LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL Nevyriausybinių organizacijų projektų, skirtų paslaugoms vaikams ir šeimoms skyrybų ATVEJU teikti, ATRANKOS KONKURSO ORGANIZAVIMO 2023 METAIS
NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2023 m. balandžio 4 d. Nr. A1-216
Vilnius
Įgyvendindama Vaiko gerovės 2022–2024 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. sausio 24 d. įsakymu Nr. A1-52 „Dėl Vaiko gerovės 2022–2024 metų veiksmų plano patvirtinimo“, 1 priedo 1.11 papunktyje nurodytą priemonę:
1. T v i r t i n u Nevyriausybinių organizacijų projektų, skirtų paslaugoms vaikams ir šeimoms skyrybų atveju teikti, atrankos konkurso organizavimo 2023 metais nuostatus (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministro
2023 m. balandžio 4 d. įsakymu Nr. A1-216
Nevyriausybinių organizacijų projektų, skirtų paslaugoms vaikams ir šeimoms skyrybų ATVEJU teikti, ATRANKOS KONKURSO ORGANIZAVIMO 2023 METAIS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Nevyriausybinių organizacijų projektų, skirtų paslaugoms vaikams ir šeimoms skyrybų atveju teikti, atrankos konkurso organizavimo 2023 metais nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato projektų, skirtų paslaugoms vaikams ir šeimoms skyrybų atveju teikti, atrankos konkurso (toliau – konkursas) organizavimo bendrąsias nuostatas, finansavimo prioritetus ir finansuotinas projektų veiklas, reikalavimus pareiškėjams, projektų vykdytojams, projektų veiklų įgyvendintojams, pareiškėjų, projektų vykdytojų įsipareigojimus, projektų įgyvendinimo rodiklius, tinkamas ir netinkamas finansuoti išlaidas, paraiškų turinio reikalavimus ir paraiškų teikimo tvarką, paraiškų atitikties formaliesiems kriterijams vertinimo, paraiškų atmetimo tvarką ir pagrindus, paraiškų vertinimo, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų (toliau – valstybės biudžeto lėšos) skyrimo socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu sudaromos konkurso organizavimo komisijos (toliau – komisija) darbo organizavimo tvarką, valstybės biudžeto lėšų naudojimo sutarčių (toliau – sutartis) sudarymo tvarką ir jų turinio reikalavimus, projektų vykdymo ir stebėsenos tvarką.
2. Nuostatuose vartojamos sąvokos:
2.1. Informacinė sistema – Socialinių paslaugų priežiūros departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos valdoma Socialinių programų, priemonių ir projektų atrankos, administravimo ir vertinimo informacinė sistema, veikianti adresu https://sopas.sppd.lt:8099.
2.2. Projekto vykdytojas – pareiškėjas, kuriam Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kanclerio sprendimu skirtos valstybės biudžeto lėšos projektui įgyvendinti ir kuris informacinės sistemos priemonėmis yra pasirašęs sutartį su Socialinių paslaugų priežiūros departamentu prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.
2.3. Skyrybų atvejis – sudėtingas asmenų, turinčių nepilnamečių vaikų (biologinių vaikų, įvaikių, globotinių (rūpintinių)) (toliau – vaikai) (toliau – tėvai), santuokos nutraukimo procesas, turintis neigiamą įtaką vaikui (-ams) ir visai šeimos aplinkai (ginčai dėl bendravimo su
vaiku (-ais) tvarkos, gyvenamosios vietos, auklėjimo, fizinis ir psichologinis smurtas tarp besiskiriančių vaiko (-ų) tėvų ir (ar) prieš vaiką (-us) ir kt.), taip pat besitęsiantys skyriumi gyvenančių vaiko (-ų) tėvų ginčai dėl bendravimo su vaiku (-ais) tvarkos, auklėjimo ir kitų dalykų, nutraukus santuoką.
2.4. kitos Nuostatuose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatyme, Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatyme, Lietuvos Respublikos religinių bendruomenių ir bendrijų įstatyme, Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatyme ir Projektų administravimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2020 m. gruodžio 10 d. įsakymu
Nr. A1-1259 „Dėl Projektų administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – taisyklės).
3. Nuostatai parengti vadovaujantis taisyklėmis. Nuostatuose nereglamentuotos procedūros atliekamos taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais. Jei Nuostatuose nereglamentuotos konkurso atrankos nuostatos, taikomos taisyklėse nustatytos nuostatos.
4. Konkursą organizuoja Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau – Ministerija), vykdanti taisyklėse ir Nuostatuose jai nustatytas funkcijas.
5. Projektų atranką ir administravimą užtikrina Socialinių paslaugų priežiūros departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – SPPD), vykdantis taisyklėse ir Nuostatuose jam nustatytas funkcijas.
6. Sprendimą dėl projektų finansavimo ir papildomų valstybės biudžeto lėšų skyrimo priima Ministerijos kancleris.
7. Projektai gali būti įgyvendinami su partneriu (-iais), kuris (-ie) turi ne mažiau nei 3 metus paslaugų vaikams ir šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, teikimo patirties.
8. Konkurso tikslas – atrinkti projektus, kuriuos įgyvendinant vaikams ir tėvams, išgyvenantiems skyrybų atvejį (toliau kartu – šeimos, išgyvenančios skyrybas), bus teikiamos naujos paslaugos ir taikomos pagalbos priemonės, kurių efektyvumas patvirtintas, kad neigiamas konfliktų, kylančių skyrybų metu ir nutraukus santuoką, poveikis vaikams būtų kuo mažesnis.
9. Siektinas konkurso rezultatas – teikti kokybiškas paslaugas ir taikyti pagalbos priemones, padėsiančias šeimoms, išgyvenančioms skyrybas, spręsti ginčus dėl vaikų, ypač jei šiame procese kyla nesutarimų tarp besiskiriančių ar skyriumi gyvenančių tėvų, mažinti neigiamą konfliktų, kylančių tarp tėvų skyrybų metu ir nutraukus santuoką, poveikį vaikams.
II SKYRIUS
PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO LAIKOTARPIS, VYKDYMO TERITORIJA, KONKURSUI NUMATYTA SKIRTI VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ SUMA
10. Projektų įgyvendinimo laikotarpis – nuo 2023 m. gegužės 1 d. iki sutartyje nurodytos dienos, bet ne vėliau kaip iki 2023 m. gruodžio 31 d.
12. Konkursui numatyta skirti valstybės biudžeto lėšų suma – 250 000 (du šimtai penkiasdešimt tūkstančių) eurų:
12.1. didžiausia vienam projektui galima skirti valstybės biudžeto lėšų suma – 45 000 (keturiasdešimt penki tūkstančiai) eurų;
14. Ministerija nepanaudotas, grąžintas ar papildomai konkursui gautas valstybės biudžeto lėšas, jei nėra projektų, įtrauktų į rezervinių projektų sąrašą, gali paskirstyti, paskelbusi naują konkursą tai pačiai priemonei įgyvendinti. Naujas konkursas gali būti vykdomas atskiru socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu taisyklėse nustatyta tvarka.
III skyrius
Finansavimo prioritetai ir finansuotinos veiklos
15. Finansavimo prioritetai teikiami ir papildomų balų skiriama projektams, kuriuos įgyvendinant:
15.1. bus taikomos konkrečios įrodymais paremtos metodikos ar užsienio šalių patirtys, dirbant su šeimomis, išgyvenančiomis skyrybas;
15.2. dirbant su šeimomis, išgyvenančiomis skyrybas, bus teikiamos naujos paslaugos ar taikomos pagalbos priemonės, kurių efektyvumas patvirtintas (t. y. teikiamos paslaugos ar taikomos pagalbos priemonės, kurios iki šiol Lietuvoje nebuvo teiktos ar taikytos arba kurių prieinamumas Lietuvoje buvo užtikrinamas fragmentiškai);
16. Konkurso būdu finansuotinos projekto veiklos:
16.1. privalomos veiklos:
16.1.1. draugiškos vaikui ir emociškai saugios aplinkos sukūrimas (projekto vykdytojo buveinėje, kurioje projekto vykdytojas faktiškai vykdo veiklą, įrengiamos / pritaikomos patalpos /
kambarys (-iai), suteikiamos galimybės jose / jame (juose) vaikams bendrauti su besiskiriančiais ar skyriumi gyvenančiais tėvais ar vienu iš tėvų, esant poreikiui – dalyvaujant ir specialistui (pvz.: psichologui, socialiniam darbuotojui), paslaugas teikiant jų gavėjams patogiu laiku (esant poreikiui – po įprastų darbo valandų ir (ar) savaitgaliais);
16.1.2. vaiko tėvų konsultavimas dėl skyrybų poveikio vaikui, jo poreikių, jausmų ir emocijų atliepimo skyrybų metu ir (ar) po skyrybų, abiejų tėvų atsakomybės už tinkamą vaiko poreikių bei saugumo užtikrinimą skyrybų metu ir vėliau, pripažįstant tėvų lygiavertes teises ir pareigas vaiko atžvilgiu, abiejų tėvų įsitraukimo į tolesnį vaiko gyvenimą, ugdymą ir šeimos bei vaiko poreikių užtikrinimo būtinybę (jei kompetentingos institucijos nenustatė kitaip), tėvų galimybių padėti vaikui išgyventi skyrybų atvejį, taip pat pagalba besiskiriantiems tėvams susitariant dėl bendravimo su vaiku ir lygiaverčio rūpinimosi juo, kad tėvai nesinaudotų vaiku spręsdami tarpusavio nesutarimus ir ginčus, kad vaikas nebūtų nuteikinėjamas prieš kitą iš tėvų; konsultavimas dėl bendravimo su vaiku tvarkos, jos turinio, jos būtinųjų elementų, kad būtų tinkamai užtikrintas vaiko teisės bendrauti su abiem tėvais įgyvendinimas;
16.1.3. pagalba besiskiriantiems ir (ar) skyriumi gyvenantiems vaiko tėvams sprendžiant konfliktus, ieškant konstruktyvių sprendimų, susitarimų (išskyrus šeimos mediaciją), ugdant besiskiriančių ir (ar) skyriumi gyvenančių vaiko tėvų gebėjimus atpažinti, suprasti ir kontroliuoti skyrybų metu kilusias emocijas, jausmus, priimti pokyčius, nustatyti ribas tarp tėvų tarpusavio santykių ir kiekvieno iš tėvų santykio su vaiku, kad vaikas nebūtų įtraukiamas į tėvų konfliktus, būtų saugoma jo emocinė pusiausvyra;
16.2. kitos galimos veiklos:
16.2.3. besiskiriančių ar skyriumi gyvenančių vaiko tėvų poros konsultavimas ir (ar) šeimos terapija, ir (ar) šeimos konsultavimas dėl skyrybų atvejo;
16.2.4. psichologinės ir (ar) psichoterapinės pagalbos organizavimas bei teikimas vaikams, kurių tėvai nutraukia (-ė) santuoką, akcentuojant psichologinio smurto prevenciją ar intervenciją, siekiant padėti vaikams atpažinti, suprasti, tinkamai įvardyti ir išgyventi skyrybų sukeltus jausmus, emocijas, priimti skyrybų sukeltus pokyčius, stiprinti vaikų pasitikėjimą įveikiant sunkumus, ugdyti įgūdžius, reikalingus naujiems iššūkiams įveikti.
IV SKYRIUS
REIKALAVIMAI PAREIŠKĖJAMS, PROJEKTŲ VYKDYTOJAMS IR PROJEKTO VEIKLŲ ĮGYVENDINTOJAMS
18. Pareiškėjas turi atitikti šiuos reikalavimus:
18.1. turi būti nevyriausybinė organizacija, kaip ji apibrėžta Nevyriausybinių organizacijų plėtros įstatyme, Juridinių asmenų registre įregistravusi žymą, patvirtinančią, kad juridinis asmuo yra nevyriausybinė organizacija;
19. Projekto vykdytojas turi atitikti Nuostatų 18 punkte nurodytus reikalavimus, keliamus Pareiškėjui.
20. Projekto veiklų įgyvendintojas privalo turėti kvalifikaciją, reikalingą veiklai vykdyti:
20.1. psichologas, teikiantis konsultacijas vaikams ir jų tėvams, turi turėti aukštojo mokslo kvalifikaciją, įgytą baigus universitetines pirmosios ir antrosios pakopos arba vientisųjų studijų psichologijos studijų krypties studijas, arba jai lygiavertę aukštojo mokslo kvalifikaciją;
20.2. psichoterapijos paslaugas teikiantis specialistas turi atitikti vieną iš šių reikalavimų:
20.2.1. asmens sveikatos priežiūros specialistas yra baigęs Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ar Vilniaus universiteto patvirtintą ne mažesnės nei 3 metų trukmės psichoterapijos metodo mokymo programą ir turintis tai patvirtinantį pažymėjimą;
20.3. socialinio darbuotojo ir (ar) socialinio pedagogo, ir (ar) specialiojo pedagogo konsultacijas gali teikti specialistas, turintis aukštojo mokslo kvalifikaciją, įgytą baigus socialinio darbo studijų krypties studijas ir (arba) universitetines pedagogikos studijų krypties socialinės pedagogikos ar edukologijos studijas, ar jai lygiavertę kvalifikaciją arba iki 2014 m. gruodžio 31 d. yra įgiję aukštojo mokslo ar jai lygiavertę kvalifikaciją ir socialinio darbuotojo kvalifikaciją;
20.4. jei įgyvendinant projektą numatyta taikyti priemones (pvz., įrodymais pagrįstas programas) ir teikti paslaugas (pvz., psichoterapijos paslaugas vaikams), kurioms taikyti / teikti reikia licencijų ar kitokios formos leidimų, suteikiančių teisę tai daryti, specialistas privalo turėti licenciją ar kitą dokumentą, įrodantį jo teisę teikti paslaugą pagal konkrečią programą ar psichoterapijos paslaugą;
V SKYRIUS
PAREIŠKĖJŲ, PROJEKTŲ VYKDYTOJŲ ĮSIPAREIGOJIMAI IR PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO RODIKLIAI
21. Pareiškėjas, projekto vykdytojas prisiima taisyklių 9 punkte išvardytus privalomus pareiškėjų, projektų vykdytojų įsipareigojimus, taip pat užtikrina aprūpinimą inventoriumi ir įranga, reikalinga veikloms organizuoti ir paslaugoms teikti, ir šioms veikloms vykdyti pritaikytomis patalpomis.
22. Vykdydamas projektą, pareiškėjas, projekto vykdytojas įsipareigoja iki sutartyje nurodytos dienos, bet ne vėliau kaip iki 2023 m. gruodžio 31 d., pasiekti šiuos kiekybinius projekto įgyvendinimo rodiklius:
22.1. į projekto veiklas įtraukti ne mažiau kaip 50 projekto dalyvių (vaikų ir jų tėvų), išgyvenančių skyrybas;
VI SKYRIUS
TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
23. Išlaidos laikomos tinkamomis finansuoti, jei jos patirtos ir apmokėtos nuo 2023 m. gegužės 1 d. iki sutartyje nurodytos dienos, bet ne vėliau kaip iki 2023 m. gruodžio 31 d. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti pagrįstos išlaidų apmokėjimą pagrindžiančiais buhalterinės apskaitos dokumentais (sąskaitomis faktūromis, kasos čekiais, banko sąskaitų išrašais ir pan.) ir projekto veiklų įvykdymą patvirtinančiais dokumentais (teikiamų konsultacijų registracijos žurnalais ir pan.) arba jų kopijomis. Jos privalo būti tiesiogiai susijusios su projekte numatytomis veiklomis ir būtinos projektui vykdyti, pagrįstos projekto įgyvendinimo eiga, planu, išlaidų pobūdžiu ir kiekiu. Projekto vykdytojas paslaugas ir (ar) prekes projektui vykdyti turi įsigyti ne didesnėmis nei rinkos kainomis, laikydamasis racionalaus valstybės biudžeto lėšų naudojimo principo. Savanoriškos veiklos organizavimo išlaidos kompensuojamos Savanoriškos veiklos įstatyme ir Savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo sąlygų ir tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. A1-330 „Dėl Savanoriškos veiklos išlaidų kompensavimo sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“, nustatyta tvarka. Projektams vykdyti skirtos valstybės biudžeto lėšos negali būti perkeliamos į kitus biudžetinius metus.
24. Tinkamomis finansuoti laikomos šios išlaidos:
24.1. projekto administravimo išlaidos (ne daugiau kaip 20 procentų projektui skirtų valstybės biudžeto lėšų):
24.1.1. projekto vadovo ir (ar) asmens, tvarkančio buhalterinę apskaitą, darbo užmokestis, įskaitant socialinio draudimo įmokas (jei projekto vadovas ir (ar) asmuo, tvarkantis buhalterinę apskaitą, įdarbinamas pareiškėjo, projekto vykdytojo organizacijoje pagal darbo sutartį);
24.1.2. buhalterinės apskaitos paslaugos įsigijimo išlaidos (jei paslauga perkama iš buhalterinės apskaitos paslaugas teikiančios įmonės (įstaigos) ar buhalterinės apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens ir asmuo, tvarkantis buhalterinę apskaitą, nėra įdarbintas pareiškėjo, projekto vykdytojo organizacijoje buhalterinei apskaitai tvarkyti pagal darbo sutartį);
24.2. projekto įgyvendinimo išlaidos (išlaidos, susijusios su Nuostatų 8 punkte numatyto konkurso tikslo ir Nuostatų 9 punkte numatyto siektino konkurso rezultato įgyvendinimu bei Nuostatų 16 punkte numatytų projekto veiklų vykdymu):
24.2.1. projekto veiklų įgyvendintojų darbo užmokestis, įskaitant socialinio draudimo įmokas (jei projekto veiklų įgyvendintojai įdarbinami pareiškėjo, projekto vykdytojo organizacijoje pagal darbo sutartis);
24.2.2. išlaidos projektui įgyvendinti reikalingoms prekėms ir paslaugoms, tiesiogiai susijusioms su projekto veiklomis ir būtinoms projektui įgyvendinti, įsigyti, įskaitant išlaidas, skirtas savanoriškai veiklai organizuoti:
24.2.2.1. ryšio paslaugų (fiksuotojo ir (ar) mobiliojo ryšio, interneto, pašto) išlaidos, įskaitant išlaidas, skirtas savanoriškai veiklai organizuoti;
24.2.2.2. transporto išlaikymo ir transporto paslaugų įsigijimo išlaidos (transporto priemonės nuoma be vairuotojo, degalai, tepalai, tik Lietuvos Respublikos teritorijoje kursuojančio autobuso ir (ar) traukinio, ir (ar) kito viešojo transporto bilietai, transporto priemonės nuoma su vairuotoju), įskaitant išlaidas, skirtas savanoriškai veiklai organizuoti;
24.2.2.3. komandiruočių (išskyrus tarptautines) išlaidos (kelionių bilietai, apgyvendinimas, dienpinigiai) (taikoma tik Lietuvos teritorijoje ir tik projekto pareiškėjo, projekto vykdytojo organizacijos darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis, išskyrus savanorius);
24.2.2.5. išlaidos projektui įgyvendinti reikalingoms ekspertų ir (ar) konsultantų (psichologų, psichoterapeutų, teisininkų, neuroedukatorių, socialinių darbuotojų, socialinių pedagogų, specialiųjų pedagogų, gydytojų, ergoterapeutų, kitų ekspertų ir (ar) konsultantų) paslaugoms, tiesiogiai susijusioms su veikla, vykdoma įgyvendinant projektą, įsigyti (paslaugų kaina pagal atlygintinų paslaugų sutartis, autorines sutartis negali būti didesnė kaip 50 eurų už vieną valandą);
24.2.2.6. išlaidos, skirtos patalpų, skirtų projekto veiklai vykdyti, komunalinėms paslaugoms (šildymo, įskaitant šildymui skirto skystojo ir kietojo kuro įsigijimą, atvežimą, paruošimą, elektros energijos, skirtos apšvietimui, šildymui ir kitoms reikmėms, vandentiekio, kanalizacijos ir nuotekų valymo paslaugų apmokėjimo, šiukšlių išvežimo) įsigyti;
24.2.2.7. kitų prekių ir paslaugų įsigijimo išlaidos:
24.2.2.7.1. kitos Nuostatų 24.2.2.1–24.2.2.6 papunkčiuose neišvardytų prekių įsigijimo išlaidos, t. y. išlaidos projektui įgyvendinti reikalingoms prekėms, priemonėms ir (ar) inventoriui (pvz.: kanceliarinėms, ūkio prekėms, apsaugos priemonėms (medicininėms kaukėms, respiratoriams, dezinfekciniam skysčiui) įsigyti, tiesiogiai susijusios su veikla, vykdoma įgyvendinant projektą, įskaitant išlaidas, skirtas savanoriškai veiklai organizuoti, išskyrus ilgalaikio turto, nurodyto Nuostatų 26.5 papunktyje, įsigijimo išlaidas;
24.2.2.7.2. kitos Nuostatų 24.2.2.1–24.2.2.6 papunkčiuose neišvardytų paslaugų įsigijimo išlaidos (leidybos, mokymų, renginių organizavimo, lektorių, mokymų vadovų paslaugų, projekto viešinimo paslaugų išlaidos, mokesčiai už bankų, kitų kredito ar mokėjimo įstaigų suteiktas piniginių lėšų pervedimo paslaugas), tiesiogiai susijusios su veikla, vykdoma įgyvendinant projektą, įskaitant išlaidas, skirtas savanoriškai veiklai organizuoti.
25. Darbo užmokesčio išlaidos, nurodytos Nuostatų 24.1.1 ir 24.2.1 papunkčiuose, gali sudaryti iki 80 procentų projektui įgyvendinti skirtų valstybės biudžeto lėšų.
26. Netinkamomis finansuoti laikomos šios išlaidos:
26.1. skirtos pareiškėjo, projekto vykdytojo, partnerio ir kitų fizinių ar juridinių asmenų įsiskolinimams padengti ar investiciniams projektams finansuoti;
26.2. skirtos pastatų statybai, rekonstrukcijai, kapitaliniam ir einamajam remontui, techninei priežiūrai, pastatų, teritorijos aplinkos priežiūrai ir tvarkymui;
26.4. skirtos patalpų, nuosavybės teise priklausančių pareiškėjui, projekto vykdytojui, partneriui, nuomai projekto veiklai vykdyti;
26.5. skirtos ilgalaikiam materialiajam turtui, kaip jis apibrėžtas Pridėtinės vertės mokesčio įstatyme, kurio vertė – 500 eurų ir didesnė, įsigyti;
26.8. susijusios su veikla, vykdyta parengiamajame projekto etape, iki pateikiant paraišką Ministerijai, taip pat patirtos ir apmokėtos iki 2023 m. balandžio 30 d. imtinai ir po 2023 m. gruodžio 31 d.;
VII SKYRIUS
PARAIŠKŲ TURINIO REIKALAVIMAI IR PARAIŠKŲ TEIKIMAS
27. Projektai aprašomi informacinėje sistemoje lietuvių kalba, užpildant paraišką ir detalią projekto įgyvendinimo sąmatą pagal informacinėje sistemoje pateiktas formas. Paraiška, užpildyta ir (ar) pateikta ne per informacinę sistemą, nevertinama ir projektui finansavimas neskiriamas.
29. Pareiškėjas kartu su paraiška informacinėje sistemoje privalo pateikti taisyklių 17 punkte nurodytus, atitiktį Nuostatų 15 punkte nurodytiems finansavimo prioritetams (jei pareiškėjas pretenduoja atitikti bent vieną iš Nuostatų 15 punkte nurodytų finansavimo prioritetų) ir atitiktį Nuostatų 7, 18–20 punktuose nurodytiems reikalavimams patvirtinančius, kitus šiame punkte nurodytus lietuvių kalba surašytus dokumentus arba jų vertimų, patvirtintų vertėjo arba pareiškėjo vadovo ar jo įgalioto asmens, kaip numatyta taisyklių 12 ir 13 punktuose, elektronines kopijas:
29.1. jei numatoma teikti naujas paslaugas ar taikyti pagalbos priemones darbui su šeimomis, išgyvenančiomis skyrybas, kurių efektyvumas patvirtintas (t. y. teikti paslaugas ar taikyti pagalbos priemones, kurios iki šiol Lietuvoje nebuvo teiktos ar taikytos arba kurių prieinamumas Lietuvoje buvo užtikrinamas fragmentiškai), – dokumentus, įrodančius siūlomų paslaugų ar pagalbos priemonių efektyvumą, naujumą ir (ar) neprieinamumą Lietuvoje, pvz.: laisvos formos aprašymą (nurodoma, kada paslauga, pagalbos priemonė pradėta taikyti Lietuvoje, kuriose savivaldybėse ji taikoma, kuo ji skiriasi nuo kitų prieinamų socialinių ir kitų paslaugų, kur paslauga, priemonė buvo sukurta (jei teikiama / taikoma užsienio šalies ar paties pareiškėjo sukurta paslauga, priemonė)) ir (ar) projektų finansavimo sutartis, ir (ar) projektų ataskaitas (jei projektai buvo skirti paslaugai, priemonei sukurti ir (ar) teikti / taikyti Lietuvoje ir jei aiškiai įvardyta paslauga, priemonė, jos naujumas, efektyvumas ir kt.);
29.2. jei numatoma taikyti konkrečias įrodymais paremtas metodikas ar užsienio šalių patirtis, skirtas darbui su šeimomis, išgyvenančiomis skyrybas, – trumpą aprašymą laisva forma, nurodant jo pavadinimą, tikslinę grupę, tikslą, metodus, galimą poveikį, nuorodą į išsamesnį metodikos ar patirties aprašymą (jei jis yra);
29.3. dokumentus, įrodančius ne mažesnę nei 3 metų pagalbos teikimo šeimoms, išgyvenančioms skyrybas, patirtį, – nuorodas į projektų, skirtų šeimoms, išgyvenančioms skyrybas, ataskaitas ir (ar) aprašymus, ir (ar) finansavimo sutarties kopijas, ir (ar) bendradarbiavimo sutartis su valstybės ir savivaldybių institucijomis, kuriose aiškiai įvardytas paslaugų ir pagalbos teikimas šeimoms, išgyvenančioms skyrybas, ir (ar) pareiškėjo metinių veiklų ataskaitas (ne vėlesnes nei 2020 m.), kuriose pateikta informacija apie šeimoms, išgyvenančioms skyrybas, teikiamą pagalbą ir paslaugas;
29.4. jei projektas įgyvendinamas su partneriu (-iais), – informaciją ir dokumentus, įrodančius
partnerio (-ių) ne mažesnę nei 3 metų paslaugų vaikams ir šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, teikimo patirtį: nuorodas į projektų, skirtų paslaugoms vaikams ir šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, teikti, ataskaitas ir (ar) aprašymus, ir (ar) finansavimo sutarties kopijas, ir (ar) bendradarbiavimo sutartis su valstybės ir savivaldybių institucijomis, kuriose aiškiai įvardytas paslaugų vaikams ir šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, teikimas, ir (ar) metinių veiklų ataskaitas (ne vėlesnes nei 2020 m.), kuriose pateikta informacija apie vaikams ir šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, teiktas paslaugas;
29.5. projekto vadovo ir įgyvendinant projektą paslaugas šeimoms, išgyvenančioms skyrybas, teikiančių specialistų gyvenimo aprašymus bei dokumentus, patvirtinančius jų išsilavinimą, o jei bus taikomos metodikos, programos, kurioms privalomos licencijos ar kitos formos leidimai, suteikiantys teisę teikti paslaugą, taikyti metodiką, vykdyti programą (būtina nurodyti, ar teikiant paslaugą, taikant metodiką, vykdant programą projekto įgyvendinimo metu būtina turėti licenciją ar kitos formos leidimą), – šių dokumentų kopijas;
VIII SKYRIUS
PARAIŠKŲ ATITIKTIES FORMALIESIEMS KRITERIJAMS VERTINIMAS, JŲ ATMETIMO TVARKA IR PAGRINDAI
IX SKYRIUS
PARAIŠKŲ VERTINIMAS
32. Projektai, kuriems siūloma skirti valstybės biudžeto lėšų, atrenkami laikantis taisyklėse ir Nuostatuose nustatytos tvarkos.
33. Ekspertas paraiškas vertina, užpildydamas informacinėje sistemoje esančią vertinimo anketą pagal Nuostatų 34 punkte nurodytus vertinimo kriterijus.
34. Ekspertai turi įvertinti ir skirti balų už:
34.1. projekto atitiktį Nuostatų 17 punkte nurodytoms privalomoms sąlygoms, vertindami nuo 0 (nulio) iki 1 (vieno) balo: 0 – projektas neatitinka bent vienos Nuostatų 17 punkte nurodytos privalomos sąlygos; 1 – projektas atitinka visas Nuostatų 17 punkte nurodytas privalomas sąlygas;
34.2 numatyto projekto tikslo, uždavinių, tikslinės grupės nurodymo ir trumpo aprašymo aiškumą bei atitiktį konkurso tikslui (Nuostatų 8 punktas ir taisyklių 16.6–16.10 papunkčiai), vertindami nuo 0 (nulio) iki 10 (dešimties) balų: 0 – paraiška neatitinka Nuostatų 17 punkte nurodytų privalomų sąlygų arba numatytas projekto tikslas, uždaviniai, tikslinės grupės nurodymas ir trumpas aprašymas neaiškūs, neatitinka konkurso tikslo; 1–9 – numatytas projekto tikslas, uždaviniai, tikslinės grupės nurodymas ir trumpas aprašymas iš dalies aiškūs, iš dalies atitinka konkurso tikslą; 10 – numatytas projekto tikslas, uždaviniai, tikslinės grupės nurodymas ir trumpas aprašymas aiškūs, atitinka konkurso tikslą;
34.3. projekto atitiktį nustatytiems finansavimo prioritetams (Nuostatų 15 punktas), vertindami nuo 0 (nulio) iki 9 (devynių) balų: 0 – projektas neatitinka nė vieno prioriteto; 3 – projektas atitinka vieną prioritetą; 6 – projektas atitinka du prioritetus; 9 – projektas atitinka tris prioritetus;
34.4. projekto priemonių ir (ar) veiklų įgyvendinimo plane numatytų veiklų nuoseklumą, pagrįstumą ir tinkamumą projekto tikslui pasiekti ir uždaviniams išspręsti, vertindami nuo 0 (nulio) iki 10 (dešimties) balų: 0 – paraiška neatitinka Nuostatų 17 punkte nurodytų privalomų sąlygų arba projekto priemonės ir (ar) veiklų įgyvendinimo plane numatytos veiklos nenuoseklios, nepagrįstos ir netinkamos projekto tikslui pasiekti bei uždaviniams išspręsti; 1–9 – projekto priemonės ir (ar) veiklų įgyvendinimo plane numatytos veiklos iš dalies nuoseklios, iš dalies pagrįstos ir iš dalies tinkamos projekto tikslui pasiekti bei uždaviniams išspręsti; 10 – projekto priemonės ir (ar) veiklų įgyvendinimo plane numatytos veiklos nuoseklios, pagrįstos ir tinkamos projekto tikslui pasiekti bei uždaviniams išspręsti;
34.5. projekto sąmatos, skaičiavimų tikslumą, aiškumą, detalumą, racionalumą, pagrįstumą, atitiktį ir proporcingumą projekte numatytoms veikloms (Nuostatų 24–26 punktai), vertindami nuo 0 (nulio) iki 10 (dešimties) balų: 0 – projekto sąmata netiksli, neaiški, nedetali ir neracionali, nepagrįsta ir neatitinkanti projekte numatytų veiklų, joms neproporcinga; 1–9 – projekto sąmata iš dalies tiksli, aiški, iš dalies detali ir racionali, iš dalies pagrįsta ir atitinkanti projekte numatytas veiklas, joms proporcinga; 10 – projekto sąmata tiksli, aiški, detali ir racionali, pagrįsta ir atitinkanti projekte numatytas veiklas, joms proporcinga;
34.6. pareiškėjo, partnerio, projekto veiklų įgyvendintojo (-ų) kompetenciją, patirtį, kvalifikaciją ir gebėjimus įgyvendinti projektą, vertindami nuo 0 (nulio) iki 10 (dešimties) balų: 0 – pareiškėjo, partnerio, projekto veiklų įgyvendintojo (-ų) kompetencija, patirtis, kvalifikacija ir gebėjimai įgyvendinti projektą nepakankami projektui sėkmingai įgyvendinti; 1–9 – pareiškėjo, partnerio, projekto veiklų įgyvendintojo (-ų) kompetencija, patirtis, kvalifikacija ir gebėjimai įgyvendinti projektą iš dalies pakankami projektui sėkmingai įgyvendinti; 10 – pareiškėjo, partnerio, projekto veiklų įgyvendintojo (-ų) kompetencija, patirtis, kvalifikacija ir gebėjimai įgyvendinti projektą visiškai pakankami projektui sėkmingai įgyvendinti;
34.7. projekto vertinimo rodiklių ir planuojamų rezultatų aiškumą ir konkretumą, vertindami nuo 0 (nulio) iki 10 (dešimties) balų: 0 – paraiška neatitinka Nuostatų 17 punkte nurodytų privalomų sąlygų arba projekto vertinimo rodikliai ir planuojami rezultatai neaiškūs ir nekonkretūs; 1–9 – projekto vertinimo rodikliai ir planuojami rezultatai iš dalies aiškūs ir konkretūs; 10 – projekto vertinimo rodikliai ir planuojami rezultatai aiškūs ir konkretūs.
35. Galimas didžiausias paraiškai skirtinų balų skaičius – 60 (šešiasdešimt) balų. Privaloma surinkti minimali balų suma – 35 (trisdešimt penki) balai.
36. Projektas (-ai), kuriam (-iems) finansuoti neužteko numatytų valstybės biudžeto lėšų, įtraukiamas (-i) į rezervinių projektų sąrašą. Projektai, esantys rezervinių projektų sąraše, reitinguojami ekspertų paraiškoms skirtų balų vidurkių mažėjimo tvarka.
37. Jei, atlikus paraiškų vertinimą, sutampa kelių pareiškėjų paraiškoms skirtų balų vidurkis ir neužtenka konkursui vykdyti numatytų valstybės biudžeto lėšų, komisija gali siūlyti finansuoti tuos projektus, kuriems įgyvendinti prašoma valstybės biudžeto lėšų suma yra mažesnė ir (arba) veiklos vykdymo ar paslaugų teikimo apimtis ar poreikis yra didesni.
38. Jei komisija, įvertinusi ekspertų vertinimų suvestinę, parengtą trims ekspertams atlikus vertinimą, ekspertų vertinimo anketas, vadovaudamasi Nuostatų 34 punkte nustatytais kriterijais, nepritaria ekspertų vertinimui, komisijos protokole, vadovaujantis Nuostatų 34 punkte nustatytais kriterijais, fiksuojamas argumentuotas sprendimas nepritarti ekspertų vertinimui ir paraiškų vertinimas gali būti perduotas komisijos nariams. Komisijos nariai paraiškas vertina, vadovaudamiesi Nuostatų 34 punkte nustatytais veiklų turinio ir lėšų vertinimo kriterijais.
39. Jei komisija, įvertinusi paraiškų vertinimų suvestinę, ekspertų vertinimo anketas, vadovaudamasi Nuostatų 34 punkte nustatytais kriterijais, priima protokolinį sprendimą siūlyti pareiškėjui skirti dalį paraiškoje prašomų valstybės biudžeto lėšų, kuriame rekomenduoja (pvz., jei siūloma mažinti veiklų apimtį) arba nurodo (pvz., jei Nuostatuose nurodomas konkrečios paslaugos gavėjo ar veiklos dalyvio įkainis ir ekspertai nurodo mažinti paslaugos gavėjų ar dalyvių skaičių), kurių veiklų atsisakyti ar kurių veiklų apimtį mažinti ir kurias priemones (veiklas) ir (ar) išlaidas finansuoti.
X SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS IR VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ NAUDOJIMO SUTARTIES PASIRAŠYMAS
XI SKYRIUS
PROJEKTŲ VYKDYMAS IR STEBĖSENA
43. Projekto vykdytojas, kurio projektui skirtas finansavimas ir su kuriuo sudaryta sutartis, privalo projektą įgyvendinti iki sutartyje nustatytos dienos, bet ne vėliau kaip iki 2023 m. gruodžio 31 d., ir, kiekvienam ketvirčiui pasibaigus, iki kito ketvirčio pirmo mėnesio 5 d., o pasibaigus kalendoriniams metams, iki kitų kalendorinių metų sausio 5 d. SPPD informacinės sistemos priemonėmis privalo pateikti atitinkamai ketvirčio ir metų finansines ataskaitas, taip pat, pirmajam pusmečiui pasibaigus, iki kito pusmečio pirmo mėnesio 5 d., o pasibaigus kalendoriniams metams, iki kitų kalendorinių metų sausio 5 d. privalo pateikti atitinkamai ketvirčio ir metų veiklų įvykdymo ataskaitas pagal SPPD informacinėje sistemoje pateiktas formas. Teikiamos šios ataskaitos:
43.1. sąmatos vykdymo ir sąnaudų ketvirtinė ataskaita, informaciją nurodant euro centų tikslumu (teikiama po kiekvieno ataskaitinio ketvirčio, o pasibaigus ataskaitiniams kalendoriniams metams – už visą projekto vykdymo laikotarpį);
43.2. sąmatos įvykdymo ataskaita, informaciją nurodant euro centų tikslumu (teikiama po kiekvieno ataskaitinio ketvirčio, o pasibaigus ataskaitiniams kalendoriniams metams – už visą projekto vykdymo laikotarpį);
43.3. buhalterinės apskaitos dokumentų suvestinė, kurioje turi būti nurodyta projekto vykdytojo pavadinimas, apskaitos dokumento (sąskaitos faktūros, sutarties, žiniaraščio ir kt.) data ir numeris, ūkinės operacijos turinys ir suma, informaciją nurodant euro centų tikslumu (teikiama po kiekvieno ataskaitinio ketvirčio ir už visą projekto vykdymo laikotarpį);
43.4. veiklų įvykdymo ataskaita (pirmajam pusmečiui pasibaigus, teikiama iki kito pusmečio pirmo mėnesio 5 d., o pasibaigus kalendoriniams metams – iki kitų kalendorinių metų sausio 5 d. teikiama už visą projekto įgyvendinimo laikotarpį), kurioje turi būti nurodyta:
43.4.1. informacija apie įgyvendinant projektą vykdytas projekto veiklas (pagal Nuostatų 16 punktą nurodytas su paraiška pateiktame projekto veiklų plane);
43.4.2. informacija apie Nuostatų 22 punkte nurodytų kiekybinių projekto įgyvendinimo rodiklių pasiekimą;
44. Norėdamas patikslinti projekto išlaidų sąmatą, projekto vykdytojas informacinės sistemos priemonėmis turi pateikti SPPD pagrįstą prašymą patikslinti projekto išlaidų sąmatą, kartu pateikdamas ir lyginamąją tikslinamų projekto išlaidų sąmatą ar palyginimą, kaip keičiama informacija atitinkamose išlaidų sąmatos eilutėse. SPPD, išnagrinėjęs projekto vykdytojo prašymą, per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo SPPD dienos priima sprendimą dėl išlaidų sąmatos tikslinimo ir apie tai informacinės sistemos priemonėmis arba elektroniniu paštu informuoja projekto vykdytoją. Susitarimas dėl išlaidų sąmatos pakeitimo pasirašomas informacinės sistemos priemonėmis.
45. Prašymai tikslinti projekto sąmatą SPPD teikiami ne daugiau nei du kartus per einamąjį ketvirtį, likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki kito ketvirčio pradžios. Vėliau pateikti prašymai nenagrinėjami. Projekto vykdytojas gali teikti prašymą tik dėl dar nepatirtų išlaidų tikslinimo, išskyrus atvejus, kai tinkamos finansuoti išlaidos sumažėjo.
46. Norėdamas patikslinti veiklų planą, projekto vykdytojas atsakingam SPPD specialistui informacinės sistemos priemonėmis arba elektroniniu paštu pateikia pagrįstą prašymą patikslinti veiklų planą, kartu pateikdamas ir lyginamąjį veiklų planą ar palyginimą, kaip keičiama informacija atitinkamose veiklų plano dalyse ar eilutėse. Projekto vykdytojas gali teikti prašymą patikslinti veiklų planą tik dėl dar neįvykdytų (nepradėtų vykdyti) veiklų. Atsakingas SPPD specialistas elektroniniu paštu informuoja Ministerijos paskirtą asmenį apie projekto vykdytojo prašymą patikslinti veiklų planą ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos. Ministerijos paskirtas asmuo ne vėliau kaip per 2 darbo dienas elektroniniu paštu informuoja atsakingą SPPD specialistą apie pritarimą ar nepritarimą projekto vykdytojo prašymui patikslinti veiklų planą. Apie sprendimą dėl veiklų plano patikslinimo, suderintą su Ministerijos paskirtu asmeniu, SPPD atsakingas specialistas informuoja projekto vykdytoją per informacinę sistemą ar elektroniniu paštu per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos. Prašymas patikslinti veiklų planą teikiamas likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki kito ketvirčio pradžios, ne vėliau nei gruodžio 5 d.
47. Projekto vykdytojas privalo informuoti raštu arba informacinės sistemos priemonėmis Ministeriją ir SPPD, jei vykdoma ar numatoma vykdyti projekto vykdytojo reorganizacija, ir pateikti dokumentus ir informaciją, pagrindžiančius, kad po reorganizacijos veiksiantis juridinis asmuo, perimsiantis projekto vykdytojo teises ir pareigas, bus pajėgus tinkamai vykdyti projekto veiklas.
XII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
48. Ministerija turi teisę atlikti projekto įgyvendinimo ir valstybės biudžeto lėšų panaudojimo teisingumo bei tikslingumo auditą.
49. Ministerijos kanclerio sprendimas dėl projekto finansavimo gali būti pakeistas ar pripažintas netekusiu galios, atsižvelgus į SPPD pateiktą metinę atitinkamos priemonės
įgyvendinimo ataskaitą ir (ar) į tai, ar valstybės biudžeto lėšos buvo panaudotos tinkamai, ir (arba) pasikeitus teisės aktams, kuriais remiantis konkursui skirti valstybės biudžeto asignavimai, ar dokumentams (pvz., programos sąmatoms), taip pat Ministerijai arba teismui patenkinus pareiškėjo skundą ir pakartotinai Nuostatuose nustatyta tvarka įvertinus šio pareiškėjo paraišką.
50. Ministerijos veiksmai ir neveikimas, Ministerijos kanclerio sprendimas dėl valstybės biudžeto lėšų skyrimo gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka. Pareiškėjai, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, SPPD ir (ar) komisijos sprendimus dėl paraiškų atmetimo gali skųsti Ministerijai per 14 kalendorinių dienų nuo tos dienos, kurią sužinojo arba turėjo sužinoti apie SPPD ir (ar) komisijos sprendimą. Jei Ministerija patenkina pareiškėjo skundą, o SPPD ir (ar) komisija pakartotinai įvertintą paraišką vėl atmeta, pareiškėjas šį SPPD ir (ar) komisijos sprendimą gali skųsti Vyriausiajai administracinių ginčų komisijai arba teismui įstatymų nustatyta tvarka.
51. Ministerija ir SPPD neprisiima atsakomybės, jei dėl projekte (paraiškoje ir (ar) sutartyje) nurodytų klaidingų kontaktinių duomenų (adreso, telefono ryšio numerio, elektroninio pašto adreso) pareiškėjo, projekto vykdytojo nepasiekia laiškai arba su pareiškėju, projekto vykdytoju negalima susisiekti kitu būdu.
52. Ministerija savo interneto svetainėje skelbia kiekvienam konkursui vykdyti kiekvienais metais skirtas valstybės biudžeto lėšų sumas.
53. SPPD savo interneto svetainėje skelbia apibendrintas konkursų vykdymo ir (ar) atitinkamų priemonių įgyvendinimo ataskaitas.
54. Duomenų subjekto teisės įgyvendinamos 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir duomenų valdytojo, į kurį kreipiamasi dėl duomenų subjekto teisių įgyvendinimo, nustatyta tvarka.