Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO
NR. i-857 2, 161, 17, 18, 22, 28, 29, 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 162 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4437,
LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 2, 161, 18, 22, 28, 29, 34 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO BEI ĮSTATYMO PAPILDYMO 162 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4096, LIETUVOS RESPUBLIKOS AKCIZŲ ĮSTATYMO NR. IX-569 23, 24, 25 IR 26 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4097, LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO NR. I-552 381 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4098 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 76, 168 IR 485 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4099

 

2017 m. balandžio 12 d. Nr. 278

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2016 m. gruodžio 21 d. sprendimo Nr. SV-S-46 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1–5 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 2, 161, 17, 18, 22, 28, 29, 34 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 162 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIP-4437 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-4437), Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 2, 161, 18, 22, 28, 29, 34 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei Įstatymo papildymo 162 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIP-4096
(toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-4096), Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-
552 381 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4098 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-4098) ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 76, 168 ir 485 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4099 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIIP-4099), nes šių įstatymų projektų tikslai atitinka Septynioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 48.3, 49.2 ir 49.3 papunkčiuose nustatytas specifines alkoholio kontrolės politikos priemones, ir teikti šias pastabas ir pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo tobulinimo:

1.1. Siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 1 straipsnyje ir 4 straipsnio 1 ir 2 dalyse siūlomų principų nustatyti skirtingas alkoholinių gėrimų pardavimo vietas (parduotuvės, alkoholinių gėrimų skyriai, kaimo gyvenamosiose vietovėse esantys stacionariųjų parduotuvių nespecializuoti skyriai), remiantis tūrine etilo alkoholio koncentracija, nes Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (toliau – Alkoholio kontrolės įstatymas) 2 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad alkoholio produktams priskiriami alkoholiniai gėrimai, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija yra didesnė kaip 1,2 procento (alaus – didesnė kaip 0,5 procento). Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos teisės aktuose nenustatyta, jog alkoholiniai gėrimai, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija didesnė negu 7,5 ir (ar) 15 procentų, pasižymi išskirtinėmis savybėmis, dėl kurių turėtų būti numatomos skirtingos jų laikymo ir pardavimo sąlygos.

1.2. Siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 2, 3 straipsnių, 4 straipsnio 7 dalies, 8 straipsnio ir Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 1, 2, 3 straipsnių ir 5 straipsnio 1 dalies nuostatų, kuriomis nustatomi specialieji reikalavimai alkoholinių gėrimų parduotuvėms, bei Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 4 straipsnio 5 dalies nuostatos, kuria siūloma uždrausti prekiauti alkoholiniais gėrimais vidaus nuotolinės prekybos būdu, kadangi Lietuvos Respublikos Vyriausybė įvertins reikalavimų, skirtų specialiosioms alkoholinių gėrimų parduotuvėms bei vidaus nuotolinei prekybai, taikymo galimą poveikį ir atsižvelgdama į poveikio vertinimo rezultatus parengs atitinkamų teisės aktų pakeitimų projektus.

Taip pat siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096  6 straipsniu siūlomos keisti Alkoholio kontrolės įstatymo 28 straipsnio 1 dalies, nes šios dalies nuostatos įsigaliojo 2016 m. lapkričio 1 d., ir tikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 6 straipsniu siūlomas keisti Alkoholio kontrolės įstatymo 28 straipsnio 2 dalies nuostatas, draudžiančias alkoholinių gėrimų pardavimų skatinimo veiklai pasitelkti asmenis iki 18 metų, – vietoj 18 įrašyti 20 metų.

1.3. Siūlytina Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096  5 straipsnį, kuriuo siūloma nustatyti draudimą asmenims iki 20 metų vartoti alkoholinius gėrimus ar jų turėti, patikslinti taip, kad draudimas turėti alkoholinius gėrimus būtų taikomas asmenims nuo 18 metų, jeigu alkoholinių gėrimų turėjimas yra tokių asmenų darbo veiklos (pobūdžio) dalis darbo vietoje ir darbo metu.

1.4. Siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 7 straipsnio nuostatų ir tikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 8 straipsnį – palikti galiojančias Alkoholio kontrolės įstatymo 29 straipsnio 6 dalies nuostatas, kokia informacija nelaikoma reklama, ir jas papildyti, kad alkoholio reklama nelaikomi Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatyti ženklinimo rekvizitai ir kita ženklinimo informacija, pateikiama ant alkoholinio gėrimo ir (ar) jo pirminės (prekinės) ar antrinės (grupinės) pakuotės; alkoholinių gėrimų eksponavimas (pateikimas parduoti), alkoholinio gėrimo grupė, pogrupis, kategorija, alkoholinio gėrimo kilmės šalis, geografinė nuoroda, regionas, alkoholinių gėrimų gamintojų ar alkoholiniais gėrimais prekiaujančių įmonių pavadinimai ir registruoti prekių ženklai, alkoholinio gėrimo kaina, kai ši informacija pateikiama mažmeninės prekybos ar viešojo maitinimo vietoje, kurioje alkoholiniai gėrimai parduodami vartotojui, ar alkoholinius gėrimus gaminančių ar jais prekiaujančių įmonių interneto svetainėse. Siūlytina numatyti, kad alkoholio reklamos draudimas įsigaliotų nuo 2018 m. sausio 1 d., kad ūkio subjektai galėtų tinkamai pasirengti jį įgyvendinti.

1.5. Siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437  5 straipsnio 2 dalyje nustatytų Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 11 ir 13 punktų pakeitimo nuostatų ir tikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 4 straipsnio 3 dalyje nustatytas Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 11 punkto nuostatas taip, kad būtų nurodytas aiškus draudimo laikas. Siūlytina formuluoti, kad mažmeninės prekybos vietose prekiauti alkoholiniais gėrimais draudžiama pirmadieniais–šeštadieniais iki 10 valandos ir nuo 20 valandos, o sekmadieniais – iki 10 valandos ir nuo 15 valandos.

1.6. Siūlytina tikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 4 straipsnio 4 dalyje nustatytas Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 13 punkto nuostatas – nurodyti, kad draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais viešojo maitinimo vietose, turinčiose licencijas verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais, pirmadieniais–šeštadieniais iki 10 valandos ir nuo 20 valandos, o sekmadieniais – iki 10 valandos ir nuo 15 valandos. Šis draudimas netaikomas viešojo maitinimo vietose, turinčiose licencijas verstis mažmenine prekyba alkoholiniais gėrimais, parduodamiems pilstomiems alkoholiniams gėrimams ir tik vartoti vietoje.

1.7. Siūlytina, siekiant kuo veiksmingiau įgyvendinti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 4 straipsnio 4 dalyje siūlomas Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 13 punkto nuostatas, Alkoholio kontrolės įstatymą papildyti draudimu fiziniams asmenims išnešti viešojo maitinimo įmonėse įsigytus alkoholinius gėrimus pirmadieniais–šeštadieniais iki 10 valandos ir nuo 20 valandos, o sekmadieniais – iki 10 valandos ir nuo 15 valandos iš tos viešojo maitinimo vietos bei Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse (toliau – Administracinių nusižengimų kodeksas) numatyti administracinę atsakomybę fiziniams asmenims už viešojo maitinimo vietose įsigytų alkoholinių gėrimų išsinešimą pirmadieniais–šeštadieniais iki 10 valandos ir nuo 20 valandos, o sekmadieniais – iki 10 valandos ir nuo 15 valandos iš tos viešojo maitinimo vietos, kurioje asmenys tuos alkoholinius gėrimus įsigijo.

1.8. Siūlytina nepritarti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 2 straipsnio ir 5 straipsnio 2 dalies nuostatoms, kuriomis panaikinama šiuo metu pagal Alkoholio kontrolės įstatymą savivaldybių taryboms suteikta teisė įvertinti ir priimti sprendimą kiekvienu konkrečiu atveju, kokiu atstumu nuo tam tikrų įstaigų, įskaitant ugdymo įstaigas, ar jų teritorijų draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais, ir tikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4096 4 straipsnio 8 dalyje siūlomas nuostatas – papildyti Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 9 dalį taip, kad savivaldybių taryboms būtų suteikta teisė ne tik riboti laiką, bet ir nustatyti vietas (teritorijas), kuriose draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais. Vadovaudamasi šia teise, savivaldybė gali lanksčiau, nei nustačius 200 metrų atstumą, spręsti dėl prekybos alkoholiniais gėrimais prie ugdymo ir kitų įstaigų. Pažymėtina, kad ugdymo įstaigos veikia miestuose, kaimuose ir kitose gyvenamosiose vietovėse, kurios skiriasi dydžiu, ir šios įstaigos dažniausiai steigiamos miestų ir miestelių centruose – vietose, kurios pasižymi didžiausia vietos gyventojų ir turistų trauka, todėl yra vienintelės tinkamos steigti parduotuves ar viešojo maitinimo vietas. Nustačius visiems vienodą 200 metrų atstumą nuo minėtų įstaigų, kuriuo draudžiama alkoholinių gėrimų prekyba, mažuose miesteliuose ar kaimuose ūkio subjektai, net ir tais atvejais, kai jų veikla nekelia problemų, privalėtų perkelti savo verslus į tolimesnes, jų veiklai ekonomiškai netinkamas vietas. Atkreiptinas dėmesys, kad, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento duomenimis, 2015 metais Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 1 punkte nustatyta teise pasinaudojo dauguma savivaldybių.

1.9. Siūlytina Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 4 straipsnyje, kuriuo draudžiama fiziniams asmenims gabenti ir laikyti viešose vietose, išskyrus prekybos alkoholiniais gėrimais vietas, alkoholio produktus atidengta pakuote, siekiant aiškumo vietoj sąvokos „atidengta pakuotė“ vartoti sąvoką „viešai matoma pakuotė“. Taip pat siūlytina Administracinių nusižengimų kodekse nustatyti administracinę atsakomybę už alkoholinių gėrimų viešai matomoje pakuotėje gabenimą ir laikymą viešose vietose, išskyrus prekybos alkoholiniais gėrimais vietas. Siekiant tinkamai įgyvendinti Alkoholio kontrolės įstatymo 17 straipsnio 4 dalyje numatytus draudimus fiziniams asmenims, siūlytina papildyti Administracinių nusižengimų kodeksą atsakomybe už draudimo vartoti, laikyti ir gabenti alkoholio produktus atidarytoje pakuotėje automobilių salonuose, išskyrus autotransporto priemones, kurių salonas yra stacionariai atskirtas nuo vairuotojo vietos, pažeidimą, taip pat draudimo fiziniams asmenims, turintiems verslo liudijimą, suteikiantį teisę verstis išvežiojamąja prekyba maisto produktais, ir vykdantiems verslo liudijime nustatytą veiklą, jų darbo metu specialiai šiai prekybai pritaikytose automobilinėse parduotuvėse laikyti ir gabenti alkoholio produktus, taip pat draudimo taksi vairuotojams jų darbo metu taksi automobiliuose laikyti ir gabenti alkoholio produktus pažeidimą.

1.10. Siūlytina Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 5 straipsnio 5 dalimi keičiamo Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 5 dalyje patikslinti, kad alkoholinių gėrimų pardavėjai turi teisę reikalauti pateikti asmens tapatybę liudijantį dokumentą.

1.11. Siūlytina tikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 10 straipsnį – nurodyti, kad Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 9 straipsnis taikomas Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 4 dalies 2, 3, 4, 5 punktų pažeidimams, padarytiems po Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 nuostatų įsigaliojimo, nes siūloma Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 9 straipsnio nuostata susijusi su ūkio subjektų teisių ir laisvių ribojimu, ir būtina užtikrinti, kad nauja nuostata būtų taikoma tik pažeidimams, padarytiems po Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 nuostatų įsigaliojimo.

1.12. Siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 5 straipsnio 2 dalies nuostatos, kuria keičiamas Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 9 punktas ir siūlytina papildyti Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 9 punktą, kad draudimas netaikomas alkoholiniams gėrimams, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija neviršija 7,5 procento, jeigu nepriimtas savivaldybės tarybos sprendimas, numatytas Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 8 dalyje.

1.13. Siūlytina Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 5 straipsnio 1 dalies 7 punkte ir 6 straipsnio 1 dalies 5 punkte vartoti tą pačią sąvoką „sporto varžybos“ arba „sporto renginiai“.

1.14. Siūlytina Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 5 straipsnio 2 dalies nuostatas, kuriomis keičiamas Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 3 dalies 14 punktas, patikslinti, kad draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais masinių renginių metu šių renginių vietose, taip pat draudžiama prekiauti alkoholiniais gėrimais švenčių, parodų, koncertų, teatro spektaklių, cirko, sporto ir kitų renginių, dėl kurių yra priimtas savivaldybės tarybos sprendimas, numatytas Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 8 dalyje, metu. Atitinkamai turi būti patikslinta Alkoholio kontrolės įstatymo 18 straipsnio 8 dalis bei 22 straipsnio nuostatos, susijusios su alkoholinių gėrimų vartojimu šiuose renginiuose.

1.15. Siūlytina atsisakyti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4437 7 straipsnio 1 dalies, kuria keičiamas Alkoholio kontrolės įstatymo 28 straipsnio 1 dalies 3 punktas.

1.16. Siūlytina tikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIP-4098 nuostatas, kad Valstybinio visuomenės sveikatos stiprinimo fondo lėšas sudaro ne tik Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas procentas akcizo pajamų, gautų už parduotus alkoholinius gėrimus ir apdorotą tabaką, bet ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytas procentas įplaukų nuo lėšų, gautų iš loterijų ir azartinių lošimų mokesčio. Taip pat reikėtų tikslinti siūlomų nuostatų įsigaliojimo datą, nes Lietuvos Respublikos 2017 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymas jau priimtas ir įsigaliojęs.

1.17. Siūlytina tikslinti Įstatymo projektą Nr. XIIP-4099 taip, kad būtų suvienodintos Administracinių nusižengimų kodekso 76 straipsnio 1 ir 2 dalių ir 168 straipsnio 3 ir 4 dalių sankcijose nustatytos skirtingų dydžių baudos – padidintos iki Administracinių nusižengimų kodekso 76 straipsnyje numatytų baudų, siekiant to paties tikslo – užkardyti alkoholinių gėrimų pardavimą asmenims (šiuo metu – nepilnamečiams, o pritarus siūlymams dėl
amžiaus – iki 20 metų) ir nustatyti didesnes baudas, numatytas Administracinių nusižengimų kodekso 485 straipsnio 1 ir 2 dalių
sankcijose.

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25 ir 26 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIP-4097, nes akcizų tarifai alkoholio produktams buvo padidinti ir nustatyti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymo Nr. IX-569 23, 24, 25, 26, 30 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XII-2145  1, 2, 3, 4 ir 7 straipsnių pakeitimo įstatyme Nr. XIII-171. Atsižvelgiant į tai, kad nauji akcizų tarifai alkoholio produktams įsigaliojo nuo 2017 m. kovo 1 d. ir dar nėra aiškus šio reguliavimo poveikis, manytina, kad šiuo metu netikslinga keisti Lietuvos Respublikos akcizų įstatymą ir nustatyti naujus akcizų tarifus alkoholio produktams.

3. Siūlytina prieš priimant Alkoholio kontrolės įstatymo pakeitimo įstatymo projektą, jį notifikuoti Europos Komisijai pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                      Saulius Skvernelis

 

 

 

Sveikatos apsaugos ministras                                                          Aurelijus Veryga