ŠIAULIŲ MIESTO SAVIVALDYBĖS MERAS
POTVARKIS
DĖL ATVIRŲJŲ JAUNIMO CENTRŲ IR ATVIRŲJŲ JAUNIMO ERDVIŲ VEIKLOS KOKYBĖS UŽTIKRINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2023 m. rugpjūčio 31 d. Nr. M-814
Šiauliai
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 19 punktu, 25 straipsnio 5 dalimi, Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatymo 8 straipsniu, Atvirojo darbo su jaunimu tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2019 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. A1-614 „Dėl Darbo su jaunimu gatvėje tvarkos aprašo, Mobiliojo darbo su jaunimu tvarkos aprašo, Atvirojo darbo su jaunimu tvarkos aprašo, Jaunimo informavimo ir konsultavimo tvarkos aprašo ir Jaunimo praktinių įgūdžių ugdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“:
1. T v i r t i n u Atvirųjų jaunimo centrų ir atvirųjų jaunimo erdvių veiklos kokybės užtikrinimo tvarkos aprašą (pridedama).
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus 2021 m. gruodžio 22 d. įsakymą Nr. A-2070 „Dėl Atvirųjų jaunimo centrų ir atvirųjų jaunimo erdvių veiklos kokybės užtikrinimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.
PATVIRTINTA
Šiaulių miesto savivaldybės mero
2023 m. rugpjūčio 31 d. potvarkiu Nr. M-814
ATVIRŲJŲ JAUNIMO CENTRŲ IR ATVIRŲJŲ JAUNIMO ERDVIŲ VEIKLOS KOKYBĖS UŽTIKRINIMO TVARKOS APRAŠAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Atvirųjų jaunimo centrų ir atvirųjų jaunimo erdvių veiklos kokybės užtikrinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato Šiaulių miesto savivaldybės teritorijoje veikiančių atvirųjų jaunimo centrų ir atvirųjų jaunimo erdvių veiklos kokybės užtikrinimą – veiklų planavimą, žmogiškųjų išteklių valdymą, darbo organizavimą, vietą ir patalpas, finansinius išteklius, viešinimą ir pristatymą, bendradarbiavimą ir atstovavimą bei veiklos kokybės priežiūros tvarką.
2. Atvirieji jaunimo centrai ir atvirosios jaunimo erdvės, vykdydami savo veiklą, vadovaujasi Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2019 m. spalio 15 d. įsakymu Nr. A1-614 „Dėl Darbo su jaunimu gatvėje tvarkos aprašo, Mobiliojo darbo su jaunimu tvarkos aprašo, Atvirojo darbo su jaunimu tvarkos aprašo patvirtinimo“ (su pakeitimais) ir šiuo Aprašu.
3. Jei nenurodyta kitaip, Aprašas yra taikomas bendrosios ir atvirosios darbo su jaunimu krypčių centrams ir erdvėms.
4. Apraše vartojamos sąvokos:
4.1. Atvirasis darbas su jaunimu – darbas su jaunimu atviruosiuose jaunimo centruose ir (ar) erdvėse, vykdomas darbo su jaunimu principais.
4.2. Atvirasis jaunimo centras (toliau – Centras) – Lietuvos Respublikoje ar kitoje valstybėje įsteigtas juridinis asmuo, kita organizacija ar jų filialas, atstovybė, kurių veiklos arba jos dalies vykdymo vieta yra Lietuvos Respublikoje ir kurie vykdo darbą su jaunimu, grindžiamą savanorišku jaunų žmonių apsisprendimu dalyvauti šioje veikloje bei užtikrinantį jų įsitraukimą į šią veiklą nepriklausomai nuo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų.
4.3. Atviroji jaunimo erdvė (toliau – Erdvė) – kultūros, švietimo, kūno kultūros ir sporto ar socialines paslaugas teikiančio juridinio asmens nuosavybės, patikėjimo teise ar nuomos, panaudos sutarčių pagrindu valdoma patalpa, kurioje vykdomas darbas su jaunimu, grindžiamas savanorišku jaunų žmonių apsisprendimu dalyvauti šioje veikloje bei užtikrinantis jų įsitraukimą į šią veiklą nepriklausomai nuo lyties, rasės, tautybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų.
4.4. Atvirojo darbo su jaunimu krypties Centras ir Erdvė – tai centras / erdvė, kuriame / kurioje teikiama pirmenybė darbui su mažiau galimybių turinčiu, socialinę atskirtį patiriančiu bei socialinės rizikos grupei priklausiančiu jaunimu.
4.5. Bendrosios darbo su jaunimu krypties Centras ir Erdvė – tai centras / erdvė, kuriame / kurioje vykdomas darbas su jaunimu vadovaujantis darbo su jaunimu principais, neteikiant pirmenybės nė vienai jaunimo grupei.
4.6. Darbas su jaunimu – veikla, skirta sąlygoms jaunam žmogui įsitraukti į asmeninę, profesinę ir visuomeninę veiklą sudaryti, jo kompetencijoms plėtoti ir ugdyti.
4.8. Jaunimo darbuotojas – tai pilnametis asmuo, dirbantis su jaunais žmonėmis jų laisvalaikio metu, siekiantis asmeninio ir socialinio jaunų žmonių tobulėjimo tiek per individualų darbą su skirtingais asmenimis, tiek dirbdamas su grupėmis bei turintis šiam darbui reikalingų kompetencijų.
4.10. Mažiau galimybių turintis jaunimas – jaunimas, neturintis tokių pat sąlygų kaip bendraamžiai savo kompetencijoms ir veikloms plėtoti, nes gyvena nepalankiomis sąlygomis ar patiria socialinių, ekonominių, išsilavinimo, kultūrinių, geografinių sunkumų, turi negalią ir (ar) sveikatos problemų.
II SKYRIUS
CENTRO / ERDVĖS VEIKLOS PLANAVIMAS
6. Centro / Erdvės veiklos planavimas vykdomas vadovaujantis šiuo Aprašu:
6.1. veiklos planavimas yra pagrįstas planuojamais pasiekti kokybiniais ir kiekybiniais rezultatais;
6.4. pirmiausia atliekamas Centro / Erdvės esamos situacijos vertinimas – savianalizė ir išorinis vertinimas. Savianalizės metu nustatoma organizacijos esama padėtis ir padarytas progresas, analizuojami pagrindiniai Centro / Erdvės veiklos rodikliai (pateikti 7,8,9 ir 10 Aprašo punktuose), išanalizuojami Centro / Erdvės lankytojų bei jų tėvų atsiliepimai (Centro / Erdvės darbuotojai atlieka apklausą) ir nustatomi Centro / Erdvės veiklos tikslai bei aspektai, kuriuos reikia tobulinti. Išorinio vertinimo metu aptariama Centro / Erdvės atlikta savianalizė bei su Šiaulių miesto savivaldybės administracijos jaunimo reikalų koordinatoriumi (toliau – jaunimo reikalų koordinatorius) derinami numatyti uždaviniai bei tikslas;
6.5. atvirajam darbui su jaunimu vykdyti, gali būti planuojami šie uždaviniai:
6.5.1. ugdyti socialinius jauno žmogaus įgūdžius, suteikti erdvę jaunam žmogui ugdytis ir individualiai augti, skatinti jį prisiimti atsakomybę įvairiose situacijose įvairiomis priemonėmis (pavyzdžiui, įsitraukiant į veiklas, savanoriaujant ir pan.);
6.5.2. užtikrinti sąlygas jaunimui socializuotis, bendrauti, atsižvelgiant į jaunimo poreikius ir į tai, kas jam svarbu (atsipalaidavimas, kalbėjimasis svarbiais klausimais, buvimas bendraamžių grupėje); jaunimo kasdienybę aptarti jam priimtiniausiu būdu;
6.5.4. vykdyti pirminę tabako, alkoholio, kitų psichotropinių medžiagų vartojimo, nusikalstamumo prevenciją;
6.5.7. individualiai konsultuoti ir informuoti į įvairias problemines situacijas patekusį jaunimą, padėti jam spręsti problemas;
6.6. atsižvelgiant į Centro / Erdvės esamos situacijos vertinimą pagal pateiktą formą sudaromas Centro / Erdvės veiklos planas (toliau – Veiklos planas) (1 priedas). Veiklos plane numatomi rezultatai, kuriuos planuojama pasiekti, ir jų poreikio pagrindimas, rezultatų pasiekimo rodikliai ir jų reikšmės kiekvienų kalendorinių metų pabaigoje, veiksmai, padėsiantys pasiekti rezultatus, veiksmų įgyvendinimo terminas, žmogiškieji ir finansiniai ištekliai, reikalingi įgyvendinti konkrečias veiklas. Veiklos planą Centro / Erdvės vadovas derina su jaunimo reikalų koordinatoriumi. Esant poreikiui dėl objektyvių priežasčių veiklos planas gali būti tikslinamas, likus ne mažiaus, kaip 3 mėnesiams iki kalendorinių metų pabaigos. Atlikus Veiklos plano peržiūrą, planas ir jo pakeitimai turi būti suderinti su jaunimo reikalų koordinatoriumi, kuris teikia metodinę pagalbą dėl veiklos planavimo;
6.7. kiekvienų metų pabaigoje parengiama Centro / Erdvės metų veiklos ataskaita (2 priedas) – atliekamas Veiklos plano įgyvendinimo ir jame numatytų rezultatų pasiekimo vertinimas bei peržiūrimi pagrindiniai Centro / Erdvės veiklos rezultatai bei rodikliai;
6.8. organizuojami reguliarūs susirinkimai, Centrai / Erdvės turi ne rečiau kaip vieną kartą per savaitę organizuoti darbuotojų, vykdančių atvirąjį darbą su jaunimu, susirinkimus;
6.9. Centrai / Erdvės turi vykdyti intervizijas, sudaryti galimybes darbuotojams, vykdantiems atvirąjį darbą su jaunimu, gauti individualias ar komandines supervizijas, sudaryti sąlygas jiems nuolat mokytis;
6.10. Centro / Erdvės esamos situacijos vertinime analizuojama, ar Centras / Erdvė vadovaujasi Aprašu. Analizėje pateikiami Aprašo taikymą pagrindžiantys pavyzdžiai;
6.11. Centro / Erdvės veiklos vertinimo pagrindinis tikslas – tobulinti Centro / Erdvės veiklą ir atvirąjį darbą su jaunimu;
7. Centras / Erdvė vadovaujasi šiais veiklos kiekybiniais rodikliais:
8. Esant galimybėms ir poreikiui, Centras / Erdvė papildomai vadovaujasi šiais kiekybiniais veiklos rodikliais:
9. Centras / Erdvė vadovaujasi šiais veiklos kokybiniais rodikliais:
9.2. veiklos vykdomos atsižvelgiant į jaunimo poreikius, jo padėtį, jaunimo pasiūlytas įgyvendinti veiklas, remiantis jaunimo padėties tyrimais;
9.3. jaunas žmogus motyvuojamas dalyvauti jo poreikius atitinkančioje veikloje, skatinamas tobulėti, ugdytis verslumo bei darbo rinkai reikalingus įgūdžius;
9.4. sudarytos sąlygos jaunam žmogui įsitraukti į visuomeninę veiklą, įgyti socialinius įgūdžius ugdančios veiklos vykdymo ir organizavimo patirties;
9.5. sudarytos sąlygos į veiklas įsitraukti atskirtį savo socialinėje aplinkoje patiriančiam ar mažiau galimybių turinčiam jaunimui ir skatinti socialinę jo integraciją;
10. Rodiklių pasiekimas vertinamas remiantis šiais kriterijais:
III SKYRIUS
CENTRO IR ERDVĖS ŽMOGIŠKŲJŲ IŠTEKLIŲ VALDYMAS
11. Centro / Erdvės žmogiškųjų išteklių valdymas vykdomas vadovaujantis šiuo Aprašu:
11.2. Centro / Erdvės jaunimo darbuotojas dirba vadovaudamasis Jaunimo darbuotojo pareigybės aprašymu, patvirtintu Centro / Erdvės vadovo įsakymu, ir Jaunimo darbuotojų veiklos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2013 m. gegužės 14 d. įsakymu Nr. A1-208;
11.3. Centre turi dirbti ne mažiau nei 2 darbuotojai, dirbantys ne mažiau kaip po pusę etato, skirto atvirajam darbui su jaunimu vykdyti. Erdvėje turi dirbti ne mažiau nei 1 darbuotojas, dirbantis ne mažiau kaip puse etato, skirto atvirajam darbui su jaunimu vykdyti;
11.4. bent vienas darbuotojas, vykdantis atvirąjį darbą su jaunimu Centre, turi būti įgijęs socialinio darbuotojo, socialinio pedagogo, pedagogo, edukologo arba psichologo išsilavinimą;
11.6. kiekvienais metais jaunimo darbuotojai darbo metu dalyvauja tiksliniuose mokymuose, stažuotėse, kursuose, intervizijose, komandos ar individualiose supervizijose ir pan., skirtuose Centro / Erdvės veiklai gerinti;
11.7. administracinį darbą gali atlikti ne jaunimo darbuotojas, o šiam darbui įdarbintas Centro / Erdvės darbuotojas;
12. Centro / Erdvės žmogiškųjų išteklių valdymas vykdomas vadovaujantis šiuo Aprašu darbui su savanoriais:
12.1. savanorišką veiklą vykdantys asmenys gali padėti vykdyti darbą su jaunimu, bet negali būti laikomi jaunimo darbuotojais;
IV SKYRIUS
CENTRO IR ERDVĖS DARBO ORGANIZAVIMAS
13. Centro / Erdvės darbas organizuojamas vadovaujantis šiuo Aprašu:
13.1. darbas su jaunimu atitinka Centro / Erdvės darbo kryptį:
13.1.1. bendrosios darbo su jaunimu krypties Centre / Erdvėje atvirasis darbas su jaunimu gali būti taikomas ne mažiau nei 50 proc. Centro / Erdvės vykdomų veiklų apimties;
13.5. tiesioginį darbą su jaunimu atlieka Centro / Erdvės jaunimo darbuotojas ir tai sudaro ne mažiau kaip 80 proc. jo darbo laiko;
13.6. Centro / Erdvės, išskyrus atvirosios krypties Centro / Erdvės, jaunimo darbuotojo veikla apima, tačiau neapsiriboja, jaunimo veiklos koordinavimu, jaunimo motyvavimu ir aktyvumo bei užimtumo skatinimu, pagalba įgyvendinti jaunimo iniciatyvas bei konsultacijomis jaunimui aktualiais klausimais;
13.7. atvirosios krypties Centro / Erdvės jaunimo darbuotojo veikla apima, tačiau neapsiriboja, jaunimo socialiai atsakingo elgesio skatinimu ir formavimu, pagalba jaunimui integruotis į visuomenę, konsultacijomis jaunimui aktualiais klausimais, prevencinių veiklų vykdymu bei jaunimo veiklos Centre / Erdvėje organizavimu ir koordinavimu;
13.8. Centro / Erdvės lankytojai gali būti 14–29 metų jauni žmonės. Besikreipiantys kito amžiaus asmenys yra nukreipiami į kitas įstaigas, teikiančias paslaugas jų amžiaus asmenims;
13.10. kartu su Centro / Erdvės lankytojais yra sukurtos ir viešai prieinamos Centro / Erdvės vidaus tvarkos taisyklės;
13.12. Centro / Erdvės darbo laikas numatomas atsižvelgiant į jaunimo poreikius ir vietos mokymo įstaigų darbo laiką, tačiau baigiamas ne anksčiau kaip 19 val. Centras / Erdvė veiklą vykdo darbo dienomis, esant poreikiui – ir savaitgaliais;
13.13. Centras / Erdvė gali būti uždaryti ne daugiau nei 12 savaičių per metus. Dėl objektyvių priežasčių, pavyzdžiui, remonto ar paskelbtų ekstremaliųjų situacijų šalyje šis laikas gali būti pratęsiamas;
13.14. vasaros sezono metu Centro / Erdvės darbuotojai, orientuodamiesi į jaunimo poreikius vasaros metu rinktis ne Centro / Erdvės patalpose, dirba su jaunimu jo susibūrimo vietose ar kitose atvirajam darbui tinkančiose vietose, t. y. ne Centro / Erdvės patalpose;
13.15. Centras / Erdvė taiko įvairius jaunimo poreikius atitinkančius darbo su jaunimu metodus: mokymasis per patirtį, užsiėmimai grupėmis, diskusijos, būreliai, seminarai, individualios konsultacijos, mokymasis iš bendraamžių ir kt.;
13.16. Centro / Erdvės taikomi darbo metodai papildo atvirąjį darbą su jaunimu ir neprieštarauja jo principams;
13.17. pagal kompetenciją atvirosios krypties Centras / Erdvė vykdo vaiko minimalios priežiūros priemones, numatytas Lietuvos Respublikos vaiko minimalios ir vidutinės priežiūros įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 2 ir 5 punktuose;
13.18. darbas su jaunimu vykdomas remiantis Atvirųjų jaunimo centrų ir atvirųjų jaunimo erdvių veiklos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2012 m. gruodžio 11 d. įsakymu Nr. A1-570 „Dėl Atvirųjų jaunimo centrų ir atvirųjų jaunimo erdvių veiklos aprašo patvirtinimo“ (su pakeitimais).
V SKYRIUS
CENTRO IR ERDVĖS VIETA BEI PATALPOS
14. Centro / Erdvės vieta ir patalpos turi atitikti šio Aprašo reikalavimus Centro / Erdvės patalpoms:
14.1. Centras turi turėti mažiausiai dvi patalpas, Erdvė turi turėti bent vieną patalpą darbui su jaunimu.
14.2. Centro / Erdvės patalpų išorėje yra lengvai įskaitoma iškaba su Centro / Erdvės pavadinimu bei darbo laiku;
15. Centro / Erdvės vieta ir patalpos turi atitikti šio Aprašo reikalavimus Centro / Erdvės vietai:
15.1. Centras / Erdvė turi turėti infrastruktūrą ir įrangą, reikalingą vykdyti patrauklioms Centro / Erdvės lankytojams veikloms, tarp jų įrangą aktyvioms, pavyzdžiui, sporto veikloms;
15.3. Centras ar jo steigėjas turi teisę naudotis patalpomis ne trumpesniam nei Centro
Veiklos plano vykdymo laikotarpiui.
15.4. Centras / Erdvė yra įsikūręs vietos jaunimui patrauklioje vietoje netoli jaunimo susibūrimo vietų, švietimo įstaigų;
VI SKYRIUS
CENTRO IR ERDVĖS FINANSINIAI IŠTEKLIAI
17. Centro / Erdvės finansiniai ištekliai valdomi vadovaujantis šiuo Aprašu:
17.1. Centro / Erdvės veikla gali būti finansuojama (patalpų išlaikymas, komunalinės paslaugos bei Centro / Erdvės darbuotojų darbo užmokestis) iš Šiaulių miesto savivaldybės biudžeto (Šiaulių miesto savivaldybės tarybai pritarus) arba iš kitų finansavimo šaltinių;
17.2. dalis lėšų, reikalingų Centro / Erdvės veikloms, gaunamos iš įvairių fondų, nacionalinių programų, finansavimo konkursų, privataus sektoriaus ar fizinių asmenų;
VII SKYRIUS
CENTRO IR ERDVĖS VEIKLOS VIEŠINIMAS IR PRISTATYMAS
18. Centro / Erdvės veiklos viešinimas ir pristatymas vykdomas vadovaujantis šiuo Aprašu:
18.2. Centras / Erdvė yra pasiekiami el. paštu, socialinių tinklų pagalba, mobiliojo arba fiksuoto ryšio telefonu;
18.3. viešinant ir pristatant Centro / Erdvės veiklas nepažeidžiamas lankytojų privatumas ir esant poreikiui yra užtikrinamas lankytojų anonimiškumas;
18.4. Centro / Erdvės lankytojai nėra įpareigojami dalyvauti Centro / Erdvės veiklos viešinime ir pristatyme;
18.5. bendravimui su jaunimu Centras / Erdvė turi ir naudoja socialinių tinklų paskyrą, tačiau tai nėra vienintelis informacijos apie Centro / Erdvės veiklą skelbimo būdas;
18.6. jaunimo pritraukimas vykdomas viešinant Centro / Erdvės veiklas įvairiomis priemonėmis: socialiniai tinklai, tinklaraščiai, straipsniai spaudoje, reklama viešose erdvėse, renginiai, susitikimai mokyklose, per kitas darbo su jaunimu formas ir kt.;
VIII SKYRIUS
CENTRŲ IR ERDVIŲ BENDRADARBIAVIMAS IR ATSTOVAVIMAS
19. Centrų / Erdvių bendradarbiavimas ir atstovavimas vykdomas vadovaujantis šiuo Aprašu:
19.2. siekdamas geriau pažinti esamą jaunimo situaciją bei ieškoti problemų sprendimo būdų Centras / Erdvė bendradarbiauja valstybinėmis, savivaldybės ir nevyriausybinėmis organizacijomis (pavyzdžiui, mokyklomis, policija, parapija, jaunimo organizacijomis, bendruomene, Šiaulių miesto savivaldybės administracija, Užimtumo tarnybos prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šiaulių klientų aptarnavimo departamento Šiaulių regiono Jaunimo užimtumo skyriumi, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šiaulių apskrities vaiko teisių apsaugos skyriumi ir kt.);
19.3. bent kartą per metus Centro / Erdvės darbuotojas (-ai) dalyvauja tarpžinybiniuose susitikimuose;
19.4. siekdamas kuo efektyvesnio jaunimo poreikius atitinkančio veiklų vykdymo, Centras / Erdvės bendradarbiauja su kitomis su jaunimu dirbančiomis organizacijomis;
19.5. Centras / Erdvė dalinasi patirtimi su kitais Centrais / Erdvėmis ir dalyvauja asociacijų, tinklų veikloje;
19.6. siekdamas pritraukti jaunimą į Centrą / Erdvę ir gauti informacijos apie mažiau galimybių turintį jaunimą, Centras / Erdvė bendradarbiauja su formaliojo švietimo įstaigomis;
IX SKYRIUS
CENTRŲ / ERDVIŲ VEIKLOS KOKYBĖS PRIEŽIŪRA
20. Jaunimo reikalų koordinatorius, vadovaudamasis galiojančiu Jaunimo reikalų agentūros direktoriaus įsakymu patvirtintu Atvirųjų jaunimo centrų ir atvirųjų jaunimo erdvių identifikavimo ir veiklos kokybės priežiūros tvarkos aprašu, vizituoja rajone veikiančius atvirus jaunimo centrus ir atviras jaunimo erdves, surenka informaciją apie įstaigas ir informaciją pateikia Jaunimo reikalų agentūrai.
X SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS