LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL SURDOPEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2015 m. gruodžio 10 d. Nr. V-1268

Vilnius

 

 

                     Vadovaudamasi Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2014 m. rugpjūčio 29 d. įsakymu Nr. V-774 „Dėl Reikalavimų mokytojų kvalifikacijai aprašo patvirtinimo“, 12.6.2 papunkčiu,

                     t v i r t i n u  Surdopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programą (pridedama).

 

 

 

Švietimo ir mokslo ministrė                                                                      Audronė Pitrėnienė

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2015 m. gruodžio 10 d. įsakymu

Nr. V-1268

 

 

SURDOPEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Surdopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programa (toliau – Programa) skirta mokytojams, kurie per metus nuo darbo specialiosiose klasėse (grupėse), skirtose kurtiesiems ir neprigirdintiesiems mokiniams (taip pat kochlearinių implantų naudotojams) (toliau – Mokiniai), pradžios turi išklausyti 40 valandų surdopedagogikos kursą (toliau – Mokytojai).

2. Programos paskirtis – suteikti Mokytojams surdopedagogikos ir surdopsichologijos žinių, būtinų veiksmingai ugdyti Mokinius, atsižvelgiant į kiekvieno Mokinio klausos sutrikimo laiką, laipsnį, pobūdį, komunikacijos ir ugdymosi poreikių ypatumus, pagalbos ir paslaugų reikmes, jo tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius, siekiant paskatinti kiekvieno Mokinio motyvaciją mokytis, siekti kuo geresnių mokymosi pasiekimų, užkertant kelią anksti „iškristi“ iš švietimo sistemos.

3. Programos tikslas – formuoti pozityvų Mokytojų požiūrį į Mokinių ugdymą, specialiųjų ugdymosi poreikių dėl įgimtų ar įgytų klausos sutrikimų turinčių Mokinių gebėjimus, kalbos ir komunikacijos ypatumus, ugdymosi poreikius ir jų įvairovę, tobulinti Mokytojų kompetenciją ugdyti Mokinius, kuriant palankią ugdymosi aplinką, individualizuojant ugdymosi procesą, parenkant specialiąsias mokymo ir techninės pagalbos priemones, bendradarbiaujant, vertinant individualią kiekvieno Mokinio pažangą ir pasiekimus.

4. Programos uždaviniai:

4.1. supažindinti Mokytojus su Mokinių specialiųjų ugdymosi poreikių samprata, Lietuvos Respublikos teisės aktais, reglamentuojančiais Mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės pagalbos (surdopedagoginės) ir specialiosios pagalbos jiems teikimą;

4.2. suteikti teorinių žinių apie klausos sutrikimų klasifikaciją, specialiųjų  ugdymosi poreikių, atsirandančių dėl klausos sutrikimų, ypatumus, klausos tyrimo metodus, kochlearinę implantaciją, specialiąsias mokymo ir girdėti padedančias techninės pagalbos priemones, gestų kalbą ir kurčiųjų kultūrą;

4.3. suteikti teorinių žinių apie surdopedagogikos tikslus ir uždavinius;

4.4. išmokyti Mokytojus geriau pažinti priežastis, darančias įtaką kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų (kochlearinių implantų naudotojų) asmenybės ir bendravimo ypatumų formavimuisi, aptarti kurčiųjų psichologijos bruožus;

4.5. išmokyti Mokytojus pažinti Mokinių kalbos ir komunikacijos ypatumus, suprasti juos lėmusias priežastis ir šių mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius;

4.6. formuoti Mokytojų praktinius įgūdžius kurti palankią Mokiniams ugdymosi aplinką: parinkti ugdymo metodus, pritaikyti ugdymo programas, ugdomąją veiklą (pamoką) Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, klausos sutrikimo ypatumus, parenkant specialiąsias mokymo ir kurčiųjų ugdymui skirtas techninės pagalbos priemones,  analizuoti ir vertinti individualią mokinių pažangą ir pasiekimus.

5. Programos trukmė – 40 akademinių valandų (22 teorijos ir 13 praktinio darbo valandų, 5 savarankiško darbo valandos). Programą sudaro 2 sesijos (3 ir 2 dienų).

 

 

II SKYRIUS

PROGRAMOS TURINYS

 

6. Programos turinys:

6.1. I tema. Klausa. Ausies anatomija – 1 akademinė valanda (1 teorijos);

6.2. II tema. Klausos tyrimo būdai – 3 akademinės valandos (1 teorijos ir 2 praktikos);

6.3. III tema. Klausos sutrikimų klasifikacija, klausos sutrikimų ypatumai, lemiantys Mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius. Specialiųjų ugdymosi poreikių samprata – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);

6.4. IV tema. Surdopedagogika, jos tikslai ir uždaviniai – 1 akademinė valanda (1 teorijos);

6.5. V tema. Kurčiųjų kultūra – 2 akademinės valandos (1 teorijos ir 1 praktikos);

6.6. VI tema. Kochlearinė implantacija – 1 akademinė valanda (1 teorijos);

6.7. VII tema. Kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų kalbos ir komunikacijos ypatumai – 4 akademinės val6ndos (3 teorijos ir 1 praktikos);

6.8. VIII tema. Lietuvių gestų kalba ir pirštų abėcėlė – 2 akademinės valandos (1 teorijos ir 1 praktikos);

6.9. IX tema. Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių Mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės pagalbos (surdopedagoginės) ir kitos pagalbos teikimą, analizė – 3 akademinės valandos (2 teorijos ir 1 praktikos);

6.10. X tema. Specialiųjų mokymo priemonių ir techninės pagalbos priemonių įvairovė, parinkimas ir taikymas kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų (ir kochlearinių implantų naudotojų) ugdymo procese – 5 akademinės valandos (2 teorijos ir 3 praktikos);

6.11. XI tema. Klausos sutrikimo įtaka vaiko ir jaunuolio asmenybės raidai, kurčiųjų psichologijos bruožai – 4 akademinės valandos (3 teorijos ir 1 praktikos);

6.12. XII tema. Palankios Mokiniams ugdymosi aplinkos kūrimas: ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumai, ugdymo programų pritaikymas Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, klausos sutrikimo ypatumus, parenkant specialiąsias mokymo ir kurčiųjų ugdymui skirtas techninės pagalbos priemones, individualios mokinių pažangos refleksija, žinių ir pasiekimų vertinimas – 7 akademinės valandos (4 teorijos ir 3 praktikos);

6.13. Savarankiško darbo užduotis. Parengti ir pristatyti pasirinkto Mokinio ugdymo atvejo analizę, atskleidžiant ugdymo programos pritaikymo, specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių parinkimo, reikiamos pagalbos, pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumus, būdus ir formas.

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

7. Rekomenduojama, kad Programą įgyvendinantys lektoriai turėtų dalyvavimo specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių ugdymo kokybei gerinti ir pagalbai tobulinti skirtuose projektuose patirties ir ne mažesnę nei penkerių metų specialiosiose klasėse (grupėse), skirtose klausos sutrikimą turintiems mokiniams, patirtį ir (ar) ne mažesnę nei penkerių metų patirtį specialiosios pedagoginės ir (ar) psichologinės pagalbos jiems teikimo srityje.

8. Programos dalyvių tikėtinos kompetencijos, mokymo(si) metodai ir kompetencijų vertinimo būdai nurodyti 1 priede.

9. Programai vykdyti naudojama mokomoji medžiaga nurodyta 2 priede.

10. Literatūros šaltiniai ir teisės aktai, kuriais rekomenduojama naudotis, įgyvendinant Programą, nurodyti 3 priede.

11. Programos dalyviams, išklausiusiems visas Programoje numatytas temas, atlikusiems praktines užduotis ir savarankiškus darbus, išduodami kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimai.

12. Programą vykdo akredituotos kvalifikacijos tobulinimo įstaigos.

__________


 

Surdopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programos

1 priedas

 

 

TIKĖTINOS KOMPETENCIJOS, MOKYMO (MOKYMOSI) METODAI, KOMPETENCIJŲ VERTINIMO BŪDAI

 

 

Kompetencijos

 

Mokymosi modelis (mokymo(si) metodai, būdai)

 

Įgytų kompetencijų vertinimo būdai

 

Surdopedagogikos ir surdopsichologijos žinių ir supratimo įgijimas (teorinė dalis)

 

Žinos garsą suvokiančios sistemos ypatumus, klausos sutrikimų tipus ir grupes, terminiją. Išmanys klausos sutrikimų priežastis ir klasifikaciją. Supras klausos sutrikimo laipsnio ir klausos netekimo laiko įtaką asmenybės raidai. Išmanys ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumus.

 

Paskaitos, dokumentų analizė

 

 

Pokalbis, atsakymai į struktūruoto klausimyno klausimus

 

Gebėjimų įgijimas (praktinė dalis):

 

Kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų mokinių, (taip pat kochlearinių implantų naudotojų), (toliau – Mokiniai), pažinimo, jų individualios pažangos ir pasiekimų vertinimo gebėjimai

 

Gebės atpažinti, analizuoti, vertinti ir atsižvelgti į mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, pastebėti ir vertinti individualią kiekvieno mokinio pažangą

 

 

Paskaita, atvejų analizė, situacijų ir praktinės veiklos analizė, situacijų modeliavimas

 

Mokinio gebėjimų analizė (atvejo analizė)

 

Praktinio pobūdžio gebėjimai

 

Gebės atsižvelgti į skirtingus mokinių gebėjimus ir poreikius, planuoti ir organizuoti ugdymo procesą (ugdomąją veiklą, pamoką) pagal šiuolaikinės surdopedagogikos principus, bendradarbiaudamas su mokiniu, jo tėvais (globėjais, rūpintojais), pagalbos mokiniui specialistais, mokyklos vadovais ir pan.

 

Gebės individualizuoti ugdymo turinį, atsižvelgdamas į mokinių specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas.

 

Gebės pastebėti ir vertinti individualią mokinio pažangą ir pasiekimus.

 

Gebės atrinkti esminę informaciją apie vaikų, turinčių klausos sutrikimų, raidos, komunikavimo, specialiųjų ugdymosi poreikių ypatumus, bendradarbiauti su tėvais, pagalbos mokiniui specialistais, mokytojais.

 

Situacijų modeliavimas. Situacijų ir praktinės veiklos reflektyvioji analizė

 

Mokinio ugdymo programos (jos dalies) parengimas ir pristatymas

 

Ugdymo(si) aplinkos kūrimo gebėjimai

 

 

Gebės suprasti kurčiųjų asmenybės raidos ir identiteto ypatumus ir klausos sutrikimo įtaką kalbinių įgūdžių formavimuisi, analizuoti klausos tyrimo dokumentus ir pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas ir, atsižvelgdamas į juose pateiktą informaciją, parinkti specialiąsias mokymo  priemones ir techninės pagalbos priemones, numatyti užduotis ir priemones, skirtas tarties, kalbos ir klausos lavinimui, kurti saugią ir šio mokinio ugdymuisi palankią aplinką, teikti mokiniui bendradarbiavimu grįstą individualią pagalbą.

 

Situacijų modeliavimas

 

 

Veiklos analizė

 

Reflektavimo ir mokymosi mokytis gebėjimai

 

 

Gebės analizuoti ugdomosios veiklos (pamokos) struktūrą ir turinį, mokymo metodų ir specialiųjų mokymo priemonių ir techninės pagalbos priemonių parinkimo tikslingumą, atsižvelgdamas į mokinio specialiuosius ugdymosi poreikius, pagalbos mokiniui specialistų rekomendacijas, vertinti individualią mokinio pažangą ir pasiekimus, vadovautis mokymosi visą gyvenimą nuostata.

 

Atvejų analizė, situacijų ir praktinės veiklos reflektyvioji analizė. Situacijų modeliavimas

 

Individualaus ir (ar) grupinio projekto parengimas

 

Perkeliamieji (bendrieji) gebėjimai

 

Gebės kurti partnerystės ryšius su mokytojais, pagalbos mokiniui specialistais, mokinio tėvais (globėjais, rūpintojais), siekdamas analizuoti stebimas mokinių tarties, kalbos ir klausos lavinimo pratybas, spręsti specialiųjų ugdymosi poreikių lemtas problemas.

 

Gebės empatiškai bendrauti su mokiniais ir taikyti ugdymo metodus, atsižvelgdamas į individualius ugdymosi poreikius.

 

Gebės veiksmingai dalyvauti grupės (komandos) veikloje, pavyzdžiui, mokyklos Vaiko gerovės komisijos darbe.

 

 

Paskaita, praktikumas, situacijų modeliavimas

 

Savo patirties pratybose analizė

 

__________

 


 

Surdopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programos

2 priedas

 

SURDOPEDAGOGIKOS

KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO KURSŲ PROGRAMAI VYKDYTI NAUDOJAMA MOKOMOJI MEDŽIAGA

 

 

Temos

 

Mokomosios medžiagos pavadinimas

 

Klausa. Ausies anatomija

 

Gebėjimas girdėti garsus. Medžiagos konspektas, vaizdo įrašas

 

Klausos tyrimo būdai

 

Medžiagos konspektas, išskiriant pedagogams esminę informaciją

 

Klausos sutrikimų klasifikacija, klausos sutrikimų ypatumai, lemiantys kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų  (taip pat kochlearinių implantų naudotojų), (toliau – Mokiniai), specialiuosius ugdymosi poreikius. Specialiųjų ugdymosi poreikių samprata

 

Medžiagos konspektas. Klausos sutrikimų priežastys, klasifikacija, tipai. Specialiųjų ugdymosi poreikių apibrėžimas

 

Surdopedagogikos tikslai ir uždaviniai

 

Medžiagos konspektas. Surdopedagogikos raida.

 

Kurčiųjų kultūra

 

Kurčiųjų kultūra: kurčiųjų sportas, menas, organizacijos, žymūs kurtieji

 

Kochlearinė implantacija

 

Klausos implantai ir jų vaidmuo vaiko kalbos raidai

 

Kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų kalbos ir komunikacijos ypatumai

 

Bendravimas ankstyvajame amžiuje. Vaiko kalbos raidos ypatumai (gimus kurčiam, susilpnėjus klausai, apkurtus). Sakytinės kalbos ugdymas. Kaip pasaulį suvokia kurtieji

 

Lietuvių gestų kalba ir pirštų abėcėlė

 

Gestų kalbos ir mokymosi ją vartoti ypatumai

 

Lietuvos Respublikos teisės aktų, reglamentuojančių Mokinių ugdymą, specialiosios pedagoginės  (surdopedagoginės) ir kitos pagalbos jiems teikimą, analizė

 

Dokumentai, reglamentuojantys mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymą

 

Specialiųjų mokymo priemonių ir techninės pagalbos priemonių įvairovė, parinkimas ir taikymas kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų (ir kochlearinių implantų naudotojų) ugdymo procese

 

Specialiųjų mokymo priemonių, įskaitant ir ugdymui skirtas techninės pagalbos priemones, pavyzdžiai.

 

Tėvų, surdopedagogų, kitų pagalbos Mokiniui specialistų, mokytojų bendradarbiavimo svarba.

 

Klausos sutrikimo įtaka vaiko ir jaunuolio asmenybės raidai, kurčiųjų psichologijos bruožai

 

Klausos sutrikimo laiko ir laipsnio įtaka asmenybės raidai. Eriksono psichosocialinės raidos studijos

 

Palankios Mokiniams ugdymosi aplinkos kūrimas: ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumai, ugdymo programų pritaikymas Mokiniams, atsižvelgiant į jų specialiuosius ugdymosi poreikius, pedagoginių psichologinių tarnybų rekomendacijas, klausos sutrikimo ypatumus, parenkant specialiąsias mokymo ir kurčiųjų ugdymui skirtas techninės pagalbos priemones, individualios mokinių pažangos refleksija, žinių ir pasiekimų vertinimas

 

Totalioji komunikacija, dvikalbio ugdymo, žodinio sutrikusios klausos vaikų ugdymo metodai, ugdomosios veiklos (pamokos) ypatumai;

 

ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo ir bendrojo ugdymo programų pritaikymas, atsižvelgiant į pedagoginės psichologinės tarnybos išvadas ir rekomendacijas, tėvų (globėjų, rūpintojų) lūkesčius;

 

individualios Mokinio pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumai

 

Savarankiško darbo užduotis. Parengti ir pristatyti pasirinkto Mokinio ugdymo atvejo analizę, atskleidžiant ugdymo programos pritaikymo, specialiųjų mokymo ir techninės pagalbos priemonių parinkimo, reikiamos pagalbos, pažangos ir pasiekimų vertinimo ypatumus, būdus ir formas

 

Savarankiško darbo atlikimo gairės

__________


 

Surdopedagogikos kvalifikacijos tobulinimo programos

3 priedas

 

LiteratūrOS ŠALTINIAI IR TEISĖS AKTAI, KURIAIS REKOMENDUOJAMA NAUDOTIS, ĮGYVENDINANT SURDOPEDAGOGIKOS KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO PROGRAMĄ

 

 

1. Ališauskas A., Ališauskienė S., Gerulaitis D., Kaffemanienė I., Melienė R., Miltenienė L. Specialiųjų ugdymo(si) poreikių tenkinimas: Lietuvos patirtis užsienio šalių kontekste. Šiauliai, 2011.

 

2. Ambrukaitis J. Specialiojo ugdymo kaitos bruožai. Šiauliai, 2005.

 

3.  Baker C. Įvadas į bilingvizmą. Vilnius, 2007.

 

4. Cole E., Flexer C. Children with hearing loss. San Diego, (2007).

 

5. Cowley S. Mokymo klinika. Vilnius, 2007.

 

6. Dudzinskienė R., Kalesnikienė D., Paurienė L., Žilinskienė I. Inovatyvių mokymo(si) metodų ir IKT taikymas. II knyga / Metodinė priemonė pradinių klasių mokytojams ir specialiesiems pedagogams. Vilnius: Ugdymo plėtotės centras, 2010.

 

7. Duncan G. Pirmoji pagalba mokytojui. Vilnius, 2009.

 

8. Dvikalbio kurčiųjų ugdymo samprata, patvirtinta Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2007 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. ISAK-65 „Dėl Dvikalbio kurčiųjų ugdymo sampratos patvirtinimo“.

 

9. East V., Evans L. Vienu žvilgsniu. Vilnius, 2008.

 

10. Geleževičius L., Pošytė M. Sakytinės kalbos mokymas. Vilnius, 2008.

 

11. Ikimokyklinio amžiaus vaikų pasiekimų aprašas. Švietimo ir mokslo ministerijos  Švietimo    aprūpinimo centras. Vilnius, 2014.

 

12. Ikimokyklinio ugdymo metodinės rekomendacijos. Švietimo ir mokslo ministerijos Švietimo aprūpinimo centras. Vilnius, 2015.

 

13. Kaip atpažinti vaiko gabumus? Parengė Aida Šimelionienė, 2008.

 

14. Kišonienė R., Dudzinskienė R. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymo(si) poreikių, ugdymo turinio individualizavimas. Vilnius, 2007.

 

15. Kompleksiškai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų tėvams (globėjams) tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2011 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. V-2068/A1-467/V-946 „Dėl Kompleksiškai teikiamos švietimo pagalbos, socialinės paramos, sveikatos priežiūros paslaugų ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikams ir jų tėvams (globėjams) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

16. Koršunovienė U. Bendradarbiavimo galimybės mokykloje teikiant psichologinę pedagoginę pagalbą mokiniams. Rekomendacijos mokyklų specialistams ir klasių auklėtojams. Vilnius, 2008.

 

17. Lesinskienė S., Karalienė V. Emocinės raidos įtaka tolimesniam vaiko asmenybės vystymuisi. Vilnius, 2008.

 

18. Liaudanskienė V., Mikulėnaitė L., Ulevičiūtė R., Vilūnienė V. Padėkime vaikams mokytis. Metodinės rekomendacijos mokytojams ir švietimo pagalbos specialistams. Vilnius, 2013.

 

19. Mitkus A. Kai sutrinka klausa. Vilnius, 2008.

 

20. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro, Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2011 m. liepos 13 d. įsakymu Nr. V-1265/V-685/A1-317 „Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

21. Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. rugsėjo 30 d. įsakymu Nr. V-1795 „Dėl Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

22. Mokymo priemonių kūrimas. Mokymo priemonių neįgaliems mokiniams kūrimo gairės. Vilnius, 2005.

 

23. Priėmimo į valstybinę ir savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklą, profesinio mokymo      įstaigą bendrųjų kriterijų sąrašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. ISAK-1019 „Dėl Priėmimo į valstybinę ir savivaldybės bendrojo ugdymo mokyklą, profesinio mokymo įstaigą bendrųjų kriterijų sąrašo patvirtinimo“.

 

24. Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 5 d. įsakymu Nr. V-1215 „Dėl Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

25. Skučaitė V., Karmazienė E. G. Padėkite vaikui įveikti sunkumus: geroji bendradarbiavimo mokyklose patirtis. Metodinės rekomendacijos švietimo pagalbos specialistams ir mokytojams. Vilnius, 2011.

 

26. Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašas,  patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymu Nr. V-1228 „Dėl Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

27. Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašas, patvirtintas Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2011 m. liepos 8 d. įsakymu Nr. V-1229 „Dėl Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

_____________