Paveikslėlis, kuriame yra eskizas, piešimas, Linijinis piešimas, iliustracija  Automatiškai sugeneruotas aprašymas

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2023 M. RUGPJŪČIO 30 D. ĮSAKYMO NR. 3D-573 „dėl LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „parodomieJI projektaI ir informavimo veikla“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2024 m. rugpjūčio 16 d. Nr. 3D-586

Vilnius

 

 

1.  P a k e i č i u Parodomųjų projektų ir informavimo veiklos įgyvendinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 3D-573 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ įgyvendinimo taisyklių patvirtinimo“, ir jas išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2.  N u s t a t a u, kad šis įsakymas taikomas paraiškoms, pateiktoms po šio įsakymo įsigaliojimo.

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                                      Kazys Starkevičius

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2023 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. 3D-573

(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2024 m. rugpjūčio 16 d.

įsakymo Nr. 3D-586 redakcija)

 

 

 

LIETUVOS ŽEMĖS ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS 2023–2027 METŲ STRATEGINIO PLANO INTERVENCINĖS PRIEMONĖS „parodomieJI projektaI ir informavimo veikla“ ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS

 

 

I SKYRIUS

bendrosios nuostatos

 

1.  Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ įgyvendinimo taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis:

1.1. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2115 (toliau – Reglamentas (ES) 2021/2115), kuriuo nustatomos valstybių narių pagal bendrą žemės ūkio politiką rengtinų strateginių planų (BŽŪP strateginiai planai), finansuotinų iš Europos žemės ūkio garantijų fondo (EŽŪGF) ir iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP), rėmimo taisyklės ir panaikinami reglamentai (ES) Nr. 1305/2013 ir (ES) Nr. 1307/2013, su visais pakeitimais;

1.2. 2023 m. gruodžio 13 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 2023/2831 dėl Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 ir 108 straipsnių taikymo de minimis pagalbai (toliau – Reglamentas (ES) Nr. 2023/2831). Reglamentas (ES) Nr. 2023/2831 taikomas galutiniams naudos gavėjams, kurie nevykdo pirminės žemės ūkio produktų gamybos, žemės ūkio produktų perdirbimo į kitus žemės ūkio produktus bei šių produktų rinkodaros (prekybos);

1.3. 2021 m. gruodžio 2 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) 2021/2116 dėl bendros žemės ūkio politikos finansavimo, valdymo ir stebėsenos, kuriuo panaikinamas Reglamentas (ES) Nr. 1306/2013 su visais pakeitimais;

1.4. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/128, kuriuo nustatomos Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2021/2116 taikymo taisyklės dėl mokėjimo agentūrų ir kitų įstaigų, finansų valdymo, sąskaitų patvirtinimo, patikrų, užstatų ir skaidrumo;

1.5. 2021 m. gruodžio 21 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/129, kuriuo pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2021/2115 nustatomos su aliejingosiomis sėklomis, medvilne ir vyno gamybos šalutiniais produktais susijusių intervencinių priemonių rūšių ir informavimo, viešinimo ir matomumo reikalavimų, susijusių su Sąjungos parama ir BŽŪP strateginiais planais, taisyklės;

1.6. 2022 m. rugsėjo 6 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) 2022/1475, kuriuo nustatomos išsamios Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2021/2115 įgyvendinimo taisyklės, susijusios su BŽŪP strateginių planų vertinimu ir stebėsenai bei vertinimui reikalingos informacijos teikimu;

1.7. Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatymu;

1.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. balandžio 5 d. nutarimu Nr. 218 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano įgyvendinimą, paskyrimo“;

1.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. lapkričio 25 d. nutarimu Nr. 1322 „Dėl pasirengimo administruoti Europos Sąjungos lėšas ir jų administravimo“;

1.10. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2016 m. sausio 6 d. nutarimu Nr. 5 „Dėl Sostinės regiono ir Vidurio ir vakarų Lietuvos regiono sudarymo“ (toliau – Nutarimas);

1.11. Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2014 m. lapkričio 27 d. įsakymu Nr. 3D-889 „Dėl Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą nustatymo metodikos patvirtinimo“;

1.12. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2023 m. vasario 24 d. įsakymu Nr. 3D-102 „Dėl Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano administravimo taisyklių patvirtinimo“ (toliau – Administravimo taisyklės);

1.13. Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginiu planu, patvirtintu 2022 m. lapkričio 21 d. Europos Komisijos įgyvendinimo sprendimu Nr. C(2022) 8272 (toliau – Strateginis planas).

2. Taisyklės nustato paramos teikimą remiamai veiklai (toliau – parama) ir administravimo tvarką pagal Strateginio plano intervencinę priemonę „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ (toliau – intervencinė priemonė). Taisyklėmis turi vadovautis pareiškėjai, rengdami ir teikdami paramos paraiškas, ir paramos gavėjai, įgyvendindami projektus, kuriems skirta parama pagal intervencinę priemonę, galutiniai naudos gavėjai, taip pat institucijos, atliekančios paramos paraiškų vertinimą, atranką ir projektų įgyvendinimo priežiūrą. Paramos teikimo ir administravimo tvarka, kurios nereglamentuoja Taisyklės, nustatyta Administravimo taisyklėse.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

3.1. Dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupė – paramos gavėjo sudaroma grupė, kurios tikslas aptarti parodomojo bandymo eigą, dalytis veiklos aktualijomis, diskutuoti apie inovacijų praktinio pritaikymo galimybes bei grupės narių ūkiuose esančias problemas ir galimus jų sprendimo būdus.

3.2. Informavimo renginys seminaras, lauko diena, kuriuose skleidžiamos mokslo žinios, žemės ūkio, maisto ūkio ir miškų ūkio naujovės.

3.3. Inovacijasuprantama kaip nurodyta Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatyme.

3.4. Lauko diena – mokymo forma, kai žemės ūkio, maisto ūkio ir (arba) miškų ūkio veikla užsiimančių fizinių ir (arba) juridinių asmenų valdose perteikiamos žinios, demonstruojamos naujosios technologijos, vertinama reali situacija, aptariamos problemos ir jų sprendimo būdai.

3.5. Licencija vykdyti formalųjį profesinį mokymą – Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos išduodamas dokumentas, kuriuo suteikiama teisė vykdyti formalųjį profesinį mokymą vadovaujantis Formaliojo profesinio mokymo licencijavimo taisyklėmis.

3.6. Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašasinternete skelbiamas sąrašas, į kurį pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro nustatytus atrankos kriterijus įtraukiami ūkių konsultavimo paslaugas teikiantys subjektai, neturintys interesų konfliktų, kurie tiesiogiai ar netiesiogiai galėtų paveikti jų gebėjimą nešališkai atlikti savo profesines pareigas.

3.7. Netiesioginės projekto išlaidos – išlaidos, kurios nėra skiriamos tiesiogiai projekto veikloms vykdyti, tačiau yra būtinos projektui administruoti.

3.8. Parodomasis bandymassukurtų inovatyvių sprendinių diegimas ir demonstravimas žemės ūkio, maisto ūkio ir (arba) miškų ūkio veiklą vykdančių fizinių ir (arba) juridinių asmenų valdose, įregistruotose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre.

3.9. Seminaras – mokymo forma, kai žmonių grupei teikiamos žinios apie tam tikros srities naujoves, reikalavimus, technologijas, dalijamasi patirtimi, aptariamos problemos ir jų sprendimo būdai.

3.10. Tiesioginės projekto išlaidos tiesiogiai projekto veikloms įgyvendinti būtinos išlaidos, kai tiesioginį projekto veiklų ir jų išlaidų ryšį įmanoma aiškiai parodyti.

3.11. Žemdirbių mokymo ir konsultavimo informacinė sistema (toliau – ŽMIKIS) – informacinė sistema, kurioje kaupiami duomenys apie žemdirbių (žemės, maisto ir miškų ūkio veikla užsiimančių asmenų) kvalifikacijos tobulinimą ir jų konsultavimą.

3.12. Žemės ūkio ministerijos informacinė sistema (toliau – ŽŪMIS) – prie Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos valdymo srities priskirtų institucijų ir įstaigų teikiamų paslaugų informacinė sistema.

4.  Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatyme, Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme, Lietuvos Respublikos technologijų ir inovacijų įstatyme, Strateginiame plane, Reglamente (ES) Nr. 2023/2831, Administravimo taisyklėse. 

 

II SKYRIUS

TIKSLAI IR POREIKIAI

 

5Intervencinė priemonė prisideda prie Bendrosios žemės ūkio politikos (toliau – BŽŪP) tikslų:

5.1. horizontaliojo tikslo – modernizuoti žemės ūkį kaimo vietovėse puoselėjant žinias, inovacijas bei skaitmenizacijos galimybes ir dalijantis jomis žemės ūkyje bei kaimo vietovėse, skatinant ūkininkus jomis naudotis, sudarant geresnes galimybes naudotis moksliniais tyrimais, inovacijomis, žinių mainais ir mokymu;

5.2. vieno ar kelių iš Reglamento (ES) 2021/2115 6 straipsnyje nustatytų konkrečių BŽŪP tikslų, kuriuos papildo ir su kuriais yra susietas horizontalusis tikslas.

6. Intervencinė priemonė prisideda prie šių nacionalinių žemės ūkio ir kaimo plėtros poreikių įgyvendinimo:

6.1. didinti žinių ir inovacijų sklaidą žemės ūkyje;

6.2. užtikrinti aukštą konsultantų kompetenciją ir jų teikiamų konsultacijų kokybę;

6.3. mažinti skaitmeninę atskirtį žemės ūkyje ir kaimo vietovėse.

7. Siekiant šiame skyriuje nustatyto horizontaliojo tikslo, konkrečių BŽŪP tikslų ir poreikių intervencinė priemonė prisideda prie šių rezultatų rodiklių:

7.1. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose Europos inovacijų partnerystės (EIP) veiklos grupėse siekiant gerinti tvarius ekonominius, socialinius, aplinkosaugos, klimato srities ir efektyvaus išteklių naudojimo veiklos rezultatus, skaičius (R.1);

7.2. konsultantų, gaunančių paramą, kad jie būtų integruoti į Žemės ūkio žinių ir inovacijų sistemas (ŽŪŽIS), skaičius (R.2);

7.3. ūkių, pagal BŽŪP gaunančių paramą skaitmeninėms ūkininkavimo technologijoms plėtoti, dalis (R.3);

7.4. asmenų, gaunančių naudą iš pagal BŽŪP remiamų konsultacijų, mokymų, keitimosi žiniomis arba dalyvaujančių pagal BŽŪP remiamose EIP veiklos grupėse, kiek tai susiję su aplinkos / klimato srities veiklos rezultatais, skaičius (R.28).

 

 

III SKYRIUS

PARAMOS FORMA IR REMIAMOS VEIKLOS

 

8. Pagal intervencinę priemonę parama teikiama dotacijos forma.

9. Pagal intervencinę priemonę remiamos veiklos:

9.1. parodomųjų bandymų rengimas ir vykdymas;

9.2. informavimo renginių (seminarų, lauko dienų) organizavimas;

9.3. dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupių susitikimų organizavimas.

10. Pareiškėjas paramos paraiškoje privalo numatyti vykdyti visas Taisyklių 9.1, 9.2, 9.3 papunkčiuose nurodytas veiklas.

 

IV SKYRIUS

PARAMOS SUMA IR INTENSYVUMAS

 

11Paramos suma apskaičiuojama atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas.

12Didžiausia paramos suma vienam projektui negali viršyti 100 000 Eur tinkamų finansuoti projekto išlaidų.

13Paramos intensyvumas – iki 100 proc. tinkamų finansuoti projekto išlaidų (išskyrus atvejus, kai prašoma mažesnio paramos intensyvumo taikymo).

14.  Didžiausia vienos dienos informavimo renginio arba dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės narių susitikimo organizavimo kaina kontaktiniu būdu – 740 Eur be PVM, nuotoliniu būdu – 590 Eur be PVM.

15. Šiai intervencinei priemonei taikomi išlaidų kompensavimo mokėjimo būdas arba išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdas, kai avansas nėra Europos Komisijai (toliau – EK) tinkamos deklaruoti išlaidos bei supaprastintų išlaidų apmokėjimo būdas. 

16. Pagal patirtų išlaidų kompensavimo su avanso mokėjimu būdą, kai avansas nėra EK tinkamos deklaruoti išlaidos, avanso dydis paramos gavėjui negali būti didesnis nei 40 proc. skirtos paramos sumos su PVM.

17. Vadovaujantis reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 6 dalies nuostatomis, keliomis dalinėmis išmokomis teikiama parama diskontuojama paramos skyrimo dieną. Diskontuota paramos vertė apskaičiuojama pagal Valstybės pagalbos ar nereikšmingos (de minimis) pagalbos sumos (eurais) per visą paramos mokėjimo laikotarpį apskaičiavimą, nurodytą Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. lapkričio 8 d. įsakymu Nr. 3D-979 „Dėl Valstybės pagalbos žemės ūkiui, maisto ūkiui, žuvininkystei ir kaimo plėtrai ir kitų iš valstybės biudžeto lėšų finansuojamų priemonių bendrųjų administravimo taisyklių patvirtinimo“, 3 priede.

V SKYRIUS

GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

18. Pagal Taisyklių 9 punkte nurodytas remiamas veiklas tinkami pareiškėjai:

18.1. mokslo ir studijų institucijos, profesinio mokymo ir konsultavimo įstaigos;

18.2. kiti juridiniai asmenys, turintys teisę vykdyti formalųjį suaugusiųjų švietimą.

19. Paramos paraiškos, kurias teikia pareiškėjas kartu su partneriais, nepriimamos.

 

VI SKYRIUS

TINKAMUMO SĄLYGOS IR REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI

 

20. Paramos paraiškų tinkamumo gauti paramą vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

21. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka:

21.1. bendrąsias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus nurodytus Administravimo taisyklių 124.1–124.2, 124.5 ir 124.7–124.9 papunkčiuose;

21.2. specialiąsias tinkamumo gauti paramą sąlygas ir reikalavimus:

21.2.1. pareiškėjas teisės aktų nustatyta tvarka turi teisinį pagrindą užsiimti žinių perdavimo ir informavimo veiklomis, nurodytomis juridinio asmens steigimo dokumentuose, kurioms vykdyti yra skirtas projektas;

21.2.2. pareiškėjas, įvardytas Taisyklių 18.2 papunktyje, turi licenciją vykdyti formalųjį profesinį mokymą ar teisės aktų nustatyta tvarka turi teisę užsiimti formaliuoju profesiniu mokymu toje srityje, pagal kurią ketina vykdyti projektą;

21.2.3. pareiškėjas turi tinkamų pajėgumų parodomųjų veiklų rengimui ir vykdymui, informavimo renginių organizavimui – projekto vadovą, administratorių (jei yra poreikis) ir finansininką, turinčius aukštąjį arba jam prilygintą išsilavinimą. Taip pat kitus projektą įgyvendinančius asmenis, turinčius aukštąjį arba jam prilygintą išsilavinimą ir ne trumpesnę kaip vienerių metų patirtį per paskutinius penkerius metus, parodomajam bandymui įrengti ir vykdyti, priklausiančią nuo vykdomų veiklų;

21.2.4. pareiškėjas turi ne trumpesnę kaip dvejų metų patirtį per paskutinius penkerius metus, kuri būtų susijusi su mokymo, mokslo sklaidos veikla ir (arba) ūkių konsultavimo paslaugomis žemės ūkio, maisto ūkio ir miškų ūkio srityse (pagal kurią ketina vykdyti projektą);

21.2.5. lektoriai paramos paraiškos pateikimo dieną ir projekto įgyvendinimo laikotarpiu turi turėti ne žemesnį kaip aukštąjį universitetinį (bakalauro kvalifikacinį laipsnį) arba jam prilygintą išsilavinimą toje srityje pagal kurią ketina teikti paslaugas, ir turėti ne trumpesnę kaip vienerių metų patirtį per paskutinius penkerius metus šviečiamosios ar mokslo sklaidos srityje, kuri būtų susijusi su numatomo informavimo renginio turiniu (pvz.: pateikiama darbdavio pažyma ar projekto vadovo pažyma);

21.2.6. kai paraišką teikia konsultavimo įstaiga, iki paraiškos pateikimo dienos jos konsultantai turi būti įtraukti į Nepriklausomų žemės ūkio konsultantų sąrašą;

21.2.7. pareiškėjas yra parengęs parodomojo bandymo metodiką, pateiktą kartu su paraiška, pagal kurią bus vykdomas projektas ir atitinkančią Taisyklių 22.2.1–22.2.2 papunkčių nuostatas. Parodomojo bandymo metodikoje turi būti nurodyta tema, aprašytas parodomojo bandymo aktualumas, tikslai, uždaviniai, inovatyvus sprendinys, parodomasis bandymas, numatomas rezultatas. Sukurti inovatyvūs sprendiniai turi atitikti Projektų inovatyvumo vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – inovatyvumo metodika), 1 priede nurodytą „Naujumas“ kriterijaus (produkto ar proceso reikšmingo pokyčio) aprašymą ir vertinami (informacijos šaltiniai) pagal mokslinių tyrimų rezultatus, ne anksčiau kaip prieš penkerius metus iki paramos paraiškos pateikimo, paskelbtus mokslo straipsnio forma recenzuojamuose mokslo leidiniuose/žurnaluose, kurie referuojami Clarivate Web of Science (WoS) ir (arba) Elsevier Scopus (Scopus) duomenų bazėse ir turi cituojamumo rodiklį.

22. Projektas turi atitikti:

22.1. bendrąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 124.3–124.4, 124.6 ir 124.21 papunkčiuose, ir nepatekti į Administravimo taisyklių 125 punkte nurodytas paramą ribojančias sąlygas;

22.2. specialiąsias tinkamumo sąlygas ir reikalavimus:

22.2.1. projektai įgyvendinami žemės, maisto, miškų ūkio srityse, susijusiose su visais konkrečiais BŽŪP tikslais (nustatytais Reglamento (ES) 2021/2115 6 str.), teikiant prioritetą parodomiesiems projektams, susijusiems su aukštos pridėtinės vertės žemės ūkio ir maisto žaliavų gamyba ir perdirbimu, teigiamu poveikiu aplinkai ir klimatui, tvaria gamyba, beatliekių ir mažų atliekų technologijų taikymu, novatoriškų bioproduktų iš biožaliavų vystymu ir gamyba, trumposiomis maisto tiekimo grandinėmis, pažangių technologijų plėtra, skaitmeninimu bei prisidedantiems prie Europos žaliojo kurso žemės ūkio tikslų įgyvendinimo. Nustatant parodomųjų projektų poreikį bus atsižvelgiama į ūkininkų ir kitų tikslinių grupių nuomonę apie jiems svarbias tematikas bei kitus jų poreikius. Ne vėliau kaip prieš 2 mėnesius iki kvietimo teikti paraiškas dienos, prioritetinių temų sąrašas (patvirtintas Ministerijos Žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komiteto) bus viešinamas Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Mokėjimo agentūra) interneto svetainėje www.nma.lt ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos (toliau – Ministerija) interneto svetainėje www.zum.lrv.lt. Parodomiesiems projektams, vykdomiems pagal Ministerijos Žemdirbių švietimo, konsultavimo priemonių, žemės ūkio parodų ir mokslinių tyrimų atrankos komiteto patvirtintas ir viešai paskelbtas prioritetines temas, skiriami atrankos balai. Parodomiesiems projektams, vykdomiems kitomis temomis, atrankos balai neskiriami;

22.2.2. projektas nedubliuojamas su kitais projektais, vykdytais pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Profesinio mokymo ir informavimo veikla“ veiklos sritį Žemės ir miškų ūkio veiklos ir žemės ūkio produktų perdirbimo ūkyje mokslo žinių ir inovacinės praktikos sklaida“ (toliau 2007–2013 metų programos priemonė), 20142020 metų programos priemonės „Žinių perdavimas ir informavimo veikla“ veiklos sritį „Parama parodomiesiems projektams ir informavimo veiklai“ (toliau 20142020 metų programos priemonė), Lietuvos kaimo plėtros 2014–2020 metų programos priemonės „Bendradarbiavimas“ veiklos sritį „Parama EIP veiklos grupėms kurti ir jų veiklai vystyti“, Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencinę priemonę „Europos inovacijų partnerystės žemės ūkio našumo ir tvarumo srityje“ ir nedubliuojamas pagal šią intervencinę priemonę. Tokių projektų sąrašas skelbiamas Mokėjimo agentūros interneto svetainėje www.nma.lt ir Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lrv.lt;

22.2.3. tinkama projekto tikslinė grupė (galutiniai naudos gavėjai), t. y. informavimo renginių ir dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės dalyviai žemės ūkio, maisto ūkio ir miškų ūkio veikla užsiimantys asmenys, įskaitant ūkyje dirbančius šeimos narius, ūkininko partnerius, ūkio darbuotojus, kurių darbo pobūdis susijęs su informavimo renginio ir (arba) dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės susitikimo tema, įregistravę valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre;

22.2.4. parodomieji bandymai, lauko dienos organizuojamos projekto įgyvendinimo teritorijoje/vietoje (fizinių ir (arba) juridinių asmenų valdose), išskyrus nenugalimos jėgos (force majeure) atvejais. Seminarai ir dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupės narių susitikimai gali būti organizuojami tiesioginio kontakto būdu (fizinių ir (arba) juridinių asmenų valdose, auditorijoje ir pan.) bei įvairiais nuotoliniais būdais (naudojant informacines komunikacijos technologijas, užtikrinančias dalyvių registraciją), užtikrinant kontrolės galimybę atsakingoms institucijoms;

22.2.5. paraiškoje ir projekto veiklose negali būti reklamuojami tam tikri konkretūs prekių ženklai, susiję su konkrečiomis tiekėjų prekėmis ar produktais, kurių viešinimas jiems suteiktų išskirtinį pranašumą ir iškraipytų konkurenciją rinkoje;

22.2.6. projekto veiklos tinkamai suplanuotos ir pagrįstos (paraiškoje aprašyti aiškūs tikslai ir uždaviniai, pateiktas išsamus projekto ir jo veiklų aprašymas, pagrįstas suplanuotų veiklų tinkamumas iškeltiems tikslams pasiekti, pateiktas projekto darbo planas, kuriame nurodomi numatyti darbai etapais, numatyti terminai bei visi planuojami rezultatai, numatyti projekte dalyvaujantys atsakingi asmenys, aprašyta kiekvieno asmens atsakomybė, numatyti darbų paskirstymai, terminai darbams atlikti, aiškus biudžeto poreikio pagrįstumas).

23. Teikiant paramą, galutiniams naudos gavėjams, kurie nevykdo pirminės žemės ūkio produktų gamybos, žemės ūkio produktų perdirbimo į kitus žemės ūkio produktus bei šių produktų rinkodaros (prekybos) (toliau – de minimis galutinis naudos gavėjas), turi būti laikomasi šių sąlygų:

23.1. bendra nereikšmingos (de minimis) pagalbos, suteiktos vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 nuostatomis, suma vienai įmonei (įskaitant su šiuo subjektu reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius ūkio subjektus), negali viršyti 300 000 Eur per bet kurį trejų metų laikotarpį;

23.2. jei suteikus paramą būtų viršyta Taisyklių 23.1 papunktyje nurodyta riba, priimant sprendimą dėl paramos suteikimo apskaičiuota paramos suma sumažinama tiek, kad nebūtų pažeistas Reglamentas (ES) Nr. 2023/2831;

23.3. jei vykdoma veikla keliuose sektoriuose, teikiant paramą turi būti tenkinamos Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 1 straipsnio 2 dalies nuostatos;

23.4. jei per paskutinius trejus metus iki paramos skyrimo dvi įmonės susijungia, viena įmonė įsigyja kitą, arba viena įmonė suskaidoma į dvi ar daugiau atskirų įmonių, apskaičiuojant, ar suteikus paramą ūkio subjektui nebus viršyta atitinkama viršutinė riba, turi būti taikomos Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 3 straipsnio 8 ir 9 dalies nuostatos;

23.5. teikiama parama gali būti sumuojama su kita nereikšminga (de minimis) pagalba ir (ar) valstybės pagalba vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 5 straipsnio nuostatomis.

 

VII SKYRIUS

DALIJIMOSI ŪKININKAVIMO PATIRTIMI GRUPĖ

 

24. Paramos gavėjas per 3 mėnesius nuo projekto įgyvendinimo pradžios privalo suformuoti ne mažiau kaip 3 dalijimosi ūkininkavimo patirtimi grupes (toliau – grupė) bei inicijuoti grupių susitikimus siekiant aptarti parodomojo bandymo eigą. Kiekvienoje grupėje parodomąjį bandymą būtina įdiegti ne mažiau kaip dvejose skirtingose grupės narių ūkių ir (arba) įmonių valdose, vykdančiose veiklą, susijusią su numatomu demonstruoti parodomuoju bandymu.

25. Grupę turi sudaryti ne mažiau kaip 4 ir ne daugiau kaip 6 nuolatiniai nariai (kaip nurodyta Taisyklių 29 punkte), vykdantys veiklą, susijusią su numatomu demonstruoti parodomuoju bandymu, ir tvarkantys buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimus visą projekto įgyvendinimo laikotarpį.

26. Grupės nariai privalo užsiimti veikla, susijusia su parodomojo bandymo tematika. Projekto įgyvendinimo laikotarpiu vienos grupės narys negali būti kitų grupių nariu tame pačiame projekte.

27. Kiekvienas grupės narys projekto įgyvendinimo metu privalo laikytis projekto vadovo parengto ir suderinto su visais grupės nariais grupės veiklos plano, nusistatyti problemines ir tobulintinas ūkininkavimo sritis, siekti nusistatytų tikslų, analizuoti gautus tarpinius ir galutinius rezultatus, dalytis informacija ir patirtimi su kitais grupės nariais periodinių susitikimų metu, aptarti aktualius klausimus. Grupės narys gali būti pakeistas kitu nariu užsiimančiu veikla, susijusia su parodomojo bandymo tematika, jei nesilaiko grupės veiklos plano.

28. Kiekvienais projekto įgyvendinimo metais, nuo grupių veiklos plano pateikimo Mokėjimo agentūrai dienos, suorganizuoti ne mažiau kaip dvejus kiekvienos grupės narių susitikimus, kurių trukmė – ne mažiau kaip 4 akademinės valandos ir kuriuose dalyvauja ne mažiau kaip pusė grupės narių. Grupės susitikimams vadovauja mokslininkas arba konsultantas.

29. Ūkiai ir (arba) įmonės atrenkamos pagal iš anksto pareiškėjo savo interneto puslapyje skelbiamus kvietimus dalyvauti projekte:

29.1. įrengti parodomajam bandymui:

29.1.1. ūkiai ir (arba) įmonės atrenkamos prieš paramos paraiškos pateikimą. Pareiškėjas paramos paraiškoje privalo nurodyti ūkius ir (arba) įmones, kurių valdose planuoja įrengti parodomąjį bandymą bei nurodyti tokio pasirinkimo motyvus;

29.1.2. ūkiai ir (arba) įmonės pareiškėjui teikdamos Prašymą (Taisyklių 5 priedas) kartu privalo pateikti duomenis, paimtus iš ŽMIKIS „Dalyvio renginiai“ sąrašo, tik apie savo dalyvavimą/nedalyvavimą Pasidalinimo patirtimi grupės susitikimuose;

29.2. dalyvauti grupės veikloje:

29.2.1. ūkiai ir (arba) įmonės atrenkamos per 3 mėnesius nuo projekto įgyvendinimo pradžios;

29.2.2. ūkiai ir (arba) įmonės atrenkamos pagal vykdomą veiklą, kuri siejasi su atliekamo parodomojo bandymo tema;

29.2.3. atrinkus ūkius ir (arba) įmones bei suformavus grupes, projekto vadovas užpildo grupių veiklos planą (Taisyklių 1 priedas) ir pateikia Mokėjimo agentūrai.

 

 

VIII SKYRIUS

TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

30. Projekto išlaidų tinkamumo finansuoti vertinimas ir viešosios paramos intensyvumo nuo tinkamų finansuoti išlaidų nustatymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

31. Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu ir numatyta veikla. Projekto išlaidos turi atitikti bendruosius reikalavimus, nurodytus Administravimo taisyklių 113114 punktuose, 124.15 ir 124.18124.19 papunkčiuose.

32. Projekte numatytos prekės, paslaugos ir darbai turi būti įsigyti pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą. Subjektas, kuriam Viešųjų pirkimų įstatymas netaikomas, vadovaujasi Projekto vykdytojo, pretenduojančio gauti paramą iš Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu (toliau – Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklės). Jeigu projektui vykdyti naudojami savi resursai, vadovaujamasi institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais, jei Taisyklėse numatyta fiksuota norma ar fiksuotas įkainis, vadovo įsakymas neteikiamas.

33. Kai projektui vykdyti nenaudojami savi resursai ir įkainiai nėra numatyti Mokėjimo agentūros, Europos sąjungos investicinių fondų (toliau – ESIF) ir Taisyklėse nenustatyta didžiausia išlaidų suma, atliekami Administravimo taisyklių 113 punkte nurodyti veiksmai.

34. Tinkamų finansuoti išlaidų, kurioms Taisyklėse nėra nustatyti įkainiai arba didžiausios sumos, Mokėjimo agentūros nėra nustatyti įkainiai, dydžiai nustatomi vadovaujantis nepriklausomų ekspertų atliktuose viešai ESIF administruojančių institucijų interneto svetainėse skelbiamuose prekių ir (arba) paslaugų kainų rinkos tyrimuose nustatytais įkainiais (jeigu skirtinguose informacijos šaltiniuose pateikiamas skirtingas tos pačios išlaidos įkainis, vadovaujamasi įkainiu, patvirtintu vėliausiai priimtu teisės aktu), kurie taikomi tokioms pat išlaidoms įgyvendinant panašaus pobūdžio projektus ir panašiems paramos gavėjams. ES struktūriniams ir investavimo fondams (Europos socialiniam fondui, Europos regioninės plėtros fondui, Europos sanglaudos fondui) taikomi rinkos kainų tyrimai (supaprastinto išlaidų apmokėjimo tyrimai) skelbiami interneto tinklalapyje www.esinvesticijos.lt nuorodos „20212027 Investicijų programos ir plano „Naujos kartos Lietuva““ skyriaus „Dokumentai“ atsakingos institucijos „ESFA metodinės pagalbos centras“. Grindžiant išlaidas šiame punkte nurodytu būdu, kartu su paraiška turi būti pateikiama ESIF tyrimo ataskaita.

35. Įgyvendinant projektą, galima iki 10 proc. lėšų perskirstyti tarp kiekvienos atskiros išlaidų kategorijos, neviršijant pagal atskirus mokėjimo prašymus ir bendros sprendime skirti paramą numatytos paramos sumos. Perskirstant lėšas, paramos dydžiai, nurodyti 14 punkte, ir išlaidos, nurodytos 39.1, 39.2.1, 39.2.3, 39.2.4, 39.4.4, 39.5 papunkčiuose ir 40 punkte, negali būti didinamos. Išlaidos, kurios pagal atskiras išlaidų kategorijas perskirstomos daugiau kaip 10 proc., ir išlaidos, kurios nėra numatytos Taisyklėse ir sprendime skirti paramą, nefinansuojamos. Išlaidų sumų mažinimas nėra ribojamas.

36. Tinkamos išlaidos, nurodytos Taisyklių 39 ir 40 punktuose, gali būti patiriamos naudojant savo išteklius.

37. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

37.1. realiai suplanuotos (pateiktos pagal išlaidų kategorijas ir konkrečiai išvardytos, o ne pateikiamos bendra suma), pagrįstos, ne didesnės negu vidutinės rinkos kainos, būtinos projektui įgyvendinti ir numatytos paramos paraiškoje;

37.2. patirtos ir apmokėtos po paraiškos pateikimo dienos ir atitinkančios nurodytą fiksuotąjį įkainį, nustatytą šių Taisyklių 39.1 papunktyje, ir Taisyklių 41 punkte fiksuotąją normą, nustatytą atlikus rinkos tyrimą, vadovaujantis Reglamento (ES) Nr. 2021/2115 83 str. 2 dalies a punkto i papunkčiu. Šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos Taisyklių 39 ir 40 punktuose;

37.3. faktiškai patirtos ir laikantis Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų reikalavimų į paramos gavėjo apskaitą įtrauktos išlaidos, kurios gali būti nustatytos patikros vietoje metu;

37.4. patvirtintos apskaitos dokumentais, turinčiais visus Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo nustatytus apskaitos dokumentų rekvizitus, arba pagrįstos institucijos vadovo įsakymu patvirtintais paslaugų ir kitų tinkamų finansuoti išlaidų įkainiais, jei projektui vykdyti naudojami savi resursai. Paramos gavėjas tvarko šių lėšų apskaitą ir saugo su projekto apskaita susijusius dokumentus atskirai nuo kitų. Pareiškėjas po sprendimo skirti paramą privalo turėti finansų įstaigoje atskirą sąskaitą projekto lėšoms;

37.5. pagrįstos išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentais (netaikoma išlaidoms, apmokamoms taikant fiksuotąją normą ir fiksuotąjį įkainį);

37.6. apskaičiuotos visus naudojamus skaičius imant prieš mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą.

38. Tinkamas finansuoti išlaidas sudaro tiesioginių ir netiesioginių išlaidų kategorijos.

39. Tiesioginių išlaidų kategorijos:

39.1. darbo užmokestis lektoriams (asmenims, kurie veda renginius, pvz.: mokslininkams, konsultantams, moderatoriams), kuris yra kompensuojamas taikant fiksuotąjį darbo užmokesčio valandos įkainį, pagal Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023−2027 metų strateginio plano intervencinės priemonės „Parodomieji projektai ir informavimo veikla“ lektorių darbo užmokesčio fiksuotojo valandos įkainio nustatymo tyrimą, ir nepažeidžiant darbo laiko normos reikalavimų, nustatytų Darbo kodekse. Darbo užmokesčio lektoriams išlaidos projekte apmokamos tik pagal nustatytą darbo užmokesčio fiksuotąjį valandos įkainį (pareiškėjas negalės už išlaidas, kurioms nustatyti fiksuotieji darbo valandos įkainiai, atsiskaityti pagal faktines išlaidas, pateikęs išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus). Fiksuotasis valandos įkainis nekeičiamas visą projekto įgyvendinimo laikotarpį. Atnaujinus fiksuotąjį valandos įkainį dėl pasikeitusių teisės aktų, kuriais vadovaujantis nustatytas fiksuotasis valandos įkainis, atnaujintas fiksuotasis valandos įkainis taikomas tik naujai teikiamoms paraiškoms. Fiksuotasis lektoriaus vienos darbo valandos įkainis (60 min.) – 42,54 Eur;

39.2. seminarų, lauko dienų, grupės susitikimų organizavimas arba seminarų, lauko dienų, grupės susitikimų paslaugų pirkimas:

39.2.1. patalpų ir (arba) įrangos (kompiuterių, demonstravimo technikos) nuoma, kuri negali viršyti Mokėjimo agentūros nustatytų ir patvirtintų kainų (kainos skelbiamos www.nma.lt);

39.2.2. priemonių (vienkartinių spec. drabužių ir kitų priemonių, būtinų lauko dienai ir (arba) seminarui, ir (arba) grupės susitikimui, jei numatytas bandymų lankymas) įsigijimo išlaidos;

39.2.3. seminarų, lauko dienų ir (arba) grupės susitikimų dalyvių kelionių ir (arba) transporto, kai keliones ir (arba) transportą organizuoja pareiškėjas, išlaidos;

39.2.4. seminarų, lauko dienų ir grupių susitikimų dalyvių aprūpinimo maistu išlaidos, jos negali viršyti Mokėjimo agentūros nustatytų ir patvirtintų kainų (kainos skelbiamos www.nma.lt);

39.3. kelionės ir (arba) transporto nuomos, komandiruočių (kai į komandiruotes vyksta pareiškėjo darbuotojai) išlaidos;

39.4. parodomojo bandymo įrengimas ir vykdymas (demonstravimas) arba parodomojo bandymo įrengimo ir vykdymo (demonstravimo) paslaugos pirkimas pagal parodomojo bandymo metodiką:

39.4.1. žemės ūkio technikos, įrangos (technologinės, kompiuterinės ir kitos įrangos, būtinos parodomojo bandymo įrengimui ir vykdymui (demonstravimui)), patalpų, žemės nuoma ir (arba) eksploatavimas;

39.4.2. įrangos, medžiagų transportavimas;

39.4.3. priemonių, medžiagų, prekių (trumpalaikis turtas, reikalingas tik parodomojo bandymo įrengimui ir vykdymui (demonstravimui), paslaugų įsigijimas;

39.4.4. atlygis už parodomojo bandymo įdiegimo (įrengimo, vykdymo (demonstravimo)) darbus (įskaitant visus privalomus mokėti mokesčius) negali būti didesnis kaip 15,67 Eur už val., neišskaičiavus visų privalomų mokėti mokesčių;

39.5. parodomojo bandymo videomedžiagos parengimas, neviršijant  10 000 Eur be PVM išlaidų;

40. Netiesioginių išlaidų kategoriją sudaro darbo užmokestis arba atlygis projektą administruojantiems asmenims, kuris apskaičiuojamas nepažeidžiant Darbo kodekse nustatytų darbo laikos normos reikalavimų. Viename projekte gali būti ne daugiau kaip 3 projektą administruojantys etatai: projekto vadovo, administratoriaus (jei yra poreikis) ir finansininko.

41. Netiesioginės projekto išlaidos yra kompensuojamos taikant nustatytą fiksuotąją normą netiesioginėms paramos gavėjo išlaidoms neviršijant 14 proc. visų tinkamų finansuoti tiesioginių projekto išlaidų.

42. Netinkamos finansuoti išlaidos:

42.1. nenumatytos projekte, nesusijusios su projektu ir neįvardytos Taisyklių 39 ir 40 punktuose;

42.2. padarytos perkant prekes, darbus ir paslaugas, paramos gavėjams nesilaikant Viešųjų pirkimų įstatymo, kai jie yra perkančiosios organizacijos, kitiems – Prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklių nustatytos tvarkos;

42.3. išlaidos patirtos renginiams, kai galutinis naudos gavėjas neatitinka jam keliamų Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 nuostatų.

43.  PVM finansavimas apibrėžtas Administravimo taisyklėse. Pareiškėjai, esantys PVM mokėtojais, tačiau paramos paraiškoje prašantys kompensuoti PVM, kartu su paramos paraiška turi pateikti prašymą, kuriame išsamiai pagrįstų, kodėl šio PVM jie negali įtraukti į PVM atskaitą.

 

IX SKYRIUS

ĮSIPAREIGOJIMAI

 

44. Pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas įsipareigoja prisiimti šiuos įsipareigojimus ir jų laikytis iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos:

44.1 pareiškėjas, prisiima bendruosius įsipareigojimus, nurodytus Administravimo taisyklių 170.1–170.2, 170.4, 170.6, 170.11–170.16 papunkčiuose;

44.2. įgyvendinti projektą per laikotarpį, kuris negali būti ilgesnis kaip 36 mėnesiai nuo paramos sprendimo skirti paramą priėmimo dienos. Projekto įgyvendinimo pradžia laikoma sprendimo dėl paramos skyrimo išsiuntimo paramos gavėjui diena. Parodomojo bandymo informavimo veiklos ir grupių susitikimai negali būti pradėti organizuoti, kol nėra priimtas sprendimas skirti paramą;

44.3. ne vėliau kaip per 3 mėnesius (jei prašoma avanso) nuo avanso gavimo dienos pateikti pirmąjį mokėjimo prašymą;

44.4. vėliau kaip iki kiekvieno mėnesio 20 d. skelbti ŽMIKIS kito mėnesio organizuojamų informavimo renginių ir grupių susitikimų grafiką, nurodant sistemoje prašomą informaciją. Apie informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų grafiko pasikeitimus privaloma paskelbti ŽMIKIS ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki renginio. Informavimo renginių ir grupių susitikimų grafikas viešinamas Žemės ūkio agentūros prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Žemės ūkio agentūra) interneto svetainėje www.zua.lt;

44.5. ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo pabaigos į ŽMIKIS suvesti duomenis, t. y. nurodyti informaciją apie vykdomą projektą, informavimo renginį ir (arba) grupės susitikimą, lektorius, informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo dalyvius: dalyvio vardą, pavardę, asmens kodą, valdos atpažinties kodą, gyvenamąją vietą, telefoną, el. paštą, išrašyto pažymėjimo seriją ir numerį (jei išduodamas) ir/ar kitus duomenis. Ūkio darbuotojai, institucijų ar įmonių darbuotojai į informavimo renginį ir (arba) grupės susitikimą registruojami pateikus darbo įrodymo dokumentą (pvz.: laisvos formos pažyma apie darbo santykį patvirtinantį faktą ir kt.);

44.6. projekto įgyvendinimo metu likus ne mažiau kaip 20 (dvidešimt) darbo dienų iki parodomojo bandymo įdiegimo pabaigos, Mokėjimo agentūrai el. paštu pmvi@nma.lt pateikti informaciją apie grupės narių ūkiuose galutinai įdiegtus ir dar planuojamus diegti parodomuosius bandymus bei visus jau atliktus ir dar planuojamus atlikti darbus, susijusius su parodomųjų bandymų įdiegimu (Taisyklių 3 priedas). Parodomųjų bandymų rezultatus fiksuoti nuotraukose ir nuotraukas tinkamai saugoti, jei prireikus Mokėjimo agentūros atstovai paprašytų jas parodyti;

44.7. parodomojo bandymo baigtiniam technologiniam procesui ar produktui pristatyti projekto įgyvendinimo laikotarpiu suorganizuoti tiek lauko dienų ir seminarų, kiek yra numatyta paraiškoje, bet ne mažiau kaip po vieną lauko dieną suorganizuoti ūkyje ir (arba) įmonėje, kurioje vykdomas parodomasis bandymas ir 2 seminarus. Lauko dienos ir seminaro trukmė – ne mažiau kaip 4 akademinės valandos. Mažiausias dalyvių skaičius informavimo renginyje – 12;

44.8. per visą projekto įgyvendinimo laikotarpį įgyvendinant parodomojo bandymo sklaidos priemones turėtų dalyvauti ne mažiau kaip 200 galutinių naudos gavėjų;

44.9. kiekvienais projekto įgyvendinimo metais parengti bent du informacinius straipsnius, publikuojamus savo interneto puslapyje, Lietuvos kaimo tinklo interneto svetainėje https://www.kaimotinklas.lt ir (arba) kituose interneto portaluose ir (arba) socialiniuose tinkluose apie įgyvendinamą projektą;

44.10. užtikrinti, kad galutiniai naudos gavėjai, norėdami dalyvauti informavimo renginiuose ir (arba) grupės susitikimuose, užpildys Susitarimą (Taisyklių 4 priedas) dalyvauti informavimo renginyje ir (arba) grupės susitikime;

44.11. išduoti pažymėjimus lauko dienų ir seminarų dalyviams pageidaujant;

44.12. be Mokėjimo agentūros sutikimo iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos nekeisti projekto vadovo ir (arba) lektorių ir (arba) grupės susitikimams vadovaujančių asmenų. Pateikiant prašymą pakeisti lektorius, jie turi atitikti Taisyklių VI skyriuje lektoriams keliamus reikalavimus. Jei keičiamas projekto vadovas, už kurio veiklos patirtį buvo skirti atrankos balai, naujai teikiamo projekto vadovo veiklos patirtis turi būti lygiavertė;

44.13. parodomojo bandymo informavimo veiklas suorganizuoti ne mažiau apskričių, nei nurodyta paramos paraiškoje;

44.14. prisidėti savo lėšomis prie tinkamų finansuoti išlaidų (jei toks prisidėjimas numatytas) ne mažiau, nei nurodyta paramos paraiškoje;

44.15. be Mokėjimo agentūros sutikimo iki projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigos nekeisti grupių narių. Keičiantis grupių nariams, naujai priimti grupių nariai turi atitikti Taisyklių VII skyriuje grupės nariams keliamus reikalavimus;

44.16. užtikrinti, kad grupės nariai laikytųsi jiems Taisyklių VII skyriuje keliamų reikalavimų;

44.17. jei informavimo renginiai ir (arba) grupių susitikimai organizuojami nuotoliniu būdu, kaip nustatyta Taisyklių 22.2.4 papunktyje, pateikti Mokėjimo agentūrai prisijungimo prie nuotolinių renginių nuorodas Taip pat turi būti pateikti ir informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų organizavimą patvirtinantys dokumentai (nuotolinių informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų dalyvių sąrašas, elektroninės dalyvių registracijos anketos, suformuotos iš sistemos, kurioje buvo organizuoti informavimo renginiai ir (arba) grupių susitikimai). Hibridiniu būdu informavimo renginiai ir (arba) grupės susitikimai negali būti organizuojami ir dalyvavimas negali būti fiksuojamas;

44.18. Mokėjimo agentūra turi teisę paprašyti paramos gavėjų atsiųsti reikiamą informaciją (numatytų renginių metu, numatytoje vykdymo vietoje ir numatytu laiku) apie vykstančius numatytus renginius mobiliąja programėle „NMA agro“ renginių vykdymo faktams patikrinti. Kokią informaciją reikia atsiųsti ir kaip tai padaryti yra numatyta Mokėjimo agentūros svetainėje „NMA agro“ skiltyje „Mokymų – renginių ir parodomųjų bandymų – nemokamų savanoriškų darbų fotografavimo atmintinė“. Patikra vietoje atliekama Mokėjimo agentūros nustatyta tvarka. Tiek renginių, tiek ir mokėjimo prašymų patikros gali būti atliekamos nevykstant į projekto įgyvendinimo ir (ar) administravimo vietą, o tikrinant dokumentus, ir kaip papildomą medžiagą naudojant „NMA Agro“ mobiliosios programėlės geografiniu žymeniu pažymėtas nuotraukas ir (ar) kitus fakto įrodymus;

44.19. užtikrinti, kad tikslinės grupės (galutinių naudos gavėjų) asmens duomenys bus tvarkomi gavus duomenų subjekto sutikimą ir laikantis 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas), Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo, kitų asmens duomenų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų;

44.20. paramos gavėjas, galutiniams naudos gavėjams po įvykdytų informavimo renginių ir grupių susitikimų, turi informuoti apie Žemės ūkio agentūros internetiniame puslapyje www.zua.lt esančią renginių ir susitikimų kokybės vertinimo anketą ir paraginti ją užpildyti;

44.21. skelbti savo interneto puslapyje ir (arba) kituose interneto portaluose ir (arba) socialiniuose tinkluose apie informavimo renginius ir (arba) grupių susitikimus;

44.22. ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po projekto įgyvendinimo, viešinti parodomojo bandymo videomedžiagą Lietuvos kaimo tinklo internetinėje svetainėje adresu chttps://www.kaimotinklas.lt, pateikiant parodomojo bandymo pristatymą ir kitą aktualią metodinę medžiagą;

44.23. užtikrinti mokslininko, jei jis yra pristatomos inovacijos autorius, dalyvavimą visose projekto įgyvendinimo veiklose, susijusiose su pristatoma inovacija, jei skiriamas papildomas atrankos kriterijaus balas.

 

X SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ RENGIMO IR TEIKIMO TVARKA

 

45. Paramos paraiška pateikiama užpildžius Mokėjimo agentūros patvirtintą formą. Kvietimo teikti paraiškas metu pareiškėjas gali pateikti ne daugiau kaip 3 paramos paraiškas parodomiesiems projektams įgyvendinti.

46. Paramos paraiška ir su paramos paraiška pateikiami dokumentai teikiami Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

47. Paramos paraiškos pildomos, pateikiamos, registruojamos ir vertinamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

48. Kartu su paramos paraiška pareiškėjas turi pateikti informaciją iš ŽMIKIS „Dalyvio renginiai“ sąrašo, apie ūkių ir (arba) įmonių dalyvavimą / nedalyvavimą tik Pasidalinimo patirtimi grupės susitikimuose, jei skiriamas papildomas atrankos kriterijaus balas.

 

XI SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ ATRANKA IR ATRANKOS KRITERIJAI

 

49. Paramos paraiškų atrankos vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

50. Atrankos kriterijai:

50.1. ūkių ir (arba) įmonių, kuriose planuojama įrengti parodomąjį bandymą, skaičius (balai suteikiami nedalyvavusiems nei 2007–2013 metų programos priemonės „Profesinio mokymo ir informavimo veikla“ veiklos srities Žemės ir miškų ūkio veiklos ir žemės ūkio produktų perdirbimo ūkyje mokslo žinių ir inovacinės praktikos sklaida, nei 20142020 metų programos priemonės „Žinių perdavimas ir informavimo veikla“ veiklos srities „Parama parodomiesiems projektams ir informavimo veiklai“ projektuose (tikrinama pagal ŽMIKIS esančią informaciją):

50.1.1. 10 ir daugiau ūkių ir (arba) įmonių – suteikiama 15 balų;

50.1.2. nuo 8 iki 9 ūkių ir (arba) įmonių – suteikiama 10 balų;

50.1.3. nuo 6 iki 7 ūkių ir (arba) įmonių – suteikiami 5 balai;

50.2. numatomų suformuoti grupių skaičius:

50.2.1. 5 ir daugiau grupių – suteikiama 25 balai;

50.2.2. 4 grupės – suteikiama 15 balų;

50.3. projekto vadovo patirtis vadovaujant projektams, susijusiems su naujų žinių kūrimu, parodomųjų bandymų vykdymu, seminarų, lauko dienų žemės ūkio, maisto ūkio, miškų ūkio srityse organizavimu:

50.3.1. daugiau kaip 3 metai – suteikiami 5 balai;

50.3.2. nuo 1 iki 3 metų įskaitytinai – suteikiami 3 balai;

50.4. parodomojo bandymo informavimo veiklas organizuoti numatoma:

50.4.1. visose Lietuvos apskrityse – suteikiama 20 balų;

50.4.2. 9 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 18 balų;

50.4.3. 8 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 16 balų;

50.4.4. 7 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 14 balų;

50.4.5. 6 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 12 balų;

50.4.6. 5 apskrityse įskaitytinai – suteikiama 10 balų;

50.4.7. 4 apskrityse įskaitytinai – suteikiami 8 balai;

50.4.8. 3 apskrityse įskaitytinai – suteikiami 6 balai;

50.4.9. 2 apskrityse įskaitytinai – suteikiami 4 balai;

50.4.10. 1 apskrityje – suteikiami 2 balai;

50.5. projektas susijęs su skaitmeninimu (demonstruojama bent viena skaitmeninė technologija nurodyta inovatyvumo metodikos 1 priedo kriterijaus „Skaitmeninimas“ aprašyme) – suteikiama 25 balai;

50.6. projektas susijęs su teigiamu poveikiu aplinkai ir klimatui (demonstruojama inovacija turi atitikti bent vieną inovatyvumo metodikos 1 priedo kriterijuje „Teigiamas poveikis aplinkai ir klimatuipoveikio aplinkai aprašymą) – suteikiama 25 balai;

50.7. projektas susijęs su aukštos pridėtinės vertės žemės ūkio ir maisto žaliavų gamyba ir perdirbimu (turi apimti procesą nuo žaliavos iki produkto gamybos ir (arba) realizavimo)  arba trumposiomis maisto tiekimo grandinėmis – suteikiama 25 balai;

50.8. parodomąjį bandymą vykdantis mokslininkas yra ir pristatomos inovacijos autorius – suteikiami 10 balų.

51. Privalomas mažiausias paramos paraiškų atrankos balų skaičius – 40 balų. Jeigu paramos paraiškų atrankos vertinimo metu nustatoma, kad paramos paraiška nesurinko privalomojo mažiausio 40 balų skaičiaus, paramos paraiška atmetama. Atrankos balai projektui pagal Taisyklių 50.5 – 50.7 papunkčius suteikiami už vieną paraiškoje pareiškėjo pasirinktą atrankos kriterijų, temą pasirinkus iš prioritetinių temų sąrašo.

52. Paramos paraiškų atrankos pirmumo eilės sudarymas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka. Papildomas paramos paraiškų vertinimas atliekamas reitinguojant pareiškėjus, kurių paramos paraiškose numatytas didesnis galutinių naudos gavėjų skaičius.

 

XII SKYRIUS

PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS

 

53. Paramos paraiškų tvirtinimas vykdomas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

54. Mokėjimo agentūra įvertinusi paramos paraiškas, teikia jas svarstyti Projektų atrankos komitetui, sudarytam Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

55. Sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo priima Mokėjimo agentūra. Sprendimas dėl paramos skyrimo arba neskyrimo įforminamas ir apie jį pareiškėjas informuojamas Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

56. Mokėjimo agentūrai priėmus sprendimą skirti paramą, pareiškėjas tampa paramos gavėju nuo jo priėmimo dienos. Paramos sutartis nesudaroma.

57 Projektų keitimai atliekami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XIII SKYRIUS

MOKĖJIMO PRAŠYMŲ TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS MOKĖJIMO TVARKA

 

58. Mokėjimo prašymai teikiami ir administruojami Administravimo taisyklėse numatyta tvarka. Mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais turi būti pateikti ŽŪMIS portalo interneto prieigoje adresu https://zumis.lt.

59. Kartu su mokėjimo prašymu yra pateikiami šie elektroninės formos (popierinis dokumentas turi būti nuskenuotas) dokumentai:

59.1. informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų dalyvių sąrašai (Taisyklių 2 priedas);

59.2. projekto išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentai, išskyrus netiesiogines išlaidas. Taisyklių 39.1 ir 39.4.4 papunkčiuose numatytoms išlaidoms pagrįsti teikiami žiniaraščiai;

59.3. pareiškėjo prisidėjimo savo lėšomis prie tinkamų finansuoti išlaidų (jei jis numatytas) ir (arba) finansų įmonės arba kredito įstaigos suteiktos paskolos (jei numatyta paskola) patvirtinimo dokumentai.

60. Mokėjimo agentūra, kai teikiama nereikšminga de minimis pagalba:

60.1. vadovaudamasi Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“ (toliau  – Registro nuostatai), prieš priimant sprendimą, patikrina, ar de minimis galutiniam naudos gavėjui (įskaitant su juo Reglamento (ES) Nr. 2023/2831 2 straipsnio 2 dalyje nurodytais ryšiais susijusius subjektus)) suteikus apskaičiuotą paramos sumą, nebus viršyta didžiausia leidžiama nereikšmingos (de minimis) pagalbos suma. Jei de minimis galutiniam naudos gavėjui suteikus paramą būtų viršyta Taisyklių 23.1 papunktyje nurodyta riba, apskaičiuota paramos suma sumažinama iki šios ribos;

60.2. priima sprendimą dėl paramos skyrimo. Sprendime nurodoma skirta paramos suma ir diskontuota paramos vertė (kai parama išmokama dalimis). Apie priimtą sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo informuoja pareiškėjus Administravimo taisyklėse ir Reglamente (ES) Nr. 2023/2831 nustatyta tvarka;

60.3. vadovaudamasi Registro nuostatais, per Registro nuostatuose numatytą terminą pateikia informaciją apie de minimis galutiniams naudos gavėjams suteiktą paramą (išmokant paramą dalimis nurodoma diskontuota paramos vertė) į Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registrą (toliau Suteiktos valstybės pagalbos registras). Suteiktos valstybės pagalbos registrui pateikta informacija apie suteiktą paramą tikslinama Suteiktos valstybės pagalbos registro nuostatuose nustatyta tvarka ir terminais.

61. Mokėjimo agentūra perveda paraiškoje nurodytą prašomą avansą po sprendimo skirti paramą. Avansinis mokėjimo prašymas Mokėjimo agentūrai neteikiamas.

62. Kai bendra pagal paramos gavėjo pateiktus mokėjimo prašymus kompensuota ir avansu paramos gavėjui sumokėta suma pasiekia projektui įgyvendinti skirtą paramos sumą, projekto įgyvendinimo išlaidos toliau nekompensuojamos.

63. Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Mokėjimo agentūrai galutinį mokėjimo prašymą bei, prisijungęs prie ŽŪMIS portalo interneto prieigos (adresas https://zumis.lt), pateikia galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą užpildydamas jos elektroninę formą Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

64. Paramos gavėjas gali teikti ne daugiau kaip keturis mokėjimo prašymus per metus.

65. Paramos lėšos paramos gavėjui išmokamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka ir terminais.

66. Projektai finansuojami pagal šias regionams taikomas EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo įnašo normas:

66.1. Sostinės regionui (kaip nustatyta Nutarime) taikoma 43 proc. EŽŪFKP įnašo norma;

66.2. Vidurio ir vakarų Lietuvos regionui (kaip nustatyta Nutarime) taikoma 85 proc. EŽŪFKP įnašo norma.

67. Intervencinei priemonei taikomas projekto priskyrimo regionams principas – pagal informavimo renginių ir grupių dalyvių žemės ūkio valdos centrą.

 

XIV SKYRIUS

SANKCIJOS

 

68. Netinkamai įgyvendinančiam (įgyvendinusiam) projektą paramos gavėjui taikomos ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktuose numatytos sankcijos. Gali būti taikomos tokios sankcijos: paramos sumažinimas, paramos teikimo sustabdymas ir (arba) nutraukimas, ir (arba) reikalavimas grąžinti visą ar dalį sumokėtos paramos; apribojimas teikti paraiškas; kitos poveikio priemonės dėl su gauta arba prašoma parama susijusių įsipareigojimų nevykdymo ir (arba) nustatytų reikalavimų nesilaikymo.

69. Detali sankcijų apskaičiavimo ir taikymo tvarka nustatyta Sankcijų už teisės aktų nuostatų pažeidimus įgyvendinant Lietuvos žemės ūkio ir kaimo plėtros 2023–2027 metų strateginio plano intervencines priemones taikymo metodikoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.

70. Jeigu pareiškėjas ir (arba) paramos gavėjas, norėdamas gauti paramą, pateikė melagingą informaciją arba dėl aplaidumo nepateikė būtinos informacijos, parama neskiriama arba susigrąžinama visa jos suma.

71. Intervencinei priemonei taikomos specifinės sankcijos yra šios:

71.1. paramos mokėjimas nutraukiamas, jei per 3 mėnesius nuo projekto įgyvendinimo pradžios suformuotos mažiau kaip 3 grupės;

71.2. paramos dalis neskiriama ir (arba) susigrąžinama, kai:

71.2.1. ŽMIKIS laiku nebuvo paskelbtas kito mėnesio organizuojamų informavimo renginių ir (arba) grupių susitikimų grafikas ir (arba) jo keitimai, (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.2. Mokėjimo agentūrai laiku neatsiųsta el. paštu pmvi@nma.lt informacija apie grupės narių ūkiuose, žemės ūkio, maisto ūkio, miškų ūkio įmonėse įdiegtą parodomąjį bandymą bei atliktus darbus, susijusius su parodomojo bandymo įdiegimu (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.3. per 10 darbo dienų nuo informavimo renginio ir (arba) grupės susitikimo pabaigos į ŽMIKIS nebuvo suvesti duomenys apie įvykusį renginį (sankcijos dydis – 0,5 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.4. per 10 darbo dienų po projekto įgyvendinimo, nepateikta viešinti parodomojo bandymo videomedžiaga Lietuvos kaimo tinklo internetinėje svetainėje https://www.kaimotinklas.lt (už kiekvieną sekančią dieną sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.5. parodomojo bandymo baigtiniam technologiniam procesui ar produktui pristatyti projekto įgyvendinimo laikotarpiu suorganizuota mažiau lauko dienų ir seminarų nei numatyta paraiškoje (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.6. nevykdytas įsipareigojimas kiekvienais projekto įgyvendinimo metais parengti bent du informacinius straipsnius, publikuojamus savo interneto puslapyje, Lietuvos kaimo tinklo interneto svetainėje https://www.kaimotinklas.lt ir (arba) kituose interneto portaluose ir (arba) socialiniuose tinkluose apie įgyvendinamą projektą (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.7. įgyvendinant parodomojo bandymo sklaidos priemones dalyvavo mažiau kaip 200 galutinių naudos gavėjų (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.8. parodomojo bandymo informavimo veiklos suorganizuotos mažiau apskričių, nei nurodyta paramos paraiškoje (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.9. nevykdytas įsipareigojimas kiekvienais projekto įgyvendinimo metais nuo grupių veiklos plano pateikimo Mokėjimo agentūrai dienos suorganizuoti ne mažiau kaip dvejus kiekvienos grupės narių susitikimus, kuriuose dalyvavo ne mažiau kaip pusė grupės narių (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.10. neužtikrinta, kad grupės nariai laikytųsi jiems keliamų Taisyklių VII skyriuje reikalavimų (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.11. nevykdytas įsipareigojimas kiekvienoje grupėje parodomąjį bandymą įdiegti ne mažiau kaip dvejose skirtingose grupės narių ūkių ir (arba) įmonių valdose vykdančiose veiklą, susijusią su numatomu demonstruoti parodomuoju bandymu (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos);

71.2.12. be Mokėjimo agentūros sutikimo pakeistas projekto vadovas ir (arba) lektorius ir (arba) dalijimosi patirtimi grupės narys ir (arba) įvykdytas kitas su projektu susijęs pakeitimas, kuris turi būti suderintas su Mokėjimo agentūra (sankcijos dydis – 1 proc. skirtos paramos sumos už kiekvieną lektorių);

71.2.13. teikiant mokėjimo prašymą nepateikti Mokėjimo agentūrai ir arba Centrinei perkančiajai organizacijai vertinti įvykdytų prekių, paslaugų ar darbų pirkimo dokumentai. Tokiu atveju susigrąžinama tokia paramos dalis, už kurią paramos gavėjas nepateikė reikalingų dokumentų.

72. Mokėjimo agentūra gali netaikyti Taisyklių 71.2.1–71.2.3 papunkčiuose numatytų sankcijų, jei vėluojama pateikti informaciją ne daugiau kaip apie du renginius ir ne ilgiau kaip dvi darbo dienas, o Taisyklių 71.2.4 papunktyje numatytai sankcijai, jei vėluojama pateikti videomedžiagą, ne ilgiau kaip 5 darbo dienas.

73. Pagal šias Taisykles suteikta neteisėta ir nesuderinama parama grąžinama Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

74. Grąžintinos lėšos administruojamos Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

XV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

75. Visa Europos Komisijai pateikta informacija saugoma Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

76Projektų įgyvendinimo laikotarpiu priežiūra ir tikrinimas, apskundimas bei skundų nagrinėjimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

77. Mokėjimo agentūra privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo individualios nereikšmingos (de minimis) pagalbos pagal intervencinę priemonę išmokėjimo dienos saugoti visą su paramos paraiška ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos teikimu susijusią informaciją ir dokumentus.

78. De minimis galutinis naudos gavėjas privalo ne trumpiau kaip 10 metų nuo paramos suteikimo dienos saugoti visą su paramos paraiška ir suteikta parama susijusią informaciją ir dokumentus.

______________