LIETUVOS RESPUBLIKOS EKONOMIKOS IR INOVACIJŲ MINISTRAS

 

įsakymas

DĖL NORMINIŲ TEISĖS AKTŲ NUOSTATŲ, RIBOJANČIŲ GALIMYBĘ UŽSIIMTI REGLAMENTUOJAMA PROFESIJA AR JA VERSTIS, ATITIKTIES PROPORCINGUMO PRINCIPUI STEBĖSENOS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2023 m. rugpjūčio 30 d. Nr. 4-466

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo 59¹ straipsniu ir įgyvendindama 2018 m. birželio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2018/958 dėl proporcingumo patikros prieš priimant naujas profesijų reglamentavimo nuostatas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. birželio 18 d. nutarimo Nr. 637 „Dėl Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo įgyvendinimo“ 2.2.6 papunktį,

t v i r t i n u  Norminių teisės aktų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, atitikties proporcingumo principui stebėsenos tvarkos aprašą (pridedama). 

 

 

 

Ekonomikos ir inovacijų ministrė                                                                            Aušrinė Armonaitė


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro

2023 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 4-466

 

 

NORMINIŲ TEISĖS AKTŲ NUOSTATŲ, RIBOJANČIŲ GALIMYBĘ UŽSIIMTI REGLAMENTUOJAMA PROFESIJA AR JA VERSTIS, ATITIKTIES PROPORCINGUMO PRINCIPUI STEBĖSENOS TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Norminių teisės aktų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, atitikties proporcingumo principui stebėsenos tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato norminių teisės aktų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis (toliau – užsiimti reglamentuojama profesija), atitikties proporcingumo principui stebėsenos (toliau – Stebėsena) vykdymo tvarką.    

2. Stebėsenos tikslas – stebėti norminių teisės aktų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija (toliau – nuostatos), atitiktį proporcingumo principui, atsižvelgiant į pokyčius, įvykusius po atitinkamų nuostatų priėmimo, ir į tai, kaip šios nuostatos taikomos praktikoje.

3. Stebėseną vykdo profesinių kvalifikacijų pripažinimo koordinatorius (toliau – koordinatorius) ir Lietuvos Respublikos kompetentingos institucijos (toliau – kompetentingos institucijos), atsižvelgdami į Aprašo II skyriuje jiems nustatytas funkcijas ir Stebėsenos reguliarumą bei vadovaudamiesi bendraisiais teisės principais.

4. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatyme (toliau – Įstatymas), Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatyme, Teisės aktų projektų nuostatų, ribojančių galimybę užsiimti reglamentuojama profesija ar ja verstis, proporcingumo vertinimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. birželio 18 d. nutarimu Nr. 637 „Dėl Lietuvos Respublikos reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo įstatymo įgyvendinimo“ (toliau – Tvarkos aprašas).

 

II SKYRIUS

STEBĖSENOS VYKDYMAS

 

5. Stebėseną kompetentingos institucijos ir koordinatorius vykdo tinkamai atsižvelgdami į socialinius, ekonominius, teisnius ir kitus pokyčius, kurie įvyko nuo to laiko, kai nuostatos buvo priimtos (pavyzdžiui, teisės aktų nuostatų pasikeitimai profesijų reglamentavimo srityje, nauji ar pasikeitę kiti reikalavimai, ribojantys galimybę užsiimti atitinkama veikla, pasikeitusios susijusios aplinkybės atitinkamoje srityje, pasikeitusi ekonominė padėtis, mokslo ir technologijų pažanga, padidėjusi ar sumažėjusi tam tikrų paslaugų paklausa ar pasiūla, paslaugų gavėjų nusiskundimai ar kita), t. y. vertina, ar nuostatos, įvykus tam tikriems pokyčiams, ir toliau atitinka proporcingumo principą.

6.  Kompetentingos institucijos Stebėseną vykdo nuolat. Nuostatas jos vertina pagal pobūdį, turinį ir galimą poveikį, atsižvelgdamos į Tvarkos aprašo 5 punkte nustatytus kriterijus, kuriuos, vadovaudamasis Tvarkos aprašu, įvertina ir teisės aktų projektų rengėjas.

7. Kompetentingos institucijos, vykdydamos stebėseną, jei reikia, priima atitinkamus sprendimus ar teikia pasiūlymus dėl teisinio reguliavimo, siekdamos, kad teisinio reguliavimo priemonės sudarytų kuo mažesnę administracinę ir kitokią naštą, nevaržytų teisinių santykių subjektų daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti.

8. Vykdydamos stebėseną, kompetentingos institucijos teikia koordinatoriui ataskaitą dėl: 

8.1. nuostatų status quo (kvalifikacinių reikalavimų, saugomo profesinio vardo, priskirtų veiklos rūšių, tęstinio kvalifikacijos tobulinimo, privalomos registracijos įstaigoje ir (arba) profesinėje organizacijoje, pažymėjimų ir (arba) licencijų, geros reputacijos ir kt.), jei informacija teikiama pirmą kartą;

8.2. atliktų nuostatų pakeitimų (panaikintų, taip pat priimtų galimybę užsiimti reglamentuojama profesija mažiau ar daugiau ribojančių reikalavimų);

8.3. planuojamų nuostatų pakeitimų;

8.4. kitų atliktų ar numatomų atlikti reglamentuojamos profesijos teisinio reguliavimo pakeitimų (pavyzdžiui, reguliavimo panaikinimo; naujų reguliavimo formų įtvirtinimo; naujų reglamentuojamų profesijų įtvirtinimo priskirtoje valdymo srityje; sudarytų darbo grupių, rengiančių atitinkamus profesijų reglamentavimo pakeitimus, veiklos ir pan.).

9. Aprašo 8 punkte nurodytą ataskaitą Kompetentingos institucijos koordinatoriui teikia kas dvejus metus. Ataskaitos teikiamos už praėjusius dvejus metus iki einamųjų metų kovo 1 d. (ataskaita už 2023–2024 m. teikiama iki 2025 m. kovo 1 d., už 2025–2026 m. – iki 2027 m. kovo 1 d. ir t. t.).

10. Koordinatorius Stebėseną vykdo, vertindamas informaciją, pateiktą Aprašo 8 punkte nurodytoje kompetentingų institucijų ataskaitoje, atsižvelgdamas į Aprašo 6 punkte nurodytus kriterijus ir susijusias aplinkybes (pavyzdžiui, žmogiškųjų išteklių poreikį, Europos Komisijos rekomendacijas, specialistų ir juridinių asmenų pateiktus pasiūlymus, viešojoje erdvėje pateiktą informaciją apie sunkumus ir neigiamą poveikį tam tikrai sričiai ar reglamentuojamai profesijai, kurie kyla dėl netinkamo teisinio reguliavimo, ir kt.).

11. Koordinatorius teikia:

11.1. pasiūlymus atitinkamoms kompetentingoms institucijoms dėl nuostatų atitikties proporcingumo principui (pavyzdžiui, dėl reikalavimų reglamentuojamai profesijai, reikalavimus reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo ir kt.), jeigu jų turi;

11.2. ataskaitą Europos Komisijai, vadovaudamasis Įstatymo 59 straipsnio 4 dalies
4 punktu;

11.3. kas penkerius metus – informaciją apie stebėseną Įstatymo 60 straipsnyje nurodytai Nacionalinei reglamentuojamų profesinių kvalifikacijų pripažinimo tarybai.  

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

12. Kontaktinio centro, nurodyto Įstatymo 63 straipsnio 1 dalyje, interneto svetainėje koordinatorius skelbia praktinę informaciją dėl Stebėsenos atlikimo ir konsultuoja kompetentingas institucijas susijusiais klausimais.

 

 

__________________________

part_8d0f6df8286840c9b271adaab513be20_end