ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

sprendimas

DĖL ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2022 M. BIRŽELIO 2 D. SPRENDIMO nR. t-265 „DĖL ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO IR ATSKAITOMYBĖS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. lapkričio 7 d. Nr. T-423

Šiauliai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 1 dalimi, 2023 m. gruodžio 14 d. Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo Nr. I-430 pakeitimo įstatymu Nr. XIV-2325, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2024 m. rugpjūčio 14 d. nutarimu Nr. 672 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimo Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“, Šiaulių miesto savivaldybės taryba nusprendžia:

1.  Pakeisti Šiaulių miesto savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašą (toliau – Aprašas), patvirtintą Šiaulių miesto savivaldybės tarybos 2022 m. birželio 2 d. sprendimu Nr. T-265 „Dėl Šiaulių miesto savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašo patvirtinimo“ 1 punktu , ir išdėstyti jį nauja redakcija (pridedama).

2Nustatyti, kad Aprašo 13.2 papunktis įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                                     Artūras Visockas

 

PATVIRTINTA

Šiaulių miesto savivaldybės tarybos

2022 m. birželio 2 d. sprendimu Nr. T-265

(2024 m. lapkričio 7 d. sprendimo Nr. T-423

redakcija)

 

 

ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO, VYKDYMO IR ATSKAITOMYBĖS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šiaulių miesto savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Šiaulių miesto savivaldybės biudžeto (toliau – savivaldybės biudžetas) rengimo, tvirtinimo, vykdymo ir kontrolės pagrindines nuostatas, asignavimų valdytojų vadovų pareigas, teises ir atsakomybę.

2. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniu įstatymu, kitais Lietuvos Respublikos įstatymais (toliau – įstatymai), Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, oficialiosios statistikos portale skelbiamais duomenimis, Šiaulių miesto savivaldybės (toliau – Savivaldybė) tarybos patvirtintu Strateginiu veiklos planu, Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programomis ir jų sąmatų projektais bei Aprašu.

3. Savivaldybės biudžeto sudarymo, vykdymo ir atskaitomybės rengimo metu naudojama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacija bei Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtintos formos.

4. Pagrindinės Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatyme ir Savivaldybės strateginio planavimo dokumentuose.

5. Savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo teisinis pagrindas yra Savivaldybės tarybos priimti sprendimai dėl tam tikrų biudžetinių metų savivaldybės biudžeto patvirtinimo.

6. Savivaldybės biudžetinių įstaigų vadovai, vykdydami Savivaldybės tarybos patvirtintas programas, kurioms skirti savivaldybės biudžeto asignavimai, sudaro ir tvirtina pareigybių ir tarifinius sąrašus, o kitus rodiklius derina su atitinkamą sritį kuruojančiu Savivaldybės administracijos padaliniu ir BĮ Šiaulių apskaitos centru (toliau – Apskaitos centras).

7. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai yra Savivaldybės administracija bei savivaldybės biudžetinės įstaigos, nurodytos Savivaldybės tarybos patvirtintame savivaldybės biudžete.

8. Savivaldybės biudžeto asignavimai naudojami savarankiškoms Savivaldybės funkcijoms ir valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybei) funkcijoms atlikti, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymui ir kitiems įstatymams įgyvendinti vykdant savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programas.

 

II SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO PROJEKTO IR PROGRAMŲ SĄMATŲ

SUDARYMAS IR TVIRTINIMAS

9. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis aukščiau paminėtais teisės aktais, Savivaldybės tarybos priimtais sprendimais, Savivaldybės strateginiu veiklos planu, kitais norminiais aktais, asignavimų valdytojų programomis ir jų sąmatų projektais bei Aprašu.

10. Savivaldybės biudžeto balanso rodiklis valdomas taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 4 straipsnio 2 ir 4 dalyse. Savivaldybės biudžeto einamųjų metų pajamos koreguojamos pridedant nepanaudotą pajamų dalį – praėjusių metų savivaldybės biudžeto pajamų dalį, kuri viršija praėjusių metų panaudotus asignavimus (toliau – nepanaudota pajamų dalis).

11. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis Savivaldybės mero potvarkiu patvirtintomis Šiaulių miesto savivaldybės strateginio veiklos plano ir biudžeto projektų rengimo taisyklėmis.

12. Savivaldybės biudžeto pajamas sudaro pagal įstatymus į savivaldybės biudžetą mokami mokesčiai, privalomi mokėjimai, rinkliavos, valstybės biudžeto dotacijos ir kitos pervedamos lėšos, biudžetinių įstaigų pajamos, pajamos iš savivaldybės turto, Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos įplaukos ir kitos įplaukos.

13. Savivaldybės tarybos sprendimu tvirtinamame savivaldybės biudžete nurodoma:

13.1. vienų biudžetinių metų savivaldybės biudžeto rodikliai:

13.1.1. bendra vienų biudžetinių metų pajamų suma ir jų paskirstymas pagal pajamų rūšis;

13.1.2. bendra vienų biudžetinių metų asignavimų suma ir jų paskirstymas Savivaldybės administracijai ir savivaldybės biudžetinėms įstaigoms programoms vykdyti;

13.1.3. planuojama metinė įsiskolinimų (mokėtinų sumų, išskyrus paskoloms grąžinti) pokyčio suma;

13.2. savivaldybės biudžeto rodikliai antriesiems ir tretiesiems biudžetiniams metams:

13.2.1. bendros antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų planuojamų pajamų sumos;

13.2.2. bendros antrųjų ir trečiųjų biudžetinių metų planuojamų asignavimų sumos;

14. Meras parengtą savivaldybės biudžeto projektą teikia svarstyti Savivaldybės tarybai Savivaldybės tarybos reglamento nustatyta tvarka. Taryba svarsto savivaldybės biudžeto projektą, atsižvelgdama į mero pranešimus, Tarybos komitetų pasiūlymus ir išvadas.

15. Savivaldybės taryba savivaldybės biudžetą patvirtina per 2 mėnesius nuo tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo priėmimo dienos. Patvirtinto savivaldybės biudžeto duomenis Savivaldybės administracijos Strateginio planavimo ir finansų skyrius (toliau – Finansų skyrius) pateikia Finansų ministerijai finansų ministro nustatyta tvarka.

16. Jeigu savivaldybės biudžetas laiku nepatvirtinamas, asignavimai metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo dienos kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų šio savivaldybės biudžeto asignavimų. Šiuo atveju kiekvieno asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų atitinkamo savivaldybės biudžeto šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų ir skiriami tik tęstinei veiklai, įstatymuose nustatytiems įsipareigojimams finansuoti (išskyrus programų asignavimų dalį, kurią sudaro Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšos) bei įsiskolinimams dengti.

17. Savivaldybės tarybai patvirtinus savivaldybės biudžetą, Finansų skyrius per 5 darbo dienas nuo Savivaldybės tarybos sprendimo, kuriuo patvirtintas savivaldybės biudžetas, įsigaliojimo raštu praneša biudžeto asignavimų valdytojams ir priemonių vykdytojams apie jiems patvirtintus savivaldybės biudžeto asignavimus.

18. Asignavimų valdytojų ir kitų subjektų vadovams asignavimų panaudojimo teisinis pagrindas yra asignavimų valdytojų patvirtintos programų sąmatos.

19. Savivaldybės tarybai patvirtinus tam tikrų metų savivaldybės biudžetą:

19.1. asignavimų valdytojų vadovai arba jų įgalioti asmenys, vadovaudamiesi patvirtintais asignavimų dydžiais, ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo Savivaldybės tarybos sprendimo įsigaliojimo suveda savo vykdomų programų priemonių sąmatų duomenis pagal Savivaldybės strateginiame veiklos plane patvirtintų priemonių pavadinimą, kodą, programų finansavimo šaltinius, valstybės funkcijų ir išlaidų ekonominės klasifikacijos kodus į strateginio planavimo, biudžeto sudarymo ir vertinimo kriterijų informacinę sistemą STRAPIS (toliau – sistema STRAPIS), patvirtina programų priemonių sąmatas ir jas su sąmatų formomis, pareigybių ir tarifiniais sąrašais pateikia Finansų skyriui;

19.2. priemonių vykdytojai, ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo Savivaldybės tarybos sprendimo įsigaliojimo, suveda Savivaldybės administracijai skirtų asignavimų programų priemonių sąmatų duomenis pagal Strateginiame veiklos plane patvirtintų priemonių pavadinimą, kodą, programų finansavimo šaltinius, valstybės funkcijų ir išlaidų ekonominės klasifikacijos kodus į sistemą STRAPIS ir Savivaldybės administracijos Apskaitos skyrius (toliau – Apskaitos skyrius) pateikia sąmatas per DVS „Avilys“ priemonių vykdytojui derinti, programos koordinatoriui pasirašyti ir Savivaldybės administracijos direktoriui tvirtinti. Patvirtintos programų sąmatos pateikiamos Finansų skyriui;

19.3. Finansų skyrius per 10 darbo dienų registruoja sąmatas apskaitos informacinėje sistemoje „Biudžetas VS“ (toliau – sistema „Biudžetas VS“). Finansų skyriui užregistravus sąmatas sistemoje „Biudžetas VS“ asignavimų valdytojų vadovai arba jų įgalioti asmenys sąmatos išskaidymą registruoja iš karto. 

20. Patvirtinus savivaldybės biudžetą, kol bus patvirtintos programų sąmatos, asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 einamųjų metų šiam asignavimų valdytojui skirtų lėšų, išskyrus tuos atvejus, kai asignavimų valdytojai merui raštu pagrindžia didesnį lėšų poreikį.

21. Sudarydami savivaldybės biudžeto programų sąmatas, asignavimų valdytojų vadovai turi užtikrinti, kad:

21.1. asignavimų paskirstymas pagal ekonominę klasifikaciją neprieštarautų priimtų teisės aktų, taip pat ir skiriamų specialiųjų tikslinių dotacijų, reikalavimams;

21.2. praėjusių metų įsiskolinimai už suteiktas paslaugas, atliktus darbus ir įsigytas prekes būtų numatyti padengti planuojamais metais, neviršijant tiems metams skirtų savivaldybės biudžeto asignavimų. Tos įsiskolinimo dalies, kurios nenumatyta padengti planuojamais metais, sudaromas skolos dengimo grafikas.

22. Patvirtinto savivaldybės biudžeto duomenis Finansų skyrius pateikia Finansų ministerijai finansų ministro nustatyta tvarka.

23. Finansų skyrius pagal patvirtintą savivaldybės biudžetą ir asignavimų valdytojų vadovų patvirtintas programų sąmatas sudaro tam tikrų metų ketvirčiais paskirstytą savivaldybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo planą (toliau – Pajamų ir programų finansavimo planas) pagal asignavimų valdytojus, programas, funkcinę ir ekonominę asignavimų klasifikaciją ir lėšų šaltinius. Pajamų ir programų finansavimo planą tvirtina meras.

 

III SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO KEITIMAS

 

24. Savivaldybės biudžetas Savivaldybės tarybos sprendimu keičiamas, kai:

24.1. įstatymais, Vyriausybės nutarimais, ministerijų įsakymais skiriamos papildomos lėšos;

24.2. gautos Europos Sąjungos ir tarptautinės paramos ar kitokios lėšos;

24.3. keičiasi asignavimų valdytojai;

24.4. savivaldybės biudžetas vykdomas ir, atsiradus papildomam asignavimų poreikiui, paskirstomos gautos viršplaninės pajamos;

24.5. nevykdomas savivaldybės biudžeto pajamų planas ir būtina mažinti ar perskirstyti savivaldybės biudžeto asignavimus;

24.6. perskirstomos lėšos ugdymo reikmėms;

24.7. asignavimų valdytojai gauna viršplaninių pajamų už teikiamas paslaugas ir nori jas panaudoti;

24.8. atsiranda papildomas asignavimų poreikis;

24.9. kitais atvejais vykdant Savivaldybės tarybos sprendimus.

25. Asignavimų valdytojų vadovai prašymus dėl savivaldybės biudžeto asignavimų didinimo pateikia Finansų skyriui iki einamojo mėnesio paskutinės darbo dienos. Prašymuose turi būti nurodyta programa, priemonė, valstybės funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodai, lėšų šaltinis, pakeitimo priežastys ir kam numatoma lėšas panaudoti, pateikti išsamūs paaiškinimai ir skaičiavimai.

26. Finansų skyrius, atsižvelgdamas į gautus asignavimų valdytojų prašymus dėl savivaldybės biudžeto asignavimų keitimo ir į Strateginio planavimo grupės sprendimų protokolą, rengia Savivaldybės tarybos sprendimo projektą dėl savivaldybės biudžeto keitimo.

27. Asignavimų valdytojai gali keisti savivaldybės biudžeto asignavimų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį, jei keičiama suma sudaro ne mažiau kaip 100 eurų (vieną šimtą eurų).

28. Savivaldybės biudžeto asignavimų pagal ekonominę klasifikaciją ir Pajamų ir programų finansavimo plano pakeitimai daromi mero potvarkiu.

29. Visais atvejais keičiant savivaldybės biudžetą, patvirtintų asignavimų pagal ekonominę klasifikaciją paskirtį, patvirtintų asignavimų paskirstymą ketvirčiais:

29.1. Apskaitos centras vertina, ar asignavimų valdytojų pateikti prašymai atitinka teisės aktų, taip pat ir skiriamų specialiųjų tikslinių dotacijų reikalavimus;

29.2. Apskaitos skyrius ir Apskaitos centras iki Savivaldybės tarybos sprendimo, kuriuo keičiamas savivaldybės biudžetas, mero potvarkio įsigaliojimo sąmatų pakeitimo duomenis suveda ir pateikia asignavimų valdytojų vadovų raštus sistemoje STRAPIS;

29.3. Finansų skyrius per 3 darbo dienas nuo Savivaldybės tarybos sprendimo, kuriuo pakeistas savivaldybės biudžetas, mero potvarkio įsigaliojimo registruoja sąmatų pakeitimus sistemoje „Biudžetas VS“;

29.4. Finansų skyriui užregistravus sąmatas sistemoje „Biudžetas VS“ Apskaitos skyrius ir Apskaitos centras sąmatos išskaidymą registruoja iš karto;

29.5. asignavimų valdytojų vadovai ne vėliau kaip per 6 darbo dienas nuo Savivaldybės tarybos sprendimo, kuriuo pakeistas savivaldybės biudžetas, mero potvarkio įsigaliojimo patvirtina pakeistas programų sąmatas ir Apskaitos skyrius ir Apskaitos centras jas pateikia Finansų skyriui.

 

IV SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMAS

 

30. Savivaldybės biudžeto vykdymą organizuoja meras.

31. Meras per 2 darbo dienas nuo ataskaitinio mėnesio pabaigos pagal finansų ministro patvirtintą formą pateikia Valstybinei mokesčių inspekcijai duomenis apie tiesiogiai į Savivaldybės iždo sąskaitas pervestas lėšas. Valstybinė mokesčių inspekcija, remdamasi mokesčių, rinkliavų ir kitų įplaukų į biudžetus duomenimis, per 5 darbo dienas nuo mėnesio pabaigos pateikia merui informaciją apie mokesčių, rinkliavų ir kitų įmokų įplaukas pagal pajamų rūšis. Savivaldybės biudžeto pajamas, kurias sudaro Valstybinės mokesčių inspekcijos surinkti mokesčiai, rinkliavos ir kitos įplaukos, Valstybinė mokesčių inspekcija perveda į Savivaldybės iždo sąskaitas per suderintus su meru terminus.

32. Finansavimas iš savivaldybės biudžeto vykdomas pagal patvirtintas programų sąmatas. Patvirtinus pateiktas paraiškas, sistemoje „Biudžetas VS“ parengiami mokėjimo pavedimai, kurių pagrindu formuojamas Mokėjimo dokumentų sąrašas, jį pasirašo Savivaldybės administracijos direktorius arba jį pavaduojantis teisės aktų nustatyta tvarka įgaliotas asmuo ir Finansų skyriaus vedėjas arba vedėjo pavaduotojas. Tuo atveju, kai bankai pagal kreditavimo ir kitas sutartis nurašo mokėtinas sumas nuo sąskaitos, dokumentas dėl lėšų pervedimo nerengiamas.

33. Asignavimai iš savivaldybės biudžeto išduodami tik toms išlaidoms, kurios numatytos savivaldybės biudžeto programose, padengti. Savivaldybės biudžetinės įstaigos finansuojamos vadovaujantis patvirtintomis programų sąmatomis, mokėjimo paraiškose nurodant programos priemones, valstybės funkciją, lėšų šaltinį ir ekonominę klasifikaciją

34. Finansų skyrius savivaldybės biudžeto asignavimus, skirtus asignavimo valdytojo programai vykdyti, perveda į asignavimų valdytojų vadovų nurodytas sąskaitas, atsižvelgdamas į savivaldybės biudžeto pajamų vykdymą, neviršydamas patvirtintų asignavimų sumų.

35. Apskaitos centras, pagal asignavimų valdytojų vadovų pateiktus poreikius, paraiškas einamojo mėnesio lėšoms gauti Finansų skyriui pateikia sistemoje „Biudžetas VS“. Paraiškos finansuojamos iš Savivaldybės iždo sąskaitų per 3 darbo dienas nuo jų pateikimo dienos, ne rečiau kaip 2 kartus per savaitę, esant poreikiui, ir dažniau.

36. Asignavimų valdytojų vadovai, tik įmokėję pajamas į savivaldybės iždo sąskaitą, Apskaitos centrui teikia sistemoje „Biudžetas VS“ poreikį lėšoms gauti. Asignavimų valdytojų vadovai neturi teisės pateikti mokėjimo paraiškų tai sumai arba naudoti tos lėšų sumos, kuri nebuvo įmokėta į Savivaldybės iždo sąskaitą.

37. Finansų skyrius gali atmesti paraiškas ir nefinansuoti, jei jos užpildytos neteisingai.

38. Asignavimų valdytojų vadovai turi užtikrinti, kad pagal paraiškas gautos savivaldybės biudžeto lėšos būtų panaudotos iki paskutinės ketvirčio dienos.

39. Asignavimų valdytojų vadovai privalo analizuoti savo įstaigų programų sąmatų vykdymo duomenis. Nustatę netekusių tikslinės paskirties asignavimų sumas, asignavimų valdytojų vadovai turi apie tai informuoti merą.

40. Prie netekusiųjų tikslinės paskirties asignavimų priskiriama:

40.1. per metus nepanaudoti asignavimai dėl neįvykdytų planinių rodiklių;

40.2. nustatyti per dideli ar iš dalies nepanaudoti asignavimai patvirtintose asignavimų valdytojų programose.

41. Biudžeto gautos viršplaninės pajamos (atmetus viršplanines pajamas, įstatymų nustatyta tvarka skirtas kitų savivaldybių negautoms pajamoms padengti) ir netekę paskirties asignavimai skirstomi Savivaldybės tarybos sprendimu ir naudojami įsiskolinimams apmokėti, projektams, remiamiems Europos Sąjungos ir kitų paramos fondų lėšomis, finansuoti, biudžetiniais metais savivaldybės biudžete patvirtintoms programoms ir priemonėms finansuoti.

42. Jeigu numatoma, kad nustatytas pajamų planas iki metų pabaigos nebus įvykdytas, tai yra gaunama mažiau pajamų, negu buvo numatyta, tuo atveju programų finansavimas iš savivaldybės biudžeto vykdomas tokia tvarka:

42.1. darbo užmokesčiui savivaldybės biudžetinių įstaigų darbuotojams;

42.2. socialinio draudimo įmokoms;

42.3. pašalpoms ir kitoms socialinėms išmokoms;

42.4. mitybos išlaidoms;

42.5. paskoloms grąžinti, palūkanoms mokėti (įsipareigojimai bankams) ir kitiems finansiniams įsipareigojimams vykdyti;

42.6. atsiskaitymams už komunalines ir ryšių paslaugas;

42.7. kitoms savivaldybės biudžete numatytoms reikmėms.

43. Reikmėms, nurodytoms 42.1–42.6 papunkčiuose, pervedamos visos reikalingos lėšos pagal nustatytą eilę, o reikmės, nurodytos 42.7 papunktyje, finansuojamos proporcingai turimoms lėšoms. Ši tvarka netaikoma finansuojant programas iš biudžetinių įstaigų pajamų, įmokėtų į savivaldybės biudžetą, specialiųjų tikslinių dotacijų ir kitų tikslinės paskirties lėšų, gautų iš valstybės biudžeto.

44. Jeigu savivaldybės biudžeto pajamų planas nevykdomas, asignavimų valdytojams pervedamos savivaldybės biudžeto asignavimų sumos programoms finansuoti mažinamos faktiškai negautomis (palyginti su planu) pajamomis.

45. Metams pasibaigus, asignavimų valdytojų vadovai disponuojamose sąskaitose esančias savivaldybės biudžeto lėšas grąžina į savivaldybės biudžetą ne vėliau kaip iki sausio 5 dienos.

46. Metų pabaigoje likusios nepanaudotos valstybės biudžeto dotacijos, nustatytos savivaldybės biudžetui tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme, išskyrus nepanaudotą Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų dalį, lėšos, kurios per metus buvo paskirtos savivaldybės biudžetui pagal atskirus įstatymus arba Vyriausybės nutarimus arba panaudotos ne pagal savo paskirtį, iki sausio 10 dienos grąžinamos į valstybės biudžetą – pervedamos iš savivaldybės biudžeto sąskaitų į valstybės iždo pagrindinę sąskaitą, jeigu tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nenustatyta kitaip.

47. Pažangos lėšos gali būti naudojamos tik pažangos priemonėms finansuoti, išskyrus Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšas ir atvejus, kai nustatomos išskirtinės aplinkybės.

 

V SKYRIUS

BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ PAJAMOS

 

48. Biudžetinių įstaigų pajamos – biudžetinių įstaigų gautos pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, teikiamas paslaugas (išskyrus paslaugas, už kurias mokama valstybės rinkliava ir žyminis mokestis), kitos gautos pajamos, kurių panaudojimo paskirtis nustatyta Europos Sąjungos teisės aktuose, tarptautinėse sutartyse, įstatymuose arba Vyriausybės nutarimuose, kurios įmokamos į savivaldybės biudžetą ir naudojamos vadovaujantis įstatymais arba Vyriausybės nutarimais, Savivaldybės tarybos sprendimais šių įstaigų vykdomoms programoms finansuoti.

49. Biudžetinių įstaigų pajamų planas tvirtinamas tam tikrų metų savivaldybės biudžete.

50. Asignavimų valdytojų teikiamų paslaugų kainas ir tarifus nustato Savivaldybės taryba, jeigu teisės aktai nenustato kitaip.

51. Pajamų įmokėjimo į savivaldybės biudžetą sumos planuojamos kiekvienam asignavimų valdytojui jų pačių teikimu tam tikrų metų savivaldybės biudžete.

52. Biudžetinių įstaigų pajamos pagal patvirtintas programų sąmatas naudojamos įstaigų išlaidoms, susijusioms su paslaugų teikimu, dengti, taip pat šių įstaigų pagrindinės veiklos išlaidoms dengti ir vykdomoms programoms finansuoti.

53. Asignavimų valdytojų vadovai biudžetinių įstaigų pajamas kaupia atskiroje sąskaitoje ir lėšas iš šių sąskaitų perveda į Savivaldybės iždo sąskaitą (Finansų skyriaus administruojamą Savivaldybės sąskaitą) ne rečiau kaip 2 kartus per mėnesį, jeigu šios pajamos viršija 100 (vieną šimtą) eurų arba jei yra poreikis teikti mokėjimo paraišką programos, finansuojamos iš biudžetinių įstaigų pajamų, išlaidoms apmokėti. Paskutinę mėnesio darbo dieną asignavimų valdytojų vadovai lėšų į savivaldybės biudžeto sąskaitą neveda.

54. Gautos iš savivaldybės turto nuomininkų įmokos už trečiųjų asmenų suteiktas komunalines paslaugas (šildymą, elektros energiją, vandenį ir panašiai) naudojamos už šių asmenų suteiktas komunalines paslaugas sumokėti.

55. Asignavimų valdytojų vadovai biudžetinės įstaigos programų išlaidoms padengti pirmiausia turi naudoti asignavimus, gautus iš einamaisiais biudžetiniais metais įmokėtų į savivaldybės biudžetą biudžetinės įstaigos pajamų, įskaitant ankstesniais metais nepanaudotus šių lėšų likučius ir viršplanines pajamas, išskyrus konkrečiam tikslui numatytas lėšas, kurių negali naudoti kitiems tikslams, o tik po to – savivaldybės biudžeto lėšas.

56. Jeigu biudžetinių įstaigų pajamų už teikiamas paslaugas gaunama daugiau, nei planuota, Savivaldybės tarybos sprendimu gali būti tikslinamas pajamų ir asignavimų planas. Visais atvejais išlaidos negali viršyti pajamų.

57. Nepanaudotos įmokos į savivaldybės biudžetą paliekamos biudžetinėms įstaigoms ir gali būti panaudojamos kitais biudžetiniais metais pagal atskirą sąmatą, pervedant šias lėšas asignavimų valdytojams iš savivaldybės biudžeto apyvartinių lėšų likučio.

 

VI SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO APYVARTINĖS LĖŠOS IR JŲ NAUDOJIMAS

 

58. Savivaldybės biudžeto apyvartinės lėšos sudaromos iš savivaldybės biudžeto lėšų likučio (toliau – apyvartos lėšos), o kai jo nepakanka, – iš savivaldybės biudžeto pajamų.

59. Apyvartos lėšas sudaro:

59.1. pasibaigus metams likusios nepaskirstytos savivaldybės biudžeto viršplaninės pajamos;

59.2. pasibaigus metams likusios nepanaudotos biudžetinių įstaigų į Savivaldybės iždo sąskaitą pervestos pajamos;

59.3. pasibaigus metams likusios nepanaudotos Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšos;

59.4. kiti lėšų likučiai Savivaldybės iždo sąskaitoje einamųjų metų pradžioje.

60. Biudžeto lėšos, gautos už praėjusius metus iki einamųjų metų sausio 10 d., įskaitomos į apyvartos lėšas.

61. Apyvartos lėšos naudojamos:

61.1. biudžetinių įstaigų į biudžetą įmokėtų, bet praėjusiais metais nepanaudotų lėšų likučiams grąžinti;

61.2. Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų, nepanaudotų praėjusiais biudžetiniais metais, likučiams grąžinti;

61.3. einamųjų metų biudžeto lėšų stygiui dengti, kai nepakanka į savivaldybės biudžetą gautų pajamų;

61.4. vietinių rinkliavų už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą likučiams grąžinti;

61.5. kitiems tikslinės paskirties likučiams grąžinti.

 

VII SKYRIUS

BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ DEPOZITAI IR KITOS LĖŠOS

 

62. Biudžetinių įstaigų depozitai – laikinai šių įstaigų saugomos ir dėl tam tikrų aplinkybių arba susitarimų turimos lėšos, kurios laikomos atskiroje įstaigos sąskaitoje ir susidarius atitinkamoms aplinkybėms grąžinamos subjektams, kuriems jos priklauso.

63. Biudžetinės įstaigos depozitus saugo ribotą laiką:

63.1. lėšas, kurios turi būti grąžintos fiziniams asmenims, – 3 metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino;

63.2. lėšas, kurios turi būti grąžintos biudžetinėms įstaigoms, – iki biudžetinių metų pabaigos;

63.3. lėšas, kurios turi būti grąžintos kitiems juridiniams asmenims, – metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino.

64. Subjektams, kuriems priklauso depozitai, nustatytu laiku neatsiėmus savo lėšų, biudžetinės įstaigos perveda jas į atitinkamą valstybės ar savivaldybės biudžetą.

65. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos yra:

65.1. lėšos, gautos įvykus draudžiamajam įvykiui, kai draudimo išmokos gavėjas yra biudžetinė įstaiga;

65.2. pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymą gauta parama (lėšos);

65.3. iš valstybės, tarptautinių ir užsienio organizacijų gautos kompensacijos, skirtos ankstesniais metais turėtoms dalyvavimo jų organizuojamuose renginiuose, programose, projektuose ir tyrimuose išlaidoms padengti;

65.4. biudžetinių įstaigų skelbiamų konkursų dalyvių mokesčiai;

65.5. netesybos;

65.6. lėšos, gautos konkretiems gavėjams – fiziniams asmenims – išlaikyti (globos (rūpybos) išmokos, nustatytos Lietuvos Respublikos išmokų vaikams įstatyme);

65.7. lėšos, gautos iš kitos biudžetinės įstaigos už šiai įstaigai teikiamas paslaugas;

65.8. palūkanos už Aprašo 62 punkte nurodytus depozitus;

65.9. kitos lėšos, gautos iš juridinių ir fizinių asmenų, taip pat tarptautinių ir užsienio organizacijų tam tikroms nenumatytoms biudžetinių įstaigų programų sąmatose išlaidoms, kurios nėra gautos kaip asignavimai, padengti.

66. Kitos savivaldybės biudžetinių įstaigų lėšos planuojamos, apskaitomos ir naudojamos vadovaujantis Savivaldybės mero potvarkiu patvirtintu Šiaulių miesto savivaldybės biudžetinių įstaigų kitų lėšų planavimo, apskaitos ir naudojimo aprašu.

 

VIII SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMO ATSKAITOMYBĖ

 

67. Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio sudėties, biudžeto vykdymo ataskaitose teikiamos informacijos, ataskaitų rinkinio rengimui, pasirašymui, teikimui ir skelbimui keliami reikalavimai ir atsakomybė už jų parengimą, pateikimą ir paskelbimą nustatyti Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme.

68. Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinį rengia Finansų skyrius, vadovaudamasis Šiaulių miesto savivaldybės viešojo sektoriaus subjektų ataskaitų rinkinių rengimo, teikimo ir skelbimo tvarkos aprašu, patvirtintu Savivaldybės mero potvarkiu.

69. Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinį tvirtina Savivaldybės taryba pagal rodiklius, nurodytus Aprašo 13.1 papunktyje, ir atsižvelgdama į tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu patvirtintus rodiklius.

70. Asignavimų valdytojai, pasibaigus ataskaitiniam laikotarpiui, iki kito mėnesio pabaigos savo interneto svetainėje paskelbia savo biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius.

 

IX SKYRIUS

ASIGNAVIMŲ VALDYTOJŲ VADOVŲ PAREIGOS IR TEISĖS

 

71. Asignavimų valdytojų vadovai privalo:

71.1. organizuoti programų rengimą ir vykdymą;

71.2. paskirstyti asignavimus savo programoms vykdyti;

71.3. nustatyti ir tvirtinti savo įstaigos programų sąmatas;

71.4. atlikti pirmųjų biudžetinių metų bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą;

71.5. kontroliuoti savo įstaigos įsipareigojimų vykdymą;

71.6. programoms vykdyti skirtas lėšas naudoti pagal jų paskirtį teisėtai, ekonomiškai, efektyviai ir rezultatyviai.

72. Asignavimų valdytojų vadovams už Biudžeto sandaros įstatymo ir kitų biudžeto asignavimų paskirstymą ir (ar) panaudojimą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus skiriamos Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse nustatytos administracinės nuobaudos.

73. Asignavimų valdytojų vadovai, pateikę Apskaitos skyriui ir Apskaitos centrui prašymą, kuris neprieštarauja priimtų teisės aktų, taip pat ir skiriamų specialiųjų tikslinių dotacijų reikalavimams, ir nurodę asignavimų keitimo priežastis turi teisę:

73.1. biudžetiniais metais 1 kartą per ketvirtį keisti savo įstaigos biudžeto programas ir programų sąmatas pagal priemones, ekonominę ir funkcinę klasifikacijas;

73.2. biudžetiniais metais 1 kartą per ketvirtį keisti bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą.

 

X SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS SKOLINIMASIS

 

74. Savivaldybė, laikydamasi Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniame įstatyme ir tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme nustatytų skolinimosi limitų (jeigu tokie limitai nustatomi), Vyriausybės nustatyta tvarka gali:

74.1. imti iš vidaus arba užsienio kreditorių ilgalaikes (kurių trukmė ilgesnė kaip vieni metai ir grąžinimo terminas yra ne tais pačiais biudžetiniais metais) paskolas investicijų projektams finansuoti ir ankstesniems skoliniams įsipareigojimams vykdyti;

74.2. imti iš vidaus arba užsienio kreditorių trumpalaikes (kurių grąžinimo terminas yra tais pačiais biudžetiniais metais) paskolas biudžetiniais metais laikinam pajamų trūkumui padengti, kai nepakanka šiam tikslui savivaldybės biudžeto apyvartinių lėšų;

74.3. prisiimti įsipareigojimus pagal finansinės nuomos (lizingo) sutartis;

74.4. prisiimti įsipareigojimus pagal kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus;

74.5. teikti garantijas dėl savivaldybės valdomų įmonių prisiimamų įsipareigojimų pagal paskolų sutartis, finansinės nuomos (lizingo) sutartis ir sutartis pagal kitus įsipareigojamuosius skolos dokumentus.

75. Vyriausybės nustatyta tvarka iš valstybės iždo savivaldybėms gali būti teikiamos trumpalaikės paskolos, kai susidarius laikinam pajamų trūkumui nepakanka savivaldybės biudžeto apyvartinių lėšų.

76. Vyriausybės nustatyta tvarka iš valstybės iždo savivaldybėms gali būti teikiamos trumpalaikės arba ilgalaikės paskolos, kai dėl kredito įstaigų veiklos apribojimo ir (arba) jų licencijų atšaukimo savivaldybės negali disponuoti savo lėšomis ir dėl to trūksta apyvartinių lėšų.

 

XI SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ NAUDOJIMO SUTARČIŲ SUDARYMAS

 

77. Savivaldybės asignavimų valdytojų vadovai, skirdami savivaldybės biudžeto lėšų biudžetinei įstaigai, kurios savininko teises ir pareigas įgyvendina kitas asignavimų valdytojas ir (arba) kuri yra atskaitinga kitam asignavimų valdytojui, ir (arba) kitam subjektui, kuris priklauso kitai viešojo sektoriaus subjektų grupei nei šis asignavimų valdytojas arba nepriskiriamas viešojo sektoriaus subjektams, pasirašo su jais biudžeto lėšų naudojimo sutartį (išskyrus Aprašo 78 punkte nurodytus atvejus). Biudžeto lėšų naudojimo sutartis gali būti sudaroma ne ilgesniam nei 3 biudžetinių metų laikotarpiui. Biudžeto lėšų naudojimo sutartyje nurodoma:

77.1. subjektui skiriamų biudžeto lėšų suma ir asignavimų valdytojo priemonė, pagal kurią skiriamos lėšos;

77.2. savivaldybės lėšų naudojimo tikslinė paskirtis;

77.3. veiklos, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, stebėsenos rodikliai (ne mažiau kaip vienas);

77.4. planuojamas detalus biudžeto lėšų paskirstymas pagal išlaidų ekonominę klasifikaciją arba kitą principą, kurį taikant atskleidžiamas planuojamas subjekto lėšų panaudojimas, išskyrus tuos atvejus, kai vykdomi darbai arba teikiamos paslaugos pagal galiojančius įkainius arba tarifus;

77.5. atsiskaitymo asignavimų valdytojui už veiklą, kuriai finansuoti skiriamos biudžeto lėšos, ir jos stebėsenos rodiklių įvykdymą tvarka;

77.6. atsiskaitymo asignavimų valdytojui už biudžeto lėšų panaudojimą (nurodant išlaidų ekonominę klasifikaciją arba kitą informaciją, kuria atskleidžiamas planuojamas subjekto lėšų panaudojimas) tvarka ir asignavimų valdytojui pareikalavus informacija apie finansinės apskaitos dokumentų, kuriais pagrindžiamas lėšų panaudojimas, sąrašo, kuriame pateikiami asignavimų valdytojo nustatyti duomenys, arba šių dokumentų kopijų pateikimas;

77.7. kad biudžetiniams metams arba sutartiniams įsipareigojimams, jeigu biudžeto lėšų naudojimo sutartis sudaroma ilgesniam nei vienų biudžetinių metų laikotarpiui, pasibaigus subjektų disponuojamose sąskaitose esančios biudžeto lėšos grąžinamos asignavimų valdytojui, skyrusiam biudžeto lėšas;

77.8. prireikus kitos nuostatos, padedančios asignavimų valdytojui užtikrinti programų vykdymo ir paskirtų asignavimų naudojimo teisėtumą, ekonomiškumą, efektyvumą ir rezultatyvumą.

78. Savivaldybės biudžeto lėšų naudojimo sutartis gali būti nepasirašoma, kai iš valstybės biudžeto asignavimų valdytojui patvirtintų asignavimų:

78.1. skiriamos Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšos, jeigu Europos Sąjungos finansinę paramą ir kitą tarptautinę finansinę paramą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyta kitokia šių lėšų skyrimo tvarka;

78.2. pervedamos valstybės biudžeto specialios tikslinės dotacijos;

78.3. iš valstybės biudžeto savivaldybių biudžetams skiriamos lėšos kompensuoti savivaldybių negautoms pajamoms už praėjusius biudžetinius metus;

78.4. skiriamos lėšos įstatymuose ar Vyriausybės nutarimuose nustatyta kitokia biudžeto lėšų skyrimo tvarka.

79. Perkančiosios organizacijos už atliktus darbus, suteiktas paslaugas, pateiktas prekes, pagal darbų, paslaugų, prekių įsigijimo sutartis atsiskaito lėšomis iš joms skirtų asignavimų, įskaitant avanso mokėjimus, kurie turi būti ne didesni nei 30 procentų įsigijimo sutarties sumos. Apribojimai avanso dydžiui netaikomi:

79.1. perkančiųjų organizacijų pirkimams dėl pasikeitusios geopolitinės padėties ir (arba) dėl kitų aplinkybių rinkoje susiklosčius tam tikrai situacijai, kai labai ribotas atitinkamas prekes teikiančių, paslaugas teikiančių ar darbus atliekančių įmonių, įstaigų ir organizacijų skaičius ir (arba) kai padidėja prekių, paslaugų ir (arba) darbų paklausa dėl jų specifiškumo ir pan.;

79.2. ypatingos svarbos tarptautiniams renginiams, kurių sąrašas patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. rugpjūčio 16 d. nutarimu Nr. 676 „Dėl Ypatingos svarbos tarptautinių renginių sąrašo patvirtinimo“, organizuoti reikalingų prekių, paslaugų ir (arba) darbų, pirkimams;

79.3. kai finansuojamos nacionalinės plėtros programos pažangos priemonės apraše ar regiono plėtros plane nurodytos veiklos, kurios vykdomos įgyvendinant projektus.

80. Perkančioji organizacija įsigijimo sutartyje turi numatyti priemones, kurios užtikrintų sumokėto avanso susigrąžinimą, jei kita įsigijimo sutarties šalis nevykdo įsigijimo sutartyje prisiimtų įsipareigojimų.

 

XII SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMO KONTROLĖ

 

81. Asignavimų valdytojų programų vykdymą vertina Savivaldybės administracijos Centralizuotas vidaus audito skyrius, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu ir kitais vidaus auditą reglamentuojančiais teisės aktais.

82. Savivaldybės biudžeto vykdymo, asignavimų valdytojų programų sąmatų ir Savivaldybės konsoliduotųjų ataskaitų rinkinio auditą atlieka Savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba.

83. Vyriausybės nustatyta tvarka Savivaldybė kiekvienam metų ketvirčiui pasibaigus teikia Finansų ministerijai biudžeto vykdymo prognozes likusiems metų ketvirčiams.

 

XIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

84. Aprašas keičiamas, pripažįstamas netekusiu galios ar stabdomas jo galiojimas Savivaldybės tarybos sprendimu.

85. Tai, kas nereglamentuota Apraše, sprendžiama, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos teisės aktuose.                                          

 

_______________________