PANEVĖŽIO MIESTO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL JAUNŲJŲ SPECIALISTŲ PRITRAUKIMO Į PANEVĖŽIO MIESTO UGDYMO ĮSTAIGAS IR PEDAGOGŲ PERKVALIFIKAVIMO 2021–2023 M. PROGRAMOS PATVIRTINIMO IR SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2018 M. BIRŽELIO 28 D. SPRENDIMO NR. 1-231 „DĖL JAUNŲ SPECIALISTŲ PRITRAUKIMO Į PANEVĖŽIO MIESTO UGDYMO ĮSTAIGAS IR PEDAGOGŲ PERKVALIFIKAVIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
2021 m. liepos 1 d. Nr. 1-218
Panevėžys
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 18 straipsnio 1 dalimi, 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Panevėžio miesto savivaldybės 2021–2023 metų socialinės ir ekonominės plėtros programų, patvirtintų Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2021 m. vasario 18 d. sprendimu Nr. 1-31 „Dėl Panevėžio miesto savivaldybės 2021–2023 metų veiklos plano, socialinės ir ekonominės plėtros programų patvirtinimo“, 13 priedu, Panevėžio miesto savivaldybės taryba
n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti jaunųjų specialistų pritraukimo į Panevėžio miesto ugdymo įstaigas ir pedagogų perkvalifikavimo 2021–2023 m. programą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2018 m. birželio 28 d. sprendimą Nr. 1-231 „Dėl Jaunų specialistų pritraukimo į Panevėžio miesto ugdymo įstaigas ir pedagogų perkvalifikavimo programos patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Panevėžio miesto savivaldybės tarybos
2021 m. liepos 1 d. sprendimu Nr. 1-218
JAUNŲJŲ SPECIALISTŲ PRITRAUKIMO Į PANEVĖŽIO MIESTO UGDYMO ĮSTAIGAS IR PEDAGOGŲ PERKVALIFIKAVIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Programa parengta atsižvelgiant į Panevėžio miesto savivaldybės 2021–2023 metų veiklos planą, patvirtintą Panevėžio miesto savivaldybės tarybos 2021 m. vasario 18 d. sprendimu Nr. 1-31 „Dėl Panevėžio miesto savivaldybės 2021–2023 metų veiklos plano, socialinės ir ekonominės plėtros programų patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos analizę „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2019. Mokinių pasiekimų atotrūkis“.
2. Programoje vartojama sąvoka „Jaunasis specialistas“ suprantama kaip universitetą ar kolegiją baigęs ir (ar) mažą pedagoginio darbo patirtį (iki 5 m.) turintis asmuo.
II SKYRIUS
SITUACIJOS ANALIZĖ
4. Valstybinėje švietimo 2013–2022 metų strategijoje iškeltam tikslui – paversti Lietuvos švietimą tvariu pagrindu valstybės gerovės kėlimui, ugdyti veržliam ir savarankiškam žmogui, atsakingai ir solidariai kuriančiam savo, Lietuvos ir pasaulio ateitį, – pasiekti reikalingi pedagoginiai resursai. Privalu pasiekti tokį pedagoginių bendruomenių lygį, kai jų daugumą sudaro mąstantys, nuolat tobulėjantys ir rezultatyviai dirbantys profesionalūs mokytojai ir dėstytojai.
5. Mokytojo profesionalumo, kaip svarbiausio mokyklos pažangos veiksnio, aktualumas pabrėžiamas ne viename valstybės strateginiame dokumente. Teigiama, kad mokytojas neturi būti tik formalus švietimo paslaugų teikėjas, nes tokia situacija neskatins ateityje valstybės pažangos, todėl būtina dėmesį sutelkti į kompetencijų – bendrųjų ir dalykinių – plėtotę, nes keičiasi mokytojo vaidmuo ir veiklos pobūdis.
6. Pasirenkančių pedagogo kelią abiturientų skaičius mažėja, pretendentų studijuoti konkursiniai balai gerokai žemesni negu įstojusiųjų į populiariausias programas. Esant tokiai situacijai, ypač svarbi pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo sistema, kuri tenkintų ambicingus švietimo kokybės lūkesčius, socialinės ir ekonominės mokytojo darbo sąlygos, kurios laiduotų pedagogo karjeros prestižą. Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos Lietuvos švietimo būklės apžvalgoje „Lietuva. Švietimas šalyje ir regionuose 2019. Mokinių pasiekimų atotrūkis“ pabrėžiama, kad mokytojų profesionalumas turi tiesioginės įtakos mokinių pasiekimams.
7. Leidinyje akcentuojama, kad „vidutinis bendrojo ugdymo mokyklų mokytojų amžius – apie 50 metų, tačiau matyti mokytojų senėjimo tendencija. Septyni iš devynių – toks bus pedagoginio personalo atnaujinimo poreikis Lietuvoje per ateinantį dešimtmetį“.
8. Sprendžiant mokytojų trūkumo mokymo įstaigose klausimą susiduriama su motyvacijos dirbti mokytoju stokos ir jaunimo pritraukimo į šią profesiją problema. Svarbia priemone mokytojo profesijos patrauklumui didinti laikomas mokytojo darbo užmokesčio ir kitų darbo sąlygų gerinimas. Palyginti su kitų Europos Sąjungos (toliau – ES) šalių mokytojų darbo užmokesčiu, Lietuvoje jis yra vienas mažiausių. Pastaraisiais metais vidutinis mokytojų darbo užmokestis didėjo, bet ne taip sparčiai kaip vidutinis darbo užmokestis šalyje. Žymus mokytojų atlygimų padidinimas nepriklauso nuo savivaldybės, tai reglamentuoja Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos teisės aktai ir tai nevyksta taip sparčiai, kaip norėtųsi.
9. 2017 m. Europos Komisija nurodė, kad mokytojo profesijos prestižo mažėjimas ir personalo trūkumas kelia problemų daugelyje ES valstybių. Neskatinant jaunų ir gabių asmenų rinktis pedagogo profesijos ir darbo mokykloje, gali nebūti kam pakeisti į pensiją išeinančius mokytojus.
10. Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (toliau – EBPO) rekomendavo Lietuvai apsispręsti dėl pedagogų rengimo finansavimo prioritetų. Jų nuomone, nacionaliniai ištekliai turėtų būti skiriami rengti tų dalykų mokytojus, kurių trūksta. Nepakanka tik skirti stipendijas pedagoginėms studijoms – reikia užtikrinti ir jų panaudojimo efektyvumą. Ir EBPO, ir Tarptautinio valiutos fondo ekspertai pabrėžia, kad būtina gerokai padidinti mokytojų atlyginimus, nes tai galėtų būti veiksminga priemonė, motyvuojanti jaunus ir gabius žmones rinktis mokytojo profesiją.
11. Užimtumo tarnybos duomenimis, 2020 m. Panevėžio regione užsiregistravusių ir pageidaujančių dirbti švietimo srityje asmenų amžiaus vidurkis buvo 41 metai (iki 29 m. – 28,3 proc., 30–40 m. – 20,6 proc., 41–50 m. – 16,8 proc., 51 m. ir vyresni – 34,3 proc.), Panevėžyje – 38 metai (iki 29 m. – 37,7 proc., 30–40 m. – 19,5 proc., 41–50 m. – 14,4 proc., 51 m. ir vyresni – 28,4 proc.). 2021 m. Lietuvoje beveik 7000 mokytojų bus pensinio amžiaus ir šiuo metu kai kuriose savivaldybėse jaučiamas mokytojų stygius greitai gali tapti nacionalinės reikšmės iššūkiu. EBPO mokytojų, mokyklų vadovų ir mokymosi aplinkos mokyklose tyrimo TALIS 2018 m. duomenimis, Lietuvoje mokytojų amžiaus vidurkis yra apie 50 metų – didesnis negu mokytojų amžiaus vidurkis (44 metai) EBPO šalyse, dalyvaujančiose šiame tyrime. Be to, 57 proc. mokytojų Lietuvoje yra 50 metų ir vyresni (EBPO vidurkis – 34 proc.). 2020 m. Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklose mokytojų vidutinis amžius svyruoja nuo 49 iki 51 metų. 2020 m. rugsėjo 1 d. bendras Panevėžio miesto mokytojų amžiaus vidurkis didesnis už šalies – 55 metai.
Duomenų šaltinis – ŠVIS
12. Panevėžio miesto bendrojo ugdymo mokyklose dirba labai nedaug jaunų specialistų – 20–25 m. amžiaus mokytojų yra tik 1 proc. 2020 m. 41 proc. pedagogų amžius – 50–59 m. Ši mokytojų amžiaus grupė Panevėžio miesto bendrojo ugdymo mokyklose, išskyrus specialiąsias mokyklas, yra gausiausia.
Duomenų šaltinis – ŠVIS
Duomenų šaltinis ŠVIS
13. 2021 m. Panevėžio miesto ikimokyklinio ugdymo mokyklose jaunų 20–25 m. amžiaus specialistų yra 3 proc., 20 proc. – 50–54 m. amžiaus, 19 proc. 50–59 m. amžiaus pedagogų.
Duomenų šaltinis – ŠVIS
14. Siekdama stiprinti miesto pedagogų bendruomenę, pritraukti ir paskatinti trūkstamų specialybių pedagogus dirbti pedagoginį darbą Panevėžio miesto ugdymo įstaigose Savivaldybė nuo 2018 m. įgyvendina jaunų specialistų pritraukimo į miesto ugdymo įstaigas ir pedagogų perkvalifikavimo programą. Parengtas Finansinės paramos trūkstamų specialybių pedagogams skyrimo tvarkos aprašas, kuris reglamentuoja finansinės paramos skyrimo tvarką asmenims, studijuojantiems Lietuvos aukštosiose mokyklose ugdymo mokslų profesinio bakalauro, bakalauro, studijų ar perkvalifikavimo programas, ir trūkstamų specialybių pedagogams, atvykstantiems dirbti į Panevėžio miesto ugdymo įstaigas. Finansinė parama – dalinis studijų finansavimas, vienkartinė išmoka kelionės išlaidoms sesijų metu apmokėti arba vienkartinė išmoka persikėlimo išlaidoms iš dalies kompensuoti trūkstamų specialybių pedagogams skiriama iš Panevėžio miesto savivaldybės biudžeto (toliau – Savivaldybės biudžetas) Švietimo ir ugdymo programoje numatytų lėšų.
15. Jaunųjų specialistų pritraukimo į miesto ugdymo įstaigas ir pedagogų perkvalifikavimo programai nuo 2018 m. kasmet buvo numatoma 10 000 Eur. 2018 m. Savivaldybės finansinė parama – 1415 Eur – skirta 7 trūkstamų specialybių pedagogams: 4 Panevėžio kolegijos studentams (ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas), kelionės išlaidos iš dalies kompensuotos 3 miesto lopšeliuose-darželiuose dirbantiems ir persikvalifikuojantiems pedagogams. 2019 m. Savivaldybės finansinė parama – 5006 Eur – skirta 11 trūkstamų specialybių pedagogų: 7 Panevėžio kolegijos studentams (ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas), kelionės išlaidos iš dalies kompensuotos 4 miesto lopšeliuose-darželiuose dirbantiems persikvalifikuojantiems pedagogams. Iš šios programos lėšų Panevėžio švietimo centras 2019 m. įgyvendino mokytojų ir mokyklų vadovų mentorystės programą. Šios programos siekis – paskatinti mokyklų vadovus, mokytojus ir mokyklas veiksmingiems pokyčiams dėl geresnių mokinių ugdymo rezultatų. 2020 m. Savivaldybės finansinė parama – 6894 Eur – skirta toliau iš dalies finansuoti ir pusę metinės studijų kainos apmokėti Panevėžio kolegijos 6 nuolatinėse ir ištęstinėse studijose studijuojantiems studentams, naujai skirta finansinė parama 4 Panevėžio kolegijos ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą studijuojantiems studentams, kelionės išlaidos sesijų metų iš dalies kompensuotos 1 persikvalifikuojančiam pedagogui.
16. Siekiant populiarinti ir viešinti pedagogo profesiją kasmet įteikiama „Metų mokytojo“ premija – po 1000 Eur 3 geriausiems Panevėžio miesto pedagogams.
17. Vyriausybės strateginės analizės centro (STRATA) prognozė (https://strata.gov.lt/images/tyrimai/2021-metai/20210318-pedagogu-poreikio-prognozavimas-rezultatu-apzvalga.pdf) rodo, kad per ateinančius 4 metus Lietuvos bendrojo ugdymo mokykloms reikės 716–739 naujų matematikos, 642–694 lietuvių kalbos mokytojų. STRATA prognozuoja, kad per ketverius metus kai kurių dalykų mokytojų gretas papildys nedidelis skaičius naujų baigusių studijas pedagogų. Beveik neprognozuojamas matematikos, IT, anglų kalbos ir gamtos mokslų mokytojų gretų pasipildymas. Kasmet į mokyklas patenka vis mažiau pedagogines studijas baigusių jaunų specialistų. Mažiau nei 10 proc. pedagoginį išsilavinimą ir pedagogo profesinę kvalifikaciją įgijusių Lietuvos aukštųjų mokyklų absolventų įsidarbina mokykloje, o kai kurios savivaldybės susiduria su mokytojų trūkumu. Užimtumo tarnybos duomenimis, 2019 m. ikimokyklinio ugdymo mokytojų trūko 36-iose, pradinio ugdymo mokytojų – 24-iose, pagrindinio ir vidurinio ugdymo mokytojų – 27-iose, profesijos mokytojų – 19-oje savivaldybių. 2020 m. Panevėžyje užsiregistravo 257 pageidaujantys dirbti švietimo srityje asmenys: 25 ikimokyklinio ugdymo mokytojai, 21 socialinis pedagogas, 20 pradinio ugdymo, 15 kūno kultūros, 14 muzikos mokytojų, 13 anglų kalbos mokytojų. 2021 m. gegužės 1 d. duomenimis, Užimtumo tarnyboje Panevėžyje registruota 18 lopšelio-darželio auklėtojų, 13 socialinių pedagogų, 13 muzikos, 11 pradinio ugdymo, 8 kūno kultūros, 8 anglų kalbos, 7 dailės, 5 lietuvių kalbos mokytojai.
18. Pastaraisiais metais Lietuvoje mokytojų bendruomenė netolygiai pasiskirsčiusi ir neatitinka realių švietimo sistemos poreikių. Viena vertus, šalyje yra nemažai ieškančių darbo, ne pagal įgytą kvalifikaciją ar ne visu darbo krūviu dirbančių mokytojų. Kita vertus, dalyje šalies mokyklų kai kurių dalykų mokytojų trūksta. Panevėžio miesto savivaldybėje, kaip ir kitose savivaldybėse, didėja tiksliųjų, gamtos mokslų, ikimokyklinio ugdymo mokytojų ir psichologų poreikis.
19. Remiantis Panevėžio miesto bendrojo, ikimokyklinio ir neformaliojo ugdymo mokyklų 2021 m. gegužės mėn. pateiktais duomenimis, 2021–2024 m. numatomas pedagoginių specialistų, mokytojų poreikis yra didesnis, palyginti su 2019–2020 m. m. ir 2020–2021 m. m. (žr. lentelę).
20. Pedagoginių darbuotojų poreikis nurodytas įvertinus, kiek dalyko mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų, sulaukusių pensinio amžiaus, gali būti atleista iš darbo.
Dalykas |
Trūkstamų mokytojų skaičius |
|||||
2019–2020 m. m. |
2020–2021 m. m. |
2021–2022 m. m. |
2022–2023 m. m. |
2023–2024 m. m. |
||
Biologija |
|
|
|
1 |
2 |
|
Chemija |
|
|
1 |
2 |
|
|
Fizika |
|
|
1 |
|
|
|
Integruoti gamtos mokslai |
|
2 |
|
|
1 |
|
Geografija |
|
|
1 |
1 |
|
|
Matematika |
3 |
1 |
6 |
5 |
2 |
|
Informacinės technologijos |
|
|
1 |
|
|
|
Užsienio kalba: |
anglų |
1 |
|
1 |
4 |
2 |
vokiečių |
|
|
1 |
|
|
|
rusų |
|
1 |
2 |
3 |
2 |
|
prancūzų |
|
|
|
|
|
|
Lietuvių kalba |
|
1 |
2 |
3 |
5 |
|
Pradinis ugdymas |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
|
Specialusis pedagogas |
1 |
1 |
3 |
1 |
1 |
|
Logopedas |
|
|
2 |
2 |
1 |
|
Ikimokyklinis ugdymas |
19 |
20 |
9 |
10 |
6 |
|
Priešmokyklinis ugdymas |
1 |
1 |
|
|
2 |
|
Istorija |
|
|
|
1 |
1 |
|
Meninio ugdymo mokytojas, muzika |
3 |
1 |
11 |
6 |
2 |
|
Koncertmeisteris |
|
|
1 |
1 |
|
|
Judesio korekcijos pedagogas |
|
|
1 |
|
|
|
Fizinis ugdymas |
1 |
|
1 |
|
1 |
|
Treneris |
|
|
3 |
4 |
1 |
|
Dailė |
1 |
1 |
1 |
|
|
|
Etika |
|
|
|
1 |
1 |
|
Tikyba |
|
|
|
1 |
|
|
Technologijos |
|
|
2 |
|
|
|
Šokis |
|
|
1 |
|
1 |
|
Pailgintos darbo dienos grupės auklėtojas |
|
|
1 |
|
|
|
Neformaliojo švietimo mokytojas |
|
|
6 |
2 |
1 |
|
Psichologas |
|
|
6 |
|
|
|
Iš viso: |
31 |
30 |
65 |
49 |
34 |
III SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS
21. Jaunųjų specialistų pritraukimo į Panevėžio miesto ugdymo įstaigas ir pedagogų perkvalifikavimo 2021–2023 m. programos įgyvendinimo priemonių plane numatytos šios prioritetinės veiklos sritys:
22. Programai įgyvendinti bus naudojamos Savivaldybės biudžeto, valstybės tikslinės dotacijos lėšos ugdymo įstaigoms, rėmėjų lėšos. Numatoma kasmet vykdyti programos priemonių įgyvendinimo stebėseną. Atsižvelgiant į stebėsenos rezultatus, esant poreikiui, programa gali būti koreguojama, papildoma naujomis priemonėmis, tikslinamas lėšų poreikis.
23. Bus parengtas Pedagogų kelionės į darbą dalies išlaidų kompensavimo tvarkos aprašas, tęstinė Mokyklų vadovų vadybinių ir bendrųjų kompetencijų plėtojimo programa.
IV SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS
Eil. Nr. |
Priemonė, veikla |
Vykdytojas, partneriai |
Įgyvendini-mo laikas |
Dalinis finansavimas arba vienkartinė išmoka (preliminarus ir gali keistis, atsižvelgus į poreikį ir gautas lėšas) |
1. |
Pasirašyti ketinimo protokolus ir (ar) sutartis su 3–4 trūkstamų pedagoginių specialybių studentais, įsipareigojant iš dalies finansuoti studijas, įpareigojant baigus dirbti miesto ugdymo įstaigose priklausomai nuo skirtos finansinės paramos trukmės. |
Savivaldybės administracija, mokyklų vadovai |
Nuo 2021 m. |
3 000 Eur |
2. |
Skatinti pedagogus, pasirinkus mieste trūkstamą pedagoginę specialybę, persikvalifikuoti: 2.1. iš dalies finansuoti persikvalifikuojančių mokytojų studijas; 2.2. sumokėti studijuojantiems pedagogams kelionės išlaidas sesijų metu; 2.3. informuoti ir skatinti pedagogus persikvalifikuoti ir įgyti papildomą ar gretutinį pasirengimą pasinaudojant nacionalinių projektų galimybėmis. |
Savivaldybės administracija, aukštosios mokyklos |
Nuo 2021 m. |
4 000 Eur
ES lėšos |
3. |
Gilinti ir plėtoti dirbančių pedagogų profesines kompetencijas: 3.1. rengti ir įgyvendinti tęstines profesinio tobulinimo(si) programas STEAM dalykų pedagoginiams darbuotojams; 3.2. parengti ir įgyvendinti socialinio emocinio ugdymo programą; 3.3. įgyvendinti tęstinę mokyklų vadovų vadybinių ir bendrųjų kompetencijų plėtojimo programą. Skirti mentorius pradedantiems mokytojams, mokyklų vadovams; 3.4. stiprinti pedagogų metodinę veiklą Panevėžio mieste; 3.5. sudaryti sąlygas pradedantiems pedagogams dalyvauti pedagoginėje stažuotėje; 3.6. skatinti mokyklų ir mokytojų dalyvavimą programoje „Renkuosi mokyti“. |
Švietimo centras, mokyklų vadovai
Švietimo centras
Savivaldybės administracija, mokyklų vadovai, Švietimo centras |
Nuo 2021 m.
Nuo 2022 m.
Nuo 2022 m.
Nuo 2021 m. |
Ugdymo įstaigų mokinio krepšelio lėšos
4 000 Eur
3 000 Eur
3 000 Eur. Nacionalinės švietimo agentūros projekto „Tęsk“ lėšos 5 000 Eur |
4. |
Gerinti jaunų ir (ar) trūkstamų pedagoginių specialybių pedagogų darbo sąlygas: 4.1. iš dalies kompensuoti persikėlimo išlaidas; 4.2. iš dalies kompensuoti kelionės į darbą išlaidas. 4.3. skirti / suteikti savivaldybės būstą. |
Savivaldybės administracija |
Nuo 2021 m.
Nuo 2022 m.
Nuo 2021 m. |
2 000 Eur |
5. |
Populiarinti ir viešinti pedagogo profesiją: 5.1. kasmet įteikti „Metų mokytojo“ premiją 3 geriausiems pedagogams; 5.2. įsteigti nominaciją jauniems pedagogams; 5.3. viešinti pedagoginę patirtį visuomenės informavimo priemonėse; 5.4. stiprinti bendradarbiavimą tarp ugdymo įstaigų ir socialinių partnerių (organizacijų, įstaigų, įmonių): įgyvendinti iniciatyvą „Pamokos matuojasi Panevėžio įmones“). |
Savivaldybės administracija, mokyklų vadovai
Švietimo centras VšĮ Panevėžio plėtros agentūra |
Kasmet
Nuo 2022 m.
Nuolat
Nuo 2021 m. |
3 000 Eur
1 000 Eur
|