LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL PRIEGLOBSČIO, MIGRACIJOS IR INTEGRACIJOS FONDO 2021–2027 M. PROGRAMOS TECHNINĖS PAGALBOS LĖŠŲ NAUDOJIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2023 m. balandžio 4 d. Nr. A1-218
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 26 straipsnio 3 dalies 2 ir 5 punktais, siekdama įgyvendinti Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 892 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 7.14 papunktį, įgyvendindama 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės, su pakeitimais, padarytais 2022 m. spalio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2022/2039, 69 straipsnį ir vykdydama Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2021–2027 m. veiksmų programą, aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. A1-487 „Dėl Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2021–2027 m. Lietuvoje“, 6.20, 7.4 ir 9.19–9.20 papunkčius:
1. T v i r t i n u Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2021–2027 m. programos techninės pagalbos lėšų naudojimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos
ir darbo ministro 2023 m. balandžio 4 d.
įsakymu Nr. A1-218
prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2021–2027 m. programos TECHNINĖS PAGALBOS lėšų NAUDOJIMO
taisyklės
I SKYRIUS
Bendrosios nuostatos
1. Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2021–2027 m. programos techninės pagalbos lėšų naudojimo taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Lietuvos programos dėl paramos iš Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2021–2027 m., patvirtintos 2022 m. rugsėjo 5 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022)6488 (toliau – PMIF 2021–2027 m. programa), techninės pagalbos lėšų planavimo, apmokėjimo ir atskaitomybės tvarką.
2. Taisyklės parengtos vadovaujantis:
2.1. 2018 m. liepos 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES, Euratomas)
Nr. 2018/1046 dėl Sąjungos bendrajam biudžetui taikomų finansinių taisyklių, kuriuo iš dalies keičiami reglamentai (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013,
(ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014,
(ES) Nr. 283/2014 ir Sprendimas Nr. 541/2014/ES bei panaikinamas Reglamentas (ES, Euratomas) Nr. 966/2012, su visais pakeitimais;
2.2. 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės, su visais pakeitimais;
2.3. 2021 m. liepos 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/1147, kuriuo nustatomas Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondas, su visais pakeitimais;
2.4. Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2021–2027 m. veiksmų programą, aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. A1-487 „Dėl Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo
2021–2027 m. veiksmų programą Lietuvoje“ (toliau – Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant PMIF programą, aprašas);
2.5. PMIF 2021–2027 m. programa.
3. Vadovaujančioji institucija atsako už tinkamą PMIF techninės pagalbos lėšų planavimą ir administravimą.
4. PMIF techninės pagalbos lėšomis galima finansuoti išlaidas, kurias patyrė audito, tarpinė ir vadovaujančioji institucijos.
6. Atlikdamos Taisyklėse nustatytus veiksmus, vadovaujančioji, tarpinė ir audito institucijos vadovaujasi Taisyklių 2 punkte nurodytais teisės aktais ir Lietuvos Respublikos teisės aktais patvirtintomis formomis, rekomendacijomis, kitais dokumentais, susijusiais su Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo lėšų administravimu ir skelbiamais vadovaujančiosios institucijos interneto svetainėje http://www.pmif.lt.
7. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
II SKYRIUS
TECHNINĖS PAGALBOS DYDIS IR TINKAMUMAS
8. Techninės pagalbos lėšų suma, skiriama PMIF 2021–2027 m. programai įgyvendinti, apskaičiuojama vadovaujantis Reglamento (ES) 2021/1060 36 straipsnio 5 dalies b) punkto vi) papunkčiu.
9. Techninės pagalbos veiksmai gali būti susiję su Lietuvos nacionalinės programos dėl paramos iš Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo 2014–2020 metų laikotarpiu, patvirtintos 2015 m. kovo 20 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. C(2015) 1731, administravimu.
III SKYRIUS
TECHNINĘ PAGALBĄ ADMINISTRUOJANČIŲ INSTITUCIJŲ FUNKCIJOS
11. Vadovaujančioji institucija, administruodama techninę pagalbą, atlieka šias funkcijas:
11.2. įgyvendina remiamas techninės pagalbos veiklas, nurodytas Taisyklių 10 punkte ir PMIF 2021–2027 m. programoje;
11.3. kasmet iki kovo 1 d. rengia atitinkamų metų Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo techninės pagalbos lėšų biudžeto pagrindimą (Taisyklių 1 priedas);
11.4. sudaro ir tvirtina vadovaujančiosios institucijos PMIF techninės pagalbos lėšų programos sąmatas, tvirtina tarpinės institucijos sudarytas PMIF techninės pagalbos lėšų programos sąmatas (forma patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2018 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. K-206 „Įsakymas dėl biudžeto sudarymo ir vykdymo formų“), pagal kurias tvirtinami atitinkamų metų vadovaujančiosios ir tarpinės institucijų PMIF techninės pagalbos biudžetai;
11.5. kasmet su tarpine institucija pasirašo atitinkamų metų jos veiklos finansavimo iš PMIF techninės pagalbos lėšų sutartį (toliau – Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartis), kurioje turi būti pateikta informacija, nurodyta Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 543 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklių patvirtinimo“, 61 punkte;
11.6. patikrina Tarpinės institucijos Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo techninės pagalbos išlaidų ataskaitą (Taisyklių 2 priedas) (toliau – Tarpinės institucijos išlaidų ataskaita);
11.7. nustačiusi techninės pagalbos lėšų naudojimo pažeidimus ir (ar) gavusi informacijos apie juos, turi teisę sustabdyti lėšų tarpinei institucijai skyrimą ir nustatyti tų pažeidimų pašalinimo terminus;
11.8. atsako už bendro vadovaujančiosios ir tarpinės institucijų atitinkamų metų techninės pagalbos biudžeto išlaidų sąmatos vykdymą;
11.9. kasmet iki lapkričio 30 d. rengia Vadovaujančiosios ir audito institucijų Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo techninės pagalbos išlaidų ataskaitą (Taisyklių 3 priedas);
11.10. kaupia, tvarko ir saugo su techninės pagalbos lėšomis susijusius dokumentus ir (ar) jų kopijas;
11.11. perduoda dokumentus Nacionaliniam bendrųjų funkcijų centrui (toliau – NBFC) PMIF techninės pagalbos lėšų, turto ir atsiskaitymų buhalterinei apskaitai tvarkyti ir finansinei atskaitomybei rengti, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2018 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 488 „Dėl Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Nutarimas Nr. 488). NBFC užtikrina kompiuterizuotos išlaidų apskaitos įrašų, susijusių su techninės pagalbos lėšų panaudojimu, saugojimą;
11.12. perduoda NBFC dokumentus grąžintinų techninės pagalbos finansavimo sumų apskaitai tvarkyti, vadovaudamasi Nutarimu Nr. 488 ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimu Nr. 590 „Dėl Finansinės paramos ir bendrojo finansavimo lėšų grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą taisyklių patvirtinimo“, NBFC grąžina lėšas teisės aktų nustatyta tvarka ir terminais;
12. Audito institucija atlieka šias funkcijas:
12.2. atlikusi auditą ir nustačiusi klaidų ar pažeidimų, informuoja vadovaujančiąją ir (ar) tarpinę institucijas (-ą), teikia rekomendacijas, stebi jų įgyvendinimą ir (ar) nustato papildomų patikrinimų poreikį;
12.3. kaupia, tvarko ir saugo dokumentus, susijusius su techninės pagalbos lėšų patikrinimais ir auditais, ir (ar) jų kopijas;
13. Tarpinė institucija, administruodama techninę pagalbą, atlieka šias funkcijas:
13.1. kasmet iki kovo 1 d. rengia ir teikia vadovaujančiajai institucijai tarpinės institucijos atitinkamų metų Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo techninės pagalbos lėšų biudžeto pagrindimą (Taisyklių 1 priedas);
13.2. kasmet, su vadovaujančiąja institucija suderinusi atitinkamų metų techninės pagalbos lėšų poreikį, pasirašo Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartį;
13.3. rengia ir teikia vadovaujančiajai institucijai (kaip asignavimų valdytojai) Tarpinės institucijos paraišką išmokėti Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo techninės pagalbos lėšas (Taisyklių 4 priedas) (toliau – paraiška dėl techninės pagalbos lėšų) ir Tarpinės institucijos išlaidų ataskaitą Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartyje nustatytais terminais;
13.4. vadovaujančiajai institucijai paprašius, teikia jai kitus dokumentus (ar jų kopijas), susijusius su remiamos techninės pagalbos veiklos įgyvendinimu ir lėšų panaudojimu;
IV SKYRIUS
TECHNINĖS PAGALBOS LĖŠŲ PLANAVIMAS
14. Vadovaujančioji ir tarpinė institucija užtikrina, kad nebūtų viršytos techninei pagalbai skirtos finansavimo lėšos, proporcingos planuojamoms deklaruoti išlaidoms per visą finansavimo periodą pagal Reglamento (ES) 2021/1060 36 straipsnio 5 dalies b) punkto vi) papunktį.
15. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos PMIF techninės pagalbos lėšų
biudžeto pagrindimus ateinantiems metams planuoja taip, kaip numatyta Taisyklių 11.3 ir
13.1 papunkčiuose.
V SKYRIUS
TECHNINĖS PAGALBOS LĖŠŲ IŠMOKĖJIMAS Tarpinei INSTITUCIJAI
17. Paraiškų dėl techninės pagalbos lėšų teikimo tvarka ir terminai numatomi atitinkamų metų Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartyje.
18. Tarpinės institucijos parengtos paraiškos dėl techninės pagalbos lėšų teikiamos vadovaujančiajai institucijai patikrinti, o ši jas perduoda NBFC lėšoms išmokėti.
19. Lėšos neišmokamos, jei pagal tarpinės institucijos pateiktas paraiškas dėl techninės pagalbos lėšų prašoma techninės pagalbos lėšų suma viršija atitinkamų metų Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartyje tarpinei institucijai numatytą sumą. Tarpinei institucijai išmokėta didesnė, negu numatyta Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartyje, PMIF techninės pagalbos lėšų suma turi būti grąžinta per terminą, nustatytą vadovaujančiosios institucijos sprendime dėl lėšų grąžinimo.
20. Vadovaujančioji institucija per 5 darbo dienas nuo paraiškos dėl techninės pagalbos lėšų gavimo dienos ją patikrina, užpildydama Tarpinės institucijos paraiškos išmokėti Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo techninės pagalbos lėšas tikrinimo ir tvirtinimo lapą (Taisyklių 5 priedas), perduoda NBFC, kad jis įtrauktų ją į Finansų valdymo ir apskaitos sistemos registrus ir, jei paraiška dėl techninės pagalbos lėšų yra tinkama, NBFC per 23 darbo dienas nuo jos gavimo vadovaujančioje institucijoje dienos išmoka lėšas. Lėšos pagal paraišką dėl techninės pagalbos lėšų išmokamos, vadovaujantis Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2000 m. liepos 21 d. įsakymu Nr. 195 „Dėl Valstybės biudžeto lėšų išdavimo iš valstybės iždo sąskaitos taisyklių patvirtinimo“.
VI SKYRIUS
TARPINĖS INSTITUCIJOS IŠLAIDŲ ATASKAITŲ TEIKIMAS VADOVAUJANČIAJAI INSTITUCIJAI
21. Tarpinės institucijos išlaidų ataskaitų teikimo terminai nustatomi atitinkamų metų Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartyje.
22. Vadovaujančioji institucija patikrina Tarpinės institucijos išlaidų ataskaitą ir užpildo Tarpinės institucijos Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo techninės pagalbos išlaidų ataskaitos patikros lapą (Taisyklių 6 priedas). Vadovaujančioji institucija pagal poreikį turi teisę prašyti tarpinės institucijos pateikti papildomą informaciją ir (ar) dokumentus, reikalingus Tarpinės institucijos išlaidų ataskaitai patikrinti ir (ar) jai patikslinti. Tarpinė institucija per 5 darbo dienas nuo šio prašymo gavimo dienos privalo pateikti vadovaujančiajai institucijai prašomą informaciją ir (ar) dokumentus, ir (ar) patikslintą Tarpinės institucijos išlaidų ataskaitą.
VII SKYRIUS
VADOVAUJANČIOSIOS IR AUDITO INSTITUCIJŲ PATIRTŲ TECHNINĖS PAGALBOS IŠLAIDŲ APMOKĖJIMAS
23. Vadovaujančiosios ir audito institucijų techninės pagalbos išlaidos apmokamos pagal dokumentus, pagrindžiančius išlaidas, susijusias su Taisyklių 10 punkte nurodytų remiamų techninės pagalbos veiklų įgyvendinimu (su personalo išlaidomis susijusius dokumentus, sąskaitas, sutartis, viešųjų pirkimų dokumentus ir pan.).
VIII SKYRIUS
TECHNINĖS PAGALBOS IŠLAIDŲ PRIPAŽINIMAS TINKAMOMIS FINANSUOTI
25. Vadovaujančiosios ir audito institucijų techninės pagalbos išlaidos jų nustatyta tvarka pripažįstamos tinkamomis finansuoti tada, kai jos yra patirtos ir apmokėtos pagal Reglamento (ES) 2021/1060 36 straipsnio 1 dalį.
26. Tarpinė institucija kartu su Tarpinės institucijos išlaidų ataskaita parengia Tarpinei institucijai išmokėtų Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo techninės pagalbos lėšų įskaitos lapą (Taisyklių 7 priedas) ir Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartyje nustatytais terminais pateikia jį vadovaujančiajai institucijai, kuri jį patikrina ir savo nustatytais terminais perduoda NBFC.
IX SKYRIUS
TECHNINĖS PAGALBOS IŠLAIDŲ PRIPAŽINIMAS TINKAMOMIS DEKLARUOTI EUROPOS KOMISIJAI
27. Visų institucijų patirtos techninės pagalbos išlaidos pripažįstamos tinkamomis deklaruoti Europos Komisijai tik tada, kai jas patikrina audito institucija. Atitinkamų finansinių metų techninės pagalbos išlaidos deklaruojamos Europos Komisijai, kaip nustatyta Reglamento Nr. 2021/1060 2 straipsnio 29 punkte, užtikrinant, kad nebus viršytos techninei pagalbai skirtos finansavimo lėšos, proporcingos planuojamoms deklaruoti išlaidoms pagal Reglamento (ES) 2021/1060 36 straipsnio 5 dalies b) punkto vi) papunktį.
X SKYRIUS
TECHNINĖS PAGALBOS LĖŠŲ PERSKIRSTYMAS
XI SKYRIUS
NETINKAMAI PANAUDOTOS IR (ARBA) NEPANAUDOTOS LĖŠOS
29. Tarpinė institucija nepanaudotas techninės pagalbos lėšas grąžina į vadovaujančiosios institucijos einamąją sąskaitą atitinkamų metų Techninės pagalbos lėšų naudojimo sutartyje nustatytais terminais. Netinkamai panaudotas techninės pagalbos lėšas tarpinė institucija privalo padengti iš kitų turimų savo institucijos finansavimo šaltinių.
XII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
31. Europos Audito Rūmų, Europos kovos su sukčiavimu tarnybos, Europos Komisijos įgalioti asmenys, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, vadovaujančioji ir audito institucijos turi teisę kontroliuoti techninės pagalbos lėšų panaudojimą ir atlikti jų panaudojimo auditą, taip pat tikrinti visas kitas aplinkybes, susijusias su remiamos techninės pagalbos veiklos vykdymu.
32. Techninės pagalbos lėšų naudotojos privalo bendradarbiauti su institucijomis, nurodytomis Taisyklių 31 punkte, laiku teikti visą jų prašomą informaciją, sudaryti joms sąlygas ir leisti atlikti patikras vietoje, įeiti į visas savo patalpas, susipažinti su techninės pagalbos veiklos įgyvendinimo ir apskaitos dokumentais.
33. Techninės pagalbos lėšų naudotojos Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant PMIF programą, apraše nustatytais terminais tvarko ir saugo visus su techninės pagalbos lėšų panaudojimu susijusius dokumentus, prireikus šiuos dokumentus pateikia Taisyklių 31 punkte nurodytoms institucijoms.
35. Asmens duomenys tvarkomi 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą, nustatyta tvarka.