PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL STRATEGINIO VALDYMO PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2023 m. rugpjūčio 31 d. Nr. T3-210

Prienai

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 60 straipsnio 5 dalimi, Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymu, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo 3 straipsnio 17 dalies 6 punktu ir Strateginio valdymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Strateginio valdymo metodikos patvirtinimo“, Prienų rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti Strateginio valdymo Prienų rajono savivaldybėje organizavimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Prienų rajono savivaldybės tarybos 2021 m. gruodžio 23 d. sprendimą Nr. T3-264 „Dėl Strateginio valdymo Prienų rajono savivaldybėje organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                            Alvydas Vaicekauskas


 

PATVIRTINTA

Prienų rajono savivaldybės tarybos

2023 m. rugpjūčio 31 d.

sprendimu Nr. T3-210

 

STRATEGINIO VALDYMO PRIENŲ RAJONO SAVIVALDYBĖJE ORGANIZAVIMO TVARKOS APRAŠAS

 

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Strateginio valdymo Prienų rajono savivaldybėje organizavimo tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) reglamentuoja Prienų rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybės) strateginio planavimo dokumentų rengimą, svarstymą, viešinimą, tvirtinimą, koregavimą, įgyvendinimo stebėseną ir priežiūrą, numatytų pasiekti rezultatų vertinimą, ataskaitų dėl planavimo dokumentų įgyvendinimo rengimą ir svarstymą, gyventojų įtraukimą į planavimo dokumentų rengimą ir svarstymą.

2. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos:

2.1. Savivaldybės strateginis plėtros planas (toliau – SSPP) – 4–10 metų trukmės strateginio planavimo dokumentas, skirtas aplinkos, socialinei ir ekonominei raidai Savivaldybės teritorijoje planuoti;

2.2. Savivaldybės strateginis veiklos planas (toliau – SSVP) – 3 metų trukmės strateginio planavimo dokumentas, detalizuojantis savivaldybės strateginio plėtros plano ir Savivaldybės atskirų ūkio šakų (sektorių) plėtros programų tikslų ir uždavinių įgyvendinimą, kuris sudaromas atsižvelgiant į planuojamus Savivaldybės finansinius ir žmogiškuosius išteklius;

2.3. Savivaldybės strateginio veiklos plano programa (toliau – Programa) – esminė  SSVP dalis, skirta strateginiam tikslui pasiekti, kurioje nustatomi šios programos tikslai, uždaviniai, priemonės (projektai), vertinimo kriterijai, jų reikšmės ir asignavimai;

2.4. Metiniai veiklos planai (toliau – MVP) – vienerių biudžetinių metų planavimo dokumentai, įgyvendinantys SSVP arba jo dalį. MVP detalizuojamos SSVP programos, nurodomi jų tikslai, uždaviniai ir įgyvendinimo priemonės, kiti svarbūs aspektai;

2.5. Strateginis valdymasvisuma principų ir Savivaldybės pažangai užtikrinti skirtų procesų, apimančių aplinkos analizę, sprendimų dėl planavimo dokumentų rengimo priėmimą, planavimo dokumentų rengimą, tvirtinimą, įgyvendinimą, stebėseną, vertinimą, atsiskaitymą už pasiektus rezultatus.

2.6. Tikslas (strateginis tikslas) – strateginio planavimo dokumentuose užsibrėžtas siekis, rodantis planuojamą pasiekti per strateginio planavimo dokumento įgyvendinimo laikotarpį rezultatą.

2.7. Uždavinys – per nustatytą laikotarpį planuojama veikla, užtikrinanti, kad bus pasiektas strateginio planavimo dokumente nustatytas tikslas.

2.8. Priemonė – užsibrėžto uždavinio įgyvendinimo būdas (veiksmai), kuriam naudojami finansiniai, materialiniai ir žmogiškieji ištekliai.

2.9. Projektas – laikina, aiškią pradžią ir pabaigą bei ribotus išteklius turinti pažangos veikla, skirta naujam produktui sukurti, siekiant įgyvendinti pažangos priemonę. Projektai apima


2

 

investicines veiklas, teisinio reguliavimo iniciatyvas, struktūrinių reformų ir viešojo sektoriaus pertvarkų iniciatyvas ir kitą pažangos veiklą, kuri įgyvendina pažangos uždavinius.

part_6bc84441b1d54d79bdd80a496f584af9_end

2.10. Vertinimo kriterijus – rodiklis, suteikiantis informaciją apie tikslo, uždavinio ar priemonės įgyvendinimą.

2.11. Programos koordinatorius – Savivaldybės mero potvarkiu paskirtas administracijos darbuotojas, atsakingas už tam tikros strateginio veiklos plano programos rengimo ir įgyvendinimo koordinavimą.

2.12. Programos priemonės vykdytojas – Savivaldybės administracijos struktūrinis padalinys, valstybės tarnautojas, Savivaldybei pavaldžios biudžetinės įstaigos, viešosios įstaigos, kurių vienas iš steigėjų yra Savivaldybė, atsakingi už tam tikros Programos konkrečių priemonių planavimą ir įgyvendinimą. Programų priemonių vykdytojai dalyvauja strateginio planavimo procese pagal kompetenciją teikdami informaciją programų koordinatoriams.

2.13. Savivaldybės strateginio planavimo darbo grupė (toliau – SSPDG) Savivaldybės mero potvarkiu patvirtinta strateginio planavimo dokumentams rengti, koreguoti bei įgyvendinimo priežiūrai vykdyti darbo grupė, kuri koordinuoja SSPP, SSVP rengimą, koregavimą ir įgyvendinimo priežiūrą administraciniu lygmeniu.

2.14. Savivaldybės strateginio valdymo sistemos dalyviai (toliau – Dalyviai) – subjektas, dalyvaujantis Savivaldybės strateginio valdymo procesuose:

2.14.1. Savivaldybės taryba;

2.14.2. įstaigos, kurių vadovai yra Savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojai, kaip jie apibrėžti Biudžeto sandaros įstatyme.

2.15. Socialiniai ir ekonominiai partneriai – Prienų rajono savivaldybės interesų grupių (bendruomenių, valstybinių institucijų, asocijuotų verslo ir kitų visuomenės struktūrų) atstovai.

part_7aed0828a2d84f4db8af9d2caeda930c_end

3. Kitos Tvarkos apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatyme, Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatyme, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatyme.

 

part_6567201813d54dae8e926b4d0fe849ed_end

II SKYRIUS

STRATEGINIO PLANAVIMO SAVIVALDYBĖJE SISTEMA

 

4. Savivaldybės strateginio valdymo sistemą sudaro planavimo dokumentai, strateginio valdymo sistemos dalyviai ir strateginio valdymo procesai, skirti ilgalaikei ir darniai Savivaldybės pažangai užtikrinti.

5. Savivaldybės planavimo dokumentų ir Savivaldybės biudžeto rengimas, jų įgyvendinimo stebėsena vykdoma Savivaldybėje įdiegtose Finansų valdymo ir apskaitos informacinėse sistemose.

6.    Strateginio valdymo sistemos principai:

6.1. darnumo ir integralumo – viešojo valdymo sprendimai ir planavimo dokumentai tarpusavyje turi būti susieti aiškiais loginiais ryšiais, o jų visuma turi sudaryti sąlygas pasiekti ilgalaikę ir darnią valstybės pažangą, užtikrinti veiksmingą valdžios sektoriaus finansų planavimą ir naudojimą;

6.2. veiksmingumo ir orientavimosi į rezultatus – priimant viešojo valdymo sprendimus, planuojant ir įgyvendinant planavimo dokumentus, pagrindinis dėmesys turi būti skiriamas strateginiams tikslams, pažangos uždaviniams ir tęstinės veiklos uždaviniams (toliau kartu – uždaviniai) nustatyti ir jiems įgyvendinti laiku, tinkamiausiais būdais, atsisakant vertės nekuriančios veiklos ar funkcijų;

6.3. įrodymais grindžiamo valdymo – viešojo valdymo sprendimų priėmimas turi būti grindžiamas pasiektų rezultatų stebėsenos duomenimis ir sprendimų finansinio, administracinio, socialinio ir kito poveikio vertinimu;

6.4. efektyvumo ir finansinio ilgalaikio tvarumo – viešojo valdymo sprendimai ir planavimo dokumentai turi būti įgyvendinami siekiant didžiausios naudos mažiausiomis sąnaudomis, racionaliai skirstant turimus finansinius išteklius, atsižvelgiant į strateginius tikslus, uždavinius ir finansines galimybes naudoti ir išlaikyti pasiektus rezultatus;

6.5. bendradarbiavimo – planavimo dokumentai turi būti rengiami ir įgyvendinami bendradarbiaujant visiems strateginio valdymo sistemos dalyviams, racionaliai naudojant jų turimus žmogiškuosius, materialinius ir finansinius išteklius strateginiams tikslams pasiekti ir uždaviniams įgyvendinti;

6.6. atvirumo ir įtraukimo – planavimo dokumentai turi būti rengiami ir įgyvendinami į sprendimų priėmimo procesus įtraukiant visas suinteresuotąsias šalis ir konsultuojantis su visuomene, socialiniais ir ekonominiais partneriais. Informacija apie pasiektą pažangą ir panaudotas lėšas turi būti aiški, suprantama ir viešai prieinama;

6.7. lyčių lygybės ir nediskriminavimo – rengiant ir įgyvendinant planavimo dokumentus, turi būti atsižvelgiama į lyčių lygybės, lygių galimybių ir nediskriminavimo (dėl lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, negalios, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos ir kitų diskriminacinių motyvų) aspektų integravimą planavimo, įgyvendinimo, stebėsenos ir vertinimo etapais, siekiant užkirsti kelią susidaryti kliūtims arba galimybių apribojimams, kurie gali sukelti nepageidaujamas pasekmes moterims ar vyrams, taip pat visuomenės grupėms, galinčioms patirti diskriminaciją;

6.8. ateities vertinimo – strateginis valdymas turi būti grindžiamas ateities įžvalgomis, tai yra rengiant planavimo dokumentus turi būti sistemiškai ir kompleksiškai nagrinėjamos ir vertinamos įvairios ateities galimybės ir jų įtaka Lietuvai Europos ir pasaulio pokyčių kontekste, o vertinimo rezultatai pateikiami kartu su planavimo dokumentais juos tvirtinantiems Savivaldybės strateginio valdymo sistemos dalyviams. Strateginiai tikslai turi būti formuluojami vertinant valstybės pažangos scenarijų įtaką Lietuvai ir atskiroms valstybės veiklos sritims.

7. Strateginis valdymas įgyvendinamas tik per šiame Tvarkos apraše nustatytus planavimo dokumentus, organizuojant Savivaldybės strateginio valdymo sistemos dalyvių veiklą ir priimant sprendimus dėl planavimo dokumentų rengimo ir juose nustatomų aplinkos analize grįstų Savivaldybės pažangos vizijos, Savivaldybės vystymosi krypčių, strateginių tikslų, uždavinių ir kitų elementų tvirtinimo, įgyvendinimo, stebėsenos, vertinimo ir atsiskaitymo už pasiektus rezultatus.

8. Savivaldybės strateginio planavimo dokumentai:

8.1. Savivaldybės strateginis plėtros planas;

8.2. Savivaldybės strateginis veiklos planas;

8.3. Dalyvių, išskyrus Savivaldybės tarybą, metiniai veiklos planai.

9. Planavimo dokumentai rengiami atsižvelgiant į valstybės ilgos trukmės planavimo dokumentus ir aplinkos analizės išvadas, Kauno regiono strateginio planavimo dokumentus, Savivaldybės teritorijų planavimo dokumentus, užtikrinant jų tarpusavio suderinamumą ir integralumą:

9.1. vadovaujamasi valstybės strateginio planavimo dokumentuose numatytomis kryptimis ir vertybinėmis nuostatomis, atsižvelgiama į nustatytus prioritetus, tikslus, siūlomas veiklų kryptis ir Savivaldybei aktualias Nacionalinės pažangos programos, taip pat kitų Lietuvos Respublikos Seimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės tvirtinamų programų nuostatas;

9.2. prisidedama prie Kauno regiono plėtros plano tikslų įgyvendinimo, perkeliant Kauno regiono plėtros plane numatytas atitinkamas plėtros uždavinius įgyvendinančias priemones (projektus) ir joms suplanuotas lėšas į Savivaldybės planavimo dokumentus;

9.3. Savivaldybės planavimo dokumentai tarpusavyje susiejami aiškiais loginiais ryšiais – ilgesnės trukmės strateginio planavimo dokumentų įgyvendinimas planuojamas per trumpesnės trukmės strateginio planavimo dokumentus. Planavimo dokumentų nuostatos tarpusavyje neturi prieštarauti.

10. Savivaldybės strateginio planavimo procesą organizuoja ir atsako už patvirtintų Savivaldybės planavimo dokumentų ir jų įgyvendinimo ataskaitų viešinimą Savivaldybės meras.

 

III SKYRIUS

SSPP RENGIMAS, TVIRTINIMAS, ĮGYVENDINIMAS, STEBĖSENA, VERTINIMAS IR ATSISKAITYMAS UŽ PASIEKTĄ PAŽANGĄ

 

11. SSPP yra Savivaldybės bendruomenės, socialinių ir ekonominių partnerių bei politinių partijų sutarimas dėl Savivaldybės ilgalaikės vizijos, ilgalaikių prioritetų ir tikslų, siekiamos pažangos rodiklių.

12. SSPP rengia Savivaldybės administracija.

13. SSPP rengimas susideda iš šių etapų:

13.1. vidaus ir išorės aplinkos analizės rengimas – atliekama nuodugni socialinės-ekonominės būklės analizė, o jos išvados naudojamos pasiūlymams dėl šio plano prioritetų, tikslų ir uždavinių ar kitų sudedamųjų dalių nustatyti ir pagrįsti;

13.2. SSPP projekto rengimas – atsižvelgiant į aplinkos analizės išvadas ir valstybės ir regiono plėtros plano nuostatas, suformuluojama vizija, strateginiai tikslai, uždaviniai tikslams pasiekti, priemonės ir numatomi atsakingi jų vykdytojai, taip pat bendrieji, tikslų, uždavinių ir priemonių įgyvendinimo vertinimo kriterijai ir jų reikšmės;

13.3. SSPP projekto viešinimas – parengtas SSPP projektas paskelbiamas Savivaldybės interneto svetainėje viešosioms konsultacijoms, remiantis Vietos savivaldos įstatymo nuostatomis. Kartu pateikiama informacija apie galimybę suinteresuotiems asmenims teikti pasiūlymus ir pastabas skelbime nurodytu terminu ir adresu;

13.4. SSPP projekto svarstymas ir tvirtinimas – viešinimo metu gauti pasiūlymai dėl SSPP projekto svarstomi SSPDG. Siūlymams pritarus SSPP projektas patikslinamas ir teikiamas svarstyti bei tvirtinti Savivaldybės tarybai.

14. SSPP sudaro ši informacija: 1) bendroji informacija, 2) Savivaldybės esamos situacijos analizė, 3) Savivaldybės plėtros vizija, 4) Savivaldybės plėtros tikslai ir uždaviniai, 5) priemonių planas, 6) finansavimo planas, 7) svarbiausi Savivaldybės investiciniai projektai, 8) SSPP įgyvendinimo ir stebėsenos nuostatos.

15. Rengdama SSPP, Savivaldybės administracija turi siekti kuo aktyvesnio visų suinteresuotų Dalyvių dalyvavimo, pagrįsto bendradarbiavimu ir partneryste su socialiniais ir ekonominiais partneriais, suinteresuotosiomis šalimis.

16. SSPP įgyvendinimo ataskaita rengiama rengiant kito laikotarpio SSPP.

17. SSPP įgyvendinimą, stebėseną, vertinimą ir ataskaitų rengimą organizuoja Savivaldybės meras.

 

 

 

IV SKYRIUS

SSVP RENGIMAS, TVIRTINIMAS, ĮGYVENDINIMAS, STEBĖSENA, REZULTATŲ VERTINIMAS IR ATSISKAITYMAS UŽ PASIEKTUS REZULTATUS

 

18. SSVP rengiamas siekiant suplanuoti Savivaldybės asignavimus, skirtus Kauno regiono plėtros plane nustatytoms pažangos priemonėms ir SSPP nustatytoms Savivaldybės plėtros tikslus ir uždavinius įgyvendinančioms priemonėms ir (arba) projektams įgyvendinti, taip pat asignavimus Savivaldybės tęstinei veiklai vykdyti.

19. SSVP rengiamas kasmet, numatant Savivaldybės veiklą trejiems metams.

20. SSVP sudaro ši informacija: 1) Savivaldybės misija ir veiklos prioritetai, 2) SSPP nurodyti Savivaldybės plėtros tikslai, uždaviniai ir jų stebėsenos rodikliai, 3) planuojami 3 metų asignavimai, skirti Savivaldybės plėtros tikslų ir uždavinių įgyvendinimo priemonėms ir (ar) projektams įgyvendinti, 4) planuojami pasiekti rezultatai, 5) SSVP programos, 6) Savivaldybės valdomų įmonių ir viešųjų įstaigų (kurių savininkė yra Savivaldybė arba kai Savivaldybė turi 50 procentų ir daugiau balsų visuotiniame dalininkų susirinkime) planuojami pasiekti pagrindiniai veiklos rodikliai, 7) kita svarbi informacija.

21. Savivaldybės veiklos prioritetai gali būti planuojami metams arba Savivaldybės tarybos kadencijos laikotarpiui, susiejant juos su Savivaldybės tarybos veiklos programa. Kiekvienais metais rengiant SSVP veiklos prioritetai ir siekiami rezultatai peržiūrimi, patikslinami ir suplanuojami svarbiausi darbai.

22. SSVP projektas yra Savivaldybės biudžeto projekto planavimo pagrindas. Savivaldybės biudžeto projekte asignavimai planuojami SSVP programoms įgyvendinti ir šios programose nustatytiems stebėsenos rodikliams pasiekti.

23. Tvirtinant SSVP, programoms įgyvendinti numatyti asignavimai turi atitikti Savivaldybės biudžeto projekte numatytus asignavimus. Biudžetiniais metais tikslinant Savivaldybės biudžetą, turi būti įvertintas šių tikslinimų poveikis SSVP programų įgyvendinimui ir šiose programose nustatytų stebėsenos rodiklių pasiekimui. 

24. SSVP projektą rengia, koordinuoja įgyvendinimą ir atlieka įgyvendinimo stebėseną Savivaldybės administracija.

25. SSVP projektas svarstomas SSPDG.

26. SSVP projektas paskelbiamas Savivaldybės interneto svetainėje.

27. SSPDG išnagrinėja gautus siūlymus ir prireikus patikslina projektą. SSPDG pritarus, SSVP projektas teikiamas svarstyti ir tvirtinti Savivaldybės tarybai.

28. SSVP projekto tvirtinimas ir viešinimas vykdomas Savivaldybės tarybos veiklos reglamento nustatyta tvarka.

29. SSVP gali būti tikslinamas vadovaujantis Savivaldybės biudžeto vykdymo duomenimis, siekiant užtikrinti, kad būtų pasiekti jo nustatyti tikslai ir įgyvendinti numatyti uždaviniai.

30. Pasiūlymus raštu ir žodžiu dėl SSVP tikslinimo Savivaldybės administracijai gali teikti Savivaldybės tarybos nariai, Savivaldybės administracijos darbuotojai, asignavimų valdytojai, kiti interesų grupių atstovai, kurie svarstomi SSPDG.

31. SSPDG pritarus SSVP tikslinimo projektui, jis teikiamas svarstyti ir tvirtinti Savivaldybės tarybai.

32. Patikslintas ir patvirtintas SSVP skelbiamas Savivaldybės svetainėje.

33. Pasibaigus kalendoriniams metams, Dalyviai, išskyrus Savivaldybės tarybą, pateikia jų veiklą kuruojantiems padaliniams ir programų koordinatoriams informaciją apie jiems priskirtų vykdyti SSVP dalių metinius įgyvendinimo rezultatus. Programų koordinatoriai apibendrina gautą informaciją ir iki atitinkamų metų kovo 1 d. pateikia Savivaldybės administracijos Finansų ir strateginio planavimo skyriui SSVP programų rodiklių įgyvendinimo ataskaitas.

34Bendrą SSVP rodiklių ataskaitą parengia Savivaldybės administracijos Finansų ir strateginio planavimo skyrius. Parengtos ataskaitos duomenys integruojami į metinę Savivaldybės veiklos ataskaitą, kuri rengiama Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme nustatyta tvarka.

35.  Savivaldybių biudžetų asignavimų valdytojai už strateginių veiklos planų įgyvendinimą atsiskaito Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo nustatyta tvarka.

 

V SKYRIUS

MVP RENGIMAS, TVIRTINIMAS, ĮGYVENDINIMAS, STEBĖSENA, REZULTATŲ VERTINIMAS IR ATSISKAITYMAS UŽ PASIEKTUS REZULTATUS

 

36. Savivaldybės tarybai patvirtintus SSVP ir Savivaldybės biudžetą Dalyviai, išskyrus Savivaldybės tarybą, vadovaudamiesi jų veiklą reglamentuojančiais įstatymais, rengia ir tvirtina MVP.

37. MVP detalizuojami SSVP planuojamų programų pažangos ir tęstinės veiklos uždaviniai ir priemonės.

38. MVP nustatomais rodikliais turi būti siekiama SSVP nustatytų veiklos tikslų ir pažangos ir tęstinės veiklos uždavinių įgyvendinimo.

39. Patvirtinti MVP paskelbiami Savivaldybės strateginio planavimo sistemos dalyvių internetinėse svetainėse.

40. MVP keičiami patvirtinus SSVP pakeitimus.

41. MVP įgyvendina, šių planų įgyvendinimo stebėseną, rezultatų vertinimą atlieka  Dalyviai, išskyrus Savivaldybės tarybą, vadovaudamiesi jų veiklą reglamentuojančiais teisės aktais.

42. Dalyviai, išskyrus Savivaldybės tarybą, įgyvendinantys SSVP, teikia informaciją ir atsiskaito už MVP rezultatus šio Tvarkos aprašo 33 ir 35 punktų nustatyta tvarka.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

43. Tvarkos aprašas gali būti keičiamas Savivaldybės tarybos sprendimu.

44. Tvarkos apraše neaptarti klausimai sprendžiami vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymu, Strateginio valdymo metodika ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais strateginį valdymą.

 

_____________________

part_d46ec7de931647568fc5eae4ccd9f79a_end