LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
dėl LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „APSAUGOS PRIEMONĖS NUO DIDŽIŲJŲ PLĖŠRŪNŲ DAROMOS ŽALOS“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLių patvirtinimo
2023 m. lapkričio 7 d. Nr. 3D-720
Vilnius
Vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimo Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“ 3 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimą Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“ ir atsižvelgdamas į Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano, patvirtinto 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos sprendimu C(2022) 8272, nuostatas,
t v i r t i n u Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Apsaugos priemonės nuo didžiųjų plėšrūnų daromos žalos“ įgyvendinimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio
ministro 2023 m. lapkričio 7 d. įsakymu
Nr. 3D-720
LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS
„APSAUGOS PRIEMONĖS NUO DIDŽIŲJŲ PLĖŠRŪNŲ DAROMOS ŽALOS“
ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Apsaugos priemonės nuo didžiųjų plėšrūnų daromos žalos“ (toliau – Intervencinė priemonė) įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:
1.1. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2021/2115, kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginių planų), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. vasario 8 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 2023/813;
1.2. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 2021/2116 dėl bendrosios žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2022 m. birželio 16 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 2022/1408;
1.3. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2023 m. balandžio 25 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2023/860;
1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2021/2289, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 taikymo taisyklės dėl BŽŪP strateginių planų turinio pateikimo ir saugaus keitimosi informacija elektroninės sistemos;
1.5. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;
1.6. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos sprendimu C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas);
1.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;
1.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;
1.9. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės).
II SKYRIUS
SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS
3. Taisyklėse vartojami sutrumpinimai ir sąvokos:
3.3. Elektrinis aptvaras – tinklinis, vielinis arba juostinis įrenginys, kuriuo leidžiama elektros srovė ir kuris skirtas ūkinių gyvūnų (avių, ožkų, galvijų iki 2 metų, mėsinių ir mėsinių-pieninių veislių karvių žindenių, laikomų kartu su prieaugliu iki 6 mėnesių amžiaus toje pačioje bandoje) laikymo teritorijai aptverti, siekiant sulaikyti juos toje teritorijoje, taip pat neleisti į teritoriją patekti vilkams.
3.5. Projekto kontrolės laikotarpis – laikotarpis nuo galutinio mokėjimo prašymo pateikimo dienos iki galutinio paramos išmokėjimo dienos ir penkerių metų laikotarpis nuo galutinio paramos išmokėjimo dienos, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas laikosi paramos paraiškoje ir (arba) pranešime apie sprendimą nustatytų įsipareigojimų.
3.8. Tinkamos finansuoti išlaidos – realiai suplanuotos, pagrįstos, projektui įgyvendinti būtinos ir ES bei nacionalinių teisės aktų nustatytus reikalavimus atitinkančios išlaidos.
3.9. Žemės ūkio ministerijos informacinė sistema (toliau – ŽŪMIS) – prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos valdymo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinė sistema.
3.10. Žemės ūkio valda (toliau – valda) – taip, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme.
III SKYRIUS
TIKSLAI IR Poreikiai
5. Intervencinė priemonė atitinka bendrosios žemės ūkio politikos tikslą – prisidėti prie biologinės įvairovės nykimo sustabdymo, gerinti ekosistemų funkcijas ir išsaugoti buveines bei kraštovaizdžius. Intervencinės priemonės tikslas – prevenciškai saugoti ūkinius gyvūnus nuo vilkų daromos žalos kartu išsaugant biologinę įvairovę ir subalansuotą ekosistemų funkcionavimą.
IV SKYRIUS
PARAMOS FORMA IR REMIAMA VEIKLA
7. Parama teikiama dotacijos forma, aviganio įsigijimui taikant nustatytą vieneto įkainį, kitoms 8 punkte nurodytoms apsaugos priemonėms taikant paramos gavėjo faktiškai patirtų tinkamų finansuoti išlaidų kompensavimą.
8. Intervencinės priemonės remiama veikla – priemonių, kurios skirtos gyvuliams apsaugoti nuo vilkų (toliau – apsaugos priemonės), arba apsaugos priemonių kartu su aviganiu (aviganiais) įsigijimas ir įsirengimas:
V SKYRIUS
GALIMI PAREIŠKĖJAI
9. Pareiškėjai gali būti fiziniai ir juridiniai asmenys, užsiimantys žemės ūkio veikla, įregistravę žemės ūkio valdą ir turintys avių, ožkų, galvijų iki 2 metų, mėsinių ir mėsinių-pieninių veislių karvių žindenių, laikomų kartu su prieaugliu iki 6 mėnesių amžiaus toje pačioje bandoje (toliau – saugomi ūkiniai gyvūnai), kurių SG dydis nustatomas vadovaujantis Mėšlo ir srutų tvarkymo aplinkosaugos reikalavimų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2005 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. D1-367/3D-342 „Dėl Mėšlo ir srutų tvarkymo aplinkosaugos reikalavimų aprašo patvirtinimo (toliau – Aprašas), reikalavimais.
VI SKYRIUS
TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ SĄLYGOS
IR REIKALAVIMAI
12. Paramos paraiškos tinkamumas gauti paramą vertinamas pagal paramos paraiškos pateikimo dieną pareiškėjo pateiktus ir atitinkamais dokumentais pagrįstus duomenis, viešuosiuose registruose esančius duomenis, taip pat pagal dokumentus ir informaciją, gautą iš pareiškėjo po Agentūros paklausimo (-ų). Jei šie duomenys skiriasi nuo viešuosiuose registruose esančių duomenų, vadovaujamasi registruose esančiais duomenimis.
13. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka šiame Taisyklių punkte nustatytas tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus ir nepatenka į Taisyklių 11 ir 14 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas. Tinkamumo gauti paramą sąlygos ir reikalavimai yra:
13.2. projektas atitinka Taisyklių III skyriuje nurodytus bendrosios žemės ūkio politikos tikslus ir prisideda prie Taisyklių III skyriuje nurodytų nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo;
13.3. paraiškoje numatytos išlaidos yra susijusios su remiama veikla, nurodyta Taisyklių IV skyriuje;
13.4. pareiškėjas savo vardu kaip valdos valdytojas yra įregistravęs valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 27 d. nutarimo Nr. 1351 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registro įsteigimo ir jo nuostatų patvirtinimo“ nustatyta tvarka;
13.5. pareiškėjas neturi įsiskolinimų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui ir Valstybinio socialinio draudimo fondui (išskyrus atvejus, kai mokesčių, delspinigių, baudų mokėjimas atidėtas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka arba dėl šių mokesčių, delspinigių, baudų vyksta mokestinis ginčas). Taip pat neturi įsiskolinimų Agentūrai arba turi patvirtintą įsiskolinimo grąžinimo grafiką. Įsiskolinimas pagal patvirtintą grafiką Agentūrai turi būti sugrąžintas iki sprendimo skirti paramą priėmimo. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu;
13.6. pareiškėjas užtikrina, kad projekte numatytos išlaidos nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų ES fondų ir kitų viešųjų lėšų. Pareiškėjas, teikdamas paraišką, privalo pateikti iš vietos savivaldybės, kurioje laikomi saugomi 9 punkte nurodyti registruoti Ūkinių gyvūnų registre ūkiniai gyvūnai, pažymą, kad nėra gavęs kompensacijos už medžiojamųjų gyvūnų ūkiniams gyvūnams daromos žalos prevencijos priemonių įsigijimą ir įrengimą (specialios tvoros, elektriniai piemenys ir pan.) pagal savivaldybės institucijos patvirtintą kompensavimo / finansinės paramos teikimo tvarkos aprašą nuo 2023 m. lapkričio 27 d.;
13.7. parama teikiama aviganiams ir apsaugos priemonėms, kurios bus naudojamos tik Strateginio plano įgyvendinimo teritorijoje (Lietuvos Respublikos teritorijoje), įsigyti;
13.8. siekiant tikslingesnio paramos poveikio, apsaugant ūkinius gyvūnus parama teikiama toms investicijoms, kurios įgyvendinamos savivaldybėse, kuriose yra didelė tikimybė patirti vilkų daromą žalą ūkiniams gyvūnams (kuriose per pastaruosius 5 m. užregistruota ne mažiau kaip 10 vilkų žalų prieš ūkinius gyvūnus atvejų): I savivaldybių grupė (101 ir daugiau žalos atvejų): Alytaus r., Anykščių r., Lazdijų r., Molėtų r. ir Utenos r.; II savivaldybių grupė (51–100 žalos atvejų): Ignalinos r., Kalvarijos sav., Klaipėdos r., Kupiškio r., Prienų r., Šilalės r., Širvintų r., Telšių r., Vilkaviškio r., Vilniaus r. ir Zarasų r.; III savivaldybių grupė (10–50 žalos atvejų): Biržų r., Druskininkų r., Elektrėnų sav., Jurbarko r., Kaišiadorių r., Kėdainių r., Kelmės r., Marijampolės sav., Pagėgių sav., Panevėžio r., Pasvalio r., Plungės r., Raseinių r., Rietavo sav., Rokiškio r., Šakių r., Šalčininkų r., Švenčionių r., Tauragės r., Trakų r., Ukmergės r., Varėnos r. ir Zarasų r.;
13.9. pareiškėjas, teikdamas paramos paraišką, turi nurodyti veiklos vykdymo vietą (-as), kurioje(-iose) bus įrengtos, pasitelkiamos apsaugos priemonės;
13.10. tuo atveju, jeigu įsigyjami aviganiai tuo metu, kai ūkiniai gyvūnai neganomi laukuose, jie turi būti laikomi paramos gavėjo gyvenamojoje vietoje arba veiklos vykdymo vietoje, paraiškoje nurodytu adresu;
13.11. pareiškėjas turi laikyti saugomų ūkinių gyvūnų, kuriuos perskaičiavus Apraše pateiktais koeficientais ir 13.12 papunktyje nustatyta tvarka, vidutinis metinis sutartinių gyvulių dydis turi būti ne mažesnis kaip 1. Pareiškėjai, kurie SG vidutinio metinio skaičiavimo laikotarpiu nelaikė saugomų ūkinių gyvūnų, turi turėti paraiškos teikimo datos duomenimis ne mažiau kaip 1 SG;
13.12. pareiškėjo ūkinių gyvūnų laikymo vietoje laikomų saugomų ūkinių gyvūnų vidutinis metinis skaičius, išreikštas sutartiniais gyvuliais (toliau – SG), nustatomas: aritmetinį ūkinių gyvūnų vidurkį (apskaičiuojamas imant praėjusių 12 mėnesių kiekvieno mėnesio paskutinės dienos ūkinių gyvūnų skaičių, registruotą Ūkinių gyvūnų registre kiekvienoje laikymo vietoje) padauginant iš koeficientų, nurodytų Apraše. ŽŪDC apskaičiuoja pareiškėjo praėjusių 12 mėnesių vidutinį SG einamųjų metų vasario 20 d. (paraiškoms, pateiktoms nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki birželio 19 d.) ir birželio 20 d. (paraiškoms, pateiktoms nuo einamųjų metų birželio 20 d. iki gruodžio 31 d.);
13.13. ūkiniai gyvūnai turi būti suženklinti ir registruoti Ūkinių gyvūnų registre vadovaujantis Ūkinių gyvūnų laikymo vietų registravimo ir jose laikomų ūkinių gyvūnų ženklinimo ir apskaitos tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2003 m. birželio 16 d. įsakymu Nr. 3D-234 „Dėl Ūkinių gyvūnų laikymo vietų registravimo ir jose laikomų ūkinių gyvūnų ženklinimo ir apskaitos tvarkos aprašo patvirtinimo“;
13.14. nekilnojamasis turtas (žemės sklypai, žemė), kuriame numatoma įrengti apsaugos priemones, priklauso pareiškėjui, pareiškėjo sutuoktiniui arba pareiškėjui ir jo sutuoktiniui asmeninės, bendrosios jungtinės nuosavybės teise arba pareiškėjui bendrosios dalinės nuosavybės teise ir VĮ Registrų centre yra įregistruota naudojimosi nekilnojamuoju turtu tvarka. Jei žemės sklypas valdomas pagal idealiąsias dalis ir VĮ Registrų centre nėra įregistruota naudojimosi žemės sklypu tvarka, pareiškėjas privalo pateikti rašytinį Pareiškėjo sutuoktinio sutikimą įrengti apsaugos priemones pagal Intervencinę priemonę į jam (jiems) priklausantį nekilnojamąjį turtą (Taisyklių 2 priedas). Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu. Teisėtą nekilnojamojo turto, į kurį investuojama, valdymą pareiškėjas turi užtikrinti iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;
13.15. kai plotas, kuriame bus įrengtos ir naudojamos apsaugos priemonės, valdomas nuomos, panaudos pagrindais, nuomos / panaudos sutartis turi būti registruota VĮ Registrų centre iki sprendimo skirti paramą priėmimo dienos. Atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu. Teisėtą nekilnojamojo turto, į kurį investuojama, valdymą pareiškėjas turi užtikrinti iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;
13.16. pareiškėjo įsigyti aviganiai turi būti registruoti pareiškėjo vardu Gyvūnų augintinių registre vadovaujantis Gyvūnų augintinių ženklinimo ir registravimo taisyklėmis;
13.17. vieno aviganio įsigijimo išlaidos kompensuojamos pareiškėjams, kurie įsipareigoja iki laikotarpio pabaigos išlaikyti nuo 1 iki 7 SG (saugomų ūkinių gyvūnų koeficientai nurodyti Apraše) paraiškos II dalies 6 punkte pateiktais duomenimis, dviejų aviganių įsigijimo išlaidos kompensuojamos pareiškėjams, kurie įsipareigoja iki laikotarpio pabaigos išlaikyti daugiau kaip 7 SG (saugomų ūkinių gyvūnų koeficientai nurodyti Apraše) paraiškos II dalies 6 punkte pateiktais duomenimis;
13.18. tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos išlaidos, patirtos ne anksčiau kaip nuo paramos paraiškos pateikimo Agentūrai dienos;
14. Parama neteikiama:
14.1. jeigu vadovaujantis ES teisės aktais ir Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“ (toliau – Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika), nustatoma, kad pareiškėjas arba paramos gavėjas dirbtinai sukūrė paramai gauti reikalingas sąlygas;
14.2. jeigu pareiškėjas turi finansinių sunkumų, t. y. pareiškėjas bankrutuoja arba yra likviduojamas;
VII SKYRIUS
ĮSIPAREIGOJIMAI
15. Pareiškėjas prisiima šiuos įsipareigojimus:
15.1. įgyvendinti projektą ir pateikti Agentūrai mokėjimo prašymą per 12 mėnesių nuo sprendimo skirti paramą priėmimo;
15.2. iki mokėjimo prašymo pateikimo dienos įsirengti apsaugos priemones arba įsirengti apsaugos priemones ir kartu įsigyti aviganių veislės šunį (šunis);
15.3. užtikrinti, kad įsigytos apsaugos priemonės būtų įrengtos tinkamai. Reikalavimai juostiniam / vieliniam elektriniam aptvarui taikomi visam aptvaro perimetrui, taip pat ir vartams:
15.3.1. juostinis / vielinis elektrinis aptvaras turi būti ne mažiau kaip 5 juostų ar vielų (vielų aukštis nuo žemės: 20 cm, 40 cm, 60 cm, 90 cm ir 120 cm);
15.4. reikalavimai tinkliniam elektriniam aptvarui taikomi visam aptvaro perimetrui, taip pat ir vartams:
15.4.1. ne žemesnis kaip 1,20 m aukščio. Stacionariam aptvarui turi būti atskiras tinklas, įkastas giliau į žemę (ne mažiau kaip 50 cm), arba papildomai naudojant metalinio tinklo apvadą, pritvirtintą ant žemės, kad vilkas negalėtų pasikasti;
15.5. iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos išlaikyti įsigytas apsaugos priemones bei užtikrinti, kad jos tinkamai veiktų (nebūtų gedimų, nebūtų elektros srovės nuotėkių prie besiliečiančių objektų ir tekėtų elektros srovė);
15.6. iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos įvykus įvykiui, kurio metu būtų sugadintos ar sunaikintos paramos lėšomis įsigytos apsaugos priemonės, savo lėšomis atkurti jas ne mažesne negu atkuriamąja verte ir ne mažesnių techninių parametrų;
15.8. be rašytinio Agentūros sutikimo nekeisti veiklos vykdymo vietos (paramos paraiškoje nurodytų žemės sklypų) ir sąlygų;
15.9. neparduoti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgytų apsaugos priemonių, aviganių iki projekto kontrolės laikotarpio pabaigos;
15.10. tvarkyti buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus visą projekto įgyvendinimo ir kontrolės laikotarpį;
15.11. sudaryti sąlygas asmenims, turintiems teisę audituoti ir (arba) kontroliuoti, tikrinti, kaip yra vykdoma veikla, ar laikomasi sąlygų, už ką buvo skirta išmoka;
15.12. teikti visą informaciją ir duomenis, reikalingus statistikos tikslams ir Strateginio plano įgyvendinimo stebėsenai bei reikalingiems vertinimams atlikti;
15.14. paramos paraiškoje, pridedamuose dokumentuose, pagal Agentūros paklausimus pateiktuose dokumentuose pateikti teisingą informaciją;
15.15. norėdamas perduoti įsipareigojimus pagal Intervencinės priemonės veiklą kitam asmeniui, suderinti tai su Agentūra ir pateikti Agentūrai rašytinį prašymą dėl įsipareigojimų perdavimo. Pareiškėjo prisiimti įsipareigojimai po sprendimo skirti paramą priėmimo galės būti perduoti asmeniui, perimančiam paramos gavėjo įsipareigojimus ir tęsiančiam veiklą, jei jis atitiks pareiškėjo tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus įsipareigojimų perėmimo metu;
VIII SKYRIUS
PARAMOS suma IR INTENSYVUMAS
16. Lėšos Intervencinei priemonei įgyvendinti skiriamos iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų Lietuvos Respublikos valstybės biudžete.
17. Didžiausia paramos suma vienam paramos gavėjui:
17.1. 8 000 (aštuoni tūkstančiai) be pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM), kai parama teikiama elektrinės tvoros įsigijimui ir elektros padavimo ir palaikymo įrenginio įsigijimui ir įsirengimui;
17.2. 10 000 (dešimt tūkstančių) Eur be pridėtinės vertės mokesčio, kai parama teikiama elektrinės tvoros įsigijimui ir elektros padavimo ir palaikymo įrenginio įsigijimui ir įsirengimui bei aviganių šunų įsigijimui, kuriems nustatytas fiksuotasis įkainis:
18. Paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti išlaidas, nurodytas Taisyklių IX skyriuje.
19. Finansuojama iki 65 proc. visų tinkamų finansuoti išlaidų be PVM (išskyrus aviganių įsigijimo išlaidas), bet ne daugiau nei 17 punkte nurodytos sumos.
20. Pareiškėjas pagal Intervencinę priemonę gali gauti paramą tik pagal vieną paramos paraišką per 2023–2027 metų laikotarpį. Paramos paraišką pareiškėjas teikia individualiai ir tiesiogiai atsako už projekto rengimą, įgyvendinimą ir rezultatus.
IX SKYRIUS
TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
22. Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta vykdyti veikla. Perkamos prekės turi būti naujos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir ES teisės aktų nustatytus reikalavimus. Paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos finansuoti būtinos išlaidos ir ne daugiau, nei numatytas paramos dydis. Tinkamų finansuoti išlaidų sumai, nurodytai 17.1 ir 17.2 papunkčiuose (išskyrus aviganių išlaidos), pagrįsti turi būti pateikiami trys skirtingų tiekėjų komerciniai pasiūlymai (su lygiaverčiais (gali skirtis ne daugiau kaip 10 procentų, lyginant su mažiausios kainos pasiūlyme nurodytais parametrais) išlaidų pagrindines technines savybes apibūdinančiais techniniais parametrais), kuriais pagrindžiama visa prašoma paramos suma, o tinkama finansuoti išlaidų suma nustatoma pagal mažiausią pasiūlytą kainą;
22.1. supaprastintų išlaidų apmokėjimo būdas, taikant fiksuotąjį vieneto įkainį pagal reglamento (ES) Nr. 1303/2013 67 str. 1 dalies b punktą, taikomas iki 4 mėnesių amžiaus aviganių (kartu su kilmės dokumentais) įsigijimo išlaidoms – Podhalės aviganių įsigijimo fiksuotasis įkainis 1 000 Eur be PVM;
22.2. supaprastintų išlaidų apmokėjimo būdas, taikant fiksuotąjį vieneto įkainį pagal reglamento (ES) Nr. 1303/2013 67 str. 1 dalies b punktą, taikomas iki 4 mėnesių amžiaus aviganių (kartu su kilmės dokumentais) įsigijimo išlaidoms – Vidurio Azijos aviganių įsigijimo fiksuotasis įkainis 850 Eur be PVM.
23. Tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos su Intervencinės priemonės įgyvendinimu susijusios išlaidos, padarytos po paramos paraiškos pateikimo dienos.
24. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:
24.2. realiai suplanuotos, pagrįstos ir neviršijančios vidutinių rinkos kainų (išskyrus fiksuotąjį vieneto įkainį aviganių įsigijimui);
24.3. 8.1–8.4 papunkčiuose nurodytos faktiškai patirtos (įsigytos) ir apmokėtos po paramos paraiškos pateikimo dienos, pagrįstos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais. Tačiau šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų sąraše pagal Taisyklių 30 punktą.
25. Žemės sklypai, kuriuose įrengtos apsaugos priemonės, turi būti priskirti Taisyklių 13.8 papunktyje išvardytoms savivaldybėms ir nurodyti paramos paraiškoje.
26. Aviganių, naudojamų ūkinių gyvūnų apsaugai, nurodytų 9 punkte, laikymo vieta turi atitikti ganomų ūkinių gyvūnų laikymo vietą.
27. Tinkamos finansuoti išlaidos už įsigyjamus aptvarų komplektus turi būti nurodytos komerciniuose pasiūlymuose, t. y. nurodytos atskirai komplektų sudedamosios dalys ir jų kaina. Paramos paraiškoje prašomos kompensuoti išlaidos turi būti nurodomos pagal atskiras komplektų sudedamąsias dalis, o ne bendra suma.
28. Tinkamoms finansuoti išlaidoms už įsigyjamus aviganius taikomi fiksuotieji įkainiai. Taikant fiksuotuosius įkainius išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų pateikti nereikia.
29. Pareiškėjas paramos paraiškoje gali numatyti ir mažesnes prašomas sumas nei nustatyti išlaidų fiksuotieji įkainiai, nurodyti Taisyklių 22.1 ir 22.2 papunkčiuose.
30. Tinkamų finansuoti išlaidų kategorijos be PVM:
30.1. juostinio elektrinio aptvaro ir (arba) jo dalių įsigijimas ir (ar) įsirengimas (tik stacionariems aptvarams);
30.2. vielinio elektrinio aptvaro ir (arba) jo dalių įsigijimas ir (ar) įsirengimas (tik stacionariems aptvarams);
30.3. tinklinio elektrinio aptvaro ir (arba) jo dalių įsigijimas ir (ar) įsirengimas (tik stacionariems aptvarams);
31. Netinkamos finansuoti išlaidos:
31.1. išlaidos, nesusijusios su remiama veikla, neatitinkančios Taisyklių IX skyriaus reikalavimų ir neįvardytos Taisyklių 30 punkte;
31.2. investicijos į turtą, kurio valdymo (naudojimo) teisė pareiškėjui apribota, t. y. turtas areštuotas;
X SKYRIUS
PARAMOS PARAIŠKŲ TEIKIMO,
vertinimo TVARKA ir atrankos kriterijai
32. Paramos paraiškos forma pateikiama Taisyklių 1 priede ir skelbiama Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais www.zum.lt ir www.nma.lt.
33. Paramos paraiškos Agentūrai teikiamos pasirašytos kvalifikuotu elektroniniu parašu, siunčiant jas elektroniniu paštu paraiskos@nma.lt, arba teikiamos naudojantis ŽŪMIS pranešimų siuntimo funkcionalumu (ŽŪMIS meniu punktas „Pranešimai“), Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
34. Pareiškėjas pagal Intervencinę priemonę gali gauti paramą tik pagal vieną paramos paraišką per 2023–2027 metų laikotarpį. Paramos paraiškų pildymas, registravimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.
35. Paramos paraiškų atranka vertinama pagal atitiktį atrankos kriterijams. Pirmumas teikiamas paramos paraiškai, kuriai skirtas didesnis balų skaičius. Privalomasis mažiausias paramos paraiškų atrankos balų skaičius netaikomas.
36. Atrankos kriterijai:
36.1. kai projektai įgyvendinami savivaldybėse, kuriose yra didelė tikimybė patirti vilkų daromą žalą ūkiniams gyvūnams (kuriose per pastaruosius 5 m. užregistruota vilkų žalų prieš ūkinius gyvūnus atvejų):
XI SKYRIUS
PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS
38. Projektų atrankos komitetas nesudaromas. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas ir vadovaudamasi paraiškų vertinimo rezultatais, priima sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo. Sprendimas dėl paramos skyrimo arba neskyrimo įforminamas ir apie jį pareiškėjai informuojami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
XII SKYRIUS
MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO
IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA
40. Mokėjimo prašymas ir galutinė projekto įgyvendinimo ataskaita turi būti pateikti įrengus apsaugos priemones arba apsaugos priemones įsigijus kartu su aviganiu (aviganiais) ir ne vėliau kaip per 12 mėnesių nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos.
41. Mokėjimo prašymai teikiami, administruojami ir paramos lėšos išmokamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) ar kitų išimtinių aplinkybių, paramos gavėjas privalo Agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti pagrindimo dokumentus.
42. Mokėjimo prašymo forma skelbiama Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse (www.zum.lt, www.nma.lt).
43. Mokėjimo prašymai kartu su reikiamais priedais teikiami užpildžius elektroninę formą, naudojantis ŽŪMIS portalo interneto prieiga, kurios adresas https://zumis.lt, Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka. Kitais būdais (pvz., paštu, faksu arba elektroniniu paštu) mokėjimo prašymai nepriimami.
45. Paramos gavėjas turi turėti finansų įstaigos sąskaitą, į kurią bus pervedamos paramos lėšos. Atsiskaitymai su tiekėjais turi vykti tik per finansų įstaigas. Išlaidos turi būti apmokėtos paramos gavėjo.
47. Taikant išlaidų kompensavimo mokėjimo būdą, paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą savo lėšomis ir Agentūrai teikia mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo, išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų bei kitusi reikiamus dokumentus.
48. Išlaidos pagal fiksuotuosius įkainius (aviganių (kartu su kilmės dokumentais) pripažįstamos tinkamomis finansuoti proporcingai pasiektiems kiekybiniams rezultatams. Proporcingumas apskaičiuojamas fiksuotąjį vieneto įkainį padauginus iš faktiškai įsigytų ir mokėjimo prašyme deklaruotų vienetų skaičiaus. Kiekybinius projekto rezultatus pagrindžiantys dokumentai turi būti pateikti kartu su mokėjimo prašymu. Išlaidų pagrindimo bei išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentai kartu su mokėjimo prašymu neteikiami.
49. Projektai finansuojami pagal regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:
50. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal projekto įgyvendinimo vietą (tuo atveju, jeigu projektas įgyvendinamas abiejuose regionuose, priskiriama tam regionui, kuriame planuojama didžioji dalis projekto investicijų).
51. Pareiškėjas po paramos paraiškos užregistravimo turi teisę raštu pranešti Agentūrai apie pateiktos paramos paraiškos atšaukimą ir pateikti naują paramos paraišką kvietimo teikti paramos paraiškas metu. Pareiškėjui raštu pranešus apie pateiktos paramos paraiškos, kuri jau yra užregistruota, atšaukimą, Agentūra jo prašymu išregistruoja paramos paraišką. Į vėlesnius pareiškėjo prašymus toliau administruoti paramos paraišką neatsižvelgiama.
53. Paramos lėšos paramos gavėjui išmokamos tik Agentūrai atlikus patikrą Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais.
55. Paramos gavėjui mirus arba kai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių paramos gavėjas negali vykdyti prisiimtų įsipareigojimų, parama gali būti mokama asmeniui, perimančiam paramos gavėjo įsipareigojimus ir tęsiančiam veiklą, jei jis įsipareigojimų perėmimo metu atitinka pareiškėjo tinkamumo kriterijus.
XIII SKYRIUS
PATIKROS
56. Po mokėjimo prašymo pateikimo atliekama patikra vietoje. Agentūra turi teisę paprašyti paramos gavėjų atsiųsti reikiamą / trūkstamą informaciją apie atliktus darbus mobiliąja programėle „NMA agro“ vykdymo faktams patikrinti. Patikros metu paramos gavėjas turi pateikti išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus, kurie turi būti saugomi kaip nurodyta Administravimo taisyklėse.
XIV SKYRIUS
SANKCIJOS
57. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą pareiškėjui ar paramos gavėjui gali būti taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos. Gali būti taikomos tokios sankcijos: paramos dydžio sumažinimas, paramos neskyrimas, reikalavimas grąžinti visą ar dalį išmokėtos paramos, kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymo.
58. Detali sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarka nustatyta Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 3D-80 „Dėl Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikos patvirtinimo“.
XV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
59. Projektų įgyvendinimo priežiūra ir tikrinimas, apskundimo tvarka ir skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.