LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO, MOKSLO IR SPORTO MINISTRAS

 

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2024 m. vasario 28 d. įsakymo Nr. V-240 „Dėl BRANDOS DARBO ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO TVARKOS APRAŠo patvirtinimo“ pakeitimo

 

 

2025 m. sausio 15 d. Nr. V-30

Vilnius

 

 

 

Pakeičiu Brandos darbo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro 2024 m. vasario 28 d. įsakymu Nr. V-240 „Dėl Brandos darbo organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo patvirtinimo“:

1. Papildau 91 punktu:

91. Brandos darbo vadovu gali būti ir kitos mokslo ir studijų institucijos, profesinio mokymo įstaigos, kitos įmonės, įstaigos, organizacijos darbuotojas ar individualia veikla besiverčiantis asmuo (toliau – ne mokykloje dirbantis asmuo), jei jo veiklos sritis atitinka mokinio pasirinkto rengti brandos darbo sritį ir nėra privačių interesų konflikto grėsmės. Mokinys, norintis, kad jo brandos darbo vadovas būtų ne mokykloje dirbantis asmuo, turi pateikti mokyklos vadovui prašymą, o ne mokykloje dirbantis asmuo – Įtariamųjų, kaltinamųjų ir nuteistųjų registro duomenų pagrindu suformuotą galiojantį teisėto darbo su vaikais kodą, dokumentus, pagrindžiančius, kad jo veiklos sritis atitinka mokinio pasirinko rengti brandos darbo sritį (profesinė kvalifikacija ir / arba ne mažesnė, kaip 1 metų profesinė patirtis (dirbant pagal darbo sutartį arba savarankiškai) atitinkanti mokinio pasirinkto rengti brandos darbo sritį) bei laisvos formos nešališkumo deklaraciją, kad su mokiniu nėra susijęs artimos giminystės ar svainystės ryšiais. Mokyklos vadovas, įvertinęs pateiktus dokumentus, pasirašo su ne mokykloje dirbančiu asmeniu savanoriškos veiklos sutartį dėl vadovavimo brandos darbui ir skiria mokyklos mokytoją − brandos darbo konsultantą, kuris konsultuos mokinį ir ne mokykloje dirbantį asmenį brandos darbo vykdymo proceso klausimais ir teiks vertinimo komisijai galutinį mokinio įvertinimą už brandos darbo proceso dalį. Brandos darbo konsultantas skiriamas mokyklos vadovo įsakymu, atsižvelgiant į individualaus ugdymo plano dalyką (-us), iš kurio (-ių) mokinys (-iai) pasirinko rengti brandos darbą, galimą mokytojo privačių interesų konflikto grėsmę (pvz., artimi asmenys, nepotizmas ir pan.), kitų mokytojų dalykininkų skaičių mokykloje, kitų mokytojų kvalifikaciją. Jei keičiamas brandos darbo konsultantas (pvz., nutraukiama darbo sutartis ir kt.), laikomasi tų pačių kriterijų, kaip ir skiriant brandos darbo konsultantą. Jei dėl nenumatytų aplinkybių paskirtas ne mokykloje dirbantis asmuo nebegali atlikti brandos darbo vadovo pareigų, brandos darbo vadovu skiriamas brandos darbo konsultantas.“

2. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:

12. Brandos darbo vadovas arba brandos darbo konsultantas (kai mokinio prašymu brandos darbo vadovas yra ne mokykloje dirbantis asmuo) su Aprašu IV gimnazijos klasės mokinius, pasirinkusius brandos darbą, pasirašytinai supažindina ne vėliau kaip iki einamųjų mokslo metų spalio 1 d., o III gimnazijos klasės mokinius – ne vėliau kaip iki kovo 27 d. Mokinių supažindinimas su Aprašu fiksuojamas vidurinio ugdymo mokytojo dienyno arba vidurinio ugdymo dienyno (arba viename iš šių dienynų, sudarytų remiantis elektroninio dienyno duomenimis) skyriuje „Saugaus elgesio ir kiti instruktažai“. Supažindinimui pasirašytinai prilygsta supažindinimas elektroniniu būdu, jei mokykla savo darbo tvarką reglamentuojančiuose teisės aktuose yra nustačiusi galimybę mokiniams pasirašyti kvalifikuotu elektroniniu parašu arba teisinę galią turinčiu elektroniniu parašu, kuris nėra kvalifikuotas elektroninis parašas.“

3. Pakeičiu 18 punktą ir jį išdėstau taip:

18. Brandos darbo vadovas arba brandos darbo konsultantas (kai mokinio prašymu brandos darbo vadovas yra ne mokykloje dirbantis asmuo) privalo supažindinti mokinius su brandos darbo vykdymo ir vertinimo reikalavimais, brandos darbo vykdymo ir vertinimo instrukcija, kurią tvirtina Nacionalinės švietimo agentūros direktorius. Brandos darbo vadovas prižiūri, konsultuoja, stebi, analizuoja, fiksuoja ir vertina mokinio brandos darbo rengimo eigą.“

4. Pakeičiu 29.1.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

29.1.2. rengiant kūrybinį darbą – 22 procentai taškų (už darbo planavimą, darbo atlikimą ir pristatymo rengimą);“.

5Pakeičiu 29.3.2 papunktį ir jį išdėstau taip:

29.3.2. rengiant kūrybinį darbą – skiriama 18 procentų taškų (už pristatymo turinį, kalbėjimo situaciją, refleksiją ir įsivertinimą).“

6. Pakeičiu 31 punktą ir jį išdėstau taip:

31. Rengiant tyrimą ar kuriant produktą, galutinį brandos darbo įvertinimą taškais sudaro brandos darbo vadovo skirtų taškų arba brandos darbo konsultanto (kai mokinio prašymu brandos darbo vadovas yra ne mokykloje dirbantis asmuo) už brandos darbo procesą, vertinimo komisijos skirtų taškų už brandos darbo rezultatą ir vertinimo komisijos narių skirtų taškų už pristatymą suma. Maksimalus skiriamų taškų skaičius – 45. Taškai konvertuojami į dešimtbalės sistemos įvertinimą (pažymį) pagal šią atitiktį:

 

Taškai

45–41

40–36

35–31

30–26

25–22

21–18

17–14

13–0

Pažymys

10

9

8

7

6

5

4

3“

 

7. Papildau 311 punktu:

311. Rengiant kūrybinį darbą, galutinį brandos darbo įvertinimą taškais sudaro brandos darbo vadovo, brandos darbo konsultanto (kai mokinio prašymu brandos darbo vadovas yra ne mokykloje dirbantis asmuo) skirtų taškų už brandos darbo procesą, vertinimo komisijos skirtų taškų už brandos darbo rezultatą ir vertinimo komisijos narių skirtų taškų už pristatymą suma. Maksimalus skiriamų taškų skaičius – 50. Taškai konvertuojami į dešimtbalės sistemos įvertinimą (pažymį) pagal šią atitiktį:

 

Taškai

50–46

45–41

40–36

35–31

30–27

26–23

22–19

18–0

Pažymys

10

9

8

7

6

5

4

3“

 

8. Pakeičiu 2 priedą:

8.1. Pakeičiu 1 punktą ir jį išdėstau taip:

1.Brandos (kūrybinio) darbo proceso veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:

Veiklos sritys

Vertinimo kriterijai

Vertinimo kriterijų požymiai

Taškai

Brandos darbo planavimas

Brandos darbo idėjos pateikimas brandos darbo vadovui

Brandos darbo idėja savita, ja remiantis galima formuluoti prasmingą darbo temą.

1

Brandos darbo idėja netinka prasmingai darbo temai suformuluoti.

0

Brandos darbo rengimo plano sudarymas

Sudarytas brandos darbo planas atspindi nuoseklias darbo rengimo veiklas.

2

Sudarytas brandos darbo planas atspindi darbo rengimo veiklas, tačiau stokoja nuoseklumo.

1

Sudarytas brandos darbo planas neparengtas arba neatspindi darbo rengimo veiklų.

0

Brandos darbo atlikimas

Brandos darbo atlikimo savarankiškumas

Brandos darbą mokinys atlieka savarankiškai, atsižvelgia į vadovo teikiamą grįžtamąją informaciją.

2

Brandos darbą mokinys atlieka iš dalies padedant brandos darbo vadovui, atsižvelgia į vadovo teikiamą grįžtamąją informaciją.

1

Brandos darbą mokinys atlieka nuolat padedant brandos darbo vadovui.

0

Konsultacijos su brandos darbo vadovu

Mokinys į konsultacijas visada ateina parengęs iš anksto apgalvotus klausimus, problemų sprendimus, argumentuotai diskutuoja su brandos darbo vadovu ir pan.

1

Mokinys į konsultacijas ateina iš dalies pasirengęs, tačiau klausimus užduoda, problemų sprendimus dažniau siūlo brandos darbo vadovas.

0

Tarpinių brandos darbo rezultatų pristatymas

Mokinys laiku pristato tarpinius brandos darbo rezultatus, numatytus brandos darbo rengimo plane.

1

Mokinys pristato tik dalį arba išvis nepristato tarpinių brandos darbo rezultatų, numatytų brandos darbo rengimo plane.

0

Brandos darbo atlikimo etika ir sauga

Mokinys, atlikdamas darbą, sąmoningai laikosi etikos ir saugos normų.

1

Mokinys, atlikdamas darbą, laikosi etikos ir saugos normų tik nurodžius brandos darbo vadovui.

0

Brandos darbo aprašo struktūra ir maketas

Brandos darbo struktūra ir maketas atitinka keliamus reikalavimus.

1

Brandos darbo struktūra ir maketas neatitinka keliamų reikalavimų.

0

Brandos darbo proceso refleksija

Brandos darbo atlikimo įsivertinimas

Mokinys įsivertina darbo atlikimo sėkmes ir nesėkmes, numato būdus, kaip galima efektyviau atlikti darbą ir (ar) spręsti problemą.

1

Mokinys neįsivertina darbo atlikimo sėkmių ir nesėkmių, nenumato būdų, kaip galima efektyviau atlikti darbą ir (ar) spręsti problemą.

0

Brandos darbo rezultatų įsivertinimas

Mokinys įsivertina kiekvieno brandos darbo atlikimo etapo metu pasiektus rezultatus.

1

Mokinys brandos darbo rezultatus įsivertina fragmentiškai.

0

Iš viso

11“

 

8.2. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

2. Brandos (kūrybinio) darbo rezultato (kūrybinio darbo ir kūrybinio darbo aprašo) veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:

2.1. Kūrybinio darbo (meninės kūrybos ar (ir) meninio atlikimo) veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:

 

Veiklos sritys

Vertinimo kriterijai

Vertinimo kriterijų požymiai

Taškai

Brandos (kūrybinio) darbo sukūrimas, atlikimas

Kūrybinio darbo idėja, tema. Atliekamo repertuaro pasirinkimas

Kūrybinio darbo idėja, tema aiški, autentiška ir reikšminga. Repertuaro pasirinkimas padeda atskleisti mokinio gebėjimus.

3

Kūrybinio darbo idėja, tema aiški, tačiau pasigendama reikšmingumo ir autentiškumo. Repertuaro pasirinkimas iš dalies atskleidžia mokinio gebėjimus.

2

Kūrybinio darbo idėja, tema numanoma. Repertuaro pasirinkimas neatskleidžia mokinio gebėjimų.

1

Kūrybinio darbo idėja, tema neatskleista. Repertuaro pasirinkimas nėra aiškus.

0

Meninių raiškos / išraiškos

priemonių pasirinkimas, panaudojimas

Kūrybiniame darbe kūrybiškai ir tikslingai naudojamos meninės raiškos / išraiškos priemonės padeda atskleisti idėją, temą, praturtina pasirinktą repertuarą.

3

Kūrybiniame darbe kūrybiškai naudojamos meninės raiškos / išraiškos priemonės, tačiau ne visos apgalvotos ir ne visos padeda atskleisti idėją, temą ir repertuaro savitumą.

2

Kūrybiniame darbe naudojamos meninės raiškos / išraiškos priemonės nepadeda atskleisti idėjos, temos ir repertuaro savitumo.

1

Kūrybiniame darbe trūksta meninės raiškos / išraiškos priemonių panaudojimo, o naudojamos priemonės neatskleidžia kūrybinio darbo idėjos, temos, repertuaro savitumo.

0

Kūrybinio darbo struktūra, vientisumas

 

Kūrybinis darbas turi aiškią struktūrą ir pasižymi darnia visuma.

2

Aiški kūrybinio darbo pradžia ir pabaiga, tačiau neatskleidžiama kulminacija, pasitaiko nenuoseklių sprendimų.

1

Nėra aiškios struktūros, trūksta vientisumo.

0

Atlikimo (technikos) įgūdžiai (taikymas) ir tikslumas

Geba pasirinkti ir taikyti specifines technikas, valdo įgūdžius, būtinus sėkmingai įgyvendinti kūrybinį darbą. Atlikimas tikslus ritmo, tempo, intonacijos požiūriu.

3

Geba pasirinkti specifines technikas, jas pritaikyti, tačiau pastebimas minimalus įgūdžių ir gebėjimų trūkumas įgyvendinant kūrybinį darbą. Atliekant pasitaiko ritmo, tempo, intonacijos netikslumų.

2

Pasirinkta technika neapgalvota, trūksta gebėjimo ją pritaikyti. Pastebima įgūdžių stoka įgyvendinant kūrybinį darbą. Atlikimo netikslumai trukdo išpildyti repertuarą.

1

Neaiški pasirinkta technika, trūksta gebėjimų ir įgūdžių įgyvendinant kūrybinį darbą.

0

Kūrybinio darbo meninė visuma

Pasirinktas kūrybinio darbo apipavidalinimas leidžia savitai perteikti kūrybinį sumanymą.

2

Pasirinktas kūrybinio darbo apipavidalinimas iš dalies perteikia kūrybinį sumanymą.

1

Pasirinktas kūrybinio darbo apipavidalinimas, neperteikia kūrybinio sumanymo.

0

Kūrybinio darbo reikalavimų atitiktis

Kūrybinio darbo pasirinkimas ir atlikimas atitinka reikalavimus.

2

Kūrybinio darbo pasirinkimas ir atlikimas iš dalies atitinka reikalavimus.

1

Kūrybinio darbo pasirinkimas ir atlikimas neatitinka reikalavimų.

0

Iš viso

15

 

2.2. Kūrybinio darbo aprašo veiklos sritys, vertinimo kriterijai, jų požymiai ir svarba:

 

Veiklos sritys

Vertinimo kriterijai

Vertinimo kriterijų požymiai

Taškai

Brandos darbo temos pagrindimas

Temos pagrindimas

Temos prasmingumas pagrįstas, remiantis argumentais ir faktais, mokomojo (-ųjų) dalyko (-ų) ir (ar) brandos darbo temos kontekste.

1

Temos prasmingumas nepagrįstas.

0

Brandos darbo turinys

Aprašo nuoseklumas

Aprašo tekstas nuoseklus, sudaro logišką visumą.

2

Aprašo tekstui trūksta nuoseklumo.

1

Aprašo tekstas nenuoseklus.

0

Temos, tikslo ir uždavinių dermė

Tikslas atitinka brandos darbo temą, uždaviniai atskleidžia tikslo įgyvendinimą.

2

Tikslas atitinka ar iš dalies atitinka brandos darbo temą, uždaviniai nukreipti į brandos darbo atlikimo veiklas.

1

Nėra sąsajų tarp brandos darbo temos, tikslo ir uždavinių.

0

Informacijos šaltinių analizė

Temą atitinkantys patikimi informacijos šaltiniai išanalizuoti ir apibendrinti.

2

Temą atitinkantys patikimi informacijos šaltiniai tik pristatyti (referuoti), bet neišanalizuoti.

1

Naudojami temos neatitinkantys ir (ar) nepatikimi informacijos šaltiniai.

0

Brandos darbo aprašo etika

Brandos darbo aprašas parengtas laikantis akademinės etikos reikalavimų (citavimas tikslus, nurodyti visi analizuoti šaltiniai).

2

Brandos darbo aprašas parengtas laikantis akademinės etikos reikalavimų, yra keli citavimo netikslumai.

1

Brandos darbo aprašas parengtas nesilaikant akademinės etikos reikalavimų (šaltiniai necituojami arba cituojami netinkamai, ne visi analizuoti šaltiniai nurodyti).

0

Rezultatų pateikimas

Darbo rezultatai atitinka tikslą ir uždavinius, atlikta išsami duomenų analizė, visi rezultatai pagrįsti arba argumentuoti.

2

Darbo rezultatai susiję su tikslu, duomenų analizei trūksta nuoseklumo, aiškumo ir (ar) ne visi rezultatai pagrįsti.

1

Darbo rezultatai iš dalies susiję su tikslu, atlikta duomenų analizė yra paviršutiniška, nenuosekli ir neaiški, didžioji dalis rezultatų nepagrįsti.

0

Išvadų pagrįstumas

Išvados atitinka uždavinius, yra aiškios ir pagrįstos.

2

Išvados iš dalies atitinka uždavinius, nepakankamai pagrįstos.

1

Išvados neatitinka uždavinių, nepagrįstos.

0

Formalieji aprašo reikalavimai

Aprašo apimtis

Aprašo tekstas (be priedų) yra tinkamos apimties (ne mažiau kaip 2 000 ir ne daugiau kaip 3 000 žodžių).

1

Aprašo tekstas (be priedų) yra netinkamos apimties (mažiau kaip 2 000 ar daugiau kaip 3 000 žodžių).

0

Aprašo kalbos stilius

Aprašas parašytas dalykiniu stiliumi, vartojamos tinkamos ir taisyklingos dalyko sąvokos (terminai).

1

Aprašas parašytas buitiniu stiliumi, dalyko sąvokos (terminai) vartojamos netiksliai ar dalyko sąvokų (terminų) nėra.

0

Iš viso

15“

 

 

 

 

Švietimo, mokslo ir sporto ministrė                                                                    Raminta Popovienė