ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS
TARYBA
SPRENDIMAS
DĖl ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2023 M. UŽIMTUMO DIDINIMO
PROGRAMOS PATVIRTINIMO
2022 m. lapkričio 24 d. Nr. 1-TS-308
Anykščiai
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 16 punktu, 7 straipsnio 18 punktu, 16 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 17 straipsniu, 48 straipsnio 3 dalimi, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 2 punktu, Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. A1-715 „Dėl užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, ir atsižvelgdama į Anykščių rajono savivaldybės 2022–2024 metų strateginio veiklos plano 5 programos „Palankios socialinės aplinkos kūrimas“ 5.1.1.01 priemonę „Užimtumo didinimo programos įgyvendinimas“, Anykščių rajono savivaldybės taryba nusprendžia:
2. Pavesti Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktoriui organizuoti darbdavių, pageidaujančių įgyvendinti Anykščių rajono savivaldybės 2023 m. užimtumo didinimo programoje numatytus terminuotus darbus, atranką.
3. Įgalioti Anykščių rajono savivaldybės administracijos direktorių sudaryti su atrinktais darbdaviais sutartis dėl Užimtumo didinimo programoje numatytų darbų atlikimo ir finansavimo.
Šis sprendimas skelbiamas Teisės aktų registre.
PATVIRTINTA
Anykščių rajono savivaldybės tarybos
2022 m. lapkričio 24 d. sprendimu Nr. 1-TS-308
ANYKŠČIŲ RAJONO SAVIVALDYBĖS 2023 M. UŽIMTUMO DIDINIMO PROGRAMA
I SKYRIUS
ĮVADAS
1. Anykščių rajono savivaldybės 2023 m. užimtumo didinimo programa (toliau – Programa) parengta siekiant spręsti Anykščių rajono savivaldybės (toliau – Savivaldybė) teritorijos gyventojų užimtumo problemas. Programa parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2017 m. gegužės 23 d. įsakymu Nr. A1-257 „Dėl užimtumo didinimo programų rengimo ir jų finansavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2018 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. A1-715 „Dėl užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modeliui įgyvendinti, rengimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (toliau – Aprašas), kitais teisės aktais.
2. Šioje Programoje numatomas Programos tikslas, būklės analizė, priemonių planas, finansavimo planas, programos įgyvendinimo priežiūra, viešinimas.
3. Programos tikslas – didinti Savivaldybės teritorijos gyventojų užimtumą, integruojant juos į darbo rinką ir skatinant jų darbinę motyvaciją bei socialinius ir darbo įgūdžius.
4. Programa parengta konsultuojantis ir bendradarbiaujant su Užimtumo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Anykščių skyriumi (toliau – Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Anykščių skyrius), vietos bendruomenių, darbdavių atstovais.
II SKYRIUS
BŪKLĖS ANALIZĖ
5. Darbas – materialinės žmogaus gerovės ir saugumo užtikrinimo priemonė, o nedarbas – sudėtinga ekonominė ir socialinė problema, neigiamai veikianti tiek atskirus asmenis, tiek Savivaldybę, tiek visą šalį. Nedarbo socialinės ir ekonominės pasekmės pasireiškia visose visuomenės gyvenimo srityse. Neturintis darbo žmogus susiduria ne tik su materialiniais sunkumais, bet ir psichologinėmis to pasekmėmis. Su sunkumais darbo rinkoje ypač susiduria žemą išsilavinimą ir kvalifikaciją, nepakankamą darbo patirtį turintys asmenys, kaimo gyvenamųjų vietovių gyventojai, kuriems sunku vietinėje darbo rinkoje rasti turimą kompetenciją atitinkantį darbą. Ypač sudėtinga į darbo rinką integruoti skurdo ir socialinės atskirties riziką patiriančius asmenis, nes jie paprastai ilgą laiką būna ekonomiškai neaktyvūs, praradę darbinius įgūdžius, kvalifikaciją ar socialinius gebėjimus arba jų neturintys. Dėl ilgalaikio nedarbo bedarbiai praranda motyvaciją dirbti, mažėja jų bendravimo aplinka, dėl nuolat patiriamo streso atsiranda fizinės ir psichinės sveikatos problemos, jie tampa socialiai atskirtais nuolatiniais socialinės paramos gavėjais. Ilgalaikis nedarbas taip pat pakeičia žmogaus mąstymą, turi neigiamos įtakos savęs vertinimui. Visa tai sudaro kliūtis darbo rinkoje panaudoti bedarbių ir nuo darbo rinkos nutolusių neaktyvių gyventojų potencialą.
6. 2022 m. lapkričio 1 d. Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Anykščių skyriuje buvo registruoti 1428 bedarbiai, iš jų ilgalaikių bedarbių – 308 (21,6 proc.). 59,4 proc. iš visų registruotų bedarbių gyveno kaime. Bedarbių procentas nuo darbingo amžiaus gyventojų Anykščių rajone sudarė 10,2 proc. (šalyje – 8,3 proc.). Jaunų bedarbių iki 29 m. – 227, vyresnių kaip 40 m. – 946, vyresnių kaip 50 m. – 645, vyresnių kaip 55 m. – 442. Bedarbių, faktiškai auginančių vaikus iki 8 metų arba neįgalius vaikus iki 18 metų, skaičius – 68, asmenų, grįžusių iš laisvės atėmimo vietų, skaičius – 2. 478 asmenims suteiktas darbo rinkai besirengiančio asmens statusas, nes jų įsidarbinimą riboja bent viena iš šių aplinkybių:
3) apribotas disponavimas piniginėmis lėšomis, esančiomis kredito įstaigos (įstaigų), mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigos sąskaitoje (sąskaitose), ir (ar) antstolio, kitų institucijų ar pareigūnų nurodymu priverstinai nurašomos piniginės lėšos skolai apmokėti;
7. Programos tikslinės grupės:
7.2. nėščios moterys, vaiko motina (įmotė) arba tėvas (įtėvis), vaiko globėjas, rūpintojas ir asmenys, faktiškai auginantys vaiką (įvaikį) iki 8 metų arba neįgalų vaiką (įvaikį) iki 18 metų (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažintą vaiku invalidu), ir asmenys, prižiūrintys neįgalius šeimos narius, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra;
7.3. grįžę iš laisvės atėmimo vietų, kai laisvės atėmimo laikotarpis buvo ilgesnis kaip 6 (šeši) mėnesiai, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 (šešis) mėnesius nuo grįžimo iš laisvės atėmimo vietų;
7.5. priklausomi nuo narkotinių, psichotropinių ir kitų psichiką veikiančių medžiagų, baigę psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 (šešis) mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
7.6. prekybos žmonėmis aukos, baigusios psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programas, jeigu jos kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 (šešis) mėnesius nuo psichologinės socialinės ir (ar) profesinės reabilitacijos programos baigimo;
7.7. grįžę į Lietuvą nuolat gyventi politiniai kaliniai ir tremtiniai bei jų šeimų nariai (sutuoktinis, vaikai (įvaikiai) iki 18 metų), jeigu jie kreipiasi į Užimtumo tarnybą ne vėliau kaip per 6 (šešis) mėnesius nuo grįžimo į Lietuvą nuolat gyventi dienos;
7.8. turintys pabėgėlio statusą ar kuriems yra suteikta papildoma ar laikinoji apsauga arba turintys teisę gauti laikinąją apsaugą, iki sprendimo dėl laikinosios apsaugos suteikimo (nesuteikimo) priėmimo, tačiau ne ilgiau kaip laikinosios apsaugos laikotarpiu;
8. Asmenų poreikis dalyvauti Programoje nustatomas atsižvelgiant į ieškančių darbo asmenų, turinčių sunkumų integruojantis į darbo rinką dėl nepakankamos kvalifikacijos, darbo patirties, ilgalaikio nedarbo, amžiaus, šeimyninių aplinkybių bei įvertinus įregistruotų Užimtumo tarnyboje ieškančių darbo asmenų skaičių, galinčių dalyvauti Programoje.
III SKYRIUS
PRIEMONIŲ PLANAS
13. Per Programos 10 punkte numatytą laikotarpį terminuotus darbus dirbs apie 94 ieškantys darbo asmenys.
14. Terminuotus darbus galės organizuoti Anykščių rajono savivaldybės teritorijoje veiklą vykdančios įmonės, įstaigos, organizacijos ir kitos organizacinės struktūros (toliau – Darbdaviai). Darbdavys turi atitikti Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo 1 straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodytą reikalavimą būti registruotiems Lietuvos Respublikos juridinių asmenų registre.
15. Darbdaviai, vykdysiantys terminuotus darbus, pasibaigus Programoje numatytoms veikloms, turės įdarbinti asmenis savo lėšomis papildomai 1 (vienam) mėnesiui, jei asmuo dirbo pagal Programą 3–4 mėn., ir 2 mėnesiams, jei asmuo dirbo 5–6 mėn.
16. Kaimiškose teritorijose veikiančioms nevyriausybinėms organizacijoms, tenkinančioms vietos bendruomenės poreikius, 15 punkte numatytas įsipareigojimas netaikomas.
17. Jei Darbdavys neįvykdys Programos 15 punkte numatytos sąlygos, privalės grąžinti visas jam programos įgyvendinimo metu skirtas lėšas.
18. Įgyvendinus Programą tikimasi, kad iki 10 proc. Programos veiklose dalyvavusių asmenų pavyks įsitvirtinti darbo rinkoje, jie bus įdarbinti pagal darbo sutartį arba pagal paslaugų teikimo sutartį, iki 10 proc. vykdys savarankišką arba neatlygintiną veiklą, iki 30 proc. asmenų įgis praktinių darbo įgūdžių, kurie jiems vėliau padės ieškantis darbo ir įsitvirtinant darbo rinkoje.
19. Asmenis, dalyvausiančius Programoje, atrinks Panevėžio klientų aptarnavimo departamento Anykščių skyrius kartu su Anykščių rajono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriumi.
IV SKYRIUS
FINANSAVIMO PLANAS
21. Programa finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybės biudžetui. Programoje numatytų veiklų vykdymui 2023 m. suplanuotas lėšų poreikis iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybės biudžetui – 470 704 Eur.
22. Vieno asmens dalyvavimui Programos veiklose planuojama skirti vidutiniškai 902 Eur per mėnesį. Šią sumą sudaro Darbdaviui, įdarbinusiam pagal darbo sutartį Programoje numatytiems terminuotiems darbams atlikti asmenį, mokamos subsidijos:
22.1. darbo užmokesčiui už įdarbinto asmens faktiškai dirbtą laiką, apskaičiuotą pagal tą mėnesį galiojančią Vyriausybės patvirtintą minimalią mėnesinę algą;
22.3. piniginei kompensacijai už išmokėtą terminuotus darbus dirbusiam asmeniui kompensaciją už nepanaudotas atostogas, įskaitant draudėjo privalomojo valstybinio socialinio draudimo įmokų sumą;
23. Darbdavys gali mokėti didesnį, nei nustatytas minimalus darbo užmokestis, atlygį darbuotojui savo lėšomis.
V SKYRIUS
PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR ĮVERTINIMAS
26. Savivaldybės užimtumo didinimo programos įgyvendinimo priežiūrą vykdo Savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgalioti asmenys.
27. Siekiant nustatyti vykdomų veiklų efektyvumą, vertinamas veiklose dalyvavusių asmenų įdarbinimo, įsidarbinimo skaičius; asmenų, pradėjusių savarankišką ar neatlygintiną veiklą, skaičius.
28. Siekiant užtikrinti efektyvų ir tinkamą Programos įgyvendinimui skirtų lėšų panaudojimą, ne mažiau kaip kartą per Programos įgyvendinimo laikotarpį, aplankomi veiklų vykdytojai ir įvertinamas jiems skirtų lėšų panaudojimo efektyvumas ir tinkamumas. Pasibaigus Programos veikloms, Darbdaviai pateikia ataskaitą apie vykdytas veiklas ir jų rezultatus, veikloms skirtų lėšų panaudojimą.
VI SKYRIUS
UŽIMTUMO SKATINIMO IR MOTYVAVIMO PASLAUGŲ NEDIRBANTIEMS IR SOCIALINĘ PARAMĄ GAUNANTIEMS ASMENIMS MODELIS
29. Savivaldybė 2023 m. įgyvendins Užimtumo didinimo programos, skirtos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modelį vadovaudamasi Aprašo nuostatomis.
30. Užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų nedirbantiems ir socialinę paramą gaunantiems asmenims modelio (toliau – Modelis) tikslas – palengvinti ilgą laiką nedirbusių asmenų perėjimą nuo nedarbo prie užimtumo darbo rinkoje; suderinti užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugų bei piniginės socialinės paramos teikimą, integruojant ilgą laiką nedirbusius asmenis į darbo rinką; užtikrinti valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir (ar) organizacijų, teikiančių užimtumo skatinimo, motyvavimo paslaugas ir piniginę socialinę paramą nedirbantiems asmenims, veiklos koordinavimą ir skatinti jų bendradarbiavimą.
31. Modelio programoje turi teisę dalyvauti tik tie asmenys, kurie jų nusiuntimo pas nedirbančių asmenų atvejo vadybininką ir susitarimo dėl integracijos į darbo rinką sudarymo metu atitinka visus šiuos reikalavimus (toliau – Asmenys):
32. Įgyvendinant Modelį dalyvauja Programos 31 punkto reikalavimus atitinkantys asmenys, nedirbančių asmenų atvejo vadybininkas ir atvejo komanda.
33. Įgyvendinant Modelį Asmenims bus teikiamos užimtumo skatinimo ir motyvavimo paslaugos (toliau – Paslaugos). Modelio įgyvendinimo metu Paslaugas planuojama suteikti ne mažiau kaip 90 Asmenų, iš kurių ne mažiau kaip 30 proc. bus užtikrintas ilgalaikis įdarbinimas. Šiems asmenims nebus siūlomas trumpalaikis užimtumas.
34. 2023 m. Modelio įgyvendinimui lėšos bus skirtos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų savivaldybių biudžetams (iš jų – nedirbančių asmenų atvejo vadybininko, dirbančio pagal darbo sutartį, darbo užmokesčiui, įskaitant darbdaviui ir jo darbuotojui Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka privalomus mokėti mokesčius ir kitas privalomas su darbo teisiniais santykiais susijusias išmokas bei Paslaugoms). Planuojama lėšų, skirtų nedirbančių asmenų atvejo vadybininko darbo užmokesčiui mokėti, suma 2023 m. – 19,3 tūkst. Eur.
VII SKYRIUS
VIEŠINIMAS