LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2009 M. VASARIO 26 D. ĮSAKYMO NR. 3D-132 „DĖL ŽEMĖS, MIŠKŲ, ŽUVININKYSTĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS SEKTORIAUS DALYVIŲ NEFORMALIOJO TĘSTINIO PROFESINIO MOKYMO IR SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMO MOKYMO PROGRAMŲ RENGIMO BENDRŲJŲ REIKALAVIMŲ APRAŠO IR SĄVADO SUDARYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2023 m. vasario 15 d. Nr. 3D-85
Vilnius
1. P a k e i č i u Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. vasario 26 d. įsakymą Nr. 3D-132 „Dėl Žemės, miškų, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo tęstinio profesinio mokymo programų rengimo bendrųjų reikalavimų aprašo ir sąvado sudarymo taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS, MIŠKŲ, MAISTO, ŽUVININKYSTĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS SEKTORIAUS DALYVIŲ NEFORMALIOJO suaugusiųjų švietimo mokymo PROGRAMŲ RENGIMO BENDRŲJŲ REIKALAVIMŲ APRAŠO IR SĄVADO SUDARYMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 16 ir 52 straipsniais, Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatymo 8 straipsniu, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 4 straipsnio 7 ir 8 dalimis, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 „Dėl Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 14.13 papunkčiu:
1. T v i r t i n u pridedamus:
1.1. Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programų rengimo bendrųjų reikalavimų aprašą.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. 3D-132
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2023 m. vasario 15 d. įsakymo Nr. 3D-85 redakcija)
Žemės, miškų, MAISTO, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių NEFORMALIOJO SUAUGUSIŲJŲ ŠVIETIMO MOKYMO PROGRAMŲ rengimo BENDRŲJŲ REIKALAVIMŲ APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programų rengimo bendrųjų reikalavimų apraše (toliau – aprašas) reglamentuojama žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo papildomų kompetencijų įgijimo mokymo programų rengimo, vertinimo, atnaujinimo ir registravimo tvarka.
2. Aprašo nustatyta tvarka parengta ir Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programų sąvade įregistruota mokymo programa yra skirta neformaliam suaugusiųjų mokymui vykdyti.
3. Šiame apraše vartojamos sąvokos:
3.1. Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programa (toliau – mokymo programa) – dokumentas, kuriame išdėstomi teoriniai ir praktiniai mokymo dalykai, reikalingi tam tikroms žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus suaugusiųjų švietimo mokymo dalyvių papildomoms kompetencijoms įgyti.
3.2. Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių praktinis mokymas (toliau – praktinis mokymas) – žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyviams reikalingų žinių teikimas, praktinių gebėjimų bei įgūdžių ugdymas ir lavinimas, atsižvelgiant į mokymo programos reikalavimus.
3.3. Kitos apraše vartojamos sąvokos yra suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme, Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme, Lietuvos Respublikos neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi įstatyme, Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme.
4. Aprašo nuostatos yra privalomos rengiant, vertinant ir (arba) vykdant teisės aktuose, reglamentuojančiuose žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių privalomus mokymus, numatytas mokymo programas (Ūkininkavimo pradmenų, Augalų apsaugos produktų platintojų, Augalų apsaugos produktų platintojų kvalifikacijos tobulinimo, Augalų apsaugos produktų profesionaliųjų naudotojų, Augalų apsaugos produktų profesionaliųjų naudotojų kvalifikacijos tobulinimo, Pieno supirkėjų mokymo, Pieno supirkėjų kvalifikacijos tobulinimo, Ūkinių, išskyrus arklinių šeimos, gyvūnų ženklinimo ir registravimo, Šviežių vaisių ir daržovių kokybės vertinimo reikalavimų) (toliau – privalomos mokymo programos), taip pat rengiant, vertinant ir vykdant mokymo programas pareiškėjams, gaunantiems Europos Sąjungos ir (ar) nacionalinę paramą iš Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos administruojamų programų.
II SKYRIUS
MOKYMO PROGRAMOS STRUKTŪRos, apimties ir TURINIo REIKALAVIMAI
5. Mokymo programos struktūrą sudaro:
5.1. antraštinis lapas (mokymo programos pavadinimas, trukmė, suderinimo rašto data ir numeris, informacija apie mokymo programų teikėją, rengėją, projektų partnerį);
5.2. turinys:
5.2.1. mokymo programos aprašymas: mokymo programos aktualumas (mokymo temos poreikio pagrindimas, nurodant pagrindinius probleminius klausimus, numatomi mokymo pagal programą rezultatai (ne daugiau kaip vienas puslapis), tikslai ir uždaviniai, tikslinė grupė, reikalavimai lektoriams, reikalavimai teorinio ir praktinio mokymo vietai, mokymo metodai, mokymo ištekliai ir priemonės, mokymosi pasiekimų vertinimo kriterijai ir (arba) baigiamasis žinių vertinimas (jei taikoma);
5.2.3. mokymo planas (jei programos trukmė ilgesnė nei 40 akad. val., nurodomas mokymo planas ir atskirų mokymo dalykų planas);
6. Mokymo programų trukmė negali būti trumpesnė kaip 6 akad. val. Praktiniam mokymui skiriama ne mažiau kaip 50 proc. bendros mokymo programos trukmės.
7. Mokymo programos turinį sudaro teorinis ir praktinis mokymas. Mokymo metodai pasirinktinai turi apimti: dalyvių dalijimosi patirtimi mokymus, ūkininkų keitimąsi žiniomis, situacijų analizę ir simuliacijas, individualias ir grupines praktines užduotis.
8. Į mokymo programos turinį, ne mažiau kaip po 5 proc. nuo bendros mokymo programos apimties turi būti integruojamos temos, susijusios su Europos Komisijos komunikatu „Europos žaliasis kursas“ (ir jame nurodytomis strategijomis, pvz., „Nuo ūkio iki stalo“ ir „2030 m. biologinės įvairovės strategija“) ir (ar) skaitmeninimu, išskyrus atvejus, kai dėl mokymo programos specifiškumo to padaryti negalima.
III skyrius
MOKYMO PROGRAMOS RENGIMAS, VERTINIMAS IR REGISTRAVIMAS
9. Mokymo programą gali rengti įstaigos, turinčios teisę vykdyti formalųjį ir (ar) neformalųjį suaugusiųjų švietimą (toliau – mokymo programos rengėjas).
10. Privalomas mokymo programas rengia viešoji įstaiga Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūra (toliau – Agentūra).
11. Mokymo programos rengėjas, inicijuodamas mokymo programos rengimą, kreipiasi (el. paštu) į Agentūrą pateikdamas parengtą mokymo programos projektą įvertinimui ir suderinimui (pagal aprašo priede nustatytą formą).
12. Parengtos mokymo programos projekto vertinimą organizuoja Agentūra. Dėl papildomo mokymo programos vertinimo Agentūra gali pasitelkti atitinkamos srities kompetentingų institucijų specialistus (pvz., kreiptis į Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministeriją, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos valdymo srities įstaigas, socialinius partnerius, kitas institucijas).
13. Parengtas mokymo programos projektas vertinamas pagal šiuos vertinimo kriterijus:
13.1. mokymo programos atitiktis Aprašo II skyriuje nustatytiems mokymo programos struktūros, apimties ir turinio reikalavimams;
13.2. mokymo programos turinys vertinamas atsižvelgiant į tai, ar:
14. Parengto mokymo programos projekto vertinimas atliekamas per 10 darbo dienų nuo parengto mokymo programos projekto pateikimo Agentūrai vertinti dienos. Agentūra priima argumentuotą vertinimo išvadą dėl mokymo programos projekto:
15. Po atlikto vertinimo per 2 darbo dienas Agentūra oficialiu raštu ir el. paštu informuoja mokymo programos rengėją apie vertinimo rezultatus ir pateikia vertinimo išvadą.
16. Mokymo programos projektą grąžinus tobulinti, mokymo programos rengėjas, atsižvelgdamas į pateiktą vertinimo išvadą ir nustatytus neatitikimus vertinimo kriterijams, per 5 darbo dienas nuo vertinimo išvados gavimo dienos, pakoreguoja mokymo programos projektą ir pakartotinai jį el. paštu teikia Agentūrai vertinti. Pakartotinis mokymo programos vertinimas atliekamas per 5 darbo dienas nuo mokymo programos projekto pakartotinio pateikimo Agentūrai vertinti dienos. Po atlikto pakartotinio vertinimo per 2 darbo dienas Agentūra raštu ir el. paštu informuoja mokymo programos rengėją apie vertinimo rezultatus ir pateikia vertinimo išvadą.
17. Agentūra suderintą ir patvirtintą mokymo programą, vadovaudamasi Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programų sąvado sudarymo taisyklių (toliau – mokymo programų sąvado sudarymo taisyklės) nustatyta tvarka, įregistruoja į Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programų sąvadą (toliau – sąvadas).
IV skyrius
MOKYMO PROGRAMOS ATNAUJINIMAS
19. Mokymo programos rengėjas, pateikdamas raštu arba el. paštu savo siūlymus Agentūrai, privalo atnaujinti mokymo programą šiais atvejais:
19.1. jei mokymo programa per paskutiniuosius trejus metus nebuvo atnaujinta, ji turi būti atnaujinta iki mokymo kursų pradžios;
19.2. kai yra priimami nacionaliniai ir Europos Sąjungos teisės aktų pakeitimai ir kiti dokumentai, susiję su žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio politikos įgyvendinimu, mokymo programa turi būti atnaujinta per du mėnesius nuo naujų teisės aktų patvirtinimo datos:
19.2.1. jeigu mokymo programos dėstymo turinys koreguojamas iki 20 proc., nekeičiant mokymo programos tikslų ir uždavinių, apie atnaujintą mokymo programą informuojama Agentūra (užpildant Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo mokymo ir suaugusiųjų švietimo mokymo programų sąvado sudarymo taisyklių priedo eilutę „Pakeitimai atnaujinus mokymo programą iki 20 proc.“);
V SKYRIUS
KOMPETENCIJOS ĮGIJIMO PAŽYMĖJIMŲ IŠDAVIMAS, mokymo kursų dalyvių INFORMAVIMAS IR registravimas
21. Mokymus vykdanti įstaiga ne vėliau kaip iki kiekvieno mėnesio 20 d. ŽMIKIS (https://ise.vic.lt/ZMIKIS/) privalo paskelbti kito mėnesio organizuojamų mokymo kursų grafiką. Apie mokymo kursų grafiko pasikeitimus privaloma paskelbti ŽMIKIS (https://ise.vic.lt/ZMIKIS/) ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki mokymo kursų pradžios. ŽMIKIS kito mėnesio organizuojamų mokymo kursų grafikas viešai skelbiamas adresu https://ismain.vic.lt/ZmikisPublic/.
22. Mokymus vykdanti įstaiga mokymo kursus baigusiems dalyviams išduoda kompetencijos įgijimo pažymėjimą, kuriame nurodoma: mokymo įstaigos pavadinimas, išklausytos programos pavadinimas ir kodas (suteiktas Agentūros, suderinus mokymo programą), pažymėjimo numeris, mokymų baigimo data, valandų skaičius, baigusio asmens vardas, pavardė.
23. Mokymus vykdanti įstaiga ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo mokymų baigimo privalo į ŽMIKIS suvesti informaciją apie mokymo kursų dalyvius (nurodant fizinio asmens vardą, pavardę, asmens kodą, gyvenamosios vietos adresą, telefono numerį, elektroninio pašto adresą (jeigu yra), išklausytos programos pavadinimą ir kodą, pažymėjimo išdavimo datą ir (ar) numerį).
VI SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
24. Patvirtintą ir įregistruotą mokymo programą gali naudoti tik mokymo programos rengėjas, išskyrus atvejus, kai gaunamas mokymo programos rengėjo rašytinis sutikimas ir (arba) kai numatoma vykdyti mokymus pagal privalomas mokymo programas.
25. Mokymų kokybės vertinimas atliekamas Agentūros direktoriaus nustatyta ir su Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija suderinta tvarka. Mokymų kokybės vertinimas apima: mokymų organizavimo, mokymo įstaigų turimų žmogiškųjų ir materialiųjų išteklių, mokomosios medžiagos atitikties mokymo programos planui vertinimą, mokymo kursų dalyvių apklausų vykdymą, išvadų, pastabų bei pasiūlymų pateikimą.
26. Agentūros sprendimai arba veiksmai (neveikimas) gali būti skundžiami Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka tam pačiam viešojo administravimo subjektui arba aukštesniam pagal pavaldumą viešojo administravimo subjektui, arba Lietuvos Respublikos ikiteisminio administracinių ginčų nagrinėjimo tvarkos įstatymo nustatyta tvarka administracinių ginčų komisijai, arba Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka administraciniam teismui per vieną mėnesį nuo jo gavimo dienos.
Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės
ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių
neformaliojo suaugusiųjų švietimo
mokymo programų rengimo bendrųjų
reikalavimų aprašo
priedas
(Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programos forma)
....................................................................................................................
(mokymo programos pavadinimas)
Kodas – ..............................................................
Mokymosi trukmė – ............. akad. val.
Mokymo programa suderinta:
............................................................... 20... m...... d. raštas Nr. .......
............................................................... 20... m. ..... d. raštas Nr. .......
............................................................... 20... m. ..... d. raštas Nr. .......
Mokymo programą teikia
.........................................................................................................................
(institucijos pavadinimas)
.........................................................................................................................
(pareigos, vardas ir pavardė)
Mokymo programą rengė
......................................…………………………………………...........................…………………
......................................…………………………………………...........................………………….
(institucijos pavadinimas, atsakingo asmens pareigos, mokslo laipsnis, vardas ir pavardė, parašas)
Projektų partneris
......................................…………………………………………...........................…………………
......................................…………………………………………...........................…………………
(įstaigos pavadinimas, pareigos, atsakingo asmens pareigos, mokslo laipsnis, vardas ir pavardė, parašas)
1. MOKYMO PROGRAMOS APRAŠYMAS
Mokymo programos aktualumas ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Mokymo programos tikslai ir uždaviniai
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Tikslinė grupė
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Reikalavimai lektoriams (kvalifikacija, darbo patirtis)
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Mokymo vietos reikalavimai ir mokymo metodai (teorinio ir praktinio mokymo organizavimo vieta, mokymo turinio pateikimo būdai)
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Mokymo ištekliai ir priemonės
................................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
Mokymosi pasiekimų vertinimo kriterijai ir (arba) baigiamasis žinių vertinimas (vertinimo forma – testas, pokalbis, praktinio darbo pristatymas ir kt.) (jei taikoma)
...............................................................................................................................................................
................................................................................................................................................................
2. ĮGYJAMI GEBĖJIMAI (KOMPETENCIJOS)
Mokymo programa numato, ką turi žinoti ir gebėti mokymo programą baigę dalyviai. Įgyjami gebėjimai (kompetencijos) suformuluojami atsižvelgiant į mokymo turinį, mokymo trukmę ir turi atitikti mokymo programoje nustatytus tikslus ir uždavinius.
Baigęs mokymo kursą pagal mokymo programą, dalyvis turi žinoti:
– .............................................................................................................................................................,
– .............................................................................................................................................................,
– ..............................................................................................................................................................
Baigęs mokymo kursą pagal mokymo programą, dalyvis turi gebėti:
– .............................................................................................................................................................,
– .............................................................................................................................................................,
– ..............................................................................................................................................................
3. MOKYMO PLANAS
Eil. Nr.
|
Temos pavadinimas / Mokymo dalyko pavadinimas*
|
Skiriama akad. valandų
|
||
Iš viso
|
Teoriniam mokymui
|
Praktiniam mokymui |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
*Temos pavadinimas – pildoma iki 40 akad. val. trukmės mokymo programai
Mokymo dalyko pavadinimas – pildomas ilgesnei kaip 40 akad. val. mokymo programai.
3.1. ATSKIRŲ MOKYMO DALYKŲ PLANAS
(pildomas ilgesnei kaip 40 akad. val. mokymo programai)
Eil. Nr.
|
Temos pavadinimas
|
Skiriama akad. valandų
|
||
Iš viso
|
Teoriniam mokymui
|
Praktiniam mokymui |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. MOKOMOJI LITERATŪRA IR ŠALTINIAI
1........................................................................................................................................................
2........................................................................................................................................................
3........................................................................................................................................................
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. 3D-132
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro
2023 m. vasario 15 d. įsakymo Nr. 3D-85 redakcija)
Žemės, miškų, MAISTO, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių NEFORMALIOJO suaugusiųjų švietimo mokymo PROGRAMŲ SĄVADO SUDARYMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programų (toliau – mokymo programos) sąvado sudarymo taisyklėse reglamentuojama Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programų sąvado (toliau – sąvadas) sudarymo ir duomenų naudojimo tvarka.
2. Sąvade registruojamos mokymo programos, skirtos žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių žinioms atnaujinti ir papildomoms kompetencijoms įgyti.
3. Sąvado tikslai:
II SKYRIUS
SĄVADO TVARKYMAS
4. Sąvadą sudaro ir tvarko viešoji įstaiga Kaimo verslo ir rinkų plėtros agentūra (toliau – Agentūra). Agentūra konsultuoja mokymo programų rengėjus, atlieka mokymo programų rengimą, vertinimą ir derinimą, registruoja patvirtintas mokymo programas, teikia informaciją bei vykdo mokymų kokybės vertinimą.
7. Sąvado duomenys viešai skelbiami Žemdirbių mokymo ir konsultavimo informacinėje sistemoje (https://ismain.vic.lt/ZmikisPublic).
Žemės, miškų, maisto, žuvininkystės
ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių
neformaliojo suaugusiųjų švietimo
mokymo programų sąvado sudarymo
taisyklių
priedas
(Duomenų apie žemės, miškų, maisto, žuvininkystės ūkio ir kaimo plėtros sektoriaus dalyvių neformaliojo suaugusiųjų švietimo mokymo programą pateikimo forma)
DUOMENYS APIE MOKYMO PROGRAMĄ
Duomenys apie mokymo programą
|
Mokymo programos dalių aprašas
|
Mokymo programos pavadinimas
|
|
Mokymo programos kodas
|
|
Mokymosi trukmė (akad. val.)
|
|
Mokymo programos suderinimo data
|
|
Mokymo programos rengėjas (juridinio asmens pavadinimas arba fizinio asmens vardas, pavardė, pareigos)
|
|
Mokymo programos paskirtis (tikslas, reikalavimai dalyviams, specialieji reikalavimai, apribojimai ir kt.)
|
|
Įgyjami gebėjimai (kompetencijos)
|
|
Baigiamojo tikrinimo (žinių vertinimo) forma
|
|
Mokymo planas (mokymo temų pavadinimai)
|
Akad. val. skaičius pagal mokymo temas
|
Pakeitimai atnaujinus mokymo programą iki 20 proc. |
|