VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKOS KONCEPCIJOS PATVIRTINIMO

 

2023 m. kovo 29 d.   Nr. 1-1828

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 22 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, 18 straipsnio 1 dalimi ir Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatymu, Vilniaus miesto savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:

1Patvirtinti Vilniaus miesto savivaldybės jaunimo politikos koncepciją (pridedama).

2.  Pripažinti netekusiu galios Vilniaus miesto savivaldybės tarybos 2002 m. gegužės 15 d. sprendimą Nr. 580 „Dėl Vilniaus miesto savivaldybės jaunimo politikos koncepcijos patvirtinimo“.

3.  Pavesti Vilniaus miesto savivaldybės administracijos jaunimo reikalų koordinatoriui (Jaunimo skyriaus vedėjui):

3.1. iki 2023 m. liepos 1 d. parengti trimetį Vilniaus miesto savivaldybės jaunimo politikos strateginį veiksmų (veiklų) planą.

3.2. kontroliuoti, kaip vykdomas šis sprendimas.

 

 

 

Meras                                                                                                             Remigijus Šimašius


 

PATVIRTINTA

Vilniaus miesto savivaldybės tarybos

2023 m. kovo 29 d.

sprendimu Nr. 1-1828

 

VILNIAUS MIESTO SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKOS KONCEPCIJA

 

PREAMBULĖ

 

Vilniaus miesto savivaldybės teritorijoje gyvena per 80 tūkstančių jaunų, aktyvių žmonių. Vis daugiau jaunuolių renkasi Vilnių kaip savo miestą dėl aukštojo mokslo kokybės, užimtumo galimybių, teikiamų socialinių paslaugų ir aktyvaus visuomeninio gyvenimo. Tačiau kylančių iššūkių akivaizdoje Vilniaus miesto savivaldybė privalo palaikyti miesto jaunimą. Prieinamo būsto stygius, psichologinės ir fizinės sveikatos problemos, valdžios dėmesio aplinkosaugos problemoms stoka bei jaunimo poreikiams nepritaikyta miesto infrastruktūra prastina vilniečių gyvenimo kokybę.

Vilnius palaiko jaunimą, pasitiki jo pasirinkimais ir mato jame Lietuvos sostinės dabartį ir ateitį. Vilniaus miesto savivaldybė visomis turimomis priemonėmis siekia gerinti Vilniaus kaip jaunimui draugiško, aktyvaus ir ambicingo miesto įvaizdį. Tai apima, bet neapsiriboja jaunimo iniciatyvų, nevyriausybinių organizacijų, judėjimų bei neformalių grupių finansavimą, platesnį jaunimo atstovų įtraukimą į sprendimų priėmimo procesą, jaunimui reikalingų paslaugų ir programų finansavimą ar subsidijavimą.

Vilniaus miesto savivaldybė supranta poreikį ne tik tęsti sėkmingas priemones pasiekti jaunimą, bet ir lyderiauti diegiant inovatyvius, alternatyvius ir pagrįstus mechanizmus užtikrinant jaunų vilniečių įgalinimą, dalyvavimą, užimtumą ir saviugdą. Vilniaus jaunimas gali, nori ir turi būti išgirstas kiekviename sprendimų, susijusių su Vilniaus miesto savivaldybės jaunimo politika, priėmimo lygmenyje.

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1Vilniaus miesto savivaldybės (toliau – ir Savivaldybė) jaunimo politikos koncepcija remiasi Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatymu, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. sausio 27 d. įsakymu Nr. A1-65 „Dėl Nacionalinės jaunimo politikos 2022 – 2024 metų veiksmų plano patvirtinimo“ ir Vilniaus miesto savivaldybės tarybos sprendimais ir kitais teisės aktais jaunimo politikos srityje.

2Savivaldybės jaunimo politika – Savivaldybės teritorijoje veikiančių subjektų veikla, kuri padeda spręsti jaunimo problemas ir siekia sudaryti palankias sąlygas jauno žmogaus asmenybės formavimuisi bei integracijai į visuomenės gyvenimą.

3Savivaldybė savo veikloje vadovaujasi nuostata, kad jaunimo politika iš esmės yra horizontali, neapsiriboja Savivaldybės administracijos Jaunimo skyriaus veikla, apima aplinkosaugos, sveikatos, infrastruktūros, švietimo, socialinių paslaugų, ekonomikos ir kitas politikos sritis, darančias įtaką Vilniaus miesto jaunimui.

4Pagrindiniai Savivaldybės jaunimo politikos tikslai:

4.1.    Užtikrinti jaunų žmonių užimtumą ir kvalifikacijos tobulinimą.

4.2.    Ugdyti jaunų žmonių savanoriškumą, autonomiškumą ir gyvenimui reikalingas neformalias kompetencijas.

4.3.    Skatinti jaunimo kūrybiškumą ir verslumą.

4.4.    Didinti jaunų žmonių domėjimąsi visuomenine, pilietine ir savanoriška veikla.

4.5.    Gerinti jaunimo fizinės ir psichikos sveikatos būklę.

4.6.    Plėtoti darbo su jaunimu sistemą ir formas, užtikrinti jaunimo užimtumo infrastruktūros plėtrą.

4.7.    Vykdyti tyrimais, faktais ir žiniomis grįstą jaunimo politiką.

4.8.    Siekti didesnės įvairių jaunimo socialinių grupių integracijos į visuomenę.

4.9.    Užtikrinti palankias sąlygas jaunimui kurtis ir gyventi Vilniuje.

5Pagrindiniai Savivaldybės jaunimo politikos principai:

5.1.    pariteto ir subsidiarumo – savivaldybės institucijos ir įstaigos bei jaunimo organizacijos yra atstovaujamos po lygiai, o sprendimai priimami įtraukiant skirtingų grupių atstovus; 

5.2.    dalyvavimo ir informavimo – Savivaldybės institucijos ir įstaigos informuoja jaunimą jam aktualiais klausimais priimtina ir prieinama forma, o su jaunimu susiję klausimai sprendžiami jaunimui dalyvaujant;

5.3.    savarankiškumo ir savanoriškumo – jaunimas pats savo noru renkasi veiklos sritį, formuoja jos tikslus, aktyviai joje dalyvauja ir atsako už tikslų įvykdymą, nustato veiklos tikslų įgyvendinimo būdus, formą, atsakomybę ir įvertinimą;

5.4.    tarpžinybinio koordinavimo, bendravimo ir bendradarbiavimo – spręsdamos su jaunimu susijusius klausimus, Savivaldybės institucijos ir įstaigos bendrauja ir bendradarbiauja tarpusavyje, o Savivaldybės jaunimo organizacijos bendrauja ir bendradarbiauja su Savivaldybės, Lietuvos ir užsienio jaunimo organizacijomis, kitais fiziniais ar juridiniais asmenimis.

 

II SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKA IR ŠVIETIMAS

 

6.       Savivaldybės jaunimo ir švietimo politikos papildo viena kitą. Savivaldybė skatina mokyklų bei nevyriausybinių organizacijų, su jaunimu dirbančių organizacijų bei neformalių jaunimo grupių bendradarbiavimą.

7.       Savivaldybės kuruojamose mokyklose turi būti sudarytos sąlygos nevyriausybinių organizacijų, su jaunimu dirbančių organizacijų bei neformalių jaunimo grupių veiklai vykdyti, kuri prisideda prie Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytų savivaldybės funkcijų įgyvendinimo. Nevyriausybinėms organizacijoms, su jaunimu dirbančioms organizacijoms ir neformalioms jaunimo grupėms turi būti pagal galimybes leidžiama naudotis mokyklų lauko ir vidaus infrastruktūra ne pamokų metu Savivaldybės ir mokyklų vadovybės nustatyta tvarka.

8.       Savivaldybės kuruojamose mokyklose turi būti sudarytos sąlygos nevyriausybinėms organizacijoms ir su jaunimu dirbančioms organizacijoms vesti mokiniams (-ėms) klasės valandėles ir (ar) pilietiškumo pamokas, prašymo formą pateikiant įstaigos vadovui, taip skatinant mokyklose neformalųjį švietimą, ugdymą.

9.       Savivaldybėje vykdoma jaunimo politika privalo atliepti ne tik mokinių, bet ir studentų (-čių) poreikius ir kylančius iššūkius.

 

III SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKA IR  SVEIKATINGUMAS

 

10.     Savivaldybės jaunimo ir sporto bei sveikatos politikos papildo viena kitą. Savivaldybė skatina sporto ir sveikatos bei nevyriausybinių organizacijų, su jaunimu dirbančių organizacijų bei neformalių jaunimo grupių bendradarbiavimą.

11.     Pripažindama Vilniaus mieste veikiančių jaunimo nevyriausybinių organizacijų kompetenciją, Savivaldybė turi sudaryti sąlygas sporto ir sveikatos įstaigose vykdyti jaunimo nevyriausybinių organizacijų veiklą, neformalių jaunimo grupių sportinį aktyvumą. Savivaldybės kuruojamose sporto ir sveikatos įstaigose turi būti sudarytos sąlygos nevyriausybinių organizacijų, su jaunimu dirbančių organizacijų bei neformalių jaunimo grupių veiklai vykdyti, kuri prisideda prie Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme nustatytų savivaldybės funkcijų įgyvendinimo. 

12.     Savivaldybės kuruojamose sveikatos įstaigose turi būti skatinama jaunimo sveikatos kabinetų plėtra bei prieinamumas atidarant šiuos ne tik sveikatos įstaigų teritorijoje. 

13.     Savivaldybės vykdoma sporto politika turi atliepti ne tik profesionalų ugdymo elementą, bet taip pat ir socialinį, kad kuo didesnei jaunimo daliai šios paslaugos būtų prieinamos.

14.     Savivaldybės vykdomoje sveikatos apsaugos politikoje turi būti išskirtas aiškus jaunimo psichologinės ir fizinės sveikatos gerinimo prioritetas.

15.     Savivaldybė pagal galimybes turi kokybiškai vykdyti jaunimo informavimą, konsultavimą ir lytiškumo ugdymą.

 

IV SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKA IR SOCIALINĖS PASLAUGOS

 

16.     Savivaldybės jaunimo ir socialinės politikos papildo viena kitą. Savivaldybė skatina socialinių paslaugų teikimą jaunimui, perdavimą ir vystymą per nevyriausybinių organizacijų ir su jaunimu dirbančių organizacijų sektorių dar labiau įgalindama nevyriausybinį sektorių Vilniaus mieste.

17.     Savivaldybės vykdomi viešieji konkursai socialinėms paslaugoms teikti ir vykdyti turi atliepti jaunimo, nevyriausybinių organizacijų ir su jaunimu dirbančių organizacijų poreikį finansinio ir įgyvendinimo aspektais.

18.     Savivaldybė turi įsipareigoti kasmet didinti jaunimo politikos programų finansavimą.

 

V SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKA IR EKONOMIKA

 

19.     Savivaldybės jaunimo ir užimtumo politika papildo viena kitą. Savivaldybė skatina jaunų žmonių įtraukimą į darbo rinką nuo jiems aktualaus amžiaus. 

20.     Savivaldybė turi didinti jaunų žmonių užimtumą per darbo rinką įgyvendindama programas ir projektus, bendradarbiaudama su nevyriausybinėmis organizacijomis, su jaunimu dirbančiomis organizacijomis bei privačiu sektoriumi.

21.     Savivaldybė turi didinti jaunų žmonių profesinį orientavimą, kuris užtikrintų tinkamą jaunimo integraciją į darbo rinką. 

 

VI SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKA IR INFRASTRUKTŪRA

 

22.     Savivaldybės jaunimo ir infrastruktūros politikos papildo viena kitą. Savivaldybė aktyviai siekia nevyriausybinių organizacijų ir neasocijuoto jaunimo įsitraukimo į sprendimus, susijusius su miesto planavimu, žaliosiomis erdvėmis bei miesto infrastruktūra. Savivaldybė įsipareigoja siekti klimatui neutralaus miesto įsipareigojimo įgyvendinimo. Tai apima, bet neapsiriboja, infrastruktūros, palankesnės naudotis alternatyvomis automobiliams (pvz.: dviračiais, mikromobilumo priemonėmis), plėtrą, viešojo transporto teikiamų paslaugų gerinimą.

23.     Savivaldybė įsipareigoja kurti jaunimo poreikius atitinkančią infrastruktūrą. Tai apima, bet neapsiriboja, patrauklių erdvių darbui ir mokslui tinklo plėtrą visose seniūnijose, erdvių aktyviam poilsiui kūrimą, mokslo ir meno inkubatorių steigimą.

24.     Savivaldybė atliepia jaunų žmonių poreikį vykdydama sporto ir sveikatingumo infrastruktūros vykdymą ir plėtrą.

25.     Savivaldybė įsipareigoja bendradarbiauti su kitomis institucijomis didindama prieinamumą ir galimybes jaunoms šeimoms įsigyjant pirmą būstą, o studentams nuomojantis.

26.     Savivaldybė įsipareigoja infrastruktūroje integruoti universalaus dizaino principus.

 

VII SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKA IR KULTŪRA

 

27.     Savivaldybės jaunimo ir kultūros politika papildo viena kitą. Savivaldybė skatina jaunų žmonių įsitraukimą į kultūros organizacijas bei kultūrinį gyvenimą.

28.     Savivaldybė, finansuodama mieste vykstančius kultūros projektus, atsižvelgia į kultūros paslaugų, atliepiančių jaunimo poreikius, prieinamumą, finansuoja miesto viziją atitinkančias jaunimo kultūrines bei menines idėjas, siūlo patrauklias jaunimui finansavimo galimybes.

29.     Savivaldybė siekia, kad kultūrinės veiklos jaunimui būtų atviros ir ugdytų jaunų žmonių asmenybes, formuotų kultūrinį sąmoningumą.

30.     Savivaldybė skatina jaunimo saviraišką ir tarpusavio bendravimo būdus, siekį suprasti, kurti ir išreikšti savo idėjas ir mintis apie savo vietą ar vaidmenį visuomenėje įvairiais būdais ir įvairiuose kontekstuose.

31.     Savivaldybė skiria finansavimą jai priklausantiems meno kolektyvams, skatina jaunų atlikėjų bei meno kūrėjų palaikymą finansiniais, viešumo, įgūdžių tobulinimo bei kitais jai prieinamais ištekliais.

 

VIII SKYRIUS

SAVANORIŠKA VEIKLA IR JAUNAS ŽMOGUS

 

32.     Savanorystė Vilniaus mieste turi tris kategorijas: momentinė (keleto valandų veikla periodiškai vykstanti iki 2 savaičių), trumpalaikė (nepertraukiama savanorystė nuo 2 savaičių iki 3 mėnesių) ir ilgalaikė (nuo 3 iki 12 mėnesių).

33.     Savanorystės veiklos Vilniaus mieste, atliepiančios skirtingus jauno žmogaus poreikius: sukurta galimybė savanoriauti ne mažiau nei 7 kategorijose, kurios išdėstytos platformoje savanorystevilniuje.lt.

34.     Savivaldybė įsipareigojusi skatinti savanorišką veiklą įgyvendinančių organizacijų plėtrą: teikti konsultacijas, vykdyti tarpinstitucinius susitikimus ir kitas veiklos kokybės kėlimo galimybes.

35.     Savanorystę įgyvendinančios organizacijos įsipareigojusios vykdyti bendradarbiavimą su Vilniaus miesto savivaldybe, siekiant kelti savanorystės inovatyvumą.

36.     Savanorystę įgyvendinančios organizacijos įsipareigojusios skatinti Vilniaus mieste jaunų žmonių įgytų kompetencijų savanorystėje pripažinimą, naudojant ir integruojant skaitmeninių ženkliukų išdavimą kaip mokymosi pripažinimo sertifikatus.

37.     Jaunas žmogus, dalyvavęs savanorystėje, atlikęs savanorišką veiklą, gauna skaitmeninį mokymosi įsivertinimo ženkliuką, išduodamą organizacijos, vykdančios tą savanorišką veiklą, kurioje jis dalyvavo.

 

IX SKYRIUS

JAUNŲ ŽMONIŲ TEISĖS

 

38.     Savivaldybėje gerbiamos kiekvieno jauno žmogaus Lietuvos Respublikos Konstitucijoje ir įstatymuose, taip pat tarptautiniuose ir Europos sąjungos dokumentuose įtvirtintos žmogaus ir piliečio teisės.

39.     Kiekvienas jaunas žmogus Vilniaus mieste turi teisę į saviraišką, nepažeidžiančią Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir nekeliančią grėsmės visuomenei. Tai apima, bet neapsiriboja, teisę protestuoti, piketuoti, kritikuoti Savivaldybės sprendimus, reikšti nuomonę ir pagal atitinkamus teisės aktus teikti Savivaldybei savo siūlymus.

40.     Kiekvienas jaunas žmogus Vilniaus mieste turi teisę jaustis priimtas Vilniaus miesto bei turi turėti galimybę kurti savo laimę Vilniaus mieste, nepaisant lyties, rasės, seksualinės orientacijos, religijos ar bet kokių kitų asmens tapatybės bruožų.

41.     Kiekvienas jaunas žmogus Vilniaus mieste turi teisę kreiptis į Savivaldybės ar kitas kompetentingas institucijas ar įstaigas siekdamas apginti savo teises bei užtikrinti savo orumą.

 

X SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS DALYVIAI, ĮGYVENDINANTYS JAUNIMO POLITIKOS TIKSLUS

 

42.     Savivaldybė jaunimo nevyriausybinį sektorių laiko patikimu partneriu sprendžiant su jaunimo politika ir viešosiomis paslaugomis susijusius klausimus, siekia jaunimo dalyvavimo ir įgalinimo pasitelkdama su Savivaldybe bendradarbiaujančius partnerius.

43.     Savivaldybė vertina jaunus (-as) vilniečius (-tes), veikiančius (-ias) jaunimo politikos srityje, bendradarbiauja su jais (-omis), ugdo dabarties ir ateities lyderius (-es) bei instituciškai palaiko advokacijos procesus jaunimui aktualiais klausimais.

44.     Savivaldybė ir jos institucijos sprendimus, susijusius su jaunimu bei jaunimo politika, grindžia ir apsvarsto tyrimais, faktais bei žiniomis grįsta informacija. Savivaldybės institucijos, priimdamos sprendimus, remiasi partneryste su Vilniaus miesto jaunimo reikalų taryba bei Savivaldybės jaunimo organizacijų taryba.

45.     Savivaldybės jaunimo organizacijų taryba deleguoja atstovus (-es) į Vilniaus miesto jaunimo reikalų tarybą, pagal poreikį įsitraukia į jaunimo politikos procesus, vienija bei stiprina Vilniuje veikiančias jaunimo bei su jaunimu dirbančias organizacijas, o Savivaldybė instituciškai padeda įgyvendinti Savivaldybės jaunimo organizacijų tarybos tikslus.

46.     Savivaldybės administracija laiko jaunimo ir su jaunimu dirbančių organizacijų atstovus (-es), Vilniaus miesto jaunimo reikalų tarybos narus (-es), deleguotus (-as) jaunimo, ir Savivaldybės jaunimo organizacijų tarybą patikimais (-omis) ir kompetentingais (-omis) partneriais (-ėmis), gebančiais (-iomis) pateikti ekspertinę poziciją Savivaldybėje vykstančių procesų įtakai Vilniaus miesto jaunimui. Sudarant darbo grupes, laikinas ar nuolatines komisijas, kurių aptariami klausimai paveikia Vilniaus jaunus žmones, Savivaldybės taryba ir Savivaldybės administracija siekia, kad jose bent vienas jaunas žmogus dalyvautų nario ar nuolatinio svečio teisėmis.

 

XI SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS  PARAMA JAUNIMO IR SU JAUNIMU DIRBANČIOMS ORGANIZACIJOMS

 

47.     Savivaldybė ir Savivaldybės institucijos visapusiškai skatina jaunimo ir su jaunimu dirbančių organizacijų bei neformalių jaunimo grupių veiklą, finansuodamos konkursines priemones, kuriomis teikiama informacinė, socialinė, psichologinė, juridinė ir kitokia pagalba bei organizuojamas jaunimo užimtumas ir laisvalaikis, pilietinis aktyvumas, savanorystė.

48.     Vilniaus miesto jaunimo reikalų taryba, konsultuodamasi su Savivaldybe, aiškiai apibrėžia konkursinių priemonių teikimo kriterijus ir prioritetus, apžvelgia pasiektus rezultatus.

49.     Vilniaus miesto mokyklose sudaromos tinkamos sąlygos mokinių savivaldos veiklai, skatinama bendruomeniškumo svarba mokykloje.

 

XII SKYRIUS

SAVIVALDYBĖS JAUNIMO POLITIKOS KONCEPCIJOS ĮGYVENDINIMAS

 

50.     Savivaldybės jaunimo politikos koncepcijai įgyvendinti teisės aktų nustatyta tvarka rengiamos, tvirtinamos ir įgyvendinamos konkrečios priemonės (programos, sprendimai ir kt.).

51.     Kaip laikomasi Savivaldybės jaunimo politikos koncepcijos kontroliuoja Savivaldybės administracijos jaunimo reikalų koordinatorius.

__________________________________

part_2493e6a5d9ea4f4c9fac1ec6865044e8_end