Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKLIAVŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1725
6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1131
IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS KONSULINIO MOKESČIO ĮSTATYMO NR. I-509
6 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1132
2017 m. gruodžio 6 d. Nr. 1001
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. spalio 6 d. sprendimo Nr. SV-S-411 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.22 ir 1.23 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo Nr. VIII-1725 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1131 ir Lietuvos Respublikos konsulinio mokesčio įstatymo Nr. I-509 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-1132 (toliau kartu – įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui patikslinti įstatymų projektus pagal šias pastabas ir pasiūlymus:
1. Valstybės rinkliavos ir konsulinio mokesčio lengvatas numatyti visoms Lietuvos Respublikos asmenų, nukentėjusių nuo 1939–1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 3 straipsnyje nustatytoms nuo okupacijų nukentėjusių asmenų grupėms. Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra ne kartą konstatavęs, kad konstitucinis asmenų lygybės prieš įstatymą principas, kuris reiškia žmogaus prigimtinę teisę būti traktuojamam vienodai su kitais, įpareigoja vienodus faktus vertinti vienodai ir draudžia iš esmės tokius pat faktus savavališkai vertinti skirtingai, bet nepaneigia to, kad įstatymu gali būti nustatytas nevienodas teisinis reguliavimas tam tikrų kategorijų asmenų, kurių padėtis skirtinga, atžvilgiu. Konstitucinis asmenų lygybės prieš įstatymą principas būtų pažeistas, jeigu tam tikri asmenys ar jų grupės būtų traktuojami skirtingai, nors tarp jų nėra tokio pobūdžio ir tokios apimties skirtumų, kad toks nevienodas traktavimas būtų objektyviai pateisinamas (Konstitucinio Teismo 2012 m. birželio 29 d., 2012 m. gruodžio 14 d., 2013 m. vasario 15 d., 2013 m. gegužės 16 d., 2013 m. lapkričio 15 d. nutarimai).
2. Atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės Lietuvos Respublikos Seimui pateiktame Lietuvos Respublikos 2018 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte nėra įvertintos dėl įstatymų projektuose siūlomų lengvatų neteksimos valstybės biudžeto pajamos, pasiūlyti įstatymų projektų įsigaliojimą nustatyti nuo 2019 m. sausio 1 d. Lietuvos genocido ir rezistencijos tyrimo centro duomenimis, siūlomos valstybės rinkliavos ir konsulinio mokesčio lengvatos Lietuvos Respublikos asmenų, nukentėjusių nuo 1939–1990 metų okupacijų, teisinio statuso įstatymo 3 straipsnyje nustatytoms nuo okupacijų nukentėjusių asmenų grupėms būtų taikomos 57909 asmenims ir, darant prielaidas, kad dėl asmens dokumento išdavimo kasmet kreiptųsi apie 10 proc. asmenų, kurių dauguma būtų pensinio amžiaus, t. y. kuriems jau taikoma 50 proc. valstybės rinkliavos lengvata, preliminariu vertinimu, Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas per metus netektų apie 150 tūkst. eurų pajamų.