ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO
2022 m. balandžio 21 d. Nr. K-98
Alytus
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, 33 punktu, Alytaus rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
PATVIRTINTA
Alytaus rajono savivaldybės
tarybos 2022 m. balandžio 21 d.
sprendimu Nr. K-98
ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS 2022 M.
SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS
I. ĮVADAS
1. Bendra informacija
Alytaus rajono savivaldybės 2022 metų socialinių paslaugų planas (toliau – socialinių paslaugų planas) parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132 „Dėl Socialinių paslaugų planavimo metodikos patvirtinimo“, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“ ir kitais socialines paslaugas reglamentuojančiais teisės aktais.
Socialinių paslaugų plano paskirtis – nustatyti socialinių paslaugų teikimo mastą ir rūšis Alytaus rajono savivaldybėje 2022 metams, atsižvelgiant į gyventojų poreikius.
Socialinių paslaugų planas atitinka:
1. Alytaus rajono savivaldybės 2021–2028 metų strateginės plėtros plano 2 prioriteto 2.3 tikslą „Skatinti integruotą socialinę, ekonominę vietos plėtrą ir įtraukias švietimo paslaugas“. Šiam tikslui pasiekti strateginės plėtros plane yra iškelti uždaviniai:
Ø Užtikrinti socialinių paslaugų kokybę, tvarumą ir prieinamumą, inicijuoti socialinių paslaugų plėtrą ir modernizavimą.
Ø Skatinti visų gyventojų grupių integraciją ir didinti gyvenimo kokybę įgyvendinant kompleksines priemones, užtikrinant socialinę aplinką ir sveikatos priežiūrą.
2. Alytaus rajono savivaldybės 2022–2024 metų strateginio veiklos plano 10 programos „Socialinės apsaugos plėtojimas, skurdo ir socialinės atskirties mažinimas ir sveikatos apsauga“ 01 tikslo „Sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ir stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį, vadovaujantis lygybės ir nediskriminavimo principais ir įgyvendinant lygių galimybių ir lyčių lygybės įstatymo nuostatas“ 01.1–01.6, 0.1.12, 01.14, 01.15, 01.16, 01.18, 01.20 uždavinius, 02 tikslo „Stiprinti sveikatos priežiūrą, užtikrinant kokybiškas ir visiems praeinamas asmens ir visuomenės sveikatos paslaugas, skatinant visų amžiaus grupių gyventojus rūpintis savo sveikatos išsaugojimo galimybėmis“ 02.04 uždavinį, 04 tikslo „Patenkinti žmonių gyvybinius poreikius, sudaryti orumo nežeminančias gyvenimo sąlygas“ 04.01 uždavinį.
Rengiant socialinių paslaugų planą, naudoti Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės, valstybės įmonės Registrų centro, Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus bei socialines paslaugas teikiančių įstaigų, organizacijų duomenys.
Šiame socialinių paslaugų plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai
2.1. Socialinių paslaugų teikimo tikslas – sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ir stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį;
3. Socialinių paslaugų plano rengėjai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų plano rengėjų vardai, pavardės |
Darbovietė |
Pareigų pavadinimas |
1. |
Dalia Burlinskienė |
Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius
|
vedėja |
2. |
Ernesta Matonė |
Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius |
vyriausioji specialistė (tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorė) |
3. |
Edita Švetkauskienė |
Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius
|
vyriausioji specialistė |
4. |
Jūratė Busilienė |
Alytaus rajono savivaldybės Socialinės paramos skyrius |
vyresnioji socialinių išmokų specialistė
|
II. BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas
Alytaus rajono savivaldybės užimama teritorija – 1403 kv. km. Valstybės įmonės Registrų centro duomenimis, rajone 2022 m. sausio 1 d. gyveno 28170 gyventojų, iš jų 2190 gyventojų miestuose, 25980 gyventojų kaimuose.
Rajono administracijos centras įsikūręs Alytaus mieste. Rajone yra 2 miestai – Simnas ir Daugai, bei 3 miesteliai – Butrimonys, Krokialaukis ir Nemunaitis. Alytaus rajono teritorija suskirstyta į 11 seniūnijų: Alytaus, Alovės, Butrimonių, Daugų, Miroslavo, Krokialaukio, Nemunaičio, Pivašiūnų, Punios, Raitininkų ir Simno.
4.1. Gyventojų skaičius ir sudėtis 2022 m. sausio 1 d.
Eil. Nr. |
Rodiklis |
Gyventojų (šeimų) skaičius |
1. |
Gyventojų skaičius |
28170 |
|
iš jų: |
|
1.1. |
mieste |
2190 |
1.2. |
kaime |
25980 |
2. |
Iš bendro gyventojų skaičiaus: |
|
2.1. |
pensinio amžiaus gyventojai |
8498 |
2.2. |
suaugę asmenys su negalia |
2379 |
2.3. |
vaikai |
4030 |
2.4. |
vaikai su negalia |
146 |
3. |
Šeimos, patiriančios socialinę riziką |
109 |
4. |
Vaikų skaičius šeimose, patiriančiose socialinę riziką |
199 |
5. |
Darbingo amžiaus asmenys |
15642 |
4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai
4.2.1. Visuomenės senėjimas
2022 m. sausio 1 d. Alytaus rajone gyveno 8498 pensinio amžiaus žmonės. Tai sudaro 30,2 proc. bendro Alytaus rajono savivaldybės gyventojų skaičiaus. Santykinė Alytaus rajono savivaldybės pensinio amžiaus gyventojų dalis yra mažesnė už apskrities, tačiau didesnė už šalies vidurkį (1 lentelė).
1 lentelė. Pensinio amžiaus gyventojų skaičiaus 2017–2021 m. palyginimas
Metai |
Pensinio amžiaus gyventojai Alytaus rajono savivaldybėje
|
Pensinio amžiaus gyventojai Alytaus apskrityje |
Pensinio amžiaus gyventojai Lietuvoje
|
|||
Bendras skaičius |
proc. |
Bendras skaičius |
proc. |
Bendras skaičius |
proc. |
|
2017 |
6761 |
23,3 |
37126 |
24,0 |
664919 |
21,6 |
2018 |
6668 |
23,1 |
36861 |
24,4 |
663150 |
21,9 |
2019 |
6788 |
23,8 |
38027 |
25,5 |
690676 |
22,8 |
2020 |
6744 |
23,7 |
37871 |
25,7 |
689417 |
22,8 |
2021 |
8498 |
30,2 |
47524 |
32,7 |
871584 |
28,9 |
Šaltinis: Registrų centras (www.registrucentras.lt)
Dažniausiai senyvo amžiaus asmenims reikalingos pagalbos į namus, socialinės globos paslaugos, transporto, asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų organizavimas ir kt.
4.2.2. Negalia
Alytaus rajono savivaldybėje 2022 m. sausio 1 d. gyveno 2379 neįgalūs asmenys, iš jų – 146 vaikai. Neįgalūs asmenys rajone sudarė 8,4 proc. visų rajono gyventojų.
Alytaus rajone 2020 m. (naujausi Higienos instituto duomenys) gyveno 201 suaugęs darbingo amžiaus asmuo ir 20 vaikų, turinčių intelekto ir (ar) psichikos negalią. Per pastaruosius 5 metus tiek darbingo amžiaus asmenų, tiek vaikų, turinčių intelekto ir (ar) psichikos negalią, skaičius rajone nežymiai sumažėjo (2016 metais darbingo amžiaus asmenų buvo 208, vaikų - 23) (2 lentelė).
2 lentelė. Asmenų, turinčių intelekto ir (ar) psichikos negalią, skaičius 2016–2020 m.
Amžiaus grupė |
Asmenų su intelekto ir (ar) psichikos negalia skaičius Alytaus rajono savivaldybėje ⃰ |
||||
2016 m. |
2017 m. |
2018 m. |
2019 m. |
2020 m. |
|
Darbingo amžiaus asmenys |
208 |
209 |
201 |
200 |
201 |
Vaikai 0-17 metų, iš jų:
|
23 |
22 |
30 |
25 |
20 |
vaikai 10-17 metų
|
22 |
18 |
22 |
16 |
17 |
⃰ Higienos instituto duomenys
Neįgaliesiems dažniausiai reikalingos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo, pagalbos į namus, socialinės globos, laikino atokvėpio, apsaugoto būsto, transporto, aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis, būsto pritaikymo neįgaliųjų poreikiams ir kitos paslaugos pagal poreikį.
4.2.3. Piktnaudžiavimas alkoholiu, narkotinėmis ir kitomis medžiagomis
Šis veiksnys lemia vaikų, suaugusių asmenų ir šeimų priskyrimą socialinės rizikos grupei. Socialinėmis paslaugomis (tokiomis kaip socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas, intensyvi krizių įveikimo pagalba, psichosocialinė pagalba ir kt.) galima sumažinti neigiamas socialinių problemų pasekmes vaikams ir šeimoms, socialinės rizikos suaugusiems asmenims bei užkirsti kelią šių problemų atsiradimui.
Asmenims, piktnaudžiaujantiems alkoholiu, narkotinėmis ir kitomis medžiagomis, itin reikalingos psichologinės bei socialinės reabilitacijos įstaigų, nakvynės namų paslaugos, psichosocialinė pagalba.
4.2.4. Socialinių įgūdžių stoka
Šeimose, patiriančiose socialinę riziką, stokojama socialinių įgūdžių auklėjant vaikus. Vaikai, augę socialinę riziką patiriančiose šeimose, dažnai mėgdžioja asocialaus elgesio būdus. Socialinės rizikos grupei priskiriamiems suaugusiems asmenims, dažniausiai turintiems įvairių priklausomybių, taip pat trūksta socialinių įgūdžių. Daugelis vaikų, netekusių tėvų globos ir praradusių galimybę gyventi šeimoje, irgi susiduria su šia problema.
2022 m. sausio 1 d. Alytaus rajone gyveno 109 šeimos, patiriančios socialinę riziką, kuriose augo 199 vaikai. Sustiprinus socialinį darbą su šeimomis, nuo 2019 m. pastebimas šeimų, patiriančių socialinę riziką mažėjimas (1 diagrama).
1 diagrama. Socialinės rizikos šeimų ir jose augančių vaikų skaičius Alytaus rajone 2017–2021 m.
Organizuojant socialines paslaugas šiai socialinei grupei, išskirtinis dėmesys reikalingas vaikams, augantiems šeimose, patiriančiose socialinę riziką. 2021 metais 109 šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, ir 199 jose augantiems vaikams suteiktos socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugos. Kadangi šiose šeimose augantys vaikai neturi tinkamų sąlygų pozityviai socializacijai, didėja smurto rizika, negatyvios socializacijos grėsmė. Socialinės paslaugos ypač reikalingos toliau nuo rajono centro nutolusių seniūnijų gyventojams.
Rajone teikiamos socialinės paslaugos socialinės rizikos asmenims, sergantiems priklausomybės ligomis, taip pat benamiams. Jiems reikalinga psichologų pagalba, laikino apnakvindinimo ar apgyvendinimo nakvynės namuose, prarastų socialinių įgūdžių įtvirtinimas ir kita parama.
4.3. Kiti rodikliai
Vertinat socialinių paslaugų poreikį gyventojams taip pat svarbu atsižvelgti ir į kitus socialinius, ekonominius bei demografinius rodiklius: gyventojų skaičių, gyventojų pasiskirstymą mieste ir kaimo vietovėse, bendro gyventojų skaičiaus kitimo tendencijas, gimstamumo, mirtingumo bei migracijos rodiklius, gyventojų pasiskirstymą pagal amžiaus grupes.
4.3.1. Gyventojų skaičius ir jo kitimo tendencijos
Lietuvoje gyventojų skaičius mažėja. Tam įtakos turi vykstantys demografiniai pokyčiai: neigiamas gyventojų prieaugis, migracijos srautai.
Registrų centro duomenimis 2022 m. sausio 1 d. Alytaus rajone gyveno 28170 gyventojų. Per metus Alytaus rajone sumažėjo 342 gyventojais (2 diagrama).
2 diagrama. Gyventojų skaičiaus kitimo tendencijos Alytaus rajone
2018 m. sausio 1 d.–2022 m. sausio 1 d.
4.3.2. Natūrali gyventojų kaita
Alytaus rajone, kaip ir visoje šalyje, natūralios gyventojų kaitos rodiklis (skirtumas tarp gimusiųjų ir mirusiųjų skaičiaus) yra neigiamas (3 diagrama).
3 diagrama. Gimusiųjų, mirusiųjų skaičius ir natūrali gyventojų kaita Alytaus rajone 2017–2021 m.
Šaltinis: Statistikos departamentas (www.stat.gov.lt)
4.3.3. Gyventojų migracija
Analizuojant gyventojų migraciją, remiamasi Statistikos departamento duomenimis, kurie fiksuoja tik registruotos migracijos duomenis. Registruotos migracijos duomenys skiriasi nuo realaus gyventojų judėjimo. Daugiausia emigruoja jauni darbingo amžiaus žmonės. 2017 m. migracijos saldo buvo neigiamas (išvykusių gyventojų daugiau, negu atvykusių), tačiau 2018–2020 metais pastebimi teigiami gyventojų vidaus ir tarptautinės migracijos pokyčiai (2021 m. atvyko 86 gyventojais daugiau, negu išvyko). Tarptautinės migracijos saldo 2021 m. buvo neigiamas (išvykusių gyventojų daugiau, negu atvykusių) (3 lentelė).
3 lentelė. Gyventojų migracija Alytaus rajone 2017–2021 m.
Metai |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Vidaus ir tarptautinė migracija |
|||||
Atvyko |
903 |
1208 |
1075 |
1126 |
974 |
Išvyko |
1120 |
868 |
1020 |
857 |
888 |
Migracijos saldo |
-217 |
340 |
55 |
269 |
86 |
Tarptautinė migracija |
|||||
Atvyko |
98 |
212 |
230 |
276 |
175 |
Išvyko |
430 |
261 |
236 |
147 |
196 |
Migracijos saldo |
-332 |
-49 |
-6 |
129 |
-21 |
Šaltinis: Statistikos departamentas (www.stat.gov.lt)
4.3.4. Gyventojų sudėtis pagal amžiaus grupes
Valstybės įmonės Registrų centro duomenimis, 2022 m. sausio 1 d. Alytaus rajone gyveno 8498 pensinio amžiaus žmonės (30,2 proc. visų rajono gyventojų), 15642 darbingo amžiaus asmenys (55,5 proc. visų rajono gyventojų) ir 4030 vaikų (14,3 proc. visų rajono gyventojų) (4 diagrama).
4 diagrama. Gyventojų sudėtis pagal amžiaus grupes Alytaus rajone 2022 m. sausio 1 d.
Šaltinis: Registrų centras (www.registrucentras.lt)
4.3.5. Nedarbo lygio pokyčiai
Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis vidutinis metinis nedarbo lygis (ieškančių darbo procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų) rajone nuo 2020 m. mažėjo, kai tuo tarpu Alytaus apskrityje ir šalyje pastebimas nedarbo lygio didėjimas (5 diagrama). 2022 m. vasario mėn. nedarbo lygis Alytaus rajone siekė 10,1 proc., ir buvo šiek tiek didesnis už šalies vidurkį (10 proc.), tačiau mažesnis už Alytaus apskrities vidurkį (11,8 proc.). Lyginant 2022 m. vasario mėn. su 2021 m. atitinkamu laikotarpiu, nedarbo lygis Alytaus rajone sumažėjo 6,1 procentiniais punktais.
5 diagrama. Nedarbo lygio pokyčiai Alytaus rajone 2017–2021 m.
Šaltinis. Užimtumo tarnyba (www.ldb.lt)
5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas |
Vietų (gavėjų) skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų savivaldybės |
||||
1. |
Socialinės globos namai |
Alytaus rajono Miroslavo globos namai
Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai
Pivašiūnų parapijos globos namai
Rumbonių parapijos grupinio gyvenimo namai |
Savivaldybės
Savivaldybės
Religinės bendruomenės
Religinės bendruomenės |
49
20
20
10 |
49
20
-
10 |
2. |
Šeimynos |
Danutės Daugėlienės šeimyna |
Savivaldybės
|
2
|
2
|
3. |
Laikino gyvenimo namai
|
- |
- |
- |
- |
4. |
Dienos socialinės globos centrai
|
- |
- |
- |
- |
5. |
Savarankiško gyvenimo namai |
- |
- |
- |
- |
6. |
Socialinės priežiūros centrai |
Simno neįgaliųjų dienos centras
LPF „SOS vaikų kaimų Lietuvoje draugija“ Pivašiūnų vaikų dienos centras „Parama šeimai“
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Rimėnų vaikų dienos centras
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Butrimonių vaikų dienos centras
Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Alytaus rajono padalinio Paramos šeimai centras Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų Psichosocialinės pagalbos centras
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Globos centras
|
Savivaldybės
NVO
Savivaldybės (dalininkė)
Savivaldybės (dalininkė)
NVO
Savivaldybės
Savivaldybės (dalininkė) |
75 (gavėjai)
25
30
15
24
12
80 |
75
25 (dalinis finansavimas)
30 (dalinis finansavimas)
15 (dalinis finansavimas)
24 (dalinis finansavimas)
12
80 |
7. |
Bendruomeninės įstaigos
|
Alytaus seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Alovės seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Butrimonių seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Daugų seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Miroslavo seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Krokialaukio seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Nemunaičio seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Pivašiūnų seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Punios seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Raitininkų seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Simno seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės
Savivaldybės |
68 (gavėjai)
46 (gavėjai)
54 (gavėjai)
93 (gavėjai)
82 (gavėjai)
65 (gavėjai)
11 (gavėjų)
42 (gavėjai)
8 (gavėjai)
125 (gavėjai)
82 (gavėjai)
|
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- |
8. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos (pagalbos į namus tarnyba, socialinių paslaugų centras, NVO įstaigos ir kt.) |
Miroslavo globos namai Pagalba į namus
Pivašiūnų globos namai Pagalba į namus
VšĮ „Nuoširdus rūpestis“
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras Socialinis darbas su šeimomis
Alytaus rajono neįgaliųjų draugija
VšĮ LASS pietvakarių centras
Alovės bendruomenės visuomeninė organizacija „Susiedai“
Asociacija VO Butrimonių bendruomenė „Šviesa“
Asociacija „Daugų kraštas“
Kančėnų kaimo bendruomenė „Dėmesio centras“
Asociacija „Krokialaukio kaimo bendruomenė“
VO „Miroslavo asociacija“
Asociacija „Nemunaičio bendruomenė“
VO Junčionių kaimo bendruomenė Kompleksinės paslaugos šeimai
Mikalavo kaimo bendruomenė „Šilaičiai“ Kompleksinės paslaugos šeimai
Punios kaimo visuomeninė organizacija „Punios ainiai“
Ąžuolinių kaimo bendruomenė
Visuomeninė organizacija „Simnija“
Bendruomeninė organizacija „Dainavos kaukas“ Kompleksinės paslaugos šeimai
VšĮ Alytaus rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras
Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras
Miroslavo Švč. Trejybės parapijos Jaunimo dienos ir šeimos centras
Maltos ordino pagalbos tarnyba Pivašiūnų grupė Simno grupė |
Savivaldybės
Savivaldybės
NVO
Savivaldybės
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
NVO
Savivaldybės
Savivaldybės
NVO
NVO |
45 (gavėjai)
55 (gavėjai)
1 gavėjas
120 (šeimos)
130 (gavėjų)
45 (gavėjų)
31 (gavėjas)
36 (gavėjai)
50 (gavėjų)
74 (gavėjai)
44 (gavėjai)
50 (gavėjų)
20 (gavėjų)
58 (gavėjai)
92 (gavėjai)
62 (gavėjai)
102 (gavėjai)
40 (gavėjų)
32 (gavėjai)
94 (gavėjai)
124 (gavėjai)
30
20
20
16
|
45
55
1
120
-
Dalinis finansavimas
31
36
50
74
44
50
20
58
-
62
-
40
32
94
-
30 (dalinis finansavimas)
20
-
-
|
5.1. Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis
Socialinių įstaigų infrastruktūrą apsprendžia socialinių paslaugų poreikiai, pasiūla bei kliento ir savivaldybės galimybės mokėti už paslaugas. Alytaus rajono savivaldybėje bendrąsias ir specialiąsias socialines paslaugas rajono gyventojams teikia savivaldybės įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos. Pasiūla priklauso nuo socialinių paslaugų įstaigų veiklos ir paslaugų teikėjų aktyvumo. Socialinių paslaugų įstaigos rajone išsidėsčiusios netolygiai.
Socialinės paskirties įstaigos įsikūrimo vieta |
Socialinės paskirties įstaigos ir nevyriausybinės organizacijos pavadinimas
|
Paslaugų gavėjai |
Alytaus miestas
|
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras |
Globėjai ir įtėviai
Šeimos, patiriančios socialinę riziką ir jose augantys vaikai |
Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius
|
Alytaus rajono senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia |
|
Alytaus rajono neįgaliųjų draugijos skyrius
|
Alytaus rajono neįgalieji |
|
VšĮ LASS pietvakarių centras |
Alytaus rajono neįgalieji |
|
VšĮ Alytaus rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras |
Alytaus rajono neįgalieji, kuriems nustatytas slaugos poreikis |
|
Alytaus rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras |
Socialinę riziką patiriantys asmenys |
|
Miroslavo globos namų Psichosocialinės pagalbos centras |
Socialinę riziką patiriantys asmenys |
|
Miroslavo seniūnija |
Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai
VO „Miroslavo asociacija“
Miroslavo seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Bendruomeninė organizacija „Dainavos kaukas“
Miroslavo Švč. Trejybės parapija
|
Alytaus rajono senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia
Miroslavo seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
Simno, Miroslavo, Krokialaukio seniūnijų šeimos
Vaikai, mažiau galimybių turintis jaunimas ir jų šeimos |
Daugų seniūnija |
Kančėnų kaimo bendruomenė „Dėmesio centras“
Asociacija „Daugų kraštas“
Lietuvos sutrikusio intelekto žmonių globos bendrijos „Viltis“ Alytaus rajono padalinio Paramos šeimai centras
Daugų seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Rimėnų vaikų dienos centras |
Daugų seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle.
Daugų seniūnijos sutrikusio intelekto vaikai ir jaunuoliai bei jų šeimos
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
Alytaus rajono vaikai ir jų šeimos |
Alytaus seniūnija |
Rumbonių parapijos grupinio gyvenimo namai
Danutės Daugėlienės šeimyna
Alytaus seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Alytaus rajono senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia
Alytaus rajono vaikai, likę be tėvų globos
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
|
Butrimonių seniūnija |
Asociacija VO Butrimonių bendruomenė „Šviesa“
Butrimonių seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Butrimonių vaikų dienos centras |
Butrimonių seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
Alytaus rajono vaikai ir jų šeimos |
Pivašiūnų seniūnija |
Pivašiūnų parapijos globos namai
Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai
LPF „SOS vaikų kaimų Lietuvoje draugija“ Pivašiūnų vaikų dienos centras „Parama šeimai“
VO Junčionių kaimo bendruomenė
Mikalavo kaimo bendruomenė „Šilaičiai“
Pivašiūnų seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Maltos ordino pagalbos tarnyba Pivašiūnų skyrius |
Pivašiūnų seniūnijos senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia
Alytaus rajono senyvo amžiaus asmenys ir suaugę asmenys su negalia
Alytaus rajono vaikai ir šeimos
Pivašiūnų seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle Pivašiūnų, Butrimonių, Daugų, Punios, Alytaus seniūnijų šeimos
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
Senyvo amžiaus asmenys, suaugę asmenys su negalia, šeimos |
Krokialaukio seniūnija |
Asociacija „Krokialaukio kaimo bendruomenė“
Krokialaukio seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Krokialaukio seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
|
Alovės seniūnija |
Alovės bendruomenės visuomeninė organizacija „Susiedai“
Alovės seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
|
Alovės seniūnijos neįgalieji ir visi gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Kompleksinės paslaugos Alovės seniūnijos šeimoms
|
Punios seniūnija |
Punios kaimo visuomeninė organizacija „Punios ainiai“
Punios seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
|
Punios seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
|
Simno seniūnija |
Simno neįgaliųjų dienos centras
Ąžuolinių kaimo bendruomenė
VO „Simnija“
Simno seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai
Maltos ordino pagalbos tarnyba Simno skyrius |
Alytaus rajono neįgalieji
Simno seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
Senyvo amžiaus asmenys, suaugę asmenys su negalia, šeimos |
Raitininkų seniūnija |
Raitininkų seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
|
Nemunaičio seniūnija |
Asociacija „Nemunaičio bendruomenė“
Nemunaičio seniūnijos bendruomeniniai šeimos namai |
Nemunaičio seniūnijos gyventojai, gyvenantys būstuose be patogumų ir neturintys finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
Šeimos, kurioms reikalingos kompleksinės paslaugos
|
Socialinių paslaugų poreikis priklauso nuo savivaldybės konkrečioje vietovėje gyvenančių žmonių demografinių ir socialinių rodiklių. Visose rajono seniūnijose įsteigta bent viena socialinių paslaugų ar socialinės paskirties įstaiga, NVO.
Socialinių paslaugų įstaigų tinklas
Kaimo bendruomenės
VšĮ, NVO
Biudžetinės įstaigos
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas
Gyventojų poreikiai tenkinami pagal savivaldybės finansines galimybes ir nustatytus socialinių paslaugų poreikius.
EEil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys |
Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis 2021 m. |
Gavėjų skaičius 2021 12-31 |
1000 gyventojų tenka vietų (gavėjų) |
Iš jų finansuoja savivaldybė |
|
įvertintas |
nepaten-kintas |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
35 |
- |
129 |
4,6 |
4,6 |
2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
2 |
- |
1 |
0,03 |
0,03 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje |
5 |
- |
5 |
0,2 |
0,2 |
4. |
Dienos socialinė globa asmens namuose |
12 |
- |
26 |
0,9 |
0,9 |
5. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
- |
- |
- |
- |
- |
6. |
Pagalba į namus |
74 |
- |
79 |
2,8 gavėjai |
2,8 gavėjai |
7. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas institucijoje |
3 |
- |
10 |
0,4 |
0,4 |
8. |
Socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas asmens (šeimos) namuose |
51 šeima |
- |
109 šeimos |
3,9 gavėjų |
- |
9. |
Laikinas apnakvindinimas |
3 |
- |
- |
- |
- |
10. |
Kitos socialinės priežiūros paslaugos |
- |
- |
- |
- |
- |
11. |
Bendrosios socialinės paslaugos: maitinimo organizavimas, transporto organizavimas, asmens higienos ir priežiūros paslaugos |
Pagal poreikį |
Pagal poreikį |
3652 |
129,6 |
129,6 |
6.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų analizė
Rajono savivaldybėje teikiamos socialinės paslaugos, numatytos Socialinių paslaugų kataloge. Jos teikiamos socialinių paslaugų įstaigose, asmens namuose.
Pagrindiniai socialinių paslaugų gavėjai yra senyvo amžiaus asmenys ir suaugę neįgalūs asmenys. Kiti paslaugų gavėjai: šeimos, patiriančios socialinę riziką, ir jose augantys vaikai, likę be tėvų globos vaikai, kiti asmenys ir šeimos, turinčios socialinių problemų.
Savivaldybė siekia tikslo – visiems tėvų globos netekusiems Alytaus rajono vaikams surasti globėjų šeimas. 2021 m. pabaigoje rajone buvo 84 globojami vaikai, iš jų 5 vaikai augo vaikų globos institucijoje, 2 vaikai globojami šeimynoje, 77 vaikai augo 57 fizinių globėjų šeimose. Skatindama vaikų globą šeimoje, savivaldybė nuo 2016 m. skiria papildomą 300 Eur priedą globėjų šeimoms, tačiau sudėtinga rasti globėjus, kurie paimtų globoti vaikus, turinčius sveikatos problemų. Atsižvelgdama į tai, Savivaldybės taryba priėmė spendimą nuo 2018 m. vasario 1 d. skirti didesnius priedus už neįgalaus vaiko globą. Priedo dydis priklauso nuo vaiko neįgalumo lygio ir yra nuo 350 Eur iki 500 Eur per mėn. Pažymėtina, kad 2021 metais institucijoje globojamų vaikų skaičius nedidėjo (5 vaikai). Nuo 2014 metų globos institucijoje globojamų vaikų skaičius sumažėjo 49 vaikais (nuo 54 iki 5 vaikų).
Kompleksinę pagalbą globėjams ir įtėviams ar asmenims, ketinantiems jais tapti, teikia viešoji įstaiga Alytaus šeimos pagalbos centras, kuriam pavesta vykdyti globos centro funkcijas. Šio centro tikslas – suteikti globėjų (įtėvių) šeimoms reikalingą konsultacinę, psichosocialinę, teisinę ir kitą pagalbą, siekiant tinkamo vaiko, įvaikio ugdymo ir auklėjimo šeimai artimoje aplinkoje.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo (toliau – įstatymas) nuostatomis, nuo 2018 m. liepos 1 d. savivaldybės įpareigotos užtikrinti vaikui ir šeimai kompleksinę pagalbą, organizuojant socialinės priežiūros paslaugų teikimą ir vykdant atvejo vadybą socialinių paslaugų įstaigose. Įgyvendindama įstatymo nuostatas, Savivaldybės taryba suteikė įgaliojimus koordinuoti atvejo vadybos procesą ir teikti socialines paslaugas šeimoms VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centrui. Atvejo vadybininkai savo funkcijomis nėra atsiejami nuo socialinių darbuotojų, dirbančių su šeimomis, efektyvus darbas galimas tik dirbant jiems komandomis, todėl savivaldybėje buvo priimtas sprendimas seniūnijų socialinius darbuotojus, dirbančius su šeimomis, perkelti dirbti į VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centrą. Taip užtikrinama efektyvesnė pagalba šeimoms.
Nuo 2021 m. savivaldybėje vykdoma vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugų akreditacija. Teisė teikti akredituotą vaikų dienos socialinę priežiūrą Alytaus rajone suteikta Labdaros ir paramos fondo SOS vaikų kaimų Lietuvoje draugijos Pivašiūnų vaikų dienos centrui, VšĮ „Parama šeimai Dzūkijoje“ Kumečių dienos centrui, VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centro Rimėnų ir Butrimonių vaikų dienos centrams.
Ilgalaikės ir trumpalaikės socialinės globos paslaugas senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia teikia Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo ir Pivašiūnų globos namai, Rumbonių parapijos grupinio gyvenimo namai, Pivašiūnų parapijos globos namai. Laikino atokvėpio paslaugas neįgaliuosius namuose prižiūrintiems artimiesiems, kai jie dėl tam tikrų priežasčių negali pasirūpinti savo globotiniais, ar neturi kur jų palikti, teikia Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo ir Pivašiūnų globos namai.
Kadangi savivaldybėje yra poreikis dienos socialinės globos institucijoje paslaugoms, savivaldybė šias paslaugas rajono gyventojams organizuoja kitų savivaldybių įstaigose, sudarydamos su minėtomis įstaigomis paslaugų teikimo sutartis. Nuo 2017 m., siekiant patenkinti dienos socialinės globos asmens namuose poreikį, Alytaus rajone pradėtos teikti integralios pagalbos paslaugos, į kurių sudėtį įeina dienos socialinės globos paslaugos neįgaliems asmenims. Integralios pagalbos paslaugas teikia viešoji įstaiga Alytaus rajono savivaldybės pirminės sveikatos priežiūros centras.
Nuo 2021 metų išplėtotos pagalbos į namus paslaugos. Šias paslaugas senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems neįgaliems asmenims rajone teikia Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų ir Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namų lankomosios priežiūros darbuotojai.
Socialinės priežiūros paslaugas neįgaliesiems rajone teikia Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų struktūrinis padalinys – Simno neįgaliųjų dienos centras.
Kitos nevyriausybinės organizacijos dažniausiai teikia bendrąsias socialines paslaugas: informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, sociokultūrines paslaugas.
Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, analizė.
Socialinės paramos skyriaus duomenimis 2021 metais Alytaus rajono savivaldybėje socialinės paslaugos suteiktos 147 žmonėms, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią. Daugiausia asmenų (129) gavo bendrąsias socialines paslaugas (informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, transporto organizavimo, sociokultūrines ir kt.), 12 asmenų, turinčių intelekto ir (ar) psichikos negalią, suteiktos socialinės priežiūros paslaugos (pagalba į namus, socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo, psichosocialinė pagalba), 6 asmenys gavo socialinės globos paslaugas, iš jų: 3 asmenims paslaugos suteiktos Alytaus rajono savivaldybėje (2 asmenims suteikta dienos socialinė globa asmens namuose, 1 asmeniui – ilgalaikė socialinė globa grupinio gyvenimo namuose), 3 asmenims dienos socialinės globos institucijoje paslaugos suteiktos Alytaus miesto savivaldybės socialinių paslaugų įstaigoje.
Savivaldybė neturi socialinių paslaugų įstaigų, teikiančių ilgalaikės socialinės globos paslaugas asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, todėl šiems asmenims, esant poreikiui, paslaugų teikimas buvo organizuojamas valstybės ar kitų savivaldybių socialinės globos namuose. 2021 metais ilgalaikės socialinės globos paslaugos tokiose įstaigose buvo suteiktos 16 asmenų. Per pastaruosius 5 metus minėtuose socialinės globos namuose apgyvendinti ir jiems pradėta teikti ilgalaikė socialinė globa 8 asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, iš jų 2017 m. – 2, 2018 m. – 4, 2019 m. – 1, 2020 m. – 1, 2021 m. – 0.
Savivaldybės teritorijoje nėra socialinių paslaugų įstaigų, teikiančių dienos socialinės globos institucijoje paslaugas, todėl savivaldybė šių paslaugų teikimą rajono gyventojams, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, organizuoja kaimyninės Alytaus miesto savivaldybės socialinių paslaugų įstaigoje, sudarydama su minėta įstaiga paslaugų teikimo ir finansavimo sutartis. Esant poreikiui, šiems asmenims užtikrinama ir transporto paslauga.
Neteikiamos ir apgyvendinimo apsaugotame būste, apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose socialinės paslaugos, nors poreikis šioms paslaugoms yra.
Lyginant savivaldybėje teikiamas socialines paslaugas su socialinių paslaugų išvystymo normatyvais, galima teigti, kad Alytaus rajone socialinių paslaugų infrastruktūra plėtojama tačiau vis dar nėra pakankamai išvystyta. Daliai socialinių gyventojų grupių paslaugos teikiamos nepakankamai.
7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje 2021 m.
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų skaičius |
Socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius |
|
iš viso |
iš jų finansuojamų iš valstybės biudžeto |
|||
1. |
Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigose: |
28 |
22 |
41 |
1.1. |
biudžetinėse |
5 |
- |
32 |
1.2. |
viešosiose |
23 |
22 |
9 |
2. |
Savivaldybės administracijoje |
10 |
- |
2 |
|
Iš viso |
38 |
20 |
43 |
8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga
Įvertinus 2021 m. Socialinių paslaugų plane numatytus uždavinius ir priemones, buvo teikiamos visos plane numatytos socialinės paslaugos, aktyviai bendradarbiaujama su nevyriausybinėmis organizacijomis ir įstaigomis, siekiant organizuoti kokybiškas socialines paslaugas Alytaus rajono gyventojams.
Alytaus rajono savivaldybėje buvo įgyvendinama globėjų (rūpintojų) ir įtėvių ruošimo programa. Viešoji įstaiga Alytaus šeimos pagalbos centras organizavo globėjų (rūpintojų) ir įtėvių mokymus pagal GIMK (globėjų (rūpintojų) mokymo ir konsultavimo) programą. Mokymų tikslas – užtikrinti galimybę globėjams (rūpintojams) ir įtėviams gauti nemokamas specialistų paslaugas, teikiant pagalbą ne tik esamiems globėjams, bet ir asmenims, kurie planuoja ar svarsto tapti globėjais.
Atsižvelgus į pastebimą socialinių paslaugų poreikio didėjimą bei siekiant užtikrinti socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą, 2021 m. 13 Alytaus rajono vietos bendruomenių teikė asmeninės higienos ir priežiūros (dušo, skalbimo) paslaugas 11 seniūnijų gyventojams. Paslaugos buvo suteiktos 613 Alytaus rajono gyventojams, gyvenantiems būstuose be patogumų ir neturintiems finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle.
Atsižvelgiant į Savivaldybės tarybos nustatytus prioritetus bei siekiant sudaryti sąlygas Alytaus rajono šeimoms gauti kompleksiškai teikiamas paslaugas ir įgalinti šeimas įveikti iškilusius sunkumus ir krizes, rajone kartu su partneriais – keturiomis vietos bendruomenėmis, toliau įgyvendinamas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis finansuojamas projektas „Alytaus rajono bendruomeniniai šeimos namai“. Šeimoms buvo teikiama psichosocialinė pagalba, šeimos įgūdžių ugdymo paslaugos, organizuojami pozityvios tėvystės mokymai, vaikų priežiūros, pavėžėjimo į užsiėmimus paslaugos, mediacijos paslaugos, asmeninio asistento paslaugos neįgaliesiems.
Rajone ir toliau plėtojama socialinių paslaugų infrastruktūra. Siekiant sukurti palankias sąlygas, reikalingas veiksmingam ir tvariam perėjimui nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų, įgyvendintas Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšomis finansuojamas projektas „Vaikų dienos centrų tinklo plėtra Alytaus rajono savivaldybėje“. Įgyvendinus projektą, įkurti 2 nauji vaikų dienos centrai Rimėnų kaime, Daugų seniūnijoje, ir Butrimonių miestelyje, Butrimonių seniūnijoje.
III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys
Atsižvelgiant į rajono socialinę demografinę situaciją, Alytaus rajono savivaldybėje būtų galima išskirti šias prioritetines socialinių paslaugų gavėjų grupes:
· vaikai, netekę tėvų globos;
· šeimos, patiriančios socialinę riziką, ir jose augantys vaikai;
· senyvo amžiaus asmenys;
· neįgalieji;
· socialinės rizikos suaugę asmenys.
Šios socialinės grupės yra mažiau integruotos į visuomenę, turi mažiau arba visai neturi galimybių dalyvauti visuomenės gyvenime.
Prioritetinės socialinių paslaugų rūšys:
· Vaikų socialinė globa šeimoje.
· Vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugos socialinę riziką patiriantiems vaikams bei šeimoms (vaikų dienos centrų paslaugos).
· Dienos socialinė globa senyvo amžiaus asmens ir suaugusio asmens su negalia namuose.
· Pagalba į namus senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia.
· Socialinės priežiūros paslaugos senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, socialinės rizikos asmenims institucijoje.
· Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia.
· Bendrosios socialinės paslaugos (transporto organizavimas, asmens higienos ir priežiūros, sociokultūrinės paslaugos).
10. Priemonių planas
1 tikslas Sudaryti sąlygas asmeniui (šeimai) ugdyti ir stiprinti gebėjimus ir galimybes savarankiškai spręsti savo socialines problemas, palaikyti socialinius ryšius su visuomene, taip pat padėti įveikti socialinę atskirtį
|
||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos tūkst. Eur, finansavimo šaltiniai
|
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.1. Plėtoti socialinių paslaugų teikimą įvairioms klientų grupėms |
1.1.1. Įvertinti įvairių socialinių paslaugų poreikį seniūnijose
1.1.2. Organizuoti dienos socialinės globos paslaugų teikimą neįgaliems asmenims institucijoje
1.1.3. Organizuoti dienos socialinės globos paslaugų teikimą asmenims su negalia jų namuose
1.1.4. Organizuoti ir teikti socialinės priežiūros (pagalbos į namus) paslaugas senyvo amžiaus ir suaugusiems neįgaliems asmenims
1.1.5. Mokėti pagalbos pinigus asmenims, kuriems nėra galimybės suteikti pagalbos į namus paslaugų
1.1.6. Organizuoti ir teikti socialinės priežiūros paslaugas suaugusiems asmenims su negalia socialinių paslaugų įstaigose
1.1.7. Organizuoti ir teikti socialinės priežiūros paslaugas šeimoms ir vaikams jų namuose
1.1.8. Organizuoti ir teikti vaikų dienos socialinės priežiūros paslaugas vaikams ir jų šeimoms vaikų dienos centruose
1.1.9. Organizuoti ilgalaikės socialinės globos paslaugų teikimą suaugusiems asmenims su negalia
1.1.10. Organizuoti ir teikti ilgalaikės socialinės globos paslaugas senyvo amžiaus asmenims
1.1.11. Organizuoti ilgalaikės (trumpalaikės) socialinės globos paslaugų teikimą socialinės globos įstaigose vaikams, likusiems be tėvų globos
1.1.12. Organizuoti socialinę globą globėjų šeimose vaikams, likusiems be tėvų globos
1.1.13. Organizuoti pagalbą įvaikintiems, globojamiems (rūpinamiems) ar prižiūrimiems vaikams bei globėjams, budintiems globotojams, įtėviams ar asmenims, ketinantiems jais tapti
1.1.14. Organizuoti laikino apgyvendinimo paslaugas nakvynės namuose socialinės rizikos asmenims
1.1.15. Organizuoti laikino apnakvindinimo paslaugas nakvynės namuose socialinės rizikos asmenims
1.1.16. Teikti bendrąsias socialines paslaugas (informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo, transporto organizavimo) įvairių socialinių grupių žmonėms
1.1.17. Organizuoti ir teikti specializuotą pagalbą socialinės rizikos šeimoms, turinčioms priklausomybę nuo alkoholio
1.1.18. Organizuoti maisto produktų ir higienos prekių tiekimą labiausiai nepasiturinčioms šeimoms (asmenims)
1.1.19. Organizuoti būsto pritaikymą žmonėms su negalia
1.1.20. Organizuoti kompleksinių paslaugų teikimą Alytaus rajono šeimoms
1.1.21. Organizuoti psichosocialinės pagalbos paslaugas socialinės rizikos suaugusiems asmenims
1.1.22. Organizuoti intensyvios krizių įveikimo pagalbos (laikinosios socialinės priežiūros) paslaugas vaikams ir šeimoms
1.1.23. Organizuoti ir teikti laikino atokvėpio paslaugas (socialinės priežiūros, socialinės globos) neįgaliesiems ir senyvo amžiaus asmenims
1.1.24. Organizuoti ir teikti asmeninio asistento paslaugas neįgaliesiems |
-
4,0 (SB) 17,0 (VD) 4,5 (AM)
73,0 (VD) 9,0 (AM)
150,0 (SB) 10,0 (AM)
1,0 (SB)
16,0 (SB)
412,5 (VD)
55,7 (VB) 41,0 (SB)
124,2,0 (SB) 152,8 (VD) 30,0 (AM)
572,6 (SB) 70,0 (VD) 370,0 (AM)
84,2 (SB) 30,0 (VB)
280,0 (SB)
84,0 (SB)
1,0 (SB)
2,0 (SB)
1,5 (SB)
4,5 (SB)
10,0 (SB)
18,0 (SB) 30,0 (VB)
72,2 (ESF)
10,0 (SB)
30,0 (SB)
6,0 (SB) 12,0 (VB) 5,0 (AM)
111,1 (VB) |
Socialinės paramos skyriaus, seniūnijų socialiniai darbuotojai
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, VšĮ Alytaus rajono PSPC
Socialinės paramos skyrius, Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai, Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų Simno neįgaliųjų dienos centras
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
LPF „SOS vaikų kaimų Lietuvoje draugija“ Pivašiūnų vaikų dienos centras, VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
, Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai, Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai, Rumbonių parapijos grupinio gyvenimo namai
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, seniūnijų socialiniai darbuotojai
Socialinės paramos skyrius, Visuomenės sveikatos biuras, seniūnijų socialiniai darbuotojai
Socialinės paramos skyrius, seniūnijų socialiniai darbuotojai
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, Seniūnijų bendruomeni- niai šeimos namai
Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namų Psichosociali- nės pagalbos centras
Socialinės paramos skyrius
Socialinės paramos skyrius, Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai, Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai
Socialinės paramos skyrius Alytaus rajono savivaldybės Miroslavo globos namai Alytaus rajono savivaldybės Pivašiūnų globos namai |
Įvertintas poreikis, atlikta analizė
Dienos socialinės globos paslaugas gaus 4 asmenys
Paslaugas gaus 13 asmenų
Pagalbos į namus paslaugas gaus 80 gavėjų
Pagalbos pinigų gavėjų skaičius – 6
Socialinės priežiūros paslaugas gaus 100 asmenų
Socialinės priežiūros paslaugas gaus 110 šeimų ir 200 jose augančių vaikų
Socialinės paslaugos suteiktos 45 vaikams
Paslaugas gaus 29 neįgalūs asmenys
Paslaugų gavėjų skaičius – 79
Socialinės globos paslaugos suteiktos 5 vaikams
Socialinės globos paslaugos šeimoje suteiktos 87 vaikams
Pagalba suteikta 70 asmenų (vaikų, globėjų, globotojų, įtėvių ar ketinančių jais tapti asmenų)
Socialinės paslaugos suteiktos 2 asmenims
Laikino apnakvindinimo paslaugos suteiktos 4 asmenims
Patenkintas asmenų poreikis bendrosioms paslaugoms
Sumažės nesaikingai vartojančių alkoholį asmenų, pagerės šeimų gyvenimo kokybė, paslaugas gaus 50 asmenų
Paramą gaus 3000 asmenų
Pritaikyti būstai 6 negalią turintiems žmonėms
Kompleksinės paslaugos suteiktos 100 asmenų
Paslaugos bus suteiktos 25 asmenų
Paslaugos bus suteiktos 4 asmenims
Paslaugos suteiktos 5 asmenims
Paslaugos suteiktos 17 asmenų |
1.2. Užtikrinti socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą Alytaus rajono savivaldybės gyventojams |
1.2.1. Kelti socialinių darbuotojų kvalifikaciją, organizuoti mokymus ir seminarus, supervizijas, sudaryti galimybę dalyvauti respublikiniuose bei kitų įstaigų organizuojamuose mokymuose socialinių paslaugų teikimo klausimais
1.2.2. Tvarkyti socialinių paslaugų gavėjų duomenis socialinės paramos informacinėje sistemoje (SPIS) |
3,0 (SB) 9,9 (VD)
-
|
Savivaldybės administracija, Socialinės paramos skyrius, Miroslavo globos namai, Pivašiūnų globos namai, VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
Socialinės paramos skyrius, seniūnijų socialiniai darbuotojai |
Pagerės teikiamų socialinių paslaugų kokybė, prieinamumas
Patikima, išsami, pilna socialinės paramos duomenų bazė
|
1.3. Remti NVO, teikiančias socialines paslaugas |
1.3.1. Finansuoti NVO socialinių paslaugų projektus
1.3.2. Finansuoti bendruomenines organizacijas, teikiančias asmeninės higienos ir priežiūros (dušo, skalbimo) paslaugas Alytaus rajono gyventojams, gyvenantiems būstuose be patogumų ir neturintiems finansinių bei techninių galimybių savo namuose naudotis dušu ir (ar) skalbykle
|
9,1 (SB) 45,1 (VB)
24,0 (SB) |
Savivaldybė
Savivaldybė |
Finansuoti 3 projektai
Socialines paslaugas gaus 600 asmenų |
2 tikslas. Gerinti socialinių paslaugų infrastruktūrą, skatinant geros kokybės socialinių paslaugų teikimą, didinant jų prieinamumą ir įvairovę |
||||
2.1. Plėtoti bendruomenines socialines paslaugas asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią
2.2. Užtikrinti savivaldybės teritorijoje gyvenantiems asmenims globos centro paslaugų prieinamumą
|
2.1.1. Organizuoti apgyvendinimo su parama (apsaugoto būsto) paslaugos teikimą
2.1.2. Organizuoti pagalbos priimant sprendimus paslaugos teikimą
2.2.1. Organizuoti globos centro veiklą
|
100,0 (ESF)
110,0 (ESF) 84,0 (SB)
|
Socialinės paramos skyrius
VšĮ Alytaus šeimos pagalbos centras
|
Užtikrintas bendruomeninių paslaugų asmenims, turintiems intelekto ir (ar) psichikos negalią, prieinamumas
Užtikrintas globos centro paslaugų prieinamumas įvaikintiems, globojamiems (rūpinamiems), prižiūrimiems vaikams bei globėjams, globotojams, įtėviams ar asmenims, ketinantiems jais tapti |
SB – savivaldybės biudžeto lėšos
VD – valstybės biudžeto tikslinės dotacijos lėšos
VB – valstybės biudžeto lėšos
AM – asmenų mokėjimai už socialines paslaugas
ESF – Europos sąjungos struktūrinių fondų lėšos
11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2022 m.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Socialinės globos įstaiga |
Mastas (vietų sk.) |
1. |
Intensyvi krizių įveikimo pagalba (laikinoji socialinė priežiūra) vaikams ir jų šeimoms
|
Varėnos socialinių paslaugų centras
|
4
|
2. |
Ilgalaikė (trumpalaikė) socialinė globa vaikams, likusiems be tėvų globos
|
Alytaus miesto šeimos centras |
3 |
3. |
Dienos socialinė globa institucijoje suaugusiems asmenims, vaikams su negalia |
Alytaus miesto socialinių paslaugų centras |
5 |
4. |
Laikinas apnakvindinimas, apgyvendinimas nakvynės namuose socialinę riziką patiriantiems suaugusiems asmenims |
Alytaus miesto nakvynės namai |
3 |
IV. FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Pagal faktines išlaidas |
Pagal planines išlaidas |
|
2021 m. |
2022 m. |
2023 m. |
||
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms, tūkst. Eur |
933,5 |
1187,8 |
1500,0 |
1.1. |
palyginti su bendru savivaldybės biudžetu, proc. |
7,9 |
7,4 |
8,0 |
2. |
LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos, tūkst. Eur |
926,5 |
1224,5 |
1300,0 |
|
iš jų: |
|
|
|
2.1. |
šeimų socialinei priežiūrai organizuoti |
307,5 |
412,5 |
450,0 |
2.2. |
asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti |
352,0 |
400,0 |
400,0 |
2.3. |
vaikų globos (rūpybos) išmokoms |
267,0 |
412,0 |
450,0 |
3. |
ES struktūrinių fondų lėšos, tūkst. Eur |
190,0 |
282,2 |
300,0 |
4. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas, tūkst. Eur |
420,3 |
450,0 |
450,0 |
|
Iš viso, tūkst. Eur |
2470,3 |
3144,5 |
3550,0 |
12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas
Planuojama, kad 2022 m. savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms finansuoti, lyginat su 2021 m., padidės 254,3 tūkst. Eur ir tai sudarys 7,4 proc. visų 2022 m. planuojamų savivaldybės biudžeto lėšų. Įvertinus visus socialinių paslaugų finansavimo šaltinius, planuojama, kad išlaidos socialinės paslaugoms 2022 m., lyginant su 2021 m., padidės 674,2 tūkst. Eur (27,3 proc.).
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos (tūkst. Eur arba proc.) |
|
2021 m. |
2022 m. |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas |
8,0 |
9,1 |
2. |
Tiesioginis socialinių paslaugų įstaigų finansavimas |
890,2 |
1134,7 |
|
iš jo: |
|
|
2.1. |
savivaldybės pavaldumo įstaigoms |
792,5 |
997,0
|
2.2. |
valstybės (kitų savivaldybių) įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis |
76,8 |
96,7 |
2.3. |
nevyriausybinių organizacijų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis |
20,9 |
41,0 |
3. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinėms organizacijoms |
20,0 |
20,0 |
4. |
Finansavimas vykdant socialinių paslaugų programas |
15,3 |
24,0 |
|
Iš viso |
933,5 |
1187,8 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
Socialinių darbuotojų darbui su šeimomis ir atvejo vadybininkų darbo užmokesčiui 2022 m. skirta 412,5 tūkst. Eur. Lyginant su 2021 m., socialinių darbuotojų darbui šeimomis darbo užmokesčio fondas padidėjo 109,8 tūkst. Eur. Rajone plėtojamos pagalbos į namus paslaugos, didinamas lankomosios priežiūros darbuotojų skaičius, šių darbuotojų darbo užmokesčiui 2022 m. skirta 160 tūkst. Eur.
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Iš Alytaus rajono savivaldybės biudžeto 2022 m. socialinėms paslaugoms skirta 1187,8 tūkst. Eur (254,3 tūkst. Eur daugiau nei 2021 metais).
Alytaus rajono savivaldybėje socialinės paslaugos organizuojamos atsižvelgiant į prioritetines socialinių paslaugų gavėjų grupes ir prioritetines socialinių paslaugų rūšis, nurodytas šio plano 9 dalyje. Planuojamos savivaldybės finansinės galimybės atitinka įvertintą socialinių paslaugų poreikį ir planuojamą socialinių paslaugų plėtrą. Siekiant išlaikyti Alytaus rajono savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų teikimo kokybę ir kiekybę, būtina didinti šiai sričiai skiriamą finansavimą.
15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas
Savivaldybėje plečiamos socialinės paslaugos, gerėja jų kokybė. Socialinių paslaugų poreikis glaudžiai susijęs su Alytaus rajono demografine situacija ir jos kitimu.
Alytaus rajono savivaldybė organizuoja socialinių paslaugų teikimą pagal poreikius įvairioms žmonių socialinės grupėms: senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, socialinės rizikos šeimoms ir vaikams, be tėvų globos likusiems vaikams. Lyginant savivaldybėje teikiamas socialines paslaugas su nustatytais šalies socialinių paslaugų išvystymo normatyvais pažymėtina, jog geriausiai yra išvystytos ilgalaikės socialinės globos paslaugos senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia, šeimos socialinių įgūdžių ugdymas ir palaikymas jos namuose, taip pat dienos socialinės globos ir socialinės priežiūros įstaigoje paslaugos suaugusiems asmenims su negalia.
Tačiau nestacionarių socialinių paslaugų išvystymas savivaldybėje dar yra nepakankamas. Trūksta bendruomeninių paslaugų vaikams, neįgaliesiems.
V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Socialinių paslaugų plėtros vizija – kokybiškų socialinių paslaugų teikimas siekiant patenkinti gyventojų socialinių paslaugų poreikį.
Per ateinančius trejus metus Alytaus rajono savivaldybėje sėkmingai plėtojant socialinių paslaugų sistemą tikimasi, jog palaipsniui bus pereinama nuo institucinės globos prie šeimoje ir bendruomenėje teikiamų paslaugų, prioritetinės socialinių paslaugų gavėjų grupės gaus jų poreikius visiškai tenkinančias bei geros kokybės socialines paslaugas.
17. Prognozuojamos socialinės paslaugos
Per ateinančius trejus metus teikiant socialines paslaugas ir plečiant socialinių paslaugų tinklą bei mastą rajone, bus orientuojamasi į prioritetines socialinių paslaugų gavėjų grupes: vaikus, netekusius tėvų globos, neįgaliuosius, senyvo amžiaus asmenis, socialinę riziką patiriančias šeimas ir jose augančius vaikus, suaugusius socialinės rizikos asmenis. Šioms gavėjų grupėms plėtojant socialines paslaugas, ypatingas dėmesys bus skiriamas bendruomeninių socialinių paslaugų, užtikrinančių visavertį asmens gyvenimą savo namuose, teikimui. Šios paslaugos tiek ekonominiu, tiek socialiniu požiūriu kur kas efektyvesnės nei socialinių paslaugų įstaigose teikiamos ilgalaikės socialinės globos paslaugos.
Prognozuojama, kad šioms paslaugų gavėjų grupėms bus plečiamos tokių rūšių paslaugos:
· Vaikams, netekusiems tėvų globos – vaikų įvaikinimo šeimose skatinimas, globėjų, paieška ir mokymas, socialinė globa globėjų šeimose.
· Senyvo amžiaus asmenims – socialinės priežiūros paslaugos asmens namuose. Šios paslaugos turėtų sudaryti palankias sąlygas asmeniui kuo ilgiau turėti savarankišką ir visavertį gyvenimą bendruomenėje, savo namuose bei sumažintų stacionarios globos poreikį.
· Neįgaliesiems asmenims – asmeninio asistento, dienos socialinės globos asmens namuose, laikino atokvėpio paslaugos, apgyvendinimo apsaugotame būste.
· Šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, ir vaikams – gerinti teikiamų socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo paslaugų kokybę, plėsti dienos socialinės priežiūros centrų vaikams paslaugas Alytaus rajone, užtikrinti laikinosios socialinės priežiūros paslaugų teikimą.
· Suaugusiems socialinės rizikos asmenims – psichosocialinė pagalba, laikino apgyvendinimo, laikino apnakvindinimo paslaugos.
· Kompleksinės paslaugos šeimai bendruomeniniuose šeimos namuose.
Teikiant paslaugas asmenims, bus orientuojamasi į paslaugų kompleksiškumą, bendradarbiavimą bei komandinį darbą, paslaugų teikimą derinant su kitomis socialinės ir sveikatos apsaugos formomis.
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Per ateinančius trejus metus savivaldybės biudžeto dalis, skiriama socialinėms paslaugoms, kasmet turėtų didėti ne mažiau kaip 1 procentu.
19. Išteklių prognozė ateinantiems trejiems metams
Numatomi ištekliai siekiant geresnio savivaldybės gyventojų socialinių paslaugų poreikio tenkinimo:
· Savivaldybės biudžeto dalies socialinėms paslaugoms bei valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų socialinėms paslaugoms finansuoti lėšų didėjimas.
· Socialinių darbuotojų skaičiaus augimas ir jų kvalifikacijos kėlimas.
· Asmenų mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos tobulinimas.
· Kiti ištekliai (valstybės biudžeto, Europos Sąjungos struktūrinių fondų, kitų fondų,
privačių asmenų lėšos).
VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Alytaus rajono savivaldybės socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūrą vykdys Alytaus rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyrius, kuris yra atsakingas už socialinių paslaugų administravimą.
22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Alytaus rajono savivaldybės socialinių paslaugų planas bus vertinamas baigiantis kalendoriniams metams, atsižvelgiant į vykdomą Alytaus rajono savivaldybės biudžetą. Vertinimo metu kartu su socialines paslaugas teikiančių įstaigų vadovais bei nevyriausybinių organizacijų atstovais bus aptariami pasiekti rezultatai, iškilusios kliūtys, atsiradusios siekiant numatytų tikslų bei uždavinių, ieškoma galimų alternatyvių sprendimų.
23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
Pasibaigus kalendoriniams metams, atsižvelgiant į pateiktus duomenis, bus atliekama pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė. Bus įvertinamos susidariusios aplinkybės ar kliūtys, turinčios įtakos socialinių paslaugų plano įgyvendinimui. Bus analizuojama, ar tenkinamas gyventojų poreikis socialinėms paslaugoms, jei ne – ieškoma alternatyvių paslaugų siekiant sumažinti poreikį kuriai nors paslaugų rūšiai. Taip pat bus kontroliuojama, ar visos plane numatytos priemonės įgyvendinamos, jei ne – analizuojamos priežastys.
Vertinant vykdomų numatytų priemonių efektyvumą, bus vadovaujamasi Socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintais Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijais.