LIETUVOS RESPUBLIKOS
VYRIAUSIOJI RINKIMŲ KOMISIJA
SPRENDIMAS
DĖL Politinės organizacijos patikrinimo techninėS užduotiEs PATVIRTINIMO
2024 m. vasario 6 d. Nr. Sp-18
Vilnius
Lietuvos Respublikos vyriausioji rinkimų komisija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos politinių organizacijų įstatymo 24 straipsnio 2 dalies 2 punktu, suderinusi su Lietuvos auditorių rūmais (2024-02-05 raštas Nr. 1.9-S0148), nusprendžia:
2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos 2015 m. gruodžio 16 d. sprendimą Nr. Sp-328 „Dėl Politinės partijos patikrinimo techninės užduoties patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
vyriausiosios rinkimų komisijos
2024 m. vasario 6 d. sprendimu Nr. Sp-18
politinės ORGANIZACIJOS patikrinimo techninė užduotis
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Politinės organizacijos patikrinimo techninė užduotis (toliau – techninė užduotis) yra skirta auditoriui ir (arba) audito įmonei (toliau – auditorius) atlikti politinės organizacijos finansinių ataskaitų auditą (toliau – auditas) ir finansavimo patikrinimą (toliau – patikrinimas), įgyvendinant Lietuvos Respublikos politinių organizacijų įstatymą (toliau – Įstatymas).
2. Auditą ir patikrinimą gali atlikti fizinis asmuo, turintis Lietuvos Respublikos finansinių ataskaitų audito įstatymo (toliau – Audito įstatymas) nustatyta tvarka išduotą auditoriaus pažymėjimą.
3. Auditas atliekamas vadovaujantis Tarptautinės apskaitos specialistų federacijos patvirtintais tarptautiniais audito standartais. Patikrinimas atliekamas vadovaujantis Tarptautinės apskaitos specialistų federacijos patvirtintais tarptautiniais susijusių paslaugų standartais, taikomais sutartų procedūrų užduotims atlikti, ir šia technine užduotimi.
4. Auditorius, atliekantis auditą ir patikrinimą, privalo laikytis Tarptautinės apskaitos specialistų federacijos patvirtintame Tarptautiniame apskaitos profesionalų etikos kodekse nustatytų profesinės etikos principų.
5. Auditorius negali atlikti audito ir patikrinimo, jeigu jis yra tiesiogiai arba netiesiogiai susijęs su politine organizacija.
6. Auditorius negali atlikti audito ir patikrinimo, jeigu auditorius ataskaitiniu laikotarpiu arba sutarties sudarymo metu buvo politinės kampanijos iždininkas.
7. Auditoriaus ataskaita dėl pastebėtų faktų – pagal šią techninę užduotį parengta sutartų procedūrų ataskaita, kurioje nurodoma patikrinimo apimtis ir auditoriaus pastebėjimai atliekant politinės organizacijos patikrinimą.
8. Šioje techninėje užduotyje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos Įstatyme, Lietuvos Respublikos finansinės apskaitos įstatyme, Pelno nesiekiančių juridinių asmenų buhalterinės apskaitos ir finansinių ataskaitų sudarymo ir pateikimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. lapkričio 22 d. įsakymu Nr. 1K-372, (toliau – Taisyklės) su visais pakeitimais ir papildymais.
II SKYRIUS
AUDITO IR patikrinimo ORGANIZAVIMAS IR ATASKAITOS
10. Auditoriui, atliekančiam auditą ir patikrinimą, už politinės organizacijos apskaitą atsakingas asmuo arba Vyriausioji rinkimų komisija (toliau – VRK), jeigu patikrinimą organizuoja VRK, turi pateikti šiuos dokumentus:
10.1. finansinių ataskaitų rinkinį, kurį sudaro:
10.2. finansinių ataskaitų rinkinio priedus:
11. Auditoriui, atliekančiam auditą ir patikrinimą, už politinės organizacijos apskaitą atsakingas asmuo ar apskaitą tvarkantis asmuo papildomai turi pateikti šiuos dokumentus:
11.4. finansinių ataskaitų rinkinio, jo priedų ir politinės organizacijos narių mokesčių registracijos žurnalo duomenis pagrindžiančius dokumentus;
11.6. raštą, kuriame nurodytos visos politinės organizacijos disponuojamos sąskaitos ir nurodyti filialai, padaliniai, skyriai, tiesiogiai ar netiesiogiai su politine organizacija susiję juridiniai asmenys, taip pat juridiniai asmenys, kurių steigėjas (vienas iš steigėjų) yra politinė organizacija;
12. VRK auditoriui, atliekančiam auditą ir patikrinimą, suteikia galimybę susipažinti su VRK informacinės sistemos Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės posistemėje (toliau – VRK informacinė sistema) esančiais:
12.1. duomenimis apie politinės organizacijos narių mokesčių žurnale registruotus politinės organizacijos gautus nario mokesčius, taip pat ir nepriimtinus, jų grąžinimą sumokėjusiam asmeniui ar pervedimą į valstybės biudžetą;
13. Patikrinimo metu politinės organizacijos privalo bendradarbiauti su patikrinimą atliekančiais auditoriais ir pateikti patikrinimui atlikti reikalingus duomenis, dokumentus ir kitą informaciją.
14. Auditorius audito ir patikrinimo metu turi teisę iš politinės organizacijos gauti visus politinės organizacijos patikrinimui atlikti reikalingus dokumentus.
III SKYRIUS
AUDITO IR patikrinimo APIMTIS
16. Auditorius, siekdamas pareikšti savo nuomonę apie finansines ataskaitas, atlieka politinės organizacijos auditą pagal Audito įstatymą, vadovaudamasis tarptautiniais audito standartais.
17. Pateiktų dokumentų patikrinimas atliekamas naudojant nurodytą apimtį:
17.1. politinės partijos valstybės biudžeto asignavimų sąskaitos išrašo įrašus (100 proc.) pagal pateiktus pajamas ir išlaidas pagrindžiančius dokumentus, jeigu politinė partija gavo ar turėjo valstybės biudžeto asignavimų;
17.2. politinės organizacijos einamosios banko sąskaitos išrašo įrašus (100 proc.) apie gautas lėšas (partijos narių mokesčius, partijos keltų kandidatų pervestus politinės kampanijos lėšų likučius, kita);
17.3. kasos ir politinės organizacijos einamosios banko sąskaitos išlaidų patikrinimo apimtį nusistato pats auditorius taip, kad auditoriaus ataskaitoje dėl pastebėtų faktų (kuri rengiama vietoj sutartų procedūrų ataskaitos) galėtų pateikti savo pastebėjimus dėl politinės organizacijos finansavimo ir finansinės apskaitos atitikties Įstatymo nuostatoms, bet ne mažiau kaip 50 proc. išlaidų sumos.
18. Auditorius atlieka patikrinimą, kurį sudaro 3 etapai: gautų lėšų patikrinimas, išlaidų patikrinimas ir patikrinimas, ar buvo laikomasi Įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimų, pateikdamas savo pastebėjimus pagal kiekvieno etapo procedūras.
18.1. Gautų lėšų patikrinimo procedūros:
18.1.1. patikrinti, ar politinė organizacija buvo finansuojama Įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nenurodytomis lėšomis;
18.1.2. patikrinti, ar politinė organizacija priėmė sprendimus politinės organizacijos veiklai naudoti lėšas, gautas iš neleistino politinės organizacijos finansavimo šaltinių;
18.1.3. patikrinti, ar politinė organizacija gavo lėšų iš kitokios veiklos nei nurodyta Įstatymo 17 straipsnyje;
18.1.4. patikrinti, ar politinės organizacijos valdymo organai sudarė politinės organizacijos finansavimo sandorius nesilaikydami Įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje nustatytų reikalavimų;
18.1.5. patikrinti, ar politinė organizacija priėmė nario mokesčių nesilaikydama Įstatymo 19 straipsnio 4 dalyje nustatytų reikalavimų (tikrinami tik priimti nario mokesčiai). Pagal kiekvieną šio papunkčio papunktį sudaroma pažeidimų apskaitant nario mokestį suvestinė, nurodant narius, sumokėto nario mokesčio sumą ir bendrą sumą:
18.1.5.1. patikrinti, ar politinė organizacija priėmė nario mokesčių, kai politinės organizacijos narys per kalendorinius metus politinei organizacijai sumokėjo nario mokesčių daugiau kaip 20 paskelbto praėjusių kalendorinių metų trečiojo ketvirčio šalies ūkio vidutinio mėnesinio darbo užmokesčio (toliau – VMDU) dydžių;
18.1.5.2. patikrinti, ar politinė organizacija priėmė nario mokesčių iš politinės organizacijos narių, nedeklaravusių pajamų ir turto (tikrinami tik tie politinės organizacijos nariai, kurie per kalendorinius metus sumokėjo daugiau kaip 360 eurų nario mokesčių);
18.1.5.3. patikrinti, ar politinė organizacija priėmė iš politinės organizacijos nario mokesčių, viršijančių 10 procentų politinės organizacijos nario deklaruotų metinių pajamų už paskutinius praėjusius kalendorinius metus (kai nario mokestis mokamas po gegužės 1 dienos) arba už užpraeitus kalendorinius metus (kai nario mokestis mokamas iki gegužės 1 dienos) (tikrinami tik tie politinės organizacijos nariai, kurie per kalendorinius metus sumokėjo daugiau kaip 360 eurų nario mokesčių);
18.1.5.4. patikrinti, ar politinė organizacija priėmė nario mokesčių iš asmenų, nepriklausančių politinei organizacijai, arba nepatikrinusi, ar asmuo yra politinės organizacijos narys;
18.1.5.5. patikrinti, ar politinė organizacija įnešė grynuosius pinigus į politinės organizacijos einamąją banko sąskaitą nesilaikydama VRK patvirtinto Politinės organizacijos narių mokesčių registracijos žurnalo pildymo ir pateikimo tvarkos aprašo reikalavimų;
18.1.6. patikrinti, ar politinė organizacija neleistinas lėšas (nenurodytas Įstatymo 19 straipsnio 1 dalyje) pavėluotai grąžino jas pervedusiam asmeniui (vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo tokių lėšų gavimo dienos) arba pervedė į valstybės biudžetą (vėliau kaip per 10 darbo dienų), jeigu lėšų šaltinis per 10 darbo dienų nenustatytas, išskyrus atvejus, kai VRK sprendimu yra sustabdytas lėšų grąžinimas arba pervedimas į valstybės biudžetą;
18.1.7. patikrinti, ar politinė organizacija nesilaikė VRK sprendimo sustabdyti neleistino politinės organizacijos finansavimo lėšų grąžinimą arba pervedimą į valstybės biudžetą;
18.1.8. patikrinti, ar politinė organizacija nesilaikė Įstatymo 19 straipsnio 9 dalyje nustatytų reikalavimų garantui dėl politinės organizacijos prievolių:
18.1.8.1. kai garantas buvo fizinis asmuo, kuris nėra politinės organizacijos narys, arba kai garantas yra juridinis asmuo;
18.2. Išlaidų patikrinimo procedūros:
18.2.1. patikrinti, ar politinės partijos gauti valstybės biudžeto asignavimai buvo naudojami nesilaikant Įstatymo 20 straipsnyje nustatytų reikalavimų;
18.2.2. patikrinti, ar politinė organizacija skirstė turtą ir lėšas savo nariams nesilaikydama Įstatymo 22 straipsnio 2 dalyje nustatytų reikalavimų;
18.2.3. patikrinti, ar politinė organizacija naudojosi iš kitos veiklos gautomis lėšomis nesilaikydama politinės organizacijos įstatuose nurodytų politinės organizacijos veiklos tikslų;
18.2.4. patikrinti, ar buvo politinės organizacijos lėšų, paaukotų ne kandidatų, kandidatų sąrašų ar referendumo politinėms kampanijoms;
18.2.5. patikrinti, ar kandidatų, kurie buvo registruoti savarankiškais politinės kampanijos dalyviais, skolos įsipareigojimus, susijusius su politine kampanija, padengė politinė organizacija savo lėšomis;
18.2.6. patikrinti, ar buvo politinės organizacijos politinės kampanijos išlaidų, kurios buvo pakartotinai užregistruotos ir priskirtos politinės organizacijos išlaidoms;
18.3. Įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimų laikymosi patikrinimo procedūros:
18.3.1. patikrinti, ar politinė organizacija laikėsi Įstatymo 19 straipsnio 7 dalyje nustatyto reikalavimo lėšas laikyti ir mokėjimus atlikti iš politinės organizacijos einamosios banko sąskaitos, išskyrus atvejus, kai šios lėšos naudojamos politinės organizacijos politinei kampanijai finansuoti;
18.3.2. patikrinti, ar politinė partija laikėsi Įstatymo 19 straipsnio 8 dalyje nustatyto reikalavimo politinės partijos gautus valstybės biudžeto asignavimus laikyti ir mokėjimus atlikti iš valstybės biudžeto asignavimų sąskaitos, išskyrus atvejus, kai šios lėšos naudojamos politinės partijos politinei kampanijai finansuoti;
18.3.3. patikrinti, ar politinė organizacija laikėsi Įstatymo 30 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyto reikalavimo nepateikti žinomai klaidingų duomenų metiniame finansinių ataskaitų rinkinyje;
18.3.4. patikrinti, ar politinė partija gautus valstybės biudžeto asignavimus naudojo ne pagal Įstatymo 20 straipsnio 4 dalyje nustatytą paskirtį;
18.3.5. patikrinti, ar dėl saugotinų dokumentų praradimo arba dėl kitos veiklos finansinių ataskaitų rinkinys atitinka tikrovę;
18.3.6. patikrinti, ar buvo vykdytos operacijos grynaisiais pinigais ir ar politinė organizacija laikėsi Finansinės apskaitos įstatymo 8 straipsnyje nustatytų reikalavimų pildydama grynųjų pinigų apskaitos registrą;
18.3.7. patikrinti, ar politinė organizacija laikėsi Taisyklių 19 punkte nustatyto reikalavimo pagrįsti turto ir įsipareigojimų inventorizavimo duomenimis metines finansines ataskaitas;
18.3.8. patikrinti, ar finansinių ataskaitų rinkinio priede valstybės biudžeto asignavimų panaudojimo ataskaitoje nurodyti duomenys atitinka politinės partijos apskaitos registrų duomenis;
IV SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
19. Atlikęs auditą ir patikrinimą auditorius:
19.1. parengia auditoriaus išvadą, kurioje pareiškia savo nuomonę apie audituotas finansines ataskaitas;
19.2. pagal Lietuvos auditorių rūmų nustatytą formą, naudodamas VRK informacinę sistemą ar kitas priemones, parengia auditoriaus ataskaitą dėl pastebėtų faktų, kurioje nurodo:
19.2.2. kad atliktos šios techninės užduoties 18 punkte nurodytos procedūros ir pateikia savo pastebėjimus dėl neatitikčių (pažeidimų). Jeigu negali atsakyti į klausimus, nurodo priežastis;
19.3. auditoriaus išvadoje ir auditoriaus ataskaitoje dėl pastebėtų faktų nenurodo viešai neskelbiamų fizinių asmenų duomenų (asmens kodo, adreso, telefono numerio, elektroninio pašto adreso, sąskaitos numerio ir kita);
19.4. naudodamas VRK informacinę sistemą ar kitas priemones, supažindina už politinės organizacijos apskaitą atsakingą asmenį su auditoriaus išvada ir auditoriaus ataskaita dėl pastebėtų faktų. Susipažinimui skiria ne mažiau kaip 3 darbo dienos;
19.5. su auditu ir patikrinimu susijusius darbo dokumentus kartu su juos pagrindžiančių politinės organizacijos pateiktų dokumentų kopijomis, kai jos reikalingos, pasilieka savo nuosavybėje ir saugo Audito įstatymo nustatyta tvarka;
20. Auditoriaus išvada ir auditoriaus ataskaita dėl pastebėtų faktų pateikiamos VRK jas patvirtinus VRK informacinėje sistemoje politinės organizacijos patikrinimo sutartyje nurodytais terminais.
21. Prireikus VRK teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę kreiptis į auditorių papildomos informacijos, susijusios su atliktu auditu ir patikrinimu.