LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL CIVILINIŲ ORLAIVIŲ AVARIJŲ IR INCIDENTŲ TYRIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2015 m. gruodžio 30 d. Nr. 1R-388
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 67 straipsnio 1 dalimi ir įgyvendindamas 2010 m. spalio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą Nr. 996/2010 dėl civilinės aviacijos avarijų ir incidentų tyrimo ir prevencijos, kuriuo panaikinama Direktyva 94/56/EB (OL 2010 L 295, p. 35), taip pat 1944 m. Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 13 priedą:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos teisingumo ministro
2015 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1R-388
CIVILINIŲ ORLAIVIŲ AVARIJŲ IR INCIDENTŲ TYRIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo tvarkos aprašas (toliau – aprašas) reglamentuoja civilinių orlaivių (toliau – orlaiviai) avarijų ir incidentų tyrimo tvarką.
2. Orlaivių avarijas ir incidentus, išskyrus šio aprašo nustatytus atvejus, tiria nuolatinis orlaivių avarijų ir incidentų tyrimų vadovas (toliau – tyrimų vadovas), kurį skiria Lietuvos Respublikos teisingumo ministras.
3. Šio aprašo reikalavimai taikomi orlaivių savininkams (valdytojams), civilinės aviacijos įmonėms, organizacijoms, kitiems šiame apraše ir kituose teisės aktuose nurodytiems fiziniams ir juridiniams asmenims.
4. Šiame apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme ir 2010 m. spalio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente Nr. 996/2010 dėl civilinės aviacijos avarijų ir incidentų tyrimo ir prevencijos, kuriuo panaikinama Direktyva 94/56/EB (OL 2010 L 295, p. 35).
II SKYRIUS
AVARIJŲ TYRIMAS
pirmasis skirsnis
Tyrimo organizavimas
5. Orlaivių avarijas tyrimų vadovas tiria vienas arba padedamas savo paskirtos avarijos tyrimo komisijos. Avarijos tyrimo komisijos darbui vadovauja jos pirmininkas – tyrimų vadovas.
6. Kai avariją tyrimų vadovas tiria vienas, šio aprašo nuostatas dėl avarijos tyrimo komisijos ir jos pirmininko veiklos tyrimų vadovas įgyvendina tiesiogiai.
7. Avarijos tyrimo komisijos nariai gali būti tik reikiamą išsilavinimą, kvalifikaciją ir darbo patirtį turintys specialistai.
8. Avarijos tyrimo komisijos nariai gali būti tik nešališki ir tyrimo baigtimi asmeniškai nesuinteresuoti asmenys.
antrasis skirsnis
AVARIJOS TYRIMO komisijos darbo tvarka
10. Avarijos tyrimo komisija dirba pagal posėdyje apsvarstytą ir patvirtintą darbo planą. Plane nurodomos informacijos rinkimo, analizės ir tyrimo pagrindinės kryptys, laikas ir atsakingi asmenys.
11. Avarijos tyrimo komisijos darbo planas tikslinamas ir pildomas atsižvelgiant į nustatytus tyrimo duomenis.
12. Į avarijos tyrimo komisijos posėdžius tyrimų vadovo (avarijos tyrimo komisijos pirmininko) leidimu gali būti kviečiami dalyvauti kiti suinteresuoti asmenys.
trečiasis skirsnis
AVARIJOS TYRIMO DALYVIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
14. Tyrimų vadovo (avarijos tyrimo komisijos pirmininko) nurodymus privalo vykdyti visi su tyrimu susiję asmenys.
15. Tyrimų vadovas (avarijos tyrimo komisijos pirmininkas) privalo:
15.1. įvykus avarijai prireikus sudaryti avarijos tyrimo komisiją ir supažindinti jos narius su tyrimo tikslais ir pagrindinėmis procedūromis atliekant tyrimą;
15.3. nustatyti pagrindines avarijos tyrimo komisijos darbo kryptis, siūlyti koreguoti avarijos tyrimo komisijos darbo planą;
15.4. užtikrinti avarijos tyrimo komisijos darbo efektyvumą ir koordinuoti visų tyrime dalyvaujančių asmenų veiksmus;
16. Tyrimų vadovas (avarijos tyrimo komisijos pirmininkas) turi teisę:
16.3. vykstant tyrimui ir paaiškėjus, kad būtina imtis saugumo priemonių, rekomenduoti imtis skubių veiksmų skrydžių saugai užtikrinti;
17. Tyrimų vadovas (avarijos tyrimo komisijos pirmininkas) atsako už:
18. Avarijos tyrimo komisijos nariai privalo:
ketvirtasis skirsnis
AVARIJOS TYRIMO ATASKAITA
iii skyrius
INCIDENTŲ TYRIMAS
pirmasis skirsnis
TYRIMO organizavimas
22. Už orlaivių incidentų tyrimą yra atsakingi orlaivių savininkai (valdytojai) ar civilinės aviacijos įmonės ar organizacijos, kurioms priklauso orlaivis. Jų atliekamas incidento tyrimas turi būti baigtas per 30 parų nuo incidento dienos. Incidento tyrimo ataskaitos kopijos baigus tyrimą per 3 paras išsiunčiamos tyrimų vadovui ir Civilinės aviacijos administracijai.
23. Atskirais atvejais, kai, tyrimų vadovo nuomone, ištyrus incidentą gali būti pagerinta skrydžių sauga, incidentą gali tirti arba jo tyrimą atnaujinti tyrimų vadovas vienas arba padedamas savo paskirtos incidento tyrimo komisijos. Incidento tyrimo komisijos darbui vadovauja jos pirmininkas – tyrimų vadovas.
24. Pavojingus incidentus tiria tyrimų vadovas vienas arba padedamas savo paskirtos incidento tyrimo komisijos. Incidento tyrimo komisijos darbui vadovauja jos pirmininkas – tyrimų vadovas.
antrasis skirsnis
INCIDENTO TYRIMO ATASKAITA
IV SKYRIUS
SKRYDŽIŲ SAUGOS REKOMENDACIJOS
28. Tyrimų vadovas arba avarijos ar incidento tyrimo komisija tyrimo metu surinktos informacijos ir jos analizės pagrindu gali parengti skrydžių saugos rekomendacijas, kuriose atsižvelgia į visus tyrimo metu atskleistus aviacijos sistemos trūkumus ir įvykius, neturėjusius tiesioginės įtakos konkrečiai situacijai atsirasti ir vystytis, tačiau keliančius grėsmę skrydžių saugai.
29. Šio aprašo 28 punkte nurodytose rekomendacijose gali būti nurodoma:
29.1. skrydžių saugos užtikrinimo reikalavimai orlaivių savininkams (valdytojams), civilinės aviacijos įmonėms ir organizacijoms bei fiziniams ir juridiniams asmenims, naudojantiems orlaivius;
V SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
30. Kitų valstybių paskirti įgaliotieji atstovai ir jų konsultantai dalyvavimo tyrime apimtį suderina su tyrimų vadovu (avarijos ar incidento tyrimo komisijos pirmininku).
31. Tyrimų vadovas (avarijos ar incidento tyrimo komisijos pirmininkas) paskelbia orlaivio avarijos ar incidento tyrimo ataskaitą Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos interneto svetainėje, taip pat paviešina ataskaitą kitomis jam prieinamomis priemonėmis.