LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL NACIONALINĖS ANTIDOPINGO PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2024 m. sausio 23 d. Nr. V-73
Vilnius
Vadovaudamasis viešosios įstaigos LIETUVOS ANTIDOPINGO AGENTŪROS įstatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2020 m. balandžio 23 d. įsakymu Nr. V-606 „Dėl Viešosios įstaigos LIETUVOS ANTIDOPINGO AGENTŪROS įstatų patvirtinimo“, 26.3 papunkčiu,
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2024 m. sausio 23 d.
įsakymu Nr. V-73
NACIONALINĖ ANTIDOPINGO PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nacionalinė antidopingo programa (toliau – Programa) – ketverių kalendorinių metų trukmės planavimo dokumentas, kuriame nurodomi viešosios įstaigos LIETUVOS ANTIDOPINGO AGENTŪROS (toliau – Agentūra) veiklos, susijusios su Pasaulinio antidopingo kodekso (toliau – Kodeksas) ir 2014 m. rugsėjo 18 d. Europos Tarybos konvencijos dėl manipuliavimo sporto varžybomis (toliau – Makolino konvencija) įgyvendinimu, priemonės joms įgyvendinti, priemonių terminai, lėšų poreikis šių dokumentų įgyvendinimo kiekvienų einamųjų kalendorinių metų laikotarpiu ir planuojami šių lėšų šaltiniai.
2. Agentūra:
2.1. vienintelė nacionalinės antidopingo organizacijos statusą, kaip jis yra suprantamas Kodekse, Lietuvos Respublikoje atitinkanti įstaiga, atliekanti nacionalinės antidopingo organizacijos funkcijas bei įgyvendinanti Pasaulinį antidopingo kodeksą;
3. Agentūra įgyvendina Europos Tarybos antidopingo konvenciją ir Tarptautinę konvenciją prieš dopingo vartojimą sporte, dalyvauja Pasaulinės antidopingo agentūros (toliau – WADA), Europos Tarybos, Tarptautinės nacionalinių antidopingo organizacijų asociacijos (toliau – iNADO) ir UNESCO veikloje bei vykdo šalies antidopingo programą. Atsižvelgiant į Kodekso reikalavimus Agentūros direktorius, suderinęs su WADA, tvirtina Antidopingo taisykles. WADA Kodekso ir tarptautinių standartų laikymosi stebėseną tarp pasirašiusių šalių, tarp jų ir Agentūros, vykdo vadovaujantis Tarptautiniu standartu dėl Kodekso laikymosi pasirašiusiųjų šalių veikloje.
4. Agentūra atitinka nacionalinės platformos statusą, kaip jis suprantamas Makolino konvencijoje. Agentūra įgyvendindama Makolino konvenciją koordinuoja kovą su manipuliavimu sporto varžybomis ir atlieka kitas funkcijas, nurodytas Makolino konvencijos 13 straipsnyje.
5. WADA, UNESCO ir Europos Taryba nuolat vertina ir audituoja, kaip Agentūra įgyvendina Kodeksą, UNESCO Tarptautinę konvenciją prieš dopingo vartojimą sporte ir Europos Tarybos antidopingo konvenciją.
6. Kiekvienais metais Agentūra teikia informaciją apie Kodekso įgyvendinimą atsakydama į WADA, UNESCO ir Europos tarybos parengtus klausimynus. Jeigu Agentūra nevykdo WADA Kodekso ir standartuose nurodytų reikalavimų, WADA pateikia „Corrective Action Report“ – dokumentą, kuriame būna nustatomi terminai neatitikimams ištaisyti. UNESCO vertina atsakymus ir atlieka stiprybių ir silpnybių analizę. Nuo 2022 m. Europos Taryba vertina pateiktus atsakymus.
7. Agentūra įsteigta 2005 m. Kūno kultūros ir sporto departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės. 2019 m. sausio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos sporto įstatymo naujai redakcijai, Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pavesta funkcija formuoti ir įgyvendinti valstybinę sporto politiką. 2020 m. sausio 15 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 33 „Dėl viešųjų įstaigų savininko ir dalininko teisių ir pareigų įgyvendinimo“ Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijai pavesta įgyvendinti valstybės, kaip Agentūros savininkės, teises ir pareigas.
9. Agentūra, siekdama įgyvendinti Programą, vykdo šias veiklas:
9.1. nustato antidopingo taisyklių pažeidimus, juos tiria ir tyrimo rezultatus perduoda sankcijas taikantiems subjektams nagrinėti arba teisės aktų nustatyta tvarka pati priima sprendimus;
9.2. nustato manipuliavimo sporto varžybomis atvejus, esant sporto organizacijos prašymui, padeda juos tirti, o tyrimo rezultatus perduoda sankcijas taikantiems subjektams nagrinėti;
9.4. rengia ir įgyvendina informavimo ir švietimo programas, skirtas kovai su dopingo vartojimu ir manipuliavimo sporto varžybomis aukšto meistriškumo sporte ir užsiimant fiziniu aktyvumu, informuoja visuomenę apie dopingo ir manipuliavimu sporto varžybomis keliamą žalą;
9.5. vykdo konferencijas, seminarus, mokymus, parodas, kitus panašaus pobūdžio renginius antidopingo ir manipuliavimu sporto varžybomis temomis;
9.7. bendradarbiauja su nacionalinėmis, kitų valstybių ir tarptautinėmis antidopingo ir manipuliavimo sporto varžybomis bei kitomis organizacijomis, teikia informaciją šioms organizacijoms, keičiasi kita informacija, dalinasi gerąja patirtimi kovos su dopingo vartojimu (naudojimu) ir kovos su manipuliavimu sporto varžybomis srityse;
9.8. renka, kaupia, analizuoja, sistemina ir teikia suinteresuotiems asmenims su antidopingo ir manipuliavimo sporto varžybomis susijusią informaciją, prireikus siunčia perspėjimus;
9.10. pagal kompetenciją teikia informacinę metodinę ir praktinę pagalbą fizinio aktyvumo ir aukšto meistriškumo sporto srityse veikiantiems subjektams;
9.14. sudaro antidopingo taisyklių pažeidimus nagrinėjančią komisiją, tvirtina jos reglamentą ir organizuoja komisijos veiklą;
9.15. sudaro leidimų vaistų gydymui prašymus nagrinėjančią komisiją, tvirtina jos reglamentą ir organizuoja komisijos veiklą;
II SKYRIUS
ŠVIETIMAS IR INFORMAVIMAS
10. Vadovaujantis Kodeksu, sportininkų ir jų pagalbinio personalo švietimas yra privalomas. Visos Kodekse įvardytos organizacijos privalo bendradarbiauti organizuojant švietimo programas.
11. Vadovaujantis Makolino konvencija kiekviena šalis skatina informavimą, švietimą, mokymą, skirtus kovai su manipuliavimu sporto varžybomis.
12. Vykdant švietimą antidopingo bei manipuliavimo sporto varžybomis temomis siekiama:
12.1. didinti sportininkų ir jų pagalbinio personalo, teisėsaugos pareigūnų sąmoningumą bei žinojimą, kad dopingo vartojimas ir kiti antidopingo taisyklių pažeidimai, manipuliavimas sporto varžybomis prieštarauja sąžiningo sporto principams;
12.2. skleisti visuomenėje žinias apie dopingo žalą organizmui, sąžiningo sporto principų įgyvendinimą;
12.3. užkirsti kelią sportininkams ir jų pagalbiniam personalui, pažeidusiems antidopingo taisykles, dalyvauti sportinėje veikloje;
12.4. individualiai konsultuoti sportininkus, pažeidusius antidopingo taisykles, kad sugrįžimas į sportinę veiklą būtų sklandesnis;
13. Siekdama užtikrinti švietimo galimybę sportininkams ir jų pagalbiniam personalui Agentūra (lentelė Nr. 1):
13.2. vykdo nuotolinius ir tiesioginius mokymus sportininkams, teisėsaugos specialistams, medikams ir pagalbiniam personalui;
13.3. vykdo informacinius stendus sporto renginių vietose pagal iš anksto su sporto federacijomis ir / ar varžybų ir renginių organizatoriais suderintą grafiką.
Metai |
WADA Quiz |
Antidopingo seminarų skaičius |
Dalyvių (antidopingo seminaruose) skaičius |
Asmeninių antidopingo mokymų skaičius |
Infostendai |
Manipuliacijų sporte tema seminarų skaičius |
2023 |
320 |
51 |
1547 |
48 |
8 |
2 |
2022 |
240 |
42 |
1179 |
162 |
|
|
2021 |
600 |
34 |
1192 |
60 |
|
|
2020 |
700 |
41 |
2179 |
50 |
|
|
Lentelė Nr. 1. Įvairiuose mokymuose dalyvaujančių asmenų skaičius
14. Nuo 2024 metų Agentūra planuoja:
14.2. reguliariai vesti nuotolinius arba tiesioginius mokymus (renginius) visuomenei apie
dopingo žalą sveikatai bei sąžiningo sporto principų įgyvendinimą;
14.3. pagal teisėsaugos institucijų poreikį organizuoti mokymus teisėsaugos pareigūnams apie dopingo medžiagų plitimą, manipuliavimą sporte, jų sąsajas su kita nusikalstama veika;
14.5. organizuoti mokymus medicinos personalui apie draudžiamąsias medžiagas ir metodus
sporte bei leidimų vartoti gydymui (toliau – LVG) gavimo taisykles;
14.6. parengti mokymų medžiagą apie manipuliavimą sporto varžybomis ir vykdyti įvairios
formos mokymus sportininkams;
14.7. parengti rekomendacijas sporto organizacijoms dėl atliekamų veiksmų gavus informaciją
apie galimą manipuliavimą sporto varžybomis;
14.8. reguliariai organizuoti koordinacinius pasitarimus su sporto organizacijomis, valstybės ir
teisėsaugos institucijomis manipuliavimo sporto varžybose klausimams aptarti;
III SKYRIUS
DRAUDŽIAMŲ MEDŽIAGŲ IR METODŲ SĄRAŠAS.
LEIDIMŲ VARTOTI GYDYMUI IŠDAVIMAS
15. WADA sudaro ir skelbia Draudžiamą sąrašą taip dažnai, kaip reikia, bet ne rečiau kaip kartą per metus. Draudžiamas sąrašas yra privalomoji UNESCO Tarptautinės konvencijos prieš dopingo vartojimo sporte dalis. Jis skelbiamas Lietuvos Respublikos teisės aktų registre ir yra privalomas visoms pasaulio valstybėms ir sporto federacijoms, kurios yra pripažinusios WADA Kodeksą.
16. Vadovaujantis Leidimų vartoti gydymui išdavimo tarptautiniu standartu, jei gydytojo sportininkui skiriamas vaistas arba metodas, kuris pagal WADA reikalavimus yra įtrauktas į Draudžiamųjų medžiagų ir metodų sąrašą (toliau – Draudžiamas sąrašas), LVG gali suteikti šiam sportininkui leidimą naudoti tą medžiagą ar metodą (treniruojantis ir dalyvaujant varžybose) nepažeidžiant antidopingo taisyklių ir netaikant sankcijų.
17. Prašymus dėl LVG svarsto ir sprendimus priima Agentūros vadovo sprendimu iš medicinos specialistų sudarytas Leidimų vartoti gydymui išdavimo komitetas (toliau – LVGIK). LVGIK veiklą organizuoja ir finansuoja Agentūra. LVGIK darbas reglamentuotas vadovaujantis Leidimų vartoti gydymui išdavimo tarptautiniu standartu. Agentūra užtikrina, kad LVGIK nuolat atnaujintų žinias apie draudžiamąsias medžiagas sporte ir Kodekso pakeitimus.
18. Sportininkas privalo turėti galimybę patikrinti, ar jo perkamas nereceptinis vaistas neturi draudžiamų medžiagų, todėl Agentūra konsultuoja sportininkus ir jų personalą dėl visų neaiškių ar abejotinų atvejų.
19. Kasmet Lietuvoje yra užregistruojama arba perregistruojama daugiau kaip 4 000 vaistų, todėl Agentūros atstovas privalo nuolat peržiūrėti registruotus vaistus ir atnaujinti informaciją Medikamentų paieškos paskyroje arba užtikrinti, kad tai būtų padaryta automatiškai, atsiradus galimybei bendrinti vaistinių preparatų ir draudžiamųjų medžiagų sporte sąrašus.
20. Kasmet Agentūra sulaukia apie 50 užklausų apie medikamentų ir papildų vartojimą (2023 m. sulaukta 47 unikalių užklausų dėl papildų saugumo vartoti sportininkams, 2 gautos užklausos – iš policijos pareigūnų, 20 užklausų – dėl Leidimo vartoti gydymui). Iki 2023 m. vidurio dalis sportininkų naudojosi „Antidopingas“ programėle, nuo 2023 m. spalio sportininkai pradėjo naudotis nauja Medikamentų paieškos sistema, automatiškai atnaujinančia Lietuvos Respublikoje registruotų medikamentų sąrašą ir bendrinančia su draudžiamųjų medžiagų sąrašu.
21. Nuo 2024 m. Agentūra planuoja:
21.2. skatinti sportininkus naudotis Draudžiamųjų medžiagų vaistuose paieškos sistema, analizuoti užklausas ir, remiantis jomis, tikslingai planuoti informacinius pranešimus apie sporte draudžiamas medžiagas;
21.5. informuoti sportininkus apie papildų sporte grėsmes, rengiant informacines kampanijas, paskaitas ir mokymus apie mitybą be papildų ir saugesnius papildų pasirinkimus;
21.6. bendradarbiauti su Maisto ir veterinarijos tarnyba, Narkotikų, alkoholio ir tabako kontrolės departamentu, visuomenės sveikatos biurais, sporto organizacijomis papildų saugumo didinimo klausimais;
IV SKYRIUS
TESTAVIMAS IR TYRIMAI
22. Testavimas – dopingo kontrolės proceso dalys, susijusios su testų paskirstymo planavimu, mėginių paėmimu, mėginių administravimu tvarkymu ir mėginių gabenimu į laboratoriją. Testavimas, veikla po testavimo ir visa susijusi Agentūros veikla vykdoma vadovaujantis Tarptautiniu testavimų ir tyrimų standartu.
23. Testavimai planuojami atsižvelgiant į sporto šakų ir (arba) disciplinų rizikingumą (Lentelė Nr. 2). Pirmenybė teikiama testavimui ne varžybų metu. Sporto šakose ir (arba) disciplinose, kuriose dopingo vartojimo rizika ne varžybų laikotarpiu vertinama kaip maža (t. y. kai galima aiškiai įrodyti, kad dopingo vartojimas ne varžybų metu greičiausiai nepagerins rezultatų ar suteiks kitų neteisėtų pranašumų), pirmenybė teikiama testavimui varžybų metu.
|
Maža rizika |
Vidutinė rizika |
Didelė rizika |
Testavimai varžybų ir ne varžybų metu |
|
|
+ |
Testavimai ne varžybų metai |
|
+ |
|
Testavimai varžybų metu |
+ |
|
+ |
Lentelė Nr. 2. Testavimų planavimų principai
24. Testavimų skaičių Agentūra kiekvienais metais didina (grafikas Nr. 1). 2024 metai – olimpiniai metai, šiuo metu turime 19 sportininkų, kurie turi kelialapius į Paryžiaus olimpines žaidynes, tačiau atrankos dar nesibaigė ir šitas skaičius gali padidėti.
Grafikas Nr. 1. Bendras mėginių skaičius 2020–2023 m.
25. Testavimams vykdyti Agentūra bendradarbiauja su 12 dopingo kontrolės pareigūnais (iš jų – 2 kraujo dopingo kontrolės pareigūnai). Dopingo kontrolės pareigūnus atrenka, apmoko ir akredituoja Agentūros darbuotojai. Dopingo kontrolės pareigūnų žinių patikrinimas vyksta kas 2 metus. Dopingo kontrolės pareigūnams keliami aukšti reikalavimai, kurie susiję ne tik su dopingo kontrolės procedūros, antidopingo sistemos išmanymu, bet ir aukšta bendravimo kultūra, gerais užsienio kalbos įgūdžiais, sąžiningumu ir pan. Įvertinusi šiuos poreikius Agentūra nuolat organizuoja mokymus, siekdama, kad pareigūnai keltų kvalifikaciją ne tik antidopingo srityje.
26. Dopingo kontrolė gali būti atliekama bet kurio sportininko atžvilgiu, kuris yra bet kokios Lietuvos nacionalinės federacijos ar bet kokio Lietuvos nacionalinės federacijos nario ar padalinio (įskaitant klubus, komandas, asociacijas, lygas ir kt.), narys ir / ar licencijos turėtojas, taip pat bet kuriam kitam sportininkui pagal Agentūros jurisdikciją ar kitais Kodekse numatytais atvejais. Sportininkas gali būti testuojamas varžybų, o taip pat ir ne varžybų metu (grafikas Nr. 2).
Grafikas Nr. 2. Testavimų pasiskirstymas pagal pobūdį 2020–2023 m.
27. Agentūra yra atsakinga už registruotų testuotinų sportininkų sąrašo sudarymą. Šiame sąraše esantys sportininkai privalo nurodyti konkrečią vietą bent vieną valandą per dieną, kad dopingo kontrolės pareigūnas galėtų atvykti ir jį / ją testuoti. Jei sportininko nebūna nurodytoje vietoje ar sportininkas nurodo klaidingus duomenis, ar visai nenurodo privalomos informacijos apie savo buvimo vietą, kaip yra reikalaujama, tokiam sportininkui už 3 tokių situacijų derinius per 12 mėnesių laikotarpį taip pat skiriama diskvalifikacija už buvimo vietos pažeidimus.
28. Agentūra iki 2023 m. lapkričio 15 d. užfiksavo 24 praleistus dopingo kontrolės testus (per 2023 metus buvo 52 praleisti testai).
29. Siekiant padėti sportininkams naudotis Antidopingo administracine ir valdymo sistema (toliau – ADAMS), 2023 m. įdarbintas darbuotojas, kurio funkcija – konsultuoti sportininkus jiems rūpimais klausimais dėl buvimo vietos ir kitos informacijos nurodymo ADAMS.
30. Agentūra privalo atitikti Tarptautinio testavimo ir tyrimo bei Laboratorijų standartų reikalavimus, todėl:
30.2. visų paimtų mėginių analizė ir papildomi tyrimai atliekami WADA akredituotoje laboratorijoje (2021 m. pasaulyje veikė 33 laboratorijos) už laboratorijos nustatytą mokestį. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvoje tokios laboratorijos nėra, visi mėginiai yra siunčiami į kitose valstybėse veikiančias WADA akredituotas laboratorijas;
30.3. mėginiai siunčiami iš karto juos paėmus, o kraujo mėginiams transportuoti turi būti naudojama speciali temperatūros lygį palaikanti ir temperatūros pokyčius registruojanti įranga. Mėginiams pristatyti į laboratoriją naudojamos skubių siuntų gabenimo paslaugos;
30.4. į bendruosius laboratorijų analizės protokolus neįeina specialūs tyrimai (pvz.: eritropoetino (ESAs), augimo hormono (GH) ir pan.), todėl, atsižvelgiant į sporto šakos specifiškumą ir rizikingumą bei siekiant įgyvendinti WADA reikalavimus pagal techninį sporto specifinės analizės dokumentą (TDSSA), skirtą užtikrinti, kad draudžiamoms medžiagoms, kurioms taikomas TDSSA ir kurioms gresia piktnaudžiavimas tam tikrose sporto šakose / disciplinose, yra papildomai atliekami specialūs tyrimai.
31. 2021 metais Agentūra pradėjo naudoti „paperless“ sistemą, t. y. testavimų metu visa informacija fiksuojama išmaniuose įrenginiuose instaliuotoje specialioje programoje.
32. 2023 metais Agentūra pradėjo naują testavimo metodą „sauso kraujo lašą“. Tai padeda išplėsti testavimo galimybes, kai nereikalaujama specialaus personalo procedūrai atlikti, yra mažiau skausmingas, atliekamas per žymiai trumpesnį laiką, derinyje kartu su kitais testavimo metodais užtikrina tam tikrų medžiagų aptikimą, leidžia per trumpą laiką ištirti daugiau sportininkų, sumažina atlikimo ir transportavimo išlaidas. Sauso kraujo lašo rinkimas ir analizė yra laikomi vertinga priemone tobulinant šiuo metu vykdomas dopingo kontrolės strategijas, nes joje atsižvelgiama į visus anksčiau paminėtus aspektus.
33. Agentūra privalo atlikti tyrimus ir nustatyti visus antidopingo taisyklių pažeidimus, todėl tyrimai atliekami:
33.1. dėl netipinių mėginių rezultatų. Netipiniai ir / ar teigiami sportininko biologinio paso rezultatai galimai nurodo, kad buvo padarytas antidopingo taisyklių pažeidimas;
34. Agentūra ima ne tik šlapimo ir kraujo mėginius, bet ir kraujo mėginius Sportininko biologinio paso programai (Grafikas Nr. 3). Sportininko biologinio paso principas yra stebėti pasirinktus biologinius kintamuosius laikui bėgant, kurie netiesiogiai atskleidžia dopingo poveikį. Agentūra kiekvienais metais plečia Sportininko biologinio paso programą, o kartu intensyviau bendradarbiauja su mėginius tiriančiomis laboratorijomis.
Grafikas Nr. 3. Mėginių skaičius pagal tipą 2020–2023 m.
35. Nuo 2024 m. Agentūra planuoja:
35.2. reguliariai atnaujinti DKP įgūdžius bei žinias siekiant, kad jų atliekamos procedūros atitiktų standartus;
V SKYRIUS
ANTIDOPINGO TAISYKLIŲ PAŽEIDIMŲ NAGRINĖJIMAS
36. Agentūra yra atsakinga už rezultatų, susijusių su jos jurisdikcijoje esančiais sportininkais ir kitais asmenimis, tvarkymą. Bendradarbiauja su kitomis antidopingo organizacijomis, kai jos pagal savo jurisdikciją nagrinėja bylas, susijusias su Lietuvos sportininkais. Rezultatų tvarkymas apima procesą nuo pranešimo Tarptautinio rezultatų valdymo standarto 5 straipsnyje nustatyta tvarka arba kai kuriais atvejais (pvz., su netipinių rezultatų, sportininko biologinio paso, su buvimo vieta susijusių pažeidimų atveju) nuo Tarptautinio rezultatų valdymo standarto 5 straipsnyje konkrečiai numatytų etapų prieš pateikiant pranešimą ir kaltinimų pareiškimo iki galutinio bylos išnagrinėjimo, įskaitant bylos nagrinėjimo proceso pirmąja arba apeliacine instancija (jei pateiktas skundas) pabaigą.
37. Agentūra vykdydama tyrimą turi teisę gauti duomenis iš visų prieinamų šaltinių, juos analizuoti siekiant sėkmingai įgyvendinti veiksmingą, sumanų ir proporcingą testavimo planą, planuoti tikslinį testavimą ir (arba) suformuoti galimo (-ų) antidopingo taisyklių pažeidimo (-ų) tyrimo pagrindą.
38. Neanalitiniams pažeidimams (t. y. pažeidimams, kurie nėra susiję su gautu teigiamu laboratorijoje ištirtu mėginiu), kuriuos galimai daro sportininkas ar jo aptarnaujantis personalas, Agentūra atlieka naudodama savo resursus bei bendradarbiaudama su atitinkamomis teisėsaugos institucijomis, kitų šalių antidopingo organizacijomis arba Tarptautinėmis federacijomis ir WADA.
39. Įgyvendinant Kodekso nuostatas 2019 m. gruodžio 1 d. sudaryta Antidopingo taisyklių pažeidimo bylų nagrinėjimo komisija, kuri veikia nacionaliniu lygiu. Antidopingo taisyklių pažeidimo bylų nagrinėjimo komisijos sprendimai skundžiami Tarptautiniam sporto arbitražo teismui Lozanoje, Šveicarijoje (www.tas-cas.org).
Metai |
Bylų skaičius |
Apeliacijų skaičius |
2023 |
14 |
|
2022 |
15 |
|
2021 |
8 |
1 Sporto arbitražo teismas |
2020 |
22 |
2 Sporto arbitražo teismai |
Lentelė Nr. 3. Antidopingo taisyklių pažeidimo bylų skaičius
40. 2021 m. įsigaliojo Kodekso pakeitimai ir naujas Tarptautinis Rezultatų valdymo
standartas, todėl Agentūra 2021 m. pradėjo vadovautis iš anksto su WADA suderinta ir patvirtinta nauja Antidopingo taisyklių pažeidimo bylų nagrinėjimo reglamento redakcija bei Antidopingo taisyklėmis.
41. Agentūra 2021 m. parengė ir su WADA suderino bei Vilniaus komercinio arbitražo
teismui pateikė derinti Antidopingo taisyklių pažeidimo bylų apeliacinės instancijos nagrinėjimo procedūros reglamento ir Sporto arbitražo prie Vilniaus komercinio arbitražo teismo procedūros reglamento antidopingo byloms nagrinėti projektus. Taip pat su WADA suderino Antidopingo taisyklių pakeitimo projektą dėl Vilniaus komercinio arbitražo teismo, kaip apeliacinės instancijos antidopingo byloms nagrinėti, įsteigimo Lietuvoje. 2022 m. Agentūra tęsė derinimą su Vilniaus komerciniu arbitražo teismu dėl antidopingo taisyklių pažeidimo bylų apeliacinės instancijos įsteigimo, tačiau dėl Vilniaus komercinio arbitražo teismo pasiūlytų finansinių sąlygų (mokesčių už bylų nagrinėjimą) nuspręsta, kad pasiūlytos finansinės sąlygos būtų per didelė našta nacionalinio lygio sportininkams jų apeliacijos teisei įgyvendinti.
VI SKYRIUS
BENDRADARBIAVIMAS: NACIONALINIS IR TARPTAUTINIS
43. Agentūros darbuotojai, įgyvendindami tarptautinius dokumentus, privalo dalyvauti Europos Tarybos, Europos Sąjungos, UNESCO, iNADO ir WADA organizuojamuose tarptautiniuose renginiuose, taip pat kelti kvalifikaciją (ypač, kai pristatomos naujienos ir jas privalės įgyvendinti).
44. Agentūros atstovai dalyvauja darbo grupėse dėl Kodekso ir Tarptautinių standartų keitimo, kurių naujos redakcijos įsigalios nuo 2027 metų.
45. Baltijos šalių agentūros (Lietuvos, Latvijos ir Estijos) kiekvienais metais organizuoja susitikimus ir keičiasi gerąja patirtimi sąžiningo sporto principų apsaugos srityje. 2022 m. susitikimo metu Lietuvos ir Latvijos nacionalinės antidopingo organizacijos bei Estijos sporto etikos centras pasirašė bendradarbiavimo susitarimą, kuriuo įsipareigojo ne tik dalintis informacija, rengti bendrus mokymus, bet ir didinti testavimų kiekį.
46. 2023 m. Agentūra sutarė su Skandinavijos šalių antidopingo agentūromis dėl tolimesnio bendradarbiavimo testavimų, švietimo ir politikos formavimo srityse.
47. Agentūra nuolat bendradarbiauja su policijos ir muitinės pareigūnais dėl medžiagų, kurios įtariamos esančios dopingo medžiagomis, aptikimo, konfiskavimo ir / ar ištyrimo.
Metai |
Pateikta išvadų policijai skaičius |
Pateikta išvadų kitoms teisėsaugos institucijoms |
2023 |
3 |
|
2022 |
6 |
|
2021 |
7 |
2 Muitinės departamentui ir 1 Kalėjimų departamentui |
2020 |
9 |
|
Lentelė Nr. 4 Agentūros pateiktų išvadų teisėsaugos institucijoms skaičius
48. 2023 m. Agentūra:
48.1. pateikė policijai 2 prašymus pradėti ikiteisminius tyrimus dėl įtariamų draudžiamų dopingo medžiagų disponavimo;
48.2. bendradarbiaudama su Lietuvos kriminalinės policijos biuro Kriminalinės žvalgybos mokymo centru surengė mokymus policijos pareigūnams dėl draudžiamų medžiagų ir antidopingo sistemos, kuriuose dalyvavo 28 pareigūnai iš visos Lietuvos. Šiose mokymuose pranešimus skaitė ne tik Agentūros atstovai, bet ir Lietuvos muitinės bei Kriminalinės policijos biuro atstovai;
48.3. tapo Europos Tarybos Kopenhagos grupės, kuri dar vadinama Nacionalinių platformų tinklu, nare. Kopenhagos grupė – Makolino konvencijos tolesnio įgyvendinimo komiteto patariamoji grupė, skirta stiprinti nacionalinių platformų steigimą, veikimą ir plėtrą;
48.4. sudarė susitarimą su Sportradar (pasauline sporto technologijų įmone, kuri vykdo lažybų rinkos stebėseną ir teikia informaciją apie galimus manipuliavimus sporto rezultatais suinteresuotoms institucijoms) dėl lažybų iš Lietuvoje organizuojamų sporto varžybų stebėsenos vykdymo;
48.5. organizavo mokymus sporto bendruomenės atstovams ir teisėsaugos pareigūnams apie manipuliavimą sporto varžybomis (17 dalyvių (iš jų 7 pariegūnai);
48.6. dalyvavo Lietuvos sporto universiteto organizuotame Lietuvos sporto forume, kurio viena iš sesijų buvo skirta sąžiningam sportui, ir Agentūros darbuotoja moderavo šios sesijos diskusiją;
49. Agentūros, muitinės ir policijos atstovai nuo 2022 m. pradėjo dalyvauti WADA iš Europos Sąjungos lėšų finansuojamame projekte, kuriuo siekiama stiprinti Nacionalinių antidopingo organizacijų ir ikiteisminio tyrimo organizacijų bendradarbiavimą vykdant tyrimus dėl draudžiamųjų dopingo medžiagų disponavimo. Projektas truks iki 2024 metų, jame dalyvaus 48 Europos šalys, 51 nacionalinė antidopingo organizacija, 48 ikiteisminio tyrimo organizacijų atstovai, Interpolas bei Europolas. Projektą sudarys nuotoliniai mokymai atskirai Nacionalinių antidopingo organizacijų atstovams (10 savaičių) bei atskirai ikiteisminio tyrimo pareigūnams, bendri mokymai ir „dirbtuvės“, bendra konferencija visiems dalyviams.
50. Agentūra paruošė ir su WADA suderino pranešėjų apsaugos tvarkos aprašą, kuris skelbiamas Agentūros interneto puslapyje.
51. 2024 m. Agentūra planuoja:
51.1. toliau dalyvauti Europos Tarybos Kopenhagos grupės (Makolino konvencijos šalių narių
atstovų nuolatinė darbo grupė) veikloje;
51.2. atlikti Galimybių studiją dėl sąžiningo sporto principų pažeidimų informacinės sistemos
poreikio ir pritaikymo;
51.3. aktyvinti bendradarbiavimą su teisėsaugos institucijomis ir pranešėjais, siekiant gauti
daugiau pranešimų apie dopingo bei sutartų varžybų grėsmę, riziką ir įtariamus;
51.4. bendradarbiauti su Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba bei visuomenės sveikatos
biurais papildų užterštumo ir saugos klausimais;
VII SKYRIUS
AGENTŪROS VEIKLOS ADMINISTRAVIMAS
52. Programai įgyvendinti skiriamos valstybės biudžeto lėšos. Siekdama teisingai ir teisėtai naudoti programai vykdyti skirtas lėšas, Agentūra vadovaujasi teisės aktais, reglamentuojančiais viešųjų įstaigų veiklą, valstybės biudžeto lėšų apskaitą ir pan.
53. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų 10 straipsnio nuostatomis, švietimo, mokslo ir sporto ministras 2021 m. liepos 26 d. įsakymu Nr. V-1384 patvirtino viešosios įstaigos LIETUVOS ANTIDOPINGO AGENTŪROS teikiamų atlygintinų paslaugų įkainius. Agentūra šiuos įkainius taiko, kuomet testavimus, vadovaujantis tarptautinių federacijų reikalavimu, užsako sporto renginių organizatoriai arba kitos antidopingo organizacijos. Per metus Agentūra sulaukia apie 4–5 užsakymus atlikti testavimą renginių metu, todėl užsidirbti papildomai lėšų turi ribotas galimybes.
54. Didėjant Agentūros vykdomų įsipareigojimų apimtims, pasikeitus Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymui ir padidėjus reikalavimams apskaitai ir atskaitomybei, kitiems teisės aktams (tiek nacionaliniuose teisės aktuose, tiek tarptautiniuose dokumentuose), padidėjo reikalavimai ir įstaigos administravimui. Siekiant tinkamai administruoti įstaigos veiklą bei tobulinti jos valdymą ne tik keliama darbuotojų kvalifikacija, bet ir pasitelkiami informacinių sistemų sprendimai.
Metai |
Valstybės biudžeto |
Kitos rėmėjų lėšos |
Agentūros nuosavos lėšos |
2023 |
600 000 Eur |
|
29 442 Eur |
2022 |
500 000 Eur |
|
20 721 Eur |
2021 |
350 000 Eur |
300 Eur |
17 635.45 Eur |
2020 |
241 000 Eur |
30 000 Eur |
21 201,44 Eur |
Lentelė Nr. 5. Agentūros veiklos finansavimas 2020-2023 m.
55. Agentūra, siekdama efektyviai įgyvendinti keliamus reikalavimus tarptautiniuose ir nacionaliniuose teisės aktuose:
55.3. Agentūros darbuotojai kelia kompetenciją ne tik funkcijoms vykdyti, bet ir antikorupciniuose mokymuose ir t. t.;