Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 39 STRAIPSNIo PAKEITIMO įstatymo PROJEKTO NR. XIIP-3768
2016 m. gruodžio 7 d. Nr. 1216
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2016 m. liepos 20 d. sprendimo Nr. SV-S-1613 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Nepritarti Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-3768 (toliau – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1.1. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nenurodyta ta aplinkybė, kad ne visos transporto priemonės gali naudoti Lietuvos standarte LST EN 228:2013 „Automobiliniai degalai. Bešvinis benzinas. Reikalavimai ir tyrimo metodai“ nurodyto tipo benziną, kurio sudėtyje yra leistinas kiekis – 10 procentų – bioetanolio (toliau – E10 benzinas). Kai kurių transporto priemonių, ypač naujesnių, gamintojų išduodamuose techniniuose dokumentuose nurodyta, kad transporto priemonės gali naudoti E10 benziną, tačiau tik atitinkamai pertvarkytos. Be to, E10 benzinas nerekomenduojamas transporto priemonėms, pagamintoms iki 2000 metų. Kadangi Lietuva turi vieną seniausių Europoje automobilių parkų (vidutiniškas transporto priemonių amžius – 15 metų), reikalavimas degalų pardavimo vietose prekiauti Lietuvos arba Europos Sąjungos standartus atitinkančiu benzinu, kuriame yra 10 procentų biodegalų, pažeistų senesnių nei 2000 metų gamybos transporto priemonių vairuotojų interesus. Nors 10 procentų bioetanolio įmaišyti į benziną Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų neprireiktų, tačiau, apytiksliais skaičiavimais, dėl didesnės bioetanolio dalies benzinas pabrangų apie 1 procentą.
1.2. Nustačius, kad žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasių arktinio dyzelino sudėtyje turi būti 5 procentai tūrio biodegalų, gali kilti automobilių ir geležinkelių transporto vidaus degimo variklių techninių gedimų pavojus, jeigu esant žemai temperatūrai į dyzeliną įmaišoma riebalų rūgščių metilesterio (toliau – RRME), nes šios medžiagos vartojamosios savybės esant žemai neigiamai temperatūrai tampa kritinės, dėl to transporto priemonių bakuose gali susidaryti nuosėdų, galinčių pakenkti kuro filtrų sistemai. Šios rizikos pripažįstamos Europos standartizacijos komiteto (CEN) parengtame RRME standarte LST EN 14214:2012+A1:2014 „Skystieji naftos produktai. Riebalų rūgščių metilesteriai (RRME), skirti dyzeliniams varikliams ir šildymo reikmėms. Reikalavimai ir tyrimo metodai“. Minėtame standarte nurodyta, kad konkrečios priežastys, dėl kurių transporto priemonių bakuose gali susidaryti nuosėdų, tiksliai nežinomos, todėl tyrimai, skirti RRME žematemperatūrėms savybėms gerinti, atliekami toliau. Siekiant įvertinti RRME įmaišymo į arktinį dyzeliną žiemos laikotarpiu galimybes, Lietuvos biodegalų asociacijos užsakymu atlikti laboratoriniai tyrimai ir 2015 m. lapkričio 30 d. pristatyta tyrimus atlikusios uždarosios akcinės bendrovės „SGS KLAIPĖDA LTD“ ataskaita. Nors ataskaitoje pateikti tyrimų rezultatai rodo, kad jiems atlikti naudoto RRME įmaišymas į arktinį dyzeliną atitinka svarbiausius degalų mišinių kokybės testus, tyrimai buvo atliekami tik su RRME, pagamintu iš rapsų aliejaus, kurio žematemperatūrės savybės atitinka Lietuvos ir Europos Sąjungos standartus, tačiau rinkoje yra RRME, pagaminto iš palmių, sojų ar saulėgrąžų aliejaus, nepasižyminčio pakankamai geromis žematemperatūrėmis savybėmis. Nustačius, kad žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasių arktinio dyzelino sudėtyje turi būti 5 procentai tūrio biodegalų, kiltų pagrįsta rizika, kad į dyzeliną žiemos laikotarpiu gali būti įmaišomas iš trečiųjų šalių importuotas geromis žematemperatūrėmis savybėmis nepasižymintis RRME. Reikalavimui, kad žiemos laikotarpiu 1 ir 2 klasių arktinis dyzelinas savo sudėtyje turėtų 5 procentus tūrio biodegalų, įgyvendinti Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų neprireiktų, tačiau, apytiksliais skaičiavimais, dėl to, kad biodegalai, kuriuos reikėtų įmaišyti žiemos laikotarpiu į 1 ir 2 klasių arktinį dyzeliną, brangesni už gryną dyzeliną, dyzelino kaina padidėtų apie 2,5–2,7 procento (tai priklausytų nuo biodegalų žaliavos).
2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. birželio 8 d. nutarimą Nr. 591 „Dėl Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIP-3768“.