APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTO PRIE APLINKOS MINISTERIJOS
DIREKTORIUS
ĮSAKYMAS
DĖL APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTO PRIE APLINKOS MINISTERIJOS
DIREKTORIAUS 2020 M. LAPKRIČIO 17 D. ĮSAKYMO NR. AD1-350 „DĖL ŪKIO SUBJEKTŲ VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO TVARKOS APRAŠŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2021 m. gruodžio 14 d. Nr. AD1-435
Vilnius
P a k e i č i u Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos direktoriaus 2020 m. lapkričio 17 d. įsakymo Nr. AD1-350 „Dėl Ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo tvarkos aprašų patvirtinimo“ 1 punktą išdėstau jį taip,
„1. T v i r t i n u pridedamus:
1.1. Ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos, kuriai reikia gauti taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus ar taršos leidimus, keliamos rizikos aplinkai vertinimo tvarkos aprašą;
PATVIRTINTA
Aplinkos apsaugos departamento prie
Aplinkos ministerijos direktoriaus
2020 m. lapkričio 17 d. įsakymu Nr. AD1-350
(Aplinkos apsaugos departamento prie
Aplinkos ministerijos direktoriaus
2021 m. gruodžio 14 d. įsakymo
Nr. AD1-435 redakcija)
ŪKIO SUBJEKTŲ VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS, KURIAI REIKIA GAUTI TARŠOS
INTEGRUOTOS PREVENCIJOS IR KONTROLĖS LEIDIMUS AR TARŠOS
LEIDIMUS, KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos, kuriai reikia gauti taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus ar taršos leidimus, keliamos rizikos aplinkai vertinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato ūkio subjektų, eksploatuojančių įrenginius, kuriems, vadovaujantis Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2013 m. liepos 15 d. įsakymu Nr. D1-528 „Dėl Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių patvirtinimo“, ar Taršos leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2014 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. D1-259 „Dėl Taršos leidimų išdavimo, pakeitimo ir galiojimo panaikinimo taisyklių patvirtinimo“, reikia turėti taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus (toliau – TIPK) ar taršos leidimus, vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnius pagal vykdomą veiklos rūšį ir galimą neigiamą poveikį aplinkai, priimtus administracinius sprendimus bei rizikos dydžio nustatymą. Taip pat pagal Aprašo reikalavimus vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimas atliekamas ūkio subjektams, kurių vykdomai ūkinei veiklai, vadovaujantis Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, atnaujinimo ir panaikinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 80 „Dėl Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, atnaujinimo ir panaikinimo taisyklių patvirtinimo“, yra išduoti TIPK leidimai.
3. Apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Administracinio sprendimo priemonės – fiziniam ar juridiniam asmeniui už aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus skirtos administracinės nuobaudos, duoti privalomieji nurodymai, nustatytas pasirengimo sustabdyti aplinkai kenksmingą veiklą terminas, stabdyta aplinkai kenksminga veikla, panaikintas TIPK ar taršos leidimas, sustabdytas pavojingųjų atliekų tvarkymo licencijos galiojimas ar pavojingųjų atliekų tvarkymo licencijos galiojimas panaikintas, nustatytas aplinkai padarytos žalos faktas, skirta ekonominė sankcija.
3.2. Paskutiniai patikrinimų metai – laikotarpis, išreikštas kalendoriniais metais, kai Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos (toliau – Departamentas) atliko ūkio subjekto veiklos paskutinį planinį ar neplaninį patikrinimą. Jei už Departamento patikrinimo metu nustatytus aplinkos apsaugos pažeidimus administracinio sprendimo priemonės taikytos kitais kalendoriniais metais, paskutiniais patikrinimų metais laikomi kalendoriniai metai, kai buvo taikytos administracinio sprendimo priemonės.
II SKYRIUS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI DĖL ŪKIO SUBJEKTŲ VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO
5. Ūkio subjektui vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos dydis nustatomas vertinant Aprašo III skyriuje nurodytus vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnius ir vertinimo rezultatus fiksuojant Ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo duomenų formoje (Aprašo priedas) (toliau – Duomenų forma).
6. Departamento aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas (toliau – Pareigūnas), atlikęs ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimą, surašo tarnybinį pranešimą, kuriame nurodo ūkio subjektus, kurių rizikos vertinimas buvo atliktas. Tarnybinis pranešimas kartu su pridedamomis Duomenų formomis talpinamas į Vieningą dokumentų valdymo informacinę sistemą (toliau – VDVIS). Atliktas ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimas VDVIS suderinamas su tiesioginiu vadovu, kuris turi užtikrinti, kad rizikos dydis būtų įvertintas vadovaujantis Aprašo 11 punktu. Tiesioginiam vadovui patvirtinus ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimą, VDVIS sistemoje su juo supažindinamas Departamento Veiklos organizavimo skyriaus vedėjas ir Departamento Imuniteto tarnybos viršininkas.
7. Ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimas atliekamas kiekvienais metais ne vėliau kaip iki gruodžio 15 d.
8. Atliekant ūkio subjekto, kurio ūkinės veiklos patikrinimas niekada nebuvo atliktas, vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimą pirmą kartą, laikoma, kad jo atžvilgiu administracinio sprendimo priemonės nebuvo priimtos.
9. Ūkio subjektų, atitinkančių einamaisiais metais Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos ir (arba) Departamento nustatytus metinius kontrolinės veiklos prioritetinius uždavinius, patikrinimai planuojami pagal nustatytus prioritetinius uždavinius. Šių patikrinimų planavimui ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimas ar teisės aktais reglamentuojamas tam tikras patikrinimų periodiškumas taikomas tuo atveju, jei Departamento turimi resursai nėra pakankami visų prioritetinės srities ūkio subjektų patikrinimams atlikti, t. y. būtina nusistatytai patikrinimų apimčiai atlikti atranką. Pagal prioritetinius uždavinius pirmiausia į Departamento metinius ūkio subjektų patikrinimų planus įtraukiami ūkio subjektai, kuriems nustatyta didesnė rizika.
III SKYRIUS
ŪKIO SUBJEKTŲ VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO VEIKSNIAI, JŲ VERTINIMAS, RIZIKOS DYDŽIO
NUSTATYMAS
10. Aprašo 11.1.1–11.1.24 papunkčiuose nurodyti vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniai vertinami pagal ūkio subjektui išduoto TIPK ar taršos leidimo sąlygas, taip pat pagal turimus kitus duomenis (ataskaitos, monitoringai ir panašiai), pagal kuriuos galima nustatyti, kokie keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniai turi būti taikytini (priskirti) ūkio subjektui.
11. Ūkio subjektams vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniai (balai sumuojami) pagal vykdomą veiklos rūšį ir galimą neigiamą poveikį aplinkai, administracinio sprendimo priemonių taikymą, skirstomi:
11.1. Pagal vykdomą veiklos rūšį ir galimą neigiamą poveikį aplinkai:
11.1.1. 8 balai nustatomi, jei ūkinės veiklos teritorijos riba yra arčiau kaip 500 m nuo gyvenamosios arba (ir) visuomeninės paskirties pastatų. Šis vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnys gali būti netaikomas ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai atsižvelgiant į vykdomos ūkinės veiklos specifiką, t. y. įvertinama tikimybė, ar galimos avarijos (incidento) metu gali būti pakenkta gamtinei aplinkai (jos kokybei) aplink esančius pastatus. Motyvai dėl šio veiksnio netaikymo nurodomi Duomenų formos pastabų eilutėje;
11.1.2. 8 balai nustatomi, jei į vandens telkinius, žemės paviršių, gilesnius jos sluoksnius iš stacionarių taršos šaltinių išleidžiamos prioritetinės pavojingosios medžiagos, nurodytos Nuotekų tvarkymo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. D1-236 „Dėl Nuotekų tvarkymo reglamento patvirtinimo“ (toliau – Nuotekų tvarkymo reglamentas), 1 priede arba (ir) išleidžiamos pavojingosios medžiagos, nurodytos Nuotekų tvarkymo reglamento 2 priedo A dalyje. Jei ūkio subjekto vykdoma ūkinė veikla atitinka bent vieną šiame Aprašo papunktyje nurodytą vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnį, jo vykdoma ūkinė veikla nevertinama pagal Aprašo 11.1.12 papunktį;
11.1.3. 8 balai nustatomi, jei išleidžiamos iš atliekų deginimo arba bendro atliekų deginimo įrenginio nuotekos, susidariusios valant išmetamąsias dujas;
11.1.4. 8 balai nustatomi, jei iš aglomeracijų, turinčių daugiau kaip 100 000 GE (gyventojų ekvivalento), į gamtinę aplinką išleidžiamos centralizuotai surinktos nuotekos;
11.1.5. 8 balai nustatomi, jei į iš stacionarių taršos šaltinių į aplinkos orą išmetami teršalai, nurodyti Apmokestinamų teršalų sąrašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. 53 „Dėl Lietuvos Respublikos mokesčio už aplinkos teršimą įstatymo įgyvendinimo“ (toliau – Apmokestinamų teršalų sąrašas), II skyriaus I arba (ir) II grupėse. Jei ūkio subjekto vykdoma ūkinė veikla atitinka bent vieną šiame Aprašo papunktyje nurodytą vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnį, jo vykdoma ūkinė veikla nevertinama pagal Aprašo 11.1.14 papunktį;
11.1.6. 8 balai nustatomi, jei į iš stacionarių taršos šaltinių į aplinkos orą per metus išmetama 50 tonų ar daugiau teršalų;
11.1.7. 8 balai nustatomi, jei į vykdoma požeminio pavojingųjų atliekų laikymo veikla, kai bendras pajėgumas yra didesnis kaip 50 tonų;
11.1.8. 8 balai nustatomi, jei vykdomai ūkinei veiklai reikia turėti pavojingųjų atliekų tvarkymo licenciją;
11.1.9. 8 balai nustatomi, jei atliekų deginimo arba bendro atliekų deginimo įrenginiuose vykdoma nepavojingųjų atliekų šalinimo ar naudojimo veikla;
11.1.10. 7 balai nustatomi, jei eksploatuojami įrenginiai nepavojingosioms atliekoms šalinti, kai jų pajėgumas didesnis kaip 50 tonų per dieną (išskyrus nuotekų dumblo iš komunalinių nuotekų valymo įrenginių apdorojimo veiklą) arba (ir) eksploatuojamas sąvartynas (išskyrus inertinių atliekų sąvartyną), kurio bendras pajėgumas didesnis kaip 25 000 tonų;
11.1.11. 7 balai nustatomi, jei eksploatuojami įrenginiai nepavojingosioms atliekoms naudoti arba naudoti ir šalinti kartu, kai pajėgumas didesnis kaip 75 tonos per dieną (išskyrus nuotekų dumblo iš komunalinių nuotekų valymo įrenginių apdorojimo veikla);
11.1.12. 6 balai nustatomi, jei į vandens telkinius, žemės paviršių, gilesnius jos sluoksnius iš stacionarių taršos šaltinių išleidžiamos pavojingosios medžiagos, nurodytos Nuotekų tvarkymo reglamento 2 priedo B dalies sąraše B1;
11.1.13. 6 balai nustatomi, jei iš aglomeracijų, turinčių ne mažiau kaip 10 000 GE (gyventojų ekvivalento), bet ne daugiau kaip 100 000 GE, į gamtinę aplinką išleidžiamos centralizuotai surinktos nuotekos;
11.1.14. 6 balai nustatomi, jei iš stacionarių taršos šaltinių į aplinkos orą išmetami teršalai, nurodyti Apmokestinamų teršalų sąrašo II skyriaus III grupėje;
11.1.15. 6 balai nustatomi, jei iš stacionarių taršos šaltinių į aplinkos orą per metus išmetama ne mažiau kaip 10 tonų, bet ne daugiau kaip 50 tonų teršalų;
11.1.16. 6 balai nustatomi, jei ūkinės veiklos teritorijos riba yra arčiau kaip 100 m nuo paviršinio vandens telkinio pakrantės apsaugos juostos arba (ir) vandenvietės griežto režimo apsaugos juostos ribos. Šie vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniai netaikomi ūkio subjektams, eksploatuojantiems centralizuotai surinktų nuotekų valymo įrenginius, ūkio subjektams, išgaunantiems ir centralizuotai tiekiantiems geriamąjį vandenį, išskyrus atvejus, kai šių ūkio subjektų ūkinės veiklos teritorijos ribose eksploatuojami nuotekų dumblo sandėliavimo, saugojimo ar tvarkymo įrenginiai. Taip pat šie vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniai gali būti netaikomi ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai atsižvelgiant į vykdomos ūkinės veiklos specifiką, tai yra įvertinama tikimybė, ar galimos avarijos (incidento) metu gali būti užteršti paviršiniai ar požeminiai vandenys (motyvai, kodėl šie veiksniai netaikyti, nurodomi Duomenų formos pastabų eilutėje;
11.1.17. 6 balai nustatomi, jei pagal valstybinio ar savivaldybių aplinkos monitoringo duomenis fiksuota padidinta aplinkos tarša ir šią taršą galima susieti su ūkio subjekto vykdoma ūkine veikla;
11.1.18. 6 balai nustatomi, jei ūkinės veiklos teritorijos riba yra gamtinių valstybinių rezervatų arba (ir) biosferos rezervatų buferinės apsaugos zonos ribose;
11.1.19. 5 balai nustatomi, jei ūkinės veiklos teritorijos riba yra gamtinių valstybinių draustinių ribose. Jei ūkio subjekto vykdoma ūkinė veikla atitinka šį vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnį, jo vykdoma ūkinė veikla nevertinama pagal Aprašo 11.1.20 papunktį;
11.1.20. 3 balai nustatomi, jei ūkinės veiklos teritorijos riba yra nacionalinių arba regioninių parkų ribose;
11.1.21. -4 (minus keturi) balai nustatomi, jei įsidiegta Europos Bendrijos aplinkosaugos vadybos ir audito sistema EMAS pagal 2009 m. lapkričio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (EB) Nr. 1221/2009 dėl organizacijų savanoriško Bendrijos aplinkosaugos vadybos ir audito sistemos (EMAS) taikymo, panaikinančio Reglamentą (EB) Nr. 761/2001 ir Komisijos sprendimus 2001/681/EB bei 2006/193/EB, arba (ir) aplinkosaugos vadybos sistema pagal Lietuvos standartą LST EN ISO 14001:2005;
11.1.22. -4 (minus keturi) balai nustatomi, jei įsidiegta automatinė išmetamų ar išleidžiamų teršalų savikontrolės sistema;
11.1.23. -3 (minus trys) balai nustatomi, jei eksploatuojami įrenginiai, įrengti pagal geriausias prieinamus gamybos būdus;
11.2. pagal taikytas arba netaikytas administracinio sprendimo priemones:
11.2.1. 10 balų nustatoma už nustatytus ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus fiziniams ar juridiniams asmenims per paskutinius patikrinimų metus taikytos administracinio sprendimo priemonės, nurodytos šiame Aprašo papunktyje (esant bent vienai iš sąlygų):
11.2.1.1. skirtos administracinės nuobaudos už TIPK ar taršos leidimo neturėjimą, nors tokiai ūkinei veiklai TIPK ar taršos leidimas reikalingas arba skirtos administracinės nuobaudos už pavojingųjų atliekų tvarkymo licencijos neturėjimą, nors tokiai ūkinei veiklai ją turėti reikia;
11.2.1.2. panaikintas TIPK ar taršos leidimas (išskyras šių leidimų panaikinimą jų turėtojo prašymu);
11.2.1.6. skirta daugiau nei viena administracinė nuobauda už nustatytus aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus;
11.2.2. 6 balai nustatomi, už nustatytus ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus per paskutinius patikrinimų metus skirta viena administracinė nuobauda arba (ir) ekonominė sankcija arba (ir) dėl ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos duotas privalomasis nurodymas.
12. Ūkio subjektui rizikos dydis nustatomas taip:
12.1. jei susumavus Aprašo 11 punkte nurodytiems vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniams, kurie taikytini ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai, priskirtus balus jų suma gaunama daugiau kaip 22 ir 11.2 papunktyje nurodytiems vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniams, kurie taikytini ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai, priskirtų balų suma didesnė už 0, nustatomas didelis rizikos dydis;
12.2. jei susumavus Aprašo 11 punkte nurodytiems vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniams, kurie taikytini ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai, priskirtus balus, jų suma gaunama nuo 12 iki 22 arba kai suma didesnė už 22, bet 11.2 papunktyje nurodytiems vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniams, kurie taikytini ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai, priskirtų balų suma lygi 0, nustatomas vidutinis rizikos dydis;
12.3. jei susumavus Aprašo 11 punkte nurodytiems vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniams, kurie taikytini ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai, priskirtus balus, jų suma gaunama mažiau kaip 12, nustatomas mažas rizikos dydis;
12.4. jei per paskutinius (įskaitant atliekamą rizikos vertinimą) ne mažiau kaip du vienas po kito einančius ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimus, vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniams, kurie taikytini ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai, priskirtų balų suma gaunama mažesnė kaip 12, nustatomas labai mažas rizikos dydis.
13. Atsižvelgiant į ūkio subjektui nustatytą rizikos dydį patikrinimai planuojami taip:
13.1. didelis rizikos dydis – patikrinimai planuojami artimiausiais patikrinimų metais vieną kartą per pusę metų;
13.2. vidutinis rizikos dydis – patikrinimas planuojamas artimiausiais patikrinimų metais vieną kartą;
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
14. Esant viešųjų ir privačių interesų konflikto požymiams, pareigūnai privalo Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme nustatyta tvarka pareikšti nusišalinimą nuo ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo.
15. Departamentas interneto svetainėje aad.lrv.lt skyriuje „Ūkio subjektų priežiūra“ skelbia apibendrintą vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnių, į kuriuos atsižvelgiama atliekant ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimą, sąrašą, taip pat kitą informaciją apie rizikos vertinimą savo nuožiūra.
Ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos, kuriai reikia
gauti taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimus
ar taršos leidimus, keliamos rizikos aplinkai vertinimo
tvarkos aprašo priedas
(Ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo duomenų formos pavyzdys)
ŪKIO SUBJEKTO VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO DUOMENŲ FORMA
20__ m. _____________ d. Nr.______________
__________________
(vieta)
Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos administracijos padalinys, ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo metai, ūkio subjekto pavadinimas (arba fizinio asmens, vykdančio ūkinę veiklų, vardas ir pavardė), teisinė forma, juridinio asmens kodas, objekto/įrenginio adresas, eksploatuojamo objekto/įrenginio pavadinimas (vykdomos ūkinės veiklos apibūdinimas)
____________________________
Eil. Nr. |
Taikytini ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniai (pateikiami realūs duomenys) |
Vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniams priskirti balai |
|
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos vertinimo veiksniams priskirtų balų suma: |
|
||
Nustatytas (priskirtas) ūkio subjektui rizikos dydis: |
|
||
Paskutiniai patikrinimų metai: |
|
||
Numatomi ūkio subjektui planinio(-ių) patikrinimo(-ų) metai / numatomas patikrinimų skaičius per metus: |
|
||
Kitos pastabos: |
|
||
Vertinimą atliko ____________________________
(pareigos, vardas, pavardė, data)
____________________________
PATVIRTINTA
Aplinkos apsaugos departamento prie
Aplinkos ministerijos direktoriaus
2020 m. lapkričio 17 d. įsakymu Nr. AD1-350
(Aplinkos apsaugos departamento prie
Aplinkos ministerijos direktoriaus
2021 m. gruodžio 14 d. įsakymo
Nr. AD1-435 redakcija)
ŪKIO SUBJEKTŲ VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS, KURIAI NEREIKIA GAUTI
TARŠOS INTEGRUOTOS PREVENCIJOS IR KONTROLĖS LEIDIMŲ AR TARŠOS
LEIDIMŲ, KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos, kuriai nereikia gauti taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų ar taršos leidimų, keliamos rizikos aplinkai vertinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnius pagal priimtus administracinio sprendimo priemonių taikymą bei rizikos dydžio nustatymą.
3. Apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Administracinio sprendimo priemonės – fiziniam ar juridiniam asmeniui už aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus skirtos administracinės nuobaudos, duoti privalomieji nurodymai, nustatytas pasirengimo sustabdyti aplinkai kenksmingą veiklą terminas, stabdyta aplinkai kenksminga veikla, nustatytas aplinkai padarytos žalos faktas, skirta ekonominė sankcija.
3.2. Paskutiniai patikrinimų metai – laikotarpis, išreikštas kalendoriniais metais, kai Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos (toliau – Departamentas) atliko ūkio subjekto veiklos paskutinį planinį ar neplaninį patikrinimą. Jei už Departamento patikrinimo metu nustatytus aplinkos apsaugos pažeidimus administracinio sprendimo priemonės taikytos kitais kalendoriniais metais, paskutiniais patikrinimų metais laikomi kalendoriniai metai, kai buvo taikytos administracinio sprendimo priemonės.
II SKYRIUS
BENDRIEJI REIKALAVIMAI DĖL ŪKIO SUBJEKTŲ VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO
5. Ūkio subjektui vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai dydis nustatomas vertinant Aprašo III skyriuje nurodytus vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnius ir vertinimo rezultatus. Jei per paskutinius patikrinimų metus už ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus fiziniams ar juridiniams asmenims taikytos administracinio sprendimo priemonės, jos fiksuojamos Ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo duomenų formoje (Aprašo priedas) (toliau – Duomenų forma).
6. Departamento aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūnas (toliau – Pareigūnas), atlikęs ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimą, surašo tarnybinį pranešimą, kuriame nurodo ūkio subjektus, kurių rizikos vertinimas buvo atliktas. Tarnybinis pranešimas kartu su pridedamomis Duomenų formomis talpinamas į Vieningą dokumentų valdymo informacinę sistemą (toliau – VDVIS). Atliktas ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimas VDVIS suderinamas su tiesioginiu vadovu, kuris turi užtikrinti, kad rizikos dydis būtų įvertintas vadovaujantis Aprašo 11 punktu. Tiesioginiam vadovui patvirtinus ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimą, VDVIS sistemoje su juo supažindinamas Departamento Veiklos organizavimo skyriaus vedėjas ir Departamento Imuniteto tarnybos viršininkas.
7. Ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimas atliekamas kiekvienais metais ne vėliau kaip iki gruodžio 15 d.
8. Atliekant ūkio subjekto, kurio ūkinės veiklos patikrinimas nebuvo atliktas, vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimą pirmą kartą laikoma, kad jo atžvilgiu administracinio sprendimo priemonės nebuvo priimtos.
9. Ūkio subjektų, atitinkančių einamaisiais metais Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos ir (arba) Departamento nustatytus metinius kontrolinės veiklos prioritetinius uždavinius, patikrinimai planuojami pagal nustatytus prioritetinius uždavinius. Šių patikrinimų planavimui ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimas ar teisės aktais reglamentuojamas tam tikras patikrinimų periodiškumas taikomas tuo atveju, jei Departamento turimi resursai nėra pakankami visų prioritetinės srities ūkio subjektų patikrinimams atlikti, t. y. būtina nusistatytai patikrinimų apimčiai atlikti atranką. Pagal prioritetinius uždavinius pirmiausia į Departamento metinius ūkio subjektų patikrinimų planus įtraukiami ūkio subjektai, kuriems nustatyta didesnė rizika.
III SKYRIUS
ŪKIO SUBJEKTŲ VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO VEIKSNIAI, JŲ VERTINIMAS, RIZIKOS DYDŽIO
NUSTATYMAS
10. Ūkio subjektui rizikos dydis nustatomas įvertinant Aprašo 11 punkte nurodytus ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnius.
11. Rizikos dydis nustatomas taip:
11.1. Ūkio subjektui priskiriamas didelis rizikos dydis esant bent vienam iš šių vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnių:
11.1.1. per paskutinius patikrinimų metus stabdyta ūkio subjekto vykdoma aplinkai kenksminga veikla;
11.1.2. per paskutinius patikrinimų metus nustatytas aplinkai padarytos žalos faktas, atsiradęs dėl ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos;
11.1.3. per paskutinius patikrinimų metus duoti bent du privalomieji nurodymai dėl ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos;
11.1.4. per paskutinius patikrinimų metus skirta daugiau nei viena administracinė nuobauda už nustatytus ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus;
11.2. Ūkio subjektui priskiriamas vidutinis rizikos dydis, jei per paskutinius patikrinimų metus už ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus skirta viena administracinė nuobauda ir (arba) ekonominė sankcija, arba (ir) dėl ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos duotas privalomasis nurodymas;
11.3. Ūkio subjektui priskiriamas mažas rizikos dydis, jei per paskutinius patikrinimų metus už ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos aplinkos apsaugos reikalavimų pažeidimus neskirta nei viena administracinė nuobauda ir (arba) ekonominė sankcija, ir (arba) dėl ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos nėra duotas privalomasis nurodymas.
12. Atsižvelgiant į ūkio subjektui nustatytą rizikos dydį, ūkio subjekto veiklos patikrinimai planuojami taip:
12.1. didelis rizikos dydis – patikrinimas planuojamas artimiausiais patikrinimų metais vieną kartą;
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
13. Esant viešųjų ir privačių interesų konflikto požymiams, pareigūnai privalo Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo įstatyme nustatyta tvarka pareikšti nusišalinimą nuo ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo.
14. Departamentas interneto svetainėje aad.lrv.lt skyriuje „Ūkio subjektų priežiūra“, skelbia apibendrintą vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksnių, į kuriuos atsižvelgiama atliekant ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimą, sąrašą, taip pat kitą informaciją apie rizikos vertinimą savo nuožiūra.
______________________________________
Ūkio subjektų vykdomos ūkinės veiklos, kuriai nereikia
gauti taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų
ar taršos leidimų, keliamos rizikos aplinkai vertinimo
tvarkos aprašo priedas
(Ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo duomenų formos pavyzdys)
ŪKIO SUBJEKTO VYKDOMOS ŪKINĖS VEIKLOS KELIAMOS RIZIKOS APLINKAI VERTINIMO DUOMENŲ FORMA
20__ m. _____________ d. Nr.______________
__________________
(vieta)
Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos administracijos padalinys, ūkio subjekto vykdomos ūkinės veiklos keliamos rizikos aplinkai vertinimo metai, ūkio subjekto pavadinimas (arba fizinio asmens, vykdančio ūkinę veiklų, vardas ir pavardė), teisinė forma, juridinio asmens kodas, objekto/įrenginio adresas, eksploatuojamo objekto/įrenginio pavadinimas (vykdomos ūkinės veiklos apibūdinimas)
Eil. Nr. |
Taikytini ūkio subjekto vykdomai ūkinei veiklai keliamos rizikos aplinkai vertinimo veiksniai (pateikiami realūs duomenys) |
Taikytų administracinio sprendimo priemonių skaičius |
|
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Priimtų administracinio sprendimo priemonių suma: |
|
||
Nustatytas (priskirtas) ūkio subjektui rizikos dydis: |
|
||
Paskutiniai patikrinimų metai: |
|
||
Numatomi ūkio subjektui planinio(-ių) patikrinimo(-ų) metai: |
|
||
Kitos pastabos: |
|
||
Vertinimą atliko ____________________________
(pareigos, vardas, pavardė, data)
_______________________