herbas-L_spalvotas

LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL LIETUVOS BANKO MOKĖJIMO SISTEMŲ POTENCIALIEMS IR ESAMIEMS ADRESUOJAMOJO BIC TURĖTOJAMS TAIKOMŲ NEPRIIMTINOS RIZIKOS KRITERIJŲ APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2024 m. birželio 26 d. Nr. 03-82

Vilnius

 

 

Lietuvos banko valdyba, suprasdama Lietuvos banko mokėjimo sistemų paslaugos teikimo rizikas ir galimą jų poveikį reputacijai, finansams ir veiklai, siekdama tinkamai jas valdyti ir reikalaudama, kad mokėjimo paslaugų teikėjai, siekiantys prisijungti prie Lietuvos banko valdomų mokėjimo sistemų arba jau esantys šių sistemų dalyviais kaip Lietuvos banko adresuojamojo BIC turėtojai, būtų nepriekaištingos reputacijos, atitiktų pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos bei tarptautinių sankcijų įgyvendinimo reikalavimus ir savo veikla nekeltų reputacinės rizikos Lietuvos bankui ar Lietuvos banko valdomoms mokėjimo sistemoms, ir vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo 11 straipsnio 1 dalies 7 ir 22 punktais, n u t a r i a:

Patvirtinti Lietuvos banko mokėjimo sistemų potencialiems ir esamiems adresuojamojo BIC turėtojams taikomų nepriimtinos rizikos kriterijų aprašą (pridedama).

 

 

 

Valdybos pirmininko pavaduotoja,

pavaduojanti Valdybos pirmininką                                                                 Julita Varanauskienė

 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2024 m. birželio 26 d.

nutarimu Nr. 03-82 

 

LIETUVOS BANKO MOKĖJIMO SISTEMŲ POTENCIALIEMS IR ESAMIEMS ADRESUOJAMOJO BIC TURĖTOJAMS TAIKOMŲ NEPRIIMTINOS RIZIKOS KRITERIJŲ APRAŠAS

 

1.  Lietuvos bankas, skatindamas patvarų, patikimą ir veiksmingą Lietuvos banko mokėjimo sistemų veikimą, nustato šiuos nepriimtinos rizikos kriterijus:

1.1. Mokėjimo paslaugų teikėjui (MPT), MPT grupės įmonėms, MPT naudos gavėjams, vadovams ar valdybos nariams taikomos sankcijos pagal Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymą arba Jungtinių Amerikos Valstijų iždo departamento Užsienio aktyvų kontrolės biuro (angl. OFAC) sankcijų sąrašus, kai nustatyta galiojanti Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) jurisdikcija (pvz., MPT naudos gavėjas, sankcionuotas pagal JAV sankcijų sąrašus, yra JAV pilietis ar gyventojas);

1.2. Lietuvos bankas turi itin reikšmingos neigiamos faktinės informacijos apie MPT, MPT naudos gavėjus, vadovus ar valdybos narius, dėl kurios kyla pagrįstų abejonių dėl galimybių užtikrinti tinkamą MPT valdymą ar saugią ir patikimą MPT veiklą, kyla grėsmė Lietuvos banko reputacijai ar Lietuvos Respublikos nacionaliniams saugumo interesams;

1.3. Paraiškos prisijungti prie mokėjimo sistemos teikimo metu MPT neatitinka viešai skelbiamos (-ų) galiojančios (-ių) Lietuvos banko pozicijos (-ų);

1.4. MPT naudos gavėjai, kartu ar atskirai turintys kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį, yra Finansinių veiksmų darbo grupės „juodajame sąraše“ (angl. High-Risk Jurisdictions subject to a Call for Action) nurodytų valstybių nuolatiniai gyventojai ar šių valstybių piliečiai, neturintys teisės gyventi Europos Sąjungos, Europos Ekonominės Erdvės ar SEPA (angl. Single Euro Payments Area) šalyse, MPT įmonių grupės struktūroje yra kitų įmonių, įsteigtų šiame sąraše nurodytose valstybėse;

1.5. MPT naudos gavėjai, kartu ar atskirai turintys kvalifikuotąją įstatinio kapitalo ir (arba) balsavimo teisių dalį, yra Rusijos, kuri dėl karinių veiksmų prieš Ukrainą Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. gegužės 10 d. rezoliucija Nr. XIV-1070 pripažinta terorizmą remiančia ir vykdančia valstybe, kuriai taip pat taikomos plataus masto Europos Sąjungos sankcijos, ar Baltarusijos, kurios Aliaksandro Lukašenkos režimas Lietuvos Respublikos Seimo 2022 m. vasario 24 d. rezoliucija Nr. XIV-930 pripažįstamas kaip aktyviai dalyvaujantis Rusijos agresijos prieš Ukrainą strategijoje bei padedantis telkti Rusijos karius Baltarusijos teritorijoje, gyventojai ar piliečiai, MPT įmonių grupės struktūroje yra kitų įmonių, įsteigtų Rusijoje, Baltarusijoje;

1.6. MPT teikia (ketina teikti) paslaugas juridiniams asmenims, įsisteigusiems Finansinių veiksmų darbo grupės „juodajame sąraše“ nurodytose valstybėse, Rusijoje, Baltarusijoje, arba fiziniams asmenims, gyvenantiems Finansinių veiksmų darbo grupės „juodajame sąraše“ nurodytose valstybėse, Rusijoje, Baltarusijoje;

1.7. MPT teikia (ketina teikti) paslaugas, kurios neatitinka teisės aktų reikalavimų (pvz., aptarnauja subjektus, kuriems taikomos pagal Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymą galiojančios tarptautinės sankcijos, sudaro sąlygas šioms sankcijoms apeiti);

1.8. MPT nėra atlikusi savo veiklos apimtį ir aptarnaujamų klientų pobūdį atitinkančio visos veiklos pinigų plovimo, teroristų finansavimo ir tarptautinių sankcijų (toliau – PPTF ir TS) rizikų vertinimo;

1.9. MPT neturi savo veiklos apimtį ir aptarnaujamų klientų pobūdį atitinkančių individualaus klientų PPTF ir TS rizikų vertinimo procedūrų ir priemonių;

1.10MPT pateikta PPTFP ir TS atitikties audito ataskaita rodo, kad MPT neatitinka PPTFP ir TS galiojančių teisės aktų reikalavimų.

2.  Lietuvos bankas nesudaro adresuojamojo BIC turėtojo sutarčių su MPT, jei nagrinėjant MPT prašymą registruoti jį Lietuvos banko mokėjimo sistemoje kaip adresuojamojo BIC turėtoją nustatoma atitiktis bent vienam iš 1 punkte išvardytų kriterijų.

3.  Lietuvos bankas nutraukia adresuojamojo BIC turėtojo sutartį su MPT, veikiančiu Lietuvos banko mokėjimo sistemose kaip adresuojamojo BIC turėtojas, jei bet kuriuo momentu dalykinių santykių metu nustatoma atitiktis bent vienam iš 1 punkte išvardytų kriterijų.

4.  Lietuvos banko mokėjimo sistemų potencialiems ir esamiems adresuojamojo BIC turėtojams taikomų nepriimtinos rizikos kriterijų aprašas papildo Lietuvos banko mokėjimo sistemos CENTROlink adresuojamojo BIC turėtojo sutarties sudarymo taisyklių nuostatas ir reikalavimus, keliamus MPT, kurie pageidauja tapti ar jau yra Lietuvos banko adresuojamojo BIC turėtojai.

__________________________