LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VIEŠOJO SAUGUMO TARNYBOS PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS IR POLICIJOS PASITELKIMO VYKDANT SUĖMIMĄ IR AREŠTO BEI LAISVĖS ATĖMIMO BAUSMES TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2022 m. gruodžio 23 d. Nr. 1V-800/1R-432

Vilnius

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 73 straipsnio 5 dalimi ir Lietuvos Respublikos suėmimo vykdymo įstatymo 26 straipsnio 5 dalimi:

1Tvirtiname Viešojo saugumo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos ir policijos pasitelkimo vykdant suėmimą ir arešto bei laisvės atėmimo bausmes tvarkos aprašą (pridedama).

2Pripažįstame netekusiu galios Lietuvos Respublikos teisingumo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2003 m. balandžio 14 d. įsakymą Nr. 101/1V-119 „Dėl Viešojo saugumo tarnybos ir policijos pasitelkimo laisvės atėmimo vietų apsaugai ir tvarkai jose palaikyti susidarius ypatingai situacijai taisyklių patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

3Nustatome, kad šis įsakymas įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

 

 

 

Vidaus reikalų ministrė                                                                                                    Agnė Bilotaitė

 

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                                            Ewelina Dobrowolska

 

 


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro ir 

Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 

2022 m. gruodžio 23 d. įsakymu

Nr. 1V-800/1R-432

 

 

VIEŠOJO SAUGUMO TARNYBOS PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS IR POLICIJOS PASITELKIMO VYKDANT SUĖMIMĄ IR AREŠTO BEI LAISVĖS ATĖMIMO BAUSMES TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešojo saugumo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos ir policijos pasitelkimo vykdant suėmimą ir arešto bei laisvės atėmimo bausmes tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Viešojo saugumo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Viešojo saugumo tarnyba) ir Lietuvos policijos pareigūnų pasitelkimo suėmimo vykdymo ir arešto bei laisvės atėmimo bausmės atlikimo vietoms (toliau – laisvės atėmimo vieta) saugoti tvarką ir šių pareigūnų bei bausmių vykdymo sistemos pareigūnų bendrus veiksmus palaikant ir (ar) atkuriant viešąją tvarką laisvės atėmimo vietose. Aprašas taikomas laisvės atėmimo vietose susidarius ypatingosioms situacijoms.

2. Įgyvendinant Viešojo saugumo tarnybos ir policijos pasitelkimo vykdant suėmimą ir arešto bei laisvės atėmimo bausmes tikslus, vadovaujamasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos policijos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešojo saugumo tarnybos įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. lapkričio 23 d. nutarimu Nr. 1162 „Dėl Specialiųjų priemonių specifikacijos ir Specialiųjų priemonių panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Aprašu ir veiksmų, susidarius ypatingosioms situacijoms laisvės atėmimo vietose, planais.

3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo sistemos įstatyme, Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statute, Viešojo saugumo tarnybos įstatyme ir Policijos įstatyme.

 

II SKYRIUS

BAUSMIŲ VYKDYMO SISTEMOS PAREIGŪNŲ VEIKSMAI SUSIDARIUS YPATINGAJAI SITUACIJAI

 

4. Susidarius ypatingajai situacijai laisvės atėmimo vietoje, už jos saugumo valdymą atsakingas bausmių vykdymo sistemos pareigūnas:

4.1. turimomis pajėgomis sustiprina laisvės atėmimo vietos apsaugą;

4.2. imasi priemonių susidariusiai ypatingajai situacijai suvaldyti;

4.3. elektroninių ryšių ar kitomis priemonėmis informuoja Lietuvos kalėjimų tarnybos vadovą arba jį pavaduojantį pareigūną, Viešojo saugumo tarnybos Jungtinio operacijų centro (toliau – VST JOC) ir Policijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas) pajėgų valdymo padalinio (toliau – PD PVP) budinčius pareigūnus, Lietuvos Respublikos teisingumo ministeriją nurodydamas asmenų, dalyvaujančių susidariusioje ypatingojoje situacijoje, skaičių ir jų reikalavimus, šios situacijos susidarymo priežastis, padarinius, taip pat kokių priemonių imtasi jiems pašalinti. Jeigu laisvės atėmimo vietoje paimami įkaitai, PD PVP budinčiam pareigūnui taip pat nurodomas paimtų įkaitais asmenų skaičius ir jų duomenys.

5. Už laisvės atėmimo vietos saugumo valdymą atsakingas bausmių vykdymo sistemos pareigūnas, gavęs informaciją apie ypatingąją situaciją, pagal kompetenciją priima sprendimą dėl specialiųjų priemonių panaudojimo, organizuoja laisvės atėmimo vietos apsaugos sustiprinimą pasitelkiant laisvus nuo tarnybos bausmių vykdymo sistemos pareigūnus.

6. Lietuvos kalėjimų tarnybos vadovas arba jį pavaduojantis pareigūnas, gavęs informaciją apie ypatingąją situaciją, pagal kompetenciją priima sprendimą dėl specialiųjų priemonių panaudojimo ir išvyksta į laisvės atėmimo vietą, o atvykęs į ją vadovauja šios įstaigos pareigūnams, organizuoja šios įstaigos apsaugą ir susidariusios ypatingosios situacijos likvidavimą, kol atvyks Viešojo saugumo tarnybos pareigūnai.

7. Lietuvos kalėjimų tarnybos vadovas arba jį pavaduojantis pareigūnas apie susidariusios ypatingosios situacijos pasikeitimus ir baigtį elektroninių ryšių ar kitomis priemonėmis informuoja Teisingumo ministeriją, VST JOC ir PD PVP.

 

III SKYRIUS

VIEŠOJO SAUGUMO TARNYBOS PAREIGŪNŲ VEIKSMAI SUSIDARIUS YPATINGAJAI SITUACIJAI

 

8. Gavęs informaciją apie ypatingąją situaciją, VST JOC budintis pareigūnas elektroninių ryšių ar kitomis priemonėmis apie tai informuoja Viešojo saugumo tarnybos vadą arba jo įgaliotą pareigūną.

9. Viešojo saugumo tarnybos vadas arba jo įgaliotas pareigūnas, gavęs Aprašo 8 punkte nurodytą informaciją, apie susidariusią ypatingąją situaciją ir jos pasikeitimus elektroninių ryšių ar kitomis priemonėmis informuoja vidaus reikalų ministrą siūlydamas jam priimti sprendimą dėl Viešojo saugumo tarnybos pajėgų siuntimo likviduoti ypatingosios situacijos.

10. Viešojo saugumo tarnybos pajėgos siunčiamos likviduoti ypatingosios situacijos vidaus reikalų ministro įsakymu, kuris neatidėliotinais atvejais gali būti duodamas ir žodžiu. Tokiu atveju įsakymas nedelsiant, t. y. ne vėliau kaip kitą darbo dieną, turi būti įformintas Aprašo 11 punkte nustatyta tvarka.

11. Įsakymo dėl Viešojo saugumo tarnybos pajėgų siuntimo likviduoti ypatingosios situacijos projekto (toliau – Įsakymo projektas) rengimą ir pateikimą vidaus reikalų ministrui organizuoja Viešojo saugumo tarnybos vadas arba jo įgaliotas pareigūnas. Įsakymo projekte turi būti nurodytas Viešojo saugumo tarnybos pajėgų siuntimo likviduoti ypatingosios situacijos tikslas, konkrečios užduotys, data (laikotarpis), vieta, pareigūnų skaičius ir, jei būtina, kitos pajėgų siuntimo likviduoti ypatingosios situacijos sąlygos.

12. Ypatingosios situacijos, išskyrus Aprašo 16 ir 17 punktuose nurodytus atvejus, likvidavimui vadovauja Viešojo saugumo tarnybos vadas ar jo įgaliotas pareigūnas.

 

IV SKYRIUS

POLICIJOS PAREIGŪNŲ VEIKSMAI SUSIDARIUS YPATINGAJAI SITUACIJAI

 

13. Gavęs informaciją apie laisvės atėmimo vietoje susidariusią ypatingąją situaciją, PD PVP budintis pareigūnas elektroninių ryšių ar kitomis priemonėmis apie tai informuoja policijos generalinį komisarą ir policijos įstaigos, kurios veiklos teritorijoje yra laisvės atėmimo vieta (toliau – policijos įstaiga), vadovą ar jų įgaliotus pareigūnus.

14. Policijos įstaigos vadovas ar jo įgaliotas pareigūnas, gavęs Aprašo 13 punkte nurodytą informaciją, prireikus, kol Viešojo saugumo tarnybos pajėgos atvyks į laisvės atėmimo vietą, kurioje susidarė ypatingoji situacija, turimomis policijos pajėgomis organizuoja laisvės atėmimo vietos apsaugą iš išorės ir galimų pabėgimo iš laisvės atėmimo vietos kelių blokavimą.

15. Jei gautoje informacijoje, nurodytoje Aprašo 13 punkte, nurodyta apie asmenų, laikomų laisvės atėmimo vietoje, pabėgimą iš laisvės atėmimo vietos, policijos įstaigos vadovas ar jo įgaliotas pareigūnas organizuoja sustiprintą laisvės atėmimo vietos perimetro apsaugą iš išorės ir pabėgusių asmenų paiešką (informuoja tuo metu dirbančias policijos pajėgas, nurodydamas pabėgusių asmenų požymius, siunčia policijos pajėgas į vietas, kur pabėgę asmenys gali pasirodyti, ir organizuoja kitus veiksmus, siekdamas sulaikyti pabėgusius asmenis).

16. Pabėgusių asmenų paieškai vadovauja policijos įstaigos vadovas ar jo įgaliotas pareigūnas. Prireikus asmenų paieškai organizuoti ir koordinuoti iš policijos įstaigos, Lietuvos kalėjimų tarnybos ir Viešojo saugumo tarnybos vadovų įgaliotų pareigūnų sudaromas paieškos štabas. Šiam štabui vadovauja policijos įstaigos vadovas ar jo įgaliotas pareigūnas.

17. Įkaitų išlaisvinimo operaciją vykdo Lietuvos policijos antiteroristinių operacijų rinktinės „Aras“ pareigūnai. Kai nėra galimybės įkaitų išlaisvinimo operacijai pasitelkti Lietuvos policijos antiteroristinių operacijų rinktinės „Aras“ pareigūnų, įkaitų išlaisvinimo operaciją vykdo Viešojo saugumo tarnybos pajėgos.

 

V SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18. Lietuvos kalėjimų tarnybos vadovas, atsižvelgdamas į Aprašo nuostatas ir bendradarbiaudamas su Viešojo saugumo tarnyba ir Policijos departamentu, rengia bendrų veiksmų, susidarius ypatingosioms situacijoms laisvės atėmimo vietose, planus.

19. Lietuvos kalėjimų tarnyba ne rečiau kaip 2 kartus per metus organizuoja ypatingųjų situacijų likvidavimo laisvės atėmimo vietoje pratybas, o Viešojo saugumo tarnyba ir Policijos departamentas pratybose dalyvauja atsižvelgdami į numatomus scenarijus ir institucijos poreikius.

______________

part_8ab5a5d2b26c43bcbd636ba1d839c458_end