LIETUVOS RESPUBLIKOS
SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRAS
ĮSAKYMAS
DĖL 2021–2027 METŲ MATERIALINIO NEPRITEKLIAUS MAŽINIMO PROGRAMOS LIETUVOJE ADMINISTRAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2022 m. gruodžio 6 d. Nr. A1-808
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 26 straipsnio 3 dalies 2 ir 5 punktais, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2003 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. A1-213 „Dėl Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos darbo reglamento patvirtinimo“, 15.9 papunkčiu ir siekdama įgyvendinti 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 2021/1057, kuriuo nustatomas „Europos socialinis fondas +“ (ESF+) ir panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1296/2013, bei 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) Nr. 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės:
1. T v i r t i n u 2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programos Lietuvoje administravimo taisykles (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos socialinės
apsaugos ir darbo ministro
2022 m. gruodžio 6 d. įsakymu Nr. A1-808
2021–2027 METŲ MATERIALINIO NEPRITEKLIAUS MAŽINIMO PROGRAMOS LIETUVOJE ADMINISTRAVIMO TAISYKLĖS
I SKYRIUS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1. 2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programos Lietuvoje administravimo taisyklės (toliau – Taisyklės) reglamentuoja 2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programos Lietuvoje, patvirtintos 2022 m. rugpjūčio 1 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022)5651, kuriuo patvirtinama Materialinio nepritekliaus mažinimo programa dėl paramos iš „Europos socialinio fondo +“ Sostinės bei Vidurio ir Vakarų Lietuvos regionams Lietuvoje, siekiant investicijų į darbo vietų kūrimą ir ekonomikos augimą tikslo CCI 2021LT05SFPR001 (toliau – MNM programa), administravimo tvarką.
2. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
2.1. Apskaitos funkciją vykdanti institucija (toliau – AFVI) – Europos socialinio fondo agentūra, kuri atsakinga už MNM programos apskaitos funkcijos vykdymą pagal 2021 m. birželio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/1060, kuriuo nustatomos bendros Europos regioninės plėtros fondo, „Europos socialinio fondo +“, Sanglaudos fondo, Teisingos pertvarkos fondo ir Europos jūrų reikalų, žvejybos ir akvakultūros fondo nuostatos ir šių fondų bei Prieglobsčio, migracijos ir integracijos fondo, Vidaus saugumo fondo ir Sienų valdymo ir vizų politikos finansinės paramos priemonės taisyklės, 76 straipsnį.
2.2. Ataskaitiniai metai – Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 2 straipsnio 29 dalyje nustatytas ataskaitinis laikotarpis nuo kiekvienų kalendorinių metų liepos 1 dienos iki kitų kalendorinių metų birželio 30 dienos imtinai, už kurį teikiamos mokėjimo paraiškos ir sąskaitos Europos Komisijai. Pirmieji ataskaitiniai metai prasideda 2021 m. sausio 1 d., baigiasi 2022 m. birželio 30 d. imtinai, paskutiniai ataskaitiniai metai prasideda 2029 m. liepos 1 d., baigiasi 2030 m. birželio 30 d. imtinai.
2.3. Lankstumo suma – MNM programoje nustatyta Europos Sąjungos lėšų dalis, kuri sudaro 50 (penkiasdešimt) procentų 2026 ir 2027 m. įnašo ir kuri sulaikoma bei galutinai priskiriama MNM programai tik vadovaujančiajai institucijai atlikus MNM programos įgyvendinimo laikotarpio vidurio peržiūrą ir Europos Komisijai priėmus sprendimą pagal Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 18 straipsnį.
2.4. MNM programos įgyvendinimo laikotarpio vidurio peržiūra – vadovaujančiosios institucijos iki 2025 m. kovo 31 d. Europos Komisijai pateikti MNM programos įgyvendinimo patikros rezultatai kartu su pasiūlymu dėl galutinio lankstumo sumos paskyrimo.
2.5. Mokėjimo paraiška Europos Komisijai (toliau – mokėjimo paraiška) – AFVI rengiama ir Europos Komisijai teikiama paraiška gauti MNM programos lėšas, kaip nustatyta Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 76 straipsnio 1 dalies a punkte.
2.6. Pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidos – įgyvendinant MNM programą patirtos tinkamos finansuoti ir, vadovaujantis socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintomis 2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programos Lietuvoje projektų finansavimo sąlygų ir administravimo taisyklėmis, pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai bei pagal pripažinimo datą MNM programos informacinėje sistemoje registruotos projektų išlaidos.
2.7. Sąskaitos Europos Komisijai – AFVI rengiamas ir Europos Komisijai teikiamas atsiskaitomųjų dokumentų rinkinys, kaip nustatyta Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 76 straipsnio 1 dalies b punkte.
2.8. Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programą Lietuvoje, apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2021 m. lapkričio 26 d. įsakymu Nr. A1-849 „Dėl funkcijų pasiskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant 2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programą Lietuvoje“ (toliau – Funkcijų pasiskirstymo taisyklės), ir Reglamente (ES) Nr. 2021/1060.
II SKYRIUS
MNM PROGRAMOS VALDYMO IR KONTROLĖS SISTEMOS APRAŠYMO RENGIMAS IR (AR) ATNAUJINIMAS
4. MNM programos valdymo ir kontrolės sistema (toliau – valdymo ir kontrolės sistema) kuriama laikantis Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijoje nustatytų teisių ir principų: lygybės (lygybė prieš įstatymą), laisvės (teisė į asmens duomenų apsaugą), pilietinių teisių (teisė į gerą administravimą, teisė susipažinti su dokumentais), teisingumo (teisė į gynybą ir teisingą bylos nagrinėjimą, nusikalstamos veiklos ir bausmės proporcingumą).
5. Vadovaujančioji institucija valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą rengia ir (ar) atnaujina vadovaudamasi Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 69 straipsniu.
6. Vadovaujančioji institucija rengiamą ir (ar) atnaujinamą valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą elektroniniu paštu derina su tarpine, audito institucijomis ir AFVI.
III SKYRIUS
VALDYMO IR KONTROLĖS SISTEMOS PRIEŽIŪRA IR JOS TOBULINIMAS
8. Tarpinė institucija ir (ar) AFVI, prieš atlikdamos savo administracinės struktūros pakeitimus, susijusius su MNM programos vadovaujančiosios institucijos atsakomybe ir atliekamomis funkcijomis, vadovaujančiajai institucijai pateikia raštišką informaciją apie planuojamus administracinės struktūros pakeitimus, jų esmę ir numatomus atlikimo terminus.
9. Vadovaujančioji institucija per 10 (dešimt) darbo dienų nuo Taisyklių 8 punkte nurodytos informacijos gavimo dienos įvertina tarpinės institucijos ir (ar) AFVI planuojamų administracinės struktūros pakeitimų poveikį valdymo ir kontrolės sistemai ir raštu pateikia savo nuomonę (pritarimą, nepritarimą arba pritarimą iš dalies) tarpinei institucijai ir (ar) AFVI.
10. Jeigu vadovaujančioji institucija nustato neigiamą administracinės struktūros pakeitimų poveikį valdymo ir kontrolės sistemai, ji tarpinei institucijai ir (ar) AFVI siunčia raštą, jame nurodydama administracinės struktūros pakeitimus, darančius neigiamą poveikį valdymo ir kontrolės sistemai, ir galimus tolimesnius veiksmus.
11. Jeigu vadovaujančioji institucija prašo tarpinės institucijos ir (ar) AFVI patikslinti informaciją apie planuojamus administracinės struktūros pakeitimus, Taisyklių 9 punkte nurodytas 10 (dešimties) darbo dienų terminas skaičiuojamas iš naujo nuo patikslintos informacijos gavimo vadovaujančioje institucijoje dienos.
12. Tarpinė institucija ir (ar) AFVI administracinės struktūros pakeitimus gali atlikti tik gavusios vadovaujančiosios institucijos raštišką pritarimą.
13. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos pagal kompetenciją atsako už valdymo ir kontrolės sistemos priežiūrą ir jos tobulinimą.
14. Vadovaujančioji institucija, atlikdama valdymo ir kontrolės sistemos priežiūrą, siekdama pašalinti jos trūkumus ir ją tobulinti:
14.1. analizuoja audito institucijos, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos atliktų valdymo ir kontrolės sistemos auditų ataskaitas ir pagal kompetenciją imasi teisės aktuose nustatytų veiksmų dėl šių institucijų pateiktų pastebėjimų ir (ar) rekomendacijų įgyvendinimo (jeigu tokių buvo);
14.2. planuoja ir nustato valdymo ir kontrolės sistemos rizikos valdymo priemones, jas įgyvendina, atlieka metinius valdymo ir kontrolės sistemos rizikos valdymo vertinimus, vadovaudamasi socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtintu MNM programos valdymo ir kontrolės sistemos rizikos valdymo aprašu;
14.4. renka ir vertina informaciją apie valdymo ir kontrolės sistemos institucijų, kurių atsakomybė, funkcijos ir teisės nustatytos Funkcijų pasiskirstymo taisyklėse, administracinius gebėjimus ir jų stiprinimo poreikius, remdamasi šia informacija, kuria ir tobulina šių institucijų administracinių gebėjimų ugdymo ir motyvavimo sistemą, organizuoja administraciniams gebėjimams stiprinti reikalingus mokymus;
15. Tarpinė institucija, atlikdama valdymo ir kontrolės sistemos priežiūrą, siekdama pašalinti jos trūkumus ir ją tobulinti:
15.1. pagal kompetenciją imasi veiksmų dėl audito institucijos, Europos Audito Rūmų ir Europos Komisijos atlikto valdymo ir kontrolės sistemos ir Europos Komisijai deklaruotų išlaidų audito metu pateiktų rekomendacijų įgyvendinimo;
16. Vadovaujančioji, tarpinė ir (ar) audito institucijos pagal kompetenciją registruoja MNM programos informacinėje sistemoje (toliau – IS) informaciją apie atliktų valdymo ir kontrolės sistemos bei Europos Komisijai deklaruotų išlaidų auditų ir patikrinimų metu institucijai pateiktus pastebėjimus, rekomendacijas ir jų įgyvendinimo priemones, jeigu IS įdiegtos tokios funkcinės galimybės.
17. Vadovaujančiosios, tarpinės institucijų ir AFVI funkcijų atskyrimas užtikrinamas:
17.1. vadovaujančiajai institucijai patvirtinant Funkcijų pasiskirstymo taisykles bei parengiant tinkamą valdymo ir kontrolės sistemos aprašymą;
17.2. pasirašant bendras MNM programos techninės paramos skyrimo sutartis dėl tarpinei institucijai ir AFVI pavestų funkcijų atlikimo;
IV SKYRIUS
DUOMENŲ SAUGOJIMAS IS
18. Dokumentai ir duomenys apie kiekvieną projektą, kurių reikia MNM programai ir jos lėšomis finansuojamiems projektams administruoti, tikrinti, audituoti, stebėti ir vertinti, registruojami, kaupiami ir apdorojami IS, kaip numatyta Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 72 straipsnio 1 dalies e punkte.
19. Jei IS funkcinės galimybės neįdiegtos ar jei IS laikinai neveikia, duomenys, nurodyti Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 XVII priede, kaupiami kitose informacinėse platformose. Įdiegus IS funkcines galimybes ar atnaujinus jos veikimą, šie duomenys suvedami į IS, o iš informacinių platformų, kuriose kaupti, ištrinami.
V SKYRIUS
EUROPOS KOMISIJOS ELEKTRONINIO KEITIMOSI DUOMENIMIS SISTEMA
21. Duomenų mainai tarp MNM programos vadovaujančiosios institucijos ir Europos Komisijos atliekami per Europos Komisijos elektroninio keitimosi duomenimis sistemą (toliau – SFC2021), kaip nustatyta Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 69 straipsnio 9 dalyje.
VI SKYRIUS
MNM PROGRAMOS KEITIMAS
23. MNM programa keičiama vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 19 straipsnio 4 dalies ir 24 straipsnio nuostatomis.
24. Siūlymus dėl MNM programos pakeitimo vadovaujančiajai institucijai pagal kompetenciją gali teikti Funkcijų pasiskirstymo taisyklėse nurodytos institucijos, MNM programos stebėsenos komiteto (toliau – Stebėsenos komitetas) nariai ir socialiniai partneriai. Prašymą pakeisti MNM programą kartu su jos pakeitimo projektu ir pakeitimo pagrindimu Europos Komisijai pateikia vadovaujančioji institucija.
25. Vadovaujančioji institucija, gavusi Europos Komisijos pritarimą MNM programos pakeitimui, per 10 (dešimt) darbo dienų paskelbia atnaujintą MNM programos versiją MNM programai skirtoje interneto svetainėje www.priimk.lt ir, jeigu MNM programos atnaujinimai susiję su projektų įgyvendinimu, per IS informuoja tarpinę, audito institucijas ir projektų vykdytojus.
VII SKYRIUS
BENDRŲJŲ PROJEKTŲ ATRANKOS KRITERIJŲ NUSTATYMAS
IR PROJEKTŲ ATRANKA
27. Vadovaujančioji institucija, atsižvelgdama į MNM programos, Strateginio valdymo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 292 „Dėl Lietuvos Respublikos strateginio valdymo įstatymo, Lietuvos Respublikos regioninės plėtros įstatymo 4 straipsnio 3 ir 5 dalių, 7 straipsnio 1 ir 4 dalių ir Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 141 straipsnio 3 dalies įgyvendinimo“, ir Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 nuostatas, parengia bendruosius projektų atrankos kriterijus, kuriuos tvirtina Stebėsenos komitetas vadovaujančiosios institucijos teikimu.
VIII SKYRIUS
MNM PROGRAMOS FINANSINIS VALDYMAS
PIRMASIS SKIRSNIS
MNM PROGRAMOS IŠANKSTINIO FINANSAVIMO LĖŠŲ NAUDOJIMO TVARKA
29. Europos Komisija išankstinio finansavimo lėšų sumą valstybei narei išmoka dalimis kasmet iki kiekvienų metų liepos 1 d. Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 90 straipsnio 2 dalyje nustatyta tvarka.
30. Projekto vykdytojui pateikus mokėjimo prašymą, vadovaujančioji institucija užtikrina, kad lėšos tinkamoms finansuoti išlaidoms apmokėti jam bus pervestos laikantis Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 74 straipsnio 1 dalies b punkte nustatyto termino.
ANTRASIS SKIRSNIS
MNM PROGRAMOS LĖŠŲ, SKIRIAMŲ PROJEKTAMS FINANSUOTI, PLANAVIMAS
32. Vadovaujančioji institucija MNM programos lėšas projektų vykdytojams planuoja atsižvelgdama į:
32.2. laisvos formos išlaidų prognozę, kurią tarpinė institucija per 5 (penkias) darbo dienas nuo tarpinio ir (ar) galutinio mokėjimo prašymo užregistravimo dienos elektroniniu paštu pateikia vadovaujančiajai institucijai, nurodydama planuojamą išmokėti paramos lėšų sumą ir paraiškos pateikimo asignavimų valdytojui datą.
33. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos MNM programos ir Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų panaudojimą pagal kompetenciją planuoja, užtikrindamos, kad:
33.2. Europos Komisijai bus pateikti kuo tikslesni duomenys apie einamaisiais ir ateinančiais metais planuojamas pateikti mokėjimo paraiškas, užpildant Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 XXIII priede pateiktą šabloną ir pateikiant jį per SFC2021;
34. Vadovaujančioji institucija MNM programos ir valstybės biudžeto lėšų poreikį 3 (trejiems) ateinantiems metams planuoja vadovaudamasi jo vykdymą reglamentuojančiais teisės aktais ir atsižvelgdama į tarpinės institucijos nuo 2023 m. kasmet iki vasario 20 d. teikiamą Lėšų, planuojamų išmokėti projektų vykdytojams per 3 (trejus) ateinančius kalendorinius metus, planą (Taisyklių priedas).
35. Vadovaujančioji institucija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo, kitų valstybės biudžeto sudarymą ir vykdymą reglamentuojančių teisės aktų ir Taisyklių 33 punkto nuostatomis, parengtą informaciją apie MNM programos ir valstybės biudžeto lėšų poreikį 3 (trejiems) ateinantiems metams teikia Lietuvos Respublikos finansų ministerijai.
TREČIASIS SKIRSNIS
MNM PROGRAMOS LĖŠŲ, SKIRIAMŲ PROJEKTAMS FINANSUOTI, NAUDOJIMO PRIEŽIŪRA
36. Vadovaujančioji institucija, siekdama efektyvaus MNM programos lėšų panaudojimo, vadovaudamasi Taisyklių 32 ir 33 punkto nuostatomis, kasmet planuoja MNM programos lėšas projektams įgyvendinti.
37. Tarpinė institucija, siekdama rezultatyvaus MNM programos lėšų panaudojimo, privalo:
37.1. bendradarbiauti su projekto vykdytoju, sprendžiant su projekto įgyvendinimu susijusias problemas;
38. Jei kyla rizika, kad MNM programos ir (ar) valstybės biudžeto lėšos, numatytos skirstant metinius valstybės biudžeto asignavimus, bus nepanaudotos, vadovaujančioji institucija:
38.1. svarsto ir priima sprendimą dėl naujų projektų sutarčių pasirašymo ir (ar) papildomo finansavimo skyrimo;
39. Jei nuo 2024 iki 2029 m., pasibaigus finansiniams metams, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 106 straipsniu, su MNM programa susiję įsipareigojimai gali būti automatiškai panaikinami, vadovaujančioji institucija nuo 2025 iki 2029 m. iki kiekvienų metų sausio 31 d. teikia Europos Komisijai Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 106 straipsnio 1 dalies a ir b punktuose nurodytą informaciją apie išimtis dėl sumų, kurios galėjo būti deklaruotos, tačiau dėl minėtame straipsnyje nurodytų priežasčių nebuvo deklaruotos iki praėjusių finansinių metų pabaigos, jei tokių išimčių buvo.
40. Vadovaujančioji institucija, gavusi iš Europos Komisijos informaciją apie automatinį su MNM programa susijusių įsipareigojimų panaikinimą ir apie tai, kokia su MNM programa susijusių įsipareigojimų suma bus panaikinta, imasi veiksmų, nurodytų Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 107 straipsnio 2 ir 3 dalyse.
KETVIRTasis skirsnis
LANKSTUMO SUMOS PASKIRSTYMAS, ĮGYVENDINANT MNM PROGRAMĄ
41. MNM programos lėšų dalis (lankstumo suma), laikantis projektų sutarčių įsipareigojimų, gali būti išmokama tik po 2025 metų MNM programos įgyvendinimo laikotarpio vidurio peržiūros ir Europos Komisijos peržiūrėtos MNM programos keitimo patvirtinimo.
42. Vadovaujančioji institucija, vadovaudamasi Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 18 straipsnio 1 dalyje nustatytais kriterijais, iki 2025 m. kovo 31 d. atlieka MNM programos įgyvendinimo laikotarpio vidurio peržiūrą ir raštu pateikia Europos Komisijai MNM programos vertinimo išvadą ir pasiūlymą dėl lankstumo sumos galutinio paskyrimo.
PENKTASIS SKIRSNIS
IŠLAIDŲ PRIPAŽINIMAS DEKLARUOTINOMIS EUROPOS KOMISIJAI.
MOKĖJIMO PARAIŠKŲ IR SĄSKAITŲ EUROPOS KOMISIJAI RENGIMAS IR TEIKIMAS
43. Visos tinkamos finansuoti projekto išlaidos, kurios buvo finansuotos iš MNM programos lėšų, turi būti pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidomis iki 2029 m. gruodžio 31 d.
44. Projekto vykdytojui avansu išmokėtos lėšos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidomis, kai avansu išmokėtų lėšų suma ar jų dalimi sumažinta pagal patvirtintą mokėjimo prašymą mokėtina suma išmokama projekto vykdytojui. Jeigu avansu projekto vykdytojui išmokėtų lėšų suma ar jų dalimi tarpinė institucija sumažina visą mokėtiną sumą pagal pateiktą mokėjimo prašymą, tinkamos finansuoti išlaidos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidomis tą dieną, kurią tarpinė institucija patvirtina projekto vykdytojo pateiktame mokėjimo prašyme nurodytų išlaidų tinkamumą finansuoti. Jeigu pagal vieną mokėjimo duomenų formą lėšos pervedamos ne vienu metu, išlaidos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidomis vėliausio mokėjimo dieną.
45. Tarpinė institucija pripažintas deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidas registruoja IS pagal jų pripažinimo deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidomis datą ir įtraukia į atitinkamo ataskaitinio laikotarpio mokėjimo paraiškas ir metines sąskaitas Europos Komisijai. Avansu išmokėtos lėšos nepripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai išlaidomis ir tarpinė institucija jų netraukia į atitinkamo laikotarpio mokėjimo paraiškas ir metines sąskaitas Europos Komisijai.
46. AFVI rengia mokėjimo paraišką, vadovaudamasi socialinės apsaugos ir darbo ministro patvirtintomis 2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programos Lietuvoje išlaidų deklaravimo Europos Komisijai taisyklėmis (toliau – Deklaravimo taisyklės).
47. AFVI duomenis ir informaciją, reikalingus mokėjimo paraiškai parengti, iš tarpinės ir vadovaujančiosios institucijų gauna Deklaravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
48. AFVI, vadovaudamasi Deklaravimo taisyklėmis ir kitais teisės aktais, atsižvelgdama į užregistruotą informaciją apie įtariamus, nustatytus ir neištaisytus pažeidimus, savo, tarpinės, vadovaujančiosios ir audito institucijų, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos ir (ar) kitų institucijų atliktų patikrinimų ir (ar) auditų rezultatus ir (ar) kitą turimą informaciją apie (galimai) netinkamas finansuoti ir (ar) Europos Komisijai deklaruotas išlaidas, į rengiamą mokėjimo paraišką neįtraukia naujų išlaidų, tarpinės institucijos pripažintų deklaruotinomis Europos Komisijai.
49. AFVI, vadovaudamasi Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 91 ir 92 straipsniais bei Deklaravimo taisyklėmis, parengia ataskaitinių metų mokėjimo paraiškas ir per SFC2021 jas pateikia Europos Komisijai Deklaravimo taisyklėse nustatytais terminais. Paskutinė ataskaitinių metų, pasibaigusių n + 1 metų birželio 30 dieną, mokėjimo paraiška Europos Komisijai pateikiama ne vėliau kaip n + 1 metų liepos 31 dieną. Jeigu SFC2021 funkcinės galimybės nepakankamos ar laikinai neužtikrinamos, ši informacija teikiama raštu.
50. Siekdama, kad MNM programos lėšos nebūtų prarastos, AFVI, suderinusi su vadovaujančiąja institucija, gali:
50.1. paprašyti, kad tarpinė institucija parengtų kitų, nei nustatyta Deklaravimo taisyklėse, ataskaitinių laikotarpių informaciją ir ją pateiktų AFVI vadovaujančiosios institucijos rašte nurodytais terminais;
51. AFVI rengia ataskaitinių metų, kurių mokėjimo paraiškos, nurodytos Taisyklių 49 ir 50 punktuose, pateiktos, sąskaitas Europos Komisijai, vadovaudamasi Deklaravimo taisyklėmis.
52. AFVI Deklaravimo taisyklėse nustatyta tvarka per IS gauna Deklaravimo taisyklėse nurodytą informaciją, susijusią su Taisyklių 51 punkte nurodytais sąskaitų Europos Komisijai ir (ar) valdymo pareiškimo šablono (Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 XVIII priedas) projektais.
53. AFVI, vadovaudamasi Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 98 straipsniu, Deklaravimo taisyklėmis, Taisyklių 52 punkte nurodyta informacija ir atsižvelgdama į IS užregistruotą informaciją apie (galimai) netinkamas finansuoti ir (ar) deklaruoti Europos Komisijai išlaidas, grąžintinas lėšas, įtariamus ir (ar) nustatytus ir neištaisytus pažeidimus, susijusius su ataskaitinių metų mokėjimo paraiškose deklaruotomis išlaidomis, savo, tarpinės, vadovaujančiosios ir audito institucijų, Europos Audito Rūmų, Europos Komisijos ir (ar) kitų institucijų atliktų patikrinimų ir (ar) auditų rezultatus ir (ar) kitą turimą informaciją, taip pat atsižvelgdama į informaciją apie finansines pataisas, gautą iš audito institucijos ir (arba) vadovaujančiosios institucijos, atlikdama deklaruotų išlaidų mažinimo veiksmus, rengia ir (ar) tvirtina sąskaitas Europos Komisijai Deklaravimo taisyklėse nustatyta tvarka.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
MNM PROGRAMOS IR VALSTYBĖS BIUDŽETO LĖŠŲ GRĄŽINIMAS IR APSKAITA
55. MNM programos ir valstybės biudžeto lėšos, išmokėtos ir (ar) panaudotos pažeidžiant teisės aktus, projektų sutartis, ir (ar) kitos pagal teisės aktus ir (ar) projektų sutartis reikalaujamos grąžinti lėšos susigrąžinamos iš projektų vykdytojų ir administruojamos PFSAT nustatyta tvarka.
56. Taisyklių 55 punkte nurodytos grąžintinos ir (ar) grąžintos MNM programos lėšos išskaičiuojamos iš mokėjimo paraiškų ir sąskaitų Europos Komisijai arba grąžinamos į Europos Sąjungos biudžetą tokia tvarka:
56.1. AFVI, rengdama mokėjimo paraiškas ir sąskaitas Europos Komisijai, vadovaudamasi PFSAT, atima iš deklaruotinų Europos Komisijai išlaidų nustatytas grąžintinas ir grąžintas MNM programos lėšas;
56.2. po paskutinių ataskaitinių metų sąskaitų pateikimo Europos Komisijai dienos vadovaujančioji institucija, prieš tai raštu suderinusi su AFVI, grąžina Europos Komisijai grąžintinas MNM programos lėšas, jeigu jos turi būti grąžintos pagal Europos Komisijos vykdomąjį raštą. Šios lėšos pervedamos į Europos Komisijos nurodytą sąskaitą iki vykdomajame rašte nurodytos datos;
57. Vadovaujančioji institucija per 3 (tris) darbo dienas raštu informuoja AFVI apie Taisyklių 56.2 papunktyje nustatyta tvarka į Europos Sąjungos biudžetą grąžintas lėšas.
IX SKYRIUS
MNM PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO STEBĖSENOS RODIKLIAI
59. Už MNM programos įgyvendinimo stebėsenos rodiklių (toliau – stebėsenos rodikliai) pasiekimą vadovaujančioji institucija atsiskaito Europos Komisijai, teikdama metines MNM programos įgyvendinimo ataskaitas.
60. Nustatant stebėsenos rodiklius, skaičiuojant pasiektas jų reikšmes ir atsiskaitant už jų pasiekimą, vadovaujamasi PFSAT nustatytais reikalavimais.
61. Projekto vykdytojas, vadovaudamasis PFSAT nustatytais reikalavimais, paraiškoje nurodo, kokius rodiklius jis planuoja pasiekti, įgyvendindamas konkretų projektą.
62. Už projekto lygmeniu nustatytų stebėsenos rodiklių pasiekimą projekto vykdytojas atsiskaito, teikdamas mokėjimo prašymus tarpinei institucijai.
X SKYRIUS
SUKČIAVIMO PREVENCIJA
64. Vadovaujančioji ir tarpinė institucijos, pagal kompetenciją atlikdamos Funkcijų pasiskirstymo taisyklėse joms pavestas sukčiavimo prevencijos priemonių planavimo ir įgyvendinimo funkcijas, vadovaujasi teisės aktais, reglamentuojančiais korupcijos ir sukčiavimo prevenciją, viešųjų ir privačiųjų interesų derinimą, PFSAT ir Taisyklėmis.
65. Institucijos, kurių atsakomybė, funkcijos ir teisės nustatytos Funkcijų pasiskirstymo taisyklėse, vadovaujančiosios institucijos prašymu raštu arba jos nurodytu elektroniniu paštu teikia jai informaciją, reikalingą sukčiavimo rizikos vertinimui atlikti ir sukčiavimo prevencijos priemonėms numatyti, socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu tvirtinamame kovos su sukčiavimu priemonių apraše nustatyta tvarka.
66. Vadovaujančioji institucija, vadovaudamasi Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 74 straipsnio 1 dalies c punkto nuostatomis, bendradarbiaudama su tarpine institucija, taip pat, jeigu būtina, su Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – FNTT), Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – STT), kasmet atlieka sukčiavimo rizikos vertinimą, atsižvelgdama į vertinimo metu nustatytas sukčiavimo rizikas, numato sukčiavimo prevencijos priemones ir koordinuoja jų įgyvendinimą.
XI SKYRIUS
PAŽEIDIMŲ ADMINISTRAVIMAS
68. Pažeidimo, įskaitant įtariamą sukčiavimą, tyrimo atlikimo, pažeidimo ištaisymo ir sprendimo dėl pažeidimo priėmimo bei atitinkamų institucijų (FNTT, Viešųjų pirkimų tarnybos, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos, STT, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos ir kt.) informavimo apie įtariamą pažeidimą arba priimtą sprendimą dėl pažeidimo tvarka nustatyta PFSAT.
69. Informaciją apie įtariamus pažeidimus vertina, pažeidimų tyrimus atlieka, pažeidimus ištaiso ir sprendimus dėl pažeidimų priima tarpinė institucija PFSAT nustatyta tvarka.
70. AFVI, vadovaujančioji ar audito institucijos, įtarusios pažeidimą ir (ar) gavusios informaciją apie įtariamus pažeidimus iš Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų, FNTT, Viešųjų pirkimų tarnybos, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos, STT, Vyriausiosios tarnybinės etikos komisijos ir (ar) kitų juridinių ar fizinių asmenų, šią informaciją persiunčia tarpinei institucijai.
71. Vadovaujančioji, tarpinė, audito institucijos ar AFVI, įtarusios nusikalstamą veiką, susijusią su neteisėtu MNM programos lėšų gavimu ir (ar) panaudojimu, apie tai nedelsdamos praneša FNTT, tarpinei ir vadovaujančiajai institucijoms PFSAT nustatyta tvarka.
72. Tarpinės institucijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo paskiria pažeidimų kontrolierių (-ius), kuris (kurie) atlieka jam (jiems) pavestas funkcijas.
73. Vadovaujančioji institucija per 2 (du) mėnesius nuo ataskaitinio ketvirčio pabaigos peržiūri informaciją apie nustatytus pažeidimus ir, vadovaudamasi Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 XII priedo 1 ir 2 skirsnių nuostatomis, užtikrina, kad informacija apie pažeidimus, apie kuriuos turi būti informuota Europos Komisija, būtų jai pateikta.
XII SKYRIUS
SKUNDŲ NAGRINĖJIMO IR INFORMACIJOS TEIKIMO EUROPOS KOMISIJAI PROCEDŪRA
74. Vadovaujančioji institucija PFSAT nustatyta tvarka nagrinėja pareiškėjų skundus, kuriuose skundžiami tarpinės institucijos sprendimai dėl paraiškų atmetimo bei kompetentingų asmenų sprendimų ir (ar) veiksmų (neveikimo).
75. Tarpinė institucija vadovaujančiajai institucijai per IS teikia informaciją apie dalyvavimą Lietuvos administracinių ginčų komisijoje ir teismuose nagrinėjamose bylose dėl tarpinės institucijos sprendimų, susijusių su paraiškų atmetimu ir nustatytais pažeidimais (nurodomas bylos numeris, bylos šalys (juridinio asmens pavadinimas), bylos dalykas), jei yra tokių bylų. Dalyvaujant bylose, informacija apie bylos nagrinėjimo eigą (priimtus sprendimus, nurodant jų datą ir esmę) vadovaujančiajai institucijai, priėmus kiekvieną sprendimą, pateikiama per 20 (dvidešimt) darbo dienų nuo jo priėmimo dienos.
XIII SKYRIUS
MNM PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO VERTINIMAS
77. MNM programos įgyvendinimo vertinimas atliekamas vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 44 straipsniu.
78. Vadovaujančioji institucija, vadovaudamasi Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 44 straipsnio 5 dalimi, parengia MNM programos įgyvendinimo vertinimo plano projektą ir jį pateikia svarstyti ir tvirtinti Stebėsenos komitetui per vienus metus nuo MNM programos patvirtinimo dienos.
79. MNM programos vertinimo plane numatytus vertinimus organizuoja vadovaujančioji institucija, pirkdama išorės ekspertų paslaugas.
80. Vadovaujančioji institucija pagal poreikį, bet ne rečiau kaip vieną kartą per metus Stebėsenos komitetą informuoja apie MNM programos vertinimo plane numatytų vertinimų rezultatus, pateikdama atliktų išorės ekspertų vertinimų santraukas ir informaciją apie veiksmus, kurių imtasi atsižvelgiant į vertinimų išvadas.
XIV SKYRIUS
INFORMAVIMAS APIE MNM PROGRAMOS ĮGYVENDINIMĄ
82. Apie MNM programos įgyvendinimą informuojama vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 46–50 straipsnių ir IX priedo nuostatomis.
83. Vykdant viešinimo ir informavimo veiklą, privalo būti užtikrinama asmens duomenų apsauga, vadovaujantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą, nuostatomis.
XV SKYRIUS
DUOMENŲ APIE MNM PROGRAMOS ĮGYVENDINIMĄ TEIKIMAS EUROPOS KOMISIJAI
84. Vadovaujančioji institucija iki kiekvienų metų sausio 31 d., naudodama Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 VII priede pateiktą Duomenų perdavimo šabloną (42 straipsnis), duomenis apie MNM programos įgyvendinimą per SFC2021 teikia Europos Komisijai.
85. Pagal Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 42 straipsnį Europos Komisijai teikiami duomenys apie MNM programos įgyvendinimą turi būti patikimi ir turi atitikti Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 72 straipsnio 1 dalies e punkte nurodytus elektronine forma saugomus duomenis.
86. Vadovaujančioji institucija du kartus per metus (iki kiekvienų metų sausio 31 dienos ir liepos 31 dienos) teikia Europos Komisijai lėšų, kurias numato nurodyti einamųjų ir ateinančių kalendorinių metų mokėjimo paraiškose, prognozę, kaip nustatyta Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 69 straipsnio 10 dalyje.
87. Siekdama išnagrinėti MNM programos įgyvendinimo rezultatus, Europos Komisija kartą per metus organizuoja MNM programos įgyvendinimo peržiūros posėdžius, kuriuose dalyvauja Europos Komisijos, vadovaujančiosios, tarpinės, audito institucijų, AFVI, projekto vykdytojo, projekto partnerių ir (ar) kitų suinteresuotų institucijų atstovai.
88. Europos Komisijai raštu pateikus pastabų dėl MNM programos įgyvendinimo, vadovaujančioji institucija Europos Komisijos nustatytais terminais ir forma pateikia jai visą reikalingą su gautomis pastabomis susijusią informaciją.
89. Galutinė MNM programos įgyvendinimo ataskaita rengiama ir teikiama Europos Komisijai vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 43 straipsnio nuostatomis. Europos Komisijai patvirtinus galutinę MNM programos įgyvendinimo ataskaitą, vadovaujančioji institucija ją ir jos santrauką skelbia svetainėje www.priimk.lt.
XVI SKYRIUS
STEBĖSENOS KOMITETO SUDARYMAS IR JO FUNKCIJŲ NUSTATYMAS
90. Personalinę Stebėsenos komiteto sudėtį (nurodoma pareigos, vardas, pavardė) tvirtina ir jo funkcijas nustato socialinės apsaugos ir darbo ministras, vadovaudamasis Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 39–40 straipsniais.
XVII SKYRIUS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
92. Institucijos, kurių funkcijos nustatytos Funkcijų pasiskirstymo taisyklėse, visus su MNM programos įgyvendinimu susijusius dokumentus saugo Reglamento (ES) Nr. 2021/1060 82 straipsnyje nustatytą laiką.
93. Dokumentai saugomi tokia forma, kad būtų galima nustatyti duomenų objektus, bet ne ilgiau, nei būtina tikslams, kuriems tie duomenys buvo renkami.
94. Institucijos, kurių funkcijos nustatytos Funkcijų pasiskirstymo taisyklėse, privalo užtikrinti su MNM programos įgyvendinimu susijusių dokumentų saugumą ir prieinamumą FNTT, Viešųjų pirkimų tarnybos, Lietuvos Respublikos konkurencijos tarybos, STT, Europos Komisijos ir Europos Audito Rūmų institucijų atstovams.
95. Institucijos, kurių funkcijos nustatytos Funkcijų pasiskirstymo taisyklėse, atlikdamos Taisyklėse joms pavestas funkcijas, turi užtikrinti nešališkumo, skaidrumo, viešųjų ir privačiųjų interesų derinimo, objektyvumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principų laikymąsi.
96. Už Taisyklių 18 punkte nurodytų dokumentų ir duomenų, kurie turi būti registruojami, kaupiami ir apdorojami IS, tikslumą atsako duomenis IS užregistravusi institucija.
97. Asmens duomenys tvarkomi vadovaujantis Reglamento (ES) 2016/679 ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių asmens duomenų apsaugą ir tvarkymą, nuostatomis.
2021–2027 metų materialinio nepritekliaus mažinimo programos Lietuvoje
administravimo taisyklių
priedas
(Lėšų, planuojamų išmokėti projektų vykdytojams per 3 (trejus) ateinančius kalendorinius metus, plano forma)
______________________________________
(tarpinės institucijos pavadinimas)
LĖŠŲ, PLANUOJAMŲ IŠMOKĖTI PROJEKTŲ VYKDYTOJAMS PER 3 (TREJUS) ATEINANČIUS KALENDORINIUS METUS, PLANAS
________________________________
(data)
Einamieji kalendoriniai metai: _______________________
(eurais)
Eil. Nr. |
Programos pavadinimas |
20__ m. |
20__ m. |
20__ m. |
||||||
Planuojama išmokėti lėšų iš valstybės iždo sąskaitos |
Planuojama išmokėti lėšų iš valstybės iždo sąskaitos |
Planuojama išmokėti lėšų iš valstybės iždo sąskaitos |
||||||||
Iš viso |
Europos Sąjungos lėšos |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos |
Iš viso |
Europos Sąjungos lėšos |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos |
Iš viso |
Europos Sąjungos lėšos |
Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
Iš viso: |
_____________________