VALSTYBINĖS VARTOTOJŲ TEISIŲ APSAUGOS TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2020 m. vasario 27 d. įsakymo Nr. 1-66 „Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių ir jose veikiančių ūkio subjektų rizikingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo

 

2024 m. lapkričio 27 d. Nr. 1-237

Vilnius

 

 

P a k e i č i u Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių ir jose veikiančių ūkio subjektų rizikingumo vertinimo tvarkos aprašą, patvirtintą Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos direktoriaus 2020 m. vasario 27 d. įsakymu Nr. 1-66 „Dėl Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vartojimo sričių ir jose veikiančių ūkio subjektų rizikingumo vertinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“:

1. Papildau nauju 141 punktu:

141. Tuo atveju, jei nustatant konkrečią (-ias) rizikingiausią (-ias) vartojimo sritį (-is), kurioje (-se) veikiančių ūkio subjektų stebėsena (-os) bus atliekama (-os) atitinkamais metais, kelių vartojimo sričių rizikingumo reikšmė vienoda, pirmenybė skiriama sričiai (-tims):

141.1. Kurioje (-se) stebėsena dar nebuvo atlikta, ar atlikta vėliausiai;

141.2. Dėl kurioje (-se) veikiančių ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus praėjusiais metais buvo gauti institucijų, vartotojų organizacijų kreipimaisi;

141.3. Dėl kurios (-ių) praėjusiais metais gauta daugiausiai vartotojų prašymų dėl ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus;

141.4. Kurios (-ių) srities (-čių) problemos yra aktualiausios, remiantis viešosios erdvės stebėsena (pavyzdžiui, žiniasklaidoje ar socialiniuose tinkluose aptariami vartotojų skundai ar rizikingos tendencijos);

141.5. Kurios (-ių) srities (-čių) ūkio subjektai yra įtraukti į ankstesniais metais pradėtas stebėsenos ar tyrimų programas, kurioms tęsti būtina tolesnė analizė (netaikoma vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų sričiai);

141.6. Kurios (-ių) srities (-čių) stebėsena gali būti vykdoma efektyviai bendradarbiaujant su kitomis institucijomis ar organizacijomis, turinčiomis bendrų interesų ir kompetencijų (netaikoma vartojimo sutarčių nesąžiningų sąlygų sričiai).“

2. Pakeičiu 17 punktą ir išdėstau jį taip:

17. Nustatytose rizikingiausiose srityse veikiančių ūkio subjektų rizikingumas (V) nustatomas pagal formulę:

 

V = J + K + F

 

Kriterijaus „ūkio subjekto vykdomos veiklos mastas“ (J) balų vertės:

Kai ūkio subjektas veiklą vykdo tik fizinėse parduotuvėse – 1 balas;

Kai ūkio subjektas veiklą vykdo tik elektroninėse parduotuvėse – 2 balai;

Kai ūkio subjektas veiklą vykdo, ir fizinėse parduotuvėse, ir elektroninėse parduotuvėse – 3 balai.

 

Kriterijaus „praėjusiais metais gautų vartotojų prašymų dėl ūkio subjektų veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus“ (K), nustatomo pagal Tarnybos turimus duomenis, balų vertės:

Kai praėjusiais metais vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba negavo – 0 balų;

Kai praėjusiais metais vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba gavo ne daugiau kaip 2 – 1 balas;

Kai praėjusiais metais vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba gavo daugiau kaip 3, bet ne daugiau kaip 5 – 2 balai;

Kai praėjusiais metais vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba gavo daugiau kaip 5 – 3 balai.

 

Kriterijaus „papildomi ūkio subjektams taikomi rizikos vertinimo kriterijai“ (F) balų vertė nustatoma pagal Tarnybos turimus duomenis įvertinus šiuos kriterijus:

Jei praėjusiais metais sparčiai augo Tarnyboje gautų vartotojų prašymų dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, skaičius – 0,5 balo;

Jei praėjusiais metais dėl ūkio subjekto veiksmų (neveikimo), galimai pažeidusių vartotojų teises ir teisėtus interesus, Tarnyba gavo skundų iš kitų šaltinių, pavyzdžiui: vartotojų organizacijų, asociacijų, žiniasklaidos – 0,5 balo;

Jei ūkio subjekto darbuotojų skaičius yra mažesnis nei 5 – 0,5 balo;

Jei ūkio subjektas veiklą vykdo neįregistravęs vykdomos veiklos mokesčių mokėtojų registre – 0,5 balo;

Jei ūkio subjektas veiklą vykdo trumpiau nei 12 mėnesių nuo veiklos įregistravimo dienos – 1 balas;

Jei ūkio subjekto praėjusių metų pajamos viršijo 500 000 EUR – 1 balas;

Jei vartojimo ginčo ne teismo tvarka nagrinėjimo metu ūkio subjektas delsia teikti arba neteikia atsakymo Tarnybai – 1 balas;

Jei ūkio subjektas per pastaruosius 12 mėnesių yra gavęs Tarnybos sankcijas už teisės aktų pažeidimus – 1 balas.“

3. Papildau nauju 211 punktu:

211. Atitinkamais metais tikrinamų ūkio subjektų skaičius priklauso nuo tais metais nutarto atlikti stebėsenos masto. Į tikrinamų ūkio subjektų sąrašą įtraukiami visi ūkio subjektai, surinkę daugiau negu 5 rizikingumo balus.“

5. Papildau nauju 212 punktu:

212. Įvertinus, jog tais metais ūkio subjektų, surinkusių daugiau nei 5 rizikingumo balus, skaičius viršija turimus žmogiškuosius resursus, stebėsenos mastas nustatomas pagal prioritetinę tvarką. Ūkio subjektų prioritetas nustatomas remiantis šiais kriterijais:

212.1. Ūkio subjektai, kurių rizikingumo balas yra didžiausias;

212.2. Ūkio subjektai, kurių veiklos mastas ar poveikis vartotojų teisėms yra reikšmingiausias;

212.3. Ūkio subjektai, kurie anksčiau buvo identifikuoti kaip pažeidžiantys teisės aktus ar nesilaikantys rekomendacijų.“

 

 

 

Direktorė                                                                                                                        Goda Aleksaitė