Lietuvos Respublikos Vyriausybė
nutarimas
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO NUTARIMO „DĖL PENSIJŲ DIDINIMO NUO 2014 M. LIEPOS 1 D.“ PROJEKTO NR. XIIP-1361(5)
2014 m. rugpjūčio 20 d. Nr. 781
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2014 m. birželio 27 d. sprendimo Nr. SV-S-692 „Dėl įstatymų ir Seimo nutarimo projektų išvadų“ 15 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
Nepritarti Lietuvos Respublikos Seimo nutarimo „Dėl pensijų didinimo nuo 2014 m. liepos 1 d.“ projektui Nr. XIIP-1361(5) (toliau – Projektas) dėl šių priežasčių:
1. Atsižvelgiant į galimus valstybinių socialinio draudimo senatvės pensijų (toliau – senatvės pensijos) didinimo būdus, Projekto nuostatoms įgyvendinti papildomai iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau – valstybės biudžetas) reikėtų:
1.1. apie 2,1 mlrd. litų per metus (175 mln. litų per mėnesį) iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir 468,74 mln. litų per metus (39 mln. litų per mėnesį) – iš valstybės biudžeto, jeigu būtų didinama tik valstybinė socialinio draudimo bazinė pensija (nuo 360 litų iki 536,67 lito);
1.2. apie 2,01 mlrd. litų per metus (167,5 mln. litų per mėnesį) iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir 200,3 mln. litų per metus (16,7 mln. litų per mėnesį) – iš valstybės biudžeto, jeigu būtų didinama valstybinė socialinio draudimo bazinė pensija (nuo 360 litų iki 453,53 lito) ir einamųjų metų draudžiamosios pajamos (nuo 1 488 litų iki
1 928,50 lito);
2. Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetas jau kelerius metus deficitinis. Tvirtinant 2014 metų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetą, prognozuota, kad šio biudžeto 2014 metų deficitas sudarys daugiau nei 1,226 mlrd. litų. Planuojama, kad 2014 metais Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto išlaidos valstybinėms socialinio draudimo pensijoms mokėti sudarys 8,1 mlrd. litų, taigi per metus Projekto nuostatoms įgyvendinti prireiktų apie ketvirtadalį šio biudžeto metinių išlaidų visų rūšių valstybinėms socialinio draudimo pensijoms mokėti. Preliminariais Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, 2013 metų pabaigoje Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto paimtų ir negrąžintų paskolų suma sudarė apie 11,05 mlrd. litų. Todėl lėšų Projekto nuostatoms įgyvendinti taip, kaip siūlo Projekto iniciatorius, Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžete numatyti nėra galimybių. Pagal Konstitucinį atsakingo valdymo principą socialinio draudimo lėšas būtina naudoti atsakingai ir racionaliai (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2010 m. balandžio 20 d. sprendimas „Dėl Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2002 m. lapkričio 25 d., 2003 m. gruodžio 3 d., 2006 m. sausio 16 d., 2007 m. rugsėjo 26 d., 2007 m. spalio 22 d., 2007 m. lapkričio 22 d., 2008 m. gruodžio 24 d. nutarimų ir 2009 m. sausio 15 d. sprendimo nuostatų išaiškinimo“), o valstybės išgales lemia inter alia įvairūs valstybės prisiimti įsipareigojimai, inter alia susiję su finansine drausme, taigi ir su valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų subalansavimo imperatyvu (Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2014 m. kovo 7 d. sprendimas „Dėl Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2012 m. vasario 6 d. nutarimo kai kurių nuostatų išaiškinimo“).
3. Šešioliktosios Vyriausybės 2012–2016 metų programoje, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XII-51 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, numatyta mažinti Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto skolą, o atsigavus ekonomikai – nuosekliai didinti pensijas ir kitas socialines išmokas (37 punktas). Be to, numatyta, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybė, didindama socialinio draudimo pensijas, užtikrins finansinį pensijų sistemos tvarumą, bet kartu garantuos, kad pensijų perkamoji galia didėtų (126 punktas). Įgyvendindama šias programines nuostatas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, atsiradus galimybėms, valstybines socialinio draudimo pensijas ir iš valstybės biudžeto mokamas valstybines pensijas, taip pat valstybines šalpos išmokas didins atsakingai ir racionaliai, atsižvelgdama į Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir valstybės biudžeto galimybes, taip pat jau prisiimtus įsipareigojimus. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo senatvės ir netekto darbingumo (invalidumo) pensijų kompensavimo įstatymui įgyvendinti iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir valstybės biudžeto 2014–2016 metais papildomai reikės 450 mln. litų. Be to, šiame įstatyme Lietuvos Respublikos Vyriausybė įpareigota, svarstydama 2016 ir (ar) vėlesnių metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo ir 2016 ir (ar) vėlesnių metų Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projektus, įvertinti galimybę nustatyti kompensavimo mechanizmą asmenims, kuriems valstybinės pensijos ir (ar) senatvės pensijos sumažintos atitinkamai taikant Lietuvos Respublikos socialinių išmokų perskaičiavimo ir mokėjimo laikinojo įstatymo (toliau – Laikinasis įstatymas) 5 ir (ar) 8 straipsnius, ir jeigu būtų tokia galimybė, parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Seimui praradimų, atsiradusių dėl valstybinių pensijų ir (ar) senatvės pensijų sumažinimo atitinkamai taikant Laikinojo įstatymo 5 ir (ar) 8 straipsnius, kompensavimą nustatančio įstatymo projektą. Šiam įsipareigojimui įvykdyti papildomai reikėtų apie 405 mln. litų: apie 360 mln. litų iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto ir 45 mln. litų – iš valstybės biudžeto. Valstybinės socialinio draudimo pensijos turi būti didinamos tik atsižvelgiant į biudžetų galimybes ir nedidinant jų deficito.