ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
SPRENDIMAS
DĖL ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO, ASIGNAVIMŲ ADMINISTRAVIMO IR ATSKAITOMYBĖS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. birželio 8 d. Nr. K-112
Alytus
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 4 dalimi, 16 straipsnio 1 dalimi, 27 straipsnio 2 dalies 1 ir 3 punktais, 66 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 24 straipsnio 2 dalimi, 26 straipsnio 1 dalimi, Alytaus rajono savivaldybės taryba n u s p r e n d ž i a:
1. Patvirtinti Alytaus rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo, asignavimų administravimo ir atskaitomybės tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažinti netekusiu galios Alytaus rajono savivaldybės 2013 m. rugsėjo 16 d. sprendimą Nr. K-222 „Dėl Alytaus rajono savivaldybės biudžeto asignavimų ir kitų piniginių išteklių administravimo ir savivaldybės biudžeto vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Alytaus rajono savivaldybės tarybos
2023 m. birželio 8 d. sprendimu Nr. K-112
ALYTAUS RAJONO SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO SUDARYMO IR VYKDYMO, ASIGNAVIMŲ ADMINISTRAVIMO IR ATSKAITOMYBĖS TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Alytaus rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo, asignavimų administravimo ir atskaitomybės tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Alytaus rajono savivaldybės biudžeto (toliau – savivaldybės biudžetas) sudarymą ir vykdymą, asignavimų administravimo, pakeitimo ir atskaitomybės sudarymo procedūras bei tvarką.
2. Šis Aprašas taikomas Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojams. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai yra savivaldybės biudžetinių įstaigų ar savivaldybės administracijos ir (ar) jos padalinių, nurodytų Alytaus rajono savivaldybės tarybos (toliau – savivaldybės taryba) patvirtintame biudžete, vadovai (savivaldybės administracijoje – savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgalioti asmenys, savivaldybės administracijos padaliniuose – padalinių vadovai ar jų įgalioti asmenys).
3. Savivaldybės biudžeto vykdymą organizuoja ir savivaldybės biudžeto asignavimus administruoja Alytaus rajono savivaldybės meras (toliau – Savivaldybės meras), vadovaudamasis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymu, Lietuvos Respublikos investicijų įstatymu, Lietuvos Respublikos einamųjų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu, Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintomis Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtintomis Savivaldybės biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio ir skolinių įsipareigojimų ataskaitos teikimo taisyklėmis ir kitais biudžeto sudarymo, vykdymo, administravimo tvarką reglamentuojančiais teisės aktais.
4. Savivaldybės biudžetui vykdyti ir atskaitomybei rengti naudojamos Lietuvos Respublikos finansų ministro patvirtintos biudžeto vykdymo ir atskaitomybės formos, taip pat Savivaldybės mero patvirtintos savivaldybės biudžeto, jo vykdymo, asignavimų administravimo, atskaitomybės ir kitos formos.
5. Pagrindinės Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžtos arba vartojamos Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme, Lietuvos Respublikos investicijų įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme ir kituose biudžeto sudarymo, vykdymo, administravimo tvarką reglamentuojančiuose teisės aktuose.
II SKYRIUS
BIUDŽETO SUDARYMAS IR KEITIMAS
7. Biudžeto teisinis pagrindas yra Savivaldybės tarybos priimti sprendimai dėl atitinkamų biudžetinių metų biudžeto patvirtinimo ir patikslinimo.
9. Savivaldybės biudžeto projektas rengiamas vadovaujantis Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymu, Fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstituciniu įstatymu, kitais įstatymais, Seimo patvirtintais savivaldybių biudžetų finansiniais rodikliais, Vyriausybės patvirtintomis biudžetų sudarymo ir vykdymo taisyklėmis, Oficialiosios statistikos portale skelbiamais duomenimis, patvirtintais savivaldybių planavimo dokumentais, taip pat savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojų programomis ir jų sąmatų projektais. Sudarant savivaldybės biudžetą, taikomi strateginio planavimo ir biudžeto sudarymo pagal programas principai.
10. Biudžeto pajamų ir asignavimų ekonominę ir funkcinę klasifikaciją nustato Lietuvos Respublikos finansų ministerija.
11. Savivaldybės biudžeto projektą rengia savivaldybės meras, pagal mero potvarkiu patvirtintą savivaldybės biudžeto projekto rengimo grafiką.
12. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai ir jiems pavaldžių įstaigų ir kitų subjektų vadovai yra tiesiogiai atsakingi už jiems pavestoms programoms (priemonėms) vykdyti teisingą programų sąmatų projektų sudarymą. Reikalingi asignavimai biudžetinės įstaigos veiklai vykdyti planuojami pagal nustatytus normatyvus, patvirtintas išlaidų normas, įkainius ir kitus rodiklius, susijusius su įstaigos veiklos pobūdžiu.
13. Savivaldybės biudžeto pajamos planuojamos pagal Lietuvos Respublikos Seimo patvirtintus finansinius rodiklius, Finansų ministerijos numatomas pajamas savivaldybės teritorijoje, ministerijų ir valstybės institucijų pranešimus apie planuojamas specialios tikslinės dotacijos sumas valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms atlikti, ugdymo reikmėms finansuoti, valstybės investicijų programai vykdyti, kitoms tikslinėms išlaidoms finansuoti, Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšas, asignavimų valdytojų pateiktus skaičiavimus apie numatomas gauti pajamas.
14. Savivaldybės administracijos Finansų ir investicijų skyrius (toliau – Finansų ir investicijų skyrius) apskaičiuoja reikiamas lėšas ateinančių metų skoliniams įsipareigojimams vykdyti, priima, analizuoja Savivaldybės biudžetinių įstaigų, Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių, kitų subjektų programų sąmatų projektus, tikrina, ar programų sąmatų projektuose pateikti skaičiavimai yra tikslūs, ar laikomasi taupumo režimo, ar numatyti asignavimai esamoms skoloms padengti.
15. Meras parengtą subalansuotą savivaldybės biudžeto projektą teikia savivaldybės tarybai savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka. Savivaldybės taryba biudžeto projektą svarsto atsižvelgdama į mero pranešimą, tarybos komitetų pasiūlymus ir išvadas.
16. Savivaldybės biudžetą tvirtina savivaldybės taryba. Biudžetas tvirtinamas savivaldybės tarybos sprendimu, kuriame nurodoma:
16.2. bendra asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, suma ir jų paskirstymas biudžetinėms įstaigoms ar Savivaldybės administracijos padaliniams programoms vykdyti. Asignavimų paskirstymas programoms vykdyti tvirtinamas pagal finansavimo šaltinius;
17. Einamųjų metų savivaldybės biudžetą savivaldybės taryba patvirtina per du mėnesius nuo Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymo patvirtinimo.
18. Finansų ir investicijų skyrius savivaldybės tarybos sprendimo dėl savivaldybės biudžeto patvirtinimo nuorašą pateikia Finansų ministerijai ir Lietuvos savivaldybių asociacijai.
19. Informaciją apie patvirtintą savivaldybės biudžetą, jo vykdymą skelbia savivaldybės meras savivaldybės interneto svetainėje.
20. Biudžeto asignavimų valdytojams pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų asignavimų panaudojimo teisinis pagrindas yra asignavimų valdytojų patvirtintos šių įstaigų programų sąmatos.
21. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojams ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų vadovams už Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo bei kitų teisės aktų, reglamentuojančių biudžeto asignavimų paskirstymą ir panaudojimą, pažeidimus skiriamos Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekse numatytos administracinės nuobaudos.
22. Biudžeto asignavimų valdytojai, vadovaudamiesi patvirtintais asignavimų dydžiais, ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo biudžeto patvirtinimo, sudaro ir patvirtina savo ir pavaldžių įstaigų programų sąmatas pagal programas, priemones, lėšų šaltinius, valstybės funkcijų ir ekonominės klasifikacijos kodus ir programų sąmatų duomenis suveda į biudžeto apskaitos informacinę sistemą „Biudžetas VS“. Patvirtintas programų sąmatas su pridėtais įstaigų tinklo, etatų, kontingentų rodikliais bei išlaidų dydį pagrindžiančiais skaičiavimais pateikia Finansų ir investicijų skyriui. Asignavimų valdytojai asignavimus planuoja ketvirčiais, įvertinę lėšų poreikį darbo užmokesčiui, prekėms ir paslaugoms, socialinėms išmokoms, subsidijoms, kompensacijoms, investicijoms ir kreditiniam įsiskolinimui padengti.
23. Biudžetinių įstaigų gaunamos lėšos (išskyrus valstybės rinkliavą ir žyminį mokestį) ir pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą, įmokos už išlaikymą švietimo, socialinės apsaugos ir kitose įstaigose į savivaldybės biudžetą naudojamos šių įstaigų vykdomoms programoms finansuoti. Šių pajamų įmokėjimo į savivaldybės biudžetą sumos nustatomos kiekvienam savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojui jų pačių teikimu atitinkamų metų savivaldybės biudžete. Savivaldybės biudžetinės įstaigos sudaro pajamų, gaunamų už teikiamas paslaugas, ir asignavimų suvestinę sąmatą, taip pat programų sąmatas pagal kiekvieną pajamų rūšį.
24. Finansų ir investicijų skyrius, vadovaudamasis patvirtintu biudžetu, jo pajamų paskirstymu ketvirčiais, asignavimų valdytojų pateiktomis programų sąmatomis sudaro metų ketvirčiais paskirstytą savivaldybės biudžeto pajamų ir programų finansavimo planą (išlaidų sąrašą) pagal asignavimų valdytojus ir programas, kurį tvirtina meras.
25. Savivaldybės tarybai patvirtinus biudžetą, jį Finansų ir investicijų skyrius per 30 darbo dienų pagal finansų ministro patvirtintas formas pateikia Lietuvos Respublikos finansų ministerijai.
26. Savivaldybės biudžetas tikslinamas ir biudžeto asignavimai keičiami, kai:
26.2. priimami atitinkami įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, ministerijų įsakymais skiriamos papildomos ir tikslinės lėšos, kiti Lietuvos Respublikos norminiai aktai;
26.8. asignavimų valdytojai gauna viršplanines arba neplanuotas papildomas pajamas už teikiamas paslaugas;
27. Asignavimų valdytojai, norėdami teisės aktų nustatyta tvarka keisti patvirtintų, bet nepanaudotų asignavimų paskirtį, keisti bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui, sumas, taip pat numatę vykdyti priemones, kurioms tais metais nebuvo planuoti asignavimai, iki einamojo mėnesio 5 dienos teikia savivaldybės merui motyvuotus prašymus. Prašymuose turi būti nurodyta asignavimų programa, priemonė, valstybės funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodai, lėšų šaltiniai, pakeitimo priežastys ir lėšų panaudojimo paskirtis. Taip pat turi būti pateikti išsamūs paaiškinimai ir skaičiavimai (1 priedas). Savivaldybės meras savivaldybės tarybos sprendimų projektus dėl papildomų lėšų skyrimo arba patvirtintų asignavimų pakeitimo teikia svarstyti savivaldybės tarybai.
28. Savivaldybės tarybos sprendimų projektus dėl biudžeto patikslinimo rengia Finansų ir investicijų skyrius.
29. Asignavimų valdytojai įsakymu (suderinus su Finansų ir investicijų skyriumi) gali keisti:
29.1. biudžetiniais metais pagal įstaigos poreikį, bet ne dažniau kaip vieną kartą per ketvirtį
(išskyrus, jeigu tai būtina projektų ir programų, finansuojamų iš Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos tarptautinės finansinės paramos lėšų, įgyvendinimui užtikrinti) keičiant vykdomoms programoms patvirtintų biudžeto lėšų paskirtį pagal ekonominę klasifikaciją, neviršydamas patvirtintų tam tikrai programai bendrųjų asignavimų išlaidoms, iš jų – darbo užmokesčiui, sumų, ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo ketvirčio pabaigos. Asignavimai darbo užmokesčiui yra maksimalūs ir gali būti naudojami tik su darbo užmokesčiu susijusioms išlaidoms ir darbdavio išmokoms finansuoti.
Asignavimų valdytojų atliekami pakeitimai neturi prieštarauti priimtiems teisės aktams, taip pat ir skiriamų specialiųjų tikslinių dotacijų reikalavimams, įsakyme dėl biudžeto asignavimų keitimo turi būti nurodytas asignavimų keitimo motyvuotas bei išsamus paaiškinimas (2 priedas);
29.2. biudžetiniais metais vieną kartą per ketvirtį keisti bendros asignavimų sumos ketvirtinį paskirstymą programai vykdyti, ne vėliau kaip likus 10 dienų iki atitinkamo ketvirčio pabaigos. Asignavimų valdytojai dėl asignavimų keitimo ketvirčiais, teikia prašymus savivaldybės merui, nurodant asignavimų keitimo motyvuotus bei išsamius paaiškinimus (1 priedas);
30. Pakeitimai, nurodyti 29.2 papunktyje, įforminami savivaldybės mero potvarkiu. Savivaldybės mero potvarkiais keičiamas ketvirtinis biudžeto pajamų ir asignavimų paskirstymas, nekeičiant bendrų biudžeto asignavimų ir asignavimų darbo užmokesčiui sumų pagal kiekvieną asignavimų valdytoją, programą ir lėšų šaltinį. Savivaldybės mero potvarkių projektus dėl biudžeto keitimo tarp ketvirčių rengia Finansų ir investicijų skyrius.
31. Finansų ir investicijų skyrius, gavęs Savivaldybės tarybos sprendimą dėl biudžeto pakeitimo, mero potvarkį arba asignavimų valdytojo įsakymą dėl išlaidų sąmatos pakeitimo, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas patikslina išlaidų sąmatas biudžeto programoje „Biudžetas VS“ ir išduoda asignavimų valdytojams pažymas – pranešimus apie biudžeto asignavimų pakeitimus (3 priedas). Prašymą – pranešimą pasirašo Finansų ir investicijų skyriaus vedėjas ir ją parengęs skyriaus darbuotojas.
32. Patikslintas programų sąmatas asignavimų valdytojai pateikia Finansų ir investicijų skyriui vieną kartą per ketvirtį, bet ne vėliau kaip iki ketvirčio paskutinės darbo dienos. Patikslintoje programų sąmatoje turi būti nurodytas teisės aktas, kuriuo buvo patikslinta sąmata.
33. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas pagal Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 1 punktą skirdamas biudžeto lėšų nepavaldžiai biudžetinei įstaigai ir (arba) kitam subjektui, kuris priklauso kitai viešojo sektoriaus subjektų grupei nei šis asignavimų valdytojas arba nepriskiriamas viešojo sektoriaus subjektams, pasirašo su juo biudžeto lėšų naudojimo sutartį (išskyrus atvejus, kai teisės aktai nustato kitą biudžeto lėšų skyrimo tvarką). Asignavimų valdytojo iniciatyva gali būti pasirašomos biudžeto lėšų naudojimo sutartys ir su tai pačiai viešojo sektoriaus subjektų grupei priklausančiais viešojo sektoriaus subjektais, kurie nėra biudžetinės įstaigos.
III SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ PAJAMOS
34. Savivaldybės biudžetinių įstaigų pajamos, gautos atliekant funkcijas, numatytas jų veiklą reglamentuojančiuose dokumentuose, ir pajamos už trumpalaikio ir ilgalaikio materialiojo turto nuomą įskaitomos į savivaldybės biudžetą. Įmokų į atitinkamų metų biudžetą sumos nustatomos kiekvienam savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojui jų pačių teikimu. Biudžetinių įstaigų pajamų planas tvirtinamas atitinkamų metų biudžete.
35. Savivaldybės taryba nustato biudžetinių įstaigų teikiamų paslaugų kainas ir tarifus, jeigu teisės aktai nenumato kitaip.
38. Gautos iš patalpų nuomininkų įmokos už trečiųjų asmenų suteiktas komunalines paslaugas (šildymą, elektros energiją, vandenį ir panašiai) nepriskiriamos biudžetinių įstaigų pajamoms ir naudojamos už šių asmenų suteiktas paslaugas sumokėti.
39. Biudžetinės įstaigos vykdomoms programoms finansuoti pirmiausia naudoja asignavimus, gautus iš biudžetiniais metais įmokėtų į biudžetą pajamų, o tik po to – biudžeto lėšas.
41. Jei pajamų už teikiamas paslaugas gaunama daugiau nei planuota, Savivaldybės tarybos sprendimu gali būti tikslinamas įmokų ir asignavimų planas. Visais atvejais išlaidos negali viršyti pajamų.
42. Biudžetinės įstaigos gautas pajamas kaupia atskiroje sąskaitoje. Į savivaldybės iždo sąskaitą jas perveda ne rečiau kaip kartą per mėnesį arba per 5 darbo dienas, jeigu šios pajamos viršija 300 (tris šimtus) eurų arba jei yra poreikis teikti mokėjimo paraišką programoms, finansuojamoms iš biudžetinių įstaigų pajamų išlaidoms apmokėti, o baigiantis ketvirčiui – prieš paskutinę ketvirčio darbo dieną. Gautos pajamos paskutinę mėnesio dieną pervedamos kitą mėnesį. Biudžetinė įstaiga minėtas pajamas į savivaldybės iždo sąskaitą perveda nurodžius atitinkamą įmokos kodą, bei asignavimų valdytojo programos kodą.
43. Asignavimų valdytojai, pervedę biudžetinių įstaigų pajamas į biudžetą, teikia mokėjimo paraiškas lėšoms gauti.
44. Asignavimų valdytojai, kartu su biudžeto vykdymo ataskaita, kiekvieną ketvirtį pateikia biudžetinių įstaigų pajamų įmokų į biudžetą ataskaitą.
IV SKYRIUS
BIUDŽETO APYVARTINĖS LĖŠOS IR JŲ NAUDOJIMAS
46. Biudžeto apyvartinės lėšos (toliau – apyvartos lėšos) sudaromos iš biudžeto lėšų likučio, kai jo nepakanka – iš biudžeto pajamų.
47. Apyvartines lėšas sudaro:
47.2. pasibaigus metams likusios nepanaudotos biudžetinių įstaigų į iždo sąskaitą pervestos pajamos;
47.3. pasibaigus metams likusios nepanaudotos Savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšos;
47.4. pasibaigus metams likusios nepanaudotos Savivaldybės atliekų tvarkymo specialiosios programos lėšos;
48. Apyvartinės lėšos naudojamos:
48.1. biudžetinių įstaigų į biudžetą įmokėtų, bet praėjusiais metais nepanaudotų lėšų likučiams grąžinti;
V SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMAS
50. Biudžeto mokėjimo operacijų vykdymą organizuoja savivaldybės administracijos direktorius per finansų įstaigas.
51. Biudžeto pajamų ir išlaidų buhalterinę apskaitą informacinėje sistemoje veda, patvirtintų biudžete programų finansavimą ir jo kontrolę vykdo Finansų ir investicijų skyrius.
52. Biudžetui priklausančias įmokas Valstybinė mokesčių inspekcija perveda į savivaldybės iždo sąskaitą kiekvieną darbo dieną.
53. Pajamos už valstybinės žemės nuomą kaupiamos savivaldybės administracijos atskiroje surenkamojoje sąskaitoje. Į savivaldybės iždo sąskaitą jos pervedamos vieną kartą per mėnesį – prieš paskutinę einamojo mėnesio darbo dieną. Jeigu valstybinės žemės nuompinigių surenkamojoje sąskaitoje sukaupiama daugiau kaip 20 tūkst. eurų, šios lėšos į savivaldybės iždo sąskaitą pervedamos kitą darbo dieną.
54. Vietinės rinkliavos pajamos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą kaupiamos atskiroje savivaldybės administracijos sąskaitoje. Į savivaldybės iždo sąskaitą pervedamos tris karus per mėn. t. y. atitinkamo mėnesio 10 d., 20 d. ir 30 d. Jeigu pajamų iš vietinės rinkliavos už komunalinių atliekų surinkimą ir tvarkymą surenkamojoje sąskaitoje surenkama daugiau kaip 50 tūkst. eurų, šios lėšos į savivaldybės biudžetą pervedamos kitą darbo dieną.
55. Biudžeto asignavimų valdytojai finansuojami iš biudžeto, vadovaujantis Savivaldybės mero patvirtintu išlaidų sąrašu, pagal asignavimų valdytojų Finansų ir investicijų skyriui per „Biudžetas VS“ pateiktas paraiškas lėšoms gauti (toliau – paraiškas):
55.1. paraiškos planuotoms biudžeto lėšoms gauti pildomos vadovaujantis patvirtintomis programų sąmatomis, išlaidas pagrindžiančiais dokumentais;
55.2. paraiškose turi būti nurodyta prašoma pervesti biudžeto lėšų suma, paskirstyta pagal programas, priemones, finansavimo šaltinius, išlaidų funkcinę ir ekonominę klasifikaciją;
55.3. pavedimai asignavimų valdytojams daromi kas savaitę. Asignavimų valdytojai paraiškas biudžeto lėšoms gauti pateikia pagal poreikį, bet ne dažniau kaip tris kartus per mėnesį. Išimtinais atvejais, kuomet nefinansavus sutriktų įprasta įstaigos veikla, asignavimų valdytojai gali dažniau pateikti pagrįstas paraiškas lėšoms gauti;
56. Finansų ir investicijų skyrius asignavimų valdytojų pateiktas paraiškas patikrina sistemoje „Biudžetas VS“, paruošia mokėjimo pavedimus, kuriuos pasirašo asmenys banke, turintys pirmojo ir antrojo parašo teisę.
57. Paraiškos finansavimui gauti gali būti atmestos arba laikinai sustabdytos, jei netinkamai įformintos arba padaryta klaidų, jei pateiktos nesilaikant nurodytų terminų, taip pat jei prašomų lėšų suma viršija asignavimų valdytojų programos sąmatoje ketvirčiui numatytas išlaidas.
58. Biudžeto asignavimai pagal pateiktas paraiškas pervedami ne vėliau kaip per penkias darbo dienas nuo jų pateikimo Finansų ir investicijų skyriui. Šis paraiškų apmokėjimo terminas netaikomas, kai finansavimas vykdomas aprašo 54 punkte nurodyta tvarka. Gautas lėšas asignavimų valdytojai privalo naudoti tik toms reikmėms, kurios buvo nurodytos paraiškoje.
59. Paskolos bankams grąžinamos ir palūkanos už paskolas mokamos pagal prie paskolos sutarčių pridedamus paskolų grąžinimo ir palūkanų mokėjimo grafikus bei bankų pranešimus. Esant poreikiui ir suderinus paskolų grąžinimą su bankais, kreditą galima grąžinti prieš terminą.
60. Asignavimai iš biudžeto pervedami tik toms išlaidoms, kurios numatytos patvirtintose programose ir programų sąmatose.
61. Metų pradžioje iki biudžeto patvirtinimo asignavimų valdytojo asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų biudžeto asignavimų. Šiuo atveju kiekvieno asignavimų valdyto asignavimai kiekvieną mėnesį negali viršyti 1/12 praėjusių metų biudžeto asignavimų valdytojams skirtų lėšų ir skiriamos tik tęstinei veiklai bei įstatymuose numatytiems įsipareigojimams finansuoti (išskyrus programų asignavimų dalį, kurią sudaro Europos Sąjungos finansinės paramos ir bendrojo finansavimo bei kitos gaunamos finansinės paramos lėšos) bei įsiskolinimams dengti.
62. Biudžeto viršplaninės pajamos ir netekę paskirties asignavimai skirstomi Savivaldybės tarybos sprendimais ir naudojami kreditiniam įsiskolinimui apmokėti, projektams, remiamiems Europos Sąjungos ir kitų paramos fondų lėšomis, finansuoti, einamaisiais metais biudžete patvirtintoms programoms ir priemonėms finansuoti. Išlaidų ekonomija, Savivaldybės tarybos sprendimu pakeitus asignavimų paskirtį, jeigu nėra įsiskolinimų, gali būti skiriama turtui įsigyti ir investicijų projektams finansuoti.
63. Jeigu nevykdomas Savivaldybės biudžeto pajamų planas, finansavimas iš biudžeto skiriamas pagal šiuos prioritetus:
64. 63 punkto nuostatos netaikomos finansuojant programas iš įmokėtų į biudžetą biudžetinių įstaigų pajamų, iš valstybės biudžeto gautų specialiųjų tikslinių dotacijų ir kitų tikslinės paskirties lėšų.
65. Biudžeto asignavimų valdytojai privalo:
65.1 naudoti skirtus biudžeto asignavimus pagal nustatytą savo vadovaujamos įstaigos programoms vykdyti;
65.3. nustatyti ir tvirtinti vadovaujamos ir (ar) pavaldžių įstaigų bei kitų subjektų programų sąmatas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, neviršydami šioms programoms patvirtintų bendrųjų asignavimų, iš jų darbo užmokesčiui skirtų sumų;
65.4. Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka ir terminais teikti ataskaitų rinkinius;
65.5. kontroliuoti ir vykdyti savo vadovaujamų biudžetinių įstaigų įsipareigojimus, atlikti pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą teikiamų ataskaitų rinkinių analizę;
65.6. užtikrinti pagal viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą teikiamų ataskaitų rinkinių ir statistinių ataskaitų teisingumą ir pateikimą laiku;
65.7. užtikrinti programų vykdymo ir paskirtų asignavimų naudojimo efektyvumą ir rezultatyvumą, teisėtumą, ekonomiškumą;
65.8. nustatyti netekusių tikslinės paskirties asignavimų sumas, apie tai informuoti savivaldybės merą bei Finansų ir investicijų skyrių raštiškai;
66. Asignavimų valdytojai atsako:
66.2. už paskirtų asignavimų efektyvų, atitinkantį programoje nustatytus tikslus, ir rezultatyvų naudojimą;
67. Subjektai, kurie yra nepavaldžios biudžetinės įstaigos arba nebiudžetinės įstaigos, finansuojami pagal biudžeto patvirtintas programas ir pasirašytas lėšų naudojimo sutartis, kuriose nurodoma vykdytojo programa, lėšų naudojimo tikslinė paskirtis, veiklos, kuriai skiriamos lėšos, vertinimo kriterijai, detalus lėšų paskirstymas pagal išlaidų ekonominę paskirtį, atsiskaitymas už veiklos vertinimo kriterijų įvykdymą ir kitos nuostatos. Šie subjektai, atsiskaitydami už gautų lėšų programoms finansuoti panaudojimą, pateikia asignavimų valdytojui programos finansavimo sutartyje numatytas ataskaitas.
68. Metams baigiantis, asignavimų valdytojų ir kitų subjektų disponuojamose biudžeto lėšų sąskaitose esančias biudžeto lėšas, skirtas programoms finansuoti, asignavimų valdytojai ir kiti subjektai grąžina į savivaldybės biudžetą ne vėliau kaip iki kitų metų sausio 5 dienos, o iš valstybės biudžeto gautas specialiąsias tikslines dotacijas ir kitas tikslinės paskirties lėšas – ne vėliau kaip iki gruodžio 28 dienos.
69. Finansų ir investicijų skyrius metų pabaigoje likusias nepanaudotas tikslinės paskirties lėšas, nustatytas biudžetui Lietuvos Respublikos Seimo priimtame atitinkamų metų Valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme, ir lėšas, kurios per metus buvo paskirtos biudžetui pagal atskirus įstatymus, Vyriausybės nutarimus, ministrų ir kitų valstybės institucijų vadovų įsakymus arba panaudotas ne pagal paskirtį, grąžina į valstybės biudžetą ne vėliau kaip iki sausio 10 dienos.
VI SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS BIUDŽETO VYKDYMO ATASKAITŲ RINKINIŲ RENGIMAS
70. Asignavimų valdytojų biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai rengiami pagal finansų ministro patvirtintas biudžetinių įstaigų žemesniojo lygio biudžeto vykdymo ataskaitų formas ir ataskaitų sudarymo taisykles.
71. Asignavimų valdytojai biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius Finansų ir investicijų skyriui teikia tokia tvarka ir terminais:
71.1. biudžetinių įstaigų pajamų ataskaita (forma Nr. 1) pateikiama kiekvieną ketvirtį iki kito mėnesio 12 dienos;
71.2. biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ketvirčio ataskaita (forma Nr. 2) programoje „Biudžetas VS“ pateikiama pasibaigus ketvirčiui iki pirmo mėnesio 10 d., su paaiškinamaisiais raštais pateikiama pasibaigus ketvirčiui iki pirmo mėnesio 12 dienos;
71.3. skolinių įsipareigojimų ataskaita (Lietuvos Respublikos Finansų ministro 2013 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. 1K-417 „Dėl valdžios sektoriaus subjektų apskaitos duomenų teikimo Finansų ministerijai ir skelbimo taisyklių patvirtinimo“ 10 priedas), jei yra lizingas arba suteikta garantija, pateikiama pasibaigus ketvirčiui iki kito mėnesio 20 dienos;
71.4. mokėtinų sumų ataskaita (Lietuvos Respublikos Finansų ministro 2013 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. 1K-417 „Dėl valdžios sektoriaus subjektų apskaitos duomenų teikimo Finansų ministerijai ir skelbimo taisyklių patvirtinimo“ 9 priedas) pateikiama ketvirčiui pasibaigus iki kito mėnesio 20 dienos;
72. Metiniai biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniai pateikiami šiais terminais:
72.1 biudžetinių įstaigų pajamų ataskaita (forma Nr. 1) pateikiama iki kitų metų pirmo mėnesio 14 dienos;
72.2. biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ataskaita (forma Nr. 2) programoje „Biudžetas VS“ pateikiama iki kitų metų pirmo mėnesio 10 dienos, su paaiškinamaisiais raštais pateikiama iki kitų metų pirmo mėnesio 14 dienos;
72.3. skolinių įsipareigojimų ataskaita (Lietuvos Respublikos Finansų ministro 2013 m. gruodžio 31 d. įsakymo Nr. 1K-417 „Dėl valdžios sektoriaus subjektų apskaitos duomenų teikimo Finansų ministerijai ir skelbimo taisyklių patvirtinimo“ 10 priedas), jei yra lizingas arba suteikta garantija, pateikiama iki kitų metų pirmo mėnesio 20 dienos;
73. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai 71.2 ir 72.2 punktuose nurodytas ataskaitas sudaro praleisdami tuščias eilutes, nekeisdami jų eilės numerių.
74. Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai kas ketvirtį, Finansų ir investicijų skyriui teikia informaciją apie biudžeto lėšų likučius banko sąskaitose ne vėliau kaip iki kito mėnesio 3 dienos.
75. Savivaldybės biudžeto įvykdymo ketvirtinių ir metinių aukštesniojo lygio ataskaitų rinkinius rengia Finansų ir investicijų skyrius, vadovaudamasis savivaldybės biudžeto apskaitos duomenimis, t. y. į savivaldybės biudžetą gautų pajamų ir savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų panaudotų asignavimų bei asignavimų valdytojų pateiktais biudžeto vykdymo ataskaitų rinkiniais.
76. Lietuvos Respublikos finansų ministerijai teikiamus biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinius pasirašo meras ir už ataskaitų parengimą atsakingas asmuo.
77. Už įstaigos ketvirtinių ir metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių parengimą, jų duomenų teisingumą ir pateikimą laiku Finansų ir investicijų skyriui atsako įstaigos vadovas, Alytaus rajono savivaldybės biudžeto vykdymo suvestinių ataskaitų (aukštesniojo lygio biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinių) pateikimą laiku atsako savivaldybės meras.
78. Finansų ir investicijų skyrius, mėnesiui pasibaigus, per 2 darbo dienas pateikia Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos duomenis apie tiesiogiai į savivaldybių biudžetų sąskaitas pervestas lėšas, užpildydami finansų ministro patvirtintą ataskaitos formą.
79. Administracijos padaliniai atsiskaito atitinkamoms valstybines (valstybės perduotas savivaldybėms) funkcijas kuruojančioms valstybės institucijoms ir įstaigoms už šių funkcijų atlikimą šių institucijų nustatyta tvarka. LR Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai – už mokymo lėšų panaudojimą šios ministerijos nustatyta tvarka.
80. Savivaldybės metinių ataskaitų rinkinį, sudarytą iš Savivaldybės metinių finansinių ataskaitų rinkinio, Savivaldybės metinių biudžeto vykdymo ataskaitų rinkinio ir Savivaldybės metinės veiklos ataskaitos, tvirtinta savivaldybės taryba jos veiklos reglamento nustatyta tvarka.
VII SKYRIUS
SAVIVALDYBĖS ĮSISKOLINIMŲ PADENGIMO TVARKA
82. Asignavimai paskoloms grąžinti ir palūkanoms mokėti numatomi rengiant Savivaldybės biudžetą projektą, atsižvelgiant į galiojančias paskolų grąžinimo sutartis.
83. Gautos Savivaldybės biudžeto viršplaninės pajamos, palyginti su prognozuojamomis pajamomis, ir sutaupyti asignavimai pirmiausia naudojami esamiems įsiskolinimams padengti.
84. Tvirtinant Savivaldybės biudžetą, asignavimų valdytojai įpareigojami išlaidas vykdyti pagal patvirtintas sąmatas, numatyti asignavimus biudžetinių metų sausio 1 dieną esamiems įsiskolinimams padengti – padengti įsiskolinimus su darbuotojais, po to valstybės ir kitų savivaldybių biudžetams, tada už suteiktas paslaugas, įsigytas prekes bei atliktus darbus.
85. Savivaldybės asignavimų valdytojai:
85.1. negali prisiimti įsipareigojimų ir sudaryti sutartis darbams ir paslaugoms atlikti, kol nėra numatytas ir patvirtintas finansavimo šaltinis. Pasirašydami darbų ir paslaugų sutartis, kurių vykdymo terminas ilgesnis nei 1 metai, privalo atsižvelgti į einamiesiems biudžetiniams metams patvirtintas išlaidų sąmatas ir į Savivaldybės trejų metų veiklos plane asignavimų valdytojams ir programų vykdytojams numatomas asignavimų sumas ir jų neviršyti;
85.2. iš sutaupytų asignavimų pirmiausia privalo padengti kreditorinį įsiskolinimą (suėjus sumokėjimo terminui);
85.3. kontroliuoti sutarčių vykdymą, analizuoti susidariusių įsiskolinimų priežastis ir imtis priemonių kreditiniams įsiskolinimams mažinti ir debetiniams įsiskolinimams išieškoti;
VIII SKYRIUS
BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ GAUNAMA FINANSINĖ PARAMA
86. Parama – paramos teikėjų savanoriškas ir neatlygintinas paramos teikimas Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo nustatytais tikslais ir būdais, įskaitant tuos atvejus, kai paramos dalykai perduodami anonimiškai ar kitu būdu, kai negalima nustatyti konkretaus paramos teikėjo.
87. Paramos dalykas yra paramos teikėjo piniginės lėšos, bet koks kitas turtas, įskaitant pagamintas ar įsigytas prekes, bei suteiktos paslaugas.
88. Biudžetinės įstaigos vardu gauta negrąžintina finansinė parama (piniginės lėšos) laikoma atskiroje biudžetinės įstaigos sąskaitoje.
89. Gautos paramos lėšos naudojamos biudžetinių įstaigų nuostatuose numatytiems uždaviniams įgyvendinti ir funkcijoms atlikti, vadovaujantis savivaldybės tarybos patvirtintomis rajono savivaldybės biudžetinės įstaigos vardu gautos paramos skirstymo taisyklėmis.
90. Gautos paramos apskaita tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymu ir naudojama pagal atskirą biudžetinės įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą. Sąmata turi būti suderinta su paramos teikėju tuo atveju, kai sudaroma paramos teikimo sutartis, kurioje ši sąlyga numatyta.
IX SKYRIUS
BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ PAVEDIMŲ LĖŠOS, DEPOZITAI IR KITOS LĖŠOS
91. Biudžetinių įstaigų pavedimų lėšos – tai iš kitų įmonių, įstaigų, organizacijų ir fizinių asmenų gautos lėšos tam tikriems pavedimams vykdyti. Šios lėšos laikomos atskiroje banko sąskaitoje ir naudojamos pagal tikslinę paskirtį.
92. Jeigu biudžetinė įstaiga pavedimų lėšas gauna iš valstybės ir savivaldybės biudžetų asignavimų valdytojų, šios lėšos naudojamos pagal asignavimų valdytojų (lėšų gavėjų) patvirtintą biudžeto išlaidų sąmatą, nurodant lėšų paskirstymą pagal išlaidų ekonominę paskirtį.
93. Įvykdžiusi pavedimą, biudžetinė įstaiga pateikia lėšas pervedusiam asmeniui ataskaitą (biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo ataskaitą) ir grąžina nepanaudotų lėšų likutį, jeigu pavedimo davėjas nenurodo kitaip.
94. Biudžetinės įstaigos depozitus saugo ribotą laiką:
94.1. lėšas, kurios turi būti grąžintos fiziniams asmenims, – 3 metus po šių lėšų grąžinimo sąlygose nustatyto termino;
96. Depozitoriams nustatytu laiku neatsiėmus savo lėšų, biudžetinės įstaigos perveda jas į savivaldybės biudžeto pajamų sąskaitą.
97. Kitoms biudžetinių įstaigų lėšoms priskiriama: įplaukos, gautos draudiminiam įvykiui atsitikus, kompensacijos, gautos iš šalies ir užsienio renginių organizatorių ankstesniais biudžetiniais metais padarytoms dalyvavimo šiuose renginiuose išlaidoms padengti, biudžetinių įstaigų skelbiamų konkursų dalyvių mokesčiai, netesybos, lėšos, gautos iš kitos biudžetinės įstaigos už teikiamas paslaugas, kitos įplaukos, gautos iš juridinių ir fizinių asmenų tam tikroms nenumatytoms biudžetinių įstaigų programų sąmatose išlaidoms padengti ir kurios nėra gautos kaip asignavimai.
98. Kitos biudžetinių įstaigų lėšos naudojamos pagal atskirą įstaigos vadovo patvirtintą išlaidų sąmatą įstaigos funkcijoms atlikti.
X SKYRIUS
EUROPOS SĄJUNGOS FINANSINĖ PARAMA, KITOS GAUNAMOS FINANSINĖS PARAMOS IR BENDROJO FINANSAVIMO LĖŠOS
100. Europos Sąjungos finansinė parama ir kita gaunama finansinė parama – tai šią paramą administruojančių valstybės institucijų ar įstaigų programų asignavimų dalis, kurią sudaro Europos Sąjungos finansinė parama, kita gaunama finansinė parama ir bendrojo finansavimo lėšos, finansuojama atsižvelgiant į patvirtintus asignavimus prisiimtiems įsipareigojimams vykdyti pagal šių programų sąmatas ir suvestinius finansavimo (pinigų srautų) planus pagal projektus ir teisės aktus, nustatančius iš Europos Sąjungos finansinės paramos ir kitos gaunamos finansinės paramos finansuojamų projektų įgyvendinimą.
101. Europos Sąjungos finansinė parama ir kita gaunama finansinė parama administruojama taip, kaip numatyta pasirašytose sutartyse arba kituose teisės aktuose dėl atitinkamos Europos Sąjungos finansinės paramos arba kitos gaunamos finansinės paramos.
102. Europos Sąjungos finansinę paramą tiesiogiai vykdantys savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai iki einamųjų metų lapkričio 1 d. teikia informaciją savivaldybės Finansų ir investicijų skyriui apie per metus gautas ir panaudotas Europos Sąjungos lėšas, nurodo programos finansavimo šaltinį, funkcinės ir ekonominės klasifikacijos kodus. Finansų ir investicijų skyrius teikia savivaldybės tarybai biudžeto tikslinimo projektą, įtraukia į biudžetą iš Europos Sąjungos gautas pajamas ir išlaidas.
XI SKYRIUS
BIUDŽETO VYKDYMO KONTROLĖ IR VERTINIMAS
103. Mokesčių ir kitų įmokų į savivaldybės biudžetą apskaičiavimą ir mokėjimą kontroliuoja įstatymų įgaliotos institucijos.
104. Savivaldybės biudžeto vykdymo auditą atlieka Valstybės kontrolė pagal Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės įstatyme nustatytą veiklos apimtį.
105. Savivaldybės biudžeto vykdymo, savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojų programų sąmatų, biudžetinių lėšų apskaitos ir konsoliduotųjų ataskaitų rinkinių auditą atlieka Savivaldybės kontrolės ir audito tarnyba.
106. Savivaldybės biudžeto asignavimų ir jiems pavaldžių biudžetinių įstaigų ir kitų subjektų programų įgyvendinimą vertina savivaldybės administracijos Centralizuotas savivaldybės vidaus audito skyrius, vadovaudamasis Vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu ir kitais vidaus auditą reglamentuojančiais teisės aktais.
XII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
107. Tvarkos aprašas keičiamas, naikinamas ar stabdomas jo galiojimas Savivaldybės tarybos sprendimu.
Alytaus rajono savivaldybės biudžeto
sudarymo ir vykdymo organizavimo, asignavimų administravimo ir atskaitomybės tvarkos aprašo
1 priedas
______________________________________
(Asignavimų valdytojo pavadinimas)
Alytaus rajono savivaldybės merui
PRAŠYMAS DĖL ASIGNAVIMŲ KEITIMO
Asignavimų paskirtis |
Pakeitimų sumos (+, -), tūkst. Eur |
||||||||
Finansavimo šaltinis |
Programos numeris |
Priemonės kodas biudžete |
Valstybės funkcijos kodas |
Ekonominės klasifikacijos kodas |
Metinė suma |
Iš jų: ketvirčiais |
|||
I |
II |
III |
IV |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IŠ VISO: |
|
|
|
|
|
Įstaigos vadovas
Vyriausiasis finansininkas
Alytaus rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo organizavimo, asignavimų administravimo ir atskaitomybės tvarkos aprašo
2 priedas
______________________________________
(asignavimų valdytojo pavadinimas)
Alytaus rajono savivaldybės Finansų ir
investicijų skyriui
PRAŠYMAS DĖL ASIGNAVIMŲ KEITIMO
Asignavimų paskirtis |
Pakeitimų sumos (+, -), tūkst. eur. |
||||||||
Finansavimo šaltinis |
Programos numeris |
Priemonės kodas biudžete |
Valstybės funkcijos kodas |
Ekonominės klasifikacijos kodas |
Metinė suma |
iš jų: ketvirčiais |
|||
I |
II |
III |
IV |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IŠ VISO: |
|
|
|
|
|
Įstaigos vadovas
Vyriausiasis finansininkas
Alytaus rajono savivaldybės biudžeto sudarymo ir vykdymo organizavimo, asignavimų administravimo ir atskaitomybės tvarkos aprašo
3 priedas
PAŽYMA–PRANEŠIMAS NR.
APIE BIUDŽETO ASIGNAVIMŲ PAKEITIMUS
Apie________________________________________________________________________
(įstaigos pavadinimas)
_______________________________________________________________________________________
Asignavimų paskirtis |
Pakeitimų sumos (+, -), tūkst. Eur |
||||||||
Finansavimo šaltinis |
Programos numeris |
Priemonės kodas biudžete |
Valstybės funkcijos kodas |
Ekonominės klasifikacijos kodas |
Metinė suma |
Iš jų: ketvirčiais |
|||
I |
II |
III |
IV |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IŠ VISO: |
|
|
|
|
|
Finansų ir investicijų skyriaus vedėjas