LIETUVOS MOKSLO TARYBOS PIRMININKAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS MOKSLO TARYBOS PASKIRTINIŲ PROGRAMŲ RENGIMO IR ĮGYVENDINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2023 m. liepos 20 d. Nr. V-405

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos mokslo tarybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2022 m. balandžio 20 d. nutarimu Nr. 375 „Dėl Lietuvos mokslo tarybos nuostatų patvirtinimo“, 19.13 papunkčiu,

t v i r t i n u pridedamą Lietuvos mokslo tarybos paskirtinių programų rengimo ir įgyvendinimo tvarkos aprašą (toliau – Aprašas).

 

 

Pirmininkas                                                                                                                        Gintaras Valinčius


 

PATVIRTINTA

Lietuvos mokslo tarybos pirmininko

2023 m. liepos 20 d. įsakymu Nr. V-405

 

LIETUVOS MOKSLO TARYBOS PASKIRTINIŲ PROGRAMŲ RENGIMO IR ĮGYVENDINIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos mokslo tarybos paskirtinių programų rengimo ir įgyvendinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Lietuvos mokslo tarybos tvirtinamų paskirtinių programų rengimo, įgyvendinimo ir rezultatų vertinimo Lietuvos mokslo taryboje (toliau – Taryba) tvarką. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu ar kitu teisės aktu skyrus (numačius) lėšų konkrečioms programoms įgyvendinti, Aprašas taikomas tiek, kiek neprieštarauja Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimui ar kitam teisės aktui, reglamentuojančiam šių lėšų panaudojimą.

2. Apraše vartojamos šios sąvokos:

2.1paskirtinė programa (toliau – Programa) – tai Programa, kuria sprendžiama Lietuvos valstybei ir visuomenei svarbi problema, darysianti poveikį šalies ir (ar) mokslo raidai, ir kurios tikslai gali apimti naujų mokslo žinių ir intelektinių produktų, naujos mokslinių tyrimų infrastruktūros sukūrimą, tyrėjų kompetencijos didinimą, mokslo ir verslo, taip pat tarptautinio bendradarbiavimo stiprinimą;

2.2Programos projekto rengimo grupė – Tarybos pirmininko patvirtinta mokslininkų, praktikų ir (ar) viešojo sektoriaus atstovų grupė Programos projektui parengti;

2.3Komitetas pagal kompetenciją – Tarybos Humanitarinių ir socialinių mokslų ekspertų komitetas, Gamtos ir technikos mokslų ekspertų komitetas, arba Tarybos Humanitarinių ir socialinių mokslų bei Gamtos ir technikos mokslų ekspertų komitetai kartu.

2.4. kitos Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme ir Tarybos pirmininko patvirtintose Lietuvos mokslo tarybos mokslo ir sklaidos projektų konkursinio finansavimo bendrosiose taisyklėse (toliau – Bendrosios taisyklės) vartojamas sąvokas.

 

II SKYRIUS

PROGRAMŲ PARENGIMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

PROGRAMOS INICIJAVIMAS

 

3. Programa inicijuojama:

3.1. nustačius valstybei ir visuomenei ypač aktualias, svarbias problemas (toliau – aktuali problema);

3.2. atsižvelgiant į Lietuvos valstybės strateginio lygmens planavimo dokumentuose ir kituose teisės aktuose nustatytus valstybės prioritetus (toliau – strateginiai dokumentai).

4. Inicijuojant Programą Aprašo 3.1 papunktyje nurodytu atveju, aktualią problemą gali pasiūlyti spręsti Lietuvos Respublikos ministerijos ar kitos valstybės institucijos, kreipdamosi į Tarybą motyvuotu raštu, pagrįsdamos keliamos problemos mastą ir lėšų poreikį.

5. Tarybos pirmininkas, pasikonsultavęs su Komitetais pagal kompetenciją ir (ar) Mokslo ir studijų politikos komitetu, priima sprendimą dėl Programos inicijavimo ir galimybių studijos rengimo tikslingumo.

6. Galimybių studijai parengti Tarybos pirmininkas sudaro ekspertų komisiją.

7. Parengtą galimybių studiją, kurioje įvertintas iškeltos aktualios problemos mastas, Lietuvoje esančios galimybės (prielaidos) ją spręsti, tinkamiausios priemonės aktualiai problemai spręsti, pasiūlytas optimalus laikotarpis, būtinos lėšos ir kita, apsvarsto Tarybos valdyba bei Komitetas pagal kompetenciją ir teikia Tarybos pirmininkui motyvuotus siūlymus. Gali būti siūloma patikslinti galimybių studiją, Programos priemones ar sąlygas, rengti Programą, taip pat nurodyti kitą aktualios problemos sprendimo būdą ar pripažinti, kad problema nėra svarbi.

8. Tarybos pirmininkas, įvertinęs šiuos siūlymus, priima vieną iš sprendimų:

8.1. grąžina galimybių studiją ją rengusiai ekspertų komisijai patikslinti;

8.2. paveda rengti Programą aktualiai problemai spręsti;

8.3. numato būdus aktualiai problemai spręsti kitomis Tarybos konkursinio finansavimo priemonėmis;

8.4. konstatuoja, kad iškeltai problemai nėra pagrindo rengti Programą.

9. Rengiant ne vieną galimybių studiją vienu metu, Tarybos valdyba ir Komitetas pagal kompetenciją pateikia siūlymus dėl spręstinų aktualių problemų pirmenybės. Gali būti organizuojami bendri Tarybos ekspertų komitetų svarstymai, jei iškeltos aktualios problemos priskirtinos skirtingiems Komitetams pagal kompetenciją.

10. Strateginiais dokumentais Tarybai pavedus finansuoti tam tikros tematikos tyrimus ar kitas veiklas (toliau – pavedimas), Tarybos pirmininkas nustato, kokios priemonės tam būtų tinkamiausios. Šiam sprendimui priimti Tarybos pirmininkas gali pasitelkti Tarybos valdybą, Mokslo ir studijų politikos ekspertų komitetą, Komitetą pagal kompetenciją, Tarybos administraciją.

11. Tarybos pirmininkui priėmus sprendimą, kad aktualiai problemai spręsti ar pavedimui įgyvendinti tinkamiausia priemonė būtų Programa, sudaroma Programos projekto rengimo grupė Programai parengti Aprašo II skyriaus antrojo skirsnio nustatyta tvarka. Šiai grupei sudaryti gali būti pasitelktas Komitetas pagal kompetenciją.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

PROGRAMOS PROJEKTO PARENGIMAS

 

12. Programos projekto rengimo grupė ne ilgiau kaip per 3 mėnesius parengia Programos projektą, kurį sudaro šie skyriai:

12.1. Bendrosios nuostatos;

12.2. Programos tikslas, uždaviniai ir įgyvendinimo priemonės;

12.3. Numatomi rezultatai, jų panaudojimo galimybės;

12.4. Pagrindiniai siektini rodikliai ir vertinimo kriterijai;

12.5. Baigiamosios nuostatos.

13. Tarybos valdyba bei Komitetas pagal kompetenciją apsvarsto parengtą Programos projektą ir pateikia Tarybos pirmininkui motyvuotus siūlymus. Jei Tarybos pirmininkas, apsvarstęs siūlymus, priima sprendimą, kad Programos projektas taisytinas, Programos projekto rengimo grupė per nustatytą laiką jį pataiso pagal nurodytas pastabas.

14Tarybos pirmininkui priėmus sprendimą, kad Programos projektas parengtas tinkamai, projektas skelbiamas Tarybos interneto svetainėje viešam svarstymui, kuris paprastai trunka vieną mėnesį. Pasibaigus šiam laikotarpiui, gali būti organizuojamas atviras viešo svarstymo metu gautų siūlymų aptarimas.

15. Tarybos valdyba ir Komitetas pagal kompetenciją aptaria viešo svarstymo metu gautus siūlymus bei pastabas ir pasiūlo Tarybos pirmininkui, kurie iš jų priimtini arba siūlo Programos projekto netaisyti. Įvertinęs šiuos siūlymus, Tarybos pirmininkas gali nurodyti Programos projekto rengimo grupei Programos projektą pataisyti arba konstatuoja, kad Programos projektas parengtas tinkamai ir tvirtina Programą.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

PROGRAMOS PROJEKTŲ VYKDYMAS

 

16. Tarybos pirmininkas, tvirtindamas Programą, nurodo Tarybos administracijos skyrių, atsakingą už Programos administravimą. Programos administravimui gali būti pasitelktas ne vienas skyrius. Tokiu atveju paskiriamas Programos administravimą koordinuojantis bei konkrečias Programos priemones administruojantys skyriai ir Programos įgyvendinimą koordinuojantis skyrius parengia Programos priemonių įgyvendinimo Taryboje planą, kurį tvirtina Tarybos pirmininkas. Tarybos pirmininkas taip pat gali patvirtinti Programos priežiūros grupę, sudarytą iš mokslininkų, praktikų ir (ar) viešojo sektoriaus atstovų, kuri veikia pagal Tarybos pirmininko patvirtintą darbo reglamentą.

17. Kvietimai teikti paraiškas Programos projektams įgyvendinti skelbiami, paraiškų vertinimas ir atranka atliekami, projektų įgyvendinimas vykdomas Bendrųjų taisyklių nustatyta tvarka ir pagal jose nurodytus reikalavimus projektų vykdytojams, vykdančiosioms ir partnerio institucijoms bei projekto išlaidoms. Skelbiant kvietimą gali būti nustatyti specialieji reikalavimai atskiroms Programos priemonėms įgyvendinti.

 

ANTRASIS skirsnis

PROGRAMOS REZULTATŲ VERTINIMAS

 

18. Siekiant įvertinti, ar Programa įgyvendinama tinkamai, gali būti nuspręsta rengti tarpinę Programos ataskaitą. Siūlymus apie poreikį rengti tokią ataskaitą Tarybos pirmininkui gali teikti Tarybos valdyba, Komitetas pagal kompetenciją, Tarybos administracijos padalinys, atsakingas už Programos administravimą (administravimo koordinavimą). Pritaręs siūlymui, Tarybos pirmininkas nustato tarpinės Programos ataskaitos rengimo ir svarstymo tvarką.

19. Pasibaigus Programos įgyvendinimo laikotarpiui bei įvertinus visų projektų, vykdytų pagal Programą, baigiamąsias ataskaitas, Mokslo ir studijų politikos ekspertų komiteto siūlymu, gali būti atliekamas Programos paskesnis (ex post) vertinimas, siekiant nustatyti, ar Programa buvo efektyvi sprendžiant valstybei ir visuomenei aktualias problemas, koks yra jos poveikis, kokie buvo Programos privalumai, trūkumai ir pan. Pritaręs siūlymui, Tarybos pirmininkas patvirtina ekspertų komisiją paskesniam Programos vertinimui atlikti. Šiai komisijai sudaryti gali būti pasitelktas Komitetas pagal kompetenciją.

20. Ekspertų komisijos išvadas ir siūlymus aptaria Tarybos valdyba, Mokslo ir studijų politikos ekspertų komitetas, taip pat Komitetas pagal kompetenciją. Po aptarimo gali būti pateikti motyvuoti siūlymai Tarybos pirmininkui dėl Programų rengimo.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

21. Ekspertų komisijų, rengiančių galimybių studijas, Programos projekto rengimo grupės, Programos priežiūros grupės narių, taip pat ekspertų, vertinančių Programos projektų paraiškas ar ataskaitas, darbas apmokamas Tarybos pirmininko nustatyta tvarka.

 

________________________

part_9b48afcbd7e94b0c80bba2e15669cb9e_end