vALSTYBINĖ KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJA
NUTARIMAS
DĖL produktų, į kuriuos paskirtieji elektros energijos rinkos operatoriai gali atsižvelgti bendrame EINAMOSIOS paros prekybos rinkų susiejimo procese, PATVIRTINIMO
2018 m. vasario 5 d. Nr. O3E-42
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 8 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo 9 straipsnio 2 dalimi, 76 straipsnio 1 dalies 9 punktu, 2015 m. liepos 24 d. Europos Komisijos reglamento (ES) 2015/1222, kuriuo nustatomos pralaidumo paskirstymo ir perkrovos valdymo gairės (OL 2015 L 197, p. 24), 9 straipsnio 5 dalimi, 6 dalies h punktu bei atsižvelgdama į Paskirtųjų elektros energijos rinkos operatorių komiteto 2017 m. lapkričio 13 d. raštą (reg. Nr. R1-10818) ir Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) Dujų ir elektros departamento Elektros skyriaus 2018 m. vasario 1 d. pažymą Nr. O5E-38 „Dėl paskirtųjų elektros energijos rinkos operatorių pateiktų metodikų patvirtinimo“, Komisija n u t a r i a:
Patvirtinti Produktus, į kuriuos paskirtieji elektros energijos rinkos operatoriai gali atsižvelgti bendrame einamosios paros prekybos rinkų susiejimo procese, pateiktą visų paskirtųjų elektros energijos rinkos operatorių 2017 m. lapkričio 13 d. pasiūlymu dėl Rezervinės metodikos, vadovaujantis 2015 m. liepos 24 d. Europos Komisijos reglamento (ES) 2015/1222, kuriuo nustatomos pralaidumo paskirstymo ir perkrovos valdymo gairės, 53 straipsniu (pridedama).
PATVIRTINTA
Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės
komisijos 2018 m. vasario 5 d. nutarimu Nr. O3-42
Produktai, į kuriuos paskirtieji elektros energijos rinkos operatoriai gali atsižvelgti bendrame einamosios paros prekybos rinkų susiejimo procese, pateiktą visų paskirtųjų elektros energijos rinkos operatorių 2017 m. lapkričio 13 d. pasiūlymu dėl Rezervinės metodikos, vadovaujantis 2015 m. liepos 24 d. Europos Komisijos reglamento (ES) 2015/1222, kuriuo nustatomos pralaidumo paskirstymo ir perkrovos valdymo gairės, 53 straipsniu
2017 m. lapkričio 13 d.
Visi paskirtieji elektros energijos rinkos operatoriai (toliau – PEERO), atsižvelgdami į
Bendrosios aplinkybės
(1) Šis dokumentas yra bendras PEERO pasiūlymas dėl produktų, į kuriuos gali būti atsižvelgiama bendrame einamosios paros prekybos rinkų susiejimo procese (toliau – pasiūlymas dėl algoritmų), parengtas pagal 2015 m. liepos 24 d. Komisijos reglamento, kuriuo nustatomos pralaidumo paskirstymo ir perkrovos valdymo gairės (toliau – CACM reglamentas), 53 straipsnio 5 dalį.
(2) CACM reglamento 53 straipsnyje sakoma: „Ne vėliau kaip per 18 mėnesių nuo šio reglamento įsigaliojimo PEERO pateikia bendrą pasiūlymą dėl produktų, į kuriuos gali būti atsižvelgiama bendrame einamosios paros prekybos rinkų susiejimo procese. PEERO užtikrina, kad visi su šiais produktais susiję pavedimai, pateikti, kad būtų galima vykdyti RSO funkcijas pagal 7 straipsnį, būtų nurodyti eurais ir juose būtų nurodytas rinkos laikas ir rinkos laiko vienetas. Visi PEERO užtikrina, kad su šiais produktais susiję pavedimai būtų suderinami su tarpzoninio pralaidumo charakteristikomis, kad juos būtų galima derinti tuo pačiu metu. Visi PEERO užtikrina, kad nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmą būtų galima naudoti ir vieną, ir kelis rinkos laiko vienetus apimantiems pavedimams apdoroti.“
(3) CACM reglamento 53 straipsnio 4 dalyje sakoma: „Ne vėliau kaip per dvejus metus nuo šio reglamento įsigaliojimo ir kas antrais paskesniais metais visi PEERO, vadovaudamiesi 12 straipsniu, konsultuojasi su: a) rinkos dalyviais, siekdami užtikrinti, kad turimi produktai atitiktų jų poreikius; b) visais PSO, siekdami užtikrinti, kad produktai deramai atitiktų tinklo eksploatavimo saugumą; c) visomis reguliavimo institucijomis, siekdami užtikrinti, kad turimi produktai atitiktų šio reglamento tikslus.“ Jei, atsižvelgiant į konsultacijų rezultatus, tai yra būtina, visi PEERO iš dalies pakeičia produktus.
(4) Ne vėliau kaip per 18 mėnesių nuo CACM reglamento įsigaliojimo (t. y. 2017 d. vasario 14 d.) visi PEERO pasiūlymas dėl ID produktų turi būti pateiktas tvirtinti reguliavimo institucijoms. Pagal CACM reglamentą PEERO nėra įpareigojami konsultuotis dėl ID produktų pasiūlymo prieš pateikdami jį visoms reguliavimo institucijoms. Vis dėlto PEERO vertina suinteresuotųjų subjektų pastabas dėl pasiūlymų ir yra nusprendę konsultuotis.
(5) CACM reglamento 14 konsultuojamoje dalyje sakoma: „siekiant veiksmingai ir kuo greičiau įgyvendinti bendrą kitos paros ir einamosios paros prekybos rinkų susiejimą, bendrą kitos paros ir einamosios paros prekybos rinkų susiejimą vykdyti turėtų esami rinkos operatoriai ir prireikus turėtų būti naudojami jau įgyvendinti sprendimai, neužkertant kelio konkurencijai su naujais operatoriais.“ Produktai, pateikti pasiūlyme dėl ID produktų, grindžiami esamais susiejimo sprendimais, kurie yra įgyvendinti arba tobulinami ir atnaujinami, arba atitinkamai iš dalies keičiami.
(6) PEERO, koordinuodami savo veiksmus su rinkų susiejimo operatoriumi (toliau – RSO), sudaro PEERO bendradarbiavimo sutartį, kurią pasirašo visi PEERO, įsteigia PEERO komitetą ir sudaro susijusius valdymo susitarimus, atitinkančius CACM reglamentą. Bendri PEERO sprendimai ir pareigos, susijusios su šiuo pasiūlymu dėl ID produktų, vykdomi per PEERO komitetą ir vadovaujantis susijusiais valdymo susitarimais. Kadangi pristačius naujus ar modifikuotus produktus gali prireikti iš dalies keisti nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmą, kiekvienam pakeitimui turi būti taikomi pakeitimų valdymo principai, apibrėžti visų PEERO pasiūlyme dėl kainų susiejimo algoritmo ir nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmo (toliau – pasiūlymas dėl algoritmų).
Poveikis CACM reglamento tikslų įgyvendinimui
(1) Pateiktame pasiūlyme dėl ID produktų atsižvelgiama į bendruosius pralaidumo paskirstymo ir perkrovos valdymo tikslus, išdėstytus CACM reglamento 3 straipsnyje.
(2) Pasiūlymas dėl ID produktų skatina veiksmingą konkurenciją elektros energijos gamybos, prekybos ir tiekimo srityse, nes jis užtikrina platų produktų, kuriuos kaip BEPRS mechanizmo dalį PEERO gali pateikti rinkos dalyviams, asortimentą. Tam, kad pasiūlymas dėl ID produktų ir toliau skatintų veiksmingą konkurenciją, PEERO ne rečiau kaip kas dvejus metus konsultuojasi su rinkos dalyviais, kad būtų užtikrinta, jog turimi produktai atitiktų jų poreikius.
(3) Pasiūlymas dėl ID produktų padeda skatinti optimalų tarpzoninio pralaidumo paskirstymą ir užtikrinti optimalią perdavimo infrastruktūrą, nes su produktais susiję pavedimai yra suderinami su tarpzoninio pralaidumo charakteristikomis. Kadangi pateikus su visais turimais produktais susijusius pavedimus galima naudotis tarpzoniniu pralaidumu vykdant ID RSO funkcijas, pasiūlymu dėl ID produktų užtikrinama nediskriminacinė galimybė naudotis tarpzoniniu pralaidumu.
(4) Pasiūlymas dėl ID produktų užtikrina eksploatavimo saugumą, nes PEERO įpareigoti bent kas dvejus metus konsultuotis su PSO, siekiant užtikrinti, kad turimi produktai atitiktų eksploatavimo saugumo reikalavimus. Be to, jei PSO nustato bet kokią problemą, susijusią su eksploatavimo saugumu, jie turi teisę prašyti PEERO pasiūlyti dalinius pasiūlymo dėl ID produktų pakeitimus.
(5) Pasiūlyme dėl ID produktų išvardyti produktai turi būti prieinami PEERO, kad pastarieji galėtų juos pasiūlyti savo atitinkamiems rinkos dalyviams, o visi produktai turi būti suderinami su kitos paros prekybos rinkų susiejimo mechanizmu. Tokiu būdu pasiūlymu dėl ID produktų užtikrinama, kad PSO, PEERO, agentūrai, reguliavimo institucijoms ir rinkos dalyviams būtų taikomos nediskriminacinės sąlygos. Siekiant užtikrinti, kad pasiūlymu dėl ID produktų ir toliau būtų skatinamos nešališkos ir nediskriminacinės sąlygos, PEERO bent kas dvejus metus turi konsultuotis dėl turimų produktų su visomis šalimis.
(6) Be to, visi turimų produktų pakeitimai turi būti tvarkomi laikantis pakeitimų valdymo principų ir pasiūlyme dėl algoritmų nustatytos tvarkos. Šie principai:
a. suteikia galimybę atvirai, skaidriai, nediskriminuojant tvarkyti prašymus dėl pakeitimų, įskaitant atitinkamais atvejais pateiktus suinteresuotųjų subjektų;
b. užtikrina, kad nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmo veiksmingumas išliktų priimtino lygio esamu laiku ir pagrįstą laikotarpį ateityje, atsižvelgiant į tikėtiną rinkos augimą ir plėtrą;
c. suteikia galimybę atskiriems PEERO ar PSO prašyti suteikti paramą, jei tai nedaro žalos kitiems arba jei numatomos priemonės žalai sumažinti;
d. leidžia nustatyti teisingą ir veiksmingą procesą, kuris remtų rinkos plėtrą reikiamu laiku.
(7) Numatydami, kad įvedant bet kokius turimų produktų pakeitimus turi būti laikomasi pakeitimų valdymo principų ir tvarkos, aprašytos pasiūlyme dėl algoritmų, PEERO užtikrina, kad pasiūlymu dėl ID produktų būtų atsižvelgta į sąžiningos bei tinkamai organizuotos rinkos ir sąžiningos bei tinkamos kainodaros poreikį.
(8) Taikant nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmą pagal skirtingas sutartis pateiktų pavedimų derinimas visada vykdomas kainos ir laiko prioriteto principu. Tai reiškia, kad pirmiausia vykdomi pavedimai, kurių kaina geresnė. Jei yra du pavedimai su ta pačia kaina, pirmiausia vykdomas pavedimas su ankstesnio laiko žyma. Taip užtikrinama sąžininga ir tinkama visų produktų kainodara.
(9) Kiekvienam produktui visose prekybos zonose priskiriami tie patys požymiai (kaip nurodyta 2 straipsnyje). Siekiant užtikrinti sąžiningą rinką, nediferencijuojama pagal pavedimų charakteristikas.
(10) PEERO ketina su turimais produktais patenkinti visus rinkos poreikius, kad būtų padidintas likvidumas susietose rinkose. Šiuo tikslu galima naudoti 2 straipsnyje nurodytų tipų pavedimus.
(11) Pasiūlyme dėl ID produktų nustatant reikalavimą PEERO skelbti ir atnaujinti išsamų viešą produktų, suderinamų su einamosios paros prekybos rinkų susiejimu, aprašą padedama užtikrinti ir didinti informacijos skaidrumą ir patikimumą. Be to, į bet kokias konsultacijas, kurios reikalingos dalinių pasiūlymo dėl ID produktų pakeitimų arba turimų produktų valdymui, PEERO turi įtraukti visas suinteresuotąsias šalis.
(12) Pasiūlymas dėl ID produktų sukuria vienodas sąlygas PEERO, nes visi pasiūlyme dėl ID produktų išvardyti produktai turi būti prieinami visiems PEERO, o bet kokie turimų produktų pakeitimai turi būti tvarkomi laikantis pakeitimų valdymo principų, aprašytų visų PEERO pasiūlyme dėl algoritmų.
(13) Konsultuodamiesi dėl turimų produktų bent kas dvejus metus su visomis šalims, visi PEERO užtikrina, kad pasiūlymu dėl ID produktų būtų toliau prisidedama prie Europos Sąjungos elektros energijos perdavimo sistemos ir elektros energetikos sektoriaus efektyvaus ilgalaikio veikimo ir plėtros.
(14) Atsižvelgiant į faktinį produktų naudojimą bei į faktinę pavedimų sudėtį, kiekvienas atskiras produktas gali turėti poveikį algoritmo veiksmingumui. Visų pirma algoritmo veiksmingumui poveikį, be kita, turi:
a. tam produktui pateiktų pavedimų skaičius;
b. konkrečios parametrų vertės, nurodytos pateiktuose su atitinkamu produktu susijusiuose pavedimuose, įskaitant kainas ir kiekius;
c. neatsiejamas jo naudojimas kartu su kitais produktais ir PSO skirti apribojimai.
1 straipsnis
Dalykas ir taikymo sritis
Šio pasiūlymo dokumente vartojami terminai turi tą pačią reikšmę, kaip ir apibrėžtys, pateiktos Reglamento (ES) 2015/1222 2 straipsnyje, kituose šiame reglamente minimuose teisės aktuose ir RSO plane. Kitų vartojamų terminų apibrėžtys:
1. Prašymas dėl pakeitimo – oficialus vienos ar daugiau šalių prašymas dėl bet kokio reikiamo nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmo arba jo naudojimo gamyboje pakeitimo.
2. Planavimo zona – zona, kurioje dėl veiklos ar organizacinių poreikių taikomi PSO įpareigojimai dėl planavimo.
3 straipsnis
Bendrieji reikalavimai
1. Kiekvienas PEERO skelbia rinkos dalyviams turimų produktų sąrašą atitinkamo PEERO rinkos taisyklėse.
2. Visi su šiais produktais susiję pavedimai, pateikti kainų susiejimo algoritmui atlikti, išreiškiami eurais ir juose nurodomas rinkos laikas. PEERO turi teisę susitarti dėl tvarkos, pagal kurią pavedimai būtų tvarkomi ir atsiskaitymai vykdomi vietos valiuta arba eurais.
4 straipsnis
Bendro einamosios paros prekybos rinkų susiejimo produktai
1. Sandoriai BEPRS procese vykdomi remiantis charakteristikų, kurios yra apibrėžtos sutartyje, rinkiniu. Sutartyje nurodoma priemonė, kurią naudoja rinkos dalyviais, sudarydami tam tikro energijos kiekio pardavimo / pirkimo susitarimą, kuriame iš anksto nustatytas tiekimo laikas. Pagal produktą nustatomos gairės, remiantis kuriomis rengiamos sutartys. Produktas – tai šablonas, kuris naudojamas kaip standartas rengiant sutartis, paremtas produkto šablone apibrėžtais veiksmais. Produktų ir sutarčių santykis yra 1:n, t. y. kiekvienam produktui skiriamos kelios sutartys ir kiekviena sutartis sudaroma išimtinai dėl vieno produkto.
2. Nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmu palaikomi šie produktai ar jų deriniai, kurie gali būti taikomi laikantis pakeitimų valdymo principų ir pasiūlyme dėl algoritmų nustatytos tvarkos:
a) Valandinė: produktu palaikoma prekyba pagal 24 elektros energijos tiekimo sutartis, po vieną kiekvienai kalendorinės dienos valandai. Sistema automatiškai parengia šias sutartis ir pateikia jas prekybai vieną parą prieš pristatymo parą, nurodytu laiku.
b) Pusvalandinė: produktu palaikoma prekyba pagal 48 elektros energijos tiekimo sutartis, po vieną kiekvienam kalendorinės dienos pusvalandžiui. Sistema automatiškai parengia šias sutartis ir pateikia jas prekybai vieną parą prieš pristatymo parą, nurodytu laiku.
c) Ketvirčio valandos: produktu palaikoma prekyba pagal 96 elektros energijos tiekimo sutartis, po vieną kiekvienam kalendorinės dienos valandos ketvirčiui. Sistema automatiškai parengia šias sutartis ir pateikia jas prekybai vieną parą prieš pristatymo parą, nurodytu laiku.
d) Naudotojo apibrėžti blokai: rinkos dalyvio pagal poreikį apibrėžtų valandinių, pusvalandinių ir ketvirčio valandos sutarčių deriniai. Tiekimo laikotarpis pagal naudotojo apibrėžtus blokus visada turi būti įtrauktas į kelių įprastų rinkos sutarčių dėl produkto ir vienas po kito einančius tiekimo laikotarpius, kurie turi būti vykdomi kartu. Naudotojo apibrėžtas blokas negali būti pavedimas su rezervu.
3. Nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmas palaiko šiuos pavedimų vykdymo apribojimus:
a) NON – tai pavedimas, pateiktas su vykdymo apribojimu NON (None), kuris arba įvykdomas iš karto, arba, jei negali būti suderintas iš karto, įrašomas į pavedimų knygą. Leidžiamas dalinis pavedimo vykdymas ir NON pavedimai gali būti vykdomi prieš kelis kitus pavedimus ir sudarant kelis sandorius.
b) „Įvykdyti arba anuliuoti“ (angl. Fill or Kill, FOK) – tai pavedimas, kuris yra arba visiškai įvykdomas vienu metu iš karto po pavedimo pateikimo visa jo apimtimi, arba anuliuojamas neįrašant jo į pavedimų knygą. FOK pavedimai gali būti suderinti su keliais į pavedimų knygą įtrauktais pavedimais. FOK pavedimams negali būti taikomas galiojimo apribojimas.
c) „Nedelsiant arba atšaukti“ (angl. Immediate or Cancel, IOC) – tai pavedimas, kuris yra arba įvykdomas vienu metu (parduodant bet kokį kiekį) iš karto po pavedimo pateikimo, arba, jei negali būti suderintas, anuliuojamas neįrašant jo į pavedimų knygą. Leidžiamas dalinis pavedimo vykdymas ir IOC pavedimai gali būti vykdomi prieš kelis kitus pavedimus ir sudarant kelis sandorius. Pavedimui su vykdymo apribojimu IOC negali būti taikomas galiojimo apribojimas.
d) „Viskas arba nieko“ (angl. All or Nothing, AON) – tai pavedimas, pateiktas su vykdymo apribojimu AON, kuris arba įvykdomas visa apimtimi, suderinant jį su lygiai tokiu pačiu kitu pavedimu, arba įrašomas į pavedimų knygą. Dalinis vykdymas neleidžiamas. Vykdymo apribojimą AON leidžiama taikyti tik pavedimams, skirtiems naudotojo apibrėžtai rinkai.
4. Nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmas palaiko šiuos pavedimų galiojimo apribojimus:
a) „Galioja iki sesijos pabaigos“ (angl. Good for session, GFS) – pavedimo galiojimo laikas nustatomas pagal atitinkamos pavedimo prekybos sesijos galiojimo laiką. Pasibaigus nustatytam atitinkamos prekybos sesijos galiojimo laikui, pavedimas automatiškai pašalinamas iš prekybos.
5. Nepertraukiamos prekybos derinimo algoritmu palaikomi šie pavedimų tipai:
a) Įprasti pavedimai (dar vadinami limituotais pavedimais) – pavedimai pirkti arba parduoti su konkrečiai nurodytu kiekiu ir kaina, kurių atveju pavedimai pirkti gali būti vykdomi už nurodytą arba mažesnę kainą, o pavedimai parduoti gali būti vykdomi nurodytą arba didesnę kainą. Įprasti pavedimai, skirti iš anksto numatytai rinkai, gali būti įtraukti su vykdymo apribojimais NON, FOK arba IOC. Įprastiems pavedimams, skirtiems naudotojo apibrėžtai rinkai, visada taikomas vykdymo apribojimas AON. Visi įprasti pavedimai gali būti įtraukiami su galiojimo apribojimais GFS arba GTD.
b) Susieti pavedimai: jeigu pateikiami susieti pavedimai, gali būti įvykdyti arba visi pavedimai, arba nevykdomas nė vienas. Pavedimų grupę pateikti su šiuo pateikimo apribojimu galima tik tada, jei į ją įtraukti pavedimai tik su vykdymo apribojimu FOK ir jei visi pavedimai buvo pateikti tam pačiam PEERO prekybos centrui.
6. Einamosios paros sistema automatiškai parengia parduodamų prekių sutartis pagal produkto apibrėžimą.
7. Bendro einamosios paros prekybos rinkų susiejimo produktų atveju užtikrinamas žiemos ir vasaros laiko perjungimas (23 ir 25 valandų trukmės prekybos diena).
8. Produktai pateikiami prekybai kiekvienoje planavimo zonoje, taigi atitinkami PEERO nustato, kokie produktai gali būti parduodami kiekvienoje planavimo zonoje.
5 straipsnis
Įgyvendinimo terminai
1. Patvirtinus šį pasiūlymą dėl ID produktų, kiekvienas PEERO paskelbia ją internete pagal CACM reglamento 9 straipsnio 14 dalį.
6 straipsnis
Kalba
Šio pasiūlymo originalo kalba yra anglų kalba. Siekiant išvengti abejonių, kai PEERO turi išversti šį pasiūlymą į savo nacionalinę kalbą (-as), PEERO pagal CACM reglamento 9 straipsnio 14 dalį paskelbto teksto anglų kalba ir teksto kita kalba neatitikimų atveju atitinkamas PEERO privalo pašalinti visus neatitikimus, pateikdamas savo susijusioms nacionalinėms reguliavimo institucijoms patikslintą šio pasiūlymo vertimą.