HERB21

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL 2023–2025 METŲ ATLIEKŲ TARPVALSTYBINIŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PATVIRTINIMO

 

2023 m. gruodžio 29 d. Nr. D1-446

Vilnius

 

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 25 d. nutarimo Nr. 90 „Dėl 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, įgyvendinimo“ 1.2 papunktį ir 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamento (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, 1 straipsnio 3 dalį,

t v i r t i n u 2023–2025 metų atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų planą (pridedama).

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                                               Simonas Gentvilas

 

 

 

SUDERINTA                                                      

Policijos departamento prie Lietuvos                    

Respublikos vidaus reikalų ministerijos              

2023 m. spalio 4 d. raštu Nr. 5-S-23753              

 

SUDERINTA                                                      

Muitinės departamento prie Lietuvos                  

Respublikos finansų ministerijos                         

2023 m. spalio 2 d. raštu Nr. (1.11 Mr)3BE-7294       

 

SUDERINTA                                                      

Lietuvos transporto saugos administracijos         

2022 m. rugpjūčio 31 d. raštu Nr. 15B-4925

 

SUDERINTA

Viešosios įstaigos Transporto kompetencijų agentūros

2023 m. spalio 2 d. raštu Nr. 10-3793

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2023 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. D1-446

 

 

2023–2025 METŲ ATLIEKŲ TARPVALSTYBINIŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. 2023–2025 m. atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų planas (toliau – Planas) parengtas įgyvendinant 2006 m. birželio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. spalio 19 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) 2020/2174, nuostatas. Planas yra taikomas 2023–2025 metais Lietuvos Respublikos teritorijoje. Jis peržiūrimas, atnaujinamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2016 m. birželio 22 d. įsakymo Nr. D1-444 „Dėl 2014 m. gegužės 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 660/2014, kuriuo iš dalies keičiamas Reglamentas (EB) Nr. 1013/2006 dėl atliekų vežimo, įgyvendinimo“ nustatyta tvarka.

2. Atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų tikslas – užtikrinti, kad tarpvalstybiniai atliekų vežimai atitiktų nustatytą teisinį reglamentavimą, užkirsti kelią pažeidimams ir nelegaliems atliekų vežimams, stiprinti nelegalių atliekų vežimų prevenciją.

3. Plane vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Reglamente Nr. 660/2014, Reglamente Nr. 1013/2006, Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatyme ir kituose atliekų tvarkymą reglamentuojančiuose nacionalinės teisės aktuose.

 

II SKYRIUS

TARPVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ 2019–2021 METŲ APŽVALGA

 

4. Rengiant Planą vertinti 2019–2021 m. atliekų tarpvalstybinių vežimų statistiniai duomenys, vežamų atliekų srautai, kryptys, nelegalių atliekų tarpvalstybinių vežimų situacija, kiti patikrinimams planuoti reikalingi duomenys ir informacija (1–5 lentelės).

5. Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos 2021 m. patikrino 1 117 atliekas tvarkančių įmonių, iš jų 93 įmones, vykdančias atliekų tarpvalstybinius vežimus. Tai sudaro 8,32 % visų atliekas tvarkančių įmonių patikrinimų.

6. Nelegalių atliekų tarpvalstybinių vežimų skaičiaus ir tų pačių metų atliekų tarpvalstybinių vežimų skaičiaus santykis: 2019 m. – 0,07 %, 2020 m. – 0,68 % ir 2021 m. – 0,79 % (4 lentelė).

 

1 lentelė. Leidimai vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinio rašytinio leidimo ir sutikimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006

Atliekų tarpvalstybinių vežimų pobūdis

2019 m.

2020 m.

2021 m.

Išduoti

Neišduoti

Išduoti

Neišduoti

Išduoti

Neišduoti

Eksportas / išvežimas

39

7

36

1

39

1

Importas / įvežimas

41

-

38

-

63

-

Tranzitas

9

-

7

-

10

-

Iš viso

89

7

81

1

112

1

 

 

 

2 lentelė. Išduoti leidimai vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinio rašytinio leidimo ir sutikimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006 (pagal atliekų rūšį)

Metai

 

Akumulia-torių

ir baterijų atliekos

Liumines-cencinių lempų atliekos

Filtrų (oro, tepalo, kuro) atliekos

Elektros

ir elektroninės įrangos atliekos

Alyvų atliekos

Kitos pavojin-gos atliekos

Nepavojin-gos atliekos

Iš viso

2019

14

2

-

8

4

31

30

89

2020

10

2

-

4

7

30

28

81

2021

7

3

1

10

11

39

41

112

Iš viso

31

7

1

22

23

100

99

282

 

3 lentelė. Faktinis atliekų tarpvalstybinių vežimų skaičius

Metai

Eksportas / išvežimas

Importas / įvežimas

Tranzitas

Iš viso

2019

1549

1136

-

2685

2020

1143

913

-

2056

2021

991

1662

-

2653

Iš viso

3683

3711

-

7394

Pastaba. Atliekų tarpvalstybinių vežimų skaičius pagal atliekų tarpvalstybinio vežimo judėjimo dokumentus (Reglamento Nr.1013/2006 IB priedas) ir atliekų gavėjų informaciją apie gautas atliekas.   

 

4 lentelė. Nelegalūs atliekų tarpvalstybiniai vežimai

Nelegalūs vežimai

Metai

Eksportas / išvežimas

Importas / įvežimas

Iš viso

Nustatyti atvejai

Atliekų kiekis, t

Nustatyti atvejai

Atliekų kiekis, t

Nustatyti atvejai

Kiekis, t

2019

2

44,65

-

-

2

44,65

2020

4

74,85

10

652,2

14

727,05

2021

13

686,37

8

93,46

21

779,83

 

5 lentelė. Pagrindinės atliekų tarpvalstybinių vežimų, kuriems taikoma išankstinio pranešimo ir leidimo procedūra, kaip numatyta Reglamente Nr. 1013/2006, kryptys (leidimų skaičius)

Išvežimas

Eil. Nr.

Šalis

2019 m.

2020 m.

2021 m.

1.

Estija

6

3

4

2.

Vokietija

9

7

6

3.

Šveicarija

1

-

1

4.

Latvija

8

4

7

5.

Lenkija

8

11

4

6.

Italija

1

1

2

7.

Čekija

3

1

5

8.

Austrija

1

-

-

9.

Norvegija

1

1

2

10.

Slovėnija

1

1

1

11.

Suomija

-

2

1

12.

Švedija

-

1

2

13.

Portugalija

-

-

1

14.

Bulgarija

-

-

2

15.

Belgija

-

-

1

Eksportas

1.

-

-

-

-

2.

-

-

-

-

Įvežimas

Eil. Nr.

Šalis

2019 m.

2020 m.

2021 m.

1.

Norvegija

12

5

18

2.

Latvija

9

10

14

3.

Švedija

5

 

4

4.

Danija

4

1

2

5.

Gruzija

8

5

9

6.

Estija

2

1

2

7.

Vokietija

2

1

2

8.

Airija

1

1

1

9.

Baltarusija

1

 

 

10.

Jungtinė Karalystė

-

1

-

11.

Suomija

-

3

2

12.

Nyderlandai

-

1

2

13.

Islandija

-

-

1

14.

Lenkija

-

-

2

Importas

1.

Baltarusija

-

-

2

 

III SKYRIUS

TAPRVALSTYBINIŲ ATLIEKŲ VEŽIMŲ PLANO UŽDUOTYS, PRIEMONĖS IR PRIORITETAI

 

7. Plano priemonės ir užduotys (pateikiamos priede) nustatytos išanalizavus Aplinkos apsaugos agentūros surinktus atliekų tarpvalstybinių vežimų, kuriems taikoma išankstinio rašytinio pranešimo ir leidimo procedūra pagal Reglamento Nr. 1013/2006 3 straipsnį, duomenis. Vertintas faktinis atliekų tarpvalstybinių vežimų, vežimų pagal atliekų rūšį skaičius, pagrindinės atliekų tarpvalstybinių vežimų kryptys, nustatyti nelegalūs atliekų tarpvalstybiniai vežimai ir kiti aspektai. Nustatant Plano užduotis ir priemones atsižvelgta į atliekų tarpvalstybinius vežimus, kuriems netaikoma išankstinio rašytinio pranešimo ir leidimo procedūra (žaliojo sąrašo) atliekos, kurios vežamos atsižvelgiant į Reglamento Nr. 1013/2006 3 straipsnio 2 ir 4 dalis, vadovaujantis Reglamento Nr. 1013/2006 18 straipsnio reikalavimais.

8. Atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų prioritetai pasirinkti atsižvelgus į 2019–2021 m. nelegalių atliekų tarpvalstybinių vežimų duomenis, įvertinus duomenis apie dažniausiai pasitaikančius nelegalius atliekų tarpvalstybinius vežimus pagal atliekų rūšis, daugiausia vežamas atliekas, išduotus leidimus vežti atliekas, kurioms taikoma išankstinė rašytinė leidimo ir sutikimo procedūra pagal Reglamentą Nr. 1013/2006. Nustatant prioritetus atsižvelgta į atitinkamų atliekų galimą pavojų aplinkai ir žmonių sveikatai, siekta pagerinti atliekų kontrolę.

9. 2023–2025 m. numatomi šie atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų prioritetai pagal atliekų srautus:

9.1. 2023 m. netinkamų eksploatuoti transporto priemonių, padangų, katalizatorių atliekų tarpvalstybiniai vežimai;

9.2. 2024 m. medžio drožlių, medienos atliekų, medinės pakuotės ir plastiko atliekų tarpvalstybiniai vežimai;

9.3. 2025 m. elektros ir elektronikos įrangos atliekų, akumuliatorių ir baterijų atliekų tarpvalstybiniai vežimai.

 

IV SKYRIUS

ATLIEKŲ TAPRVALSTYBINIŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ TEISINIS PAGRINDIMAS

 

10. Atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų poreikis, pobūdis, kiekis ir kiti rodiklių nustatymo principai, mažiausias reikiamas patikrinimų (įskaitant fizines įstaigų, įmonių, tarpininkų, prekiautojų, atliekų vežimo ar susijusio naudojimo ir/ar šalinimo patikras) skaičius nustatytas vadovaujantis:

10.1. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu;

10.2. Ūkio subjektų veiklos planinių ir neplaninių patikrinimų, vykdant aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę, taisyklėmis, tvirtinamomis Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos direktoriaus.

11. Tarpvalstybinis bendradarbiavimas dėl atliekų tarpvalstybinių vežimų vykdomas vadovaujantis Reglamento (EB) Nr. 1013/2006 50 straipsnyje nurodytais principais – keičiantis informacija apie atliekų tarpvalstybinius vežimus (atliekų srautus, atliekų tvarkytojus, įrenginius ir kt.), patirtimi, planuojant ir vykdant atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimus ir kontrolę.

 

V SKYRIUS

ATLIEKŲ TAPRVALSTYBINIŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PRIEMONĖS, UŽDUOTYS IR REZULTATŲ VERTINIMO RODIKLIAI

 

12. Pagal Planą atliekamų atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų rezultatų vertinimo rodikliai apima atliktų patikrinimų ir nustatytų pažeidimų skaičių. Numatomi atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimų rezultatai – efektyvesnė atliekų tarpvalstybinių vežimų kontrolė ir institucijų bendradarbiavimas, pagal kompetenciją prisidedant prie atliekų tarpvalstybinių vežimų kontrolės, išaiškinant pažeidimus, susijusius su atliekų tarpvalstybiniais vežimais, mažiau nelegalių vežimų, nelegalių vežimų prevencijos stiprinimas.

13. Šios Plano parengime dalyvaujančios ir (ar) Plano užduotis bei priemones vykdančios institucijos bendradarbiauja Europos Sąjungos, tarptautinių ir Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka ir pagal kompetenciją atlieka patikrinimus:

13.1. Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos;

13.2. Aplinkos apsaugos agentūra;

13.3. Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos;

13.4. Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos;

13.5. Lietuvos transporto saugos administracija;

13.6. Viešoji įstaiga Transporto kompetencijų agentūra.

 

 

___________________________

 

 

2023–2025 metų Atliekų tarpvalstybinių

vežimų patikrinimų plano

priedas 

 

2023–2025 METŲ ATLIEKŲ TARPVALSTYBINIŲ VEŽIMŲ PATIKRINIMŲ PLANO PRIEMONĖS IR UŽDUOTYS

 

 

Priemonės ir užduotys

1.  Atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimai pagal kompetenciją.

Eil.

Nr.

Vykdytojas

(atsakinga institucija)

Objektas (-ai)

Patikrinimų skaičius

Numatomų patikrų pobūdis

Įvykdymo periodas (metai)

Įgyvendinti reikalingos priemonės

Pastabos

1.1.

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos.

Tikrinami pranešėjai, kaip apibrėžta Reglamento Nr. 1013/2006 2 straipsnio 15 punkte, arba atliekų vežimą organizuojantys asmenys, kaip apibrėžta Reglamento Nr. 1013/2006 18 straipsnio 1 dalyje.

135

Dokumentų patikra.

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją.

 

2023–2025

-

2023 m. atlikti ne mažiau kaip 5 patikrinimus (atliekų tvarkymo ir pakrovimo vietose).

2024 m. atlikti ne mažiau kaip 65 patikrinimus (atliekų tvarkymo ir pakrovimo vietose).

2025 m. atlikti ne mažiau kaip 65 patikrinimus (atliekų tvarkymo ir pakrovimo vietose).

Tikrinami gavėjai, kaip apibrėžta Reglamento Nr. 1013/2006 2 straipsnio 14 punkte.

21

Dokumentų patikra.

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją.

2023–2025

-

2023 m. atlikti ne mažiau kaip 1 patikrinimą (atliekų iškrovimo ir tvarkymo vietose).

2024 m. atlikti ne mažiau kaip 10 patikrinimų (atliekų iškrovimo ir tvarkymo vietose).

2025 m. atlikti ne mažiau kaip 10 patikrinimų (atliekų iškrovimo ir tvarkymo vietose).

Tikrinami ūkio subjektai, įvežantys (importuojantys) ir (ar) išvežantys (eksportuojantys) eksploatuoti netinkamas transporto priemones, padangų atliekas, katalizatorių atliekas.

 

1

Dokumentų patikra.

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją.

2023

-

Tikrinami ūkio subjektai, 2022–2023 m. vežantys eksploatuoti netinkamas transporto priemones, padangų, katalizatorių atliekas, kai su jų vežimu susiję dokumentai užpildyti klaidingai arba jų nėra (nepakanka). Dokumentinio tikrinimo metu tikrinami eksploatuoti netinkamų transporto priemonių, padangų atliekų, katalizatorių atliekų vežimo dokumentai. Tikrinami metų laikotarpio atliekų vežimo dokumentai.

Tikrinami ūkio subjektai, įvežantys (importuojantys) ir (ar) išvežantys (eksportuojantys) medžio drožlių, medienos, medinių pakuočių ir plastiko atliekas.

 

 

 

4

Dokumentų patikra.

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją.

 

2024

-

Tikrinami ūkio subjektai, 2023–2024 m. vežantys medžio drožlių, medienos, medinių pakuočių ir plastiko atliekas, kai su jų vežimu susiję dokumentai užpildyti klaidingai arba jų nėra (nepakanka).

Dokumentinio patikrinimo metu tikrinami medžio drožlių, medienos, medinių pakuočių ir plastiko atliekų vežimo dokumentai.

Tikrinami metų laikotarpio atliekų vežimo dokumentai.

Tikrinami ūkio subjektai, įvežantys (importuojantys) ir (ar) išvežantys (eksportuojantys)  elektros ir elektronikos įrangos, akumuliatorių ir baterijų atliekas.

4

Dokumentų patikra.

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją.

 

2025

-

Tikrinami ūkio subjektai, 2024–2025 m. vežantys elektros ir elektronikos įrangos, akumuliatorių ir baterijų atliekas, kai su jų vežimu susiję dokumentai užpildyti klaidingai arba jų nėra (nepakanka).

Dokumentinio patikrinimo metu tikrinami elektros ir elektronikos įrangos, akumuliatorių ir baterijų atliekų vežimo dokumentai.

Tikrinami metų laikotarpio atliekų vežimo dokumentai.

1.2.

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės.

8

Dokumentų patikra.

 

Prireikus fizinė krovinio patikra.

2023–2025

-

Atliekami kiekvieno įvažiuojančio krovinio patikrinimai. Nustatyti konkretaus skaičiaus nėra galimybės, nes jis kinta kiekvienais metais.

2. Jungtiniai atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimai pagal kompetenciją (įskaitant kitų valstybių institucijų dalyvavimą).

Eil.

Nr.

Vykdytojai (atsakingos institucijos)

Objektas (-ai)

Patikrinimų skaičius

Numatomų patikrų pobūdis

Įvykdymo periodas (metai)

Įgyvendinti reikalingos priemonės

Pastabos

2.1.

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su kitomis institucijomis: Muitinės departamentu prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos, Lietuvos transporto saugos administracija, viešąja įstaiga Transporto kompetencijų agentūra, Policijos departamentu prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos.

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės.

36

Dokumentų patikra.

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją.

 

2023–2025

-

Jungtiniai atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimai atliekami pagal kompetenciją ir poreikį. Institucijos prireikus pagal kompetenciją bendradarbiauja ir teikia informaciją Aplinkos apsaugos departamentui prie Aplinkos ministerijos.

Jungtiniai atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimai (reidai) kelio ruožuose vykdomi ne rečiau kaip kartą per pusmetį Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos prašymu.

2.1.1.

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su

Muitinės departamentu prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos.

 

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės.

Iš 2.1 papunktyje nurodyto patikrinimų skaičiaus:

 

10

Dokumentų patikra.

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją.

2023–2025

-

Jungtiniai atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimai (reidai) jūrų uosto, kelių ir kituose muitinės postuose vykdomi Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos prašymu.

2.1.2.

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos su

Lietuvos transporto saugos administracija.

Transportavimo konteineriai, transporto priemonės.

Iš 2.1 papunktyje nurodyto patikrinimų skaičiaus:

 

16

Dokumentų patikra

 

Fizinė krovinio patikra pagal institucijų kompetenciją.

2023–2025

-

Jungtiniai atliekų tarpvalstybinių vežimų patikrinimai (reidai) valstybinės reikšmės keliuose vykdomi Aplinkos apsaugos departamentui prie Aplinkos ministerijos reidus suderinus su Lietuvos transporto saugos administracija.

3. Kitos užduotys ir priemonės, užtikrinančios efektyvų patikrinimų planavimą ir įgyvendinimą.

3.1. patikrinimus atliekančių pareigūnų mokymai.

Eil.

Nr.

Vykdytojas (atsakinga institucija)

Tema

Apimtis

Įvykdymo terminas

Pastabos

3.1.1.

Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos.

Atliekų tarpvalstybinių vežimų valstybinė kontrolė.

Organizuoti mokymus. Planuojama apmokyti Aplinkos apsaugos departamento prie Aplinkos ministerijos pareigūnus.

Iki 2025 metų

Pagal poreikį skaityti pranešimus gali būti kviečiami Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos, Aplinkos apsaugos agentūros, Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir kitų institucijų specialistai.

3.2. bendradarbiavimo sutartys ir (ar) kiti bendradarbiavimą reglamentuojantys dokumentai.

Eil.

Nr.

Dokumento pavadinimas

Pasirašiusios institucijos

Pasirašymo data

Dokumento galiojimo terminas

Pastabos

3.2.1.

Susitarimas dėl bendradarbiavimo atliekų tarpvalstybinių vežimų kontrolės srityje.

Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos ir Aplinkos apsaugos departamentas prie Aplinkos ministerijos.

Iki 2024 m. II ketv. pabaigos.

Pagal susitarimą

 

 

 

___________________________