BIRŠTONO SAVIVALDYBĖS TARYBA
sprendimas
DĖL BIRŠTONO SAVIVALDYBĖS 2023 METŲ SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANO PATVIRTINIMO
2023 m. balandžio 27 d. Nr. TSE-84
Birštonas
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 6 straipsnio 12 punktu, 15 straipsnio 4 dalimi, Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo 13 straipsnio 3 dalimi, Socialinių paslaugų planavimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132, 33 punktu ir Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“, Birštono savivaldybės taryba nusprendžia:
PATVIRTINTA
Birštono savivaldybės tarybos
2023 m. balandžio 27 d.
sprendimu Nr. TSE-84
BIRŠTONO SAVIVALDYBĖS 2023 M. SOCIALINIŲ PASLAUGŲ PLANAS
I. ĮVADAS
1. Bendra informacija
Birštono savivaldybės 2023 m. socialinių paslaugų planas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, Socialinių paslaugų planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 15 d. nutarimu Nr. 1132, Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijais, patvirtintais Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2007 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-104 „Dėl Socialinių paslaugų plano formos ir socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijų patvirtinimo“ ir kitais socialines paslaugas reglamentuojančiais teisės aktais.
Birštono savivaldybės 2023 m. socialinių paslaugų plano tikslai atitinka:
1. Valstybės ilgalaikės raidos strategijos pagrindinį tikslą „Sukurti aplinką plėtoti šalies materialinei ir dvasinei gerovei, kurią apibendrintai nusako žinių visuomenė, saugi visuomenė ir konkurencinga ekonomika“ ir kryptį „Plėsti socialinę paramą ir įveikti skurdą bei socialinę atskirtį“ bei priemones „Įvykdyti socialinių paslaugų reformą, kuri apibrėžtų veiksmingesnius socialinių paslaugų organizavimo būdus, skatintų pačius paslaugų gavėjus ieškoti savęs gelbėjimo būdų, pertvarkytų paslaugų finansavimą, sukurtų bendrą socialinių paslaugų standartų, kokybės vertinimo ir kontrolės mechanizmą“, „Teikti prevencines ir reabilitacines socialines paslaugas socialinės atskirties grupėms, prievartą ir išnaudojimą patyrusiems, sergantiems priklausomybės ligomis, grįžusiems iš įkalinimo vietų ir kitiems asmenims“, kitas priemones.
2. Birštono savivaldybės strateginio plėtros plano iki 2030 metų, patvirtinto Birštono savivaldybės tarybos 2021 m. gegužės 28 d. sprendimu Nr. TSE-97 „Dėl Birštono savivaldybės strateginio plėtros plano iki 2030 metų patvirtinimo“ (toliau – Strateginis plėtros planas), I prioriteto „Patrauklios aplinkos gyvenimui, poilsiui ir darbui kūrimas“ 5 tikslo „Viešųjų paslaugų kokybės gerinimas“ 2 uždavinio „Sveikatos, socialinių paslaugų kokybės ir prieinamumo gerinimas gyventojams“ priemones, t. y. „Socialines ir sveikatos priežiūros paslaugas teikiančių įstaigų infrastruktūros atnaujinimas ir paslaugų plėtra“, „Teikiamų socialinių paslaugų rūšių (bendrųjų socialinių paslaugų, socialinės priežiūros paslaugų, socialinės globos paslaugų) išlaikymas ir išplėtimas“.
Rengiant šį socialinių paslaugų planą buvo naudojami Statistikos departamento prie LR Vyriausybės, Užimtumo tarnybos prie LR socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, VĮ Registrų centro, Savivaldybės administracijos struktūrinių padalinių (Socialinės paramos, Teisės ir civilinės metrikacijos, Biudžeto ir apskaitos, Švietimo, kultūros ir sporto skyrių), BĮ Nemajūnų dienos centro (toliau – Centras), nevyriausybinių organizacijų pateikti duomenys, reikalingi šio socialinių paslaugų plano rengimui.
Socialinių paslaugų plane vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatyme ir kituose teisės aktuose apibrėžtas sąvokas.
2. Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai
Pagrindiniai socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai:
1. Plėtoti nestacionarias socialines paslaugas kaip alternatyvą stacionarių socialinių paslaugų įstaigų paslaugoms.
2. Užtikrinti socialinės globos paslaugų poreikio tenkinimą Savivaldybės gyventojams.
3. Gerinti teikiamų socialinių paslaugų kokybę bei užtikrinti informacijos apie socialines paslaugas prieinamumą gyventojams. Remti nevyriausybinių organizacijų veiklą.
Socialinių paslaugų teikimo ir plėtros tikslai atitinka Strateginio plėtros plano priemones socialinių paslaugų kokybės ir prieinamumo gerinimui.
3. Socialinių paslaugų plano rengėjai
Socialinių paslaugų planą rengė Birštono savivaldybės administracijos Socialinės paramos skyriaus (toliau – Skyrius) specialistai: vedėja Milda Ramanauskienė, pavaduotoja Vilma Burbienė. Plano finansinę dalį ruošė Biudžeto ir apskaitos skyriaus buhalterė Vidmantė Agota Jakučionienė.
Planas parengtas bendradarbiaujant su Centru, nevyriausybinėmis organizacijomis, kitomis įstaigomis ir organizacijomis.
II. BŪKLĖS ANALIZĖ
4. Savivaldybės socialinės ekonominės ir demografinės situacijos įvertinimas
Birštono savivaldybė (toliau – Savivaldybė) yra viena mažiausių savivaldybių Lietuvoje. Ribojasi su Alytaus, Prienų rajonais. Bendras Savivaldybės teritorijos plotas siekia 124 kvadratinius kilometrus. Savivaldybę sudaro Birštono miestas ir Birštono seniūnija.
4.1. Vidutinis metinis gyventojų skaičius ir sudėtis:
Duomenys apie Savivaldybės gyventojų skaičių ir sudėtį 2023 m. sausio 1 d. pateikti 1-oje lentelėje.
1 lentelė. Savivaldybės gyventojų skaičius ir sudėtis 2023 m. sausio 1 d.
Eil. Nr. |
Rodiklis |
2023-01-01 |
1. |
Gyventojų skaičius: |
4455 |
1.1 |
Mieste deklaruotų gyventojų skaičius |
3326 |
1.2 |
Kaimiškoje teritorijoje deklaruotų gyventojų skaičius |
1129 |
2. |
Gyventojų skaičius pagal amžiaus grupes: |
|
2.1 |
darbingo amžiaus asmenų skaičius (iki 65 m.) |
2705 |
2.2 |
pensinio amžiaus asmenų skaičius (nuo 65 m.) |
1111 |
2.3 |
vaikų skaičius |
639 |
3. |
Gyventojai su negalia ir (ar) specialiaisiais poreikiais: |
|
3.1. |
Suaugusių asmenų su negalia (gaunančių invalidumo, netekto darbingumo, šalpos pensijas) skaičius |
311 |
3.2. |
Suaugusių asmenų, kuriems nustatytas specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) ar slaugos poreikis, skaičius |
138 |
3.3. |
Vaikų su negalia skaičius |
11 |
3.4. |
Vaikų su negalia, kuriems nustatytas specialusis nuolatinės priežiūros (pagalbos) ar slaugos poreikis, skaičius |
4 |
4. |
Socialinės rizikos patyrimas, globa |
|
4.1. |
Šeimų, patiriančių socialinę riziką, skaičius |
16 |
4.2. |
Vaikų skaičius šeimose, patiriančiose socialinę riziką |
29 |
4.3. |
Šeimų, globojančių vaikus, skaičius |
4 |
4.4. |
Šeimose globojamų vaikų skaičius |
5 |
4.4.1. |
Vaikų, globojamų nuolatinėje globoje, skaičius |
3 |
4.4.2 |
Vaikų, kuriems nustatyta laikinoji globa, skaičius |
2 |
4.5. |
Vaikų, globojamų institucijose, skaičius |
0 |
4.6. |
Laikinoji priežiūra tėvų prašymu |
2 |
Šaltiniai: Savivaldybės administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyrius, Skyrius, BĮ Nemajūnų dienos centro Globos centras, https://atvira.sodra.lt/lt-eur/.
Savivaldybės administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus duomenimis, pateiktais 1 lentelės 1 eilutėje, per metus Savivaldybėje deklaruotų gyventojų skaičius padidėjo 33 asmenimis (2022 m. sausio 1 d. savivaldybės gyventojų skaičius – 4422). 1 lentelės 1.1–1.2 eilutėse pateiktas gyventojų skaičius pagal deklaruotą gyvenamą vietą Savivaldybėje rodo 2,95 karto didesnę gyventojų populiaciją mieste nei kaimiškoje Savivaldybės teritorijoje.
Savivaldybės administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus duomenimis 2023 metų pradžioje darbingo amžiaus Savivaldybės gyventojų skaičius sudaro 60,72 proc. visų gyventojų, t. y. 1,06 proc mažiau nei 2022 metų pradžioje (61,78 proc.), tai rodo 1 lentelės 2.1–2.3 eilutėse pateikti skaičiai. Pensinio amžiaus gyventojai sudaro 24,94 proc. visų gyventojų, t. y. 0,91 proc. daugiau nei 2022 metų pradžioje (24,03 proc.), vaikai – 14,34 proc., t. y. 0,16 proc. daugiau nei 2022 metų pradžioje (14,18 proc.).
1 lentelės 4.1–4.2 eilučių skaičiai rodo per 2022 metus sumažėjusį šeimų, patyrusių socialinę riziką, skaičių, t. y. 16 šeimų ir jose augančių 29 vaikų (2022 metų sausio 1 d. – 20 šeimų, 30 vaikų). 2022 metais atvejo vadybos procesas pradėtas su 5 šeimomis, kuriose auga 9 vaikai, 9 šeimoms atvejo vadybos procesas buvo nutrauktas.
Globos situacija Savivaldybėje pavaizduota 1 lentelės 4.3–4.6 eilutėse. 2022 metais 4 šeimos globojo 6 vaikus (2021 m. – 2 šeimoms, globojančioms 4 vaikus, išvykus gyventi į kitas savivaldybes bei vienai globėjų šeimai sustabdžius veiklą, sumažėjo šeimų, globojančių vaikus ir jose globojamų vaikų skaičius), iš jų: 2 globėjai globojo 3 kitų savivaldybių vaikus ir 1 globėjas – Savivaldybės vaiką. 1 vaikas, kuriam globa nustatyta mūsų Savivaldybėje, globojamas artimų giminaičių šeimoje kitoje savivaldybėje. 2021 m. rugpjūčio mėn. vienam vaikui Centro globos centre buvo nustatyta laikinoji globa bei paskirta budinti globotoja kitoje savivaldybėje, o 2022 m. liepos 28 d. vaikas grąžintas į šeimą. Per pastaruosius septynis metus nė vienas Savivaldybės vaikas nebuvo globojamas institucinėje globoje. 2022 metais, taip kaip ir 2021 metais, nė viena šeima nesikreipė dėl ketinimo tapti globėjais (rūpintojais). 2022 m. gegužės mėn. laikinoji globa buvo nustatyta dviem vaikams iš Ukrainos. Dėl karo veiksmų Ukrainoje nepilnametės kartu su mama ir senele atvyko į Lietuvą, tačiau mamai dėl darbinių klausimų išvykus atgal į Ukrainą, mergaitės liko Lietuvoje su senele, todėl joms buvo nustatyta laikinoji globa senelės šeimoje.
4.2. Gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygojantys veiksniai
Kaip ir kitų šalies savivaldybių, Savivaldybės gyventojų socialinių paslaugų poreikius sąlygoja panašūs veiksniai: visuomenės senėjimas, negalia, nedarbas, piktnaudžiavimas alkoholiu, narkotinėmis, toksinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis, socialinių įgūdžių stoka, neprižiūrimas, nesimokantis, nestudijuojantis, nedirbantis ir (ar) linkęs nusikalsti jaunimas.
Visuomenės senėjimas. Per pastaruosius metus Savivaldybėje padaugėjo pensinio amžiaus gyventojų, sumažėjo darbingo amžiaus gyventojų, nežymiai padidėjo vaikų skaičius. 2022-aisiais Savivaldybėje fiksuotas mažiausias mirtingumo rodiklis per pastaruosius penkis metus (68 mirę gyventojai), tačiau gimstamumo rodiklis mažesnis nei 2021 metais. Nors skirtumas tarp gimusiųjų ir mirusiųjų 2022 metais sumažėjo iki -36, tačiau Savivaldybės bendruomenės senėjimas yra vienas iš socialinių paslaugų poreikių rodiklių.
Duomenys apie gimimų, mirčių skaičių Savivaldybėje bei natūralią gyventojų kaitą per pastaruosius 5 metus pavaizduoti 2-oje lentelėje.
2 lentelė. Natūrali gyventojų kaita Savivaldybėje 2018–2022 metais
Metai |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
Gimė |
31 |
37 |
41 |
35 |
32 |
Mirė |
71 |
82 |
74 |
84 |
68 |
Natūrali kaita |
-40 |
-45 |
-33 |
-49 |
-36 |
Šaltinis: Savivaldybės administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyrius
Negalia. Asmenys su negalia – antra pagal dydį socialinių paslaugų gavėjų grupė. Dažniausiai darbingo amžiaus asmenys pripažįstami neįgaliais dėl piktybinių navikų, nervų sistemos, psichikos ir elgesio sutrikimų, jungiamojo audinio ir skeleto bei raumenų sistemos ligų. Vaikų pagrindinė negalios priežastis – psichikos ir elgesio sutrikimai, įgimtos formavimosi ydos, deformacijos ir chromosomų anomalijos bei nervų sistemos ligos.
2023 metų pradžioje gyventojai, kuriems nustatyta negalia ir (ar) specialieji poreikiai, sudarė apie 7 proc. visų Savivaldybės gyventojų (1 lentelės 3.1–3.4 eilutės).
Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, pavaizduotais 1 lentelės 3 eilutėje, 2022 m. pabaigoje Savivaldybėje gyveno 255 suaugę asmenys su negalia, gavę invalidumo, netekto darbingumo pensijas ir 11 vaikų su negalia. Šalpos senatvės, šalpos neįgalumo ir šalpos našlaičių pensijos mokamos 86 savivaldybės gyventojams, didžiąją šių gavėjų dalį (56 asmenys) sudaro šalpos neįgalumo pensijų gavėjai. Skyriaus duomenimis, 139 suaugusiems asmenims ir 4 vaikams yra mokamos slaugos ar priežiūros (pagalbos) išlaidų tikslinės kompensacijos.
Neįgaliesiems, kaip ir senyvo amžiaus asmenims, dažniausiai reikalingos pagalbos į namus, asmeninės pagalbos, socialinės globos asmens namuose ar institucijoje, integralios pagalbos, transporto, aprūpinimo techninės pagalbos priemonėmis, būsto pritaikymo neįgaliųjų poreikiams, sociokultūrinės paslaugos ir kitos paslaugos pagal poreikį. Visų šių paslaugų tikslas – išlaikyti žmogaus gebėjimą savarankiškai gyventi bendruomenėje.
Nedarbas. Užimtumo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos duomenimis, registruotų bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykis Savivaldybėje 2022 m. pabaigoje siekė 6 proc. (2021 m. pabaigoje – 7,1 proc.), o šalies – 8,9 proc. (2021 m. pabaigoje – 10,2 proc.). Šaliai atsigavus po pandemijos nedarbo lygis žymiai sumažėjo tiek Lietuvoje, tiek Savivaldybėje.
Vidutinis metinis bedarbių skaičius Savivaldybėje sumažėjo iki 109,7 (2021 m. – 233,8), vidutinis metinis vyresnių kaip 50 metų bedarbių skaičius sumažėjo iki 62,90 (2020 m. – 109,7), o vidutinis metinis jaunų (16–29 m.) bedarbių skaičius – iki 19,3 (2020 m. – 38,8). Vidutinis metinis ilgalaikių bedarbių skaičius 2022 metais sumažėjo iki 15 (2021 m. – 80,8).
Savivaldybė išliko tarp žemiausio bedarbių ir darbingo amžiaus gyventojų santykio teritorijų.
2022 metais registruotų bedarbių, laisvų darbo vietų, siųstų į darbo rinkos priemones bei įdarbintų asmenų rodiklių palyginimas pateiktas 1 diagramoje.
1 diagrama. Registruotų bedarbių, laisvų darbo vietų, siųstų į darbo rinkos priemones bei įdarbintų asmenų rodikliai 2022 metais.
2022 metais, kaip ir 2021 metais, didžiausią Savivaldybės bedarbių dalį (46,92 proc.) sudarė vyresni nei 50 metų gyventojai.
Netekę darbo asmenys, ypač vyresni nei 50 metų, dėl vienokių ar kitokių priežasčių negebantys naujai integruotis į darbo rinką, patiria ne tik finansinių, bet taip pat ir psichologinių, socialinių problemų, dėl kurių gali patirti socialinę riziką. Dažnai jiems reikalingos bendrosios socialinės paslaugos: informavimas, konsultavimas, atstovavimas ir tarpininkavimas, finansinė parama.
Socialinę paramą nepasiturintiems, pensinio amžiaus asmenims, bedarbiams ir kitiems asmenims, atitinkantiems įstatymų nuostatas, organizuoja Skyrius. Asmenys gali kreiptis dėl: socialinės pašalpos, kompensacijų už šildymą, karštą ir geriamąjį vandenį, didesnių vaiko pinigų, socialinio būsto nuomos, kompensacijų už būsto nuomą ir (ar) socialinių paslaugų.
Piktnaudžiavimas alkoholiu, narkotinėmis, toksinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis. Alkoholio, narkotinių, toksinių ar psichotropinių medžiagų vartojimas lemia vaikų ir šeimų, suaugusių asmenų socialinės rizikos patyrimą.
Skyriaus duomenimis, 2022 m. pabaigoje Savivaldybėje gyveno 38 suaugę asmenys (2021 m. pabaigoje – 37), patiriantys socialinę riziką (daugiausiai vartojantys alkoholį ir (ar) kitas toksines medžiagas, neturintys nuolatinės gyvenamosios vietos, nedirbantys, linkę į nusikalstamą veiką ir kt.). 2022 metais dėl piktnaudžiavimo alkoholiu 8-ioms šeimoms buvo taikytas atvejo vadybos procesas.
Alytaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Birštono policijos komisariato (toliau – Birštono policijos komisariatas) duomenimis, 2022 metais dėl piktnaudžiavimo alkoholiu Savivaldybėje nubausta 14 asmenų (2 iš jų nepilnamečiai), dėl piktnaudžiavimo narkotinėmis, toksinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis – 3 asmenys. 4 birštoniečiai nubausti baudžiamąja atsakomybe dėl vairavimo esant neblaiviam (virš 1,5 promilės), 2 – dėl neteisėto disponavimo narkotinėmis ar psichotropinėmis medžiagomis.
Prevencine pagalba, kompleksinėmis paslaugomis galima užkirsti kelią šių problemų atsiradimui arba sumažinti neigiamas pasekmes, todėl asmenims, piktnaudžiaujantiems alkoholiu, narkotinėmis ir kitomis psichotropinėmis medžiagomis, itin reikalingos psichologinės, socialinės, reabilitacijos įstaigų teikiamos paslaugos.
Socialinių įgūdžių stoka. Dažnai šeimose problemos būna kompleksinės, t. y. šeimose ne tik piktnaudžiaujama alkoholiu ir kitomis medžiagomis, bet taip pat pasireiškia smurtas, vaikų nepriežiūra, socialinių įgūdžių praradimas ar jų stoka ir kt. Centro, vykdančio atvejo vadybos funkcijas, duomenimis, iš visų šeimų, su kuriomis buvo pradėtas atveju vadybos procesas 4-iose šeimose pagrindinė rizikos patyrimo priežastis – socialinių įgūdžių stoka, 8-iose kaip jau minėta – piktnaudžiavimas alkoholiu, 1-oje – smurtas artimoje aplinkoje, 3-jose – konfliktai dėl bendravimo tvarkos su nepilnamečiais vaikais.
Šeimoms, patiriančioms socialinę riziką, reikalinga kompleksinė pagalba, t. y. socialinės, sveikatos priežiūros, švietimo, psichologinės ir kitokios pagalbos priemonių derinys, sudarantis sąlygas vaikų atstovams pagal įstatymą užtikrinti vaikams saugią aplinką, kokybišką šeimos funkcionavimą ir jos gerovę.
Nesimokantis, nestudijuojantis, nedirbantis ir (ar) linkęs nusikalsti jaunimas.
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos jaunimo politikos pagrindų įstatymu, jaunas žmogus – tai asmuo nuo 14 iki 29 metų (įskaitytinai). Nesimokantys, nestudijuojantys, nedirbantys ir (ar) linkę nusikalsti jaunuoliai – dar viena socialinę riziką bei atskirtį patirianti socialinė grupė, kuriai reikalingas ypatingas visų institucijų dėmesys ir profesionali kompleksinė pagalba, siekiant padėti integruoti šiuos asmenis į visuomenę, užkirsti kelią kylančioms pasekmėms – galimai nusikalstamai veiklai ir kt.
Birštono policijos komisariato duomenimis, 2022 metais 8 administracinius teisės nusižengimus padarė asmenys iki 18 metų. Savivaldybės teritorijoje 44 administracinius teisės nusižengimus padarė asmenys nuo 18 iki 29 metų (taip pat ir Savivaldybės jaunimas), t. y. dvigubai daugiau nei 2021 metais.
Dėl 6 nusikalstamų veikų, kurias įvykdė Savivaldybės jaunimas, buvo pradėti ikiteisminiai tyrimai. Iš jų: 1 asmuo iki 16 metų, 1 asmuo nuo 16 iki 18 metų, 4 asmenys nuo 18 iki 29 metų. Asmenys nuo 18 iki 29 metų įvykdė 4 nusikalstamas veikas. Dėl 3 nusikalstamų veikų, kurias įvykdė Birštono savivaldybės jaunimas, buvo pradėti ikiteisminiai tyrimai.
4.3. Kiti rodikliai
Gyventojų socialinius poreikius įtakoja ir gyventojų migracija. Savivaldybės administracijos Teisės ir civilinės metrikacijos skyriaus duomenimis, per 2022 metus atvykimą į Birštoną deklaravo daugiau asmenų (359 asmenys) nei 2021 metais. Atvykusiais asmenimis laikomi Savivaldybės viduje deklaruotą gyvenamąją vietą keitę asmenys bei naujai gyvenamąją vietą Savivaldybėje deklaravę asmenys.
Išvykimą deklaravusių asmenų skaičiai 2022 ir 2021 metais panašūs. Emigracijos ir imigracijos rodikliai 2018–2022 metais pavaizduoti 1-oje diagramoje.
1 diagrama. Emigracijos ir imigracijos situacija Savivaldybėje 2018–2022 metais
Išvykstantys asmenys ar šeimos palieka senstančius savo artimuosius arba nepilnamečius vaikus, kuriems reikalinga pagalba. Grįžusieji iš užsienio kreipiasi į Skyrių dėl socialinės paramos, gyvenamojo ploto ir pan.
5. Esamos socialinių paslaugų infrastruktūros savivaldybėje analizė
Vadovaujantis Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymu, socialines paslaugas Savivaldybėje planuoja, organizuoja ir administruoja Skyrius. Socialinių paslaugų teikėjų tinklą 2022 metais Savivaldybėje sudarė tik nestacionarios socialinių paslaugų įstaigos, įvardytos 3-oje lentelėje.
3 lentelė. Socialinių paslaugų infrastruktūra Savivaldybėje 2022 metais.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų įstaigos tipas pagal žmonių socialines grupes1 |
Socialinių paslaugų įstaigos pavadinimas |
Pavaldumas2 |
Vietų (gavėjų) skaičius3 |
|
Iš viso |
Iš jų finansuojamų Savivaldybės |
||||
1. |
Socialinės globos namai |
nėra |
- |
- |
- |
2. |
Šeimynos |
nėra |
- |
- |
- |
3. |
Laikino gyvenimo namai |
nėra |
- |
- |
- |
4. |
Dienos socialinės globos centrai |
Centras, Topolių g.1, Geležūnai, Birštono sen., Birštono sav. |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga |
21 |
Iš dalies |
5. |
Savarankiško gyvenimo namai |
nėra |
- |
- |
- |
6. |
Socialinės priežiūros centrai |
Centras, Topolių g.1, Geležūnai, Birštono sen., Birštono sav. |
Savivaldybės biudžetinė įstaiga |
75 |
Iš dalies |
7. |
Kitos socialinių paslaugų įstaigos |
Savivaldybės neįgaliųjų draugija, Birutės g. 4, Birštonas |
Nevyriausybinė organizacija |
30 |
Iš dalies |
VšĮ Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) pietvakarių centras, Basanavičiaus g. 16, Prienai |
Nevyriausybinė organizacija |
15 |
Iš dalies |
||
|
Atvira jaunimo erdvė, Jaunimo g. 8, Birštonas |
Biudžetinė įstaiga |
15 |
100 proc. |
5.1. Socialinių paslaugų infrastruktūros išsidėstymas ir socialinių paslaugų teikimo savivaldybėje (seniūnijose) pakankamumo lygis.
5.1.1. Bendrųjų socialinių paslaugų ir kitos pagalbos užtikrinimas Savivaldybės gyventojams.
Informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo ir atstovavimo paslaugas visiems Savivaldybės gyventojams pagal kompetenciją teikia Skyrius, Centras, nevyriausybinės organizacijos ir kt. teikėjai.
Centro teikiamomis transporto organizavimo paslaugomis gali pasinaudoti vaikai su negalia bei suaugę asmenys su negalia ir juos lydintys asmenys; asmenys, kuriems nustatytas specialusis nuolatinės slaugos ar nuolatinės priežiūros (pagalbos) poreikis bei juos lydintys asmenys; asmenys, dėl ligos ar senatvės turintys judėjimo problemų ir negalintys naudotis visuomeniniu ar individualiu transportu; socialinės rizikos šeimos ir asmenys; specialiųjų socialinių paslaugų gavėjai; socialinių problemų turintys (patiriantys fizinį ar psichologinį smurtą) asmenys ar šeimos. Centro transportu minėtos asmenų socialinės grupės gali būti vežamos į gydymo ir reabilitacijos įstaigas, gydytojų konsultacinę komisiją ar Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybą, chemoterapijos, spindulinės terapijos, hemodializės ir kt. rūšies medicinines procedūras, globos įstaigas ir kt.
Transporto organizavimo paslaugas neįgaliesiems pritaikytu transportu teikia ir Savivaldybės neįgaliųjų draugija (toliau – Draugija). Šiomis paslaugomis gali naudotis vaikai bei suaugę asmenys su negalia, senyvo amžiaus asmenys, kuriems nustatyti specialieji poreikiai. Asmenys vežami į gydymo įstaigas, įv. rūšies medicinines procedūras ir kt. Draugijos transportu reguliariai vežiojami ir ligoniai hemodializės procedūroms. Centro ir Draugijos transporto organizavimo paslaugos gavėjų bei suteiktų paslaugų skaičiai per pastaruosius 3 metus pavaizduoti 4 lentelės 1 eilutėje.
Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugas socialinę riziką patiriančioms šeimoms, vaikams su negalia ir jų šeimoms, suaugusiems asmenims su negalia ir jų šeimoms, senyvo amžiaus asmenims ir jų šeimoms, socialinės rizikos suaugusiems asmenims ir jų šeimoms, likusiems be tėvų globos vaikams ir kitiems asmenims bei šeimoms, gyvenančioms būstuose be patogumų, teikia Centras. Minėti asmenys ir šeimos gali išsimaudyti, išsiskalbti ir išsidžiovinti skalbinius.
Skalbinių skalbimo bei džiovinimo paslaugas vaikams su negalia, suaugusiems asmenims su negalia ir jų šeimoms taip pat teikia ir Draugija. Centro ir Draugijos suteiktų asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų gavėjų bei suteiktų paslaugų skaičiai per pastaruosius tris metus pavaizduoti 4 lentelės 2 eilutėje.
Ne vienus metus Skyrius organizuoja ir administruoja maisto produktų ir higienos prekių iš Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo paramos teikimą Savivaldybės gyventojams. Paramą maisto produktais ir higienos prekėmis kaimiškosioms Savivaldybės teritorijoms dalija Centras ir Birštono seniūnija, miesto gyventojams – Birštono parapijos Caritas. 2022 metais gerokai išaugusį paramos paketų kiekį lėmė ukrainiečių, pasitraukusių iš Ukrainos dėl Rusijos Federacijos karinių veiksmų Ukrainoje (toliau – ukrainiečiai), apsigyvenusių Savivaldybėje, skaičius. Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo paramą gavusių asmenų skaičius bei išdalintų paramos paketų skaičius per pastaruosius tris metus pavaizduotas 4 lentelės 3 eilutėje.
Techninės pagalbos priemonėmis Savivaldybės gyventojus taip pat aprūpina Centras. Savivaldybės gyventojai, pilnai aprūpinami jiems reikalingomis techninės pagalbos priemonėmis. Duomenys apie asmenims reikalingų techninės pagalbos priemonių suteikimą 2020 2022 metais pavaizduoti 4 lentelės 4 eilutėje.
Nuo 2020 metų pabaigos Savivaldybėje paslaugas teikė priklausomybės ligų konsultantas. 2022 metais jo paslaugomis pasinaudojo 20 asmenų (12 vyrų, 8 moterys), iš viso 66 kartus. Jauniausio priklausomybės konsultanto kliento amžius – 18 metų, vyriausio – 64. 13 asmenų, atsižvelgdamas į konkrečią besikreipiančio žmogaus situaciją, priklausomybės konsultantas nukreipė pagalbos į kitą sveikatos priežiūros, socialinių paslaugų įstaigą ar kitą tarnybą. Didėjantis šia paslauga pasinaudojusių asmenų skaičius rodo priklausomybių problemos aktualumą. Priklausomybės ligų konsultanto paslaugomis pasinaudojusių asmenų skaičius 2021–2022 metais pavaizduotas 4 lentelės 5 eilutėje.
Skyrius organizuoja ir administruoja neįgaliesiems ir pensinio amžiaus sulaukusiems asmenims teikiamą paramą vietinių laikraščių prenumerata. Laikraštyje teikiama informacija visais gyventojams aktualiais klausimais, o taip pat ir socialinės gerovės. Ši parama Savivaldybėje iš savivaldybės biudžeto yra teikiama nuo 2002 metų. Nevyriausybinės organizacijos kasmet teikia Skyriui neįgaliųjų bei pensinio amžiaus asmenų, kuriems reikalinga ši parama, sąrašus, kokį spaudos leidinį iš Savivaldybėje platinamų vietinės spaudos leidinių jie pageidautų prenumeruoti. Skyrius sudaro asmenų sąrašus, rengia Tarybos sprendimo projektą bei laikraščių prenumeratos ir pristatymo sutartis. Pastarųjų trijų metų spaudos prenumeratos gavėjų skaičiai pavaizduoti 4 lentelės 6 eilutėje.
4 lentelė. Duomenys apie bendrųjų socialinių paslaugų ir kitos pagalbos suteikimą Savivaldybės gyventojams 2020–2022 metais.
1.
1.
Eil. Nr. |
Paslauga |
Paslaugos teikėjas |
2022 m. |
2021 m. |
2020 m. |
1. |
Transporto organizavimo paslaugos gavėjų skaičius / suteiktų paslaugų skaičius |
Centras |
30/102 |
23/84 |
16/54 |
Draugija | 32/231 |
26/231 |
24/204 |
||
2. |
Asmeninės higienos ir priežiūros paslaugų gavėjų skaičius / suteiktų paslaugų skaičius |
Centras |
20/322 |
31/98 |
33/116 |
Draugija | 20/97 |
42/167 |
31/192 |
||
3. |
Europos pagalbos labiausiai skurstantiems asmenims fondo paramos gavėjų skaičius / išdalintų paramos paketų skaičius |
253 / 1342 |
192/1157 |
187/1050 |
|
4. |
Išduotų techninės pagalbos priemonių skaičius |
34 |
43 |
44 |
|
5. |
Priklausomybės ligų konsultanto paslaugų gavėjų skaičius (paslauga pradėta teikti 2020 m. pabaigoje) |
20 |
14 |
5 |
|
6. |
Parama pensinio amžiaus, neįgaliems gyventojams laikraščio prenumerata |
380 |
390 |
360 |
Darbą su jaunimu organizuoja Birštono atvira jaunimo erdvė, įsikūrusi VšĮ Birštono pirminės sveikatos priežiūros centro, Jaunimo g. 8, Birštone, patalpose. Patalpos pritaikytos jaunimo veikloms ir užimtumui organizuoti. Jaunimo erdvėje vykdomas darbas su jaunuoliais, organizuojami įvairūs užsiėmimai, edukacijos, žaidybine forma ugdomi jaunuolių socializavimosi įgūdžiai, vykdomas darbas su nemotyvuotu jaunimu. Svarbiausia atviros jaunimo erdvės funkcija – suteikti saugią ir motyvuojančią aplinką, savirealizacijos erdvės nerandančiam Birštono savivaldybės jaunimui bei pagal poreikį teikti paramą ir pagalbą. Vasaros metu veiklos su jaunimu organizuojamos ir lauke, atviroje erdvėje, šalia riedlenčių aikštelės, Birštono centriniame parke.
2022 metais taip pat vyko 2 vaiko gerovės komisijos posėdžiai. Minimalios pagalbos priemonės buvo vykdomos Prienų „Revuonos“ pagrindinėje mokykloje, bendradarbiaujant su Centro darbuotojais, ugdymo įstaigos specialistais, koordinuotai teikiamos švietimo pagalbos, socialinių ir sveikatos priežiūros paslaugos buvo teikiamos Birštono savivaldybėje, asmenų gyvenamojoje vietoje.
Savivaldybės skirtingose kaimiškose teritorijose veikia penkios bendruomeninės organizacijos, o Birštono mieste – viena bendruomeninė organizacija. Bendruomeninės organizacijos yra arčiausiai savo gyvenamosios teritorijos gyventojų, todėl greičiausiai reaguoja į jų poreikius ir suteikia vienkartinę pagalbą, pvz. aprūpina maisto produktais, organizuoja pavėžėjimą iki gydymo įstaigų ir pan. Jei bendruomenės nariams suteiktos vienkartinės pagalbos neužtenka, informuoja Skyrių apie socialinių paslaugų poreikį konkrečiam žmogui.
Nevyriausybinių organizacijų veikla remiama finansuojant jų veiklos projektus. Šių organizacijų veikloms bei jų organizuojamiems renginiams suteikiamos patalpos, įranga, transportas. Savivaldybės gyventojai (ypatingai pensinio amžiaus, neįgalūs asmenys), dalyvaujantys nevyriausybinių organizacijų veiklose, rečiau patiria vienatvę, socialinę atskirtį. Dalyvaudami nevyriausybinių organizacijų organizuojamuose renginiuose, išvykose plečia akiratį, pažįsta naujus kraštus, žmones, plečia bendraminčių ratą.
5.1.2. Specialiųjų socialinių paslaugų ir kitos pagalbos užtikrinimas Savivaldybės gyventojams.
Pagrindinis specialiųjų nestacionarių socialinių paslaugų teikėjas Savivaldybėje yra Centras. Centro patalpos yra pritaikytos asmenų su negalia poreikiams, atitinka higienos normas, saugumo ir technikos reikalavimus.
2021 m. gruodžio 27 d. Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu
Nr.(6.4.E.)-AVE-00384 Centras akredituotas pagalbos į namus, socialinių įgūdžių ugdymo ir palaikymo ir (ar) atkūrimo (akredituota 2 vietos) paslaugų teikimui. Centro teikiamos pagalbos į namus paslaugos užtikrinamos visiems asmenims su negalia ir jų šeimoms, senyvo amžiaus asmenims ir jų šeimoms, kitiems asmenims ir jų šeimoms laikinai dėl ligos ar kitų priežasčių netekusiems savarankiškumo, kuriems nustatytas šių paslaugų poreikis. 2022 metais nebuvo gautas nė vienas prašymas socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugoms asmenims su negalia. Visų besikreipusiųjų dėl pagalbos į namus paslaugų, kuriems buvo nustatytas šių paslaugų poreikis, poreikis patenkintas.
Per pastaruosius tris metus suteiktų pagalbos į namus, socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugų asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims gavėjų skaičius pavaizduotas 5 lentelės 1 ir 2 eilutėse.
Tikėtina, kad ateityje gyventojai turės didesnes galimybes pasirinkti pagalbos į namus ar socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo paslaugų teikėją, nes 2022 m.
lapkričio 29 d. Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu Nr. (6.4.E.)-AVE-00333 suteikta teisė teikti pagalbos į namus bei socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo neįgaliesiems paslaugas Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) pietvakarių centrui, įsikūrusiam
J. Basanavičiaus g. 16, Prienuose (akredituota 10 vietų).
Centras, bendradarbiaudamas su Skyriumi, vykdo aktyvų prevencinį darbą su šeimomis, patiriančiomis socialinę riziką. 2022 metais su šeimomis Centre dirbo trys socialinės darbuotojos (2,5 etato) ir viena atvejo vadybininkė (0,5 etato). Per metus atvejo vadybos procesas pradėtas su 5 šeimomis, kuriose augo 9 vaikai. Per 2022 metus atvejo vadybos procesas buvo nutrauktas su 9 šeimomis, iš jų 8 šeimos buvo pajėgios savarankiškai užtikrinti vaiko teises ir teisėtus interesus, 1 šeimoje augančiam vaikui suėjo 18 metų. Šeimoms, patiriančios socialinę riziką, teikiamos socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo (socialinės priežiūros šeimoms) paslaugos bei kita kompleksinė pagalba, t. y. socialinės, sveikatos priežiūros, švietimo, psichologinės ir kitokios koordinuotai teikiamos pagalbos priemonių derinys, sudarantis sąlygas tėvams ar vaikų atstovams pagal įstatymą užtikrinti vaikams saugią aplinką, kokybišką šeimos funkcionavimą ir jos gerovę. Per pastaruosius tris metus suteiktų socialinių įgūdžių ugdymo, palaikymo ir (ar) atkūrimo (socialinės priežiūros šeimoms) paslaugų socialinę riziką patiriantiems asmenims skaičius pavaizduotas 5 lentelės 2 eilutėje.
2022 metais Tarpinstitucinio bendradarbiavimo koordinatorė organizavo 9 tarpinstitucinius pasitarimus su Centro, Skyriaus specialistais, Birštono policijos komisariato atstovais, ugdymo įstaigų specialistais, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos Kauno apskrities vaiko teisių apsaugos skyriaus Prienų rajone ir Birštono savivaldybėje specialistais dėl koordinuotai teikiamų paslaugų kokybės, jų poreikio atitikties pasiūlai. Ieškota gerosios patirties kitose savivaldybėse, būdų, kaip įtraukti jaunimą dalyvauti sporto, menų ar kitose veiklose, socialinio ugdymo, prevencijos programose, kuriomis siekiama teigiamai veikti vaiko elgesį, aiškintasi, ar teikiamos paslaugos yra veiksmingos, ieškota kitų pagalbos būdų ir priemonių padėti šeimoms.
Nuo 2018 metų Centras vykdo Globos centro funkcijas ir užtikrina pagalbą globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų steigėjams, dalyviams ar besirengiantiems jais tapti. 2021 m. gruodžio 27 d. Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu Nr. (6.4.E.)-AVE-00384 Centrui suteikta teisė teikti akredituotą pagalbą globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų dalyviams ar besirengiantiems jais tapti.
Centro globos koordinatorius (0,5 etato) teikia globėjų (įtėvių) šeimoms reikalingą konsultacinę, psichosocialinę, teisinę ir kitą pagalbą, siekiant tinkamo vaiko, įvaikio ugdymo ir auklėjimo šeimai artimoje aplinkoje. 2022 metais Globos centras dirbo su 4 globėjų šeimomis ir budinčia globotoja, iš viso globojusiais 7 vaikus, iš jų 4 vaikus globojo nuolatinėje globoje ir 3 vaikus – laikinojoje. Per metus vienas iš globojamų vaikų tapo pilnamečiu, kitas – pasibaigus laikinajai globai ir tėvui įvykdžius keliamus reikalavimus, grįžo gyventi pas biologinį tėvą. Intensyviai bendrauta su globėjų šeimomis, organizuoti susitikimai su tėvais, giminaičiais ir kitais fiziniais asmenimis, susijusiais emociniais ryšiais su vaikais.
Globos centras savo veiklą bei informaciją apie galimybes tapti globėjais nuolat viešina Savivaldybės, Centro internetinėse svetainėse, socialinio tinklo „Facebook“ paskyrose. Bendradarbiaujant su Savivaldybės administracija, Savivaldybės biudžetinėmis įstaigomis, Birštono viešąja biblioteka ir Birštono kultūros centru, Birštono seniūnija, vietinių bendruomenių pirmininkais bei Centre vykstančių renginių metu dalijami informaciniai skelbimai bei lankstinukai.
Kasmet Centro iniciatyva minima Globėjų diena. 2022 m. liepos 1 d. globėjai taip pat buvo pasveikinti su Globėjų diena, jiems buvo padėkota už atvertas namų duris, meilę, rūpestį ir atsidavimą vaikams, nes viso šito trūko jų biologinėse šeimose. Paslaugų suteikimo rodikliai pavaizduoti 5 lentelės 3 eilutėje.
Siekiant teikiamų paslaugų kokybės, 2022 m. globos koordinatorius dalyvavo pasitikėjimu grįstų santykių intervencijos (TBRI) mokymuose, Globos centrų organizuojamuose atvejų aptarimuose, pranešimų spaudai rašymo ir publikavimo, veiklos kokybės vertinimo pokalbių, neigiamų vaikystės patirčių supratimo, „Vaikai yra vaikai“ komunikacijos strategijos – jos svarbos ir praktinio pritaikymo mokymuose, taip pat globos centrų darbuotojams skirtuose mokymuose pagal Globėjų (rūpintojų), budinčių globotojų, įtėvių, bendruomeninių vaikų globos namų darbuotojų mokymo ir konsultavimo programą.
Jau ne vienus metus sėkmingai vykdomas Savivaldybės administracijos, Centro ir Nemajūnų bendruomenės santalkos bendras projektas „Paslaugų šeimai plėtojimas Birštono savivaldybėje“. Centras projekte vykdo bendruomeninių šeimos namų funkcijas. Nuo projekto įgyvendinimo pradžios iki 2022 m. gruodžio 31 d. pasiektas projekto rodiklis – 286 asmenys (projekte numatytas rodiklis buvo – 284 asmenys). Per 2022 metus prie projekto veiklų prisijungė 45 nauji dalyviai. Iš viso 2022 metais projekto veiklose sudalyvavo 107 birštoniečiai. Pagal šį projektą 2022 metais Savivaldybės gyventojams (šeimoms) buvo teiktos šios paslaugos:
· psichosocialinė pagalba, t. y. individualios psichologo konsultacijos, kuriomis pasinaudojo 62
dalyviai, iš viso nuo projekto pradžios suteikta 505 konsultacijos. Vidutinė konsultacijos trukmė – 1 valanda;
· šeimos narių grupinės konsultacijos, kuriose sudalyvavo 21 dalyvis, įvyko viena vaikų grupė
ir viena suaugusiųjų grupė;
· meno terapijos užsiėmimai, kuriuose sudalyvavo 28 dalyviai, įvyko 16 užsiėmimų, kurių
bendra trukmė – 37 valandos;
· finansinio raštingumo mokymai įvyko trims grupėms: dviem vaikų grupėms ir vienai
suaugusių grupei. Vienai grupei skirti du susitikimai po 3 valandas. Iš viso per metus įvyko 6 susitikimai, 18 valandų. Dalyvavo 29 asmenys;
· mokymai paaugliams – vienai 6 asmenų grupei. Per metus įvyko 4 susitikimai po 3 valandas,
iš viso 12 valandų;
· pozityvios tėvystės mokymai, kuriuose dalyvavo 32 asmenys. Per metus buvo surinktos trys
pozityvios tėvystės mokymų grupės: dvi grupės mokėsi pagal STEP programą, iš viso vienai grupei skirta 18 valandų, 1 susitikimas 2 valandų trukmės kartą per savaitę ir viena grupė pozityvios tėvystės mokymų, kuriems skirta 16 valandų. Iš viso pozityvios tėvystės mokymai per metus laiko truko 52 valandas;
· asmeninio asistento paslaugos buvo teikiamos vienam asmeniui;
· mediacijos paslaugos. Mediacijos paslauga projekte pradėta teikti nuo 2021 metų. 2022
metais paslauga suteikta 6 šeimoms. Paslaugos teikimo trukmė buvo skirtinga, pagal individualius kiekvienos šeimos poreikius. Bendra mediacijos paslaugų teikimo trukmė 2022 metais – 11 valandų ir 50 minučių.
Centras 2020 m. lapkričio 12 d. Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu
Nr. (6.4.)-AV-414 akredituotas vaikų dienos socialinės priežiūros teikimui (akredituota 15 vietų). Siekiant ugdyti vaiko ir jo šeimos narių socialinius bei gyvenimo įgūdžius, vaikams organizuojamas užimtumas po pamokų, atostogų metu, taip pat vaikams teikiamos savitvarkos, maisto ruošimo pamokėlės, ugdomas vaikų pozityvus bendravimas, palaikomi glaudūs ryšiai su šeimomis ir kt. Paslaugų gavėjų skaičiai 2022–2021 metais pavaizduoti 5 lentelės 4 eilutėje.
Nuo 2021 m. liepos 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 251 straipsniui, kuris numatė asmeninės pagalbos teikimą neįgaliesiems, Savivaldybės administracijos direktoriaus 2021 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. (6.4.E.)-AVE-00332 „Dėl asmeninės pagalbos organizavimo ir mokėjimo už asmeninę pagalbą Birštono savivaldybėje tvarkos aprašo ir asmeninės pagalbos maksimalaus valandinio įkainio patvirtinimo“ patvirtino Asmeninės pagalbos organizavimo ir mokėjimo už asmeninę pagalbą Birštono savivaldybėje tvarkos aprašą. 2022 metais asmeninė pagalba pradėta teikti ir teikta 2 asmenims (2021 metais – nė vienam).
2022 metais socialinės reabilitacijos paslaugas neįgaliesiems teikė dvi organizacijos, t. y. Draugija ir VšĮ Lietuvos aklųjų ir silpnaregių sąjungos (LASS) pietvakarių centras, įsikūręs
J. Basanavičiaus g. 16, Prienuose, teikiantis paslaugas Savivaldybės neįgaliesiems jų namuose ir filialo patalpose. Šios paslaugos buvo finansuotos konkursinio finansavimo būdu, tačiau Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. A1-451 socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje paslauga įtraukta į Socialinių paslaugų katalogą. Organizacijos, pageidaujančios nuo 2023 metų teikti socialinės reabilitacijos paslaugas neįgaliesiems bendruomenėje, turėjo akredituotis šios paslaugos teikimui. Siekdama veiklų tęstinumo, 2022 m. lapkričio 22 d. Draugija Savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu
Nr. (6.4.E.)-AVE-00328 akreditavosi socialinės reabilitacijos paslaugų neįgaliesiems teikimui (akredituota 20 vietų). Savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. lapkričio 29 d. įsakymu Nr. (6.4.E.)-AVE-00333 VšĮ LASS pietvakarių centras taip pat akreditavosi socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje paslaugų teikimui (akredituota 10 vietų). Paslaugas gavusių asmenų skaičius per pastaruosius 3 metus pavaizduotas 5 lentelės 6 eilutėje.
Dienos socialinę globą institucijoje ir asmens namuose vaikams ir suaugusiems asmenims su negalia bei senyvo amžiaus asmenims taip pat teikia Centras. Visų besikreipusiųjų dėl dienos socialinės globos paslaugų, kuriems buvo nustatytas šių paslaugų poreikis, paslaugų poreikis patenkintas.
Nuo 2017 metų Centro įgyvendintas projektas „Integrali pagalba į namus Birštono savivaldybėje pagal Integralios pagalbos plėtros veiksmų planą, finansuotas Europos Sąjungos lėšomis, suteikė galimybę dienos socialinės globos paslaugų gavėjams nemokamai gauti ir slaugos paslaugas. Vis tik projekto įgyvendinimas baigėsi 2022 m. metų pabaigoje. Siekiant savivaldybėse ir toliau plėtoti dienos socialinės globos ir slaugos paslaugų teikimą, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2022 m. rugpjūčio 24 d įsakymu Nr. A1-552 buvo patvirtintas Integralios pagalbos plėtros 2022-2029 metų veiksmų planas. Savivaldybės įpareigotos organizuoti integralios pagalbos teikėjų atrankas naujo projekto įgyvendinimo laikotarpiui. Savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. spalio 28 d. įsakymu Nr. (6.4.E.)-AVE-00302 patvirtintas Birštono savivaldybės integralios pagalbos teikimo partnerių atrankos tvarkos aprašas, sudaryta integralios pagalbos teikimo partnerių atrankos komisija. Savivaldybės administracijos direktoriaus 2022 m. lapkričio 22 d. įsakymu (6.4.E.)-AVE-00327 „Dėl integralios pagalbos teikėjo Birštono savivaldybėje patvirtinimo“ integralios pagalbos teikėju Savivaldybėje patvirtintas Centras. Naujas Integralios pagalbos teikimo etapas 2023 metais startavo su 5 integralios pagalbos gavėjais.
Dienos socialinės globos ir integralios pagalbos gavėjų skaičiai per pastaruosius 3 metus pavaizduoti 5 lentelės 5 eilutėje.
5 lentelė. Specialiųjų nestacionarių socialinių paslaugų suteikimo savivaldybėje rodikliai.
1.
1.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų gavėjų skaičius |
2022 m. |
2021 m. |
2020 m. |
|
1. |
Pagalba į namus |
57 |
44 |
40 |
|
2. |
Socialinių įgūdžių ugdymas palaikymas ir (ar) atkūrimas (socialinė priežiūra šeimoms) |
Asmenims su negalia |
0 |
1 |
2 |
Socialinę riziką patiriančioms šeimoms | 16 |
19 |
14 |
||
3. |
Pagalba globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų steigėjams, dalyviams ar besirengiantiems jais tapti (šeimos) |
5 |
4 |
7 |
|
4. |
Vaikų dienos socialinė priežiūra (vaikų / šeimų skaičius) |
26 / 17 |
33 / 19 |
- |
|
5. |
Dienos socialinė globa: iš integrali pagalba |
21 |
24 |
22 |
|
9 | 13 |
12 |
|||
6. |
Socialinė reabilitacija neįgaliesiems bendruomenėje |
45 |
75 |
128 |
Kaip jau minėta, Savivaldybėje nėra stacionarių socialinių paslaugų įstaigų, todėl atsiradus trumpalaikės, ilgalaikės socialinės globos ar kitų socialinių paslaugų, kurios neteikiamos Savivaldybėje, poreikiui, paslaugos finansuojamos tiesiogiai kitų savivaldybių socialinių paslaugų įstaigose, atsižvelgiant į asmenų pasirinkimą. Asmenys su psichosocialine negalia apgyvendinami specializuotuose globos namuose. Socialinių paslaugų savivaldybės gyventojams užtikrinimas kitų savivaldybių, valstybės ar kt. pavaldumo įstaigose per pastaruosius tris metus pavaizduotas 6 lentelėje.
6 lentelė. Socialinių paslaugų Savivaldybės gyventojams užtikrinimas kitose savivaldybių, valstybės ar kt. pavaldumo įstaigose 2020–2022 metais.
Eil. Nr. |
Socialinė paslauga |
Socialinių paslaugų teikėjas |
2022 m. |
2021 m. |
2023 m. |
1. |
Ilgalaikė/trumpalaikė socialinė globa |
Prienų globos namai |
15/0 |
18 |
19 |
Suvalkijos socialinės globos namai |
2/0 |
2/0 |
3/0 |
||
Senelių globos namai „Auksinis amžius“ |
1/00 |
- |
- |
||
VšĮ Kazlų Rūdos socialinės paramos centras |
- |
1/0 |
- |
||
Šilavoto globos namai |
- |
- |
1/0 |
||
Kėdainių socialinės globos namai |
- |
0/1 |
- |
||
2. |
Laikino apgyvendinimo |
Alytaus nakvynės namai |
2 |
1 |
- |
3. |
Vaiko laikinoji globa |
Budinti globotoja |
1 |
- |
- |
Savivaldybės vaikui, likusiam be tėvų globos, laikinąją globą užtikrintų budinti globotoja, su kuria Centras yra pasirašęs bendradarbiavimo sutartį.
Kitos Socialinių paslaugų kataloge įvardintos specialiosios socialinės paslaugos nebuvo organizuotos Savivaldybės gyventojams, nesant šių paslaugų poreikio.
6. Savivaldybės galimybių teikti socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio įvertinimas
Socialinių paslaugų poreikio vertinimas ir jo tenkinimas 2022 metais pateiktas 7-oje lentelėje.
7 lentelė. Savivaldybės galimybių teikti 2022 metais socialines paslaugas ir socialinių paslaugų poreikio vertinimas:
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes4 |
Asmenų (šeimų) skaičius, kuriems socialinių paslaugų poreikis |
1000 gyventojų tenka vietų (gavėjų) |
Iš jų finansuoja Savivaldybė |
|
įvertintas |
nepatenkin tas |
||||
1 |
2 |
3 |
4 |
6 |
7 |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
||||
1.1. |
be tėvų globos likusiems vaikams, kuriems nustatyta nuolatinė globa |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.2. |
vaikams su negalia |
1 |
0 |
0,22 |
0 |
1.3. |
suaugusiems asmenims su negalia |
7 |
1 |
1,6 |
0 |
1.4. |
senyvo amžiaus asmenims |
1 |
0 |
0,22 |
1 |
2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
||||
2.1. |
vaikai, laikinai likę be tėvų globos, |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.2. |
socialinę riziką patiriantys vaikai ar vaikai iš socialinę riziką patiriančių šeimų, |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.3. |
suaugę asmenys su negalia, |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.4. |
vaikai su negalia |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.5. |
senyvo amžiaus asmenys |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.6. |
socialinę riziką patiriantys asmenys |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. |
Dienos socialinė globa/integrali pagalba |
||||
3.1. |
vaikai su negalia |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.2. |
suaugę asmenys su negalia |
1 |
0 |
|
|
3.3. |
senyvo amžiaus asmenys |
5 |
0 |
0 |
0 |
4. |
Pagalba globėjams (rūpintojams) budintiems globėjams, įvaikintojams, šeimynų dalyviams |
||||
4.1. |
vaikus globojantys (rūpinantys), prižiūrintys ar įvaikinę asmenys |
1 |
0 |
0,22 |
1 |
4.2. |
asmenys, besirengiantys tapti globėjais (rūpintojais, budinčiais globėjais, budinčiais globotojais, įtėviais ar šeimynų dalyviais |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. |
Apgyvendinimas nakvynės namuose ir krizių centruose |
||||
5.1. |
Socialinę riziką patiriantys suaugę asmenys |
1 |
0 |
0,22 |
1 |
5.2. |
Socialinę riziką patiriančios šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.3. |
Senyvo amžiaus asmenys |
1 |
0 |
0,22 |
1 |
5.4. |
Kiti asmenys |
0 |
0 |
0 |
0 |
6. |
Psichosocialinė pagalba |
||||
6.1. |
vaikai su negalia ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.2.
|
vaikai, kuriems pagal Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą nustatyta laikinoji priežiūra, kiti tos šeimos vaikai kartu su jų atstovais pagal įstatymą |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.3. |
suaugę asmenys su negalia ir jų šeimos, artimieji |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.4. |
senyvo amžiaus asmenys su negalia ir jų šeimos, artimieji |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.5. |
krizinėje situacijoje esančios šeimos ir jų nariai |
2 |
0 |
0,44 |
0 |
6.6. |
socialinę riziką patyrę ar patiriantys vaikai ir jų šeimos |
6 |
0 |
1,34 |
0 |
6.7. |
smurtautojai |
0 |
0 |
0 |
0 |
6.8. |
kiti asmenys ir jų šeimos |
10 |
0 |
2,24 |
0 |
7. |
Intensyvi krizių įveikimo pagalba |
||||
7.1. |
vaikai, kuriems pagal Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymą nustatyta laikinoji priežiūra, kiti tos šeimos vaikai kartu su jų atstovais (atstovu) pagal įstatymą |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.2. |
socialinę riziką patiriantys vaikai ir jų šeimos, |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.3. |
socialinę riziką patiriantys suaugę asmenys |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.4. |
socialinę riziką patiriančios šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.5. |
smurtautojai |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.6. |
iš pataisos įstaigų paleisti asmenys, nuo kurių paleidimo iš pataisos įstaigos dienos praėjo ne daugiau nei 12 mėn. |
0 |
0 |
0 |
0 |
7.7. |
kiti asmenys (pvz.: smurtą patyrę asmenys, jų vaikai ir kt.) |
0 |
0 |
0 |
0 |
8. |
Laikinas apnakvindinimas |
||||
8.1. |
Socialinę riziką patiriantys suaugę asmenys |
0 |
0 |
0 |
0 |
8.2. |
senyvo amžiaus asmenys |
0 |
0 |
0 |
0 |
8.3. |
smurtautojai |
0 |
0 |
0 |
0 |
8.4. |
iš pataisos įstaigų paleisti asmenys, nuo kurių paleidimo iš pataisos įstaigos dienos praėjo ne daugiau nei 12 mėn. |
0 |
0 |
0 |
0 |
8.5. |
socialinę riziką patiriančios šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
9. |
Apgyvendinimas savarankiško gyvenimo namuose |
||||
9.1. |
suaugę asmenys su negalia |
0 |
0 |
0 |
0 |
9.2. |
senyvo amžiaus asmenys |
0 |
0 |
0 |
0 |
9.3. |
socialinę riziką patiriantys suaugę asmenys ir jų šeimos, |
0 |
0 |
0 |
0 |
9.4. |
socialinę riziką patiriančios šeimos, likę be tėvų globos vaikai (nuo 16 m.), kuriems teikiama socialinė globa (rūpyba) socialinės globos įstaigoje |
0 |
0 |
0 |
0 |
9.5. |
sulaukę pilnametystės asmenys (iki 24 m.), kuriems buvo teikta socialinė globa (rūpyba) socialinės globos įstaigoje ar kurie gyveno socialinę riziką patiriančiose šeimose |
0 |
0 |
0 |
0 |
9.6. |
kiti asmenys ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
10. |
Socialinių įgūdžių ugdymas, palaikymas ir (ar) atkūrimas |
||||
10.1. |
Socialinę riziką patiriantys vaikai ir jų šeimos |
9 |
0 |
2,02 |
0 |
10.2. |
vaikai su negalia ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.3. |
suaugę asmenys su negalia ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.4. |
senyvo amžiaus asmenys ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.5. |
socialinę riziką patiriantys suaugę asmenys ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.6. |
socialinę riziką patiriančios šeimos |
5 |
0 |
1,12 |
0 |
10.7. |
iš pataisos įstaigų paleisti asmenys, nuo kurių paleidimo iš pataisos įstaigos dienos praėjo ne daugiau nei 12 mėn. |
0 |
0 |
0 |
0 |
10.8. |
kiti asmenys ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
11. |
Pagalba į namus |
||||
11.1. |
suaugę asmenys su negalia ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
11.2. |
senyvo amžiaus asmenys ir jų šeimos |
17 |
0 |
3,82 |
17 |
11.3. |
socialinę riziką patiriančios šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
11.4. |
vaikai su negalia ir jų šeimos |
0 |
0 |
0 |
0 |
11.5. |
kiti asmenys ir jų šeimos (laikinai dėl ligos ar kitų priežasčių savarankiškumo netekę asmenys) |
1 |
0 |
0,22 |
1 |
7. Socialinių darbuotojų ir socialinių darbuotojų padėjėjų skaičius savivaldybėje
Eil. Nr. |
Įstaigos |
Socialinių darbuotojų etatų skaičius |
Socialinių darbuotojų padėjėjų etatų skaičius |
Iš viso etatų skaičius |
|
Iš viso |
Iš jų finansuojamų iš VB |
||||
1.1. |
Centras |
6,75 |
3 |
14,125(+1,25 asmeninio asistento) |
22,125 |
2. |
Nevyriausybinėse organizacijose |
- |
- |
- |
- |
3. |
Savivaldybės administracijoje |
- |
- |
- |
- |
8. Ankstesnių metų socialinių paslaugų plano įgyvendinimo rezultatų trumpa apžvalga
Socialinių paslaugų 2022 m. plano priemonių plane buvo iškelti 3 tikslai.
· Pirmame tiksle buvo nustatyti 2 uždaviniai, kuriems įgyvendinti nustatytos 8 priemonės.
Įgyvendintos 6 priemonės. Neįgyvendintos 2 priemonės – socialinių paslaugų tinklo plėtra asmenims su psichosocialine negalia, užtikrinant pagalbos priimant sprendimus paslaugų teikimą ir Savivaldybės pensinio amžiaus ir neįgalių asmenų socialinių paslaugų poreikio analizė.
· Antrame tiksle nustatyti 4 uždaviniai, kuriems įgyvendinti nustatytos 6 priemonės. Visos
priemonės ir įgyvendintos.
· Trečiame tiksle nustatytas 1 uždavinys, kuriam įgyvendinti nustatytos 5 priemonės.
Įgyvendintos visos 5 priemonės.
III. UŽDAVINIAI IR PRIEMONIŲ PLANAS
9. Prioritetinės socialinių paslaugų plėtros kryptys
2022 m. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymą ir Socialinių paslaugų katalogą papildžius nauja socialinių paslaugų kategorija – prevencinėmis paslaugomis, socialinės priežiūros paslaugos taip pat papildytos 2 naujomis paslaugomis – socialine priežiūra neįgaliesiems bendruomenėje bei socialine priežiūra šeimoms. Prioritetinės 2023 metų socialinių paslaugų plėtros kryptys – prevencinių socialinių paslaugų Savivaldybėje organizavimas. Šių paslaugų reglamentavimas Savivaldybės teisės aktuose bei paslaugų teikėjų viešinimas. Socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje paslaugų plėtra, socialinės reabilitacijos paslaugų teikėjų konsultavimas. Socialinės priežiūros šeimoms organizavimas, ypatingą dėmesį skiriant šeimoms, auginančioms mažamečius vaikus su negalia ar raidos sutrikimais. Taip pat svarbi asmeninės pagalbos paslaugų plėtra.
10. Priemonių planas
1 tikslas, įrašytas Socialinių paslaugų plano I dalyje Plėtoti nestacionarias socialines paslaugas kaip alternatyvą stacionarių socialinių paslaugų įstaigų paslaugoms. |
||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos Eur, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1.1. Užtikrinti prevencines socialines paslaugas savivaldybės gyventojams bendradarbiaujant su Centru ir nevyriausybinėmis organizacijomis siekiant išvengti galimų socialinių problemų ir (ar) socialinės rizikos atsiradimo |
1.1.1. Finansuoti potencialių socialinių paslaugų gavėjų paieškos ir darbo su bendruomene paslaugas |
18120,00 Eur – Savivaldybės biudžeto (toliau – SB) lėšos
|
Skyrius, Centras |
Paslaugas gavusių asmenų skaičius – 20 |
1.1.2. Finansuoti Bendruomeninių šeimos namų bei kompleksinių paslaugų šeimai teikimą |
12340,00 Eur – valstybės biudžeto (toliau – VB) lėšos, 45200,00 Eur – Europos Sąjungos (toliau – ES) lėšos |
Skyrius, Centras |
Paslaugas gavusių šeimų skaičius – 30 |
|
1.1.3. Esant poreikiui, organizuoti šeimos konferencijos paslaugos pirkimą |
Pagal poreikį |
Centras, Šeimos konferencijos koordinatorius |
Suteiktų paslaugų (gavėjų) skaičius –pagal poreikį |
|
1.1.4. Finansuoti atvirąjį darbą su mažiau galimybių turinčiu jaunimu |
8400,00 Eur – SB lėšos |
Atvira jaunimo erdvė |
Paslaugas gavusių asmenų skaičius – 5 |
|
1.2. Užtikrinti bendrųjų socialinių paslaugų teikimą savivaldybės gyventojams bendradarbiaujant su Centru ir nevyriausybinėmis organizacijomis |
1.2.1. Finansuoti transporto organizavimo paslaugas |
4000,00 Eur – SB lėšos, 1350,00 Eur – paslaugų gavėjų lėšos |
Centras |
Paslaugas gavusių asmenų skaičius –70 |
1.2.2. Finansuoti asmeninės higienos ir priežiūros organizavimo paslaugas |
200,00 Eur – SB lėšos, 600,00 Eur – paslaugų gavėjų lėšos |
Centras |
Paslaugas gavusių asmenų skaičius – 40 |
|
1.2.3. Organizuoti, teikti ir finansuoti kitas bendrąsias socialines paslaugas (informavimas, konsultavimas, tarpininkavimas ir atstovavimas, maitinimo organizavimas ir kt.) |
Pagal poreikį |
Skyrius, Centras, nevyriausybinės organizacijos |
Suteiktų paslaugų (gavėjų) skaičius – pagal poreikį |
|
1.3. Plėtoti socialinės priežiūros paslaugų spektrą savivaldybės gyventojams |
1.3.1. Atlikti poreikio vertinimą, finansuoti pagalbos į namus teikimą asmenims su negalia ir jų šeimoms, senyvo amžiaus asmenims ir jų šeimoms, kitiems asmenims ir jų šeimoms laikinai netekusiems savarankiškumo |
86750,00 Eur – SB lėšos, 10250,00 Eur – paslaugų gavėjų lėšos
|
Skyrius, Centras, LASS pietvakarių centras
|
Paslaugas gavusių asmenų skaičius – 60 |
1.3.2. Atlikti poreikio vertinimą, finansuoti socialinių įgūdžių ugdymą, palaikymą ir (ar) atkūrimą asmenims su negalia ir jų šeimoms, senyvo amžiaus asmenims ir jų šeimoms, socialinė riziką patiriantiems vaikams ir jų šeimoms ir kt. |
||||
1.3.3. Finansuoti socialinę priežiūrą socialinę riziką patiriančios šeimoms ir jų vaikams, vaikus su negalia ar raidos sutrikimais auginančioms šeimoms ir jų vaikams, asmenų su negalia šeimoms ir jų vaikams |
77000,00 – VB lėšos (socialinių darbuotojų ir atvejo vadybininko, dirbančių su šeimomis darbo užmokesčiui), 20000,00 – VB lėšos (individualios priežiūros darbuotojams, teikiantiems socialinę priežiūrą šeimoms kuriose yra vaikų iki 24 mėnesių arba vaikų su negalia iki 36 mėnesių) |
Centras |
Paslaugas gavusių šeimų, patyrusių socialinę riziką skaičius – 16, iš jų 1 šeima, auginanti vaiką (-us) iki 24 mėnesių arba vaiką (-us) su negalia iki 36 mėnesių |
|
1.3.4. Atlikti poreikio vertinimą, finansuoti socialinę reabilitaciją neįgaliesiems bendruomenėje suaugusiems asmenims su negalia ir jų šeimoms (globėjams) |
6174,00 Eur – SB lėšos, 14940,00 Eur – VB lėšos
|
Draugija, LASS pietvakarių centro Prienų rajono filialas |
Paslaugas gavusių asmenų skaičius – 30 |
|
1.3.5. Finansuoti pagalbą globėjams (rūpintojams), budintiems globotojams, įtėviams ir šeimynų steigėjams, dalyviams ar besirengiantiems jais tapti |
8950,00 Eur – SB lėšos |
Centro globos centras |
Paslaugas gavusių šeimų skaičius – 4 |
|
1.3.6. Finansuoti vaikų dienos socialinę priežiūrą Centre |
17200,00 Eur – SB lėšos, 7600,00 Eur – VB lėšos |
Centras. |
Paslaugas gavusių vaikų skaičius – 20 |
|
1.3.7. Atlikti poreikio vertinimą, finansuoti kitų socialinės priežiūros paslaugų teikimą gyventojams (laikino apnakvindinimo, intensyvios krizių įveikimo pagalbos ir kt.) atsižvelgiant į gyventojų poreikius bei savivaldybės galimybes |
Pagal poreikį |
Skyrius, socialinių paslaugų įstaigos |
Pagal poreikį |
|
1.4. Plėtoti dienos socialinės globos/integralios pagalbos paslaugas Savivaldybės gyventojams |
1.3.8. Atlikti poreikio vertinimą bei finansuoti dienos socialinės globos/integralios pagalbos paslaugas vaikams su negalia, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims |
49600,00 Eur – SB lėšos, 45653,00 Eur – VB lėšos, 53748,75 Eur – ES lėšos, 8000,00 Eur – paslaugų gavėjų lėšos
|
Centras |
Dienos socialinės globos paslaugas gavusių asmenų skaičius – 22, iš jų integralios pagalbos – 8 |
2 tikslas, įrašytas Socialinių paslaugų plano I dalyje Užtikrinti stacionarių socialinių paslaugų poreikio tenkinimą Savivaldybės gyventojams. |
||||
Uždaviniai |
Priemonės |
Lėšos, Lt, finansavimo šaltiniai |
Atsakingi vykdytojai |
Laukiamas rezultatas |
2.1. Organizuoti stacionarių socialinės globos paslaugų teikimą vaikams su negalia, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims |
2.1.1. Atlikti poreikio vertinimą bei finansuoti trumpalaikės socialinės globos paslaugas be tėvų globos likusiems, socialinę riziką patiriantiems vaikams, vaikams su negalia, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims, socialinę riziką patiriantiems asmenims |
33346,60 Eur – VB lėšos |
Skyrius, stacionarios globos įstaigos |
Paslaugas gavusių asmenų skaičius – 18 |
|
2.1.2. Atlikti poreikio vertinimą bei finansuoti ilgalaikės socialinės globos paslaugas vaikams, kuriems nustatyta nuolatinė globa, vaikams su negalia, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims, |
|||
2.2. Skatinti ir remti globą (rūpybą) šeimose |
2.2.1. Informuoti visuomenę apie globos (rūpybos) galimybes Centro ir savivaldybės tinklapiuose. Organizuoti Savivaldybės globėjų padėkos dieną |
400,00 Eur – SB lėšos viešinimo išlaidoms ir globėjų padėkos dienai |
Centras |
Informacinių pranešimų skaičius – 12 Organizuota Savivaldybės globėjų padėkos diena |
3 tikslas, įrašytas Socialinių paslaugų plano I dalyje. Gerinti teikiamų socialinių paslaugų kokybę bei užtikrinti informacijos apie socialines paslaugas prieinamumą gyventojams. Remti nevyriausybinių organizacijų veiklą. |
||||
3.1. Užtikrinti socialines paslaugas teikiančių darbuotojų kvalifikacijos kėlimą |
3.1.1. Skleisti informaciją socialinių paslaugų teikėjams apie organizuojamus mokymus socialinių paslaugų teikimo srityje, socialinių paslaugų teikimo naujoves |
- |
Skyrius, Centras, |
Nuolat dalijamasi informacija |
3.1.2. Organizuoti NVO, kitų socialinių paslaugų teikėjų bei savivaldybės atstovų „Apskrito stalo“ diskusijas teikiamų socialinių paslaugų kokybės gerinimo, infrastruktūros plėtojimo klausimais |
- |
Skyrius, Centras, Draugija, LASS pietvakarių centras ir kiti socialinių paslaugų teikėjai |
Organizuotų “Apskrito stalo” diskusijų skaičius – 4 |
|
3.2. Vykdyti informacijos apie socialines paslaugas ir socialinių paslaugų teikėjus sklaidą. |
3.2.1. Nuolat konsultuoti gyventojus socialinių paslaugų klausimais. |
- |
Skyrius, Centras. |
Konsultuoti visi besikreipusieji asmenys |
3.2.2. Teikti aktualią informaciją gyventojams pasinaudojant masinės informacijos priemonėmis (savivaldybės, Centro internetinėmis svetainėmis, spauda ir kt.) |
12862,20 – SB lėšos (spaudos leidinio prenumeratai) |
Skyrius, Centras |
Paslaugą gavusių asmenys skaičius – 380 |
|
3.3. |
3.1. Organizuoti nevyriausybinių organizacijų veiklų finansavimo konkursą. Finansuoti jų veiklos projektus |
4000,00 – SB lėšos |
Skyrius |
Finansuoti projektai – 18 |
Remti nevyriausybinių organizacijų veiklų projektus. |
11. Regioninių socialinių paslaugų poreikis 2023 m.
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų rūšys pagal žmonių socialines grupes |
Socialinės globos įstaiga |
Mastas (vietų sk.) |
1 |
2 |
3 |
4 |
1. |
Ilgalaikė socialinė globa |
Socialinės globos namai vaikams su negalia, suaugusiems asmenims su negalia, senyvo amžiaus asmenims ir |
3 |
2. |
Trumpalaikė socialinė globa |
- |
- |
3. |
Laikinas apgyvendinimo paslauga |
Laikino gyvenimo namai (nakvynės namai, krizių centras) suaugusiems socialinę riziką patiriantiems asmenims |
1 |
IV. FINANSAVIMO PLANAS
12. Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai
Eil. Nr. |
Socialinių paslaugų finansavimo šaltiniai |
Pagal faktines Išlaidas |
Pagal planines išlaidas |
|
2021 m. tūkst. Eur |
2022 m. tūkst. Eur |
2023 m. (tūkst. Eur planas) |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Savivaldybės biudžeto išlaidos socialinėms paslaugoms |
332,77 |
456,45 |
480,41 |
2. |
LR valstybės biudžeto specialiosios tikslinės dotacijos socialinėms paslaugoms iš jų: |
145,94 |
147,74 |
184 |
2.1. |
Šeimų, patiriančių socialinę riziką, socialinei priežiūrai organizuoti |
53,70 |
61,09 |
77 |
2.2 |
Individualios priežiūros darbuotojams teikiantiems socialinę priežiūrą šeimoms |
- |
- |
20 |
2.3. |
Asmenų su sunkia negalia socialinei globai organizuoti |
84,61 |
77,05 |
79 |
2.4. |
Vaikų globos (rūpybos) išmokoms |
7,63 |
9,6 |
10 |
3. |
LR valstybės biudžeto lėšos įv. programoms įgyvendinti: būsto pritaikymo neįgaliesiems, neįgaliųjų reabilitacijos |
10,79 11,59 |
16,84 8,57 |
34,7 - |
4. |
ES struktūrinių fondų lėšos |
60 |
55,9 |
98,95 |
5. |
Asmenų mokėjimai už socialines paslaugas |
117,60 |
118,07 |
120 |
12.1. Socialinių paslaugų finansavimo šaltinių įvertinimas
2023 m. Savivaldybės biudžeto planinės išlaidos socialinėms paslaugoms (be valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų ir specialiųjų lėšų), lyginant su 2022 m. išlaidomis, didėja apie 5 proc., planinis išlaidų socialinėms paslaugoms poreikio procentas, lyginant su 2022 m. bendru savivaldybės biudžetu, taip pat auga.
13. Socialinių paslaugų finansavimo iš savivaldybės biudžeto būdai
Eil. Nr. |
Finansavimo būdai |
Lėšos (tūkst. Eur.) |
||
2021 m. (tūkst. Eur) |
2022 m. (tūkst. Eur) |
2023 m. (tūkst. Eur planas) |
||
1. |
Socialinių paslaugų pirkimas |
- |
- |
- |
2. |
Savivaldybės pavaldumo įstaigoms (Nemajūnų dienos centras) |
268,67 |
380,30 |
391,21 |
3. |
Regioninių socialinių paslaugų įstaigoms pagal lėšų kompensavimo sutartis (Prienų, Suvalkijos ir kt. globos namai) |
26,56 |
32,79 |
27 |
4. |
Savivaldybės biudžeto lėšos, skirtos nevyriausybinių organizacijų veiklų projektams finansuoti |
28,67 |
29,99 |
40 |
5. |
Kofinansavimas įgyvendinamų projektų, programų: būsto neįgaliesiems pritaikymo, neįgaliųjų reabilitacijos |
6,66 2,21 |
11,23 2,14 |
22,2 - |
|
Iš viso: |
332,77 |
456,45 |
480,41 |
14. Lėšos, reikalingos žmogiškųjų išteklių plėtrai
2023 m. Savivaldybės socialinių paslaugų srities darbuotojų (dirbančių Centre) darbo užmokesčiui ir socialinio draudimo įmokoms sumokėti, kvalifikacijai kelti bei komandiruočių išlaidoms apmokėti numatyta 554 tūkst. Eur savivaldybės, valstybės ir kt. lėšų.
15. Savivaldybės finansinių galimybių palyginimas su numatytų priemonių finansavimu
Iš Savivaldybės biudžeto 2023 m. socialinėms paslaugoms numatoma skirti 480,41 Eur. Savivaldybės finansinės galimybės atitinka įvertintus socialinių paslaugų poreikius.
15.1. Savivaldybės organizuojamų socialinių paslaugų įvertinimas
Savivaldybėje 2022 metais, lyginant su 2020 ir 2021 metais, buvo išlaikytas jau teikiamų socialinių paslaugų spektras, taip pat pradėta naujai teikti asmeninė pagalba neįgaliesiems. Atlikti parengiamieji darbai naujų Europos Sąjungos lėšomis finansuojamų projektų, t. y. Integralios pagalbos ir kompleksinių paslaugų šeimai įgyvendinimui. Savivaldybė socialines paslaugas organizuoja pagal gyventojų poreikius.
V. PLĖTROS VIZIJA IR PROGNOZĖ
16. Socialinių paslaugų plėtros vizija
Sėkmingai plėtojant socialinių paslaugų sistemą, tikimasi, jog prioritetinės socialinių paslaugų gavėjų grupės gaus jų poreikius visiškai tenkinančias bei kokybiškas socialines paslaugas.
17. Prognozuojamos socialinės paslaugos
Ateinančiais metais, plečiant socialinių paslaugų tinklą, t. y. papildžius jį prevencinėmis paslaugomis bei didinant mastą, ypatingas dėmesys bus skiriamas nestacionarių socialinių paslaugų (ypač prevencinių) teikimui. Nestacionarios socialinės paslaugos tiek ekonominiu, tiek socialiniu požiūriu kur kas efektyvesnės nei stacionarių socialinių paslaugų įstaigų teikiamos globos paslaugos.
Šioms paslaugų gavėjų grupėms reikia plėsti tokių rūšių socialines paslaugas:
1. visiems savivaldybės gyventojams – prevencines paslaugas, siekiant ugdyti gebėjimus savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos) gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime, gilinti žinias ir ugdyti įgūdžius, siekiant išvengti galimų socialinių problemų bei socialinės rizikos atsiradimo.
2. Neįgaliesiems asmenims – laikino atokvėpio, asmeninės pagalbos paslaugas.
3. Senyvo amžiaus asmenims – socialinės priežiūros (dienos užimtumo centrų) paslaugas, laikino atokvėpio paslaugas.
Šios paslaugos turėtų sudaryti palankias sąlygas asmeniui kuo ilgiau turėti savarankišką ir visavertį gyvenimą bendruomenėje, savo namuose bei sumažintų stacionarios globos poreikį.
4. Mažiau galimybių turinčiam jaunimui – atviros jaunimo erdvės patrauklios veiklos.
5. Socialinę riziką patiriančioms šeimoms ir jose augantiems vaikams – gerinti teikiamų socialinės priežiūros paslaugų kokybę.
6. Ugdyti, lavinti, palaikyti asmenų su negalia kasdienius gyvenimo bei darbinius įgūdžius, atliekant prasmingas užimtumo veiklas socialinės reabilitacijos neįgaliesiems bendruomenėje paslaugomis.
Socialinės paslaugos turėtų būti teikiamos kompleksiškai bei derinamos su kitomis socialinės ir sveikatos apsaugos formomis.
18. Savivaldybės biudžeto augimo perspektyva ir numatomas pokytis
Savivaldybės biudžetą planuotis 3 metams yra sudėtinga. Didėjant išlaidoms socialinių paslaugų organizavimui, darbuotojų atlyginimams, Savivaldybės biudžeto dalis socialinei žmonių gerovei užtikrinti turėtų kasmet didėti.
19. Išteklių prognozė ateinantiems 3 metams.
Geresnio Savivaldybės gyventojų socialinių paslaugų poreikio tenkinimo būtų siekiama, jei savivaldybės biudžeto dalis – lėšos, skirtos finansuoti socialines paslaugas bei valstybės biudžeto specialiųjų tikslinių dotacijų socialines paslaugas – ir toliau kasmet didėtų bent 1–2 proc. Lėšos ir toliau bus skirstomos atsižvelgiant į Savivaldybės nustatytus socialinių paslaugų poreikius kiekvienai asmenų grupei, nustatytus paslaugų teikimo prioritetus, pagrindinį dėmesį skiriant bendruomeninėms paslaugoms.
20. Siūlomos plėsti regioninės socialinės paslaugos, jų rūšys ir prognozuojamas mastas
Socialinių paslaugų rūšys (nurodomos pagal žmonių socialines grupes) |
Mastas (vietų skaičius) |
Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus asmenims ir suaugusiems asmenims su negalia socialinės globos namuose |
3 |
Laikinas apnakvindinimas suaugusiems socialinę riziką patiriantiems asmenims |
1 |
VI. PLANO ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA
21. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros vykdytojai
Skyrius koordinuoja plano įgyvendinimą, rezultatus aptaria kartu su Administracijos vadovais, Savivaldybės socialinių paslaugų įstaigomis, nevyriausybinių organizacijų atstovais. Vertinama plano įgyvendinimo eiga, aptariamos iškilusios kliūtys, atsiradusios, siekiant numatytų tikslų ir uždavinių, ieškoma galimų alternatyvių sprendimų.
22. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros etapai ir įvertinimo rezultatai
Skyrius renka, sistemina ir analizuoja informaciją apie Savivaldybės teritorijoje teikiamas socialines paslaugas. Atliekama socialinių paslaugų poreikio analizė. Socialinių paslaugų įstaigos ir organizacijos teikia suteiktų paslaugų mėnesines ataskaitas, metines biudžeto vykdymo ir veiklos ataskaitas. Skyrius analizuoja ir vertina, kaip socialinių paslaugų įstaigos, organizacijos įgyvendina plano tikslus ir uždavinius ar efektyviai ir taupiai naudojamos lėšos.
Savivaldybės interneto svetainėje pateikiamas plano projektas, Savivaldybės gyventojams sudaromos sąlygos pareikšti nuomonę ir vertinti socialinių paslaugų teikimą, teikti pasiūlymus dėl socialinių paslaugų efektyvumo.
Plano įvertinimo rezultatai bus palyginami su III skyriuje nurodytu 2023 m. priemonių planu. Vertinant, bus aptariamos iškilusios plano įgyvendinimo kliūtys laukiamiems rezultatams pasiekti, ieškoma kliūčių šalinimo būdų.
23. Pasiektų rezultatų, tikslų ir uždavinių analizė, numatytų vykdyti priemonių efektyvumas
Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūros metu turėtų būti atliekama pasiektų rezultatų, tikslų bei uždavinių analizė. Atsižvelgiant į kintančias aplinkybes, atliekamas numatytų vykdyti priemonių efektyvumo vertinimas. Vertinant plane numatytas įgyvendinamas priemones vadovaujamasi Socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintais Socialinių paslaugų efektyvumo vertinimo kriterijais. Socialinių paslaugų plano įgyvendinimo priežiūra bei kontrolė derinama su savivaldybės strateginio plano įgyvendinimo priežiūros procedūra ir tvarka.