LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL INFEKCINIŲ LIGŲ VALDYMO IR KONTROLĖS 2020–2025 METŲ KONCEPCIJOS PATVIRTINIMO
2020 m. lapkričio 5 d. Nr. V-2486
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 25 straipsniu, įgyvendindamas Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų strategijos patvirtinimo“, 96.10 papunktį ir atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko 2020 m. vasario 3 d. potvarkį Nr. 24 „Dėl sveikatos apsaugos ministro A. Verygos nusišalinimo“:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos sveikatos
apsaugos ministro 2020 m. lapkričio 5 d.
įsakymu Nr. V-2486
INFEKCINIŲ LIGŲ VALDYMO IR KONTROLĖS 2020–2025 METŲ KONCEPCIJA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Infekcinių ligų valdymo ir kontrolės 2020–2025 metų koncepcija (toliau – koncepcija) – tai dokumentas, skirtas pavojingų ir ypač pavojingų infekcinių ligų valdymui užtikrinti, galimų epidemijų ir pandemijų žalai mažinti.
2. Koncepcija parengta atsižvelgiant į Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964 „Dėl Lietuvos sveikatos 2014–2025 metų strategijos patvirtinimo“, 96.10 papunktį.
3. Koncepcija papildo Sveikatos netolygumų mažinimo Lietuvoje 2014–2023 metų veiksmų plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2014 m. liepos 16 d. įsakymu
Nr. V-815 „Dėl Sveikatos netolygumų mažinimo Lietuvoje 2014–2023 metų veiksmų plano patvirtinimo“, 1 priedą „Profilaktikos, diagnostikos ir gydymo efektyvumo didinimo tuberkuliozės bei ūmių infekcinių ir lėtinių kvėpavimo takų ligų srityse krypties aprašas“.
4. Koncepcijoje vartojamos sąvokos ir jų apibrėžtys:
4.1. Infekcinių ligų klasteris – asmens sveikatos priežiūros įstaigų bendradarbiavimo infekcinių ligų diagnostikos, gydymo ir valdymo srityje santalka.
II SKYRIUS
SITUACIJOS APŽVALGA
5. Per pastarąjį dešimtmetį infekcinių ligų diagnostikos, gydymo ir valdymo poreikis dėl epidemijų, pandemijų ir protrūkių Lietuvoje buvo ženkliai padidėjęs tris kartus:
6. COVID-19 ligos pandemija parodė, kad Lietuvoje trūksta ypač pavojingoms infekcinėms ligoms gydyti tinkamos infrastruktūros. Visuose regionuose reikėjo:
6.1. pertvarkyti skubiosios medicinos pagalbos skyrius, pritaikyti infrastruktūrą pacientų rūšiavimui ir pacientų srautų atskyrimui (karščiuojančių ir nekarščiuojančių);
6.2. organizuoti pacientų tyrimus ir diagnostines procedūras (radiologinius tyrimus, invazinės diagnostines procedūras ir kt.) taip, kad pacientų, kurie gali būti infekuoti, srautas nesimaišytų su neinfekuotų pacientų srautu;
6.3. įrengti papildomas COVID-19 ligai gydyti skirtas izoliacines ir rezervines lovas ligoninės patalpose, kurios iš esmės nėra pritaikytos pavojingoms infekcijoms gydyti;
6.4. numatyti skubias operacines pacientams, kurie turi COVID-19 ligos simptomų, tačiau sulaukti tyrimų atsakymų nėra galimybės dėl operacinio gydymo poreikio gelbėjant paciento gyvybę;
6.5. numatyti papildomas izoliuotas nuo kitų pacientų intensyviosios terapijos vietas COVID-19 liga sergantiems ar įtariamiems, kad serga, pacientams;
6.7. pertvarkyti pacientų logistikos ligoninės patalpose kelius taip, kad patvirtinti infekuoti ar galintys būti infekuoti pacientai nesimaišytų su neinfekuotų pacientų srautu;
7. Efektyvius ir saugius pacientui / personalui sprendimus ribojo tai, kad:
7.1. daugumoje Lietuvos ligoninių nėra neigiamo slėgio palatų, kurios reikalingos COVID-19 ir kitoms aerozoliais plintančioms infekcijoms gydyti;
7.2. ligoninių architektūriniai sprendimai (patalpų ir koridorių išdėstymas bei dydis, durų plotis ir kt.), bendros ventiliavimo sistemos neatitinka šiuolaikinių pacientų, sergančių ypač pavojingomis infekcijomis, izoliavimo, logistikos reikalavimų;
8. Be epidemijų ir pandemijų, kurių pasikartojimo tikimybė kasmet didėja, Lietuvoje yra ir kitų priežasčių, kurios lemia infekcinių ligų aktualumą:
8.1. nežiūrint medicinos mokslo pažangos, sergamumas infekcinėmis ligomis nemažėja, priešingai – šių ligų suvaldymas šiuolaikinėje medicinoje įgauna vis didesnę svarbą. Infekcinių ligų diagnostikos, gydymo, profilaktikos ir kontrolės tobulinimas išlieka prioritetine Pasaulio sveikatos organizacijos (toliau – PSO) veiklos kryptimi. Net šešios iš dešimties PSO 2019 m. įvardytų grėsmių sveikatai yra tiesiogiai susijusios su infekcinėmis ligomis (pasaulinė gripo pandemija, antimikrobinis atsparumas, ebolos hemoraginė karštligė ir kiti didelės grėsmės patogenai, nepasitikėjimas skiepais, dengės karštligė, žmogaus imunodeficito viruso (toliau – ŽIV) infekcija);
8.2. pastaraisiais metais Lietuvos gyventojų sergamumo struktūroje pastebima sergamumo infekcinėmis ligomis augimo tendencija, šios ligos kasmet sudaro apie penktadalį visų užregistruotų susirgimų. Reali infekcinių ligų našta yra žymiai didesnė, nes dalies mirčių nuo vėžio, kraujo apytakos, kvėpavimo ar virškinimo sistemos sutrikimų priežastis yra infekcija. 2018 m. Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centras užregistravo 991 874 užkrečiamųjų ligų atvejus (353 ligos atvejai 1000 gyventojų). Lietuvos gyventojų mirtingumas nuo infekcinių ir parazitinių ligų 2001–2018 m. padidėjo atitinkamai nuo 13,4 iki 21,9 atvejų 100 tūkst. gyventojų per metus. Apsilankymų pas infekcinių ligų gydytoją skaičius 100-ui gyventojų Lietuvoje nuo 2001 m. iki 2018 m. padidėjo nuo 1,7 iki 2,69, dėl infekcijų hospitalizuotų asmenų skaičius 1000-iui gyventojų per šį laikotarpį padidėjo nuo 8,1 iki 10,62;
8.3. pastaraisiais metais Lietuvoje sparčiai didėja mikroorganizmų atsparumas antibiotikams. Nuo 2007 iki 2018 m. makrolidams atsparių S. pneumoniae padermių paplitimas šalyje padidėjo nuo 9 proc. iki 20,7 proc., vankomicinui atsparių enterokokų – nuo 0 proc. iki 31,3 proc., III kartos cefalosporinams atsparių K. pneumoniae – nuo 26,8 proc. iki 55,8 proc. Nuo 2014 m. iki 2018 m. Lietuvoje ženkliai išaugo dauginį atsparumą turinčių Acinetobacter padermių paplitimas (nuo 60 proc. iki 85,1 proc.) ir šiuo metu jis yra vienas didžiausių Europoje. Pastaraisiais metais ypač padidėjo Clostridium difficile – labai sunkios hospitalinės infekcijos – atvejų skaičius. 2018 m. buvo užregistruotas 571 šios ligos atvejis, hospitalinė infekcija sudarė 67,6 proc. (386 atvejų) visų užregistruotų atvejų. Didėjantis mikroorganizmų atsparumas antibiotikams sąlygoja sergamumo ir mirtingumo dėl infekcijų didėjimą, prailgina gulėjimo stacionare trukmę ir ženkliai padidina gydymo kaštus. Ligonių izoliavimas ir racionali antibiotikoterapija yra svarbiausios hospitalinės infekcijos prevencijos priemonės;
8.4. ŽIV ligotumas Lietuvoje nuo 2012 iki 2018 m. padidėjo nuo 69,32 iki 113,52 atvejų 100 tūkst. gyventojų, AIDS ligotumas – nuo 11,24 iki 21,08 atvejų 100 tūkst. gyventojų. Daugėjant ŽIV/AIDS ir dėl kitų priežasčių imunosupresiją turinčių pacientų, didėjant žmonių migracijai ir įvežtinėms infekcijoms, dauguma infekcinėmis ligomis sergančių pacientų turi sudėtingą daugybinę patologiją, reikalaujančią aukščiausio lygio daugiadalykio integruoto ištyrimo, kuris gali būti atliktas tik tretinio lygio asmens sveikatos priežiūros paslaugas teikiančioje gydymo įstaigoje.
9. Dėl visų pirmiau išvardytų priežasčių atsiranda būtinybė tobulinti ir plėsti infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas, taikant naujausius ir efektyviausius diagnostikos metodus, užtikrinant įrodymais pagrįstą gydymą ir specifinę profilaktiką, siekiant mažinti sergamumą infekcinėmis ligomis, prailginti gyvenimo trukmę ir pagerinti gyvenimo kokybę.
III SKYRIUS
KONCEPCIJOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
10. Koncepcijos tikslas – užtikrinti šiuolaikišką, efektyvų pavojingų ir ypač pavojingų infekcinių ligų valdymą, mažinti sergamumą šiomis ligomis ir mirtingumą nuo jų.
11. Koncepcijos tikslui įgyvendinti iškelti šie uždaviniai:
11.1. užtikrinti pavojingų ir ypač pavojingų infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugų kokybę ir saugumą atsižvelgiant į įrodymais pagrįstas tarptautines rekomendacijas ir gerąją užsienio šalių patirtį;
IV SKYRIUS
KONCEPCIJOS ĮGYVENDINIMO ETAPAI
12. Koncepcijos įgyvendinimo etapai:
12.1. I etapas – 2020–2025 metai:
12.1.1. aukščiausio lygio infekcinių ligų klasterio centrų (toliau – aukščiausio lygio centras) sukūrimas, plėtra ir modernizavimas;
12.1.2. regioninių infekcinių ligų klasterio centrų (toliau – regioninis centras) plėtra ir modernizavimas;
V SKYRIUS
KONCEPCIJOS UŽDAVINIŲ ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS, VERTINIMO KRITERIJAI IR SIEKIAMI REZULTATAI
13. I etapo koncepcijos uždavinių įgyvendinimo priemonės:
13.1. įgyvendinant koncepcijos 11.1 papunktyje nustatytą uždavinį:
13.1.1. sukurti Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninėje Kauno klinikose (toliau – LSMUL KK) aukščiausio lygio centro infrastruktūrą. Nustatyti šias LSMUL KK aukščiausio lygio centro funkcijas:
13.1.1.1. teikti visas infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas suaugusiems Kauno ir Marijampolės apskričių bei Alytaus miesto ir rajono, Lazdijų ir Jurbarko rajonų savivaldybių gyventojams;
13.1.1.2. teikti aukščiausio lygio infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas ypač sunkių, komplikuotų, įprastiniam gydymui nepasiduodančių būklių atvejais ir esant retai patologijai, kai ištyrimui reikalingas sudėtingos technologijos ir (ar) gydymo metodai, suaugusiesiems ir vaikams iš vidurio ir vakarų Lietuvos regionų (Klaipėdos, Šiaulių, Telšių, Kauno ir Marijampolės apskričių, Alytaus miesto ir rajono bei Lazdijų rajonų savivaldybių);
13.1.2. modernizuoti ir plėsti VULSK aukščiausio lygio centro infrastruktūrą. Nustatyti šias VULSK aukščiausio lygio centro funkcijas:
13.1.2.1. teikti visas infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas Vilniaus apskrities ir Druskininkų miesto bei Varėnos rajono savivaldybių suaugusiesiems ir vaikams;
13.1.2.2. teikti aukščiausio lygio infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas ypač sunkių, komplikuotų, įprastiniam gydymui nepasiduodančių būklių atvejais ir esant retai patologijai, kai ištyrimui reikalingas sudėtingos technologijos ir (ar) gydymo metodai, suaugusiesiems ir vaikams iš rytų ir pietryčių Lietuvos (Vilniaus, Panevėžio ir Utenos apskričių, Varėnos rajono ir Druskininkų miesto savivaldybių);
13.1.3. modernizuoti ir plėsti VšĮ Klaipėdos universitetinėje ligoninėje (toliau – KUL) regioninio centro infrastruktūrą. Nustatyti šias KUL regioninio centro funkcijas: teikti infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas (išskyrus nurodytas koncepcijos 13.1.1.2 papunktyje) Klaipėdos apskrities, Tauragės, Šilalės ir Pagėgių rajonų savivaldybių suaugusiesiems ir vaikams;
13.1.4. modernizuoti ir plėsti VšĮ Respublikinėje Panevėžio ligoninėje (toliau – RPL) regioninio centro infrastruktūrą. Nustatyti šias RPL regioninio centro funkcijas: teikti infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas (išskyrus nurodytas koncepcijos 13.1.2.2 papunktyje) suaugusiesiems ir vaikams iš Panevėžio ir Utenos apskričių;
13.1.5. modernizuoti ir plėsti VšĮ Respublikinėje Šiaulių ligoninėje (toliau – RŠL) regioninio centro infrastruktūrą. Nustatyti šias RŠL regioninio centro funkcijas: teikti infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas (išskyrus nurodytas koncepcijos 13.1.1.2 papunktyje) suaugusiesiems ir vaikams iš Šiaulių ir Telšių apskričių;
13.1.6. modernizuoti Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Kauno ligoninėje (toliau – LSMU KL) regioninio centro infrastruktūrą. Nustatyti šias LSMU KL regioninio centro funkcijas: teikti ambulatorines ir stacionarines infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugas vaikams (išskyrus nurodytas 13.1.1.2 papunktyje) iš Kauno ir Marijampolės apskričių bei Alytaus miesto ir rajono, Lazdijų ir Jurbarko rajonų savivaldybių;
13.2. įgyvendinant koncepcijos 11.2 papunktyje nustatytą uždavinį:
13.2.2. inicijuoti mokslinius bandomuosius projektus infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo srityje;
13.2.3. dalyvauti tarptautiniuose moksliniuose projektuose infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo srityje;
13.3. įgyvendinant koncepcijos 11.3 papunktyje nustatytą uždavinį:
13.3.1. vykdyti metodinio vadovavimo infekcinių ligų klasteriui veiklą infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo srityje: rengti metodinio vadovavimo dokumentus, metodikas, algoritmus;
13.3.2. organizuoti sveikatos priežiūros specialistų mokymus infekcinių ligų diagnostikos, gydymo ir valdymo klausimais;
14. Koncepcijos uždavinių įgyvendinimo vertinimo kriterijai ir siekiami rezultatai išdėstyti koncepcijos priede.
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
16. Koncepcijos uždavinių įgyvendinimo priemonės gali būti finansuojamos iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo fondo (RRF) lėšų, Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų, Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų bei kitų teisėtai įgytų lėšų.
18. Koncepcijos priede nurodyti už priemonės įgyvendinimą atsakingi vykdytojai už jos įgyvendinimo eigą einamaisiais metais atsiskaito Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijai iki kitų metų vasario 15 d.
Infekcinių ligų valdymo ir kontrolės 2020–2025 metų koncepcijos
priedas
INFEKCINIŲ LIGŲ VALDYMO IR KONTROLĖS 2020–2025 METŲ KONCEPCIJOS UŽDAVINIŲ ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI IR SIEKIAMI REZULTATAI
Eil. Nr. |
Priemonės pavadinimas |
Atsakingi vykdytojai |
Numatomas lėšų finansavimo šaltinis |
Priemonės įgyvendinimo laikotarpis / įvykdymo terminas |
Laukiami rezultatai |
Matavimo vienetai |
1. Uždavinys. Užtikrinti pavojingų ir ypač pavojingų infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugų kokybę ir saugumą atsižvelgiant į įrodymais pagrįstas tarptautines rekomendacijas ir gerąją užsienio šalių patirtį |
||||||
1.1.
|
Sukurti Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninėje Kauno klinikose aukščiausio lygio centro infrastruktūrą |
LSMUL KK
SAM |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022 m. |
LSMUL KK įkurtas Infekcinių ligų klasterio centras, skirtas aukščiausio lygio infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugoms teikti |
1 |
1.2. |
Modernizuoti ir plėsti VšĮ Vilniaus universiteto ligoninėje Santaros klinikose aukščiausio lygio centro infrastruktūrą |
VULSK
SAM |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022 m. |
VULSK modernizuotas Infekcinių ligų klasterio centras, skirtas aukščiausio lygio infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo paslaugoms teikti |
1 |
1.3. |
Modernizuoti ir plėsti VšĮ Klaipėdos universitetinėje ligoninėje regioninio centro infrastruktūrą |
KUL
SAM |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2025 m. |
Modernizuotas infekcinių ligų klasterio centras, skirtas Klaipėdos regiono pacientams aptarnauti
|
1 |
1.4. |
Modernizuoti ir plėsti VšĮ Respublikinėje Panevėžio ligoninėje regioninio centro infrastruktūrą |
RPL
SAM |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2025 m. |
Modernizuotas infekcinių ligų klasterio centras, skirtas Panevėžio regiono pacientams aptarnauti |
1 |
1.5. |
Modernizuoti ir plėsti VšĮ Respublikinėje Šiaulių ligoninėje regioninio centro infrastruktūrą |
RŠL
SAM |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2025 m. |
Modernizuotas infekcinių ligų klasterio centras, skirtas Šiaulių regiono pacientams aptarnauti
|
1 |
1.6. |
Modernizuoti Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Kauno ligoninėje regioninio centro infrastruktūrą |
LSMU KL
SAM
|
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2025 m. |
Modernizuotas infekcinių ligų klasterio centras, skirtas aptarnauti vaikus iš Kauno ir Marijampolės apskričių bei Alytaus miesto ir rajono, Lazdijų ir Jurbarko rajonų savivaldybių |
1 |
2. Uždavinys. Skatinti mokslinius tyrimus, inovacijas, pažangių technologijų diegimą |
||||||
2.1. |
Įsigyti ir įrengti mokslo ir inovacijų infrastruktūrą |
LSMUL KK
VULSK
SAM |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022 m.
|
Įrengtos 3–4 biosaugos lygio mokslo laboratorijos |
2 |
2.2. |
Inicijuoti mokslinius bandomuosius projektus infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo srityje
|
VULSK
LSMUL KK |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022–2025 m. |
Inicijuoti / atlikti bandomieji projektai infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo srityje |
1 (kiekvienam vykdytojui) |
2.3. |
Dalyvauti tarptautiniuose moksliniuose projektuose infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo srityje |
VULSK
LSMUL KK |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022–2025 m. |
|
1 (kiekvienas vykdytojui) |
2.4. |
Diegti inovacijas, pažangias technologijas |
VULSK
LSMUL KK
KUL
RPL
RŠL |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022–2025 m. |
Įstaigos, kuriose įdiegtos inovatyvios, pažangios technologijos, pagerinančios sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumą šalies gyventojams |
2
1 (kiekvienam vykdytojui) |
3. Uždavinys. Užtikrinti metodinį vadovavimą infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo srityje |
|
|||||
3.1. |
Vykdyti metodinio vadovavimo infekcinių ligų klasteriui veiklą infekcinių ligų diagnostikos ir gydymo srityje |
LSMUL KK
VULSK |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022 m.
2022 m.
|
Parengtas metodinio vadovavimo infekcinių ligų klasteriui ir paslaugų teikimo organizavimo proceso aprašas
Parengti infekcinių ligų klasteryje teikiamų paslaugų organizavimo aprašai
|
1
2 |
3.2. |
Rengti, periodiškai atnaujinti infekcinių ligų diagnostikos, gydymo ir valdymo algoritmus, metodikas |
LSMUL KK
VULSK |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022–2025 m. |
Parengtos metodikos, algoritmai |
Ne mažiau kaip 5 |
3.3. |
Organizuoti sveikatos priežiūros specialistų mokymus infekcinių ligų diagnostikos, gydymo ir valdymo klausimais |
VULSK
LSMUL KK |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022–2025 m. |
Mokymuose dalyvavusių sveikatos priežiūros specialistų skaičius |
100 |
3.4. |
Užtikrinti aukščiausio lygio centrų atstovų profesinį tobulinimą PSO, Europos ligų prevencijos ir kontrolės centro (ECDC), pripažintų Europos asociacijų organizuojamuose mokymuose |
VULSK
LSMUL KK
SAM |
Europos Sąjungos investicijos / valstybės biudžeto lėšos / kiti šaltiniai |
2022–2025 m. |
Mokymuose dalyvavusių sveikatos priežiūros specialistų skaičius |
|
Santrumpos:
KUL – VšĮ Klaipėdos universitetinė ligoninė
RPL – VšĮ Respublikinė Panevėžio ligoninė
RŠL – VšĮ Respublikinė Šiaulių ligoninė
LSMUL KK – Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninė Kauno klinikos
LSMU KL – Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Kauno ligoninė
VULSK – VšĮ Vilniaus universiteto ligoninė Santaros klinikos
SAM – Sveikatos apsaugos ministerija