JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBOS 2013 M. SPALIO 10 D. SPRENDIMO NR. T-149 „DĖL BENDRŲJŲ SOCIALINIŲ IR SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ TEIKIMO IR MOKĖJIMO UŽ PASLAUGAS TVARKOS APRAŠO patvirtinimo“ PAKEITIMO
2023 m. birželio 8 d. Nr. T-86
Joniškis
Pakeisti Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2013 m. spalio 10 d. sprendimą Nr. T-149 „Dėl Bendrųjų socialinių ir socialinės priežiūros paslaugų teikimo ir mokėjimo už paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“ (su pakeitimais, padarytais 2015 m. vasario 12 d. sprendimu Nr. T-10 ir 2020 m. balandžio 30 d. sprendimu Nr. T-63) (toliau – sprendimas):
1. išdėstyti sprendimo pavadinimą taip:
2. išdėstyti sprendimo preambulę taip:
„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 1 dalimi, Socialinių paslaugų katalogo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“, 6 ir 12 punktais, Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. birželio 14 d. nutarimu Nr. 583 „Dėl Mokėjimo už socialines paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“, 3 punktu,“;
3. išdėstyti sprendimo 1 punktą taip:
4. pakeisti sprendimu patvirtintą Bendrųjų socialinių ir socialinės priežiūros paslaugų teikimo ir mokėjimo už paslaugas tvarkos aprašą (toliau – aprašas):
4.1. išdėstyti aprašo pavadinimą taip:
PATVIRTINTA
Joniškio rajono savivaldybės tarybos
2013 m. spalio 10 d. sprendimu Nr. T-149
(2023 m. birželio 8 d. sprendimo Nr. T-86
redakcija)
PREVENCINIŲ, BENDRŲJŲ SOCIALINIŲ IR SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ TEIKIMO IR MOKĖJIMO UŽ ŠIAS PASLAUGAS
TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Prevencinių, bendrųjų socialinių ir socialinės priežiūros paslaugų teikimo ir mokėjimo už šias paslaugas tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja prevencinių, bendrųjų socialinių ir socialinės priežiūros paslaugų (toliau – socialinės paslaugos) organizavimą, asmens (šeimos) mokėjimą už šias socialines paslaugas, asmens (šeimos narių) finansinių galimybių mokėti už socialines paslaugas vertinimą bei atleidimo nuo mokėjimo už socialines paslaugas sąlygas ir atvejus.
2. Aprašas taikomas teikti ir mokėti už tas socialines paslaugas, kurias planuoja Joniškio rajono savivaldybė (toliau – Savivaldybė), kurių poreikis nustatomas vadovaujantis Asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikio nustatymo ir socialinių paslaugų skyrimo Joniškio rajone tvarkos aprašu ir kurių teikimas finansuojamas iš savivaldybės biudžeto ar savivaldybės biudžetui skiriamų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų socialinės globos paslaugoms organizuoti.
3. Mokėjimo už socialines paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomas individualiai, atsižvelgiant į asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas ir asmeniui (šeimai) teikiamų paslaugų rūšį.
4. Asmens (šeimos) ir socialinių paslaugų įstaigos, institucijos, nevyriausybinės organizacijos (toliau – Įstaiga) tarpusavio teisės ir pareigos, susijusios su socialinių paslaugų teikimu ir mokėjimu už socialines paslaugas, nustatomos rašytine socialines paslaugas gaunančio asmens ar jo globėjo (rūpintojo), kito teisėto asmens atstovo ir Įstaigos sutartimi. Sutartyje turi būti nustatyta mokėjimo už socialines paslaugas tvarka, Savivaldybės apskaičiuoto asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydžio keitimo atvejai ir informacijos apie Savivaldybės apskaičiuotą asmens (šeimos) mokėjimo už socialines paslaugas dydį (pinigine išraiška) pateikimo socialines paslaugas gaunančiam asmeniui ar jo globėjui (rūpintojui), kitam teisėtam asmens atstovui tvarka. Sutarties formą tvirtina Įstaigos vadovas.
5. Socialinių paslaugų gavėjais gali būti asmenys, nurodyti Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 5 straipsnyje ir kuriems nustatytas socialinių paslaugų poreikis bei kurie gyvenamąją vietą yra deklaravę ar faktiškai gyvenantys Joniškio rajone.
6. Asmeniui (šeimai) socialinių paslaugų rūšys nustatomos ir skiriamos vadovaujantis Socialinių paslaugų katalogu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. balandžio 5 d. įsakymu Nr. A1-93 „Dėl socialinių paslaugų katalogo patvirtinimo“.
II SKYRIUS
PREVENCINIŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMAS
8. Prevencinės socialinės paslaugos teikiamos asmenims (šeimoms, bendruomenėms), siekiant stiprinti asmens (šeimos) gebėjimą savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.
9. Asmuo (vienas iš suaugusių šeimos narių) ar jo globėjas, rūpintojas, fizinis suinteresuotas asmuo dėl prevencinės socialinės paslaugos teikimo tiesiogiai žodžiu ar raštu, paštu ar elektroniniu paštu kreipiasi į asmens (šeimos) deklaruotos gyvenamosios ar faktinės gyvenamosios vietos seniūniją arba į Joniškio rajono vaiko ir šeimos gerovės centrą. Seniūnijos atsakingas darbuotojas prašymą dėl prevencinių paslaugų skyrimo per 3 darbo dienas persiunčia Joniškio rajono vaiko ir šeimos gerovės centrui (toliau – Centras).
10. Prevencines socialines paslaugas inicijuoja, planuoja, organizuoja ir teikia Centras, vadovaudamasis Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. lapkričio 23 d. įsakymu Nr. A1-776 „Dėl Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Prevencinių socialinių paslaugų tvarkos aprašas) nuostatomis, šiuo Aprašu ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais prevencinių paslaugų organizavimą ir teikimą.
11. Centras, vykdydamas bendruomeninių šeimos namų funkcijas, esant poreikiui, gali vykdyti kompleksinių paslaugų šeimai teikėjų atranką.
12. Centro atsakingas darbuotojas, kiekvieno mėnesio paskutinę dieną, duomenis, nurodytus Prevencinių socialinių paslaugų organizavimo ir teikimo tvarkos apraše, apie suteiktas prevencines paslaugas, suveda į Socialinės paramos informacinę sistemą.
III SKYRIUS
BENDRŲJŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO IR MOKĖJIMO TVARKA
14. Bendrosios socialinės paslaugos, išskyrus transporto organizavimo paslaugą, teikiamos nemokamai Įstaigose, asmens namuose ir kitose vietose, kur organizuojamas socialinių paslaugų teikimas.
15. Transporto paslaugos teikiamos vadovaujantis Transporto paslaugų teikimo specialiaisiais automobiliais Joniškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašu, patvirtintu Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2013 m. birželio 27 sprendimu Nr. T-101 „Dėl Transporto paslaugų teikimo specialiaisiais automobiliais Joniškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.
IV SKYRIUS
SOCIALINĖS PRIEŽIŪROS PASLAUGŲ TEIKIMO IR MOKĖJIMO TVARKA
16. Pagalbos į namus paslaugų teikimas ir mokėjimas už jas nustatomas vadovaujantis Pagalbos į namus paslaugų Joniškio rajono savivaldybėje teikimo ir mokėjimo už paslaugas tvarkos aprašu, patvirtintu Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2013 m. gegužės 2 d. sprendimu Nr. T-53 „Dėl Pagalbos į namus paslaugų Joniškio rajono savivaldybėje teikimo ir mokėjimo už paslaugas tvarkos aprašo patvirtinimo“.
17. Socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslauga teikiama asmenims (šeimoms), siekiant stiprinti jų bendravimo gebėjimus. Ši paslauga asmeniui (šeimai), atsižvelgiant į jo (jos) poreikius, gali būti skirtinga. Socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugą turi sudaryti ne mažiau nei 3 į šios paslaugos sudėtį įeinančios paslaugos.
18. Socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslauga teikiama nemokamai, išskyrus atvejus, kai ši paslauga įeina į kitų paslaugų sudėtį.
19. Palydėjimo paslauga jaunuoliams teikiama vadovaujantis Palydimosios globos organizavimo Joniškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašu, patvirtintu Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2021 m. liepos 1 d. sprendimu Nr. T-140 „Dėl Palydimosios globos organizavimo Joniškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.
20. Apgyvendinimo savarankiško gyvenimo namuose paslauga teikiama asmenims (šeimoms), kuriems nereikia nuolatinės ir intensyvios priežiūros, sudarant jiems sąlygas savarankiškai tvarkytis savo asmeninį (šeimos) gyvenimą.
21. Mokėjimo už apgyvendinimą savarankiško gyvenimo namuose dydis asmeniui (šeimai), kurio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui), yra:
21.1. didesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį, bet mažesnės už valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, – 4 procentus asmens (šeimos) pajamų;
21.2. didesnės už valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, bet mažesnės už valstybės remiamų pajamų keturgubą dydį, – 8 procentus asmens (šeimos) pajamų;
22. Savarankiško gyvenimo namuose apsigyvenę asmenys (šeimos) iš savo pajamų maitinasi, perka kitas reikalingas prekes ir paslaugas.
23. Laikino apnakvindinimo paslauga teikiama asmenims (šeimoms), patiriantiems socialinę riziką, suteikiant nakvynės ir kitas būtinąsias paslaugas.
24. Asmenys, kuriuos pristato policijos ar greitosios medicinos pagalbos tarnybos į laikino apnakvindinimo įstaigą, turi turėti sveikatos priežiūros specialistų išvadą, kad asmeniui nereikalinga būtinoji medicinos pagalba.
25. Laikino apnakvindinimo paslauga teikiama nemokamai pagal poreikį, bet nepertraukiamai gali būti teikiama ne ilgiau kaip 7 paras.
26. Intensyvi krizių įveikimo pagalba teikiama skiriant socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugas, kitų būtinųjų paslaugų suteikimas ir (ar) organizavimas asmeniui (šeimai), siekiant atkurti jo (jos) savarankiškumą, prarastus socialinius ryšius ir padėti integruotis į visuomenę.
27. Intensyvių krizių įveikimo pagalba gali būti teikiama Krizių centre kartu su apgyvendinimu, jei asmuo (šeima) dėl patirto smurto, prievartos, nustatyto vaiko apsaugos poreikio ar kitų priežasčių negali naudotis savo gyvenamąja vieta.
29. Mokėjimo už intensyvią krizių įveikimo pagalbą, kai ši paslauga teikiama ilgiau kaip 7 kalendorines dienas krizių cente, dydis asmeniui (šeimai), kurio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui), yra:
29.1. didesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį, bet mažesnės už valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, – 4 procentai asmens (šeimos) pajamų;
29.2. didesnės už valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, bet mažesnės už valstybės remiamų pajamų keturgubą dydį, – 8 procentai asmens (šeimos) pajamų;
30. Intensyvi krizių įveikimo pagalba be apgyvendinimo, šeimoms patiriančioms socialinę riziką ir vaikams patiriantiems socialinę riziką, teikiama nemokamai.
31. Psichosocialinė pagalba teikiama ir organizuojama asmenims (šeimoms), išgyvenančioms krizę ar patiriančioms stiprius emocinius išgyvenimus. Teikiant šią paslaugą, esant poreikiui, gali būti organizuojamas laikinas apnakvindinimas.
32. Apgyvendinimo nakvynės namuose paslauga teikiama socialinę riziką patiriantiems asmenims (šeimoms), benamiams, neturintiems gyvenamosios vietos, siekiant atkurti savarankiškumą, prarastus socialinius ryšius ir padėti integruotis į visuomenę.
33. Apgyvendinimas nakvynės namuose gali būti teikiamas iki 12 mėn. Esant poreikiui, paslauga gali būti tęsiama Savivaldybės mero ar jo įgalioto asmens sprendimu, atsižvelgus į Įstaigos rekomendaciją.
34. Mokėjimo už apgyvendinimą nakvynės namuose dydis asmeniui, kurio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui), yra:
34.1. didesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį, bet mažesnės už valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, – 4 procentai asmens (šeimos) pajamų;
34.2. didesnės už valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, bet mažesnės už valstybės remiamų pajamų keturgubą dydį, – 8 procentai asmens (šeimos) pajamų;
35. Kai asmens pajamos yra mažesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį, tačiau šis asmuo yra socialinę riziką patiriantis suaugęs asmuo, kuris ilgiau kaip mėnesį per kalendorinius metus gyvena nakvynės namuose, moka 3 procentus gaunamų pajamų.
36. Pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams, dalyviams ar besirengiantiems jais tapti organizuojama vadovaujantis Globos centro veiklos organizavimo Joniškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašu, patvirtintu Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2018 m. kovo 29 d. sprendimu Nr. T-56 „Dėl Globos centro veiklos organizavimo Joniškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“.
37. Apgyvendinimo apsaugotame būste paslauga organizuojama asmenį (šeimą) apgyvendinant ir suteikiant pagalbą namų aplinkoje, siekiant kompensuoti, atkurti, ugdyti, palaikyti ir plėtoti asmens (šeimos) socialinius ir savarankiško gyvenimo įgūdžius. Paslaugas inicijuoja, planuoja, organizuoja ir teikia Centras.
38. Mokėjimo už apgyvendinimą apsaugotame būste dydis asmeniui, kurio pajamos (vidutinės šeimos pajamos, tenkančios vienam šeimos nariui), nuo antro apgyvendinimo mėnesio yra:
38.1. didesnės už valstybės remiamų pajamų dvigubą dydį, bet mažesnės už valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, – 5 procentai asmens (šeimos) pajamų;
38.2. didesnės už valstybės remiamų pajamų trigubą dydį, bet mažesnės už valstybės remiamų pajamų keturgubą dydį, – 10 procentų asmens (šeimos) pajamų;
39. Vaikų dienos socialinė priežiūros paslaugos, kuriomis siekiama ugdyti vaiko ir jo šeimos narių socialinius bei gyvenimo įgūdžius, teikiamos vaikams nuo 6 iki 18 m. iš socialinę riziką patiriančių šeimų ir jų šeimoms. Vaikai, kuriems paslaugos teikimo metu sukako 18 m. ir kurie mokosi pagal bendrojo ugdymo programas, paslauga gali būti teikiama ir toliau, iki jie baigs bendrojo ugdymo programą, bet ne ilgiau nei iki tų metų, kuriais jie baigia mokytis pagal šias programas, rugpjūčio 31 d.
41. Laikino atokvėpio (socialinės priežiūros) paslaugos organizuojamos ir teikiamos asmens namuose individualiai, atsižvelgiant į kiekvieno asmens, kuris namuose augina, prižiūri, globoja (rūpina) ir (ar) slaugo kartu gyvenančius laikino atokvėpio paslaugos gavėjus ir į laikino atokvėpio paslaugos gavėjo poreikius.
42. Laikino atokvėpio (socialinės priežiūros) paslauga bendrai su laikino atokvėpio (globos) paslauga, per metus negali viršyti 720 val.
43. Mokėjimo už laikino atokvėpio paslaugas dydis asmeniui (šeimai) nustatomi vadovaujantis Joniškio rajono savivaldybės tarybos patvirtintu Pagalbos į namus paslaugų Joniškio rajono savivaldybėje teikimo ir mokėjimo už paslaugas tvarkos aprašu.
44. Prašymas dėl laikino atokvėpio paslaugų gali būti teikiamas ir sprendimas dėl jų skyrimo Savivaldybės mero ar jo įgalioto asmens gali būti priimamas vieną kartą per metus.
45. Socialinės priežiūros šeimoms paslaugos teikiamos sunkumų patiriančiai šeimai, turinčiai nepilnamečių vaikų, kad padėtų šeimai sukurti vaikų raidai palankią aplinką ir išvengti socialinės atskirties.
46. Socialinės priežiūros šeimoms paslaugos teikiamos šeimos namuose, socialinių paslaugų įstaigoje arba viešosiose erdvėse (pagalba apsiperkant, lankantis kitose įstaigose ir pan.) nemokamai.
47. Socialinė reabilitacija neįgaliesiems bendruomenėje teikiama kompleksiškai pagal asmens negalios pobūdį, sunkumą ir specifiką.
48. Socialinė reabilitacija neįgaliesiems bendruomenėje teikiama akredituotose Įstaigose, nevyriausybinėse organizacijose. Atsižvelgiant į asmens su negalia poreikius, šios paslaugos gali būti teikiamos ir asmens namuose.
49. Socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje paslaugą sudaro 2 pagrindinės paslaugos, kurios turi būti teikiamos ne mažiau kaip 4 kartus per mėnesį. Esant poreikiui, gali būti teikiamos ir papildomos paslaugos, kurios peržiūrimos kasmet.
V SKYRIUS
ASMENS (ŠEIMOS NARIŲ) FINANSINIŲ GALIMYBIŲ VERTINIMAS
51. Asmens (šeimos narių) finansines galimybes mokėti už socialines paslaugas vertina Skyriaus specialistas.
52. Asmens (šeimos narių) finansinės galimybės vertinamos tuo pačiu metu, kuriuo nustatomas asmens (šeimos) socialinių paslaugų poreikis.
53. Asmens mokėjimo dydį už socialines paslaugas apskaičiuoja Įstaiga ir duomenis apie mokėjimą už socialines paslaugas ir jų teikimą suveda į socialinės paramos informacinę sistemą.
54. Mokėjimo dydis už socialines paslaugas apskaičiuojamas proporcingai socialinių paslaugų teikimo trukmei kiekvienam paslaugos gavėjui, neviršijant suteiktų socialinių paslaugų išlaidų.
55. Pasikeitus mokėjimui už socialines paslaugas reglamentuojantiems teisės aktams ar asmens pajamoms, Skyriaus specialistas nuo jų pasikeitimų dienos iš naujo įvertina asmens finansines galimybes (vertinamos einamojo mėnesio pajamos). Perskaičiavus asmens finansines galimybes, asmuo už socialines paslaugas moka nuo to mėnesio, nuo kurio pasikeitė pajamos.
VI SKYRIUS
ATLEIDIMAS NUO MOKĖJIMO UŽ SOCIALINES PASLAUGAS AR MOKĖJIMO DYDŽIO SUMAŽINIMAS
57. Paslaugos gavėjas gali būti iš dalies ar visiškai atleidžiamas nuo mokėjimo už socialines paslaugas Joniškio rajono savivaldybės socialinės paramos teikimo komisijos (toliau – Komisija) siūlymu. Socialinių paslaugų gavėjas dėl atleidimo ar mokėjimo dydžio sumažinimo už teikiamas socialines paslaugas kreipiasi į Įstaigą ir pateikia rašytinį prašymą.
58. Įstaigos atsakingas specialistas per 5 darbo dienas įvertina prašyme nurodytas aplinkybes, patikrina paslaugos gavėjo buities ir gyvenimo sąlygas, surašo buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą ir kartu su išvada dėl dalinio ar visiško atleidimo nuo mokėjimo už socialines paslaugas pateikia Skyriui.
VII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
60. Įstaiga apskaičiuoja ir surenka paslaugos gavėjų mokestį už suteiktas socialines paslaugas. Surinktos lėšos naudojamos socialinių paslaugų teikimo išlaidoms padengti.
61. Įstaiga atsako už kokybišką socialinių paslaugų teikimą. Siekdama teikti efektyvią ir kokybišką paslaugą, Įstaiga bendradarbiauja su Skyriumi, sveikatos priežiūros ir kitomis įstaigomis.
62. Paslaugos gavėjas dėl netinkamai teikiamos socialinės paslaugos pirmiausia kreipiasi į Įstaigos vadovą, o situacijai nepasikeitus – į Savivaldybės administraciją.
63. Ginčai dėl paslaugoms teikti priimtų sprendimų nagrinėjami Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.