LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS
DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS 2021 M. KOVO 3 D. ĮSAKYMO NR. 2BE-64 „DĖL LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS VIDAUS KONTROLĖS POLITIKOS PATVIRTINIMO“

PAKEITIMO

 

2024 m. spalio 31 d. Nr. 2BE-202

Vilnius

 

 

1. P a k e i č i u Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2021 m. kovo 3 d. įsakymą Nr. 2BE-64 „Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos vidaus kontrolės politikos patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:

„LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS VIDAUS KONTROLĖS POLITIKOS PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punktu ir Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. birželio 29 d. įsakymo Nr. 1K-195 „Dėl Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje“ 2.1 papunkčiu:

1. T v i r t i n u Lietuvos transporto saugos administracijos vidaus kontrolės politiką (pridedama).

2. S k i r i u Lietuvos transporto saugos administracijos Teisės ir rizikų valdymo skyriaus patarėją Laurą Kisieliūtę-Baltulę ir Lietuvos transporto saugos administracijos Teisės ir rizikų valdymo skyriaus vyriausiąją specialistę Jurgitą Volkovą atsakingomis už vidaus kontrolės analizę ir vertinimą, ataskaitos apie vidaus kontrolės įgyvendinimą rengimą ir jos pateikimą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos Biudžeto ir investicijų departamento Ekonomikos ir apskaitos skyriui iki kiekvienų metų vasario 15 dienos.“

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas teisės aktų nustatyta tvarka skelbiamas Teisės aktų registre.

3. P a v e d u Klientų aptarnavimo ir kokybės departamento Konsultavimo skyriui su šiuo įsakymu supažindinti Lietuvos transporto saugos administracijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis.

 

 

Administracijos direktoriaus pavaduotojas,

pavaduojantis Administracijos direktorių                                                                        Tomas Kolendo

 

PATVIRTINTA

Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus

2021 m. kovo 3 d. įsakymu Nr. 2BE-64

(Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus

2024 m. spalio 31 d. įsakymo Nr. 2BE-202

redakcija)

 

 

LIETUVOS TRANSPORTO SAUGOS ADMINISTRACIJOS VIDAUS KONTROLĖS POLITIKA

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos transporto saugos administracijos vidaus kontrolės politika (toliau – Politika)  nustato Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – Administracija)  vidaus kontrolės tikslus, principus, elementus ir jų įgyvendinimo organizavimą, dalyvius, analizę ir vertinimą.

2. Politika parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymu (toliau – Įstatymas) ir Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2020 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1K-195 „Dėl Vidaus kontrolės įgyvendinimo viešajame juridiniame asmenyje“, (toliau – Aprašas), Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos finansų ministro 2005 m. gegužės 25 d. įsakymu Nr. 1K-170 „Dėl Viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais, reglamentuojančiais vidaus kontrolės įgyvendinimą.

3. Politikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos šios Politikos 2 punkte nurodytuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS ĮGYVENDINIMĄ REGLAMENTUOJANTYS DOKUMENTAI

 

 

4. Vidaus kontrolės įgyvendinimą Administracijoje reglamentuoja Administracijos direktoriaus priimti teisės aktai,  nustatantys vidaus kontrolės dalyvių pareigas ir atsakomybę, kurie nurodyti šios Politikos priede. Informacija apie komisijas ir darbo grupes, sudarytas konkrečioms užduotims (arba funkcijoms) atlikti, Administracijos kompetencijai priskirtiems klausimams spręsti, ir jų veiklą skelbiama Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms ir mobiliosioms programoms aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 18 d. nutarimu Nr. 480 „Dėl Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms ir mobiliosioms programoms aprašo patvirtinimo“ nustatyta tvarka.

5. Vidaus kontrolės įgyvendinimą reglamentuojančių teisės aktų sąrašas bei Administracijos veikloje kylantys rizikos veiksniai reguliariai, bet ne rečiau kaip vieną kartą per kalendorinius metus, peržiūrimi ir pagal poreikį atnaujinami.

6. Administracija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos transporto saugos administracijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2017 m. lapkričio 30 d. įsakymu Nr. 3-574 „Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos nuostatų patvirtinimo“, ir kitais teisės aktais, kurių taikymas yra privalomas Administracijai.

 

III SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS TIKSLAI IR PRINCIPAI

 

 

7. Administracijos vidaus kontrolę, kuri yra nenutrūkstamas procesas, pagrįstas Administracijos rizikos valdymu taikant kokybės vadybos LEAN sistemos metodus 3S, „Kanban“, „Kaizen“, vertės srauto žemėlapį, „Asaichi“ ir kt., įgyvendina Administracijos direktorius, pavaduotojai, Administracijos kancleris (toliau kartu – Administracijos vadovybė) ir kiti Administracijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis, (toliau  –  darbuotojai), siekdami Administracijos strateginiuose planavimo dokumentuose numatytų tikslų ir vadovaudamiesi Politikos priede išvardytais teisės aktais.

8. Vidaus kontrolė yra skirta valdyti Administracijos veikloje kylančius rizikos veiksnius ir užtikrinti, kad būtų pasiekti vidaus kontrolės tikslai:

8.1. laikytis teisės aktų, reglamentuojančių Administracijos veiklą, reikalavimų;

8.2. saugoti turtą nuo sukčiavimo, iššvaistymo, pasisavinimo, neteisėto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo ar kitų neteisėtų veikų;

8.3. vykdyti veiklą, laikantis patikimo finansų valdymo principo, grindžiamo ekonomiškumu, efektyvumu ir rezultatyvumu;

8.4. teikti patikimą, aktualią, išsamią ir teisingą informaciją apie Administracijos finansinę ir kitą veiklą.

9. Administracijos vidaus kontrolė kuriama ir palaikoma laikantis vidaus kontrolės tinkamumo, efektyvumo, rezultatyvumo, optimalumo, dinamiškumo ir nenutrūkstamo funkcionavimo principų, nustatytų Įstatymo 5 straipsnyje.

10. Vidaus kontrolės tikslams pasiekti kuriama veiksminga Administracijos vidaus kontrolė, vykdomos vidaus kontrolės priemonės.

 

IV SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS ELEMENTAI IR JŲ ĮGYVENDINIMO ORGANIZAVIMAS

 

11. Vidaus kontrolė Administracijoje įgyvendinama pagal Įstatymo 6 straipsnyje nustatytus vidaus kontrolės elementus ir pagal Apraše nurodytus vidaus kontrolės elementus apibūdinančius principus atsižvelgiant į Administracijos veiklos pobūdį ir ypatumus, Administracijos veiklos riziką, organizacinę struktūrą, žmogiškuosius išteklius ir kitus kontrolės priemonių poreikio vertinimus.

12. Vidaus kontrolės įgyvendinimas Administracijoje užtikrinamas apimant tarpusavyje susijusius vidaus kontrolės sistemos elementus:

12.1. kontrolės aplinką. Šioje aplinkoje vykdoma Administracijos veikla, darbuotojai eina savo pareigas, funkcionuoja vidaus kontrolės sistema. Kontrolės aplinka apima:

12.1.1. organizacinę struktūrą. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro tvirtinamoje organizacinėje struktūroje nustatytas Administracijos struktūrinių padalinių pavaldumas ir atskaitingumas vykdant Administracijos veiklą ir įgyvendinant vidaus kontrolę. Organizacinė struktūra yra detalizuota pareigybių sąraše, padalinių nuostatuose ir darbuotojų pareigybių aprašymuose;

12.1.2. profesinį elgesį ir taisyklių laikymąsi. Administracijos vadovybė ir darbuotojai laikosi profesinio elgesio principų ir taisyklių, vengia viešųjų ir privačiųjų interesų konfliktų, Administracijos vadovybė formuoja teigiamą darbuotojų požiūrį į vidaus kontrolę;

12.1.3. kompetenciją. Administracijos vadovybė siekia, kad darbuotojai būtų įgiję tinkamą kvalifikaciją, turėtų pakankamai patirties ir įgūdžių savo funkcijoms atlikti ir pareigoms eiti, ir suprastų atsakomybę už vidaus kontrolę;

12.1.4. žmogiškųjų išteklių valdymo politiką ir praktiką. Administracijoje formuojama politika, skatinanti pritraukti, ugdyti ir išlaikyti kompetentingus darbuotojus; Administracijoje siekiama efektyvaus darbo organizavimo, darbo kokybės, vidinės tvarkos, racionalaus darbo laiko panaudojimo;

12.1.5. valdymo filosofiją ir vadovavimo stilių. Administracijos direktorius palaiko vidaus kontrolę, nustato politiką, procedūras ir formuoja praktiką, skatinančią ir motyvuojančią darbuotojus siekti geriausių veiklos rezultatų, prižiūri, kaip įgyvendinama vidaus kontrolė;

12.2.  rizikos vertinimą. Šio proceso metu identifikuojami rizikos veiksniai, galintys turėti neigiamos įtakos Administracijos veiklai, ir priimami sprendimai dėl neigiamos įtakos panaikinimo ar sumažinimo iki priimtino lygio, kurių įgyvendinimas yra detalizuotas Lietuvos transporto saugos administracijos rizikų valdymo politikoje, patvirtintoje Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2020 m. sausio 16 d. įsakymu Nr. 2BE-22 „Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos rizikų valdymo politikos patvirtinimo“. Rizikos vertinimas apima:

12.2.1. rizikos veiksnių nustatymą ir vertinimą;

12.2.2. toleruojamos rizikos nustatymą;

12.2.3. priemonių rizikai valdyti parinkimą;

12.3.  kontrolės veiklą. Šia veikla siekiama sumažinti neigiamą rizikos veiksnių poveikį Administracijai. Kontrolės veikla apima:

12.3.1. vidaus kontrolės priemonių parinkimą ir tobulinimą:

12.3.1.1. įgaliojimų, leidimų suteikimą. Darbuotojų teisės ir pareigos detalizuojamos Administracijos teisės aktuose ir taip užtikrinama, kad būtų atliekamos tik Administracijos vadovybės nustatytos procedūros;

12.3.1.2. funkcijų atskyrimą. Administracijos padalinių uždaviniai ir funkcijos priskiriami atitinkamoms darbuotojų pareigybėms, kad darbuotojams nebūtų pavesta kontroliuoti visų su vienu procesu susijusių funkcijų, siekiant sumažinti klaidų, apgaulių ir kitų neteisėtų veikų riziką;

12.3.1.3. prieigos kontrolę. Rengiant Administracijos direktoriaus tvirtinamus teisės aktus ir pareigybių aprašymus mažinama rizika, kad turtu ir dokumentais naudosis neįgalioti asmenys ir kad turtas ir dokumentai bus neapsaugoti nuo neteisėtų veikų;

12.3.1.4. veiklos ir rezultatų peržiūrą. Periodiškai peržiūrimi su Administracijos veikla susiję teisės aktai ir veiklos rezultatai, siekiant užtikrinti jų atitiktį Administracijos tikslams ir reikalavimams, Administracijos veikla vertinama teisėtumo, ekonomiškumo, efektyvumo ir rezultatyvumo požiūriu, ataskaitinio laikotarpio veiklos rezultatai palyginami su planuotais ir (arba) praėjusio ataskaitinio laikotarpio veiklos rezultatais;

12.3.1.5. veiklos priežiūrą. Prižiūrima, kad, vadovaujantis teisės aktais, kiekvienam darbuotojui būtų aiškiai nustatytos pareigos ir metiniai lūkesčiai ir kasmetinio eilinio ar neeilinio vertinimo metu būtų peržiūrimas kiekvieno darbuotojo darbas;

12.3.2. finansų kontrolę, kurios tikslas – užtikrinti, kad Administracijos valdomas, naudojamas, saugomas bei disponuojamas turtas atitiktų teisėtumo bei patikimo finansų valdymo – efektyvumo, ekonomiškumo, rezultatyvumo – principus, ir kuri atliekama vadovaujantis Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus įsakymu patvirtintomis Lietuvos transporto saugos administracijos finansų kontrolės taisyklėmis;

12.3.3. technologijų naudojimą, kai Administracijoje įdiegtos ir palaikomos patikimos informacinių technologijų sistemos, užtikrinamas nenutrūkstamas jų veikimas, informacinių technologijų įsigijimo, naudojimo ir palaikymo kontrolė, kibernetinė sauga ir kt.;

12.3.4. korupcijos prevencijos veiklą, atliekant kasmetinį Administracijos korupcijos pasireiškimo tikimybės vertinimą;

12.4.  informavimą ir komunikaciją – veikla, kurios metu sprendimams priimti turi būti laiku pranešama aktuali, išsami, patikima ir teisinga informacija apie vidaus ir išorės įvykius ir procesus. Informavimas apima:

12.4.1. informacijos naudojimą, kai Administracija gauna, rengia ir naudoja aktualią, išsamią, patikimą ir teisingą informaciją;

12.4.2. išorinę komunikaciją, kai įgyvendinamas informacijos perdavimas išorės informacijos vartotojams ir informacijos gavimas iš jų, naudojant komunikacijos priemones;

12.4.3. vidinę komunikaciją, kai darbuotojai informuojami apie Administracijos veiklos rezultatus, pokyčius, rizikų valdymą, vidaus kontrolės veikimą ir kt.;

12.5.  stebėseną – veikla, skirta užtikrinti, kad vidaus kontrolė veiktų taip, kaip numatyta, ir, esant poreikiui, būtų tobulinama. Stebėsena apima:

12.5.1. nuolatinę stebėseną, kuri yra integruojama į kasdienę Administracijos veiklą darbuotojams vykdant jiems pavestas funkcijas (atliekant savo pareigas), įskaitant strateginių ir veiklos planavimo dokumentų įgyvendinimo stebėseną, teisėkūros planų įgyvendinimo stebėseną ir kt.;

12.5.2. periodinius vertinimus, atliekamus Susisiekimo ministerijos Centralizuoto vidaus audito skyriaus bei kitų išorės audito vykdytojų ir Administracijos veiklos vertintojų.

 

V SKYRIUS

VIDAUS KONTROLĖS DALYVIAI, ANALIZĖ IR VERTINIMAS

 

13. Vidaus kontrolės įgyvendinimo priežiūrą atlieka Teisės ir rizikų valdymo skyriaus darbuotojai, struktūrinių padalinių vadovai bei Administracijos vadovybė.

14. Vidaus kontrolės įgyvendinimo priežiūrą atliekantys darbuotojai prižiūri vidaus kontrolės įgyvendinimą Administracijoje ir jos atitiktį Administracijos direktoriaus nustatytai vidaus kontrolės politikai, atlikdami nuolatinę stebėseną, apimančią kiekvieną vidaus kontrolės elementą.

15. Teisės ir rizikų valdymo skyriaus darbuotojai užtikrina, kad kiekvienais metais būtų atliekamos Administracijos vykdomų procesų analizės rizikingiausiose Administracijos veiklos srityse, tiria ir vertina vidaus kontrolę ir teikia Administracijos direktoriui ir / ar struktūrinių padalinių vadovams rekomendacijas dėl vidaus kontrolės tobulinimo.

 

VI SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

 

16. Administracijos darbuotojai, vykdantys pavestas funkcijas, nustatytas jų pareigybių aprašymuose ir Administracijos direktoriaus įsakymuose, laiku ir kokybiškai atlieka savo pareigas, siekia, kad vidaus kontrolė Administracijoje būtų veiksminga.

17. Administracijoje sudarytos galimybės apie pastebėtus trūkumus, nustatytus pažeidimus, veiksmus, galinčius sukelti neigiamų pasekmių, informuoti atsakingus asmenis, pateikti pasiūlymus veiklos gerinimo klausimais „Kaizen“ registre. Identifikuotos rizikos vertinamos ir įtraukiamos į „Naujų rizikų registrą“, atliekamas jos (-ų) vertinimas, priimamas sprendimas dėl rizikos (-ų) įtraukimo į „Rizikų valdymo priemonių planą“, kuriame numatomos priemonės rizikai (-oms) valdyti. Informacija, gauta iš vidaus ir (ar) išorės šaltinių, analizuojama ir vertinama. Kiekvienas darbuotojas skatinamas būti atsakingas ir tiesiogiai prisidėti prie veiklos efektyvumo didinimo ir inovatyvių priemonių taikymo puoselėjant įstaigos dalykinę reputaciją.

18. Vidaus kontrolė nuolat tobulinama, atsižvelgiant į vidaus kontrolės analizės ir vertinimo rezultatus (pateiktas rekomendacijas ir pasiūlymus).

19. Siekdama užtikrinti vidaus kontrolę Administracija gali imtis papildomų šioje Politikoje nenumatytų vidaus kontrolės užtikrinimo priemonių.

 

_______________