Mherbas

 

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

 

SPRENDIMAS

DĖL MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2021–2024 METŲ PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2021 m. kovo 29 d. Nr. 1-49

Marijampolė

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 40 punktu, Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 7 straipsniu ir 16 straipsnio 2 dalies 3 punktu, Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015-2025 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“, 39 punktu, Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, Marijampolės savivaldybės taryba nusprendžia:

Patvirtinti Marijampolės savivaldybės korupcijos prevencijos 2021–2024 metų programą (pridedama).

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                           Povilas Isoda

 

 

PATVIRTINTA

Marijampolės savivaldybės tarybos

2021 m. kovo 29 d. sprendimu Nr. 1-49

 

 

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS

2021–2024 METŲ PROGRAMA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Marijampolės savivaldybės 2021–2024 m. korupcijos prevencijos programa (toliau – Programa) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos nacionaline kovos su korupcija 2015–2025 metų programa[1], Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymu, Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymu, Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymo Nr. 2-185 „Dėl Savivaldybės korupcijos prevencijos programos rengimo rekomendacijų patvirtinimo“ nuostatomis ir kitais teisės aktais.

2.  Programa skirta korupcijos prevencijai užtikrinti Marijampolės savivaldybės (toliau – Savivaldybė) institucijose (Savivaldybės taryboje, Savivaldybės administracijoje), Savivaldybės valdomose įmonėse, biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių viena iš steigėjų (savininkė arba dalininkė) yra Savivaldybė (toliau kartu – Savivaldybės institucijos, įmonės ir įstaigos).

3.  Programa siekiama šalinti prielaidas korupcijai atsirasti ir plisti, paskatinti visuomenę aktyviai reikšti nepakantumą korupcijai, teikti paramą numatytoms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti, vykdyti glaudų Savivaldybės bendradarbiavimą su vyriausybinėmis ir nevyriausybinėmis organizacijomis, kitais asmenimis, ginant prigimtines ir kitas bendras žmogaus teises ir laisves.

4.  Programos strateginės kryptys yra:

4.1. korupcijos prevencija;

4.2. antikorupcinis švietimas.

5.  Programoje vartojamos sąvokos atitinka teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.

6.  Programa sudaroma 4 metams, ją tvirtina Marijampolės savivaldybės taryba (toliau –Savivaldybės taryba).

 

II SKYRIUS

APLINKOS ANALIZĖ

 

7.    Korupcijai įvertinti pasitelkiami sociologiniai ir ekspertiniai vertinimo būdai ir tyrimai,

remiamasi įvairių tyrimų visuma ir faktiniais duomenimis apie padarytus korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus.

8.    Išoriniai veiksniai ir grėsmės, labiausiai veikiantys korupcijos prielaidas:

8.1. Ribotos galimybės taikyti motyvavimo priemones (atsižvelgiant į valstybės tarnautojų ir biudžetinių įstaigų darbuotojų skatinimą reglamentuojančių teisės aktų apribojimus lyginant su privačiu sektoriumi).

8.2. Teisės aktų netobulumas, dažnas jų keitimas.

8.3. Visuomenės pilietiškumo stoka, kuri apima visuomenės požiūrio į korupciją neapibrėžtumą ir prieštaringumą, nesipriešinimą korumpuotiems darbuotojams bei piliečių pasyvumą antikorupcinėje veikloje.

9.  Vidiniai veiksniai ir grėsmės, labiausiai veikiantys korupcijos prielaidas:

9.1. Ribotos finansinės ir laiko galimybės darbuotojų švietimui korupcijos prevencijos srityje.

9.2. Vizualinės informacijos apie korupcijos prevenciją trūkumas įstaigos ir jos struktūrinių padalinių patalpose.

10.  2019 m. rugsėjo ‒ lapkričio mėnesiais Visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų centro „Vilmorus“ atlikto sociologinio tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2019“, kurį inicijavo Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, duomenimis, 36 % gyventojų, 23 % valstybės tarnautojų ir 32 % verslo atstovų korupciją laiko labai rimta problema.

11. Paskelbti visuomenės nuomonės tyrimo „Lietuvos korupcijos žemėlapis 2019“ duomenys rodo, jog korupcija visgi įvardijama kaip viena aktualiausių problemų Lietuvoje (užima ketvirtą vietą po mažų atlyginimų, kylančių kainų ir emigracijos), korupcija kaip reiškinys vertinama neigiamai, įvardijant ją kaip kliūtį geresniam žmonių gyvenimui, visuomenės ir valstybės vystymuisi, nors korupcijos kaip labai rimtos problemos suvokimas nuo 2011 m. mažėja. 20% Lietuvos gyventojų 2019 manė, kad korupcijos mastai per 5 metus išaugo, 37% –kad nepakito ir 26% – kad sumažėjo. Per 2019 metus kyšį nurodė davę tik 10 % gyventojų, 2 % valstybės tarnautojų ir 5 % įmonių atstovų – tai yra mažiausias rodiklis nuo 2007 m. Lyginant su 2018 m., 2019 metais padaugėjo dalis gyventojų, įmonių vadovų ir valstybės tarnautojų, nurodančių, kad korupcijos mastai per 5 metus ir per 12 mėnesių sumažėjo. Mažėja kyšių prievartavimo ir davimo indeksai, mažėja korupcinė patirtis. Per metus tarp gyventojų išaugo žinomumas, kur kreiptis dėl korupcinių įvykių. Kita vertus, visose tirtose grupėse padažnėjo teismų minėjimas korupcinogeniniame kontekste.

12. Matuojant kyšių prievartavimo indeksus (dalis respondentų, kurių manymu, įstaigoje, kurioje jis apsilankė buvo norima gauti kyšį) ir kyšių davimo indeksus (dalis respondentų, kurių teigimu, jie apsilankymo įstaigoje metu davė kyšį) 2019 metais, didžiausi gyventojų su kyšiais susieti indeksai 2019 m. yra respublikinėse ligoninėse (prievartavimo – 0,25, davimo – 0,21), miestų ir rajonų ligoninėse (kyšių prievartavimo indeksas siekia 0,22, o kyšių davimo – 0,14), tačiau, lyginant su ankstesniais metais, šie indeksai sumažėjo. Sumažėjo kyšininkavimo indeksai kelių policijoje, savivaldybėse, greitosios pagalbos stotyse, poliklinikose. 2019 m. nei vienos institucijos ar procedūros atžvilgiu įmonių atstovai nenurodė kyšio prievartavimo indekso didesnio nei 0,2 (tuo tarpu 2018 m. jų buvo keletas: Respublikinėse ligoninėse/ klinikose (0,28), miestų ir rajonų ligoninėse (0,27), Valstybinėje teritorijų planavimo ir statybos inspekcijose (0,21)). 2019 m. Valstybės tarnautojų manymu, labiausiai kyšio yra tikimasi dėl chirurginių operacijų (0,14), slaugos ligoninėse (0,15), miestų ir rajonų ligoninėse (0,14), respublikinėse ligoninėse (0,11), sprendimų priėmimo savivaldybėse (0,21), savivaldybių statybos skyriuose (0,19), Nacionalinėje žemės tarnyboje (0,12), Architektūros ir urbanistikos skyriuose (0,17). Čia paminėtos institucijos, kuriose lankėsi ne mažiau 30 respondentų.

13. Kaip efektyviausias korupcijos mažinimo priemones 2019 metais 44 % gyventojų pirmoje vietoje minėjo bausmių griežtinimą, 45 % įmonių vadovų nurodė tą patį, tačiau 39 % valstybės tarnautojų siūlė kelti valstybės tarnyboje dirbančių asmenų atlyginimu, 38 %- kelti visuomenės moralę.  Svarbiausiu informacijos šaltiniu apie korupcijos procesus visose tikslinėse grupėse išlieka televizija, tačiau sparčiai auga ir internetinė žiniasklaida

14.Tarptautinė organizacija „Transparency International“ 2020 m. sausio 23 d. pristatė 2019 m. „Korupcijos suvokimo indekso“ rezultatus: Lietuva per 2019 pakilo iš 38 į 35 vietą pasaulyje iš 180 tyrimo metu vertinamų šalių. Atlikus tyrimą, buvo pateikta išvada, kad tiek privačios, tiek viešos įstaigos turėtų skirti daugiau dėmesio tvarios institucinės aplinkos kūrimui diegdamos vidinius savikontrolės mechanizmus (etikos kodeksus, nulinės tolerancijos politiką ir pan.). Tyrimo metu taip pat nustatyta, jos savivaldos lygmenyje prioritetinis dėmesys turėtų būti skiriamas nepotizmo, protekcionizmo, interesų konfliktų, politinės korupcijos kontrolei ir prevencijai, stambiajai korupcijai ir užtikrinamas didesnis viešojo sektoriaus ir politikos skaidrumas, įtraukiant pilietinę visuomenę  į pastarųjų klausimų sprendimą.

15.Savivaldybėje veikia antikorupcinius teisės aktus atitinkanti korupcijos prevencijos sistema – vykdomi teisės aktų reikalavimai, vyksta antikorupcinis švietimas ir informavimas, sudaryta ir dirba nuolatinė Antikorupcijos komisija, atliekamas teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas.

16.  Esminės Savivaldybės vykdomos prevencinės veiklos stiprybės:

16.1.  Savivaldybėje yra sukurta ir nuosekliai plėtojama korupcijos prevencijos sistema: sistema reglamentuota, numatyti sistemos dalyviai, atitinkamos priemonės ir jų efektyvumo vertinimo mechanizmas.

16.2.  Didelis dėmesys ir prioritetas skiriamas Savivaldybės antikorupciniam sąmoningumui didinti.

16.3.  Savivaldybėje įdiegti ir veikia pranešimų kanalai, vidiniu reglamentavimu yra numatyta tokių pranešimų nagrinėjimo tvarka.

17.  Esminės Savivaldybės vykdomos prevencinės veiklos problemos, rizikos:

17.1.Savivaldybės vykdoma prevencinė veikla labiau žinoma Savivaldybės viduje (darbuotojams), o ne išorėje (visuomenei).

17.2.Tam tikra dalis gyventojų ir pačių darbuotojų vis dar mano, kad Savivaldybė yra neskaidri institucija.

17.3.Galimai didžioji dalis darbuotojų, kurie susiduria su korupcija darbe, apie tai nepraneša.

17.4.Dalis Savivaldybės darbuotojų negeba identifikuoti, kad atvejis, su kuriuo jie susiduria, yra korupcinio pobūdžio, galimai nepakankamas Savivaldybės darbuotojų antikorupcinis sąmoningumas.

18. Pagal nustatytus kriterijus įgyvendintos visos savivaldybės korupcijos prevencijos 2017–2020 metų programos, patvirtintos Savivaldybės tarybos 2017 m. kovo 27 d. sprendimu Nr. 1-56 “Dėl Marijampolės savivaldybės korupcijos prevencijos 2017-2020 metų programos patvirtinimo“ metiniuose įgyvendinimo planuose nurodytos priemonės. Iš jų svarbiausios šios priemonės:

18.1. Savivaldybės teisės aktai ir jų projektai vertinti antikorupciniu požiūriu vadovaujantis Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 2 dalies nuostatomis.

18.2. Pateikta informacija apie asmenis, siekiančius eiti pareigas Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose ir Savivaldybės valdomose įmonėse.

18.3.      Pateikta informacija Valstybės tarnautojų ir Juridinių asmenų registrams.

18.4. Kiekvienų metų III ketvirtyje buvo nustatoma korupcijos pasireiškimo tikimybė vienoje iš Savivaldybės administracijos veiklos sričių teisės aktų nustatyta tvarka ir ataskaita pateikiama Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybai.

18.5. Didelis dėmesys skirtas Savivaldybės tarybos narių, Savivaldybės administracijos ir Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų karjeros valstybės tarnautojų bei darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartį, antikorupciniam švietimui, organizavus ir surengus mokymus korupcijos prevencijos klausimais.

18.6.Vykdoma Savivaldybės korupcijos prevencijos Programos priemonių įgyvendinimo kontrolė. Programos įgyvendinimo priemonių vykdytojai pateikia ataskaitas, kuriose nurodo Programos priemonių įgyvendinimo eigą, jų veiksmingumą, išvardija, kas įvykdyta, nurodo priežastis, trukdančias įgyvendinti numatytas priemones. Pagal Programą įgyvendinančių vykdytojų pateiktas ataskaitas parengta Programos priemonių įgyvendinimo ataskaita. Programos priemonių įgyvendinimo analizė atliekama Antikorupcijos komisijos posėdžių metu, informacija apie Programos vykdymą skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.

18.7. Marijampolės savivaldybės administracijoje sudarytos sąlygos asmenims, su Administracija siejamiems tarnybos ar darbo santykiais, anonimiškai informuoti apie korupcinio pobūdžio teisės pažeidimus Administracijoje. Savivaldybės interneto svetainėje skelbiama informacija, kur galima kreiptis ir pranešti apie korupcinio pobūdžio nusižengimus.

18.8. Savivaldybės interneto svetainėje www.marijampole.lt korupcijos prevencijai skirtame skyriuje skelbiama Marijampolės savivaldybės korupcijos prevencijos programa, jos įgyvendinimo priemonių planas, šios Programos įgyvendinimo metinės ataskaitos, taip pat informacija apie pranešimų apie korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas ar pasiūlymų korupcijos prevencijos klausimais pateikimą, atsakingus už korupcijos prevenciją asmenis bei kita aktuali informacija.

 

III SKYRIUS

PROGRAMOS TIKSLAI, UŽDAVINIAI IR VERTINIMO KRITERIJAI

 

19. Siekiant sumažinti korupcijos mastą, užtikrinti veiksmingą ir kryptingą korupcijos prevencijos priemonių vykdymo koordinavimą, korupcijos kontrolės tęstinumą, padidinti skaidrumą, atvirumą, kelti visuomenės antikorupcinį sąmoningumą, stiprinti korupcijos prevenciją ir kontrolę Savivaldybės institucijose, įmonėse ir įstaigose, šalinti neigiamas sąlygas, skatinančias korupcijos atsiradimą, keliami šie tikslai:

19.1. Pirmasis Programos tikslas – atskleisti korupcijos pasireiškimo tikimybę, sąlygas korupcijai pasireikšti Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose ir Savivaldybės valdomose įmonėse ir jas šalinti.

Uždaviniai pirmajam Programos tikslui pasiekti:

19.1.1. Atlikti Savivaldybės įstaigų ir Savivaldybės įmonių veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo jose įvertinimą.

19.1.2. Užtikrinti skaidrų korupcijos rizikos valdymą Savivaldybės institucijose, Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, Savivaldybės valdomose įmonėse.

19.1.3. Užtikrinti, kad, priimant sprendimus, pirmenybė būtų teikiama viešiesiems interesams, užkirsti kelią kilti interesų konfliktams bei plisti korupcijai.

19.2. Antras Programos tikslas ‒ diegti skaidraus ir sąžiningo elgesio standartus, siekti didesnio sprendimų ir procedūrų skaidrumo, viešumo, atskaitingumo visuomenei, užtikrinti efektyvų kontrolės mechanizmą Savivaldybės institucijose, Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, Savivaldybės valdomose įmonėse.

Uždaviniai antrajam Programos tikslui pasiekti:

19.2.1.Šalinti prielaidas, sudarančias sąlygas Savivaldybės institucijų, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių darbuotojams pasinaudoti tarnybine padėtimi.

19.2.2.Didinti sprendimų ir procedūrų skaidrumą, viešumą ir atskaitingumą visuomenei.

19.2.3.Gerinti informacijos sklaidą administracinių paslaugų teikimo ir viešųjų paslaugų teikimo administravimo srityje.

19.2.4.Didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis, Savivaldybės biudžetinėmis įstaigomis, skaidriai ir atsakingai naudojant lėšas.

19.2.5.Stiprinti viešųjų pirkimų inicijavimo, organizavimo ir kontrolės vykdymą.

19.3.Trečias Programos tikslas ‒ Skatinti antikorupcinį švietimą

Uždaviniai trečiajam Programos tikslui pasiekti:

19.3.1 .Įgyvendinti antikorupcinį ugdymą.

19.3.2. Didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti Savivaldybės švietimo įstaigas įsitraukti į antikorupcinę veiklą.

19.3.3. Šviesti darbuotojus, valstybės tarnautojus antikorupcinėmis temomis.

 

IV SKYRIUS

PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS,

ATSKAITOMYBĖ IR KONTROLĖ

 

20. Už korupcijos prevencijos politikos įgyvendinimą, kontrolę, įskaitant šios Programos nuostatų vykdymą, metodinės pagalbos teikimą korupcijos prevencijos srityje pagal kompetenciją yra atsakingas Savivaldybės administracijos direktorius ir Savivaldybės administracinių struktūrinių padalinių vadovai, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų ir Savivaldybės valdomų įmonių vadovai.

21. Programai įgyvendinti sudaromas priemonių planas (priedas), kuris nustato įgyvendinimo priemones, jų vykdymo terminus bei vykdytojus, priemonių tikslus ir laukiamus rezultatus, priemonių vertinimo kriterijus ir yra neatskiriama šios Programos dalis.

22. Savivaldybės institucijos, Savivaldybės biudžetinės ir viešosios įstaigos, kurių savininkė yra Savivaldybė ,Savivaldybės valdomos įmonės, bendruomenės, nevyriausybinės organizacijos, visi suinteresuoti juridiniai ir fiziniai asmenys gali teikti pasiūlymus Savivaldybės administracijai dėl Programos pakeitimo ar papildymo.

23. Programoje nurodytų priemonių vykdymą koordinuoja, kontroliuoja ir įgyvendina Savivaldybės administracijos direktorius, Savivaldybės administracinių struktūrinių padalinių vadovai, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, kurių savininkė yra Savivaldybė, Savivaldybės valdomų įmonių vadovai.

24. Savivaldybės tarybos sudaryta Antikorupcijos komisija dalyvauja rengiant kovos su korupcija programas ir teikia pasiūlymus Savivaldybės tarybai, merui ir Savivaldybės administracijos direktoriui dėl korupcijos prevencijos prioritetų Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų ir Savivaldybės valdomų  įmonių veiklos srityse, priima sprendimus perduoti medžiagą tirti teisėsaugos institucijoms.

25. Už konkrečios Programos priemonės įgyvendinimą pagal kompetenciją atsako priemonių plane nurodyti vykdytojai.

26. Programa vykdoma iš Savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų finansavimo šaltinių.

27. Savivaldybės administracijos Centralizuota vidaus audito tarnyba, įgyvendindama savo funkcijas, teikia pastebėjimus dėl korupcinio pobūdžio pažeidimų Savivaldybės institucijose bei įstaigose.

28. Savivaldybės administracijos Teisės skyrius kartą per metus, pasibaigus metams, bet ne vėliau kaip iki kitų metų balandžio 1 dienos, Lietuvos Respublikos Specialiųjų tyrimų tarnybai pateikia informaciją apie Programos įgyvendinimo eigą bei veiksmingumą.

29. Informacija apie Programos įgyvendinimo eigą vieną kartą per metus teikiama Savivaldybės tarybai ir skelbiama viešai.

30. Atsižvelgiant į korupcijos prevenciją reglamentuojančių teisės aktų pakeitimus, kompetentingų institucijų išvadas ir rekomendacijas, programa gali būti keičiama ir papildoma Savivaldybės tarybos sprendimu. Pasibaigusi Programa atnaujinama iki pirmojo ketvirčio pabaigos.

 

 

V SKYRIUS

PROGRAMOS KEITIMAS, PAPILDYMAS IR ATNAUJINIMAS

 

31. Programos įgyvendinimo priemonių vykdytojai, atsižvelgdami į kintančias aplinkybes ir veiksnius, turinčius ar galinčius turėti įtakos Programos priemonėms įgyvendinti, teikia Antikorupcijos komisijai motyvuotus pasiūlymus dėl įgyvendinamų Programos priemonių koregavimo ar pakeitimo efektyvesnėmis, detalizuodami jų tikslus, vykdymo procesą ir vertinimo kriterijus.

32. Savivaldybės institucijos ir Savivaldybės biudžetinės ir viešosios įstaigos, kurių savininkė yra Savivaldybė, Savivaldybės valdomos įmonės, nevyriausybinės organizacijos, kiti juridiniai ir fiziniai asmenys iki einamųjų metų pabaigos gali teikti Savivaldybės merui ir Antikorupcijos komisijai pasiūlymus dėl Programos nuostatų, tikslų ir uždavinių atnaujinimo, priemonių plano keitimo ar (ir) pildymo.

 

VI SKYRIUS

PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

33 . Prireikus atskiroms korupcijos prevencijos priemonėms įgyvendinti gali būti numatytas papildomas finansavimas.

 

 

 

 

VII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

34. Su Programa ir priemonių planu supažindinami visi Savivaldybės administracijos valstybės tarnautojai, darbuotojai per dokumentų valdymo sistemą „Kontora“. Už kitose Savivaldybės valdomose įmonėse ir Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, kurių savininkė yra Savivaldybė, dirbančių ir einančių pareigas asmenų tinkamą informavimą yra atsakingi tų įmonių ir įstaigų vadovai.

35. Už Programos ir priemonių įgyvendinimą paskirti atsakingi asmenys, nesilaikantys šioje Programoje nustatytų reikalavimų, atsako pagal galiojančius Lietuvos Respublikos teisės aktus.

36. Korupcijos prevencijos programa skelbiama Savivaldybės interneto svetainės www.marijampole.lt skiltyje „Korupcijos prevencija“.

37 . Šios Programos įgyvendinimo priemonių plano ataskaita viešai skelbiama Savivaldybės interneto svetainėje.

_________________

 

 

Marijampolės savivaldybės korupcijos

prevencijos 2021–2024 metų programos

priedas

 

 

MARIJAMPOLĖS SAVIVALDYBĖS KORUPCIJOS PREVENCIJOS 2021–2024 METŲ PROGRAMOS

ĮGYVENDINIMO PRIEMONIŲ PLANAS

 

Eil.Nr.

Priemonės pavadinimas

Priemonės vykdytojai

Priemonės įgyvendinimo terminai

Priemonės tikslas ir laukiami rezultatai

Priemonės vertinimo kriterijai

Finansavim-as

 

I. TIKSLAS ATSKLEISTI KORUPCIJOS PASIREIŠKIMO TIKIMYBĘ, SĄLYGAS KORUPCIJAI PASIREIKŠTI SAVIVALDYBĖS INSTITUCIJOSE IR ĮSTAIGOSE IR JAS ŠALINTI

Uždaviniai:

1. Atlikti Savivaldybės įstaigų ir įmonių veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo jose įvertinimą.

2. Užtikrinti skaidrų korupcijos rizikos valdymą Savivaldybės institucijose, Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, Savivaldybės valdomose įmonėse.

3. Užtikrinti, kad, priimant sprendimus, pirmenybė būtų teikiama viešiesiems interesams, užkirsti kelią kilti interesų konfliktams bei plisti korupcijai.

1.

Atlikti Savivaldybės įstaigų ir įmonių veiklos sričių, kuriose egzistuoja didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, nustatymą ir korupcijos pasireiškimo jose įvertinimą

Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių vadovai, Savivaldybės administracijos direktorius, Savivaldybės administracijos Teisės skyrius

Kiekvienų metų III ketvirtis

Nustatytos veiklos sritys, kuriose yra didelė korupcijos pasireiškimo tikimybė, parengta korupcijos pasireiškimo tikimybės nustatymo išvada

Parengta motyvuota išvada

Lėšos nereikalingos

2.

Nustatyta tvarka kreiptis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą dėl informacijos apie asmenį, siekiantį eiti pareigas Savivaldybės biudžetinėje ir viešojoje įstaigoje ar Savivaldybės įmonėje, kaip numato Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 9 straipsnio 6 dalis

Savivaldybės meras, Savivaldybės administracijos direktorius Savivaldybės Teisės skyrius, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų Savivaldybės valdomų įmonių vadovai

Iki kiekvieno asmens priėmimo į pareigas dienos

Išankstinė privaloma asmenų, siekiančių užimti pareigas patikra. Savalaikis ir privalomas kreipimasis į Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, taip išvengiant galimo nepasitikėjimo paskirtu asmeniu, užtikrinant busimos veiklos skaidrumą.

Priimtų į pareigas asmenų, dėl kurių privalomas kreipimasis, ir privalomų kreipimųsi skaičius

Lėšos nereikalingos

3.

Savivaldybės ir Savivaldybės įstaigų ir įmonių interneto svetainėse viešai skelbti Savivaldybės tarybos narių, Savivaldybės institucijų vadovų ir jų pavaduotojų, politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų, valstybės tarnautojų, einančių institucijų ar įstaigų struktūrinių padalinių vadovų ir jų pavaduotojų pareigas, viešųjų ir privačių interesų deklaracijas (Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo 10 straipsnio 1 dalis

Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų ir Savivaldybės valdomų įmonių vadovai, Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų skyrius

Per 30 kalendorinių dienų nuo pareigos atsiradimo dienos, pasikeitus duomenims, informaciją atnaujinti per 30 kalendorinių dienų nuo pasikeitimo.

Padidintas Savivaldybės gyventojų pasitikėjimas Savivaldybės valdžios institucijomis ir jose einančiais pareigas asmenimis, laiku ir tinamai pateikiant Savivaldybės ir Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų ir Savivaldybės valdomų įmonių interneto svetainėse Viešųjų ir privačių interesų deklaracijas

Paskelbtų viešųjų ir privačių interesų deklaracijų skaičius

Lėšos nereikalingos

4.

Tvirtinti, peržiūrėti ir atnaujinti kovos su korupcija programas, skatinti korupcijos prevencijos iniciatyvas ir jų viešinimą

Savivaldybės administracijos Teisės skyrius,

Antikorupcijos komisija

Kiekvienų kalendorinių metų I ketvirtis

Didesnis viešojo administravimo, savivaldybės institucijų ir įstaigų, valstybės tarnybos skaidrumas ir atskaitingumas visuomenei. Nustatytų korupcijos rizikos veiksnių mažinimas ir šalinimas

Parengta ir atnaujinta programa

Lėšos nereikalingos

5.

Informuoti visuomenę apie vykdomą Antikorupcijos komisijos veiklą, Savivaldybės interneto svetainėje paskelbti ataskaitą apie Antikorpcijos programos įvykdymą

Savivaldybės tarybos Antikorupcijos komisija,

Savivaldybės administracijos Teisės skyrius

Prieš kiekvieną Antikorupcijos komisijos posėdį, Kiekvienų kalendorinių metų I ketvirtis

Gyventojai atsakingai supažindinti su Korupcijos prevencijos ir kontrolės galimybėmis bei programos rezultatyvumu

Paskelbtų posėdžių, jų darbotvarkių, protokolų skaičius, laiku paskelbta ataskaita

Lėšos nereikalingos

 

II. TIKSLAS - DIEGTI SKAIDRAUS IR SĄŽININGO ELGESIO STANDARTUS, SIEKTI DIDESNIO SPRENDIMŲ IR PROCEDŪRŲ SKAIDRUMO, VIEŠUMO, ATSKAITINGUMO VISUOMENEI, UŽTIKRINTI EFEKTYVŲ KONTROLĖS MECHANIZMĄ SAVIVALDYBĖS INSTITUCIJOSE, SAVIVALDYBĖS BIUDŽETINĖSE IR VIEŠOSIOSE ĮSTAIGOSE, SAVIVALDYBĖS VALDOMOSE ĮMONĖSE

 

Uždaviniai:

1. Šalinti prielaidas, sudarančias sąlygas Savivaldybės institucijų, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių darbuotojams pasinaudoti tarnybine padėtimi.

2. Didinti sprendimų ir procedūrų skaidrumą, viešumą ir atskaitingumą visuomenei.

3. Gerinti informacijos sklaidą administracinių paslaugų teikimo ir viešųjų paslaugų administravimo teikimo srityje.

4. Didinti visuomenės pasitikėjimą Savivaldybės institucijomis, Savivaldybės biudžetinėmis įstaigomis, skaidriai i atsakingai naudojant lėšas.

5. Stiprinti viešųjų pirkimų inicijavimo, organizavimo ir kontrolės vykdymą.

 

6.

Savivaldybės institucijų, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų ir Savivaldybės valdomų įmonių interneto svetainėse skelbti informaciją apie darbuotojų tarnybines komandiruotes, ) rengiamus konkursus valstybės tarnautojo ar įstaigos vadovo pareigoms užimti, taip pat informaciją apie laisvas nuolatinio pobūdžio darbo vietas

Savivaldybės administracijos Teisės skyrius, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių vadovai

Nuolat atnaujinti informaciją pasikeitus duomenims, esant rengiamiems konkursams ir laisvoms darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybėms

Viešumas, skaidrumas naudojant biudžeto lėšas, skirtas komandiruotėm, atskaitingumas visuomenei už skaidrų lėšų panaudojimą, siekiant didinti Marijampolės savivaldybės gyventojų pasitikėjimą, visuomenės nariams  suteikiama galimybė pretenduoti užimti laisvas pareigas

Paskelbtų bei vykusių komandiruočių skaičiaus santykis, organizuotų konkursų valstybės tarnautojo ar įstaigos vadovo pareigoms užimti skaičiaus  ir skelbimų skaičiaus santykis

Lėšos nereikalingos

7.

Savivaldybės internetinėje svetainėje skelbti informaciją apie tarybos narių nusišalinimą nuo Savivaldybės tarybos sprendimų priėmimo

Savivaldybės tarybos sekretorius

Po kiekvieno Savivaldybės tarybos posėdžio, bet ne vėliau kaip per 15 kalendorinių dienų

Užtikrintas visuomenės informavimas apie  Savivaldybės tarybos narių nusišalinimą nuo balsavimo dėl Savivaldybės tarybos svarstomų sprendimų projektų, priimtų sprendimų skaidrumas

Skundų dėl nusišalinimo procedūros pažeidimų skaičius 

Lėšos nereikalingos

8.

Savivaldybės ikimokyklinio ugdymo ir bendrojo ugdymo įstaigų internetinėje svetainėje viešai skelbti informaciją apie surinktą ir panaudotą 1,2 proc. gyventojų pajamų mokestį

Marijampolės savivaldybės ikimokyklinio ugdymo ir bendrojo ugdymo įstaigų vadovai

Iki kiekvienų kalendorinių metų sausio 31 d. įskaitytinai.

Marijampolės savivaldybės bendrojo ugdymo ir ikimokyklinio ugdymo įstaigų internetinėse svetainėse paskelbta informacija apie 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio surinkimą ir panaudojimą, Sąžiningas, skaidrus ir tinkamas gaunamų lėšų panaudojimas, užtikrinant atskaitingumą gyventojams

Marijampolės savivaldybės bendrojo ugdymo ir ikimokyklinio ugdymo įstaigų internetinėse svetainėse laiku paskelbta išsami informacija apie 1,2 proc. gyventojų pajamų mokesčio dydį ir panaudojimą.

Lėšos nereikalingos

9.

Marijampolės savivaldybės ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų internetinėje svetainėje viešai skelbti apie tėvų mokamo mokesčio įstaigos reikmėms panaudojimą.

Marijampolės savivaldybės ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų vadovai

Iki kiekvienų kalendorinių metų sausio 31 d. įskaitytinai.

Marijampolės savivaldybės ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų internetinėse svetainėse paskelbta informacija apie surenkamo mokesčio įstaigos reikmėms panaudojimą, užtikrinanti įstaigų atskaitingumą gyventojams bei ugdanti pasitikėjimą įstaigos veikla

Marijampolės savivaldybės ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų internetinėse svetainėse laiku paskelbta išsami informacija apie surenkamo mokesčio įstaigos reikmėms panaudojimą

Lėšos nereikalingos

10.

Užtikrinti, kad savivaldybės interesantai turėtų galimybę pareikšti savo nuomonę apie juos aptarnavusių Savivaldybės institucijų, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių darbuotojų elgesį

Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų skyrius, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių vadovai

2021-2024 m. gauti pranešimai

Gyventojams suteikta galimybė anonimiškai informuoti Savivaldybę apie jų aptarnavimą, Savivaldybės institucijų, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių darbuotojų etiškas ir kompetentingas elgesys užtikrins pasitikėjimą Įstaiga.

Gautų teigiamų ir neigiamų pranešimų skaičiaus santykis

Lėšos nereikalingos

11.

Sistemingai atnaujinti dokumentų valdymo informacinę sistemą, siekiant gerinti Savivaldybės institucijų, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių rengiamų dokumentų kokybę ir prieinamumą.

Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų ir Informacinių technologijų skyriai, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių vadovai

Kiekvienais kalendoriniais metais

Visos Savivaldybės institucijos, Savivaldybės biudžetinės ir viešosios įstaigos, Savivaldybės valdomos įmonės naudojasi dokumentų valdymo sistema, gyventojų aptarnavimo kokybės gerėjimas, paslaugų suteikimo laiko trumpėjimas 

Parengtų dokumentų valdymo sistemos priemonėmis dalis, 100 proc.

Lėšos nereikalingos

12.

Didinti elektroninių administracinių ir viešųjų paslaugų teikimą 4 brandos lygiu

Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų, Informacinių technologijų skyriai

Kiekvienais kalendoriniais metais

Minimali korupcijos pasireiškimo rizika dėl painių ir ilgai trunkančių administracinių procedūrų asmenims, siekiantiems gauti kokybiškas administracines paslaugas, platus ir kokybiškas ir prieinamas elektroninių paslaugų teikimas fiziniams ir juridiniams asmenims- spartus, kokybiškas, pasiekiamas ir nuolat atnaujinamų administracinių paslaugų teikimas 

Administracinių ir viešųjų paslaugų, suteiktų el. būdu, skaičius

Lėšos nereikalingos

13.

Skelbti interneto svetinėje informaciją apie nupirktus socialinius būstus, nurodant ir išlaidų dydį,

apie savivaldybės būsto fondo ir socialinio būsto sąrašus, asmenų ir šeimų, turinčių teisę į paramą būstui išsinuomoti, nuomojančių socialinį būstą ar gaunančių būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčių dalies kompensacijų, sąrašus

Savivaldybės administracijos

Informacinių technologijų skyrius, Turto valdymo skyrius

Kiekvienų kalendorinių metų I ketvirtis, atnaujinama per 15 kalendorinių dienų nuo teisės aktų pasikeitimo

Savivaldybės ir jos institucijų veikla vertinama skaidriai, Asmenų pasitikėjimo Savivaldybės institucijomis didėjimas, skaidrumas teikiant valstybės paramą Savivaldybės ir socialinio būsto srityje

Skelbiamos informacijos išsamumas (paskelbta 100 proc. apie nupirktus socialinius būstus),savalaikiškumas bei tikslumas

Lėšos nereikalingos

14.

Skelbti interneto svetainėje informaciją apie viešame aukcione parduodamą Marijampolės savivaldybei nuosavybės teise priklausantį parduodamą nekilnojamojo turtą ir kitus nekilnojamuosius daiktus, nurodant pradinę parduodamo turto/daiktų vertę  bei sudarytas pirkimo-pardavimo sutartis, nurodant aukcione parduoto turto pavadinimą ir kainą

Savivaldybės administracijos Komunikacijos skyrius, Turto valdymo skyrius

Ne vėliau kaip prieš 30 dienų iki aukciono dalyvių registravimo pradžios ir per  30 dienų nuo pardavimo aukcione vykdymo dienos

Skaidri, atsakinga Savivaldybės ir jos institucijų veikla, didinanti Savivaldybės gyventojų pasitikėjimą ir atskaitingumą gyventojams

Laiku paskelbtų aukcionų ir pirkimo-pardavimo sutarčių skaičius

Lėšos nereikalingos

15.

Skelbti Savivaldybės administracijos bei Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų sudarytas pirkimo sutartis, pirkimo sutarčių pakeitimus bei laimėjusio dalyvio pasiūlymus, išskyrus konfidencialią informaciją, Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje

Savivaldybės administracijos Viešųjų pirkimų skyrius,

Savivaldybės administracijos Informacinių technologijų skyrius,

Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovų įgalioti pirkimų organizatoriai ar komisijos

Per 15 dienų nuo viešojo pirkimo sutarties sudarymo ar pakeitimo, bet ne vėliau kaip iki pirmojo mokėjimo pagal viešojo pirkimo sutartį pradžios

Skaidriai vykdomos viešųjų pirkimų procedūros Savivaldybės administracijoje, Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose-užtikrintas visuomenės pasitikėjimas įstaigomis/įmonėmis/institucijomis

Sudarytų pirkimo sutarčių, pirkimo sutarčių pakeitimų bei laimėjusių dalyvių pasiūlymų bei paskelbtos informacijos apie pirkimo sutarčių, pirkimo sutarčių pakeitimų bei laimėjusių dalyvių pasiūlymus skaičiaus santykis

Lėšos nereikalingos

16.

Interneto svetainėse aiškiai informuoti apie gyventojų galimybę dalyvauti viešose Savivaldybės vykdomų projektų, skirtų gyventojų viešiesiems interesams tenkinti, konsultacijose

Savivaldybės administracijos Bendrųjų reikalų, Komunikacijos, Architektūros ir teritorijų planavimo, Socialinių paslaugų skyriai

Kiekvienais kalendoriniais metais

Sudarytos tinkamos sąlygos gyventojams dalyvauti viešose konsultacijose, teikti siūlymus, taip įgyvendinant viešosios nuomonės dalyvavimo sprendimų priėmimo procese teisę

Paskelbtų projektų ir jų atžvilgiu įvykdytų konsultacijų skaičius

Lėšos nereikalingos

 

III. TIKSLAS – SKATINTI ANTIKORUPCINĮ ŠVIETIMĄ

 

Uždaviniai:

1. Įgyvendinti antikorupcinį ugdymą.

2. Didinti antikorupcinio švietimo sklaidą ir skatinti Savivaldybės švietimo įstaigas įsitraukti į antikorupcinę veiklą.

3. Šviesti darbuotojus, valstybės tarnautojus antikorupcinėmis temomis.

17.

Įgyvendinti antikorupcinį ugdymą bendrojo ugdymo mokyklose.

Savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyrius, Savivaldybės švietimo įstaigų vadovai

Per kiekvienus kalendorinius metus

Visuomenės nepakantumas korupcijos apraiškoms- korupcijos apraiškų nuolatinis mažėjimas

Bendrojo ugdymo mokyklų skaičiaus didėjimas ne mažiau kaip 10 proc.

Lėšos nereikalingos

18.

Skatinti visuomenę dalyvauti ir įsitraukti į antikorupcinę veiklą, organizuojant renginius, skirtus antikorupciniam švietimui

Antikorupcijos komisija, Savivaldybės švietimo įstaigų vadovai, koordinuojami Savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto reikalų skyriaus

Per kiekvienus kalendorinius metus

Korupcijos apraiškų bei galimybių atsirasti korupcijai nuolatinis mažėjimas, neigiamos nuomonės apie korupciją stiprėjimas, įtraukiant visuomenę

Skaičius renginių, skirtų antikorupciniam švietimui, bet mažiau kaip 2 kiekvieno vykdytojo renginiai

Reikalingos papildomos lėšos

19.

Inicijuoti, organizuoti ir skatinti dalyvauti kursuose, mokymuose, susijusiuose su antikorupcine veikla, Savivaldybės tarybos nariams, Savivaldybės administracijos, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų, Savivaldybės valdomų įmonių darbuotojams

Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų vadovai, Savivaldybės administracijos Teisės skyrius

Per kiekvienus kalendorinius metus.

Savivaldybės institucijų, Savivaldybės biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų antikorupcinis sąmoningumas ir netolerancija korupcijos reiškiniams- korupcijos kaip reiškinio nykimas

Ne mažesnis kaip 10 proc. visų institucijų, įstaigų, įmonių valstybės tarnautojų, darbuotojų, dalyvavusių kursuose, mokymuose, skaičius

Reikalingos papildomos lėšos

___________________

 

 



[1]Patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2015 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. XII-1537 „Dėl Lietuvos Respublikos nacionalinės kovos su korupcija 2015–2025 metų programos patvirtinimo“.