau kaip 500 tūkst. gyventojų, sulaukusių 65 metų ir vyresnių (tai sudaro apie 15 procentų visų gyventojų).

15Savivaldybėje 2017 liepos 1 d. duomenimis gyveno 19 887 gyventojų. Rajono gyventojų amžiaus struktūroje 65 m. ir vyresnių gyventojų šiuo metu rajone  yra 24,5 proc. (t. y. 4871)

16. Kiekvieną sezoną Lietuvoje registruojami keletas mirties atvejų nuo gripo ir jo komplikacijų. Gripo epidemija Lietuvoje dažniausiai registruojama gruodžio – kovo mėnesiais ir trunka 2–5 savaites.

17.  Akmenės rajone kasmet registruojama 400–500 susirgimų gripu ir nuo 3 iki 4 tūkstančių susirgimų ūmių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų (ŪVKTI). Apie 60 proc. susirgusiųjų – vaikai iki 16 metų. 2015 m. gripo susirgimų viso registruota 51 iš jų 16 vaikų; 2016 m. gripo susirgimų registruota 409 iš jų 202 vaikai. 2015 metais ŪVKTI registruoti 3084 atvejai, iš jų 2217 vaikai. 2016 m. registruotas mažesnis susirgimų skaičius – 2496 susirgimai, iš jų 1768 vaikai.

18Dauguma nacionalinių pasirengimo planų, pagrįstų ankstesnėmis pandemijomis, ekspertų pastabomis ir teoriniu modeliavimu, paremti planavimo prielaidomis, apimančiomis:

18.1.  Užsikrėtimo laipsnį – tai gyventojų, kurie pandemijos metu suserga klinikiniu gripu, dalis. Planuotojai mano, kad neatliekant jokios intervencijos per 9−15 savaičių susirgs apytikriai 30 proc. gyventojų. Užsikrėtimo laipsniai ir ligos sunkumas greičiausiai bus skirtingi amžiaus grupėse, tačiau kadangi nei vaikai, nei suaugusieji greičiausiai neturės imuniteto naujajam virusui, planavimo tikslais visose amžiaus grupėse turi būti numatomas vienodas užsikrėtimo laipsnis, rimtesnė liga ir didesni mirtingumo koeficientai nei įprasto „sezoninio“ gripo atveju. Pagal apskaičiavimus Akmenės rajone susirgtų 5966 gyventojai.

18.2.  Mirštamumo laipsnį – tų sergančių žmonių, kurie mirtų dėl gripo, dalis. Daugumoje nacionalinių planų spėjama, kad visas mirštamumo laipsnis pandemijos metu būtų 0,37 proc. Pagal paskaičiavimus Akmenės rajone mirštamumo rodiklis 22 atvejai.

18.3.  Klinikines konsultacijas – numatoma, kad 50 proc. sergančių žmonių kreipsis į bendrosios praktikos gydytoją arba sieks ambulatorinės medicininės priežiūros. Klinikinių konsultacijų Akmenės rajone pandemijos metu kreiptųsi apie 2983 gyventojų.

18.4.  Hospitalizavimą – dėl ūmių kvėpavimo takų ir į gripą panašūs atvejai gali sudaryti 1 proc. klinikinių atvejų. Akmenės rajone stacionarinėse asmens sveikatos priežiūros įstaigose pandemijos metu reikėtų hospitalizuoti 60 gyventojų.

18.5.     Intensyvios priežiūros laipsnį –  numatoma, kad 15 proc. pacientų, paguldytų į ligoninę dėl į gripą panašios ligos, 9 ligoniams reikės intensyvios priežiūros

18.6.     Neatvykimą į darbą – planavimo tikslais reikėtų manyti, kad iš viso 30 proc. darbo jėgos pasiims nuo penkių iki aštuonių laisvų darbo dienų per tris mėnesius. Mokyklose ir kitose uždarose bendruomenėse gripas plis greičiau; tai gali sąlygoti poreikį uždaryti mokyklas.

18.7.     Visuomenės sveikatai poveikio Akmenės rajone teoriniai paskaičiavimai pateikti 2 priede.

III SKYRIUS

TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

19Šio Plano tikslas – mažinti gripo pandemijos sukeliamą žalą visuomenės sveikatai, socialinius ir ekonominius nuostolius Akmenės rajone.

20Šio Plano uždaviniai:

20.1.  pasirengti galimai gripo pandemijai Akmenės rajone;

20.2.  stiprinti gripo epidemiologinę priežiūrą Akmenė rajone;

20.3.  toliau stiprinti tarpinstitucinį bendradarbiavimą pandeminio gripo prevencijos klausimais;

20.4.  užtikrinti aprūpinimą medicininėmis ir nemedicininėmis priemonėmis, tinkamą jų ir bendrųjų prevencijos priemonių naudojimą;

20.5.  užtikrinti tarnybų, būtinų viešajam saugumui palaikyti ir būtiniesiems visuomenės poreikiams tenkinti, funkcionavimą per gripo pandemiją Akmenės rajone.

 

IV SKYRIUS

SIEKIAMI REZULTATAI

 

21Įgyvendinus šį Planą, bus pasiekti šie rezultatai:

21.1.  užtikrintas tarpžinybinis koordinuotas pasirengimas gripo pandemijai, valstybės valdymo institucijų, įstaigų ir įmonių veiklos tęstinumas ir funkcijų atlikimas, viešasis saugumas ir būtinųjų visuomenės poreikių tenkinimas per gripo pandemiją Akmenės rajone;

21.2.  sustiprinta gripo ir ŪVKTI epidemiologinė priežiūra Akmenės rajone;

21.3.  sumažintas gripo pandemijos neigiamas poveikis visuomenės sveikatai (kilus pirmajai gripo pandemijos bangai, bus naudojamas antivirusinių vaistų rezervas, o per antrąją pandemijos bangą – vakcina nuo pandeminio gripo);

21.4.  sumažinti gripo pandemijos sukelti socialiniai ir ekonominiai nuostoliai Akmenės rajone;

21.5.  užtikrintas bendradarbiavimas užkrečiamųjų ligų epidemiologinės priežiūros ir kontrolės tinklo veikloje, efektyvus išankstinio įspėjimo ir reagavimo sistemos funkcionavimas Akmenės rajone.

 

V SKYRIUS

GRIPO PANDEMIJOS ETAPAI IR LYGIAI

 

22.  Pasirengimo gripo pandemijai etapai ir lygiai pagal PSO bei Europos ligų kontrolės ir prevencijos centro rekomendacijas dėl pasirengimo gripo pandemijai planų peržiūros:

22.1.  tarppandeminis periodas, 1-asis etapas. Naujas gripo viruso potipis nenustatytas. Gripo viruso potipis, sukeliantis sezoninį gripą, plinta tarp žmonių, gali būti nustatomas ir gyvūnams;

22.2.  gripo pandemijos pavojaus periodas, 2-asis etapas. Naujo potipio gripo virusas nustatytas žmonėms;

22.3.  gripo pandemija, 3-iasis etapas. Naujo potipio gripo viruso sukelti susirgimai sparčiai plinta žmonių populiacijoje;

22.4.  pereinamasis laikotarpis, 4-asis etapas. Rizika užsikrėsti naujo potipio viruso sukeltu gripu ir atsako priemonių poreikis mažėja.

 

VI SKYRIUS

PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PLANAVIMAS IR KOORDINAVIMAS

 

23. Savivaldybės administracija, Savivaldybės įstaigos ir kitos svarbios institucijos (Nacionalinio visuomenės sveikatos centras, valstybinė maisto veterinarijos tarnyba, priešgaisrinė gelbėjimo tarnyba ir kt.)  pagal Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. vasario 26 d. Nr. V-141 „Dėl Valstybės valdymo institucijų, įstaigų, apskričių administracijų, savivaldybių ir kitų asmenų pasirengimo gripo pandemijai planų (priemonių plano) rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ patvirtintas rekomendacijas parengia pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus) – civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms planų sudedamąsias dalis arba priedus – ir pagal kompetenciją imasi reikiamų priemonių šiems planams vykdyti. Pasirengimo gripo pandemijai planų tikslas – numatyti priemones, kuriomis siekiama apsaugoti institucijos arba įstaigos darbuotojus nuo pandeminio gripo ir kurių reikia institucijos arba įstaigos veiklos tęstinumui ir funkcijų atlikimui užtikrinti per gripo pandemiją. Paskelbus Lietuvoje gripo pandemiją, jos valdymo priemones organizuoja ir koordinuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės ekstremalių situacijų komisija, Akmenės rajone – Akmenės rajono savivaldybės ekstremalių situacijų operacijų centras.

24. Siekiant, kad naujos gripo pandemijos metu galimi žmonių sveikatos nuostoliai Akmenės rajone būtų kuo mažesni, šiame plane numatomi skubūs ir būtini veiksmai bei priemonės, kurios bus taikomos atsižvelgiant į pandeminio proceso lygius. Siekiant sustiprinti pasirengimą gripo pandemijai Akmenės rajone, būtina:

24.1Vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos, Ekstremalių sveikatai situacijų centro, Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro parengtomis rekomendacijomis ir atsižvelgiant į epidemiologinę situaciją pasaulyje bei esamą gripo pandemijos etapą ir lygį Akmenės rajone, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro prie SAM Šiaulių departamento Akmenės skyriui (toliau – NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius) ir  Savivaldybės administracijai suplanuoti veiksmus sveikatos sektoriuje. Nuolat peržiūrėti ir koreguoti plane numatytas priemones bei laiku teikti informaciją atitinkamoms institucijoms (pasirengimo gripo pandemijai priemonių planas pateiktas 1 priede);

24.2Savivaldybės ekstremalių situacijų operacijų centrui su planu supažindinti visas reikalingas institucijas (asmens sveikatos priežiūros įstaigas, socialinės globos ir rūpybos įstaigas, kitas būtinuosius visuomenės poreikius užtikrinančios tarnybas: priešgaisrinės tarnybą, viešosios policijos tarnybą, kultūros, meno, švietimo, sporto organizatorius, prekybininkus ir kt.);

24.3Savivaldybės administracijai užtikrinti Plano vykdymą ir pasirengimo veiksmų įdiegimą Akmenės rajone, supažindinti su planu visus asmens bei visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų vadovus, mokyti veikti plane nurodytas institucijas;

24.4NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius kartu su Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovais organizuoti mokymus įstaigų personalui, kuris, prasidėjus gripo pandemijai, vykdys reikiamas priemones.

24.5Akmenės rajono atsakingoms žinyboms ir institucijoms, atsižvelgiant į gripo pandemijos situaciją, parengti ir reguliariai atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus), kurie yra ekstremalių situacijų prevencijos priemonių plano sudedamosios dalys arba priedai, ir užtikrinti atitinkamų valdymo sričių pasirengimą gripo pandemijai. Papildant reagavimo į ekstremalias sveikatai situacijas planus vadovautis šio plano nuostatomis;

24.6Akmenės valstybinei maisto ir veterinarijos tarnybai vykdyti nacionalinių teisės aktų, reglamentuojančių maisto saugą ir kitus visuomenės sveikatos veiksnius, susijusius su galimai infekuotais gyvūnais, nuostatas.

25. Planas derinamas ir tvirtinamas Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

26. Savivaldybei pavaldžių asmens sveikatos priežiūros administracijų paruošti planai tvirtinami šių institucijų vadovų įsakymais.

 

VII SKYRIUS

Situacijos stebėjimas ir vertinimas,

epidemiologinė priežiūra

 

27. Svarbiausias gripo epidemiologinės priežiūros Lietuvoje uždavinys – anksti nustatyti ir apibūdinti pandemijos gripo viruso potipius remiantis klinikiniais ir kitais tyrimais, taip pat patikimai ištirti, ar nauji gripo viruso potipiai gali sukelti žmonėms plataus masto gripo protrūkius. Veiksminga epidemiologinė priežiūra suteikia galimybę apie artėjančią gripo pandemiją laiku įspėti institucijas, valdančias gripo pandemiją, ir visuomenę. Taigi apie epidemiologinę situaciją turi būti pranešama greitai, tiksliai ir visiškai skaidria.

28. Asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai ir NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriaus vedėjas privalo paskirti atsakingus asmenis susirgimo atvejų registravimui, apskaitai ir informacijos perdavimui.

29. NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo vykdyti gripo epidemiologinę priežiūrą (gripo ir ūmių virusinių kvėpavimo takų infekcijų atvejų registravimą ir informacijos teikimą, gripo epidemiologinę priežiūrą, paremtą pasirinktine klinikine-virusologine diagnostika, gripo kontrolės ir profilaktikos priemones) pagal gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinės priežiūros taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2012 m. sausio 30 d. įsakymu Nr. V-58 „Dėl gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinės priežiūros taisyklių patvirtinimo“.

30. Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo teikti  informaciją NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriui teisės aktų nustatyta tvarka:

30.1gripo sezono metu apie gripą (J10-11) ir ŪVKTI (J00-06) pagal Tarptautinę ligų klasifikaciją (TLK-10) teisės aktų nustatyta tvarka;

30.2apie kiekvieną nustatytą ar įtariamą mirties nuo gripo ar ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų atvejį.

31. NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius privalo registruoti ir analizuoti duomenis apie susirgimus gripu ir ŪVKTI, kuriuos pateikia asmens sveikatos priežiūros įstaigos, ir teikti informaciją Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centrui teisės aktų nustatyta tvarka. Įvertinti sezoninio gripo reikšmę, siekiant numatyti papildomų priemonių poreikį gripo pandemijos metu.

32. NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius privalo teikti informaciją Savivaldybės administracijai sergamumo gripu ir ŪVKTI rodikliams pasiekus epideminį lygį arba grįžus į įprastinį sergamumo lygį.

33. NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, pasitelkiant vietinę žiniasklaidą, kitas viešojo informavimo priemones, privalo teikti informaciją bendruomenei apie sergamumą gripu ir taikytinų prevencinių priemonių būtinumą.

34. NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius privalo organizuoti ir koordinuoti pasirinktose asmens sveikatos priežiūros įstaigose gripo pasirinktinės klinikinės-virusologinės diagnostikos priežiūros tvarką:

34.1.     pagal Sveikatos apsaugos ministerijos ir Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centro, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriaus nurodymus, asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai privalo paskirti atsakingus gydytojus, kurie vykdys pasirinktinę gripo klinikinę-virusologinę diagnostiką. Atsakingi gydytojai gripo sezono metu privalo vykdyti susirgimų gripu ir ŪVKTI apskaitą ir teikti informaciją teisės aktų nustatyta tvarka bei, diagnozavę gripą, privalo imti bandinius, užpildyti reikiamą dokumentaciją ir pristatyti juos ištyrimui į Lietuvos AIDS centro laboratoriją;

34.2.     NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriui organizuoti ir užtikrinti transportinių terpių ir priemonių bandiniams paimti paskirstymą asmens sveikatos priežiūros įstaigoms. Organizuoti paimtų bandinių laikymą bei pristatymą tinkamomis sąlygomis į Lietuvos AIDS centrą;

34.3.     NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriui apibendrinti apskrityje dirbančių gydytojų, dalyvaujančių gripo epidemiologinėje priežiūroje, paremtoje pasirinktine klinikine-virusologine diagnostika, duomenis ir perduoti Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centrui kiekvieną pirmadienį iki 12 val. Vertinti Akmenės rajono vykdomos gripo epidemiologinės priežiūros, paremtos klinikine-virusologine diagnostika, klinikinius duomenis ir virusologinių tyrimų rezultatus;

34.4.     NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius privalo atlikti gripo epidemiologinės priežiūros duomenų analizę, įvertinti sergamumo intensyvumą: apskaičiuoti sergamumo gripu ir ūvkti rodiklius (atvejais 10-čiai tūkst. gyventojų per savaitę), lyginti su ankstesnių metų atitinkamais rodikliais. Taip pat apskaičiuoti sergamumo rodiklius kiekvienoje amžiaus grupėje (0–6 m., 7–17 m., 18–64 m., 65 m. ir vyresnių). Sergamumo gripu intensyvumo vertinimo ir geografinės sklaidos kriterijai pateikti 2 priede.

35. Akmenės valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, vykdydama gripo A(H5N1) ir A(H1N1) infekcijos epidemiologinę ir epizootologinę priežiūrą, bendradarbiauja su Šiaulių VSC Akmenės skyriumi, Savivaldybės administracija. Teikiant informaciją apie paukščių ir gripo A(H1N1) epizootinę situaciją, pasirengimą galimam gripo protrūkiui, informuoja visuomenę per visuomenės informavimo priemones Akmenės rajone.

 

VIII SKYRIUS

SKIEPIJIMAS NUO GRIPO

 

36. Skiepijimas nuo gripo yra viena svarbiausių priemonių, mažinančių gripo naštą gyventojų sveikatai bei užkertančių kelią gripo plitimui ir taip mažinančių tiesiogines sveikatos priežiūros ir netiesiogines išlaidas, patiriamas dėl gydymo, nedarbingumo ir slaugymo. Iš įvairiose valstybėse atliktų tyrimų matyti, kad skiepijimas nuo gripo – ekonomiškai efektyvus. Tyrimais nustatyta, kad tarp skiepytų asmenų 34–44 procentais sumažėjo vizitų pas gydytojus, 32–45 procentais – prarastų darbingų darbo dienų ir 25 procentais – antibiotikų, skirtų bakterinėms gripo komplikacijoms gydyti, vartojimas. Tyrimų rezultatai rodo, kad pagyvenusių asmenų, gyvenančių uždaruose kolektyvuose, skiepijimas nuo gripo 33 procentais sumažina hospitalizavimo atvejų, 50 procentų – bendrą jų mirtingumą.

37. Įvairiose Europos valstybėse kasmet nuo gripo pasiskiepija nuo kelių iki maždaug 80 procentų gyventojų.

38.          PSO rekomenduoja paskiepyti nuo sezoninio gripo kuo daugiau nėščiųjų, nes pasiskiepijimas apsaugo nuo gripo komplikacijų tiek pačią nėščiąją, tiek vaisių. Pasiskiepijus nėščiajai, atsparumą gripo virusui įgyja ir naujagimis.

39. Skiepijimo nuo gripo apimtys Savivaldybėje didėja: 2015 m. sezoninio gripo vakcina paskiepyta 1048 asmenų (5 proc. gyventojų), 2016 m. – 1185 asmenys ( 5,8 proc. rajono gyventojų).

40NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius privalo motyvuoti Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigas vykdyti sezoninę vakcinaciją nuo gripo šioms gyventojų rizikos grupėms:

40.1 slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninių arba skyrių, globos institucijų pacientams;

40.2 suaugusiesiems ir vaikams, vyresniems kaip 6 mėn., sergantiems lėtinėmis širdies kraujagyslių, plaučių ligomis, metabolinėmis arba (ir) inkstų ligomis arba (ir) kuriems yra imunodeficitinė būklė;

40.3.     vyresniems nei 6 mėn. kūdikiams, vaikams ir paaugliams, nuolat vartojantiems aspiriną;

40.4.     65 m. ir vyresniems asmenims;

40.5.     asmens sveikatos priežiūros įstaigų ir globos namų darbuotojams;

40.6.     rizikos grupių asmenų šeimų nariams;

40.7.     asmenims, nuolat gyvenantiems uždaruose kolektyvuose.

41Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo skiepyti 40 punkte nurodytų rizikos grupių asmenis.

42Prasidėjus gripo pandemijai, pandemine gripo vakcina nemokamai skiepijami:

42.1.     asmens, visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojai, socialinių paslaugų teikėjai, švietimo ir ugdymo įstaigų darbuotojai;

42.2.     stacionarinių asmens sveikatos priežiūros įstaigų pacientai ir socialinės priežiūros įstaigų nuolatiniai gyventojai;

42.3.     elektros, šilumos, dujų, vandens tiekimo, visuomeninio transporto, prekybos ir maisto gamybos įmonių, teisėsaugos struktūrų ir specialiųjų tarnybų darbuotojai; 

42.4.     didelės rizikos grupių asmenys: suaugusieji ir vaikai, vyresni nei 6 mėn., sergantys lėtinėmis širdies – kraujagyslių, plaučių ligomis, metabolinėmis ir inkstų ligomis ir kuriems yra imunodeficitinė būklė; vyresni nei 6 mėn. vaikai ir paaugliai, nuolat vartojantys aspiriną;

42.5.     kiti 65 metų ir vyresni asmenys.

43.     Bendras gripo vakcinų, reikalingų paskiepyti 40 ir 42 punktuose nurodytiems asmenims, poreikis Akmenės rajonui būtų apie 1702 vakcinos vienetų. Paskaičiavimai dėl gripo vakcinų poreikio ir apie gyventojų rizikos grupes pateikti Plano 3 ir 4 prieduose.

44.  Akmenės rajono savivaldybės administracija kasmet nustato gripo vakcinų poreikį kiekvienai 39 punkte išvardintai asmenų, gyvenančiai savivaldybės teritorijoje, grupei ir privalo pateikti patikslintą informaciją NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriui.

45Už gripo vakcinų pristatymą iš NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriaus į asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigas, jų saugojimą, gyventojų vakcinaciją, apskaitą ir informacijos perdavimą atsako šių įstaigų vadovai. Įstaigose turi būti nustatyta minėtų procedūrų tvarka.

46Asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai atsako už pasirengimą teikti papildomas būtinąsias vakcinavimo paslaugas. Privalo nustatyti šių procedūrų tvarką. Numatomi skiepijimo pandemine gripo vakcina vykdytojai pateikti plano 5 priede.

47.  Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros ir visuomenės įstaigos privalo vykdyti gyventojų ir atskirų grupių asmenų vakcinaciją. Užtikrinti saugų ir tinkamą skiepijimą nuo gripo. Plano 39 punkte išvardintų gyventojų vakcinacija vykdoma vadovaujantis Imunoprofilaktikos atlikimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2002 m. rugsėjo 23 d. įsakymu Nr. 468 „Dėl imunoprofilaktikos atlikimo taisyklių patvirtinimo“.

48Atsižvelgiant į tai, kad pasiskiepijus sezonine gripo vakcina sumažėja rizika susirgti gripu ar persirgti sunkiomis gripo formomis ir prarasti darbingumą, darbdaviams rekomenduojama užtikrinti darbuotojų paskiepijimą sezonine gripo vakcina, vadovaujantis Sveikatos apsaugos ministro 2004 m. spalio 14 d. įsakymu Nr. V-716 „Dėl Darbuotojų, kurie skiepijami darbdavio lėšomis, profesijų ir pareigybių sąrašo patvirtinimo“.

49.  Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo pasitvirtinti registracijos ir informacijos perdavimo tvarką apie galimas nepageidaujamas reakcijas į gripo vakcinas.

50.  NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius privalo nuolat teikti rekomendacijas dėl vakcinacijos nuo gripo visuomenei, asmens sveikatos priežiūros įstaigoms.

51.  NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius privalo kontroliuoti Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų apsirūpinimą vakcinomis. Aktyviai motyvuoti pasiskiepyti asmenis, priklausančius rizikos grupėms.

 

IX SKYRIUS

ANTIVIRUSINIŲ VAISTŲ ATSARGOS IR NAUDOJIMAS

 

52Kadangi antivirusiniai vaistai – svarbiausia gydymo ir apsaugos priemonė gripo pandemijos pradžioje, kol pagaminama pandeminė gripo vakcina, ir jų kiekis ribotas, nes nedaug gamintojų ir nedidelė gamybos apimtis, vadovaujantis Europos Komisijos ir Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijomis, Lietuvoje kaupiamos antivirusinių vaistų atsargos, kad būtų galima jais aprūpinti iki 30 proc. gyventojų.

53Antivirusinių vaistų paskirstymas ir vartojimo stebėsena vykdoma vadovaujantis Antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2009 m. sausio 22 d. įsakymu Nr. V-31 „Dėl antivirusinių vaistų paskirstymo ir vartojimo stebėsenos aprašo patvirtinimo“.

54 Siekiant užtikrinti efektyvų antivirusinių vaistų naudojimą Akmenės rajono gyventojų tarpe, numatomos šios prioritetines gyventojų grupes, kurioms pandemijos metu bus skiriama profilaktika antivirusiniais preparatais:

54.1.     asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros specialistams;

54.2.     būtinuosius visuomenės poreikius užtikrinantiems įvairių tarnybų pareigūnams, kurie teiks pagalbą susirgusiesiems.

55. Bendras antivirusinių vaistų (gydymo kursais) poreikis Akmenės rajone 30-čiai proc. visos populiacijos siekia 5966 gydymo kursų.

56. Savivaldybės administracija kasmet nustato antivirusinių vaistų poreikį 41 punkte išvardintai asmenų, gyvenančių konkrečios savivaldybės teritorijoje, grupei ir pateikia šią informaciją NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriui. Duomenys apie Prevencinių priemonių poreikius Akmenės rajone gripo pandemijos metu pateikti lentelėse plano 3 ir 4 prieduose.

57. Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai atsako už antivirusinių vaistų tinkamą panaudojimą, saugojimą, apskaitą.

58. Antivirusinių preparatų ir antibiotikų atsargas numatyta laikyti pagal plano 5 priede išvardintą asmens sveikatos priežiūros įstaigų sąrašą.

 

X SKYRIUS

SVEIKATOS SISTEMOS ATSAKAS, SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ UŽTIKRINIMAS

 

59. Sveikatos sistemos atsakas planuojamas atsižvelgiant į bendruosius Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos pasirengimo veiklai ir veiklos esant ekstremaliai situacijai principus, gripo pandemijos ypatumus ir poveikį sveikatos sektoriui. Gripo pandemijos metu visos asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo užtikrinti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą įstaigos patalpose visą parą, organizuojant darbą pamainomis arba per sutartis su kitomis asmens sveikatos priežiūros įstaigomis.

60. Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų vadovai ekstremalių situacijų valdymo planuose privalo numatyti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jeigu sergančiųjų labai daug, taip pat priemonės asmens sveikatos priežiūros įstaigų veiklos tęstinumui užtikrinti. Asmens sveikatos priežiūros įstaigos medicinos pagalbą gripo pandemijos metu organizuoja vadovaudamosi parengtais ir patvirtintais įstaigos veiklos ekstremaliomis situacijomis planais, juose numatant įstaigos veiklą gripo pandemijos metu.

61. Akmenės rajono asmens sveikatos priežiūros įstaigų (5 priedas), teikiančių pirminę pagalbą sergantiems gripu, vadovai planuose privalo numatyti prevencines priemones. Planuose būtina numatyti:

61.1.  sudaryti būtinų asmeninių apsauginių priemonių atsargas (kvėpavimo takų apsaugai nuo virusinių infekcijų, chirurginių kaukių, specialios aprangos ir kita);

61.2.  pasiruošti didesniam sergančiųjų gripu priėmimui, pirminės asmens sveikatos priežiūros grandžių darbo perorganizavimui pagal situacijos pokyčius:

61.2.1. užtikrinti ambulatorinių sveikatos priežiūros paslaugų teikimą pacientų namuose ne mažiau kaip 12 val. per parą, organizuojant papildomas sveikatos priežiūros darbuotojų brigadas, aprūpinant jas transportu ir asmeninėmis apsaugos priemonėmis;

61.2.2. padidinti registratūros darbuotojų ir telefonų linijų skaičių;

61.2.3. organizuoti papildomas medikų brigadas ligonių aptarnavimui namuose, aprūpinant jas transportu ir asmens apsaugos priemonėmis;

61.2.4. pagal galimybes organizuoti pirminės asmens sveikatos priežiūros įstaigų darbą savaitgaliais, švenčių dienomis;

61.2.5. pagal galimybes padidinti GMP brigadų skaičių;

61.2.6. pertvarkyti besikreipiančių pacientų srautus taip, kad karščiuojantys ligoniai būtų priiminėjami atskirai nuo kitų pacientų;

61.2.7. paskelbti informaciją apie asmens sveikatos priežiūros įstaigos darbo tvarką kiekvienos įstaigos skelbimų lentoje;

61.2.8. ligonius, sergančius sunkiomis gripo formomis ir/ar esant komplikacijoms, nukreipti gydytis į stacionarines asmens sveikatos priežiūros įstaigas.

62Akmenės rajono stacionarinių asmens sveikatos priežiūros įstaigų (6 priedas) vadovai planuose privalo numatyti ir suplanuoti prevencines priemones, teikiant paslaugas stacionariniams ligoniams. Planuose numatyti ir suplanuoti:

62.1.  būtinųjų asmeninių apsauginių priemonių atsargas (kvėpavimo takų apsaugai nuo virusinių infekcijų, chirurginių kaukių, specialios aprangos ir kita);

62.2.  išrašyti iš įstaigos nesunkius ligonius ir paskirti jiems ambulatorinį gydymą;

62.3.  nutraukti ligonių lankymą;

62.4.  pandemijos metu pritaikyti, perprofiliuoti patalpas, sergantiems pandeminiu gripu gydyti. Nustatyti tvarką ir paskirti atsakingus asmenis šių procedūrų atlikimui;

62.5.  apriboti planinių konsultacijų, hospitalizacijų bei chirurginių intervencijų skaičių;

62.6.  užtikrinti sergančiųjų pandeminiu gripu hospitalizavimą, nustatyti tvarką ;

62.7.  paskiepyti visus darbuotojus pandemine gripo vakcina, sudaryti rizikos grupių sąrašus;

62.8.  aprūpinti darbuotojus asmeninėmis apsaugos priemonėmis;

62.9.  mobilizuoti (atšaukti iš atostogų, komandiruočių ir kt.) įstaigos personalą reikalui esant;

62.10.  numatyti įstaigas, kuriose reikalui esant bus atliekamas mirusiųjų nuo gripo, ŪVKTI ar jų komplikacijų patanatominis ištyrimas; numatyti patologinės anatominės medžiagos bandinių gripo virusologiniams tyrimams paėmimo ir transportavimo į Lietuvos AIDS centro laboratoriją tvarkos nustatymą

62.11.  parengti ar numatyti patalpas, skirtas psichologinei ir dvasinei pagalbai įstaigos personalui, pacientams ir jų artimiesiems teikti.

63Esant dideliam sergančiųjų skaičiui stacionarinės sveikatos priežiūros paslaugos gali būti teikiamos specialiai šiam tikslui pritaikytose stacionarinėse socialinės priežiūros ir/ar ugdymo įstaigose, veikiančiose Akmenės rajone (7 priedas). Šių įstaigų vadovai civilinės saugos parengties ekstremalioms situacijoms planuose privalo numatyti sveikatos priežiūros paslaugų teikimą, jeigu sergančiųjų labai daug, ir jei reikėtų, hospitalizuoti ligonius, kurie atvyktų iš kitų asmens sveikatos priežiūros įstaigų. Plano 7 priede nurodytų stacionarinių socialinės globos įstaigų vadovai privalo suplanuoti prevencijos priemones, kurias vykdys gripo pandemijos metu:

63.1.  užtikrinti sergančiųjų sunkiomis gripo ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis hospitalizaciją, remiantis klinikinėmis ir epidemiologinėmis indikacijomis;

63.2.  globotinius aptarnaujančiam personalui uždrausti dirbti, turint peršalimo simptomų;

63.3.  užtikrinti higienos režimo reikalavimų vykdymą globos įstaigose;

63.4.  patvirtinti izoliacinių palatų sergantiems pandeminiu gripu hospitalizuoti, patvirtinti patalpų perprofiliavimo tvarką;

63.5. paskirti atsakingus asmenis infekcijų kontrolei įstaigoje sustiprinti.

64Sveikatos priežiūros paslaugų užtikrinimas gripo pandemijos metu pareikalaus papildomų žmogiškųjų, finansinių ir kitų resursų, todėl sveikatos priežiūros įstaigos turi sudaryti rezervinius fondus, kuriuose kauptų sutaupytas ir iš kitų šaltinių (Vyriausybės, Sveikatos apsaugos ministerijos, teritorinių ligonių kasų ir kt.) ekstremalių situacijų atvejais skiriamas lėšas, reikalingas įstaigos poreikiams (pandeminių gripo vakcinų, antivirusinių vaistų, asmeninės apsaugos priemonių ir kt.) užtikrinti.

65Kilus gripo pandemijai, nemedicininių asmens apsaugos priemonių naudojimas – viena pagrindinių priemonių, galinčių apsaugoti nuo infekcijos, kadangi vakcinos ir antivirusinių vaistų gali nepakakti. Sveikatos apsaugos ministerija ir jos įgaliotos institucijos informuoja gyventojus apie asmens apsaugos nuo gripo būdus. Asmens apsaugai užtikrinti Sveikatos apsaugos ministerija rengia, reguliariai atnaujina ir išplatina rankų higienos, kvėpavimo takų užkrečiamųjų ligų bendrosios apsaugos rekomendacijas. Savivaldybės administracija savo teritorijose organizuoja karantinines priemones: sergančiųjų izoliavimą, apriboja kontaktinių asmenų judėjimą, apriboja gyventojų masinius susirinkimus.

66Gripo pandemijos metu ugdymo įstaigų vadovai privalo:

66.1.  įpareigoti ikimokyklinių vaikų įstaigų, bendrojo lavinimo mokyklų atsakingus asmenis reguliariai vėdinti patalpas, ugdymui skirtas patalpas kuo dažniau valyti drėgnu būdu, reikalui esant naudoti dezinfekcines medžiagas;

66.2.  nurodyti ikimokyklinių vaikų įstaigų, bendrojo lavinimo mokyklų atsakingiems asmenims vykdyti dėl ligos neatvykusių į kolektyvus vaikų ir personalo apskaitą, teikti informaciją kiekvieną dieną iki 12 val. NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriui;

66.3.  atskirose švietimo įstaigose registruojant vaikų sergamumą gripu ir ŪVKTI 20 proc. ir daugiau, nutraukti užsiėmimus;

66.4.  paskirti atsakingus asmenis higieninės epidemiologinės kontrolės įstaigose vykdymui (vaikus aptarnaujančiam personalui uždrausti dirbti, turint peršalimo simptomų, užtikrinti, kad vaikai su peršalimo simptomais kuo greičiau būtų izoliuoti, o sergantys nepriimami į ugdymo įstaigas);

67Mokyklose dirbantys visuomenės sveikatos priežiūros specialistai ir šių mokyklų administracija atsako už mokinių paskiepijimo organizavimą.

68.  Visuomeninės paskirties įmonių vadovai privalo:

68.1.  užtikrinti higienos režimo reikalavimų vykdymą teatrų, kino teatrų patalpose, sporto salėse, klubuose, baruose, transporto priemonėse ir kitose masinio susibūrimo vietose;

68.2.  pagal Savivaldybės administracijos sprendimą, atskiru nurodymu apriboti masinius žmonių susibūrimo renginius.

69.  Socialinės globos įstaigų vadovai privalo:

69.1.  užtikrinti sergančiųjų sunkiomis gripo ir ūminėmis viršutinių kvėpavimo takų infekcijomis hospitalizaciją, remiantis gydytojų klinikinėmis ir epidemiologinėmis indikacijomis;

69.2.  uždrausti dirbti globotinius aptarnaujančiam personalui, turintiems peršalimo simptomų;

69.3.  užtikrinti higienos režimo reikalavimų vykdymą globos įstaigose.

70Gripo pandemijos metu visos socialinės ir kitos gyvybiškai svarbios tarnybos (komunalinės, priešgaisrinės apsaugos, teisėsaugos ir kt.) privalo užtikrinti paslaugų teikimą, vadovaudamosi parengtais ir patvirtintais įstaigos veiklos ekstremaliomis situacijomis planais, juose numatant įstaigos veiklą gripo pandemijos metu. Prognozuojama, kad gripo pandemijos metu ketvirtadalis gyvybiškai svarbių tarnybų darbuotojų dėl ligos negalės dirbti, todėl juos būtina paskiepyti pandemine gripo vakcina ir užtikrinti, kad darbo metu jie naudotų asmeninės apsaugos priemones (kaukę ir vienkartines pirštines).

 

XI SKYRIUS

KOMUNIKACIJA

 

71Kiekvienam pasirengimo gripo pandemijai etapui ir lygiui Sveikatos apsaugos ministras patvirtina visuomenės informavimo ir keitimosi informacija tarp valstybės valdymo ir kitų institucijų planą. Kuo didesnė grėsmė, tuo svarbiau užtikrinti veiksmingą visuomenės informavimą per visuomenės informavimo priemones. Patikimos informacijos skelbimas ankstyvuoju etapu užkirs kelią klaidingos ir nepatvirtintos informacijos skleidimui. Kilus gripo pandemijai, informavimas ypač padeda išvengti nepagrįstos panikos. Taigi informavimo priemonės turi būti itin gerai parengtos.

72Būtinas operatyvus keitimasis informacija tarp kompetentingų sveikatos institucijų tiek Akmenės rajone, tiek už jos ribų. Plane nurodoma aiški keitimosi informacija tvarka tarp visų valstybės valdymo institucijų, kurios rengiasi gripo pandemijai.

73.  Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centras atsakingus už nuolatinį informacijos teikimą žiniasklaidai ir visuomenei. Informacija teikiama apie būtinąsias gripo profilaktikos priemones, jų organizavimo tvarką, sveikatos priežiūros paslaugų teikimo tvarką sergantiems.

74Savivaldybės ekstremalių situacijų operacijų centras užtikrina informacijos apsikeitimu tarp institucijų, nepriklausančių sveikatos sistemai.

75.  NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius atsakingas už duomenų registravimą, apskaitą ir informacijos apie epidemiologinę gripo pandemijos situaciją Akmenės rajone teikimą:

75.1. parengia informacinę medžiagą visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai;

75.2.  skelbia patikimą informaciją apie epidemiologinę situaciją teritorijoje, galimas grėsmes ir planuojamas priemones.

76.  Informavimui apie gripo pandemiją ir Akmenės rajone turi būti panaudotos visos įmanomos informavimo priemonės ir šaltiniai (Savivaldybės tinklalapis www.akmene.lt, televizija, radijas, spauda, internetas ir kt.).

77.  NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius ir Akmenės valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba privalo nuolat teikti informaciją visuomenei ir sveikatos priežiūros specialistams apie gripo A(H5N1) ir A(H1N1) plitimą ir riziką žmonėms.

 

XII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

78.  Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centras reikalui esant organizuoja Akmenės rajono pasirengimo gripo pandemijai stalo pratybas, kurių metu patikrinamas atsakingų vykdytojų pasirengimas vykdyti Plane jiems numatytas priemones.

79Savivaldybės administracija ir NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, atsižvelgdamas į Plano atsakingų vykdytojų pateiktas pastabas ir pasiūlymus, taip pat atsižvelgdamas  į per pasirengimo gripo pandemijai pratybose išaiškėjusias problemas, kasmet organizuoja Plano koregavimą.

 

 

_____________________________


 

Pasirengimo gripo pandemijai

Akmenės rajono savivaldybėje plano

1 priedas

 

AKMENĖS RAJONO SAVIVALDYBĖS PASIRENGIMO GRIPO PANDEMIJAI PRIEMONIŲ PLANAS

 

Eil. Nr.

Priemonė

Atsakingi vykdytojai

Terminas

Pastabos

TARPPANDEMINIS PERIODAS

1.

Parengti ir reguliariai atnaujinti pasirengimo gripo pandemijai planus (priemonių planus), kurie yra savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo planų sudedamosios dalys arba priedai

Savivaldybės administracija, asmens sveikatos priežiūros įstaigų (toliau – ASPĮ) vadovai, kitų institucijų vadovai

Kasmet iki IV ketvirčio.

Planai derinami su rajono Savivaldybės administracijos direktoriumi ir jo tvirtinami

2.

Skatinti ir nuolat informuoti Akmenės rajono įmones, įstaigas dėl pasirengimo gripo pandemijai planavimo būtinumo, reikiamų priemonių numatymo gripo pandemijos metu

NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, Akmenės valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

Nuolat

 

3.

Gyvybiškai svarbių tarnybų pasirengimo gripo pandemijai planų rengimas

Gyvybiškai svarbios tarnybos

I ketv.

Planas turi būti suderintas su savivaldybės gripo pandemijos planu

4.

Nuolatinė gripo ir ūminių viršutinių kvėpavimo takų infekcijų epidemiologinė priežiūra ir jos periodinis vertinimas

ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

 

5.

Aktyvi rizikos grupių vakcinacija siekiant panaudoti visas valstybės lėšomis įsigytas sezoninio gripo vakcinas

ASPĮ

Gripo sezono metu

 

6.

Pandeminio gripo vakcinų poreikio paskirstymas pagal ASPĮ ir gyvybiškai svarbių tarnybų, veikiančių savivaldybės teritorijoje, pateiktus duomenis nemokamai skiepijamų asmenų grupėms apskaičiavimas

Savivaldybės gydytojas, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

Kasmet iki vasario 1 d.

 

 

Antivirusinių vaistų poreikio asmens sveikatos priežiūros įstaigoms apskaičiavimas

Savivaldybės administracija, ASPĮ vadovai

Kasmet iki balandžio 1 d.

Informacija teikiama NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriui

 

Įstaigos veiklos ekstremaliomis situacijomis plano papildymas veiklos priemonėmis esant gripo pandemijai

ASPĮ vadovai

Kasmet pagal poreikį

 

 

ASPĮ užtikrinti antivirusinių vaistų darbuotojams bei pacientų atsargų įsigijimą

ASPĮ

Kasmet

 

 

Atsakingų už informacijos apie gripo pandemijos situaciją teikimą darbuotojų paskyrimas

Savivaldybės administracijos direktorius, asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų vadovai

Kasmet

 

 

Pandeminio gripo epidemiologinės priežiūros vertinimas pagal nustatytus kriterijus

NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

Vertinimo rezultatai pristatomi suinteresuotoms institucijoms

 

Pasirengimo gripo pandemijai pratybų organizavimas

Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centras

Kasmet, pagal poreikį

 

 

Informacinės medžiagos visuomenei, rizikos grupėms ir žiniasklaidai pateikimas ir atnaujinimas

NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, Akmenės rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, Savivaldybės administracija

Nuolat

 

 

Plano koregavimas

Savivaldybės administracijos direktorius, savivaldybės gydytojas

Kasmet iki gruodžio 1 d.

Aktuali plano redakcija skelbiama Savivaldybės interneto puslapyje www.akmene.lt

GRIPO PANDEMIJOS PAVOJAUS PERIODAS

 

Priemonių vykdymas ir jei būtina papildymas pagal esamą situaciją

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, ASPĮ, Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centras

 

 

 

Pasirengimo gripo pandemijai būklės patikrinimas ir prireikus tobulinimas

Savivaldybės administracijos direktorius, Savivaldybės gydytojas

Gavus informaciją

 

 

Pandeminio gripo tarnybos pasiruošimo laiku nustatyti ir likviduoti gripo protrūkius paukščių ar gyvūnų populiacijos įvertinimas

Akmenės valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

 

 

 

Turimų išteklių ir pajėgumų, reikalingų gripo valdymui ar lokalizavimui, peržiūrėjimui ir jų padidinimui

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

Gripo pandemijos pavojaus metu

 

 

Gripo epidemiologinės priežiūros ir protrūkiu išaiškinimo žmonių ir gyvūnų populiacijose sustiprinimas

NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, Akmenės valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba

 

 

 

Gripo epidemiologinės priežiūros rajone ir apskrityje sustiprinimas esant padidintai gripo plitimo rizikai, SAM ir ULAC informavus

ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

 

 

Įvertinti antivirusinių vaistų ir vakcinų atsargas, jų tinkamumą, paskirstymą, pervežimo ir teikimo tvarką

ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, Savivaldybės gydytojas

 

 

 

Sveikatos sektoriaus ir kitų žinybų veiklos koordinavimas, nustačius naujo gripo viruso potipio sukeltus gripo atvejus

Savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centras

 

 

 

Gripo kontrolės užtikrinimas, siekiant užkirsti kelią hospitalinės infekcijos plitimui

ASPĮ

 

 

 

Įvertinti prioritetinių grupių, kurių gydymui ir profilaktikai bus naudojami antivirusiniai vaistai nuo gripo sąrašą

ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

 

 

Įvertinti pasirengimą operatyviai panaudoti turimas antivirusinių vaistų atsargas

ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius skyrius

 

 

 

Sveikatos priežiūros pasirengimo darbui esant dideliam pacientų srautui patikrinimas. Pacientų izoliavimo ir priežiūros galimybių įvertinimas

Savivaldybės gydytojas, ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

 

 

Suinteresuotų žinybų informavimas apie gripo epidemiologinę situaciją rajone

ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

 

 

Planuoti pandeminio gripo vakcinų paskirstymą, pasirengti masiniam žmonių skiepijimui (mokyti personalą, atitinkamų teisės aktų rengimas)

ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

 

 

Informacinės medžiagos žiniasklaidai ir visuomenei atnaujinimas; informacijos apie epidemiologinę situaciją teikimas ULAC

NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

 

GRIPO PANDEMIJOS PERIODAS

 

Organizuoti aprūpinimą antivirusiniais vaistais

ASPĮ, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius, Savivaldybės administracija

 

 

 

Pandeminio gripo vakcinos pristatymas į ASPĮ

ASPĮ

Per tris kalendorines dienas nuo oficialaus ESSC pranešimo apie gripo pandemijos paskelbimą

Informaciją apie gautų vakcinų kiekį perduodama NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyriui ir savivaldybės gydytojui

 

Turimų išteklių, reikalingų ekstremalios situacijos valdymui įvertinimas ir jų poreikio numatymas

Savivaldybės administracija, ASPĮ

 

 

 

Pradėti skiepijimus pandemine gripo vakcina, atsižvelgiant į SAM numatytus prioritetus ir vakcinų išteklius.

ASPĮ

 

 

 

Pandeminės gripo vakcinos atsivežimas ir gyventojų grupių nurodytų plano 32 punkte, vakcinacija

Savivaldybės administracija ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų vadovai

Per 1 mėnesį nuo pandeminio gripo vakcinų gavimo

Informacija apie sunaudotų vakcinų skaičių kasdien pateikiama NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

Stacionarių sveikatos priežiūros įstaigų (nurodytų plano 7 priede), pasirengimas hospitalizuoti sergančiuosius gripu

Įstaigų vadovai

Per 3 kalendorines dienas nuo gripo pandemijos paskelbimo

Informacija per 24 valandas apie pasirengimą pateikiama savivaldybės gydytojui

 

Pirminės sveikatos priežiūros įstaigų (6 priedas) pasiruošimas teikti paslaugas įstaigos patalpose ir pacientų namuose nustatyta tvarka

Įstaigų vadovai

 

Informacija per 24 valandas apie pasirengimą pateikiama savivaldybės gydytojui

 

Plano tobulinimas atsižvelgiant į gripo pandemijos lygį

Savivaldybės administracija, NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

Reikalui esant

 

 

Visuomenės informavimas apie galimą artėjančią kitą pandemijos bangą

NVSC Šiaulių departamento Akmenės skyrius

 

 

 


 

Pasirengimo gripo pandemijai

Akmenės rajono savivaldybėje plano

2 priedas

 

 

SU AKMENĖS RAJONE GALIMO PANDEMINIO GRIPO POVEIKIU VISUOMENĖS SVEIKATAI SUSIJĘ TEORINIAI SKAIČIAVIMAI

 

 

Pavadinimas

Gyventojų skaičius

Susirgimų dažnis (30%)

Klinikinių konsultacijų apimtys (50%)

Hospitalizacijų apimtys (1%)

Intensyvios priežiūros apimtys (15%)

Mirštamumo rodiklis (0.37% )

Akmenės rajono savivaldybė

19 887

 

5966

2983

60

9

22

 


 

Pasirengimo gripo pandemijai

Akmenės rajono savivaldybėje plano

3 priedas

 

AKMENĖS RAJONO GYVENTOJŲ RIZIKOS GRUPIŲ SĄRAŠAS

 

Eil. Nr.

Grupės pavadinimas

Asmenų skaičius

Preparatų poreikis

1.

Asmens sveikatos priežiūros specialistai

84

84

2.

Globos namų darbuotojai

198

198

3.

Visuomenės sveikatos specialistai

11

11

4.

Būtinuosius visuomenės poreikius užtikrinančių įstaigų darbuotojai, iš jų:

204

204

4.1

vidaus tarnybos sistemos pareigūnai

90

90

4.2

energijos tiekimo (elektros ir šilumos tinklai)

48

48

4.3

geriamojo vandens tiekimo įstaigų darbuotojai

66

66

5.

Asmenys, priimantys sprendimus dėl priemonių gripo pandemijos poveikiui mažinti

29

29

6.

Gyventojų rizikos grupės, iš jų:

1241

1241

6.1

Slaugos ir palaikomojo gydymo ligoninių pacientai

47

47

6.2

Globos institucijų pacientai

206

206

6.3

Suaugusieji ir vaikai, sergantys lėtinėmis širdies ir kraujagyslių, plaučių ligomis, metabolinėmis arba (ir) inkstų ligomis arba (ir0 kuriems yra imunodeficitinė būklė

863

863

6.4

Rizikos grupių šeimos nariai

20

20

6.5

Kiti 65 m. ir vyresni asmenys, kurie nuolat gyvena uždaruose kolektyvuose

105

105

 

Viso:

1767

1767

 


 

Pasirengimo gripo pandemijai

Akmenės rajono savivaldybėje plano

4 priedas

 

DUOMENYS APIE ŽMOGIŠKUOSIUS RESURSUS IR PREVENCINIŲ PRIEMONIŲ POREIKIUS AKMENĖS RAJONE

 

Eil. Nr.

Duomenys

Kiekis

Pastabos

1.

Lovų skaičius bendrojo pobūdžio ir specializuotose ligoninėse

75

 

2.

Šeimos gydytojų skaičius

13

 

3.

Gydytojų specialistų skaičius

47

Praktikuojančių 46

4.

Slaugos specialistų skaičius

106

 

 

Viso:

241

 

 


 

Pasirengimo gripo pandemijai

Akmenės rajono savivaldybėje plano

5 priedas

 

AKMENĖS RAJONO PIRMINIO LYGIO ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ GALIMYBĖS APTARNAUTI SERGANČIUS PACIENTUS GRIPO PANDEMIJOS METU

 

Asmens sveikatos priežiūros įstaigos pavadinimas, vadovo vardas, pavardė

Adresas

Telefonas, el. paštas

ASPĮ aptarnaujamų pacientų skaičius

 

Viso Virš 65 m.

ASPĮ dirbančių šeimos gydytojų skaičius

VšĮ Akmenės rajono pirminės sveikatos priežiūros centras

Vyr. gydytoja Vaida Sungailienė

Žemaitijos g. 6 Naujoji Akmenė; Daukanto g. 7, Akmenė

(8 425) 56 395; (8 425) 59 264;

(8 425) 56 651

 

administracija@akmenespoliklinika.lt

10325 2616

 

Šeimos gydytojai – 3, psichiatrai – 3, 16 terapeutų ir kt, specialistų .

VšĮ Kruopių ambulatorija Direktorė Angelė Mickuvienė

Papilės g. 8, Kruopiai

(8 425) 43 735

kruopiu.ambulatorija@gmail.com

906 199

1 šeimos gydytojas ir 1 specialistas

VšĮ Papilės ambulatorija

Vyr. gydytojas Gintautas Masevičius

Basanavičiaus g. 19, Papilė

(8 425) 32 635

ambulatorija@mail.ru

2418               500

 

2 šeimos gydytojai ir 1 specialistas

VšĮ Ventos ambulatorija

Direktorius Marijus Lopaitis

Ventos g. 28, Venta

(8 425) 39 335;

ventosamb@ismail.lt

3350             702            

2 šeimos gydytojai ir vienas specialistas

UAB Antano Lizdenio sveikatos centras

Direktorius Antanas Lizdenis

Žemaitijos g. 6, Naujoji Akmenė

(8 425) 54 448

info@sveikatoscentras.lt

4085 854

3 šeimos gydytojai ir 5 specialistai

 


 

Pasirengimo gripo pandemijai

Akmenės rajono savivaldybėje plano

6 priedas

 

AKMENĖS RAJONO STACIONARINIŲ SVEIKATOS PRIEŽIŪROS ĮSTAIGŲ GALIMYBĖS HOSPITALIZUOTI SERGANČIUOSIUS PANDEMINIU GRIPU

 

Eil. Nr.

Įstaigos pavadinimas, adresas, tel., el.paštas

Lovų skaičius

(iš jų-terapinių)

Izoliacinėse palatose vietų skaičius

1.

VšĮ Naujosios Akmenės ligoninė,

Žemaitijos g. 6, 85138 Naujoji Akmenė. Tel. (8 425) 56 527, akmene@nal.lt

Direktorius Tomas Skučas

75 (22)

10

 

Viso:

75 (22)

10

 


 

Pasirengimo gripo pandemijai

Akmenės rajono savivaldybėje plano

7 priedas

 

AKMENĖS RAJONO STACIONARINĖS GLOBOS ĮSTAIGOS, KURIOSE GRIPO PANDEMIJOS LAIKOTARPIU GALĖTŲ BŪTI TEIKIAMOS STACIONARINĖS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PASLAUGOS

 

Eil. Nr.

Įstaigos pavadinimas

Adresas

Bendras vietų skaičius (izoliatoriaus vietų skaičius)

Rezervo vietų skaičius

1.

VšĮ Naujosios Akmenės ligoninės palaikomojo gydymo ir vidaus ligų skyrius

Žemaitijos g. 6, 85138 Naujoji Akmenė. Tel. (8 425) 56 527

47

5

3.

Akmenės rajono Paramos šeimai centras

Dvaro g. 15, Agluonų kaimas, 85474 Akmenės r. sav.

40

10

4.

Ventos socialinės globos namai

Sodų g. 1, Paeglesių kaimas, 85335 Akmenės r. sav.

182

10

5.

Akmenės rajono socialinių paslaugų namai

Respublikos g. 28, 85154 Naujoji Akmenė

120

10

 

Viso:

 

389

35