PANEVĖŽIO RAJONO SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL INVENTORIZACIJOS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

 

2018 m. lapkričio 7 d. Nr. A-475

Panevėžys

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 29 straipsnio 8 dalies
2 punktu, Inventorizacijos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 719 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“:

1. T v i r t i n u Inventorizacijos taisykles (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Panevėžio rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2015 m. spalio 1 d. įsakymą Nr. A-1034 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“.

 

 

Savivaldybės administracijos direktorius                                                         Eugenijus Lunskis


 

PATVIRTINTA

Savivaldybės administracijos direktoriaus

2018 m. lapkričio 7 d. įsakymu Nr. A-475

 

 

INVENTORIZACIJOS TAISYKLĖS

 

I.          BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.         Inventorizacijos taisyklės (toliau – taisyklės) reglamentuoja Savivaldybės administracijos turto ir įsipareigojimų patikrinimą ir faktiškai rastų duomenų palyginimą su buhalterinės apskaitos duomenimis. Taisyklių privalo laikytis visi Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai, kiti darbuotojai, kurių funkcijos susijusios su inventorizacijos vykdymu.

2.         Taisyklės parengtos vadovaujantis Inventorizacijos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 719 „Dėl Inventorizacijos taisyklių patvirtinimo“, Viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartais: 8-uoju standartu „Atsargos“, 12-uoju standartu „Ilgalaikis materialusis turtas“, 13-uoju standartu „Ilgalaikis nematerialusis turtas“, 14-uoju standartu „Jungimai ir investicijos į asocijuotuosius subjektus“, 15-uoju standartu „Konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys ir investicijos į kontroliuojamus subjektus“, 17-uoju standartu „Finansinis turtas ir finansiniai įsipareigojimai“, 22-uoju standartu „Turto nuvertėjimas“.

 

II.        INVENTORIZACIJOS OBJEKTAS IR PERIODIŠKUMAS

 

3.         Savivaldybės administracija privalo inventorizuoti visą turimą turtą ir įsipareigojimus:

3.1.      ilgalaikį materialųjį, išskyrus nebaigtą statybą, ir nematerialųjį turtą, biologinį turtą, žaliavas, medžiagas ir kitas atsargas ̶ ne rečiau kaip kartą per metus ir ne anksčiau kaip ataskaitinių metų rugsėjo 30 dieną. Kelių inventorizacija pirmą kartą pagal šias taisykles turi būti atlikta ne vėliau kaip iki 2018 m. gruodžio 31 d.;

3.2.      maisto produktus, nepanaudotus numeruotus blankus, kurie nepriskirti prie saugiųjų dokumentų blankų kategorijos, ̶ ne rečiau kaip kartą per ketvirtį;

3.3.      pinigus kasoje, nepanaudotus saugiuosius dokumentų blankus – kiekvieną mėnesį;

3.4.      nebaigtą statybą, finansinį turtą (investicijas, vertybinius popierius, pinigus ir kitą finansinį turtą, finansinius įsipareigojimus) – ne rečiau kaip kartą per metus ir ne anksčiau kaip ataskaitinių metų lapkričio 30 dieną.

4.         Turtas inventorizuojamas ir kitais atvejais:

4.1.      pertvarkant Savivaldybės administraciją (pagal sprendimo pertvarkyti priėmimo dienos būklę), reorganizuojant Savivaldybės administraciją (pagal sprendimo reorganizuoti priėmimo dienos būklę) ir likviduojant Savivaldybės administraciją (pagal likvidatoriaus paskyrimo dienos būklę);

4.2.      keičiantis atsakingiems asmenims, ̶ inventorizuojama turto dalis, perduodama vieno atsakingo kitam atsakingam asmeniui (pagal turto perdavimo ir priėmimo dienos būklę);

4.3.      nustačius plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo ar iššvaistymo faktus arba vertybių gedimo (pagal nustatymo dienos būklę), gaisro arba stichinės nelaimės atvejais (pagal gaisro arba stichinės nelaimės pasibaigimo dienos būklę), ̶ inventorizuojama turto dalis, likusi po gaisro, stichinės nelaimės, plėšimo, vagystės, sukčiavimo, turto pasisavinimo ar iššvaistymo fakto arba vertybių gedimo nustatymo;

4.4.      Savivaldybės administracijos direktorius įsakymu paveda atlikti inventorizaciją ir dėl kitų priežasčių.

5.   Inventorizuojamas visas Savivaldybės administracijoje esantis turtas:

5.1.      nuosavybės arba patikėjimo teise įgytas, nuomojamas, saugomas, pagal jungtinės veikos (partnerystės) sutartis priklausantis turtas;

5.2.      kelyje esantis turtas (nupirktas, bet dar negautas, taip pat kitiems subjektams pervesti, bet jo negauti į sąskaitą pinigai ir pan.);

5.3.      Savivaldybės administracijai nepriklausantis, bet joje esantis turtas (išsinuomotas, gautas pagal panaudos, licencines sutartis, bendras turtas pagal jungtinės veiklos (partnerystės) ir kitas sutartis), išskyrus darbuotojų asmeninius daiktus, kurie Savivaldybės administracijos veikloje naudojami atskira Savivaldybės administracijos direktoriaus nustatyta tvarka.

 

III.       INVENTORIZACIJOS KOMISIJOS IR INVENTORIZAVIMO APRAŠO SUDARYMO REIKALAVIMAI

 

6.         Inventorizacijai atlikti Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudaroma centrinė ir vietinės inventorizavimo komisijos, įsakyme turi būti nurodoma:

6.1.      centrinės inventorizacijos komisijos pirmininko ir narių vardai, pavardės, pareigos;

6.2.      vietinių (skyrių, seniūnijų) inventorizacijos komisijų pirmininkų ir narių vardai, pavardės, pareigos;

6.3.      inventorizacijos pradžios ir pabaigos data;

6.4.      pavedimas laiku ir tinkamai atlikti inventorizaciją pagal įsakyme nurodytos dienos būklę;

6.5.      įpareigojimas inventorizacijos faktą įforminti dokumentais.

7.         Jeigu inventorizacija atliekama šių taisyklių 4 punkte nurodytais atvejais, įsakyme nurodyta diena, pagal kurios būklę atliekama inventorizacija, turi sutapti su taisyklių 4 punkte nurodytu atitinkamu atveju.

8.         Centrinė ir vietinės inventorizacijos komisijos sudaromos iš atitinkamos kompetencijos Savivaldybės administracijos tarnautojų ar darbuotojų. Jeigu reikiamos kompetencijos darbuotojų nėra, į inventorizacijos komisiją galima įtraukti ekspertus, kurie nėra Savivaldybės administracijos darbuotojai.

9.         Inventorizacijos komisijai vadovauja Savivaldybės administracijos direktorius ar kitas Savivaldybės administracijos direktoriaus paskirtas darbuotojas. Į komisiją gali būti įtraukti ir Apskaitos skyriaus specialistai.

10.       Centrinė komisija sudaroma iš penkių asmenų, o vietinės komisijos – iš ne mažiau kaip trijų asmenų;

11.       Atsakingi asmenys negali būti inventorizacijos komisijos nariai.

12.       Buhalterinę apskaitą tvarkantis asmuo negali būti komisijos pirmininkas.

13.       Centrinės inventorizacijos komisijos pirmininkas supažindina inventorizacijos komisijos pirmininkus su šiomis taisyklėmis pasirašytinai, o inventorizacijos komisijos pirmininkai pasirašytinai supažindina inventorizacijos komisijų narius su taisyklėmis, inventorizavimo reikalavimais.

14.       Vietinės inventorizacijos komisijos turi teisę gauti paaiškinimus iš atsakingų asmenų dėl turto būklės.

15.       Vietinės inventorizacijos komisijos privalo:

15.1.    iki nurodytos datos atlikti inventorizaciją, apibendrinti inventorizacijos rezultatus, peržiūrėti, koreguoti bei patvirtinti inventorizavimo aprašus-sutikrinimo žiniaraščius ir nustatytais terminais kartu su inventorizacijos komisijos susirinkimo protokolais pateikti centrinei komisijai;

15.2.    teikti paaiškinimus centrinei komisijai dėl turto būklės;

15.3.    radus neapskaitytą turtą, įkainoti rinkos kaina;

15.4.    užtikrinti, kad turto ir atsargų būklė būtų įvertinta teisingai, atsižvelgiant į jų nuvertėjimo požymius, pateiktus šių taisyklių priede.

16. Centrinė inventorizacijos komisija turi teisę:

16.1.    iki nustatytos datos iš vietinių komisijų gauti inventorizavimo aprašus-sutikrinimo žiniaraščius ir vietinių inventorizacijos komisijų susirinkimų protokolus;

16.2.    gauti paaiškinimus iš vietinių komisijų dėl turto būklės;

16.3.    gauti paaiškinimus iš atsakingų asmenų dėl turto būklės.

17. Centrinė inventorizacijos komisija privalo:

17.1.    koordinuoti ir kontroliuoti vietinių komisijų darbą;

17.2. užtikrinti, kad gauti inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai būtų užregistruoti inventorizavimo aprašų registracijos žurnale;

17.2.    iki nustatytos datos peržiūrėti inventorizavimo aprašus-sutikrinimo žiniaraščius ir teikti Savivaldybės administracijos direktoriui tvirtinti;

17.3.    teikti paaiškinimus Savivaldybės administracijos direktoriui dėl turto būklės;

17.4.    užtikrinti, kad turto būklė būtų įvertinta teisingai;

17.6  rengti Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymų projektus dėl turto nurašymo ir pardavimo bei inventorizacijos rezultatų įvertinimo.

18. Inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai sudaromi pagal šiuos požymius:

18.1.    turto buvimo vietą;

18.2.    turto judėjimą inventorizacijos metu (per inventorizaciją gautą, išduotą turtą);

18.3.    atsakingus asmenis;

18.4.    grupavimą į buhalterines sąskaitas (balansines ir nebalansines);

18.5.    sutartis (nuomos, panaudos, saugojimo, jungtinės veiklos (partnerystės) ir kt.) pagal kurias turtas nėra Savivaldybės administracijos nuosavybė arba valdomas patikėjimo teise;

18.6.    inventorizacijos metu nustatomus netinkamo (negalimo) naudoti turto buvimo faktus.

19. Inventorizacijos aprašo-sutikrinimo žiniaraščio privalomieji rekvizitai:

19.1.    viešojo sektoriaus subjekto pavadinimas;

19.2.    dokumento pavadinimas, jo sudarymo vieta;

19.3.    inventorizacijos atlikimo pradžios ir pabaigos data;

19.4.    inventorizuojamo turto ir įsipareigojimų, inventorizuojamų objektų pavadinimai;

19.5.    inventorizuojamo turto matavimo rodikliai (kai taikoma);

19.6.    inventorizuojamo turto kiekis ir (arba) vertė;

19.7.    inventorizuojamų gautinų sumų ir įsipareigojimų skaičius ir suma;

19.8.    inventorizuojamo turto nuvertėjimo požymiai;

19.9.    inventorizacijos komisijos narių, atsakingų asmenų vardai, pavardės, pareigų pavadinimai ir parašai.

20.       Buhalterinėje apskaitoje turi būti apskaičiuoti inventorizuojamo turto likučiai pagal įsakyme nurodytos inventorizacijos atlikimo dienos būklę. Turto inventorizavimo
aprašus-sutikrinimo žiniaraščius apskaitos sistemoje parengia Apskaitos skyriaus specialistai.

21.       Išnuomotas, pagal panaudos sutartį perduotas turtas, pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį partneriui priklausanti bendro turto dalis, pagal kitas sutartis perduotas turtas inventorizuojamas pagal nuomininko, panaudos gavėjo ir kitų partnerių paskirtų atsakingų asmenų pateiktus šio turto inventorizavimo aprašus.

 

IV.       ILGALAIKIO MATERIALIOJO TURTO INVENTORIZACIJA

 

22. Ilgalaikio materialiojo turto inventorizacijos aprašuose turi būti įrašyta:

22.1.    ilgalaikio materialiojo turto vieneto pavadinimas;

22.2.    inventoriaus numeris;

22.3.    įsigijimo data;

22.4.    įsigijimo savikaina.

23.       Inventorizacijos komisija, inventorizuodama ilgalaikį materialųjį turtą, išskyrus kelius ir biologinį turtą, apžiūri kiekvieną  turto vienetą ir jo dalis, įvertina, ar yra nuvertėjimo požymių (turto nuvertėjimo požymiai pateikti šių taisyklių priede), ir pažymi jo buvimo faktą bei nurodo turto būklės netinkamumą ar nereikalingumą, įrašydama į atskirą inventorizavimo aprašą.

24.       Radusi į buhalterinę apskaitą neįtraukto turto, taip pat turto, kurį apibūdinančių duomenų nėra buhalterinėje apskaitoje, inventorizacijos komisija į inventorizavimo aprašą-sutikrinimo žiniaraštį turi įrašyti trūkstamus šio turto duomenis ir kitus rodiklius (pvz., nurodyti pastatų paskirtį, pagrindines medžiagas, iš kurių jie pastatyti, apimtį, plotą, aukštų skaičių, rūsius, pastatymo metus, nusidėvėjimo laipsnį pagal esamą techninę būklę).

25.       Rastą į apskaitą neįtrauktą turtą ir turtą, kurį apibūdinančių duomenų buhalterinėje apskaitoje nėra, taip pat nuvertėjimo požymių turintį turtą rinkos kaina įvertina inventorizacijos komisija arba pasitelkia nepriklausomus turto arba verslo vertintojus, jeigu turto rinkos kainos inventorizacijos komisija nustatyti negali. Turto nuvertėjimo įvertinimas atliekamas komisijos pirmininko iniciatyva.

26.       Pastatai ir statiniai į aprašą įrašomi tokiu pavadinimu, kuris atitinka turto pagrindinę paskirtį. Kai pastatas atstatytas, rekonstruotas, išplėstas arba iš naujo įrengtas ir dėl to pasikeitusi pagrindinė jo paskirtis, į aprašą jis įrašomas paskirtį atitinkančiu pavadinimu.

27.       Kai atlikti pastatų rekonstravimo darbai (pristatyti aukštai, naujos patalpos ir kita) arba atskiri pastatų įrenginiai nugriauti (išardytos kai kurios konstrukcinės dalys) ir apskaitoje neįrašyti, inventorizacijos komisija, remdamasi turimais atitinkamais dokumentais, turi apskaičiuoti šio turto įsigijimo vertės padidėjimą arba sumažėjimą ir nurodyti pakeitimus inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje.

28.       Mašinos, transporto priemonės, kiti įrenginiai, įranga į inventorizavimo
aprašus-sutikrinimo žiniaraščius įtraukiami nurodant, įsigijimo metus, konstrukcijos sudėtį, galingumą.

29.       Kelių inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje nurodomas kelio numeris, kelio pavadinimas ir kelio ilgis pagal Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinto Panevėžio rajono vietinės reikšmės kelių sąrašo duomenis.

30.       Biologinio turto inventorizacijos metu nustatomas tik pats želdynų buvimo faktas arba fiksuojami naujai sukurti želdynai. Gali būti nustatomas želdynų nuvertėjimas. Detali biologinio turto inventorizacija atliekama ne rečiau kaip kartą per 10 metų, vadovaujantis Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu.

31.       Ataskaitiniais metais nebaigtų ilgalaikio materialiojo turto statybos darbų inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje nurodoma atliktų darbų apimtis ir sudaromi atskiri inventorizavimo aprašai-sutikrinimų žiniaraščiai pagal statomą arba montuojamą turtą.

32.       Turtas, kuris inventorizacijos metu yra už savivaldybės ribų (automobiliai, išsiųsti remontuoti įrenginiai ir kita), inventorizuojamas iki jo laikino perkėlimo iš savivaldybės.

33.       Ilgalaikio materialiojo turto vienetams suteiktas inventoriaus numeris negali būti keičiamas per visą jo naudojimo laiką. Numerius galima pakeisti tik tais atvejais, kai turtas klaidingai sunumeruojamas.

34.       Nuomojamam arba pagal panaudos sutartis gautam turtui nuomininkas, panaudos gavėjas palieka nuomotojo, panaudos davėjo, jungtinės veiklos administratoriaus ar kito turto valdytojo jam priskirtą inventoriaus numerį.

35.       Netinkamas naudoti ilgalaikis materialusis turtas įrašomas į atskirą inventorizavimo aprašą-sutikrinimo žiniaraštį, nurodant jo pavadinimą, inventoriaus numerį, įsigijimo savikainą, nusidėvėjimo laipsnį, netinkamumo naudoti priežastį.

36.       Turtas, įsigytas finansinės nuomos (lizingo) būdu, inventorizuojamas sudarant atskirą inventorizavimo aprašą-sutikrinimo žiniaraštį.

37.       Inventorizuojant išsinuomotą, naudojamą pagal panaudos sutartis, laikinai saugomą ir kitą Savivaldybės administracijoje esantį ilgalaikį materialųjį turtą, inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai sudaromi pagal kiekvieną savininką ir juose papildomai nurodoma nuomos, panaudos, saugojimo sutartys ir jų pabaigos laikas.

38.       Inventorizacijos komisija, gavusi inventorizavimo aprašus iš subjektų, kurie turtą nuomoja, naudoja pagal panaudos sutartis, faktinius turto likučius sutikrina su buhalterinės apskaitos duomenimis.

 

V.        ATSARGŲ IR PINIGŲ INVENTORIZACIJA

 

39.       Tikrinant atsargų ir pinigų kasoje likučius, privalo dalyvauti atsakingi asmenys, išskyrus atvejus, kai šie asmenys negali dalyvauti dėl pateisinamų priežasčių. Jeigu atsakingi asmenys inventorizacijoje dalyvauti negali, turi būti paskiriamas pavaduojantis asmuo.

40.       Inventorizacijos komisija gauna iš atsakingų asmenų Savivaldybės administracijos buhalterinę apskaitą tvarkančiam asmeniui neatiduotus turto gavimo ir nurašymo arba išdavimo dokumentus. Komisijos pirmininkas visuose Savivaldybės administracijos buhalterinę apskaitą tvarkančiam asmeniui neatiduotuose dokumentuose turi įrašyti žodžius „iki inventorizacijos“, nurodyti gavimo datą ir pasirašyti. Pagal dokumentus su įrašu „iki inventorizacijos“ buhalterinėje apskaitoje papildomai registruojamos ūkinės operacijos ir ūkiniai įvykiai.

41.       Prieš prasidedant inventorizacijai, atsakingi asmenys raštu patvirtina, kad visi turto gavimo ir nurašymo arba išdavimo dokumentai atiduoti buhalteriui, tvarkančiam atsargų apskaitą ir kad nėra jokio neužpajamuoto arba neišduoto (nenurašyto) turto.

42.       Inventorizacijos komisija, prieš pradėdama darbą, turi patikrinti, ar veikia matavimo priemonės, ar atlikta jų patikra Lietuvos Respublikos metrologijos įstatyme nustatyta tvarka.

43.       Atliekant inventorizaciją esantis turtas suskaičiuojamas, pasveriamas, išmatuojamas arba naudojami kiti jo kiekio nustatymo būdai, atsižvelgiant į kiekvienos rūšies turto matavimo vienetą, laikymo vietą ir būdą.

44.       Inventorizacijos komisija įvertina, ar yra požymių, kad atsargos gali būti nuvertėjusios. Atsargas, turinčias nuvertėjimo požymių, įvertina inventorizacijos komisija ir surašo Atsargų nuvertėjimo pažymą.

45.       Prireikus per inventorizaciją atsargos gali būti priimamos ir išduodamos. Tai atliekama inventorizacijos komisijos akivaizdoje. Priimtos bei išduotos atsargos įrašomos į atskirus inventorizavimo aprašus-sutikrinimo žiniaraščius.

46.       Atsargos į inventorizavimo aprašus-sutikrinimo žiniaraščius įrašomos pagal buhalterinėje apskaitoje užregistruotą jų pavadinimą ir matavimo vienetus bei įsigijimo savikainą.

47.       Pinigai kasoje (eurais ir užsienio valiuta) suskaičiuojami pagal jų nominaliąją vertę. Pinigų bankų sąskaitose inventorizacija atliekama suderinant sąskaitų likučius pagal buhalterinės apskaitos duomenis su bankų duomenimis apie sąskaitų likučius.

48.       Inventorizuojant nepanaudotus numeruotus dokumentų blankus ir saugiuosius dokumentų blankus, tikrinamas jų kiekis pagal rūšis. Inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje nurodomi šių blankų pavadinimai, serijos ir numeriai. Radus sugadintus šių dokumentų blankus, surašomas atskiras sugadintų blankų inventorizavimo aprašas, kuriame nurodomi jų pavadinimai, serijos ir numeriai.

49.       Kelyje esančios atsargos inventorizuojamos tikrinant jų išsiuntimo dokumentus. Inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje įrašomi šie kiekvienos siuntos duomenys: kiekis ir jų įsigijimo savikaina, išsiuntimo data, taip pat dokumentų, kuriais remiantis šios atsargos įtrauktos į atitinkamas sąskaitas, sąrašas ir numeriai.

50.       Inventorizuojant išsinuomotas, naudojamas pagal panaudos sutartis, laikinai saugomas atsargas, inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai sudaromi pagal kiekvieną savininką, ir juose papildomai nurodoma nuomos, panaudos, saugojimo sutartys ir jų pabaigos laikas.

51.       Inventorizacijos komisija, gavusi inventorizavimo aprašus iš kitų subjektų, kurie šį turtą saugo, nuomoja, naudoja pagal panaudos sutartis, sutikrina faktinius turto likučius ir palygina su buhalterinės apskaitos duomenimis.

52.       Inventorizacijos metu rastus skirtumus tarp atsargų likučių apskaitoje ir faktiškai rastų atsargų, inventorizavimo komisijos privalo patikrinti, ar šie skirtumai neatsirado dėl atsargų judėjimo inventorizacijos metu. Visi skirtumai, susiję su atsargų judėjimu nuo faktinės inventorizacijos dienos, turi būti pagrįsti apskaitos dokumentais. Jeigu tokių dokumentų nėra, būtina pažymėti inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje ir apskaitoje registruoti atsargų trūkumą arba perteklių.

 

VI.       NEMATERIALIOJO TURTO IR FINANSINIO TURTO INVENTORIZACIJA

 

53.       Nematerialusis turtas inventorizuojamas ta pačia tvarka  kaip ir ilgalaikis materialusis turtas.

54.       Inventorizuojant programinę įrangą, tikrinami faktiniai jos įsigijimo dokumentai ir turimos licencinės sutartys, nustatomas naudojamos programinės įrangos faktinis kiekis, jo atitiktis turimiems įsigijimo dokumentams ir licencinėms sutartims. Būtina įvertinti, ar nėra pasibaigęs galiojimo laikas.

55.       Komisija, radusi į apskaitą neįtraukto nematerialiojo turto (pvz., naudojamų programinių licencijų), į inventorizavimo aprašą-sutikrinimo žiniaraštį įrašo šio turto duomenis ir techninius rodiklius bei buvimo vietą, siekiant nustatyti neteisėtą neįsigyto turto naudotoją.

56.       Inventorizuojant investicijas į kitus subjektus, tikrinami investavimo patvirtinimo dokumentai.

57.       Inventorizuojant finansinį turtą, tikrinamos sutarčių sąlygos ir dokumentai, kuriais pagrindžiamas finansinio turto padidėjimas ir (arba) sumažėjimas.

 

VII.     ĮSIPAREIGOJIMŲ INVENTORIZACIJA

 

58.       Inventorizuojamos gautinos ir mokėtinos sumos valstybės biudžetui, savivaldybės iždui, fondams, bankams, pirkėjams, atskaitingiems asmenims, Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojams, darbuotojams.

59.       Gautinų mokėtinų sumų inventorizacija vykdoma užbaigus ataskaitinius kalendorinius metus gruodžio 31 d. būklės.

60.       Inventorizuojant Savivaldybės administracijos gautinas ir mokėtinas sumas, vykdomas tarpusavio gautinų ir mokėtinų sumų atsiskaitymų suderinimas su tiekėjais ir rangovais.

61.       Tarpusavio gautinų ir mokėtinų sumų suderinimas įforminamas tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktais, kuriuose nurodoma mokėtina arba gautina suma, jos atsiradimo priežastis ir data, jei žinoma, – pirminio dokumento numeris, prievolės pasibaigimo data.

62.       Su Valstybine mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Valstybine socialinio fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Savivaldybės iždu ir kredito įstaigoms mokėtinos sumos derinamos šių subjektų nustatyta tvarka.

63.       Tarpusavio atsiskaitymo suderinimo akto gavėjas, patvirtinęs akte nurodytą sumą arba nurodęs neatitikimo priežastis, vieną akto egzempliorių grąžina (išsiunčia) pateikėjui, o kitą pasilieka.

64.       Tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktas (2 vnt.) siunčiamas paštu, elektroniniu paštu, faksu arba perduodamas asmeniškai konkrečiam subjektui, ar pripažįstamas, gavus iš tiekėjų ar rangovų.

65.       Visi išsiųstieji ir gautieji tarpusavio atsiskaitymų suderinimo aktai registruojami Tarpusavio atsiskaitymų suderinimo aktų registre, patvirtintame Savivaldybės administracijos direktoriaus metiniame dokumentacijos plane.

66.       Gautinos ir mokėtinos sumos laikomos suderintos, jeigu:

66.1.    tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktą pasirašo abi šalys;

66.2.    tarpusavio atsiskaitymo suderinimo aktas išsiųstas, užregistruotas Tarpusavio atsiskaitymų suderinimo aktų registre ir per 15 kalendorinių dienų negrąžinamas pateikėjui, laikoma, kad gautina arba mokėtina suma yra suderinta.

67.       Suderintų gautinų ir mokėtinų sumų faktas pažymimas inventorizavimo
aprašuose-sutikrinimo žiniaraščiuose, įrašant eilės tvarka Tarpusavio atsiskaitymų suderinimo aktų registravimo numerį ir datą. Inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai sudaromi pagal gautinų ir mokėtinų sumų balansines sąskaitas.

68.       Tuo atveju, jei gautinos ir mokėtinos sumos nebuvo suderintos iki įsipareigojimų inventorizacijos pabaigos, nesuderinti įsipareigojimai įrašomi į atskirus inventorizavimo
aprašus-sutikrinimo žiniaraščius pagal balansines ir nebalansines sąskaitas, nurodant nesuderinimo priežastį.

69.       Savivaldybės administracija, vadovaudamasi protingumo ir racionalumo kriterijais (atsižvelgdama į sumų reikšmingumą, tikėtinos derinimo naudos ir sąnaudų santykį), nustato, kad gautinos ir mokėtinos sumos gali būti inventorizuojamos jų nederinant:

69.1.    kai gautina arba mokėtina suma lygi 1 eurui arba mažesnė už 1 eurą;

69.2.    kai gautinų arba mokėtinų sumų skolininkai yra fiziniai asmenys.

70.       Jeigu gautina ar mokėtina suma nebuvo suderinta ar nebuvo derinta, kaip leidžiama taisyklių 69 punktu, inventorizuojant tokias sumas tikrinami dokumentai, kuriais pagrindžiama gautina ir mokėtina suma, nustatoma gautinos ir mokėtinos sumos atsiradimo data ir priežastis.

71.       Gautinų ir mokėtinų sumų inventorizavimo aprašuose-sutikrinimo žiniaraščiuose turi būti nurodytas kreditoriaus arba skolininko pavadinimas, gautina arba mokėtina suma eurais, jos atsiradimo data, tarpusavio suderinimo data, jei buvo derinta, tarpusavio atsiskaitymo suderinimo akto numeris.

72.       Gautinų, mokėtinų, pervestinų sumų, ilgalaikių ir trumpalaikių įsipareigojimų žiniaraščiai (sąrašai) prilyginami inventorizavimo aprašams-sutikrinimo žiniaraščiams.

 

VIII.    INVENTORIZACIJOS ĮFORMINIMAS

 

73.       Inventorizacijai įforminti sudaromi inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai arba, jeigu reikia, kiti apskaitos registrai.

74.       Ilgalaikio turto, biologinio turto, pinigų, numeruotų ir saugiųjų dokumentų blankų ir atsargų inventorizavimo aprašuose-sutikrinimo žiniaraščiuose turi būti rašytinis patvirtinimas atsakingo asmens, kad visi gavimo ir nurašymo arba išdavimo dokumentai atiduoti į Apskaitos skyrių, gautas turtas užpajamuotas, o perduotas turtas nurašytas arba išduotas, taip pat nurodomi paskutinių gavimo, nurašymo arba išdavimo dokumentų numeriai, data, padaromas įrašas: „Visą šiame inventorizavimo apraše išvardytą turtą komisija man dalyvaujant patikrino ir įrašė į aprašą, todėl inventorizacijos komisijai pretenzijų neturiu. Už išvardyto turto išsaugojimą atsakau“, po juo pasirašo atsakingas (atsakingi) asmuo (asmenys).

75.       Jeigu atsakingas (atsakingi) asmuo (asmenys) turi pretenzijų inventorizacijos komisijai, komisija iš naujo privalo perskaičiuoti inventorizuojamą turtą.

76.       Jeigu po pakartotinio patikrinimo atsakingas (atsakingi) asmuo (asmenys) atsisako pasirašyti inventorizavimo aprašą-sutikrinimo žiniaraštį, tai įrašoma inventorizavimo
apraše-sutikrinimo žiniaraštyje ir pridedamas pasirašytas atsakingų asmenų raštiškas paaiškinimas nurodant nepasirašymo priežastį.

77.       Keičiantis atsakingiems asmenims, kai perduodamas ir priimamas turtas, inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje turtą perduodantis asmuo pasirašo, kad jį perdavė, o priimantysis, ̶ kad priėmė.

78.       Netinkamo (negalimo) naudoti turto inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje nurodoma netinkamumo naudoti priežastis.

79.       Inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje įrašomos komisijos pastabos dėl turto tolesnio naudojimo.

80.       Inventorizuojant materialųjį turtą, surašomi du inventorizavimo aprašų-sutikrinimo žiniaraščių egzemplioriai, kurių kiekvieną pasirašo vietinės inventorizacijos komisijos ir už inventorizuojamą turtą atsakingi asmenys. Pirmasis inventorizavimo aprašo egzempliorius inventorizacijos baigimo dieną atiduodamas Apskaitos skyriui, o antrasis – atsakingam asmeniui.

81.       Inventorizuojant pasiskolintą, išsinuomotą, naudojamą pagal panaudos sutartis, administruojamą bendrą turtą pagal jungtinės veiklos (partnerystės) sutartį, pagal kiekvieną turto savininką surašomi trys inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai, kurių kiekvieną pasirašo vietinės inventorizacijos komisijos pirmininkas, nariai ir atsakingi asmenys. Pirmasis inventorizavimo aprašo-sutikrinimo žiniaraščio egzempliorius inventorizacijos baigimo dieną atiduodamas Apskaitos skyriui, antrasis – atsakingam asmeniui, o trečias – turto savininkui, partneriams.

82.       Visas patikrintas ir suskaičiuotas turtas įrašomas į inventorizavimo aprašus-sutikrinimo žiniaraščius, kuriuose nurodomas įrašo eilės numeris, pavadinimas, techninė charakteristika, kiekis, buhalterinės apskaitos dokumentuose nurodyta vertė (kaina, suma) arba tik vertė (kaina, suma), arba tik kiekis . Kiekvieno inventorizavimo aprašo-sutikrinimo žiniaraščio lapo pabaigoje skaitmenimis ir žodžiais įrašomas faktiškai rasto turto kiekis (susumavus lape įrašyto turto kiekį, nesvarbu koks matavimo vienetas), žodžiais įrašomas paskutinio įrašo eilės numeris. Neužpildytos lapo eilutės perbraukiamos.

83.       Inventorizavimo aprašo-sutikrinimo žiniaraščio paskutinio lapo pabaigoje skaitmenimis ir žodžiais įrašomas paskutinio įrašo eilės numeris, faktiškai rasto turto kiekis (susumavus visuose, įskaitant ir paskutinį, inventorizavimo aprašo lapuose nurodytą turto kiekį) ir (arba) faktiškai rasto turto verčių suma.

84.       Klaidos inventorizavimo aprašuose-sutikrinimo žiniaraščiuose taisomos tik inventorizacijos metu. Pataisymai visuose inventorizavimo aprašų-sutikrinimo žiniaraščių egzemplioriuose paaiškinami ir pasirašomi vietinių komisijų narių ir atsakingų asmenų, kurie tuos aprašus sudarė ir pasirašė.

85.       Apskaitos skyriaus darbuotojai patikrina gautus inventorizacijos aprašus-sutikrinimo žiniaraščius, ar yra visi privalomieji ir papildomi rekvizitai, ar teisingai apskaičiuotos sumos.

86.       Remiantis inventorizavimo aprašais-sutikinimo žiniaraščiais, faktiniai inventorizuotų objektų likučiai sutikrinami su buhalterinės apskaitos duomenimis pagal jų būklę inventorizacijos pradžios dieną. Radus likučių trūkumų arba perteklių, sudaromas sutikrinimo žiniaraštis, į kurį rašomi tik tie turto objektai, kurių kiekis ar kaina, vertė skiriasi nuo registruotų apskaitoje.

87.       Inventorizacijos komisija turi pareikalauti iš atsakingų asmenų rašytinių paaiškinimų dėl visų trūkumų ir pertekliaus, jei toks nustatomas. Paaiškinimai pateikiami per inventorizavimo komisijos nustatytą terminą.

88.       Remdamasi pateiktais paaiškinimais ir sutikrinimo žiniaraščiais, inventorizacijos komisija nustato aptiktų turto, įsipareigojimų neatitikimų, trūkumų, nuostolių ir gedimo, pertekliaus priežastis, rekomenduoja panaikinti inventorizacijos ir buhalterinės apskaitos duomenų skirtumus ir pateikia pasiūlymus dėl neatitikimų panaikinimo.

89.       Galutinį sprendimą dėl inventorizacijos metu rasto turto, kurio vertės negalima nustatyti taisyklių 25 punkte nurodytais būdais, vertės nustatymo ar nuvertinimo ir inventorizacijos rezultatų įrašymo į apskaitą priima Savivaldybės administracijos direktorius per 15 darbo dienų nuo inventorizacijos pabaigos.

90.       Remiantis Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimu, inventorizacijos rezultatai, nedelsiant registruojami atitinkamose buhalterinėse sąskaitose, bet ne vėliau kaip iki finansinių ataskaitų sudarymo dienos.

91.       Nustatytas turto perteklius užpajamuojamas:

91.1.    Jei nustatyta, kad turtas buvo neteisingai nurašytas:

D 1XXXXX1, D 20XXXX1 Turto sąskaita įsigijimo savikaina

K 1XXXXX4 Ilgalaikio turto sukauptas nusidėvėjimas

K 1XXXXX3 Ilgalaikio turto nuvertėjimas, jei buvo priskaitytas

K 8XXXXXX Pripažintos sąnaudos

D 70XXXXX Mažinamos priskaitytos finansavimo pajamos

K 42XXXX2 Mažinamos panaudotos finansavimo sumos.

91.2.    Kai turtas nebuvo apskaitytas:

D 1XXXXX1, 20XXXX1 Turto įsigijimo savikaina

K 42XXXX1 Gautos finansavimo sumos.   

92.       Nustatytas turto trūkumas:

92.1.    Jei numatoma trūkumų sumas išieškoti iš kaltininkų:

D 2293001 Išieškotinos sumos už padarytą žalą

D 1XXXXX4 Ilgalaikio turto sukauptas nusidėvėjimas

D 1XXXXX3 Ilgalaikio turto nuvertėjimas

K 1XXXXX1 Ilgalaikio turto įsigijimo savikaina

D 20XXXX3 Atsargų nuvertėjimas

K 20XXXX1 Atsargų įsigijimo savikaina.

93. Kai trūkumų išieškoti negalima:

D 87XXXXX Registruojamos nurašymo sąnaudos

K 2293001 Išieškotinos sumos už padarytą žalą

Antrinis įrašas, kai pripažįstamos Finansavimo sumos

D 42XXXX2 Panaudotos finansavimo sumos

K 70XXXXX Finansavimo pajamos

 

IX.       BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

94.       Savivaldybės administracijos direktorius įstatymų nustatyta tvarka atsako už inventorizacijos organizavimą ir atlikimą laiku, inventorizavimo duomenų išsaugojimą, sutikrinimo žiniaraščiuose nustatytų trūkumų išieškojimą, galutinio sprendimo, kaip nustatyta taisyklių 89 punkte, priėmimą.

95.       Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu sudarytos inventorizacijos komisijos pirmininkas (-ai) atsako už komisijos darbo organizavimą, inventorizacijos atlikimą įsakyme nurodytais terminais, duomenų inventorizavimo apraše-sutikrinimo žiniaraštyje teisingumą bei pateikimą šiose taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais.

96.       Apskaitos skyriaus vedėjas (vyriausiasis buhalteris) atsako už teisingų inventorizacijos rezultatų, turto pertekliaus ir neišieškotų trūkumų registravimą Savivaldybės administracijos buhalterinėje apskaitoje.

97.       Inventorizacijos dokumentai (inventorizavimo aprašai-sutikrinimo žiniaraščiai, sutikrinimo žiniaraščiai ir kiti apskaitos registrai inventorizacijos rezultatams įforminti, inventorizacijos komisijų ir Savivaldybės administracijos direktoriaus sprendimai dėl inventorizacijos rezultatų registravimo buhalterinėje apskaitoje) saugomi Lietuvos vyriausiojo archyvaro nustatyta tvarka ir pagal Savivaldybės administracijos metų dokumentacijos planą.

 

X.        BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

98. Taisyklės privalomos visiems savivaldybės darbuotojams, kurių funkcijos susijusios su turto valdymu, apskaita, apsauga ir inventorizacijos atlikimu.

99. Darbuotojai, pažeidę šių taisyklių reikalavimus, atsako teisės aktų nustatyta tvarka.

_______________________

part_99b36f21fb344f0d8775eab0c18f9ac9_end


 

Inventorizacijos taisyklių

priedas

 

PAGRINDINIAI TURTO NUVERTĖJIMO POŽYMIAI

(nurodyti 22-ajame VSAFAS „Turto nuvertėjimas“)

 

1. Turto išoriniai nuvertėjimo požymiai:

1.1. reikšmingai sumažėjusi turto teikiamų paslaugų ar juo gaminamų produktų paklausa;

1.2. per ataskaitinį laikotarpį turto rinkos vertė sumažėjo reikšmingai daugiau, negu būtų sumažėjusi dėl įprastinio turto naudojimo per tą patį laikotarpį;

1.3. per ataskaitinį laikotarpį viešojo sektoriaus subjekto veiklos technologinėje, teisinėje aplinkoje arba vyriausybės politikoje įvyko reikšmingų pokyčių, susijusių su viešojo sektoriaus subjekto turimo turto naudojimo apimtimi ir pobūdžiu, kurie daro neigiamą poveikį viešojo sektoriaus subjekto veiklos rezultatams.

2. Turto vidiniai nuvertėjimo požymiai:

2.1. yra įrodymų, kad turtas ar turto dalis yra sugadinta;

2.2. viešojo sektoriaus subjektas turi turto, kuris dar nėra visiškai nudėvėtas (amortizuotas), tačiau jau nebenaudojamas veikloje;

2.3. per ataskaitinį laikotarpį įvyko (arba jie yra tikėtini netolimoje ateityje) reikšmingų ilgalaikių pokyčių, susijusių su turto naudojimo apimtimi ir pobūdžiu, tokių kaip turto galimybių neišnaudojimas (prastovos); planuojama nutraukti ar restruktūrizuoti veiklą, kurią vykdant naudojamas šis turtas; planuojama perleisti turtą anksčiau, negu iki tol tikėtasi, ir panašūs pokyčiai, darantys neigiamą poveikį viešojo sektoriaus subjekto veiklos rezultatams;

2.4. viešojo sektoriaus subjektas turi nebaigtų statyti objektų, kurių nežadama užbaigti arba kuriuos užbaigti būtų ekonomiškai nenaudinga;

2.5. iš turto nuomos gaunamos pajamos nepadengia to turto nusidėvėjimo (amortizacijos) ir kitų to turto eksploatavimo išlaidų;

2.6. turtui eksploatuoti ir prižiūrėti reikia daugiau išlaidų, nei buvo numatyta iš pradžių;

2.7. pinigų srautai iš įplaukų duodančio turto naudojant jį uždirbamos pajamos yra reikšmingai mažesni nei buvo numatyta;

2.8. yra informacijos iš viešojo sektoriaus subjekto darbuotojų, valstybės tarnautojų ar padalinių, parodančios, kad turto naudojimo vertė yra žymiai mažesnė nei tikėtasi. Tai galėtų būti pranešimai apie nenaudojamą turtą ir panašiai.

3. Išankstinių apmokėjimų nuvertėjimas yra vertinamas tik tuomet, jeigu yra požymių, kad paslaugos arba prekės, už kurias buvo sumokėta, arba jų dalis nebus gauta dėl šių priežasčių:

3.1. skolininkas laiku nepatiekė prekių ar nesuteikė paslaugų, už kurias buvo iš anksto sumokėta, ir praleistas terminas kelia pagrįstų abejonių, kad už atliktus išankstinius apmokėjimus bus gautos prekės ar paslaugos;

3.2. viešojo sektoriaus subjekto atlikti išankstiniai apmokėjimai yra ginčijami ir yra tikimybė, jog ginčas bus išspręstas ne viešojo sektoriaus subjekto naudai;

3.3. tiekiantis prekes ar teikiantis paslaugas, už kurias buvo iš anksto sumokėta, subjektas bankrutavo arba yra pradėta jo bankroto procedūra;

3.4. pradėti priverstiniai teisiniai išankstinių apmokėjimo sumų arba prekių ar paslaugų, už kurias buvo iš anksto sumokėta, išieškojimo veiksmai;

3.5. kiti, inventorizacijos komisijos nustatyti turto nuvertėjimo požymiai, kurie gali lemti, jog dalis prekių arba paslaugų nebus gautos.

_______________________

 

 

part_3b5a12a3975b49fea49f90633634fd48_end