VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS SUDARYMO IR JOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2023 m. gegužės 30 d. Nr. T-X-41
Varėna
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies
4 punktu, 17 straipsnio 8 dalimi, 22 straipsnio 2 ir 3 dalimis ir 23 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos valstybės politikų elgesio kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo įstatymu, Varėnos rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento, patvirtinto Varėnos rajono savivaldybės tarybos 2015 m. birželio 30 d. sprendimu Nr. T-VIII-89 „Dėl Varėnos rajono savivaldybės tarybos veiklos reglamento“, 139 ir 144 punktais ir atsižvelgdama į Savivaldybės tarybos opozicijos rašytinį siūlymą, Varėnos rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
1. Sudaryti savo įgaliojimų laikui Varėnos rajono savivaldybės tarybos Etikos komisiją iš 5 narių:
3. Pripažinti netekusiu galios Varėnos rajono savivaldybės tarybos 2019 m. gegužės 28 d. sprendimą Nr. T-IX-34 „Dėl Varėnos rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos sudarymo ir jos nuostatų patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Varėnos rajono savivaldybės tarybos
2023 m. gegužės 30 d. sprendimu
Nr. T-X-41
VARĖNOS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS ETIKOS KOMISIJOS NUOSTATAI
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Varėnos rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybės) tarybos Etikos komisijos nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato Varėnos rajono savivaldybės tarybos Etikos komisijos (toliau – Komisija) struktūrą, funkcijas, darbo organizavimą ir sprendimų priėmimo tvarką.
II SKYRIUS
KOMISIJOS DARBO ORGANIZAVIMAS
3. Komisija, atlikdama savo funkcijas, rengia posėdžius ir pasitarimus. Posėdis laikomas teisėtu, jeigu jame dalyvauja daugiau kaip pusė Komisijos narių.
4. Komisijos posėdis šaukiamas Komisijos pirmininko iniciatyva, taip pat ne mažiau kaip ½ Komisijos narių siūlymu. Komisijos posėdžiui pirmininkauja Komisijos pirmininkas, o jei jo nėra – Komisijos pirmininko pavaduotojas.
5. Komisijos pirmininkas:
5.1. šaukia Komisijos posėdžius, sudaro jų darbotvarkę, ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki posėdžio pateikia Komisijos nariams posėdžio medžiagą, vadovauja Komisijos posėdžiams;
5.3. už Komisijos praėjusių metų veiklą kiekvienais metais iki einamųjų metų kovo 31 d. atsiskaito Savivaldybės tarybai;
6. Komisijos pirmininko pavaduotojas pavaduoja išvykusį, susirgusį, nusišalinusį ir kitais atvejais laikinai negalintį eiti pareigų Komisijos pirmininką, atlieka kitus pirmininko pavedimus.
7. Komisijos sekretorius:
7.1. rūpinasi, kad ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki posėdžio dienos Komisijos nariams ir suinteresuotiems asmenims (skundo pateikėjui, atitinkamam valstybės politikui ir pan.) būtų praneštas posėdžio laikas ir vieta, ir el. paštu išsiųsta posėdžio medžiaga;
7.2. ne vėliau kaip per 5 darbo dienas surašo Komisijos posėdžio protokolą ir, pasirašytą Komisijos pirmininko ir sekretoriaus, išsiunčia komisijos nariams el. paštu;
7.3. ne vėliau kaip per 7 darbo dienas po Komisijos posėdžio įformina Komisijos sprendimą ir pateikia (išsiunčia el. paštu ir registruotu laišku) asmeniui, pateikusiam skundą, ir atitinkamam valstybės politikui;
8. Komisijos narys:
8.1. turi teisę dalyvauti rengiant ir svarstant Komisijos klausimus, balsuoti dėl svarstomų klausimų;
8.3. turi teisę susipažinti su medžiaga pateikta ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki posėdžio dienos;
8.5. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje, privalo elektroniniu paštu apie tai pranešti Komisijos pirmininkui. Komisijos narys, negalintis dalyvauti Komisijos posėdyje dėl svarbių priežasčių, gali raštu pateikti svarstomais klausimais savo nuomonę, kuri turi būti paskelbta Komisijos posėdyje ir įrašyta į protokolą. Tokia nuomonė balsavimu nelaikoma.
9. Komisijos nariui be pateisinamos priežasties nedalyvavus Komisijos posėdžiuose daugiau kaip 3 kartus iš eilės, Komisijos pirmininkas turi teisę siūlyti Savivaldybės tarybai jį pakeisti.
10. Komisijos nariai sprendimą dėl svarstomo klausimo priima atviru balsavimu, posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, lemiamas yra Komisijos pirmininko (jo nesant Komisijos pirmininko pavaduotojo) balsas.
11. Komisijos narys negali balsuoti dėl svarstomo klausimo, jeigu yra galimas viešųjų ar privačių interesų konfliktas. Paaiškėjus tokioms aplinkybėms, jis privalo apie tai informuoti posėdžio dalyvius ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo.
12. Komisijos sprendimai įforminami posėdžio protokolu, kurį pasirašo Komisijos posėdžiui pirmininkavęs asmuo ir Komisijos atsakingasis sekretorius.
13. Jeigu dėl Komisijos posėdžio metu priimto sprendimo Komisijos narys (nariai) pareiškia atskirąją nuomonę, ji įrašoma į posėdžio protokolą.
14. Nuotoliniu būdu arba mišriuoju būdu vyksiančio Komisijos posėdžio klausimai rengiami ir posėdis vyksta laikantis visų Savivaldybės tarybos veiklos reglamente nustatytų reikalavimų ir užtikrinant Savivaldybės tarybos nario teises. Nuotoliniu būdu arba mišriuoju būdu priimant Komisijos sprendimus, turi būti užtikrinamas Komisijos nario tapatybės ir jo balsavimo rezultatų nustatymas.
III SKYRIUS
KOMISIJOS UŽDAVINIAI IR FUNKCIJOS
15. Komisija sudaroma vykdyti Įstatyme nurodytas funkcijas ir atlikti Savivaldybės mero ir tarybos narių elgesio, kuriuo pažeidžiami Valstybės politikų elgesio kodekse nustatyti principai ir nuostatos, tyrimą.
16. Komisija:
16.1. prižiūri, kaip meras ir Savivaldybės tarybos nariai laikosi Įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, reikalavimų;
16.2. analizuoja Savivaldybės tarybos narių nedalyvavimo Savivaldybės tarybos, komitetų ir komisijų posėdžiuose ir Įstatymo nustatytų pareigų nevykdymo priežastis;
16.3. tiria ir priima sprendimus dėl mero ir Savivaldybės tarybos narių veiklos atitikties Įstatymo, Valstybės politikų elgesio kodekso, Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo, Savivaldybės tarybos veiklos reglamento, kitų teisės aktų, reglamentuojančių mero ir savivaldybės tarybos narių veiklą ir elgesį, nuostatoms;
16.4. nagrinėja Savivaldybės bendruomenės narių, valstybės institucijų, gyvenamųjų vietovių bendruomenių ar bendruomeninių organizacijų atstovų siūlymus ir pastabas dėl mero ir Savivaldybės tarybos narių veiklos skaidrumo;
16.6. teikia Vyriausiajai rinkimų komisijai siūlymą priimti sprendimą dėl Savivaldybės tarybos nario įgaliojimų nutrūkimo, jeigu šis tarybos narys yra praleidęs iš eilės 3 Savivaldybės tarybos posėdžius be pateisinamos priežasties;
16.7. tarybos narių, mero ir savo iniciatyva teikia tarybos nariams rekomendacijas dėl Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatymo nuostatų įgyvendinimo;
IV SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS POLITIKO ELGESIO TYRIMAS
17. Mero ar Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas Komisijoje gali būti pradėtas, kai yra bent vienas iš šių pagrindų:
17.1. fizinio ar juridinio asmens skundas, kreipimasis ar pranešimas (toliau – skundas) apie mero ar Savivaldybės tarybos nario galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar kituose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą (toliau – pažeidimas);
17.2. visuomenės informavimo priemonėse paskelbta pagrįsta informacija apie mero ar Savivaldybės tarybos nario galimai padarytą pažeidimą;
18. Mero ar Savivaldybės tarybos nario elgesio tyrimas pradedamas ne vėliau kaip per 10 dienų nuo 17 punkte nurodyto pagrindo atsiradimo. Komisija tiria galimus pažeidimus, jeigu nuo jų padarymo praėjo ne daugiau kaip 1 metai. Anoniminiai skundai nenagrinėjami. Komisijos atliekamas pažeidimo tyrimas turi būti baigtas ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo tyrimo pradžios. Į šį terminą neįskaičiuojamas mero ar Savivaldybės tarybos nario laikinojo nedarbingumo, atostogų laikas ir laikas, kai meras ar Savivaldybės tarybos narys yra išvykęs į tarnybinę komandiruotę. Prireikus Komisija gali pratęsti nustatytą tyrimo terminą, bet ne ilgiau kaip 1 mėnesį. Jeigu tyrimas pradėtas 17.3 papunktyje nurodytu pagrindu, apie tyrimo termino pratęsimą Komisija informuoja Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją.
19. Atlikdama tyrimą, Komisija turi teisę:
19.1. apklausti merą ar Savivaldybės tarybos narį, kurio elgesys tiriamas, bei kitus asmenis, susijusius su mero ar Savivaldybės tarybos nario tiriamu elgesiu ar politine veikla;
19.2. apklausti skundo autorių ir išsiaiškinti jo žinomą informaciją apie mero ar Savivaldybės tarybos nario galimai padarytą Valstybės politikų elgesio kodekse nustatytų valstybės politikų elgesio principų, nuostatų ar institucijos, kurioje meras ar Savivaldybės tarybos narys eina pareigas, veiklą reglamentuojančiuose teisės aktuose valstybės politikui nustatytų reikalavimų pažeidimą;
19.3. teisės aktų nustatyta tvarka susipažinti su reikiamais dokumentais ir gauti jų nuorašus (kopijas) bei kitą tyrimui reikalingą informaciją;
20. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai privalo:
20.2. laikyti paslaptyje duomenis ar žinias, kuriuos jie sužinojo vykdydami tyrimą, jeigu tokie duomenys ar žinios sudaro valstybės, savivaldybės, komercinę, banko, tarnybos arba kitą įstatymų saugomą paslaptį;
21. 20 punkto nuostatos taikomos ir Komisiją aptarnaujantiems darbuotojams, ir pasitelktiems specialistams.
22. Atlikdami tyrimą, Komisijos nariai, Komisiją aptarnaujantys darbuotojai ir jos pasitelkti specialistai negali trikdyti valstybės ar savivaldybės institucijų, kitų įmonių, įstaigų ar organizacijų darbo ir privalo susilaikyti nuo preliminarių vertinimų bei išvadų, kol nebaigtas tyrimas ir nėra Komisijos išvados. Komisijos nariai už Nuostatuose nustatytų pareigų pažeidimą atsako įstatymų nustatyta tvarka.
23. Meras ar Savivaldybės tarybos narys, kurio elgesys tiriamas, turi teisę:
24. Meras ar Savivaldybės tarybos narys, teikiantis Komisijai paaiškinimus, negali būti verčiamas teikti paaiškinimus prieš save, savo šeimos narius ar artimus giminaičius.
25. Komisijos sekretorius Komisijos pirmininko pavedimu per 3 darbo dienas nuo tyrimo pradžios surašo laisvos formos pranešimą, kuriuo informuoja merą ar Savivaldybės tarybos narį apie pradėtą jo elgesio tyrimą, jo teises, pateikia turimus duomenis apie padarytą pažeidimą ir prašo mero ar Savivaldybės tarybos nario iki šiame pranešime nurodytos datos pateikti rašytinį paaiškinimą. Komisija šį pranešimą merui ar Savivaldybės tarybos nariui išsiunčia el. paštu, įteikia asmeniškai arba išsiunčia registruotu paštu.
26. Komisija, atlikusi tyrimą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tyrimo pabaigos savo posėdyje vertina tyrimo metu surinktus duomenis ir priima šiuose Nuostatuose numatytus sprendimus. Apie Komisijos posėdžio vietą ir laiką ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki posėdžio pradžios turi būti pranešta merui ar Savivaldybės tarybos nariui. Jo neatvykimas į Komisijos posėdį ar paaiškinimo nepateikimas nekliudo Komisijai priimti sprendimo.
V SKYRIUS
KOMISIJOS SPRENDIMAI
27. Tyrimą atlikusi Komisija gali priimti šiuos sprendimus:
27.1. konstatuoti, kad meras ar Savivaldybės tarybos narys nepažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme, Valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytų valstybės politiko elgesio principų ar reikalavimų;
27.2. konstatuoti, kad meras ar Savivaldybės tarybos narys pažeidė Viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme, Valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytus valstybės politiko elgesio principus ar reikalavimus;
27.3. rekomenduoti merui ar Savivaldybės tarybos nariui suderinti savo elgesį ar veiklą su Valstybės politikų elgesio kodekse ar kituose teisės aktuose nustatytais valstybės politiko elgesio principais ar reikalavimais;
27.4. rekomenduoti viešai atsiprašyti tokiu būdu, kokiu buvo įžeista, pvz., jeigu per visuomenės informavimo priemones, tai savo lėšomis paskelbti (išspausdinti) atsiprašymą, jei Savivaldybės tarybos posėdyje – žodžiu viešai atsiprašyti (atsiprašymas turi būti užprotokoluotas) Savivaldybės tarybos posėdyje ir kt.;
27.5. įtarus esant nusikalstamos veikos požymių, perduoti medžiagą ikiteisminio tyrimo įstaigoms ar prokuratūrai;
28. Pakartotiniai skundai apie galimą mero ar Savivaldybės tarybos nario padarytą pažeidimą nenagrinėjami, išskyrus atvejus, kai gautame skunde yra nurodomos naujos aplinkybės, kurios nebuvo ir negalėjo būti žinomos atlikto tyrimo metu, ir dėl to Komisijos priimtas sprendimas yra galimai neteisingas. Dėl pakartotinio tyrimo būtinumo sprendžia Komisija ne vėliau kaip per 10 dienų nuo tokio skundo gavimo. Komisijai nusprendus pradėti pakartotinį tyrimą, jis atliekamas pagal šiuose nuostatuose nustatytas procedūras.
29. Komisija gali nutraukti tyrimą, jeigu iki tyrimo pabaigos meras ar Savivaldybės tarybos narys savo elgesį ar veiklą pripažino neetiškais, nesuderinamais su savo pareigomis ar institucija, kurioje jis eina pareigas, ir dėl to viešai atsiprašė.
30. Apie Komisijos atliktą tyrimą ir priimtą sprendimą pranešama asmeniui, pateikusiam skundą Komisijai, merui ar Savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, taip pat Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai.
31. Po kiekvieno Komisijos posėdžio gali būti parengiamas pranešimas visuomenės informavimo priemonėms. Pranešimą raštu arba žodžiu gali pateikti tik Komisijos pirmininkas ar Komisijos įgaliotas jos narys ir tik tokį, kokį įgaliojo pateikti Komisija. Informaciją apie Komisijos sprendimus visuomenės informavimo priemonėms teikia Komisijos pirmininkas arba jo įgaliotas Komisijos narys. Komisijos nariai, posėdyje pareiškę atskirąją nuomonę dėl tyrimo išvadų, turi teisę apie tai pateikti informaciją.
32. Komisijos sprendimai gali būti skundžiami Vyriausiajai tarnybinės etikos komisijai per vieną mėnesį nuo sprendimo paskelbimo arba jo įteikimo merui ar Savivaldybės tarybos nariui, dėl kurio yra priimtas sprendimas, dienos.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS