LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL FINANSINIŲ PRIEMONIŲ, FINANSUOJAMŲ IŠ GRĄŽINTŲ IR GRĄŽINTINŲ LĖŠŲ, ĮGYVENDINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2017 m. rugsėjo 14 d. Nr. 3D-577

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo 8 straipsnio 4 dalies ir Įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų ir grąžintinų lėšų panaudojimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugpjūčio 31 d. nutarimu Nr. 886 „Dėl Įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų ir grąžintinų lėšų panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, 5 punkto nuostatomis:

1. T v i r t i n u Finansinių priemonių, finansuojamų iš grąžintų ir grąžintinų lėšų, įgyvendinimo tvarkos aprašą (pridedama).

2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2016 m. rugsėjo 28 d. įsakymą Nr. 3D-553 „Dėl Paskolų, finansuojamų iš grąžintų ir grąžintinų lėšų, teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                Bronius Markauskas

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2017 m. rugsėjo 14 d. įsakymu Nr. 3D-577

 

 

FINANSINIŲ PRIEMONIŲ, finansuojamų iš grąžintų ir grąžintinų lėšų, ĮGYVENDINIMO tvarkos aprašas

 

I SKYRIUS

Bendrosios nuostatos

 

 

1. Finansinių priemonių, finansuojamų iš grąžintų ir grąžintinų lėšų, įgyvendinimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato finansinių priemonių, kurios finansuojamos iš įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų ir grąžintinų lėšų (toliau – finansinė priemonė), įgyvendinimo ir finansavimo principus. Detali finansinės priemonės administravimo ir finansavimo tvarka nustatoma finansinės  priemonės įgyvendinimo taisyklėse.

2. Šiame Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos investicijų įstatyme, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. rugpjūčio 31 d. nutarime Nr. 886 „Dėl Įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones grąžintų ir grąžintinų lėšų panaudojimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ ir kituose finansinių priemonių įgyvendinimą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

FINANSŲ ĮSTAIGOS, ĮGYVENDINANČIOS FINANSINES PRIEMONES, FUNKCIJOS

 

3. Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 4 d. nutarimo Nr. 1367 „Dėl Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo įgyvendinimo“ nuostatomis žemės ūkio produktų gamybos ir perdirbimo srityse finansines priemones įgyvendina UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondas (toliau – Bendrovė).

4. Įgyvendindama finansines priemones, Bendrovė vykdo funkcijas, kurios apima:

4.1. kredito įstaigos ar jos padalinio, siekiančių dalyvauti įgyvendinant finansines priemones ir sutinkančių prisiimti įsipareigojimus, nustatytus finansinių priemonių įgyvendinimą reglamentuojančiuose teisės aktuose ir Bendrovės ir kredito įstaigos sutartyse dėl finansinių priemonių įgyvendinimo (toliau – kredito įstaiga), atranką;

4.2. sutarties dėl finansinių priemonių įgyvendinimo (toliau – Sutartis) su kredito įstaiga sudarymą ir priežiūrą, kredito įstaigos veiklos stebėseną ir patikrinimus pagal Sutarties nuostatas;

4.3. finansinei priemonei įgyvendinti skirtų lėšų pervedimą kredito įstaigai, šių lėšų apskaitą ir šių lėšų panaudojimo pagal paskirtį kontrolę bei grąžinimo kontrolę, jei tai nustatyta finansinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse;

4.4. fizinių ir juridinių asmenų, finansuojamų arba gaunančių finansinę naudą įgyvendinant finansines priemones (toliau – galutiniai naudos gavėjai) tinkamumo vertinimą, jei tai nustatyta finansinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse;

4.5. galutinių naudos gavėjų ir jiems skirtų paramos sumų įgyvendinant finansines priemones viešinimą teisės aktuose nustatyta tvarka;

4.6. metinių administravimo išlaidų, susijusių su Bendrovės veikla įgyvendinant finansines priemones (toliau – administravimo išlaidos), sąmatos projektų, administravimo išlaidų ataskaitų ir finansinių priemonių įgyvendinimo ataskaitų teikimą;

4.7. finansinėms priemonėms įgyvendinti skirtų ir kredito įstaigai nepervestų lėšų, kredito įstaigos sumokėtų palūkanų, įmokų, delspinigių, baudų ir lėšų, kredito įstaigos grąžintų Sutartyje nustatyta tvarka, tvarkymą vadovaujantis Laikinai laisvų valstybės piniginių išteklių investavimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2001 m. vasario 28 d. įsakymu Nr. 49 „Dėl Laikinai laisvų valstybės piniginių išteklių investavimo taisyklių patvirtinimo“;

4.8. kitus teisės aktuose numatytus veiksmus.

 

III SKYRIUS

KREDITO ĮSTAIGŲ ATRANKA, SUTARČIŲ SUDARYMAS IR SUKAUPTŲ LĖŠŲ NAUDOJIMO PRINCIPAI

 

5. Bendrovė, suderinusi su Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – Ministerija) kredito įstaigų paslaugų finansinei priemonei įgyvendinti pirkimo sąlygas, atlieka kredito įstaigos atranką vadovaudamasi Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo ir (ar) kitų pirkimų vykdymą reglamentuojančių teisės aktų nuostatomis. Finansinei priemonei įgyvendinti gali būti atrenkama viena arba kelios kredito įstaigos.

6. Bendrovė su kredito įstaiga sudaro dvišalę Sutartį.

7. Su kredito įstaiga sudaromoje Sutartyje inter alia turi būti nustatyta:

7.1. kredito įstaigos įsipareigojimas siekti Sutartyje nustatytų tikslų;

7.2. kredito įstaigos įsipareigojimas vertinti galutinių naudos gavėjų tinkamumą gauti finansavimą arba finansinę naudą įgyvendinant finansines priemones arba teikti Bendrovei duomenis, reikalingus galutinio naudos gavėjo tinkamumui įvertinti;

7.3. kredito įstaigos ataskaitų rengimo ir teikimo Bendrovei tvarka, sudarant galimybę Bendrovei vykdyti kredito įstaigai pavestų funkcijų vykdymo priežiūrą, atliekant jos veiklos, susijusios su finansinės priemonės įgyvendinimu, patikrinimus;

7.4. prievolė saugoti dokumentus, susijusius su finansinės priemonės įgyvendinimu, siekiant užtikrinti finansinei priemonei įgyvendinti skirtų lėšų panaudojimo kontrolę.

8. Kredito įstaiga, įgyvendindama finansines priemones, Bendrovei mokėtinas palūkanas, įmokas, Sutartyje nustatyta tvarka grąžinamas lėšas ir kitas lėšas perveda į Bendrovės finansinės priemonės sąskaitą.

9. Bendrovė kaupia kredito įstaigos pervestas lėšas finansinės priemonės sąskaitoje ir, gavusi Bendrovės valdybos pritarimą, gali:

9.1. vykdyti naują kredito įstaigos atranką;

9.2. tvarkyti šias lėšas, kaip tai nurodyta Aprašo 4.7 papunktyje.

10. Kredito įstaigos su galutiniais naudos gavėjais sudaromose sutartyse turi būti numatyta, kad galutinis naudos gavėjas finansuojamas arba galutiniam naudos gavėjui suteikiama finansinė nauda vadovaujantis finansinės priemonės įgyvendinimo taisyklių nuostatomis.

 

IV SKYRIUS

lėšų finansinei priemonEI ĮGYVENDINtI skyrimas ir

pervedimas

 

11. Lėšos finansinei priemonei įgyvendinti tvirtinamos žemės ūkio ministro įsakymu.

12. Finansinei priemonei įgyvendinti naudojamos įgyvendinant Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos finansines priemones Bendrovei grąžintos ir į finansinės priemonės lėšoms atidarytą sąskaitą pervestos lėšos ir Bendrovei grąžintinos lėšos, kurias Bendrovė perveda į finansinės priemonės lėšoms atidarytą sąskaitą kiekvienam ketvirčiui pasibaigus ne vėliau kaip iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio pabaigos.

13. Bendrovė perveda finansinei priemonei įgyvendinti skirtas lėšas kredito įstaigai finansinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse ir Sutartyje nustatyta tvarka.

 

V SKYRIUS

ADMINISTRAVIMO IŠLAIDŲ APMOKĖJIMO PRINCIPAI IR GALIMI DYDŽIAI

 

14. Bendrovė administravimo išlaidoms naudoja atskirą administravimo išlaidų kredito įstaigos sąskaitą.

15. Bendrovės administravimo išlaidos laikomos tinkamomis finansuoti nuo žemės ūkio ministro įsakymo, kuriuo tvirtinamos lėšos finansinei priemonei įgyvendinti, įsigaliojimo dienos iki finansinės priemonės įgyvendinimo galutinės ataskaitos pateikimo Ministerijai dienos.

16. Bendrovės administravimo išlaidos negali viršyti 5 proc. kvietime, kuris teikiamas kredito įstaigų paslaugoms, susijusioms su finansinės priemonės įgyvendinimu nupirkti, nurodytos sumos.

17. Tinkamos finansuoti administravimo išlaidos:

17.1. darbo užmokestis;

17.2. įmokos socialiniam draudimui, garantiniam fondui;

17.3. ryšių paslaugos;

17.4. transporto išlaikymas;

17.5. kitos prekės (ūkinės prekės, kanceliariniai reikmenys);

17.6. komandiruotės;

17.7. kvalifikacijos kėlimas;

17.8. komunalinės paslaugos;

17.9. atlygis samdomiems konsultantams, auditoriams;

17.10. mokesčiai bankui;

17.11. kompiuterinės programinės įrangos plėtros darbai;

17.12. paslaugos, tiesiogiai susijusios su finansinės priemonės įgyvendinimu.

18. Bendrovė teikia Bendrovės valdybai metinės administravimo išlaidų sąmatos projektą. Bendrovės valdybai patvirtinus metinę administravimo išlaidų sąmatą, Bendrovė metinę administravimo išlaidų sumą iš finansinės priemonės kredito įstaigos sąskaitos perveda į administravimo išlaidų sąskaitą.

19. Kitų kalendorinių metų metinės administravimo išlaidų sąmatos projektą Bendrovė teikia Bendrovės valdybai ne vėliau kaip iki einamųjų metų lapkričio 15 d. Bendrovės valdyba metinę administravimo išlaidų sąmatą tvirtina ne vėliau nei iki einamųjų metų gruodžio 15 d.

20. Bendrovės patiriamos išlaidos gali viršyti metinės administravimo išlaidų sąmatos atskiroje išlaidų grupėje numatytas lėšas iki 10 proc., neviršijant metinėje administravimo išlaidų sąmatoje numatytos bendros sumos. Tuo atveju, jei numatomos patirti išlaidos pagal atskirą išlaidų grupę viršytų 10 proc. toje išlaidų grupėje numatytų lėšų sumos, Bendrovė teikia Bendrovės valdybai patikslintą metinės administravimo išlaidų sąmatos projektą, nurodydama jos tikslinimo priežastis.

21. Pasibaigus kalendoriniams metams Bendrovė ne vėliau kaip iki kitų kalendorinių metų gegužės 1 d. Bendrovės valdybai teikia administravimo išlaidų ataskaitą, kurioje nurodomos atitinkamais kalendoriniais metais Bendrovės patirtos metinės administravimo išlaidos pagal patvirtintoje metinėje administravimo išlaidų sąmatoje nurodytus išlaidų straipsnius, ir išlaidų pagrindimo dokumentų sąrašas. Administravimo išlaidų ataskaitą pasirašo Bendrovės direktorius ir vyriausiasis buhalteris.

22. Per 30 dienų nuo administravimo išlaidų ataskaitos gavimo dienos Bendrovės valdyba ją patvirtina arba grąžina patikslinti, nurodydama nepritarimo administravimo išlaidų ataskaitai priežastis.

23. Tuo atveju, jei atitinkamais metais Bendrovės patirtos administravimo išlaidos yra mažesnės nei tais metais metinėje administravimo išlaidų sąmatoje nurodyta suma, tais metais nepanaudota lėšų suma nėra grąžinama į finansinės priemonės lėšų sąskaitą, bet naudojama kitais kalendoriniais metais, atitinkamai šia lėšų suma sumažinant kitais metais į administravimo išlaidų sąskaitą pervedamą lėšų sumą.

 

VI SKYRIUS

FINANSINĖS priemonĖS ĮGYVENDINIMo ATASKAITOS

 

24. Bendrovė rengia ir teikia Ministerijai:

24.1. pasibaigus ketvirčiui iki kito ketvirčio pirmojo mėnesio paskutinės darbo dienos ketvirtinę finansinės priemonės įgyvendinimo ataskaitą, joje pateikdama finansinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse nurodytą informaciją apie įgyvendinamą finansinę priemonę;

24.2. pažymą apie finansinių priemonių sąskaitose sukauptas palūkanas ir kitas pajamas (priedas), vadovaudamasis Palūkanų, sukauptų įgyvendinant finansines priemones, įskaitymo į valstybės biudžetą taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2011 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. 1K-192 „Dėl Palūkanų, sukauptų įgyvendinant finansines priemones, įskaitymo į valstybės biudžetą taisyklių patvirtinimo“, nustatyta tvarka;

24.3. pasibaigus metams ne vėliau kaip iki kitų metų gegužės 1 d.:

24.3.1. metinę finansinės priemonės įgyvendinimo ataskaitą, joje pateikdama finansinės priemonės įgyvendinimo taisyklėse nurodytą informaciją apie įgyvendinamą finansinę priemonę;

24.3.2. praėjusių kalendorinių metų metinę Bendrovės veiklos, susijusios su finansinės priemonės įgyvendinimu, ataskaitą, kurioje išsamiai aprašoma praėjusiais kalendoriniais metais atlikta veikla, įgyvendinant finansinę priemonę (kredito įstaigos veiklos stebėsena, patikros, finansinėms priemonėms įgyvendinti skirtų ir kredito įstaigai nepervestų lėšų tvarkymas ir pan.);

24.3.3. audito išvadą už praėjusius Bendrovės veiklos metus;

24.4. kitą jos prašomą informaciją, susijusią su finansinės priemonės įgyvendinimu.

 

Vii skyrius

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Visi su finansinės priemonės įgyvendinimu susiję dokumentai saugomi vadovaujantis Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu ir Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. V-118 „Dėl Dokumentų tvarkymo ir apskaitos taisyklių patvirtinimo“.

26. Bendrovė ir kredito įstaigos privalo užtikrinti su finansinės priemonės įgyvendinimu susijusių dokumentų saugumą ir prieinamumą institucijų, turinčių teisę audituoti ir kontroliuoti priemones, įgaliotiems asmenims.

27. Bendrovė ir kredito įstaiga privalo saugoti:

27.1. sutarčių, sudarytų įgyvendinant finansinę priemonę, ir visų papildomų susitarimų originalus;

27.2. finansinės priemonės įgyvendinimo ataskaitų ir jų priedų kopijas ir kitus susijusius dokumentus;

27.3. išlaidų pagrindimo ir jų apmokėjimo įrodymo dokumentų, susijusių su mokėjimais Bendrovei ir (arba) kredito įstaigai bei galutiniams naudos gavėjams suteiktų paskolų panaudojimu, originalus;

27.4. susirašinėjimo su Ministerija dokumentų kopijas;

27.5. atliktų patikrinimų ataskaitų originalus ir kitus susijusius dokumentus;

27.6. kitus su finansinės priemonės įgyvendinimu susijusius dokumentus.

28. Ministerija ar kita įgaliota institucija turi teisę siųsti kompetentingos audito institucijos ar savo pačių įgaliotus atstovus atlikti bet kokį su finansinės priemonės lėšų naudojimu susijusį patikrinimą, kurį laiko būtinu, iki pat galutinio naudos gavėjo lygmens.

29. Šio Aprašo nuostatos taikomos tiek, kiek jos neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktams.

______________________